http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8685

Moderator: Redaktörer

EA_73 skrev:Tänkte att jag kastar in denna länk om det är någon som är i behov av en 5.5 tummare. 110 dollares verkar billigt.
LasseA skrev:EA_73 skrev:Tänkte att jag kastar in denna länk om det är någon som är i behov av en 5.5 tummare. 110 dollares verkar billigt.
Njae, 10 dollar är billigt däremot
EA_73 skrev:Några ideer om användningsområden? Kombinera med vilken diskant?
Naqref skrev:visatons lilla billiga "guru"-diskant? Passar till basmoduler.
Fjonkalicious skrev:Naqref skrev:visatons lilla billiga "guru"-diskant? Passar till basmoduler.
Modellnr? Kanske man kan köpa i kombination med 5,5:an?
Mvh
Filip
EA_73 skrev:Nu ska vi inte jämför elementen med Ino Audios element tycker jag. Dessa är konstruerade av Ingvar och skiljer sig nog markant mot de som finns att köpa ur leverantörernas standardelement.
Hittade dock diskanten ovan för 8 Euro ex frakt från EU. Kunde vara en bra kombo kanske.
Laila skrev:"Regleringarna" denna vecka ?
paa skrev:
Jag tänkte bara sätta Ragnwalds måtto upp till bevis:
"Den som vet mest tror minst."
Därav mitt: "För att du vet det..."
paa skrev:Laila skrev:"Regleringarna" denna vecka ?
Jag tänkte bara sätta Ragnwalds måtto upp till bevis:
"Den som vet mest tror minst."
Därav mitt: "För att du vet det..."
Men, man behöver väl inte ta allt på sånt gravallvar, även om det är allhelgonahelgen?
Lite smajlisar kanske hjälper:
![]()
![]()
![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:Om det lilla elementet har stor slaglängd så kan man ju se en poäng med det.
Men vad är ett stort VAS i förhållande till elementstorleken? Det är ju fler saker som påverkar, som vilket qts elementet har..
LTS CX21 är ett sådant element som antingen kan köras i basreflex om 50L eller som sluten i några liter...dvs antingen som bas eller som mellanbas i ett 4-vägssystem..
Min poäng är att det gäller att veta vilken applikation man är ute efter och det är inte alltid man kan säga att det ena är bättre än det andra bara för att det inte passar i den applikationen man tänkt. Det kan ju vara ypperliggt i en annan konstruktion.
IngOehman skrev:2. Jag finner det märkvärdigt vanligt här på faktiskt, att element som tas
fram och presenteras som "intressanta att bygga med", nästan alltid är ele-
ment som jag snarare tycker är påfallande dåliga.Dock är det vanligt
att de påminner på något sätt om element jag använder, och jag blir allt
mera undrande om det är det som gör att de lyfts fram.Lite beklagligt
isåfall, men det är ju i varje fall ingenting som jag kan ta något ansvar för.
Snarare tvärtom. Det är ju JUST på grund av att de är så dåliga som jag
inte använder dem - trots att de ser ut ungefär som de jag använder.
IngOehman skrev:En diskant behöver man ju också, och då är det svårt att hitta ett bättre
väl än denna, för dem som har liten plånbok men önskar party-ljudtryck
och HiFi-prestanda:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1089
Den är bland de bästa av standardelement som man kan hitta, och den
låter faktiskt bättre än de allra flesta vanliga dome-tweeters, även om man
inte har behov av den höga känsligheten som det kan leverera*.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är cool.
Se inte mitt inlägg som en kritik eller en missnöjesyttring* - bara som ett
försök att inspirera.

Vad är din poäng?boom skrev:Mätt i liter (L), är ett mått på den fria luften "stelhet" av fjädring - elementet måste monteras i fri luft. Den representerar den mängd luft som har samma styvhet som elementet tillfälligt när det handlade om en kolv i samma område (Sd) som konen. Större värden betyder lägre styvhet, och kräver i regel större volymer. Vas varierar med kvadraten på diametern.
EA_73 skrev:Nu ska vi inte jämför elementen med Ino Audios element tycker jag. Dessa är konstruerade av Ingvar och skiljer sig nog markant mot de som finns att köpa ur leverantörernas standardsortiment.
nolimitsoya skrev:Jag är sugen på Seas nyaste coax i en trevägare med mina H1217 som basar, två per högtalare. Polypropylen är ju poppis, och tittar man på spridningen för mellanbas och diskant ser det ju ut att kunna bli fruktansvärt jämn tonkurva off axis. Låg dist enligt Zaphs test. Priset kunde vara lägre, med inte blir det farilgt mer än en traditionell diskant och ett bättre mellanregister sammanslaget.
Björn eller vad han heter, ingengörn' på Seas hade idéer om att man kunde förbättra diskantens beteende i nollgradersriktningen med lite fiffigt applicerad filt.
nolimitsoya skrev:...Priset kunde vara lägre, med inte blir det farilgt mer än en traditionell diskant och ett bättre mellanregister sammanslaget...
IngOehman skrev:Ja, det visade jag dem för ett tiotal år sedan sisådär.![]()
IngOehman skrev:Är det verkligen intressant att titta på priset?
IngOehman skrev:Mitt tips är alltså att lägga tio gånger så mycket pengar på ETT bygge - the
bygge to rule them all - istället för att göra tio byggen för samma pengar,
som är ekonomiska kompromisser vartenda ett av dem.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är hur enkelt som helst (och mycket roligare dessutom:)) att lägga tio
gånger så mycket (och dessutom roligare) byggtid på ett bygge som har
en tio gånger högre budget!
Vh, iö
IngOehman skrev:Glädjen kommer ju (väl?) av förhoppningarna om resultatet.
Vh, iö
chrisss skrev:IngOehman skrev:Mitt tips är alltså att lägga tio gånger så mycket pengar på ETT bygge - the
bygge to rule them all - istället för att göra tio byggen för samma pengar,
som är ekonomiska kompromisser vartenda ett av dem.
Vh, iöIngOehman skrev:Det är hur enkelt som helst (och mycket roligare dessutom:)) att lägga tio
gånger så mycket (och dessutom roligare) byggtid på ett bygge som har
en tio gånger högre budget!
Vh, iö
Håller med till 100%
Att göra något som är bra i förhållande till kostnad är ointressant om man skall leva med slutresultatet.
Om man däremot utvecklar produkter för att att sälja måste man (oftast) väga in prislappen.
Att medvetet välja sämre komponeter eller lösningar ger ingen tillfredställelse för mig.
Snarare så kommer man för all framtid tänka på hur det skulle blivit om man inte medvetet kompromissat.IngOehman skrev:Glädjen kommer ju (väl?) av förhoppningarna om resultatet.
Vh, iö
Det som driver mig i mitt pågående projekt är visionen om en unik lösning som samtidigt är tekniskt välmotiverad & snygg.
Det bästa som jag med min nuvarande kunskapsbank kan presterara.
Det som är lite jobbigt är att man hela tiden lär sig mer och att om man gör något för andra gången brukar kunna göra bättre.
Jag har redan lite idér om hur min högtalare skulle kunna utvecklas.
Inte kvalitetsmässigt men ljudtrycksmässigt.
nolimitsoya skrev:Hur går det med trevägarna?
IngOehman skrev:Några små kommentarer:
Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8322
FinnGus skrev:
Behöver någon hjälp med översättningen, så står jag gärna till tjänst.
FinnGurra,
en fläkt ifrån öst
IngOehman skrev:PS. Tycker även att chrisss's bygge är något av det intressantaste som setts här på faktiskt. Nyskapande, originellt, exklusivt...
MagnusÖstberg skrev:
Just nu fångar det här elementet min uppmärksamhet mer:
http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=1095

phon skrev:16 ohm !
Den kunde kanske vara ett bättre alternativ till surrounder än de här små 4 ohms vita tretummarna.![]()
Det blir dyrare såklart än 3", men kan det verkligen komma i närheten av a2?niklas skrev:phon skrev:16 ohm !
Den kunde kanske vara ett bättre alternativ till surrounder än de här små 4 ohms vita tretummarna.![]()
Absolut! Men när diskanter och filter inhandlats hamnar man på ett helt annat pris än tretummarna. Då kanske inte Ino's alternativ är så långt bort längre...
MagnusÖstberg skrev:Det blir dyrare såklart än 3", men kan det verkligen komma i närheten av a2?niklas skrev:phon skrev:16 ohm !
Absolut! Men när diskanter och filter inhandlats hamnar man på ett helt annat pris än tretummarna. Då kanske inte Ino's alternativ är så långt bort längre...
De kostar 18000 för 6 stycken...
Det här elementet kostar under 250:- fraktat och klart.
Jag har ju valt 3" iallafallniklas skrev:Prioriteringen är väl upp till var och en att bedöma.
Kraniet skrev:ja jag vet inte om jag tycker det är rätt att säga att det inte provas saker. Jag tycker snarare det är tvärtom. Börjar man kika runt lite så har det mesta redan provats och det mesta är byggt. Att hitta nåt som är verkligt originellt är väldigt svårt. Om inte omöjligt. Inte ens Chriss bygge, om än väldigt imponerande, är speciellt originellt. Inte i stort, möjligen i nån detalj.
Jag tycker mig sett de flesta former, byggmaterial, och element i diybyggen världen över. Så att sitta ned och försöka vara originell är nära nog dömt att misslyckas.
Där det möjligen finns saker att "uträtta" är isf på detaljnivå. tex detta med fokalpunkt är ju rätt eget. Inte ens i den etablerade högtalarindustrin verkar detta vara något man vet om. Men samtidigt så är det flera som byggt med hänsyn till det ändå. Så hur originellt det är kan man ju ifrågasätta. Kanske borde man prata om "mer eller mindre originellt" :)
Då tycker jag det är färre som försöker bygga bra och billigt. Dvs att försöka få det så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Ett exempel kan ju vara EPS som inte bara gör det utan dessutom gör det väldigt bra.
Att bygga efter klart uppsatta mål är också nåt jag saknar i diy-världen. Ofta blir det en slags overkill där man bara slänger pengar på problemet. Istället för att ha precis rätt antal basar kör man med 8 tolvtummare för att "vara säker". Och i slutändan sitter man med ett väldigt dyrt system som visserligen är bra men som har en nära stupifierad överkapacitet.
På samma sätt finns det ju även de som bygger ett kvartshorn med en tretums bredbandare och tycker att de är nöjda med det. Med frekvensgång som en berg och dal bana och distorsionnivåer som går genom taket.
Integration med rummet är också nåt som jag tycker det är dåligt med. Åtminstone om man ser till diyvärlden som helhet. Även grundläggande saker som spridning i relation till rum är det svag uppfattning om. Men när tom stora "välrenomerade" högtalartillverkare inte verkar klara av det så är det kanske inte så konstigt.
Men det är inte alla som har möjlighet att undersöka allt heller. Tex elementparametrar och att i detalj studera högtalarelement är ju väldigt svårt för de flesta. Det ena som riktigt går att göra för en "vanlig" diyare är att antingen gå på rekommendationer från andra eller att prova att bygga. Blir det inte bra, eller om man tror sig se förbättringar med nya lösningar så bygger man nytt. Hur mycket skiljer det sig från prototyptillverkningen som ligger bakom många etablerade byggen egentligen?
IngOehman skrev:Okej, sorry.
Jag bara lät mig inspireras och tittade runt på Madisound för att se om
jag skulle hitta några kul element, som jag INTE känner att jag vill ändra
totalt för att kunna använda till något.
Missade att det tydligen (om jag förstod dig rätt) inte går att köpa.![]()
Synd.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:Okej, sorry.
Jag bara lät mig inspireras och tittade runt på Madisound för att se om
jag skulle hitta några kul element, som jag INTE känner att jag vill ändra
totalt för att kunna använda till något.
Missade att det tydligen (om jag förstod dig rätt) inte går att köpa.![]()
Synd.
Vh, iö
Men i nya Hesselvall 1 sitter tydligen ändå dessa diskanter, hur gick det till, iö?
http://www.hesselvallaudio.se/produkter ... all_1.html
iö skrev:...är bland de bästa av standardelement som man kan hitta, och den
låter faktiskt bättre än de allra flesta vanliga dome-tweeters, även om
man inte har behov av den höga känsligheten som det kan leverera...
...gör faktiskt ett närbesläktat Ino-element, en specialvariant av detta
horndiskantelement. Jag har alltså gjort förhållandevis små modifika-
tioner från det, från Madisound, köpbara standardelementet.
FinnGus skrev:IngOehman skrev:Några små kommentarer:
...tänk vilket sammanträffande att Finlands svar på Hifikit; Audioparts+Hifitalo (efter en sammanslagning av två dito affärer i somras) plockat fram två små högtalarvarianter med just detta diskantelement men olika bas (för olika plånböcker).
Denna: http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=15
samt denna: http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=16
med byggbeskrivning
här: http://www.hifitalo.com/pdf/aw3alu.pdf
resp.här: http://www.hifitalo.com/pdf/aw3excel.pdf
Behöver någon hjälp med översättningen, så står jag gärna till tjänst.
FinnGurra,
en fläkt ifrån öst
nolimitsoya skrev:Jag är sugen på Seas nyaste coax i en trevägare med mina H1217 som basar, två per högtalare. Polypropylen är ju poppis, och tittar man på spridningen för mellanbas och diskant ser det ju ut att kunna bli fruktansvärt jämn tonkurva off axis. Låg dist enligt Zaphs test. Priset kunde vara lägre, med inte blir det farilgt mer än en traditionell diskant och ett bättre mellanregister sammanslaget.
Björn eller vad han heter, ingengörn' på Seas hade idéer om att man kunde förbättra diskantens beteende i nollgradersriktningen med lite fiffigt applicerad filt.
IngOehman skrev:Det var mycket gentilt av dig!
Vh, iö
- - - - -
IngOehman skrev:PS. En liten OT-fråga: Vad kommer det sig att så många finska internet-sidor inte har varken en engelsk eller svensk version, trots att det verkar som om varenda finne talar utmärkt engelska, och massor av er till och med har svenska som modersmål?
IngOehman skrev:Men få nästan känslan att det ligger en konflikt någonstans och gömmer sig.Gillar inte finsk-finnarna svensk-finnarna? Och gillar ingen av er den övriga världen?
schmutziger skrev:Finngus: Dialektala skillnader samt att skriftspråket fortfarande är lite skilt från talspråket?
ot-ot-ot: själv säger jag sto, skiter således i om det är g el d.
IngOehman skrev:
Det känner jag inte till att jag gjort (ser heller inget sådant i länken
du hänvisar till).
Och oavsett vad någon annan tycker sig kunna se, så bekräftar eller
förnekar jag fortfarande ingenting.
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:
Det känner jag inte till att jag gjort (ser heller inget sådant i länken
du hänvisar till).
Och oavsett vad någon annan tycker sig kunna se, så bekräftar eller
förnekar jag fortfarande ingenting.
Vh, iö
Jag skrev att någon snart borde ändra sin signatur och du förnekade att du borde göra det. Därmed förnekar du samtidigt att du har något med det hela att göra (om du ska följa forumpolicyn).
Naqref skrev:Nu vet jag ju att du har med det hela att göra vilket förklarar ditt försvarande av the Dream i tråden om denna. Ett av få ställen där Mattias och du har haft åtskilda synpunkter på senare tid. Vilket därmed har fått sin förklaring.
Men få nästan känslan att det ligger en konflikt någonstans och gömmer sig. Gillar inte finsk-finnarna svensk-finnarna? Och gillar ingen av er den övriga världen?
Jag skiter i policyn. Jag har inget med forumets drift att göra.Mich skrev:Ja, jag har läst policyn, men hittar inget om detta där.
//Michael
LzM skrev:Klart man ska få ventilera åsikter om olika märken och om någon eller några har jobbat åt ett visst företag osv, men kan man inte ta det i en avsedd trådd istället för att fylla alla "vanliga" trådar med sånt pladder.
Ni verkar ju känna varandra hela högen,
Så uppfattade jag inte deras diskussion.LzM skrev:Jag är bara så otroligt trött på att väldigt många trådar numera glider ifrån ursprungsfrågan efter 10 poster, och kommer att handla om nån inbördes vendetta mellan ett fåtal forummedlemmar istället.
Det har du rätt i.LzM skrev:
Edit:
Klart man ska få ventilera åsikter om olika märken och om någon eller några har jobbat åt ett visst företag osv, men kan man inte ta det i en avsedd trådd istället för att fylla alla "vanliga" trådar med sånt pladder.
IngOehman skrev:Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
Vh, iö

IngOehman skrev:Jag gör ju för det mesta mina egna element, och då gör jag dem
precis som jag vill ha dem, men jag tycker att det där elementet
är ett intressantare alternativ än de konventinella exponerade 1"
domar som alla använder (trots att de väl egentligen passar bra i
väldigt få konstruktioner).
ö
nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
LasseA skrev:nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
Men det problemet ligger väl egentligen i spridningen hos det element man delar mot? Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
celef skrev:LasseA skrev:nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
Men det problemet ligger väl egentligen i spridningen hos det element man delar mot? Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
så behöver det inte alls vara, det är ofta inte i storleken som felet ligger utan i utformningen. oftast sprider mindre element bättre än större element
jag tycker att det där elementet är
ett intressantare alternativ än de konventinella exponerade 1"
domar som alla använder (trots att de väl egentligen passar bra i
väldigt få konstruktioner).
oftast sprider mindre element bättre än större element
Sprider diskanter med mindre diameter (jag antar att man föredrar mindre diameter då man uttalar generaliserande omdömen om 1" diskanter!?) sämre mot vanlig delningfrekvens?
celef skrev: utformningen av diskanten kan begränsa diskantens spridning
nolimitsoya skrev:Det handlar nog bara om ordval. "Sämre" i det citerade betyder inte mindre, utan mer. Mer är sämre.
SS D2010/851300, 0.75"
SS D2904/980000 1".
paa skrev:IngOehman skrev:Och vad kommer det sig att ingen vågat sig på den här?:
Vh, iö
Denär ju intressant på många sätt, har du själv kollat närmare på den DXT diskanten från SEAS? Ser du inte några problem med diffraktionskanterna, eller är dom bara av godo? Håller den kanske ner spridningen lite från 180 graders-planet längs högtalarbaffeln så att diffraktionen från lådans kanter minskar?
Några saknar ju magnetolja i det elementet, tror du att det går att nå lika bra resultat utan, om man bara konstruerar filtret bra?

nolimitsoya skrev:Det syns ingen skillnad i spridningen mellan de två diskanterna. Våglängden är enormt mycket större än domen oavsett det är en 19- eller 27mm diskant. Det är därför man bygger in den i en tratt som begränsar spridningen vid lägre frekvenser.
LasseA skrev:nolimitsoya skrev:Det syns ingen skillnad i spridningen mellan de två diskanterna. Våglängden är enormt mycket större än domen oavsett det är en 19- eller 27mm diskant. Det är därför man bygger in den i en tratt som begränsar spridningen vid lägre frekvenser.
Ptja, du kan mycket väl ha rätt. Jag tycker mig se en marginell skillnad i frekvensen där de större domarna börjar beama jämfört med de mindre men jag kan såklart ha fel. Det vi kan vara överens om är väl att de i alla fall inte är bättre på detta. Särskilt eftersom de ofta måste delas högre och då ställer högre krav på god spridning hos mellanregistret högre upp i frekvens för att undvika offaxis-dippen nedom delningsfrekvensen..
Jag börjar greppa lite vad ni menar. Jag utgick från att det som uttalades tidigare av IÖ var kritik mot större diskantdomar men det var alltså mot platta frontplattor egentligen, typ?
celef skrev:jag håller med, jag tycker till och med att det är ganska stor skillnad på spridningsegenskaperna på dom visade diskanterna, men kanske inte så mycket runt normala delningsfrekvenserna.
nolimitsoya skrev:celef skrev:jag håller med, jag tycker till och med att det är ganska stor skillnad på spridningsegenskaperna på dom visade diskanterna, men kanske inte så mycket runt normala delningsfrekvenserna.
Det var precis det jag menade.
Hur det ser ut uppåt spelar ju ingen roll för integrationen vid delningen.
nolimitsoya skrev:Men det är det ju ingen som har påstått heller.
Igen, sämre är inte mindre. Det påstods att spriningsintegrationen bler sämre ju mindre diskanten blev jämfört med basens aktiva yta, inte att en mindre diskant spred mindre. Sämre och mindre är ju inte synonymer.
Igen, sämre är inte mindre. Det påstods att spriningsintegrationen bler sämre ju mindre diskanten blev jämfört med basens aktiva yta, inte att en mindre diskant spred mindre. Sämre och mindre är ju inte synonymer.
nolimitsoya skrev:De har jättehög spridning i området där de kommer delas mot en bas som oftast inte sprider värst bra alls. Antingen blir det en hemskt skarp topp i energikurvan vid delningen, eller en knasig direktljudskurva. Eller båda.
nolimitsoya skrev:Det handlar nog bara om ordval. "Sämre" i det citerade betyder inte mindre, utan mer. Mer är sämre.
IngOehman skrev:Tänkte därför bara på skoj peka på några element som har egenskaper
som är tillräckligt frestande för att jag i varje fall skall ha känt mig sugen på
att prova dem, och kanske bygga något med dem:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8476
Ett riktigt kul och extremt effektivt mellanregisterelement som jag redan
har provat, och som trots den mycket höga verkningsgraden faktiskt låter
alldeles fantastiskt bra, rätt filtrerad.
IngOehman skrev:Några små kommentarer:
1. Nej, den där som pekades på är inte den diskanten som används i piP.
Den som används där skiljer sig på minst tre sätt (jag tror fem). Den har
ett annat motorsystem, den har annan form på membranet, och den har
fått en annan välsignelse läst över sig.
2. Jag finner det märkvärdigt vanligt här på faktiskt, att element som tas
fram och presenteras som "intressanta att bygga med", nästan alltid är ele-
ment som jag snarare tycker är påfallande dåliga.Dock är det vanligt
att de påminner på något sätt om element jag använder, och jag blir allt
mera undrande om det är det som gör att de lyfts fram.Lite beklagligt
isåfall, men det är ju i varje fall ingenting som jag kan ta något ansvar för.
Snarare tvärtom. Det är ju JUST på grund av att de är så dåliga som jag
inte använder dem - trots att de ser ut ungefär som de jag använder.
3. Har dessutom länge undrat vad det beror på att det nästan aldrig startas
några byggprojekt som baseras på några av de rätt få riktigt BRA standard-
element som finns att köpa.
Tänkte därför bara på skoj peka på några element som har egenskaper
som är tillräckligt frestande för att jag i varje fall skall ha känt mig sugen på
att prova dem, och kanske bygga något med dem:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8476
Ett riktigt kul och extremt effektivt mellanregisterelement som jag redan
har provat, och som trots den mycket höga verkningsgraden faktiskt låter
alldeles fantastiskt bra, rätt filtrerad.
I samma skola (kanske passande i botten med förra elementet, använda
parvis, i en riktig partyhögtalare...):
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8304
Eller om man vill spara pengar, två sådana här i samma högtalare, men då
kanske i sluten låda (fast de fungerar i basreflexlåda också, om extra bas
inte tackas nej till):
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=8608
Kan nämna att en rätt stor låda inte skadar.
En diskant behöver man ju också, och då är det svårt att hitta ett bättre
väl än denna, för dem som har liten plånbok men önskar party-ljudtryck
och HiFi-prestanda:
http://www.madisound.com/catalog/produc ... ts_id=1089
Den är bland de bästa av standardelement som man kan hitta, och den
låter faktiskt bättre än de allra flesta vanliga dome-tweeters, även om man
inte har behov av den höga känsligheten som det kan leverera*.
Men - alla byggprojekt ser bara ut som antingen varandra, eller (oftare)
som något som jag gör (men jag använder ju andra element, just på
grund av de tillkortakommande som andra element har).
Jag tycker det är märkligt att det inte finns något uppfinnesrikedom och
nyfikenhet - just bland dem som gillar DIY är det just sådant jag hade
väntat mig.
Men jag kan bara erindra mig att jag sett ett enda DIY-projekt här på
faktiskt som varit originellt och spännande, nämligen de där aluminium-
högtalarna byggda i vinkel för att placeras mot vägg.
Eller den här:
http://www.madisound.com/catalog/PDF/neocd3-v2.pdf
Om alla vill ha högtalare som är som sådana som redan finns - vad är då
poängen med att göra egna?
Men nu skall ni slippa mitt gnäll, levererat med bästa avsikter - att tjäna
som inspiration för KUL DIY-projekt! Sådana som inte bara "ännu ett DIY-
högtalarbygge som försöker vara som någon annan högtalare, eller som
alla andra...
Fram för nya saker, sådana som inte redan finns!
Vh, iö
- - - - -
PS. Hoppas verkligen att det här inlägget inte uppfattades bara som en
massa gnäll, utan som inspiration. Det var så det var menat.
*Jag gör faktiskt ett närbesläktat Ino-element, en specialvarient av detta
horndiskantelement. Jag har alltså gjort förhållandevis små modifikationer
från det, från Madisound, köpbara standardelementet.
MagnusÖstberg skrev:Vad säger google om produktnummren då?
IngOehman skrev:Kommer osäkt att tänka på det där gamla psykologiska experimentet
där en klass på 28 elever från se två olika långa streck. Läraren pekar
på det lite kortare av de tu, och frågar "-Vilka tycker att detta är det
längre?", varvid 27 av eleverna räcker upp handen - eftersom de fått i
uppdrag att göra det för att man skall kunna se hur detta påverkar den
28:e eleven. Nästan alltid räcker även den 28:e eleven upp handen...
Amit påminde mig om detta märkliga experiment (eller rättare sagt
märkliga resultat) igår, eller rättare sagt vid ettiden i morse.
Kan det vara som så, att människor i gemen, de flesta i varje fall, helt
enkelt hellre tittar på vad andra gör och sedanb väljer likadant eller lik-
nande (så lika att det måste vara rätt, men tillräckligt annorlunda att
en känsla av eget val får plats) än undersöker och övertygar sig själv
om vad som är rätt, sant eller bäst?![]()
Missförstå mig inte - för mig får alla gärna välja precis lika, men jag
tycker det är bättre om de gör det för att de, genom att de själva har
undersökt saken själv, har kommit fram till samma slutsatser, än när
de gör det bara för att de INTE letat efter svaret själv.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], entt och 40 gäster