Moderator: Redaktörer
celef skrev:känns som ett höftskott det där, det vore kul att få se tonkurvan
celef skrev:det är väl klart att man vill veta hur de mäter, men om man ska införa ändringar på grund av mätresultatet är en annan femma
zapanasta skrev:Spelat med dom i vardagsrummet nu ,döm om min förvåning .Infekted mushrooms låt avratz har ju väldigt djupa toner som återkommer med jämna mellanrum med början 0,49 ,inga som helst problemKörde även annan musik med riktigt djup bas,funkar hur bra som helst .Undrar just om dessa i orginalutförande fiksar det,väldigt tveksam till det.mvh....
zapanasta skrev:Hur djupa är egentligen de där Avratz tonerna vid 0,49?
Påstås ligga runt 30hz
niklas skrev:zapanasta skrev:högtalarna låter i mina öron bättre än luxor 4061
Är det samma luxor som du tyckte var lika bra som pi60?
steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Hur djupa är egentligen de där Avratz tonerna vid 0,49?
Påstås ligga runt 30hz
Jag har alltid undrat varför just Avratz alltid dyker upp i bastrådarna på faktiskt. IM har ju låter som går mycket mycket djupare och dessutom samtidigt är "bättre".
Dancing with Khadaffi och Never ever land tex (om jag nu minns titlarna rätt).
boom skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Hur djupa är egentligen de där Avratz tonerna vid 0,49?
Påstås ligga runt 30hz
Jag har alltid undrat varför just Avratz alltid dyker upp i bastrådarna på faktiskt. IM har ju låter som går mycket mycket djupare och dessutom samtidigt är "bättre".
Går dom så djupt?? inte enligt min mening .
steveo1234 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Hur djupa är egentligen de där Avratz tonerna vid 0,49?
Påstås ligga runt 30hz
Är det fel låtar jag tänker på? Jag har så dålig koll på dem..
zapanasta skrev:Men nu tror jag då... tonen som kommer vid 0,49 på låten avratz ligger defenitivt inte vid 50-60hz .Har en uppsättning testskivor här så jag vet hur 60 hz låter ..
zapanasta skrev:Nu körde jag en test härinne ,jag har en skum utsläckning rakt framför skärmen så ska jag höra 30hz tonen måste jag flytta mig lite bakåt i rummet ,men ner till 40hz hörs det hur bra som helst framför skärmen. Körde nu låten avratz ,ska jag höra tonen vid 0,49 måste jag ochså flytta på mig så den ligger nånstans runt 30hz .Så jä dum är jag ändå inte så jag inte skulle kunna räkna ut det genom att lyssna
boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:zapanasta skrev:Hur djupa är egentligen de där Avratz tonerna vid 0,49?
Påstås ligga runt 30hz
Är det fel låtar jag tänker på? Jag har så dålig koll på dem..
Har lyssnat på det mesta dom har gjort och några infra har jag inte känt dom håller sig mest runt 60hz och det är där dom lägger energien i sina basgångar.
boom skrev:jag mäter i lyssnings position vad gör audacity sin mätning och är det som jag misstänker så kan man nog få fram infra med (gulligullan koko )
steveo1234 skrev:boom skrev:jag mäter i lyssnings position vad gör audacity sin mätning och är det som jag misstänker så kan man nog få fram infra med (gulligullan koko )
Audacity analyserar mp3filen direkt. Att dessa låtarna inte skulle ha någonting under 60hz är väl helt uppenbart fel när du lyssnar? Kan det vara fel på dina filer? Gammal utgåva, eller nåt?
boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:jag mäter i lyssnings position vad gör audacity sin mätning och är det som jag misstänker så kan man nog få fram infra med (gulligullan koko )
Audacity analyserar mp3filen direkt. Att dessa låtarna inte skulle ha någonting under 60hz är väl helt uppenbart fel när du lyssnar? Kan det vara fel på dina filer? Gammal utgåva, eller nåt?
Mät i lyssnings position i stället för att hålla på med audiacity som mäter direkt som inte tar hänsyn til elektronik eller högtalare . sen kör jag minimalt med mp3 då det förstör musiken.
steveo1234 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:jag mäter i lyssnings position vad gör audacity sin mätning och är det som jag misstänker så kan man nog få fram infra med (gulligullan koko )
Mät i lyssnings position i stället för att hålla på med audiacity som mäter direkt som inte tar hänsyn til elektronik eller högtalare . sen kör jag minimalt med mp3 då det förstör musiken.
Va? Mina högtalare och elektronikkedja har inte fallit en db vid 20hz och mp3-encoding via LAME förändrar inte frekvensinnehållet. Om jag gör samma mätning på lyssningsplatsen så kommer jag naturligtvis att få exakt samma resultat.
?
zapanasta skrev:Låten avratz har då hur som helst toner som går djupare än 40hz ,va finns det annars för förklaring till det jag beskrivit 5-6 inlägg upp
zapanasta skrev:Nu börjar det bli löjligt,varför ska jag behöva mäta nåt som hörs klart och tydligt och är helt uppenbart?
zapanasta skrev:Men såg du inte vad jag skrev att jag testat? skulle tonen ligga vid 40hz så skulle jag hört den på stolen framför datorn och inte behövt flytta på mig .Varför ska det va så svårt att tro på nån annan? jag ser att du skrivit att dina moddade pK låter skitbra,jag har ingen anledning att misstro dig om det som ett exempel
[/Kanse skall förtydliga mig lite man måste plocka bort basen
Absolut!celef skrev:jag skulle inte tveka en sekund att fräsa ur en bit av bakstycket om bashålet är trångt, en sticksåg funkar det med, sedan gör man ett nytt fint bakstycke som försänks ner lite i urtaget, blir fint och stabilt
landa skrev:Vi kanske kan starta en tråd om hur man får ut filtren, Vi som har limmat baksidan på våra pK. Ska göra ett försök att få ut dem i helgen. Kanske kan återkomma med bilder.
ja var inte dina filter större än orginal ochså? Du plockar ut dom genom hålet där basen ska sitta?boom skrev:landa skrev:Vi kanske kan starta en tråd om hur man får ut filtren, Vi som har limmat baksidan på våra pK. Ska göra ett försök att få ut dem i helgen. Kanske kan återkomma med bilder.
Det är bättre att lägga upp bilder på den sönder plockade Pk innan du börjar att bryta sönder den mina dom plockar jag ur filtren på ca 5min.
zapanasta skrev: Enligt herr boom ska den ligga runt 50-60hz ,varför måste jag då flytta på mig för att höra den?
zapanasta skrev:Nu jä låter mina HPD högtalare bra utav fnIntensivt bökande har det varit med diverse motstånd,kondensatorer osv men nu har jag fått till det.Har som sakt ett par pk här som jag ska fiksa till ,tyck gärna att jag är en idiot men jag föredrar ljudet i mina ombyggda dynavoice
celef skrev:zapanasta skrev:Nu jä låter mina HPD högtalare bra utav fnIntensivt bökande har det varit med diverse motstånd,kondensatorer osv men nu har jag fått till det.Har som sakt ett par pk här som jag ska fiksa till ,tyck gärna att jag är en idiot men jag föredrar ljudet i mina ombyggda dynavoice
som bryggmästare tycker man alltid att ens eget öl är godast, men om du frågar andra än dig själv, vad får du för svar då? obs! jag vill inget illa, är bara nyfiken
Tycker inte ljudet ändrar sig så mkt faktiskt,ja det blev kanske lite långt mellan mellanregistret och diskanten .Har satt i större kåpor till mellanregistren än det sitter i orginal luxorburkar .Tycker jag vann lite fylligare röster på det ,även dämpat dom 3db .Diskanterna är dämpade 2db .Lät inte speciellt bra först när jag lyssnade med odämpade disk/mellanr ..... Dynavoicediskanterna är inte dåliga,har ett par pk ståendes brevid och jag har lyssnat på all tänkbar musik och inte fn är det nån sämre upplösning/spridning i dessa fynda diskantercelef skrev:oj, det var inte mycket kvar av dynavoice'arna, mellanregistret skulle du nog kunnat montera närmare diskanten för mindre loobing, hur uppfattar du ljudet om du rör dig vertiklat framför högtalarna?
Nu har jag ficksat till pk lådorna enligt nagrefs beskrivning ,nu vet jag inte vilka jag skulle föredraHar som sakt ett par pk här som jag ska fiksa till ,tyck gärna att jag är en idiot men jag föredrar ljudet i mina ombyggda dynavoice
Känns oerhört märkligt och så som dina element sitter i de ombyggda grunkorna så skulle jag inte vilja se frekvensgången om jag var du för då kommer du tycka att de låter illa efter detzapanasta skrev:Dynavoicediskanterna är inte dåliga,har ett par pk ståendes brevid och jag har lyssnat på all tänkbar musik och inte fn är det nån sämre upplösning/spridning i dessa fynda diskanter
MagnusÖstberg skrev:Njae, jag påstår inte att du har det minsta fel på hörseln, jag påstår att frekvensresponen kommer se "dålig" ut uppmätt. Och nu pratar jag om högtalaren som helhet, eftersom jag inte lyssnar på bas, mellanregister eller diskant separat utan högtalare.
Du behöver inte tro mig om du inte vill. Det räcker med att du är nöjd
Håller med, men det enda jag gjort egentligen är ju att tagit elementen/filter från ett par luxor 4061 och satt dom i en större låda+behållit dynavoice diskanterna med medföljande filter och dämpat dom till en rimlig nivå .Jämför jag dessa mot ett par luxor 4061 i orginalutförande så låter dessa betydligt bättre framförallt i djupbasen så egentligen är det ju inget eget ihopkokcelef skrev:det är så väldigt komplext och tidskrävande att få till ett filter som får elementen att lira ihop på ett tillfredsställande sätt, därför blir man lite skeptiskt till det sagda resultatet när du utan hjälpmedel grejjar det på en eftermiddag, jag säger inte att resultatet faktiskt är dåligt bara det att jag är försiktigt skeptiskt, det skulle vara intressant med mätningar som sagt
zapanasta skrev:Tack för det,stor skillnad faktiskt och det är fler som hört och instämmer heltPs,ser ut som audio pro använder sig av likadana diskanter som jag har i mina.....http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/golvhogtalare/AudioPro-Black-Diamond-V.2
kodapa skrev:Är det Dynavoice filtren som sitter i?
zapanasta skrev:Nu har jag fått bra ordning på ljudet i dom tycker jag .Försökte på alla vis att komma runt problemet med tunna röster utan att lyckas riktigt ,läste i en tråd att IÖ rekommenderade nån att minska ner lådan lite .Så nu har jag kapat lådorna så dom är ca 85cm höga i stället för en meter ,ca 5 l försvann och det blev faktiskt bättre.Klart godkända som datorhögtalareska byta bilder så småningom.....
Du har alltså sågat sönder lådorna för att minska volymen till dina Dynavoice-högtalare eftersom IÖ rekommenderade en mindre lådvolym till en helt annan högtalare?
niklas skrev:Såg nu att du redan gjort massa andra grejjer med högtalarna och då kanske det var lika bra att såga lite också.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 16 gäster