Moderator: Redaktörer
celef skrev:lycka till, men jag tror det är bäst att satsa alla kort på ett mätinstrument och fullt ut lära sig det, arta är ju ganska enkelt och med måååånga användare, sådant tycker jag är viktigt
först när man behärskar ett instrument tycker jag att det är lämpligt att testa ett nytt
celef skrev:usch va mycket skräp du hade på impmätningen, se över alla inställningarna
ett tips är att oxå medelvärdesmäta, kör linjärt och en tio mätningar, hur ser det ut då
kodapa skrev:celef skrev:du behöver inte krångla till det så, välj bara linear i averagerutan, då medelvärdesmäter den hundra mätningar som default
Såhär 10 st.
kodapa skrev:Hur ska jag göra med impulsen? Är det någon tid jag bör sätta i MLS mätningen utifrån längden på min impuls?
celef skrev:nått är knas, så där störigt ska det inte bli och fasvridningen där strax över 5k är helfel, finns det någon intern loop som är igång? du har kalibrerat innan mätning?
celef skrev:akustiska mätningar kluriga, ett bra sätt att börja är att köra med ljudkortet alena, loopback, då ska kurvorna bli fina och rena, impulsen se ut som en dröm och så vida, blir det fucked up i loopback mode så är man ute in deep shit, try it, eller det kanske du redan har gjort

celef skrev:...ett bra sätt att börja är att köra med ljudkortet alena, loopback, då ska kurvorna bli fina och rena
Ratata skrev:celef skrev:...ett bra sätt att börja är att köra med ljudkortet alena, loopback, då ska kurvorna bli fina och rena
Hur menar du nu? Menar du att lägga utsignalen in i mickingången direkt? Hur gör man det? Det är ju olika signalnivåer?
Jag skall till att skaffa mät jag med trots att jag kan nada om det. Därför ställer jag dumma frågor. man får väl lära sig efter resans gång.
celef skrev:jag tror det är mätlådan/jiggen som är defekt, det går att mäta stärkarens tonkurva men bara om man använder en lämplig dämpsats på mätkablarna
enligt experterna ska man helst driva elementet under test med en lågohmig källa än en högohmig, constant voltage source vs. constant current source
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:jag tror det är mätlådan/jiggen som är defekt,
Föresten, vad kör du med för mätlåda när du använder Arta?
en jätteenkel hemmagjord låda innehållande en referensresistor och en switch
celef skrev:jag använder kopplingen som syns längst ner på sidan tolv i denna pdf-en http://www.ijdata.com/justMLS%20manual.pdf
switchen införde jag för att snabbt kunna växla mellan kalibrering och mätning utan att behöva flytta några mätsladdar, se sidan femton
Allram skrev:Förstärkarens frekvensgång/fasvridning är ju egentligen inte relevant i sammanhanget. Impedansmätningen enligt metoden ovan är ju en jämförande mätning mellan de två ingångskanalerna på ljudkortet. Eventuella tonkurve/fasfel tar ju ut varandra och skall inte påverka resultatet.
celef skrev:kortsluter resistorn? hur då? ja om du säger det! om du kopplar enligt schemat så blir det rätt
celef skrev:jag vet inte vad kortslutning är, jag trodde det var något annat, hur som helst, man kalibrerar ju för att ta bort alla olinjäriteter mellan kanalerna, det borde väl betyda att din setup mäter olika vid olika laster, eller?
även skillnaderna i resultat på sinus och brusmätning betyder att något är knasigt, mätresultaten ska vara i stort sett identiska
peetwa skrev:Min jig kalibrerar genom att man plockar bort den ena polen på högtalaren om det kan vara till någon hjälp.
peetwa skrev:Jag byggde efter den här sidan.
http://zobsky.blogspot.com/2008/01/simp ... g-for.html
I manualen står det.
In the calibration procedure, both input channels have to be connected to the generator output.
Det upplever jag att jag har. På var sin sida om motståndet. Skall det vara fel?
celef skrev:peetwa skrev:Jag byggde efter den här sidan.
http://zobsky.blogspot.com/2008/01/simp ... g-for.html
I manualen står det.
In the calibration procedure, both input channels have to be connected to the generator output.
Det upplever jag att jag har. På var sin sida om motståndet. Skall det vara fel?
så ska kopplingen vara vid mätning, vid kalibrering så ska båda kanalerna kopplas framför motståndet
celef skrev:kalibreringen är ju bara viktig om det finns skillnader mellan kanalerna, är skillnaderna väldigt små behövs ingen kalibrering
celef skrev:du har rätt, en örfil kan ibland vara förlösande.
angående mätfelet ovan, jag tänker hela tiden mikingång, mikingång, mikingång... jag vet inte varför
peetwa skrev:Den lägre kurvan är kalibrerad enligt skissen som jag byggt efter. I den övre så har jag lagt en ledare över motståndet. Vist skiljer det lite om man drar upp det till max.
celef skrev:jovisst, men du skrev i inlägget ovan att det verkar rimligt, hur räknar du då, jag menar det skulle ju lika gärna kunnat diffa mer?
celef skrev:jag som har teflonskalle, vad var det första för ljudkort? och det andra?
normalt kör man tvåkanalsmätningar och eller kalibrerar bort ljudkortets dumheter, men om det är stora skillnader mellan höger/vänster så skulle jag köra med annat kort
enkla loopbackmätningar brukar avslöja eventellt strul
celef skrev:m-audio borde duga gott kan ju jag tycka
Användare som besöker denna kategori: BearaR, supra_jonny och 27 gäster