2x Scan speak R3004/602000
2x Accuton C173-8-094
Nu väntar jag på min MiniDsp med plugin som blev beställt igår!
Gissa vad detta nu kan bli?
Bilder kommer inom snar framtid! Om detta är intressant?
Mvh
S
Moderator: Redaktörer
S skrev:Dessa anlände i min brevlåda idag!
2x Scan speak R3004/602000
2x Accuton C173-8-094
Nu väntar jag på min MiniDsp med plugin som blev beställt igår!
Gissa vad detta nu kan bli?
Bilder kommer inom snar framtid! Om detta är intressant?
Mvh
S
Ragnwald skrev:Udda och intressant val av element. Ska bli kul att följa.
S skrev:
Jag har tänkt att formen på högtalaren ska se ut på detta vis, och jag ska fräsa ut sektioner i björkplywood.
henriksch skrev:S skrev:
Jag har tänkt att formen på högtalaren ska se ut på detta vis, och jag ska fräsa ut sektioner i björkplywood.
Blir det inte himla höga materialkostnader när man bygger på detta sätt? Föreställer mig att man kastar bort 90% av plywooden i form av spill... Det är ju kul och blir säkert både snyggt och bra, stagandet blir urstarkt och så men det måste väl rimligen svida till en del i snåltarmen??![]()
mvh
Henrik
henriksch skrev:S skrev:
Blir det inte himla höga materialkostnader när man bygger på detta sätt? Föreställer mig att man kastar bort 90% av plywooden i form av spill... Det är ju kul och blir säkert både snyggt och bra, stagandet blir urstarkt och så men det måste väl rimligen svida till en del i snåltarmen??![]()
mvh
Henrik
MagnusÖstberg skrev:Det låter som en vettig lösning
Hur skall du lösa anslutningarna? Jag skulle föreslå den här lösningen:
Det som krävs är att man borrar två 12mm hål och köper 40-217-61 samt 40-217-59 på ELFA.
Sedan skulle jag rekommendera dig att göra en fyrkantig testlåda först för att få fram optimal avstämning och lådvolym. Du vill nog inte göra om de där såg och fräsmomenten mer än nödvändigt![]()
Cool idé!
MagnusÖstberg skrev:Sätt för guds skull inte anslutningarna nedåt - du blir för all framtid begränsad från att ställa dem på en bänk eller i en bokhylla. Dumt.
Det räcker ju med att du plattar till bakstycket hela vägen eller bara just där anslutningarna är för att du skall kunna sätta dem bakåt. Mycket behövs det ju inte heller med den lösningen jag gav.
Gör testlådan någon liter större. De har säkert inte tänkt på talspoleuppvärmningen. Det är alla skitdåliga på.
Jonka_ skrev:Intressant projekt.
Hur kommer det sig att du valde accuton? , Vad är det som är bra med det elementet?, Tänkte efterssom dom kostar ganska så mycket
nyfiken amatör undrar
MagnusÖstberg skrev:...Gör testlådan någon liter större. De har säkert inte tänkt på talspoleuppvärmningen. Det är alla skitdåliga på.
S skrev:Jonka_ skrev:Intressant projekt.
Hur kommer det sig att du valde accuton? , Vad är det som är bra med det elementet?, Tänkte efterssom dom kostar ganska så mycket
nyfiken amatör undrar
Jaa du! Bra fråga, ingen aning! Elementen var snygga och dom såg bra ut
kodapa skrev:S skrev:Jonka_ skrev:Intressant projekt.
nyfiken amatör undrar
Väldigt låg sist också har jag hört/läst...
S skrev:kodapa skrev:S skrev:Jonka_ skrev:Intressant projekt.
nyfiken amatör undrar
Vadå lågt sist?
Mvh
S
KarlXII skrev:S skrev:kodapa skrev:S skrev:Jonka_ skrev:Intressant projekt.
nyfiken amatör undrar
Vadå lågt sist?
Mvh
S
Sist jag läste fick jag det till "dist" som i distortion.
KarlXII skrev:S skrev:kodapa skrev:S skrev:Jonka_ skrev:Intressant projekt.
nyfiken amatör undrar
Vadå lågt sist?
Mvh
S
Sist jag läste fick jag det till "dist" som i distortion.
MagnusÖstberg skrev:Det finns naturligtvis negativa saker med elementen med. Ingen fri lunch
Spela inte för starkt med dom bara, slår de i botten kan de krackelera som om de vore äggskal (åyminstonde ett känt problem med T&P)! Värt att tänka på då de har rätt liten linjär slaglängd.
De har relativt låg känslighet. Med baffelstegskompensation är man nere mot 84-85db!!
MagnusÖstberg skrev:De har relativt låg känslighet. Med baffelstegskompensation är man nere mot 84-85db!!
S skrev:Vad bra
Har även beställt en låda nu för förstärkaren och minidsp! Skickades med TNT idag, så det borde komma imorgon! Blir lite bilder då förhoppningsvis.
http://www.modushop.biz/ecommerce/cat072_l2.php?n=1
2a uppifrån på sidan: Pesante 02PB 2U 10mm BLACK.
Mvh
S
Aerob skrev:S skrev:Vad bra
Har även beställt en låda nu för förstärkaren och minidsp! Skickades med TNT idag, så det borde komma imorgon! Blir lite bilder då förhoppningsvis.
http://www.modushop.biz/ecommerce/cat072_l2.php?n=1
2a uppifrån på sidan: Pesante 02PB 2U 10mm BLACK.
Mvh
S
En liten undran, hur mycket gick chassit på, inklusive frakt?

screen skrev:Det där blir kalas, se bara till att den så kallade stödplankan är riktigt styv, annars får du ränder beroende på hur pass mycket tryck du lägger på.
Kanske du skulle använda en alu-profil för bästa styvhet eller liknande.
Sätt i så stor fräs som möjligt och kan du ta det i flera omgångar genom att kunna ställa "stödplankans höjd mot mallarna så är det nog att föredra, annars kan det bli väl mycket för maskinen/fräsen att "plöja" in i.
Jonka_ skrev:Ser väldigt lovande ut.
Blir det någon positiv effekt av att ha en formad baffel på det där viset?
screen skrev:Eller så borrar du ett 38mm hål i en K-plyfa-bit eller liknande och sågar ut ett kvarts hål att använda som radietolk och slipar fram din radie efter den.
Detta om du inte vill fuska och göra allt själv och för hand då förståss.
Ivil skrev:utan att ha läst igenom hela tråden undrar jag om det inte är lättare att plasta lådan? bygga en mall med böjd masonit för baffel och låda
/Andreas
S skrev:DosDedos skrev:Oj,jag var redan med....
ja precis
har du några bra tips när man ska göra detta?
edit: vet du om det går bra att fräsa snäva radier på detta sett? om du ser min senaste bild, ute i kanterna på högra modellen.
/S
DosDedos skrev:S skrev:DosDedos skrev:Oj,jag var redan med....
ja precis
har du några bra tips när man ska göra detta?
edit: vet du om det går bra att fräsa snäva radier på detta sett? om du ser min senaste bild, ute i kanterna på högra modellen.
/S
Ändstoppar på fräs"plankan"så att du inte trycker frässtålet genom anhållet.
Det går skapligt att göra snäva radier,men fräsen måste hållas 90grader mot yta så att den inte skär med kanten.
DosDedos skrev:Bygg ett enklare fräsbord,mycket enklare att kontrollera bitarna då!
DosDedos skrev:Inte hela baffeln,jag tänkte på kanterna.
Om du fräser det välvda först sen fräser kanterna på ett fräsbord.
Du kan fräsa dom på högkant mellan anhållet och en avrundningsfräs.
Det kommer att bli en liten kant mellan det välvda och kantradien,men den fixar man med slipklossen.
DosDedos skrev:Jag förstår vad du menar för det var så jag själv menade![]()
Om du har ett stål med styrlager på så kommer du inte helt emot ändå,för lagret tar i det välvda.
Ett litet förslag:fräs kanten i högtalarförsänkningen 45grader innan du fräser välvningen.
Ska elementet vara försänkt i ytterkant så måste du ha en rätt så djup fas,och då blir det en rejäl kant i mitten.
DosDedos skrev:Ok,jag trodde att du skulle försänka basen så att den kom i nivå med baffeln i ytterkant.
Hursom helst så blir det ju en större försänkning i mitten,så då tänkte jag att kanten på försänkningen kunde brytas med45 grader.
Om det är vettigt att försänka elementet så mycket kan jag inte svara på,det får dom mer kunniga här på forat svara på.
S skrev:Efter mer eftertanke kring bygget så tror jag att jag skippar den roliga formen jag först hade tänkt att bygga. Verkar bara skapa mer problem.. även om designen är rolig.
Det blir nog att jag kör på en vanlig fyrkantig låda men med någon form utav roligare baffel.
Sen funderar jag på att skippa accutons rekomendationer om en 10.5l låda och istället försöka simulera själv.
Har laddat ner basta och ska knåpa lite!
Hur djupt tror ni att jag kan få dessa element att gå?
och vad är att föredra, sluten eller reflex låda?
Mvh
S
Jonka_ skrev:S skrev:Efter mer eftertanke kring bygget så tror jag att jag skippar den roliga formen jag först hade tänkt att bygga. Verkar bara skapa mer problem.. även om designen är rolig.
Det blir nog att jag kör på en vanlig fyrkantig låda men med någon form utav roligare baffel.
Sen funderar jag på att skippa accutons rekomendationer om en 10.5l låda och istället försöka simulera själv.
Har laddat ner basta och ska knåpa lite!
Hur djupt tror ni att jag kan få dessa element att gå?
och vad är att föredra, sluten eller reflex låda?
Mvh
S
Jag tycker inte du ska låta bli att ha böjda sidor, Jag har sen jag byggde mina ångrat att jag inte byggde med böjda sidor, och det är ju inte så jättejobbigt när man bara ska bygga stativare som inte är så höga.
Bara ett tips!

Kraniet skrev:böjda sidor kan innebära mer problem också. det blir tex svårare att förutsäga vilka resonanser som uppstår och vid vilka frekvenser. Stående vågor kommer du alltid att ha. Fördelen med en rektangulär låda är att du kan förutsäga dessa väldigt enkelt.
Så på det stora hela ska man nog mest se böjda sidor som ett estetiskt värde.
Det som är viktigt är lådvolym/avstämning. Baffelmått och elementplacering (relativt lådan och varandra). Urtag på insidan av elementhålet så det kan "andas". Och dämpmaterialets egenskaper och placering.
Sen är det ju förstås filtret som sätter den slutgiltiga prestandan. Den "bästa" lådan i världen är helt bortkastad om filtret är dåligt genomfört.
edit: Men det är ju inget fel med utseendet på tex sonus faber cremona.. :)
edit: annars har jag alltid varit svag för Sonus Faber Extrema =
Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!
Tänk bara på att trä krymper när det torkar, något som jag underskattade.
Din plywood är dock förhoppningsvis torrare än min ekplanka va.
Mina lådor har nu krympt nånstans mellan 5-10 millimeter.
S skrev:Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!
Har du några bilder på ditt bygge?
Andr82 skrev:S skrev:Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!
Jag har massor av bilder, men jag ska lära mig att lägga in dom bara..
Själv använde jag dock inga högteknologiska verktyg som fräsar, då vet jag inte om trät hade räckt till, men det skulle ju förbättrat passformen jämför med att såga 25mm ek med sticksåg.. hehe
Edit: Det va ju inte så knepigt!
Limmas för fullt.. Blev lite att slipa för att få finish påt sen, men det va inga problem med en bandslip och lite envishet.. :)
johaneriksson skrev:Andr82 skrev:S skrev:Andr82 skrev:Riktigt intressant bygge! Jag gjorde en liknande högtalare i sommras, eller ett par då, helt andra element, men formen och byggsättet!
Jag har massor av bilder, men jag ska lära mig att lägga in dom bara..
Själv använde jag dock inga högteknologiska verktyg som fräsar, då vet jag inte om trät hade räckt till, men det skulle ju förbättrat passformen jämför med att såga 25mm ek med sticksåg.. hehe
Edit: Det va ju inte så knepigt!
Limmas för fullt.. Blev lite att slipa för att få finish påt sen, men det va inga problem med en bandslip och lite envishet.. :)
Ser ut att vara ett jättefint bygge! Förtjänar det inte en egen tråd?
Andr82 skrev:Det ser jävligt snyggt ut, men den varianten närmast ser ut att bli en smula dyr!
Andr82 skrev:Snyggt!
Så du har gett upp stativaren och fräsa ut massor av bitar ur plywood?
Vad använder du för något för att rita grejerna?
Finns det något bra gratisprogram?
Bill50x skrev:Det finns ett trä-material som kallas Panzerholz och tom är skottsäkert. Används bla som inredning i banker. Det är ett laminat och, om jag förstått det hela rätt är vartannat lager någon form av dämpande lim, typ. Jag har en liten bit hemma som är 30 mm tjock, det verkar gå att få tag på i många olika tjocklekar.
Kanske något att prova? Har själv funderat på att använda urfrästa skivor (ett antal limmade på varandra) till högtalarlåda, så den randiga sidan kommer utåt. Borde bli snyggt och stabilt.
Fast frågan är förstås om lådan "äter" energi istället för att energin strålar ut från högtalarelementen?
/ B
Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 22 gäster