ja nu har jag gjort lite mer mätningar. Denna gång med den rätta absorbenten (som nu är klädd och färdig) som ju är en akustikskiva med måtten 82x120cm. Själva skivan är 80mm tjock men jag har lagt till en liten ram bakom som lägger till drygt 20mm, 100mm tjock absorbent mao.
Intressant är det ju det här att mäta med mls. reproducerbarheten är ju rätt så låg måste jag säga. JustMLS verkar inte vara det mest stabila programmet. Efter ett tag så glider kalibreringen av ljudkortet iväg och resultatet påverkas. Kan ju vara ett problem med ljudkortet (externt usbljudkort) också.
Har lite exempel.
Till att börja med. En mätningar onaxis på diskanten på 50cm avstånd. 7ms fönster.
Utan absorbenten ser det ut såhär.
Med ett större fönster på 20ms ser det ut såhär.
De enskilda kurvorna för elementen ser ut som följer. nu 7ms fönster igen och 50cm fortfarande.
Ökar jag avståndet till 85cm ser det ut såhär. 7ms här med.
Värt att notera är hur en liten topp vid 7khz kryper fram.
Efter en ny kalibrering så har kurvan ändrat utseende lite. Bla ser fasen annorlunda ut. Nu hade jag även problem med en del störningar av obekant slag.
Här 1m onaxis med 7ms fönster.
Sedan lite mätningar i vertikalled, uppåt från diskanten. Först cirka 20-30gr
Och detta föreställer ungefär 40-45gr.
Sista bilden är från ARTA vilket har lite andra roliga funktioner. Ser ju rätt så rent ut även om jag inte är helt säker på vad den säger.
Filtret som jag har ser nu ut att fungera tillfredställande. Men det beror lite på vilken mätning man tittar på. De sista mätningarna jag gjorde gav rätt så annorlunda fas mot de tidigaste mätningarna. Så pass olika att filtret i det ena fallet fasar ihop helt men inte i det andra..
Om man ska säga något om denna felmarginal, vad skulle det då vara? Är det ljudkortet som spökar? Är ju inget monsterkort direkt
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587208 men det borde väl ändå fungera? JustMLS verkar som sagt lite buggigt också för mig, vet inte om andra har liknande erfarenheter.
Märkte också att jag fick olika resultat beroende på om jag hade laddaren ikopplad i laptopen eller om jag körde på batteri (körde batteri först). Så klart är ju att man måste hålla allt lika för att få repeterbara resultat.
I vilket fall.. Några åsikter på de mätningar som presenteras ovan? Jag tycker det ser rätt så hyggligt ut. Min intention är att kunna hålla +/-1db från 500 och uppåt med en svacka kring 3-4khz. Stör mig lite på att 7khz kryper upp sådär när jag ökar avståndet. Det är nån slags diffraktionsartifakt. Dock har jag en sugkrets just för att få ned den något. Men det kanske duger som det är.
Har labbat lite med andra filter utifrån dessa mätningar och det finns andra alternativ som verkar platta till saker och kanske ger bättre fasöverlapp. Lyssnar på ena lådan nu och det låter väldigt bra. Rent och klart utan att vara påfrestande.