ny på detta forum och troligtvis blivande audiofil
jag har byggt högtalare förr med blandade resultat men oftast har jag använt bilhögtalare eftersom jag har sådant liggandes med det har aldrig blivit riktigt bra om man inte fläskar på med gigantiska lådor. det var roligt när man var 15.
så nu har jag tänkt bygga en liten sub med någon av antingen sls bas eller en xxls bas. är lite inne på sluten eftersom man kan få en liten låda men en portad går väll djupare ned?
använder basbox pro som har sls basen i databasen men inte xxls basen? kan man ladda ned en uppdatering någonstans tro, eller har någon benämningen på gamla xls basen som är mer eller mindre samma som xxls basen(ex 830699)?
sen har vi storleken 12 eller 10 tum, lådan skall vara på runt 60-70 liter har jag tänkt mig.
det som talar för sls basarna är ju att dom är billigare, samt att dom verkar mer utformade för att köra slutet= mindre låda sen om lådan blir liten kan man ju få plats med 2. xxls verkar kunna ge mer tryck och ger nog en portat låda ett trevligt ljud.
steget är ett gammalt (mds/backesljudbygge steg?) p220 på 300watt rms om jag inte minns fel men det ska nog duga.
det jag har nu är ett par hemma byggda frontar med 12 tums bas och 5.25 mellanregister samt en lite dome diskant men dom ger inget subbwofferljud.
kommer ha den till bioljud samt musik och en del tvspel.