Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav PeterE » 2011-09-10 19:50

Jag har haft otur nu en tid med min stereo.
Fick igår inget ljud via mitt försteg då jag skulle spela musik.
Skruvade idag i itu mitt Yamaha C-2a som verkar vara lite av uppånedvända världen då man endast verkar kunna komma in i den genom bottenplattan.

Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.
Båda 2 är på 1000uf 80volt.
För det första så hittar jag inga 80volts kondensatorer varken på elfas eller conrads hemsida.
Hittar endast 63 eller 100volts går det att ta 100volts kondensatorer & ersättda dom gamla 80voltarna med dom?
Hur kommer man åt att löda loss kondensatorerna?
Verkar som sagt vara lite trångt med utrymme.
Bilder på hur det ser ut finns men vet inte hur man lägger upp.[/img]

Användarvisningsbild
henriq

Inläggav henriq » 2011-09-10 22:27

Det går nog utmärkt att ta kondingar specade till högre volttal. Kör på 100 voltarna.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 00:40

Mm får beställa då men blir att beställa några extra då frakten ändå går på 49spänn.
Får bara luska ut hur man kommer åt att löda bort dom då det är så mycket i vägen.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-11 11:20

Kolla med electrokit.se, de är bra billigare än Elfa, och snabba leveranser.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-11 12:58

PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.

Ibland är kondensatorerna fästade med lim för att stärka upp det mekaniskt och det kan se ut som något läckt ut. Fungerar förstärkaren fortfarande?

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Hjälp med byte av kondensatorer i mitt yamaha försteg

Inläggav xeizo » 2011-09-11 13:33

RogerGustavsson skrev:
PeterE skrev:Såg då att dom 2 kondensatorerna som sitter där läckt någon seg ljusbrun gegga.

Ibland är kondensatorerna fästade med lim för att stärka upp det mekaniskt och det kan se ut som något läckt ut. Fungerar förstärkaren fortfarande?

Min tanke också, inte säkert att det är dom det är fel på.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 19:40

Limmet ska väl vara hårt & inte som någon kladdig ljusbrun massa?
När jag bara fick ljud på ena kanalen med mitt större yamaha slutsteg så provade jag bara lite spontant att koppla ihop det med den mindre
föregångaren & då var det knäpptyst vilka kablar jag än provade med.
Den reagerade inte alls!

Har 2st hyffsade bilder vem ska jag maila?
RogerGustavsson.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-11 20:16

Kollade electrokit sidan som det tipsades om men dom hade inga 1000uf med 100volt.
Får leta vidare.
Conrad har jag aldrig beställt utav nån gång men det skrivs en del om att dom är sega på att leverera grejer något annat förslag?
Hittade nyss ett ställe som heter Farnell.com är det någon som handlat där nån gång?
Verkar ha en dj***vla massa grejer :roll:

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2011-09-12 09:54

PeterE skrev:Kollade electrokit sidan som det tipsades om men dom hade inga 1000uf med 100volt.
Får leta vidare.
Conrad har jag aldrig beställt utav nån gång men det skrivs en del om att dom är sega på att leverera grejer något annat förslag?
Hittade nyss ett ställe som heter Farnell.com är det någon som handlat där nån gång?
Verkar ha en dj***vla massa grejer :roll:

Farnell är utmärkt, har ett enormt sortiment. Som ett internationellt Elfa, ungefär. Jag tror att man ska ha firma för att kunna handla hos Farnell, men det går kanske att komma runt.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 14:41

Otroligt synd såg det först nu på deras sida att man var tvungen att ange en del företagsuppgifter när man skulle registrera sig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-12 15:17

PeterE skrev:Limmet ska väl vara hårt & inte som någon kladdig ljusbrun massa?
När jag bara fick ljud på ena kanalen med mitt större yamaha slutsteg så provade jag bara lite spontant att koppla ihop det med den mindre
föregångaren & då var det knäpptyst vilka kablar jag än provade med.
Den reagerade inte alls!

Har 2st hyffsade bilder vem ska jag maila?
RogerGustavsson.

Har ju fått dina (suddiga) bilder och kan inte avgöra vad det är på dem...

Vilka dimensioner har kondensatorerna? Diameter, höjd och vilka anslutningar? Antagligen lödstift men vilket modulmått (måttet mellan stiften)? Enligt den servicemanual jag hittade anges C261/C262 till 680µF/63V. Du nämner 1000µF/100V.

Farnell går möjligen att handla ifrån, från England. Knappast billigt om du bara ska köpa ett par kondensatorer. Elfa, Bejoken, Bhiab, Conrad, ELV m.fl. är väl alla inga större problem med?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 15:54

Conrad skrev till mig att dom har sitt lager i tyskland.
Kondensatorerna som sitter i nu är på 80v & 1000uf.

Dom är 42mm höga & ca 25,5 mm breda.
Står även 85 grader på dom förmodligen någon temperatur gräns.
Måtten mellan stiften vet jag inte ännu då jag inte kommit åt andra sidan av kortet.
Tycker att det ser ut som om det står Nichicon eller nåt på dessa ljusblåa kondingar.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 18:58

Roger då kanske någon annan varit inne & bytt kondingar tidigare då!
I tanke på att jag kör försteget dagligen tillsammans med ett Yamaha PA slutsteg så bör jag ju även tänka efter vad jag stoppar dit för grejer.

Läste någonstans att det spelar inte så stor roll hur många uf dom är på huvudsaken att man inte underdiminsionerar vilket kan vara klokt.

Men den har ju funkat bra med 80voltare..
Hittar jag några på typ 2000uf 63V så är det väl ändå ingen nackdel huvudsaken den passar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-12 19:14

PeterE skrev:Men den har ju funkat bra med 80voltare..
Hittar jag några på typ 2000uf 63V så är det väl ändå ingen nackdel huvudsaken den passar?

Du har ingen möjlighet att mäta likspänningen som kommer fram till kondensatorerna? Om den ligger under 63V räcker det med sådana du nämner. Man brukar klämma in så mycket som möjligt. Gärna de för 105 grader, kan möjligen ha längre livslängd.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 19:21

Men minst 1 av kondingarna med största säkerhet är trasig är det verkligen så bra då att koppla in steget för mätning?
Eller menar du att jag ska kolla vad jag får för ström i från slutsteget?
Försteget hanterar ju bara signalerna.

Sitter & försöker kolla vad utgångs spänningen ligger på i slutsteget det verkar vara 80V+ så det kan även handla om 90volt där.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-12 19:27

Är de märkta 80 V skall du ersätta med såna märkte 80 V eller högre om du inte VILL att det skall läcka och lukta om stärkaren.

Köp från Elfa 67-045-89 som borde passa men kolla upp det. Välj brev och gå igenom ett antal slumpmässiga fraktpriser och du bör till slut hamna på 35 spänn frakt för brevet för totalt SEK 130 ungefär.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 19:29

Ja det står helt klart i slutstegs service manualen att den spottar ut 80V+ så det kan ha varit lite därför som jag kanske tänkte i 100V i något tidigare inlägg så att det rimmar bra tillsammans med slutsteget.

Roger jag mailade över service manualen till dig för slutsteget! 8)

UrsV läcka har det redan börjat göra i försteget så det vill jag absolut inte ska hända igen & jag provade att söka på ditt artikel nr som du angav men den var inte på så många uF.

Letar för fullt!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-09-12 19:55

Titta igen. Den kondingen (67-045-89 ) är på 1000 uF. Låt vara att det står 1 mF ;)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 21:17

Mm såg det nu.
Försteget är i från 1978 & då kan det väl inte funka med snap in utan det måste nog lödas precis som Roger skrev till mig förut.

Just nu så håller jag fortfarande på & kollar i service manualen för att se hur man får upp locket & inte bara botten.
Så man kan komma igång med bortlödningen av dom gamla kondingarna :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-12 23:49

YEEESSS!
Nu har jag kommit in bakom kortet.
Det var några skruvar som satt ganska långt ner mot kortet som ja totalt missade.
Roger du frågade förut vad det var för avstånd mellan pinnarna på kondensatorerna svaret är 14mm!

Blir nog att beställa lite komponenter imorn.
:D

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-09-12 23:56

PeterE skrev:YEEESSS!
Nu har jag kommit in bakom kortet.
Det var några skruvar som satt ganska långt ner mot kortet som ja totalt missade.
Roger du frågade förut vad det var för avstånd mellan pinnarna på kondensatorerna svaret är 14mm!

Blir nog att beställa lite komponenter imorn.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 07:54

PeterE skrev:Ja det står helt klart i slutstegs service manualen att den spottar ut 80V+ så det kan ha varit lite därför som jag kanske tänkte i 100V i något tidigare inlägg så att det rimmar bra tillsammans med slutsteget.

Roger jag mailade över service manualen till dig för slutsteget!

Du pratar om slutsteget men det är väl i försteget du ska byta kondensatorer? Slutstegets nätdel har ju inget med försteget att göra! Nätdelen i försteget bör lämna runt 53 V efter likriktningen och det är den spänning som ligger över kondensatorerna. Förutsatt att schemat stämmer och gäller för just den utgåva av C2a som du har.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 09:10

Ja nu blev det lite mycket här.
Men förstegets kondensatorer bör ju passa bra ihop med strömmen som slutsteget skickar ut.

Jag blev faktiskt lite fundersam igår när jag kollade förstegets kondensatorer som det står ska vara på 80V & 1000uf som jag skrev.
Det ser nästan ut som om att dom suttit där redan från början som standard ändå då det ser ut att vara maskinlött + att det sitter ett konstigt gummiskydd modell genomskinligt som ser ut som en typ av strumpa runt den ena kondensatorn på försteget.
Om det finns olika versioner av C-2a det vet jag inte.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 09:52

Jag tror att ja ska prova med att maila till reservdelar@gmx.yamaha.com
för att se vad dom säger om min maskin.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-13 10:00

Är försteget verkligen strömmatat från slutsteget? Låter inte som en vanlig lösning. I normala fall går det ingen ström från slutsteg till försteget.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:16

PeterE skrev:Ja nu blev det lite mycket här.
Men förstegets kondensatorer bör ju passa bra ihop med strömmen som slutsteget skickar ut.

Men förstegets nätdel har inget med slutsteget att göra! Vad ahr du fått det ifrån? Det är ju glättningskondensatorerna i förstegets nätdel du vill byta ut. Tror du behöver läsa på lite..... Vad slutsteget skickar ut hamnar i högtalarna och förhoppningsvis ingen annanstans.

PeterE skrev:Jag blev faktiskt lite fundersam igår när jag kollade förstegets kondensatorer som det står ska vara på 80V & 1000uf som jag skrev.
Det ser nästan ut som om att dom suttit där redan från början som standard ändå då det ser ut att vara maskinlött + att det sitter ett konstigt gummiskydd modell genomskinligt som ser ut som en typ av strumpa runt den ena kondensatorn på försteget.
Om det finns olika versioner av C-2a det vet jag inte.

Det kan mycket väl vara så att det sitter kondensatorer märkta med 80V. Tror att det tidigare fanns någon tumregel att ligga på max 2/3 av märkspänningen. Idag gör man inte så. Du kan sätta dit vad som helst så länge de tål spänningen i den punkten. Lite oroväckande att avståndet mellan anslutningarna är hela 14 mm. Max 7.5 mm brukar det vara på trådanslutna elektrolytkondensatorer idag. Då får man pula lite extra för att få dit dem, borra extra hål kanske. Dagens elektrolytkondensatorer är i regel mindre i formatet för samma kapacitans, det borde ge lite spelrum. Är du inte säker på detta bör du överlåta arbetet till någon med mera erfarenhet. Har du frågat Yamaha om de har passande komponenter? (Fast de har inget till min Yamaha CT7000-tuner som är lika gammal...)

paa skrev:Är försteget verkligen strömmatat från slutsteget? Låter inte som en vanlig lösning. I normala fall går det ingen ström från slutsteg till försteget.

Nej, försteg och slutsteg har inget som hänger ihop enligt manualerna. Dessutom kopplades försteget C-2a ofta till slutsteget B-2. Det slutsteg som nämns ovan (Yamaha PC2002) är från PA-sidan av Yamaha.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:19

Hej!
Jag vet att försteget bara är en kontrollenhet & ja blev förvånad att det var så mycket i detta försteg.
Klart att det finns ström i ett försteg sen hur försteget behandlar signalerna i från slutsteget är ju en sak.

Varför försteget är så pass tungt samt påminner nästan om en mindre förstärkare har inte jag någon aning om.

Den verkliga strömmen sitter ju i slutsteget då det är dit man kopplar högtalarna.

Men i första hand så vill jag få försteget att fungera igen & jag är beredd att byta dom komponenter som krävs då jag ändå har en viss lödvana.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:28

Hej!
Det börjar visst bli lite snurrigt måste nog ta mig någonting att äta snart.

Jag har skickat iväg ett mail till Yamaha för att kolla med dom vad dom tror.
Ja vet att mitt slutsteg är av PA tror att jag skrev det längre upp i tråden.
Nej jag tror inte ja vill överlåta någonting till nån service verkstad för jag vet att ja kan själv.

Det där med att det är 80V i kondensatorerna i mitt försteg men 63V enligt vad du läste i manualen är en grej som jag frågade Yamaha om.

Att borra i kortet för att få dit nya kondensatorer är det verkligen nödvändigt?
Får kondensatorerna verkligen kontakt med banorna på kortet då?
Däremot om jag ska behöva bygga egna banor i kortet för att sätta dit såna som har mindre avstånd det kan bli svårare!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:35

Fick precis svar i från Yamaha & dom skriver.

Hej!

Har gått igenom servicemanualen. ( Original från - 1978)

Japan, USA, Canada = 680uF / 6.3 v.

Europa, General models, (Scandinavien) = 1000uF /80v (Din modell)

Mvh/

Så då är det original som sitter i!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:41

Här några bilder från servicemanualen.

På den första bilden ser man kondensatorernas placering på kretskortet. Har målat in två gröna punkter som får symbolisera eventuella nya fästhål för elektrolytkondensatorerna.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/c2a%20PCB.GIF

Här är schemat på nätdelen. Det visas +-37.5 V AC före likriktarna, vilket borde +-53 V DC efter likriktning. Glättningskondensatorerna C261/262 anges till 680µF/63V.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... schema.GIF

PeterE skrev:Jag vet att försteget bara är en kontrollenhet & ja blev förvånad att det var så mycket i detta försteg.

Jag tror du har rört ihop det lite när det gäller audioförstärkeri.... Försteget står för en större spänningsförstärkning i en del fall än slutsteget. Förstärkningen via t.ex. Moving Coil-ingången är ofta 1000 gånger, i slutsteget är det i regel runt 30 gånger.

PeterE skrev:Klart att det finns ström i ett försteg sen hur försteget behandlar signalerna i från slutsteget är ju en sak.

Varför försteget är så pass tungt samt påminner nästan om en mindre förstärkare har inte jag någon aning om.

Den verkliga strömmen sitter ju i slutsteget då det är dit man kopplar högtalarna.

Försteget får inga signaler från slutsteget. Försteget matar slutsteget med signaler. Slutsteget matar högtalarna.

PeterE skrev:Det där med att det är 80V i kondensatorerna i mitt försteg men 63V enligt vad du läste i manualen är en grej som jag frågade Yamaha om.

Att borra i kortet för att få dit nya kondensatorer är det verkligen nödvändigt?
Får kondensatorerna verkligen kontakt med banorna på kortet då?

Kan bli ett måste och om du kollar på mina bilder längre upp bör det gå att lösa.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 10:45

Ja jag får kolla det där med att borra hål i kortet.

Men jag ska nog försöka hålla mig till 80V som Yamaha kundservice hänvisar till då det är skillnad på Europa Scandinavien modellen & USA , Canada , Japan modellen som kör med 63V i sin version av någon anledning.

Jag tittar på markeringarna som du ritat ut när ja ätit klart tjockpannkakan.
Gällande signalerna så är det tvärt om då försteget kopplas in i ingången precis som till ex en mixer.

Men jag funderar på det där med borrningen får försöka fila på det lite!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 10:59

Fast servicemanualen tar upp modellerna för alla marknader. Det är endast trafosidan som skiljer och att det finns switchade nätkontakter för annan utrustning på vissa marknader. De europeiska versionerna är väldigt lika. 63, 80 eller 100 V spelar roll med tanke på formatet. Ju högre spänningstålighet desto större format. För funktionen ska det räcka med 63 V enligt schemat. Ska bli intressant att höra vad Yamaha svarar, det är ju gamla prylar och antagligen är det inte många kvar som pysslat med denna förstärkare....

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-13 11:11

Jag skulle nog löda ett par kablar från kortet till kondensatorn och se att det funkar innan jag började gå lös på kortet.

Hittade du några kondensatorer har mängder med bultelektrolyter du kan få ett par till att prova.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:19

Roger Yamaha var snabba med att svara det svar jag fick är några inlägg tidigare men jag kopierar in det igen!

10:44 AM (33 minutes ago)
reservdelar@gmx.yamaha.com to me InläggSkrivet: tis sep 13, 2011 6:35 pm Ämne:
Fick precis svar i från Yamaha & dom skriver.

Hej!

Har gått igenom servicemanualen. ( Original från - 1978)

Japan, USA, Canada = 680uF / 6.3 v.

Europa, General models, (Scandinavien) = 1000uF /80v (Din modell)
Senast redigerad av PeterE 2011-09-13 11:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:21

Men jag vill nog köra på 80volt om det är de som är tänkt i original enligt dom i fall det går att få tag i.

Men vill man absolut testa så kanske man kan prova med att stoppa dit ett par med högre Uf antal i stället?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 11:35

Du kan mycket väl testa med ett par sladdmonterade elektrolytkondensatorer som flathead nämner ovan. Yamaha hade inga förslag till komponenter?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:40

Jag fick mail adress till en annan inom yamaha som jag ska prova att maila & som vet mer än den förra där jag ska fråga om det inte går att få tag i komponenter som har 14mm i avstånd så att jag slipper det där med att borra i kortet.
Eller om han har nåt förslag på hur jag kan göra.

Sladdar kan jag ju testa med det skadar inte men då måste jag ju ändå löda bort dom gamla kondingarna först.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 11:41

Ja flathead jag tar gärna emot & testar.
Det där med att löda dit sladdar låter som om det skulle funka sätter man dom då i dom gamla hålen & löder dit kablarna eller hur fungerar det?

Skickar du med lämpliga kablar då?
Det vore då bra om jag slapp borra i kortet vilket jag helst inte vill göra.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-13 15:42

2st 1000uF 100V Bultelektrolyter framplockade PMa en adress om du vill ha skickat kabel kan du få en meter också.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 16:28

Pm skickat!
Flathead jag hoppas att det är bra kablar som är grövre än banorna.

Nu tolkar ja det så här ni får säga till om jag tänker fel!

1.Man löder bort dom gamla.
2.Löder dit kablar på dom nya & sätter dit dom nya om man fäster dom med någon mutter en under å en ovanpå kortet till varje kondensator.

3. Man drar kabeln till dom gamla hålen underifrån på kortet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-13 21:57

PeterE skrev:Flathead jag hoppas att det är bra kablar som är grövre än banorna.

Nu tolkar ja det så här ni får säga till om jag tänker fel!

1.Man löder bort dom gamla.
2.Löder dit kablar på dom nya & sätter dit dom nya om man fäster dom med någon mutter en under å en ovanpå kortet till varje kondensator.

3. Man drar kabeln till dom gamla hålen underifrån på kortet.

Kablarna bör inte vara speciellt tjock, de ska passa i hålen på kretskortet.

Du kan inte fästa bultelektrolyterna utan vidare, ska till stora hål för den gängan. Det är mest för att testa om nya kondensatorer avhjälper problemet antar jag. Det kan också gå att montera dem liggande, smältlimma fast dem.

Enklast är att borra två nya hål så att de passar dagens stiftavstånd, blir i princip samma montering som original.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 22:16

Angående att koppla kablarna till kortet som en lösning så ringde jag ett telefonsamtal & dubbelkollade det där om man kunde fästa kondensatorer permanent så där genom att löda fast kablarna å det ska gå.

Kablarna bör ju vara tjockare än banorna som är på själva kortet fick ja höra också så det ska gå bra att köra med 100V & 1000uf till den konstruktionen men uf talet ska tydligen inte vara högre.
Kanske är det så att konstruktionen inte pallrar mer microfarad.

Angående bultningen så är jag inte så jätte insatt i den infästningen men det får man se hur det ser ut.

Ser man att det krävs så stora hål att man måste göra så stora så att det ger åverkan på andra grejer i kortet så får man överväga med en annan lösning!

Men det ska bli spännande & se när jag får hem kondingarna som flathead är så snäll å skickar till mig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-13 22:33

Ja det blir nog enklast att borra men det får bli sista utvägen känns det som.
Angående pinnarna på vanliga elektrolytkondensatorer hur långa är dom kan det inte gå att få dom å nå ner i hålen ändå?
Men det kanske är att vara för optimistisk.
Aja vi ser väl då jag ska prova dom där 2 när ja får dom.
Men jag förstår resonemanget om att vi ska testa om det är dessa 2 kondingar som problemet ligger i.

Misstänkte även tidigare att det även kan vara en annan grej också som är paj men som jag i från början inte trodde var så allvarligt.
Det kan vara en annan typ av kondensator som är som lite rektangulära små boxar med ett nr på som det står M2A475K & som det också samlats gegga runt men ytterst lite.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2011-09-13 23:23

Om det ser ut såhär runt kondingarna så är det lim.
Bild

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 00:52

Frun hann kasta brevet på lådan så det borde finnas 2 kondingar och lite blandade sladdar hos dig idag.

Lycka till !!!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-14 07:13

PeterE skrev:Kablarna bör ju vara tjockare än banorna som är på själva kortet

Varför det? Strömmen kommer ända att gå genom den minsta tvärsnittsarean på korten. Någon större ström är det antagligen inte heller som passerar i kretskortets banor, då matningsspänningen är hög och förbrukningen liten, det är ju inget fett slutsteg. Dessutom kan du få det svårare att fästa kablarna i de ursprungliga hålen.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 16:05

Imac nej så ser det inte ut.
Mer som typ polyretanlim fast mycket mjukare & mörkbrunt samt lite mer åt pepparkaksdeg hållet.

Finns inget sånt runt dom hela komponenterna.
Okej Roger jag har i alla fall fått Paketet levererat av brevbäraren idag då det inte gick in genom brevlådan i dörren så det gick snabbt att få det.

Nu när jag såg dessa kondingar & att skruvanslutningen satt som den satt så överväger jag nog att borra i kortet ändå om det inte finns någon annan utväg om vi får det här att fungera.

Trodde inte att det var så stor gänga på denna & jag är nöjd så länge det här går att lösa så att ja kan använda den.
Börjar själv inse att det bara finns 2st alternativ.
Borra hål för 7,5s kondensatorerna eller att försteget inte går att använda.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 17:59

Bultelyternas anslutningar är rätt breda går ibland att "klippa ned" till rätt c-c mått.

Fyrkantiga tappar går ned i runda hål bara släggan e stor nog :lol:

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 22:30

Haha ja den var bra.
Men jag har börjat löda bort kondingarna nu.
Har även en voltmeter ja provat summra med men det händer typ inget nu när ja provat mot det paret ja inte börjat löda bort.
Men hur pass känsligt är det då man löder bort komponenterna?

Jag börjar nog med det där som Roger skrev om när ja fått bort dom gamla kondingarna att koppla in dom provisoriskt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-14 22:38

Tänk på att löda in anslutningen märkt + eller möjligen +++++ eller nåt sånt, på samma ställe som för den gamla kondensatorn.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 22:59

Ja men jag försöker just nu att ta bort dom gamla trasiga kondensatorerna men dom sitter som berget.
Försöker värma i olika omgångar å ta bort tenn med både lödkolven samt tennsugen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 22:59

Kondingar modell stora är alltid kul provade att mäta kapacitansen på en för några år sen utan att ladda ur den först :oops:

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-14 23:02

Gamla kondingen om den är limmad kräver visst våld.

Ta bort allt som går med tennsugen.

Värm ena anslutningen och bryt kondingen sidleds.

Värm andra anslutningen bryt tillbaka.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-14 23:30

Ja det är så jag gjort.
Knippsade även det jag kom åt på pinnen så blev det lättare att nå mot lödningen utan att det stack upp så mycket så nu är bägge kondingarna borta!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 14:49

Så nästa steg är att löda dit kablar i hålen i från respektive kondensator för att se om det fungerar så att man vet om det är fel på kondensatorerna eller om felet ligger någon annanstans?

En bra fråga är då ska man koppla in den till slutsteget men köra med lågt volympådrag även fast inget skal eller någon skyddsplåt är påmonterad?
Vad säger du Roger?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-15 17:30

Koppla inte in något första vändan.

Slå på förstärkaren, volym på noll mät spänning över kondingar.

Verkar allt ok ? om så fortsätt neråt annars felsök !

Koppla sedan in signal och slutsteg och vrid upp volymen sakta.

Håller på själv med lite kondensatorbyte i en plasmatv ytmonterat och många inte kul !!! modern elektronik blir bara tråkigare och tråkigare.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 20:43

Ja mitt försteg som jag nu ska byta kondensatorer är tillverkat 1978 så den är inte direkt modern.
Men det ska alltså räcka med att jag löder dit kablarna med kondensatorerna utan att jag behöver sätta ihop hela lådan men att jag då kan mäta & se om det kommer ström i från nätaggregatet till det stället där jag lött fast kablarna provisoriskt tillsammans med dom där kondensatorerna som jag fick?

Ja ska ta reda på om jag kan låna en lite mindre förstärkare med delbart för & slutsteg så att jag kan prova att koppla in mitt försteg via main in i den så att man får lite att mäta med.
Känns lite riskabelt att koppla upp ett så stort slutsteg & hålla på när huven är öppen.

Uppdaterar mitt inlägg jag ska få möjlighet att låna en liten denon integrerad förstärkare som jag kommer att koppla upp in min försteg till då det är delbart för & slutsteg på den då ja hört mig för.

Sen så har jag rengjort & fått det så rent som möjligt ca 99,9% rent runt där kondensatorerna ska sitta så nu ser jag till & med vart + stiftet ska sitta.

Får då se om jag löder fast kablarna ikväll redan eller imorn.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-15 23:24

Nu börjar det att hända saker här ska ni veta!
Lödde fast sladdarna provisoriskt i kortet på + respektive minus allt enligt kortet så att kondensatorerna är inkopplade.
kopplade in apparaten & slog på strömmen lät den vara på ett tag vipps så fick jag mätvärden när jag både provade med att mäta vid kondingarna samt aux & bägge preout utgångarna.

Fick ca 0,60-1.0 då jag mätte med min multimeter en sån där orange på det röda fältet läge 20.
Kommer nog inte att vara hemma så mycket under helgen men det här ser lovande ut & jag ska låna en liten denon förstärkare som ja tänkt koppla in mitt försteg i via main in samt mäta lite.

Kanske även ska koppla in någon liten enhet & prov lyssna med hörlurar eller något vi får se.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-20 00:43

Tyvär så sket det sig med denon apparaten.
Hmm undrar hur man gör då kan man provisoriskt bara lägga på chassit på yamaha försteget med dom provisoriskt inkopplade kondensatorerna & testa att koppla upp försteget till anläggningen i vardagsrummet dvs yamaha slutsteget för att se om det kommer ljud eller är det en dum ide att inte skruva ihop hela lådan ordentligt?

Får ju som sagt ändå ganska så bra mätvärden den här gången med dessa nya kondensatorer.
Fungerar det då & jag får musik ur mina högtalare så vet jag då med all säkerhet att det var dom gamla kondensatorerna som var trasiga.

Sedan blir det nog att borra hål i kortet ändå!
Måste man då täcka igen dom gamla?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-21 17:00

Den spelar då musik nu tillsammans med slutsteget så nu är det ljud ur den i alla fall.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-21 19:49

Kul att det funkade.

Snyggt jobbat :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-21 20:55

Kan vi inte få en bild på hur det blev?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-21 21:41

Ja jag kan fixa en bild men jag vet inte hur jag får upp den direkt i tråden.
Tyvär så har jag fortfarande kondensatorerna som jag fick av den snälla herrn den här tråden fastsatta med kablar så jag har inte satt fast några rattar eller reglage än kör den utan låda bara för att testa att det just var kondensatorerna som var felet vilket det var.

Måste hitta en permanent lösning till ex borrningen som du föreslog Roger hade du någon skiss på vart jag var tvunen att borra?
Elfa hade en ide på vilka kondingar jag kunde löda dit också.

Jag tar 2 bilder & mailar dig hur det ser ut nu Roger!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-22 16:17

Funderar på hur man ska göra med kondensatorerna om man ska gå lös på kortet eller om man ska försöka sätta fast kondensatorerna i chassit någonstans med någon kattstrypare , eltejp eller liknande då jag inte vet så mycket om kortet.

Borrar man i kortet & det sedan blir fel så går det inte att återställa.
Roger eller någon har ni några tips?
Fick du mina bilder Roger?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-22 16:31

Beställer ett gäng
Elektrolytkondensator 1 mF 100 VDC, KMG100VB1000M
67-044-86
Får se när jag fått hem dom men är pinnarna riktigt långa så kan man nog dra ut dom lite & böja dom till hålen så att dom når i alla fall blir kanske lite pillrigt men det är bara att prova!
Behöver jag fästa dom lite bättre så har jag ju en limpistol liggandes.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-22 20:32

Har du sånt stort c-c på kondingarna?

Klipp bort innerdelen på benen på dom du fick !!

Lämna 1mm kvar räknat från ytterkant klipp bort resten med avbitare böj till tryck ner i kortet fixera med pl400 smältlim lossnar när grejor går varmt.

Det är ju inga strömar att tala om så arean kommer räcka ändå.

Funkar inte det ta en större slägga !!!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-22 22:43

Hur menar du nu?
Förtydliga gärna?
Tanken har faktiskt slagit mig att ta dremmeln & fixa bort den stora gängan.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-23 08:31

Anslutningarna är ju platta och breda idag.

Klipp dom med avbitare så dom blir fyrkantiga.

Lämna bara 1mm från ytterkant kvar resten klipper du bort finputsa med dremel.

Sen är det ju bara att bocka till rätt c-c och montera.

Kondensatorer vill bli limmade med riktigt lim, smältlim i varm förstärkare brukar släppa igen.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-23 08:33

Anslutningarna är ju platta och breda idag.

Klipp dom med avbitare så dom blir fyrkantiga.

Lämna bara 1mm från ytterkant kvar resten klipper du bort finputsa med dremel.

Sen är det ju bara att bocka till rätt c-c och montera.

Kondensatorer vill bli limmade med riktigt lim, smältlim i varm förstärkare brukar släppa igen.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-23 16:46

I förstärkare så brukar det bli varmt ja men ett separat försteg brukar väl inte bli så tokvarma.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-09-23 21:50

Stämmer, nog men svångrem och hängslen och gammal vana tyckte.

Prova med smältlimmet det funkar nog utan problem.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-09-23 23:58

Jag ska beställa komponenterna i från Elfa & provar då med smältlimmet funkar det inte så har jag annat att prova med fungerar det inte så hör jag utav mig.
Fungerar det så bra så får ni veta det!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-10-24 22:14

Det tog lite tid att få komponenterna pga att jag beställde genom en kompis & sedan lite förkylning.
Men nu låter den bra även med kåpan på också!
Basen är mycket skarpare så jag fick dra ner lite känns att det är nya komponenter under skalet dock så behöver dom nog spelas in lite tror jag.

Roger det var inga problem att dra ut pinnarna trotts att det är 7,5mm på dom nya i stället för 14!
Hittade inte igen min limpistol så dom är inte limmade något men det kanske blir senare..

Användarvisningsbild
Neanderthal

Inläggav Neanderthal » 2011-10-26 18:39

PeterE skrev:Otroligt synd såg det först nu på deras sida att man var tvungen att ange en del företagsuppgifter när man skulle registrera sig.

Jag har inte läst allt i tråden så jag har kanske missat om någon skrivit om detta redan.

Hela Farnells sortiment finns för privatpersoner att tillgå hos Micro-Kit Elektronik AB på adressen http://www.microkit.se. Man använder sig av Farnells egna artikelnummer.

Farnells sortiment är större än Elfas vad elektrolytkondensatorer beträffar, vilket jag erfor nyligen när jag skulle reparera en bildskärm. Jag behövde ett antal elektrolyter med hög rippletålighet och liten fysisk storlek. Värdena var dessutom lite ovanliga; 330, 680, och 820uF.

Jag har tidigare beställt från USA när jag har behövt speciella kondensatorer, vilket fungerat bra. Men när de nu finns på närmare håll...

Micro-Kit levererade på två dagar när jag hade gjort min förskottsinbetalning.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-10-26 23:13

Hej!
Ja men nu löste det sig då en kompis skulle beställa via sitt arbete & då dom lix skulle beställa i från elfa så då slängde han bara med mitt önskemål också å det var tydligen okej.

Problemet med Elfa för mig var att jag tyckte att det var för krångligt att fixa problemet med att man måste lämna ut sitt kort nummer på deras sida samt att jag också var tvungen att aktivera detta själv vilket är samma sak som att använda internetbanken ungefär & då det ändå handlade om så liten kvantitet i mitt fall så var det ändå bra att det löste sig.

Sen tipps på ställen som har bra sortiment där privat personer som beställer lite mindre antal kan handla smidigt mottages varmt!
Skickade faktiskt iväg en beställning på några små kondingar idag i från elektrokit så jag ser väl om det är ett bra företag.

Återgå till DIY-forum