Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Länken till Billebro fungerar inte för mig. Är det passivt standard filter dimensionerat efter resistiva element fungerar det inte som tänkt. Vid 120 Hz är varken toppar eller basar någon resistiv last.
tollen88 skrev:Som du säger är basarna på 8 ohm, vad kostar sådana spolar? Ska dela runt 120 hz som jag sa innan, kan inte så mycket om filter så om ni får konstiga frågor så vet ni!
MagnusÖstberg skrev:Passiv delning är inte det roligaste att göra där. Det är helt enkelt en dålig idé.
tollen88 skrev:Det verkar som ni inte gillar passiva filter till mina basmoduler?
Det är ett par passiva filter jag är ute efter!
Det finns ju ganska gott om färdiga passiva filter till basar men enligt er är det inga bra, vad är det inte som är bra?
De flesta brukar ju skära runt 100 hz och sedan ha en branhet på 12 db.
Emanuelgbg skrev:Hej!
Om du ändå vill bortse från de goda råden finns exempelvis den här sidan http://www.the12volt.com/caraudio/crosscalc.asp#cc där du får värden uträknat.
Slår du ex inhm och 100Hz får du vid 12dB
en spole på 18mH och konding på 140microF. En sådan spole kostar mellan 300-1000:-/st och kondingen 4-500:-/st (om du nu inte kör elyter eller liknande)
=Blir troligtvis mycket pengar i sjön.
chrisss skrev:Emanuelgbg skrev:Hej!
Om du ändå vill bortse från de goda råden finns exempelvis den här sidan http://www.the12volt.com/caraudio/crosscalc.asp#cc där du får värden uträknat.
Slår du ex inhm och 100Hz får du vid 12dB
en spole på 18mH och konding på 140microF. En sådan spole kostar mellan 300-1000:-/st och kondingen 4-500:-/st (om du nu inte kör elyter eller liknande)
=Blir troligtvis mycket pengar i sjön.
Filtret är enkelt och billigt järmfört med impedanskorrigeringen som
krävs för att filtret skall fungera.
tollen88 skrev:Nej nej jag ska bara ha ett filter (lågpass) för bottenlådorna där sitter en Seas bas i varje låda, alltså två filter då. Topparna 99.26 har redan filter inbyggt från fabrik. Baslådrna alltå 10.17P har inget filter och är tänkt att användas med en förstärkare men finns också att köpa med externt filter men då används en modell av topparna utan filter.
Förstår ni nu?
tollen88 skrev:Switchen som finns i schemat är bara om man vill dämpa basen !
tollen88 skrev:Får se vad tillverkaren säger har förklarat mitt utgångsläge, de borde ju veta vad de pratar om!
Jag tror fortfarande att han inte riktigt förstått impedanskompenseringens roll.RogerGustavsson skrev:300 kr för de tio komponenterna var billigt.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror fortfarande att han inte riktigt förstått impedanskompenseringens roll.RogerGustavsson skrev:300 kr för de tio komponenterna var billigt.
Han utgår också från att topparna skall falla exakt korrekt vilket vi får hoppas att de gör.
300 spänn är omöjligt lite pengar för att få ihop hela filtret korrekt.
tollen88 skrev:Spelar det någon roll vad man använder för typ av konding i ett låspassfilter. Har kommit fram till att en 150 uf mkp konding kostar en del, går det lika bra med en vanlig elektrolyt?
tollen88 skrev:Så nu har jag gjort det första testet med filtret utanför och tillsammans med top högtalaren. Första intrycket var faktiskt oj det lät faktiskt bättre än vad jag förväntade mig. Filtret skär ju vid 120 hz och jag måste säga att det var inga röster som trängde igenom utan bara bastoner konstigt nog trodde ändå att man skulle höra lite genomträngande i alla fall.
Nu till min fråga om man inte hör något fel kanske man inte ska påtvinga att höra något fel men jag behöver ändå fråga. vad kan det vara för svagheter i denna konstruktion. Vad kan man köra för tester?
Top högtalaren och baslådan överlappar ju varandra lite i frekvens vad kan man göra för att testa för att se om det är bra klangmatch?
Finns det något man kan testa?
Som sagt första intrycket var mycket bra!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster