Moderator: Redaktörer
Bygga en förförstärkare som innehåller ett st RIAA-kort(finns) En st miniDSP (finns) ett st logikkort med reläer för fjärr (finns) buffersteg till DSP'ns in o utgångar, motordriven volpot.
(på börjas i Januari.) Allt monteras i 19" låda (finns)
Bygga ett par OA51LE-kloner.
Bygga klart mina effektförstärkare som legat i träda sen min flytt för två år sen. (nästan klara, det är energin som fattas)
Kanta om ett par högtalare för framtida bruk.
Bygga klart min POOL. (allt finns, måste bli klart i vår)
Renovera klart en släpvagn från -57 (Blir klar i Januari)
Har dessutom fem veteranbilar, alla Citroen.
En 2CV -56 nedplockad i molekyler, ska totalrenoveras. (påbörjas i Januari).
Två 2CV -65 och -84, ska fixas och säljas.
En Padda -69 nästan klar.
En CX -87. ska fixas och säljas.
Jag har projekt för -12, -13, -14, -15 och -16. Alltså en femårsplan.
Det gäller att få tiden att räcka till, Fyller desutom 69, är alltså på livets nerförbacke.
Vill kunna njuta av allt, innan näsan läggs i vädret.
Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Maccis skrev:Kraniet skrev:SB-acoustics tiotummare har nästan identiska T/S. Även prestandamässigt kan de nog ge bremenbasarna en match, väldigt välgjorda.
Har du länk till dem?
hassez skrev:Jag hade tänkt mig ytterligare ett par OB51'or, så att alla blir lika.
Men slutet är ju lockande, dom blir väl lite mindre då.
Vad anser expertpanelen?
Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
edit: då räknar jag med att dom blir fyllda med 60-80% dämpmaterial.
hassez skrev:Jag tycker OA51+OB51 är en snygg kombination, men jag kan ju hänga 51'orna på väggen igen.
Fyra små är mer lättplacerade.
Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
petersteindl skrev:Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
Med 40 liter slutet och 60-80% dämpmaterial så blir Q-värdet med Bremenbasen väsentligt lägre än 0,5. Jag eftersträvar Q=0,5 och då blir lådvolymen ung 25 liter.
MvH
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:Kraniet skrev:du bör nog inte göra dom mindre än 40 liter slutet. med avseende på att luftdisten i lådan inte ska bli för stor.
Med 40 liter slutet och 60-80% dämpmaterial så blir Q-värdet med Bremenbasen väsentligt lägre än 0,5. Jag eftersträvar Q=0,5 och då blir lådvolymen ung 25 liter.
MvH
Peter
du upplever inte disten från den innestänga luften i lådan som ett problem då?
Det behövs ingen dämpning för stående vågor, men dämpningen sänker Q-värdet och resonansfrekvensen vilket är en fördel när man ska lägga på LT, se Linkwitz Transform-tråden.hassez skrev:Nu har jag bestämt mig för fyra 25literslådor.
Funkar kubformase lådor? Hur mycket dämpmaterial behövs?,
Ska dom vara helt fyllda?
Är 80 hz fortfarande en bra delningsfrkvens?
Hur påverkas erfoderlig effekt om jag seriekopplar dom två och två.
Har för närvarande inte kunnat styra ut befintliga högtalare helt pga begrändad utspänning från DSP'n. Det löser sig när förförstärkaren är klar.
paa skrev:Det behövs ingen dämpning för stående vågor, men dämpningen sänker Q-värdet och resonansfrekvensen vilket är en fördel när man ska lägga på LT, se Linkwitz Transform-tråden.hassez skrev:Nu har jag bestämt mig för fyra 25literslådor.
Har för närvarande inte kunnat styra ut befintliga högtalare helt pga begrändad utspänning från DSP'n. Det löser sig när förförstärkaren är klar.
:)hassez skrev:Nu är dom mina, Bremenelementen alltså
hassez skrev:Nu har jag bestämt mig för fyra 25literslådor.
rikkitikkitavi skrev:om du maxar matningen till bullitkorten m ca 37-38V får du ca 125W i 4ohm per Bremenbas. varje bas ger då något under 110 dB.
frågan är om du behöver brygga då?
1 kort m 3 lm3886 per bas då alltså.
Upphämtat - tack än en gång för hjälpen!
hassez skrev:Isover verkar ju bra, men jag vet inte om jag vill köpa en täckjacka bara för att komma åt "fluffet", finns det något alternativ, skulle fårull funka?
hassez skrev:Isover verkar ju bra, men jag vet inte om jag vill köpa en täckjacka bara för att komma åt "fluffet", finns det något alternativ, skulle fårull funka?
hassez skrev:Dom ligger för nuvarande i malpåse. Jag har ju redan ett par OA51.3 och ett par OB51'or med Bremenbasar.
I malpåsen ligger dessutom ett par OA51LE2. Det kan inte låta annat än bra när det blir deras tur. Har många projekt som ligger före i kön,
Har fyra veteranbilar som ska underhållas och renoveras plus bygga en altan till min nybyggda pool. Har precis färdigställt ett bubbelbadkar. Badkaret är föresten inte helt klart än, luftpumpen för sånt liv, så jag ska borra hål i väggen och hänga upp den på garageväggen.
Ragnwald skrev:Koppla till garagekompressorn, så det blir lite tryck i badet.
RogerGustavsson skrev:Tror det blir bättre med lite stenull. Toppad skum är väl mera för dämpning av högre frekvenser och undvikande av ytreflektion?
Ragnwald skrev:paa skrev:Var är inläggen om ersättarna? Finns det några ersättare?
Varför ska de ersättas?
paa skrev:Ragnwald skrev:paa skrev:Var är inläggen om ersättarna? Finns det några ersättare?
Varför ska de ersättas?
För att de är slut och det finns såna som vill ha?
RogerGustavsson skrev:Tror det blir bättre med lite stenull. Toppad skum är väl mera för dämpning av högre frekvenser och undvikande av ytreflektion?
IngOehman skrev:Ja, så är det, lite förenklat.
Däremot är det inte helt givet att man vill minimera dämpningen.
Det beror ju på liksom. Men i många fall är det som du skriver,
och i vissa fall är det inte ens säkert att man vill isotermisera.
Vh, iö
petersteindl skrev:hassez skrev:Isover verkar ju bra, men jag vet inte om jag vill köpa en täckjacka bara för att komma åt "fluffet", finns det något alternativ, skulle fårull funka?
Det är fårull som används i många täckjackorDen fårull jag använder i äggen är nålad och bearbetad i småland. Deras största kunder är inom kläder och speciellt täckjackor.
MvH
Peter
Wictor skrev:Najs, finns det bra inköpsställen i Sverige eller är det utomlands som gäller?
Kraniet skrev:Wictor skrev:Najs, finns det bra inköpsställen i Sverige eller är det utomlands som gäller?
Vet inte var de bästa priserna är
http://www.falconacoustics.co.uk/drive- ... stics.html
http://www.dynabel.no/
http://rabu-acoustics.dk/
http://www.europe-audio.com/Producten_b ... p_a_ID=246
edit: Ett annat element som kanske skulle funka är Scan-Speak 26W/4558T00. Det har ju dessutom lite större xmax och konyta samt betydligt lägre induktans.
schmutziger skrev:Kraniet skrev:Sen tror jag att om man ska bygga en låda likt ob51 så är 4558 lite för kraftigt, det blir svårt att få plats med tillräckligt stor port.
sb elementet ligger väl redan det på yttersta gränsen iom den lägre avstämningen.
Wictor skrev:Fantastiskt hur mycket kunskap det finns här !![]()
Såhär är det (min tanke).
Jag har mina OA51er på stativ just nu och gillar höjden de står på men även hur det ser ut.
Därför är jag mer inne på en mindre låda (gärna så liten som möjligt), men jag vill ju inte heller kompromissa med ljudet för mycket.
Eftersom jag även bor i lägenhet så behöver jag inte nödvändigtvis kunna spela vrål-starkt.
Utan det jag först och främst vill komma åt är ett fylligare, varmare och djupare ljud även vid lite lägre ljudvolymer. Jag tycker att Larsen 6 presterar mycket fint basmässigt men mina OA51er är aningens slanka i jämförelse.
Vad är den direkta skillnaden mellan Lennars slutna lådor kontra OB51?
Mvh Victor
Ja, du behövde ju bara läsa mitt inlägg för att slippa konsolidera ditt minneRogerGustavsson skrev:Från minnet var OB51 basreflexlådor. Lennartj har mindre slutna lådor.
MagnusÖstberg skrev:Ja, du behövde ju bara läsa mitt inlägg för att slippa konsolidera ditt minneRogerGustavsson skrev:Från minnet var OB51 basreflexlådor. Lennartj har mindre slutna lådor.
MagnusÖstberg skrev:Ja, du behövde ju bara läsa mitt inlägg för att slippa konsolidera ditt minneRogerGustavsson skrev:Från minnet var OB51 basreflexlådor. Lennartj har mindre slutna lådor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster