/K12
Kanske guldplätterade batterikontakkter gör ännu bättre underverk för ljudet???
Kostade mig drygt en tusing, men det är det värt!
Moderator: Redaktörer
Batterier av den typen är inte lämpliga.Nefilim skrev:
Kanske guldplätterade batterikontakkter gör ännu bättre underverk för ljudet???
Kostade mig drygt en tusing, men det är det värt!
Nefilim skrev:Tydligen spelar det inte ngn roll vad jag gör för att förbättra min
anläggning utan att det ska vara en en jäkla massa olyckskorpar som ska
kraxa och ta bort min glädje...varför kan inte jag få glädjas över detta, när
det i mina öron låter mycket bra med denna lösning????
KarlXII skrev:Nefilim skrev:Tydligen spelar det inte ngn roll vad jag gör för att förbättra min
anläggning utan att det ska vara en en jäkla massa olyckskorpar som ska
kraxa och ta bort min glädje...varför kan inte jag få glädjas över detta, när
det i mina öron låter mycket bra med denna lösning????
Psssssssschhhhhhsssssffffffffffffffffffffff.
Tål du inte lite skoj, pojk?
lilltroll skrev:Fula gubben, kom ihåg att det där batteriet inte får laddas ur helt (bara deep recycling klarar det)
Vanliga BlySyra trivs bäst med att laddas, laddas ur vartannan utan att polspänningen blir för låg.
En vildchansning är att aldrig gå under 10V olastad.
lilltroll skrev:Fula gubben, kom ihåg att det där batteriet inte får laddas ur helt (bara deep recycling klarar det)
Vanliga BlySyra trivs bäst med att laddas, laddas ur vartannan utan att polspänningen blir för låg.
Den större miniDSP drar 0.5A @ 12 V, så du har då 72*2 h på dig, men du kan inte använda hela laddningen för batteriets hälsa, så säg 3 dygn på en laddning.
KarlXII skrev:lilltroll skrev:Fula gubben, kom ihåg att det där batteriet inte får laddas ur helt (bara deep recycling klarar det)
Till och med tio är för lågt. Sikta på 11.5.
/erfarenhetens röst - båtbatterier
KarlXII skrev:Eller ha laddaren inkopplad för jämnan. Här du ingen skillnad är det ju bara bra.
Om det är en sån "intelligent" laddare, vill säga.
Nefilim skrev:KarlXII skrev:Eller ha laddaren inkopplad för jämnan. Här du ingen skillnad är det ju bara bra.
Jo den är "intelligent"
boom skrev:Nefilim skrev:KarlXII skrev:Eller ha laddaren inkopplad för jämnan. Här du ingen skillnad är det ju bara bra.
Jo den är "intelligent"
vad då minidsp drar 150ma vid 5volt så du behöver inte ens f´börja att fundera förens voltmätaren närmar sig 5 volt på batteriet.
norman skrev:Tänk på att en switchad batteriladdare troligen ger ganska mycket skräp ut på laddkablarna, det behöver inte ge några problem men kan vara värt att tänka på om anledningen att man kör med batteri är att få en störfri källa.
(man kan ju förstås passa på att ladda när man inte lyssnar)
Ett ventilerat batteri hade jag nog inte velat ha direkt på parketten...Du kanske kan ställa något under ifall det skulle komma ut syra. (om laddaren blir galen och överladdar eller nåt)
Nefilim skrev:boom skrev:Nefilim skrev:KarlXII skrev:Eller ha laddaren inkopplad för jämnan. Här du ingen skillnad är det ju bara bra.
Jo den är "intelligent"
vad då minidsp drar 150ma vid 5volt så du behöver inte ens f´börja att fundera förens voltmätaren närmar sig 5 volt på batteriet.
Äntligen en vettig kommentar utan att vara pessimistisk. Tack.
Nefilim skrev:Men nu är det iaf TYST!!! Räcker inte det??
slockna skrev:fan va ni nojjar upp!
det är ju döenkelt, grönt öga = OK, svart öga = Ladda.
frågor på det ?
slockna skrev:fan va ni nojjar upp!
det är ju döenkelt, grönt öga = OK, svart öga = Ladda.
frågor på det ?
MagnusÖstberg skrev:Batterier av den typen är inte lämpliga.
jannemannen skrev:MagnusÖstberg skrev:Batterier av den typen är inte lämpliga.
Det var intressant ! Varför är dom inte lämpliga ?
Mvh/Janne
boom skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag hör redan hur det brusar och susar från kokande blyplattor i syra
+1
Det är en myt att batteridrift skulle vara obemärkt, ingen höjdare med andra ord.
bevisa det då.
Nefilim skrev:Eg är det ganska typiska inlägg från Magnus Ö. Finns massor av
inlägg från honom med liknande inlägg utan vidare förklaringar!
Jag tycker det är jäkligt trist. Lite översittarmentalitet!
Vad är meningen med sådana inlägg eg? Nu tycker jag att
det är dags för dig Magnus att skriva en ordentlig förklaring.
Inte för att vara elak, men det kan ju vara mycket intressant
för många att få veta ved du egentligen menar med detta.
MagnusÖstberg skrev::D
Batterier av den typen är inte lämpliga!
Ragnwald skrev:Undrar när min laptop tänder rödlampan, vid 1V tapp?
Ska mäta vid nästa rödljus.
Nefilim skrev:boom skrev:Ragnwald skrev:KarlXII skrev:Jag hör redan hur det brusar och susar från kokande blyplattor i syra
+1
Det är en myt att batteridrift skulle vara obemärkt, ingen höjdare med andra ord.
bevisa det då.
Räcker det inte då att min Mini-DSP blivit knäpptyst av batteridrift?
Och att jag dessutom upplever bättre dynamik??
Men som sagt. Olyckskorparna kraxar gärna över sånt de inte
själva erfarit..
Bill50x skrev:Jag såg ett bygge med batteridrift och där hade man löst det så att när man slog på apparaten så slogs laddaren av. När apparetn slogs av kopplades laddaren in igen. Kan det ha varit Hiraga MC-steget?
/ B
celef skrev:Bill50x skrev:Jag såg ett bygge med batteridrift och där hade man löst det så att när man slog på apparaten så slogs laddaren av. När apparetn slogs av kopplades laddaren in igen. Kan det ha varit Hiraga MC-steget?
/ B
det där tycker jag lät skitsmart
KarlXII skrev:
Vettig?
Ta ner volten till 5,0 på ett tolvvoltsbatteri så ska du få se hur fint det blir efteråt.
jannemannen skrev:KarlXII skrev:
Vettig?
Ta ner volten till 5,0 på ett tolvvoltsbatteri så ska du få se hur fint det blir efteråt.
+1 ! Man skall inte ladda ur ett 12V batteri till 5 Volt ! Dom mår inte bra av att djupurladdas ! Sjunker spänningen under 12 Volt så skall det laddas.
Ett fritidsbatteri klarar iofs djupurladdningar bättre än ett bilbatteri. Men man behöver ju inte göra det bara för det...
Det bästa är att ha underhållsladdning hela tiden. Och koppla bort laddningen när man skall "finspela"![]()
Mvh/Janne
radelius skrev:Det här har jag hört förut, Hiraga om jag inte missminner mig hade en konstuktion med hederliga bilbatterier. Som sagt så anses de vara högohmiga vilket löstes med en rejäl kondensatorbank parallellt över batteriet. Färdigt och fungerande!
jannemannen skrev:KarlXII skrev:
Vettig?
+1 ! Man skall inte ladda ur ett 12V batteri till 5 Volt ! Dom mår inte bra av att djupurladdas ! Sjunker spänningen under 12 Volt så skall det laddas.
Ett fritidsbatteri klarar iofs djupurladdningar bättre än ett bilbatteri. Men man behöver ju inte göra det bara för det...
Det bästa är att ha underhållsladdning hela tiden. Och koppla bort laddningen när man skall "finspela"![]()
Mvh/Janne
radelius skrev:Det här har jag hört förut, Hiraga om jag inte missminner mig hade en konstuktion med hederliga bilbatterier. Som sagt så anses de vara högohmiga vilket löstes med en rejäl kondensatorbank parallellt över batteriet. Färdigt och fungerande!
radelius skrev:Men gäller den lågohmigheten hela registret? I ett bilbatteri är inte frekvensgången direkt prioriterad, frågan tilhör förmodligen avdelningen onödigt vetande.
RogerGustavsson skrev:Hade det inte varit mera passande med ett 6 V-batteri för miniDSP? En liten sluten blyackumulator, typ 6 V/7 Ah?
adzer skrev:Den obalanserade 2x4 går utan problem att köra med strömmatning via usb. Står tydligt i manualen.
"miniDSP Balanced 2x4 requires an external DC supply to operate correctly. A single 12V
DC @ 200mA power source must be connected to the Power supply connector as shown"
Nefilim skrev:adzer skrev:Den obalanserade 2x4 går utan problem att köra med strömmatning via usb. Står tydligt i manualen.
Saxat ur bruxen för den ballade varianten:"miniDSP Balanced 2x4 requires an external DC supply to operate correctly. A single 12V
DC @ 200mA power source must be connected to the Power supply connector as shown"
RogerGustavsson skrev:Något skumt med denna mätning:
Där finns en störning vid 50 Hz även när batteriet är strömkälla.
Nefilim skrev:
Var fann du grafen, på Mini-DSP forumet?
Ragnwald skrev:Längst ner på denna sida kan man skåda bilbatteriet.
http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... se4_e.html
rikkitikkitavi skrev:
inget i en minidsp ger 50 Hz om den inte matas med 50Hz växelspänning. dessutom har kretsarna i en sådan bra dämpning av brum på 50-200 Hz på matningen.
RogerGustavsson skrev:rikkitikkitavi skrev:
inget i en minidsp ger 50 Hz om den inte matas med 50Hz växelspänning. dessutom har kretsarna i en sådan bra dämpning av brum på 50-200 Hz på matningen.
Fast bilden har inget med just miniDSPcatt göra. Det är mätning av ett störspektra från en blyackumulator av biltyp.
RogerGustavsson skrev:Spänningen höjs över batteriet när det laddas, 14.4 V brukar det bli. Om miniDSP klarar den spänningen är det frid och fröjd.
Bjorn_ skrev:Alltså, nu har jag bara läst den här tråden, men är det ställt utom allt rimligt tvivel att störningarna uppstår i transformatorn? (det framgår ju inte här)
Annars skulle kanske en sån här funka?
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=129040
radelius skrev:Litet och behändigt blir detVätgas i vardagsrummet ökar ju dessutom spänningen i livet.
Bjorn_ skrev:kanske hade funkat med ett nätfilter för 150 Kr också...
Men byta agget kanske också hade funkat
adzer skrev:Jag förstår inte att andra har sånt problem med brus, min hörs inte om man kommer 3-4dm från högtalarna.
Att ha ett bilbatteri som man laddar varje natt låter som en väldigt omständigt lösning.
Bjorn_ skrev:Jag la ju till en rolig smiley efter: "Men byta agget kanske också hade funkat " och det kändes ball just då. Nu när jag sitter och letar så var det ju inte så enkelt att hitta ett bra passande linjärt agg. RogerGustavsson - har du ett bra förslag?
Nefilim skrev:Bjorn_ skrev:Jag la ju till en rolig smiley efter: "Men byta agget kanske också hade funkat " och det kändes ball just då. Nu när jag sitter och letar så var det ju inte så enkelt att hitta ett bra passande linjärt agg. RogerGustavsson - har du ett bra förslag?
Jag har testat med tre olika nätbulor med samma brusresultat.
Nefilim skrev:Har satt mig in lite mer i detta batteri nu. Det är som sagt ett fritidsbatteri
som dessutom har färgindikator som visar batteriets kondition.
Grönt = laddat
Svart = Ladda.
Laddas då enbart när indikatorn ändrat färg från grönt till svart,
eller minst var tredje månad! Så tydligen behöver jag inte
ha den automatiska laddningen igång under natten.![]()
Alltså inget krav på att spänningen inte får sjunka under 12V.
boom skrev:Nefilim skrev:Har satt mig in lite mer i detta batteri nu. Det är som sagt ett fritidsbatteri
Grönt = laddat
Svart = Ladda.
Har du ingen bula från någon gammal router/modem så testa .
rikkitikkitavi skrev:boom skrev:Nefilim skrev:Har satt mig in lite mer i detta batteri nu. Det är som sagt ett fritidsbatteri
Grönt = laddat
Svart = Ladda.
Har du ingen bula från någon gammal router/modem så testa .
de är undantagslöst billigt kinaswitchskräp, som har en kort livslängd och brukar ge upp. linksys är ökända.
jag har bytt mot ac/dc baserade på linjärteknik. fuck the CO2.
det är lätt att testa om bulan är linjär och lågbrusig eller switchad och skräp, känn vad den väger. känns det som om det är luft i den, ingen riktig tyngd är den switchad och hör inte hemma i en seriös hifianläggning.
rikkitikkitavi skrev:... det är lätt att testa om bulan är linjär och lågbrusig eller switchad och skräp, känn vad den väger. känns det som om det är luft i den, ingen riktig tyngd är den switchad och hör inte hemma i en seriös hifianläggning.
Ronte skrev:Skulle vara lite försiktig med det. Vissa nätdelar som jag mätt på lämnar märkspänningen först vid nära maximal belastning (oreglerade), och kan lämna 50% högre utspänning eller så vid lägre belastning.....
Mät den först, om du kan belastad i storleksordningen som miniDSP:n (vad den nu kan dra....)
Kraniet skrev:jag vet inte om jag hade väldig flux för jag använder en mobilladdare och har inga problem alls med nåt brus eller dylikt..
Det är en sån nyare switchad variant som hör till en siemens telefon.
Kraniet skrev:jag vet inte om jag hade väldig flux för jag använder en mobilladdare och har inga problem alls med nåt brus eller dylikt..
Det är en sån nyare switchad variant som hör till en siemens telefon.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster