Dags att bygga ett par subbor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrKronsell

Dags att bygga ett par subbor

Inläggav MrKronsell » 2012-02-23 13:11

Hallå folket!

Jag är ny här, har dock glidit runt i skuggorna här av och till under ett par år och tänkte väl att nu är det dags att få tummen ur..

Jo, till frågorna som sådana..

Jag har gått i tankar om att bygga mitt egna system ett par år, dock av och till eftersom jag har så många andra intressen som tar tid i omgångar, och nu tänkte jag komma till skott då jag har något som iaf kan liknas med okej välljud här hemma (iaf jämfört med gemene mans netto 5.1 system)
och jag uppskattar det verkligen måste jag säga.
Så, varför då inte bygga något bättre för mindre/samma pengar och bli ännu mera nöjd?:)

Tanken är att jag börjar bygga basmodulerna då jag behöver lite ny tid med verktygen innan jag ger mig på det stora jobbet.

Mina tankar går något såhär;

Minst 2 moduler för stereomöjlighet
Gärna hög Spl kapacitet då jag spelar högt när jag kan (hela tiden)
RENT ljud!
Sisådär runt Max 100L per kanal +- 25L
Gärna 12" element, givetvis inget krav
20-80hz ish typ, sista är kanske inte det viktigaste just nu då tankar går till separat infra tjosan längre fram

Mina förutsättningar:

Crown XLS 202 2*300rms
Kommer inte ihåg just nu 2* 1,000rms ( tung sak och dyr sak, PA, ett par år på nacken dock, 10 kanske)
H/K 3390 ( kommer bytas längre fram )
JBL ES 80 ( Zaph TMM waveguide kommer ersätta dessa framåt tiden, antagligen )

Det är förutsättningarna det, nu skulle jag gärna vilja lite tips av er..
Budgeten är ca 3-4.000:- för elementen, vill nog hålla det till Max 4 element pga frun, 100-125L per kanal är okej dock eftersom det är det som krävs vad hon vet, enligt mig :D

Anledningen till att jag själv inte sätter mig och lattjar i basta är pga datahaveri och ajfåån är det enda tillgängligt..
Har dock pillat basta innan, något pr sedan nu så allt ja pluggade in då har nog säkerligen blivit upptaget av något annat för jag minns då inte riktigt vad jag hade kommit fram till då..

Några element jag har tittat på är dock dessa;

SLS
XLS
XXLS
L26ROY
CSS Trio 12

Och jag har väl börjat gilla trio 12an pga man verkar få en hel del för pengarna 40mm P-P osv men frågan är ju hur den låter? Plus, går den att anpassa till mina krav?

Slutet eller inte gör mig inte mycket, dock välljud och Spl som sagt. Har snöat lite på GD o så och det verkar viktigt hehe..

Är tacksam för hjälpen jag får, förhoppningsvis får jag mina händer på en data snart så jag kan basta lite men som det är just nu är jag i behov av hjälp..

MVH, Mathias

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-23 13:21

Lägenhet eller hus?

Tänkte på om du har kikat åt IB hållet?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 13:49

Jag håller på o bygger med TRIO 12. Det blir 2 BR lådor på 100l vardera avstämda till 21Hz.
Velade också runt och kikade på olika element men just TRIO12 tyckte jag verkade ge mest för rimliga pengar. Då begränsades jag av utrymmesskäl till 12", annars hade jag nog gått upp till 15.

Så här ser det ut med 100l, 21Hz, 350W:
Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-23 14:26

2 eller 4 lådor, runt 100liters stycket avstämda till 20-25hz låter rimligt rätt tycker jag.
Vilket element som är mest prisvärt i nuläget har jag ingen aning om.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-23 16:04

Lägenhet i nuläget så IB faller tyvärr bort, jag har däremot haft det bakom pannan längre fram när det gäller infrabiten, hus är något jag vill ha igen och tjejen med.

Jo man verkar få en hel del för pengarna med Trion, var inne på den för något år sedan och har för mig det var den jag tänkte bygga med då men det blev inget just då, blev turbo och BMW istället. Roligt det med:)

Okej, ja 100L är ju hyfsat behändigt ändå och med tanke på hur den plotten ser ut så lär det ju räcka för att hänga med framtida och nutida högtalare med tanke på att det blir 2st. 3db är det man brukar räkna med när man lägger till ytterligare en källa va?

Hur blir det om den skulle sitta i 125L? Och hur blir det med port hastighet? Grupplöptiden hamnar inom ramarna för det som rekommenderas här och i basta?

Jag är som sagt inte låst till just Trio12, jag är helt med på att offra lite Spl för att tjäna på bättre ljud. Det är lite så att nu vill jag bygga det bästa man kan för runt 10-12k i kostnad för elkomponenter, vill se lite hur mycket bättre det kan bli jämfört med att köpa högtalare.

Jag måste säga ändå att jag är ganska nöjd med mina nuvarande högtalare, men mycket vill ha mer och jag gillar att göra saker själv så jag kommer bygga nya, helt klart.

Är det någon som hade orkat trycka in trio12 i basta på 125 & 100L för att kunna visa mig? Det hade uppskattats, väldigt mycket. Jag har som sagt inte tillgång till data själv.. Kan tänka mig att det säkert finns mer folk som är intresserade av att se med. Hade testat själv om ja hade kunnat.

Andra läsare får gärna rekommendera andra element än dom jag föreslagit med, givetvis! Välljud och Spl i fin kompromiss är det jag söker, som jag skrivit tidigare.

Tack för all hjälp och rekommendationer jag fått och förhoppningsvis får mer av också:)

Med vänlig hälsning,

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-23 17:27

lgs skrev:Jag håller på o bygger med TRIO 12. Det blir 2 BR lådor på 100l vardera avstämda till 21Hz.
Velade också runt och kikade på olika element men just TRIO12 tyckte jag verkade ge mest för rimliga pengar. Då begränsades jag av utrymmesskäl till 12", annars hade jag nog gått upp till 15.

Så här ser det ut med 100l, 21Hz, 350W:
Bild

vad är det där för ett simuleringsverktyg?
Bikinitider

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 17:38

celef skrev:vad är det där för ett simuleringsverktyg?

WinISD pro:http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 19:50

Ta inte det jag skriver som nån absolut sanning, jag är en glad amatör som försöker lära mig :)

Här är en jämförelse mellan 100l och 122l (som winisd rekommenderar):
Bild

Elementet begränsas av effekttåligheten (350W) ner till 17Hz, sen XMax så nån form av högpassfilter runt 17Hz kommer behövas.
"Group delay" tycker jag verkar ligga på rimliga nivåer (?) (41ms@20Hz, 17ms@30Hz) med ett 2'a ordningens high-pass filter vid 17Hz.

Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2012-02-23 19:54

Angående WinISD så kolla deras facebooksida istället.
Där finns länk till nyare versioner som i alla fall jag tycker är mycket bättre.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 05:14

lgs skrev:Ta inte det jag skriver som nån absolut sanning, jag är en glad amatör som försöker lära mig :)

Här är en jämförelse mellan 100l och 122l (som winisd rekommenderar):
Bild

Elementet begränsas av effekttåligheten (350W) ner till 17Hz, sen XMax så nån form av högpassfilter runt 17Hz kommer behövas.
"Group delay" tycker jag verkar ligga på rimliga nivåer (?) (41ms@20Hz, 17ms@30Hz) med ett 2'a ordningens high-pass filter vid 17Hz.

Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Tack min vän! Jaa, det ser ju i mina ögon något lite trevligare i 122 L, något flackare kurva och så.

Ja har kollat runt här på olika basta! Plottar och det verkar vara just 40 ms som är gränsvärdet där vid 20hz. Jag hittade i en annan tråd att ino rekommenderar 0,8/Hz som lämpligt värde och det är det samma i basta så det håller sig säkert bra även högre upp med.

Hmm, hade hoppats på att någon av basproffsen här kanske skulle tittat förbi och säga något om elementvalet eller liknande.. Men får väl vänta en dag eller så till innan jag inhandlar dom.

Är trion så bra som den verkar vara?! Varför kör inte mer folk med det? Jag menar.. Folk som kör SLS *8 hade ju klarat sig på 4 av dessa och ändå haft än mer Spl? Är det något som lurar mig? Är det så att det är någon mer parameter jag ej är medveten om som visar att tex 4*SLS 12" är mer välljudande och mer musikaliska? Om det något minsta som tyder på det, please tell me;)

Magnus och alla andra modulkungar, vaaart är ni?:)

En fråga till, jag som enbart spelar musik och jag tror att två av dessa antagligen pumpar 10* grannklagomål, behöver jag verkligen ett HP vid 17hz då?

En till när jag väl är på G, vad säger ett Crown XLS PA steg om att bara driva 1st 4ohms last? Alltså att bara få antingen L/R kanal, alltså 1st kanal belastad? Är nämligen bara bryggbart till 8Ohm.
Har kanske en fundering på att bara köpa ett element och fulbygga snabbislåda för att testa om det är tillräckligt välljudande.. Pallar steget det?

Kram och godnatt, händerna på täcket!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 06:54

Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .
Ser man på den graf som basta ritar upp så har den en slutande kurva upp mot 100hz så jag hade nog byggt en sluten låda till den basen då är kurvan mycket trevligare + att låddisten ligger under 150db vid 20hz .
Sen är det bara att simulera på mindre låda till den basta rekommenderar 46 liter till den och kurvan ser bra ut.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 07:34

boom skrev:Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .
Ser man på den graf som basta ritar upp så har den en slutande kurva upp mot 100hz så jag hade nog byggt en sluten låda till den basen då är kurvan mycket trevligare + att låddisten ligger under 150db vid 20hz .
Sen är det bara att simulera på mindre låda till den basta rekommenderar 46 liter till den och kurvan ser bra ut.

Jo jag vill ju helst ha en så rak frekvensgång som möjligt, kommer delas vid 70-80hz. Men i plottarna som presenterats här ser ju inte så illa ut ändå, 1db svag kulle över hela registret, är det ens hörbart? Sen, har sett plott på den i sluten på deras sida, då börjar den klinga av tidigt, redan vid 50hz, och det gör i praktiken att det är LT och mega förlust av Spl som gäller då? I det fallet lär jag få använda mig av tusenwattaren som drivkraft? När skulle xmax sätta stopp för en sådan låda? Sen, som jag uppfattat, krävs bygge av LT krets som görs inviduellt för varje bygge, dvs löda. Inte svårt agg fixa så men är det någon som kan göra ett LT exempel och sedan jämföra med en BR och visa?

Grymt tacksam för hjälpen..

Ska försöka pipa iväg ikväll och införskaffa mig en data, känns lite som att jag ber folk göra saker ja kunde gjort själv.. Fast Iofs så har jag en liten tanke på att kanske beställa redan på måndag;)

Nepp, jobba lite nu!

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-02-24 16:36

kan hålla med dem som rekommenderat trio 12, jag har själv kört med denna bas i ~100 liter portat @ 20 hz med mycket goda resultat! :) Riktigt prisvärt tycker jag definitivt det är!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 17:44

MrKronsell skrev:
boom skrev:Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .

Jo jag vill ju helst ha en så rak frekvensgång som möjligt, kommer delas vid 70-80hz. Men i plottarna som presenterats här ser ju inte så illa ut ändå, 1db svag kulle över hela registret, är det ens hörbart? Sen, har sett plott på den i sluten på deras sida, då börjar den klinga av tidigt, redan vid 50hz, och det gör i praktiken att det är LT och mega förlust av Spl som gäller då? I det fallet lär jag få använda mig av tusenwattaren som drivkraft? När skulle xmax sätta stopp för en sådan låda? Sen, som jag uppfattat, krävs bygge av LT krets som görs inviduellt för varje bygge, dvs löda. Inte svårt agg fixa så men är det någon som kan göra ett LT exempel och sedan jämföra med en BR och visa?

Grymt tacksam för hjälpen..

Ska försöka pipa iväg ikväll och införskaffa mig en data, känns lite som att jag ber folk göra saker ja kunde gjort själv.. Fast Iofs så har jag en liten tanke på att kanske beställa redan på måndag;)

Nepp, jobba lite nu!

Skit i LT krets och köp en MiniDsp i stället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-24 18:22

Du kan ju faktiskt köra LT med din miniDSP också ifall du köper ett "advance" plugin.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 19:24

Jaa, nu verkar det ju än mer som att det blir ett par triosar som hamnar i mitt vardagsrum, enbart fått rekommendationer om den i tråden här och jag har inte hittat något negativt direkt om den på nätet heller.. ?

Okej, så 46L slutet är det som ger bäst resultat enligt basta?

Jag har som sagt inget emot slutet alls, är väl det jag skulle föredra helst av allt eg pga inga problem med portar osv plus att det teoretiskt i mitt huvud kommer låta bäst och vara mest musikaliskt. Det är ju dock LT grejjen som fått mitt att inte titta på det då det känns som att LT slösar med resurser jag egentligen inte riktigt har, eller jo, resurser har jag ju iom det stora steget men det känns som att man kan få ut mkt mer Spl genom att inte LT:a.

Okej okej, 46L är inte speciellt stort alls, och skulle faktiskt kunna få mig till att i något skede längre fram inhandla ytterligare 2 st element till och då är det helt plötsligt väldigt mkt luft som kan pumpas och 4 element behövs ju ej pressas till samma nivå som motsvarande 2 element skulle får lira på. Men.. det är längre fram. Just nu är budgeten 3-4k för elektroniken.

Okej, då får jag ta att läsa in mig lite på mini DSP då, har ej läst något om detta tingest, antar dock att det är en eq av någon form då DSP= Digital signal processor?

Vart får man tag på en sådan billigast?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 19:37

Detta var ju intressant.
Jag har 4 st slutna lådor på sisådär 47 liter effektiv volym med stag och
element borträknat. I dem sitter för tillfället 4st SLS12 och jag är inte
helt nöjd, så jag funderar på att byta ut dem. Så otroligt smutt det hade
varit om jag kunde hitta ett par bättre element som passade i samma
lådor! Jag har lurat en del på profX-2 eller -4 men då ryker min bänk
som basarna idag är inbyggda i.

Var kan man hitta sånadäringa triosar och hur mycket kostar de?

Sorry för eventuell trådkapning, säg till så startar jag en egen tråd!

/JS

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-24 20:59

Varför är du inte nöjd med sls 12orna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 21:15

Stranne skrev:Detta var ju intressant.
Jag har 4 st slutna lådor på sisådär 47 liter effektiv volym med stag och
element borträknat. I dem sitter för tillfället 4st SLS12 och jag är inte
helt nöjd, så jag funderar på att byta ut dem. Så otroligt smutt det hade
lådor! Jag har lurat en del på profX-2 eller -4 men då ryker min bänk
som basarna idag är inbyggda i.

Var kan man hitta sånadäringa triosar och hur mycket kostar de?

Sorry för eventuell trådkapning, säg till så startar jag en egen tråd!

/JS

http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-tr ... c-157.aspx
http://www.juoiga.nl/css.html

Sen får du kolla vilken som är billigast.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 21:35

Glebster skrev:Varför är du inte nöjd med sls 12orna?

De faller av lite tidigt och känns inte riktigt samspelta med mina i6:or.
Det vore kul att pröva nåt annat...

Tack boom, får kolla din länk sen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-24 21:39

Stranne skrev:

Har du ingen kompensering på dom?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 22:11

MagnusÖstberg skrev:
Stranne skrev:

Joo, jag har infra-tillsatsen på cr80es. Jag ska labba lite mer och dra upp boosten igen. Den kommer förmodligen hamna på max... Jag får nog pröva vidare och starta en egen tråd.
Jag har tyvärr lite dåligt med tillfällen framför stereon, och när jag väl sitter där så sover oftast dottern. I rummet under.

Sen var det längesen jag köpte nåt nytt... Om man räknar bort recievern för ett par mån sen och ett gäng muppsar.

Men nu är vi långt från trådsksparens fråga. Jag ber om ursäkt för det, funderar, skruvar infra och återkommer!

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-02-24 22:20

Stranne skrev:Så otroligt smutt det hade
lådor!

SLS12 kräver ett hål med en diameter på 277 mm, medan Trio12 klarar sig med 276 mm. Dock så är det tätare mellan hålen på Trio12, så du skulle behöva ta nya hål och plugga igen de gamla på något sätt. Men det vore alltså ändå ganska enkelt att fysiskt byta till detta element :)

Jag funderar också på att uppgradera mina fyra SLS12:or, men har än så länge bara kollat på fysiska mått för ett gäng element. Det är ju egentligen inte jättesvårt att limma på en ny baffel om det krävs mindre hål för ersättningselementet, så egentligen är väl de fysiska måtten minst intressant. Sitter inte dina element nedåt dessutom, så en extra baffel inte ens skulle synas? :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 22:34

Rdna skrev:
Stranne skrev:Så otroligt smutt det hade
lådor!

SLS12 kräver ett hål med en diameter på 277 mm, medan Trio12 klarar sig med 276 mm. Dock så är det tätare mellan hålen på Trio12, så du skulle behöva ta nya hål och plugga igen de gamla på något sätt. Men det vore alltså ändå ganska enkelt att fysiskt byta till detta element :)

Jag funderar också på att uppgradera mina fyra SLS12:or, men har än så länge bara kollat på fysiska mått för ett gäng element. Det är ju egentligen inte jättesvårt att limma på en ny baffel om det krävs mindre hål för ersättningselementet, så egentligen är väl de fysiska måtten minst intressant. Sitter inte dina element nedåt dessutom, så en extra baffel inte ens skulle synas? :)

Mina spelar neråt, 276 mot 277 mm är ju bara bra så slipper man såga, och annan hålbild är ju en baggis! Tack för info!

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 00:03

Stranne skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Stranne skrev:

Joo, jag har infra-tillsatsen på cr80es. Jag ska labba lite mer och dra upp boosten igen. Den kommer förmodligen hamna på max... Jag får nog pröva vidare och starta en egen tråd.
Jag har tyvärr lite dåligt med tillfällen framför stereon, och när jag väl sitter där så sover oftast dottern. I rummet under.

Sen var det längesen jag köpte nåt nytt... Om man räknar bort recievern för ett par mån sen och ett gäng muppsar.

Men nu är vi långt från trådsksparens fråga. Jag ber om ursäkt för det, funderar, skruvar infra och återkommer!

Det är alldeles lugnt, skriv du på här i tråden, vi pratar ju ändå om samma element. Sen har jag inte vart medlem här speciellt länge så har inte hunnit bli grinig än :D
Nej absolut inget illa menat om forumet, finns otroligt mycket kunskap här och jag finner mer relevant fakta på detta forum än på dom internationella oftast.
Dock kan väl attityden vara lite besserwisser här ibland, är dock lätt att det blir så om man sitter inne på mycket kunskap.

Nää, jag får nog försöka få tag i en data så jag kan simulera lite själv osv men det verkar ju som att trion blir det utvalda elementet..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 00:39

Det lilla jag simulerat subbasar, så tycks Winisds resultat skilja sig en aning jämfört med Basta och BassBoxPro, som får likvärdiga resultat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 05:47

Jo, basta är det program jag minns jag gillade mest, känns mest professionellt och ser även vettigast ut. Winisd är det vanligast förekommande programmet i amerikat, CSS tex visar upp sina grafer med det programmet osv.

Men vilket är mest korrekt? Antar basta! är det?

Det kliar lite i mina fingrar må jag säga..
Bra stor lust att inhandla mdf och börja imorgon men känns på något sätt lite vanskligt att sätta igång utan att själv ha fiddlat runt i basta.

Sitter och funderar lite på om jag inte gör så att jag bygger en BR och en sluten testlåda innan jag bestämmer mig för vad det blir. 47L låda väger dock tungt i listan för, kostnaden för en miniDSP väger lite emot..

Vart inhandlar ni era DSPer någonstans?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 08:08

MrKronsell skrev:Jo, basta är det program jag minns jag gillade mest, känns mest professionellt och ser även vettigast ut. Winisd är det vanligast förekommande programmet i amerikat, CSS tex visar upp sina grafer med det programmet osv.

Men vilket är mest korrekt? Antar basta! är det?

Det kliar lite i mina fingrar må jag säga..
Bra stor lust att inhandla mdf och börja imorgon men känns på något sätt lite vanskligt att sätta igång utan att själv ha fiddlat runt i basta.

Sitter och funderar lite på om jag inte gör så att jag bygger en BR och en sluten testlåda innan jag bestämmer mig för vad det blir. 47L låda väger dock tungt i listan för, kostnaden för en miniDSP väger lite emot..

Vart inhandlar ni era DSPer någonstans?

http://www.minidsp.com/
http://www.juoiga.nl/dsp.html

Sen är det bara att räkna på vilken som blir billigast
från minidsp.com så åker du på att betala moms men ej tull
då varuvärdet inte överstiger 1400kr.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 09:40

Var bor du Kronsell?
Säkert i Sthlm som alla andra...
Annars kan du ju släpa med dig elementen hem till mig så kan vi prova dem i mina lådor! Win-win för oss båda - du slipper bygga testlåda och jag slipper köpa element i onödan.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 14:04

MrKronsell skrev:...
...

Finns det nån vänlig själ som skulle kunna lägga upp denna kurvan från
Basta?

Enligt deras datablad så börjar den falla under 60-700Hz och har
tappat ca 15dB nere vid 20Hz (56 liter sluten låda).

Hur ser det ut om man får med rumsstödet? Måste man boosta mycket
för bibehållen nivå i slutna lådor om 46 liter?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 15:05

Stranne skrev:
MrKronsell skrev:...
...

Finns det nån vänlig själ som skulle kunna lägga upp denna kurvan från
Basta?

Enligt deras datablad så börjar den falla under 60-700Hz och har
tappat ca 15dB nere vid 20Hz (56 liter sluten låda).

Hur ser det ut om man får med rumsstödet? Måste man boosta mycket
för bibehållen nivå i slutna lådor om 46 liter?

Bild

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 15:22

Tack boom!
Är det nån med lite mer kunskap än jag som kan ge sig på en tolkning?
Jag tycker det ser rätt ok ut. Mellan 40-20Hz ser de ut att ha fallit ca
5dB om jag inte fattar helt fel. Om jag tolkar mätkurvorna på cr80 (jag
har fått dem mailade, mätt med Linear XLMS) så lyfter infratillsatsen ca
5dB inställd på 50% boost och 50% frekvens så det borde ju kunna
funka riktigt bra.

Händer det nåt med en sånhär kurva om man använder 4st istället för 1
som jag antar att simuleringen är gjord på?

En hyvens grej vore ju om nån (typ boom?) kunde göra samma
simulering med en SLS12:a så hade jag varit tacksam.

Jag skulle förstås kunna göra det själv om jag bara visste hur.

Tack för hjälpen so far, och tack även för att jag får fortsätta kapa
trådar...

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 15:42

Win win situation är det helt klart, dock gjorde jag en annan ej win win situation för ett tag sen, eller rättare sagt en kass ekvation som lyder ; BMW+ turbo = inget körkort så det blir tyvärr inget släpande..jag bor annars i Borås. Har för mig att du bodde någonstans i närheten, Matrstrand kanske?

Så blir testbyggande för mig, men mdf alt spån är inte så dyrt så får bli så.

Även jag är intresserad av att se en jämförelse mellan SLS och trio, annars lämnar jag nog mer ingående postande över till någon annan för att återkomma imorgon eller så, har en katt som håller på att värpa valpar här så mina ögon håller på att klibba igen av trötthet :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 16:29

Ajajaj. Det var inte bra. Jag bor på Smögen så det är ju en bit ändå.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 16:37

Stranne skrev:Tack boom!
Är det nån med lite mer kunskap än jag som kan ge sig på en tolkning?
Jag tycker det ser rätt ok ut. Mellan 40-20Hz ser de ut att ha fallit ca
5dB om jag inte fattar helt fel. Om jag tolkar mätkurvorna på cr80 (jag
har fått dem mailade, mätt med Linear XLMS) så lyfter infratillsatsen ca
5dB inställd på 50% boost och 50% frekvens så det borde ju kunna
funka riktigt bra.

Händer det nåt med en sånhär kurva om man använder 4st istället för 1
som jag antar att simuleringen är gjord på?

En hyvens grej vore ju om nån (typ boom?) kunde göra samma
simulering med en SLS12:a så hade jag varit tacksam.

Jag skulle förstås kunna göra det själv om jag bara visste hur.

Tack för hjälpen so far, och tack även för att jag får fortsätta kapa
trådar...

Bild

Bilderna är med rums stöd

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 16:43

Kung boom.
Tack!

Det ser ut som om SLS faller med typ 9-10dB från 40-20Hz. Det är typ
dubbelt så mkt som Trio och förklarar kanske varför jag upplever det
som att jag inte orkar boosta mina SLS tillräckligt med infra.

Finns det nån som orkar ge sig på att bekräfta eller dementera mina
tolkningar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 16:55

Det stämmer ganska bra Stranne och när jag simulerade så är det samma liter volym på lådorna sls den ändrar sig i från 46 liter och till rekommenderade liter i basta 109 med ett par dB vid 20hz.

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2012-02-25 17:28

boom ändra Y-skalan, i den där skalan ser allt likadant ut 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 17:52

AntFra skrev:boom ändra Y-skalan, i den där skalan ser allt likadant ut 8O
'
Då kan väl du lägga upp lite grafer i rätt skala .

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 18:31

Tackar boom!! Det uppskattas.

Jo, det var en riktigt kass ekvation det där hehe..

Jag som mestadels lyssnar musik, hur skulle det ljudmässigt bli om jag skulle köra BR och välja att stämma av lite högre, tex runt 25-30hz?
Vad hade jag vunnit i L och vad hade jag förlorat i ljudkvalitet?
Nu är jag inte så insatt i frekvenser men musiken jag lyssnar på mestadels är reggae/hip hop och elektronisk musik såsom synth och fullon psy, och jag uppfattat det som att det inte är speciellt mycket info i sådan musik under 30hz? Elektronisk musik kan visserligen innehålla det förstår jag men finns det egentligen det på skivorna?

Jag tänker ju/ planerar att bygga infra senare när jag har byggt modulerna och högtalarna så frågan är, skulle jag förlora mycket på att stämma av lite högre?

Vad hade förlusterna varit jämfört med ev vinster??

Ber om ursäkt ifall det är skumt skrivet, är lite trött.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 18:56

MrKronsell skrev:Tackar boom!! Det uppskattas.

Jo, det var en riktigt kass ekvation det där hehe..

Jag som mestadels lyssnar musik, hur skulle det ljudmässigt bli om jag skulle köra BR och välja att stämma av lite högre, tex runt 25-30hz?
Vad hade jag vunnit i L och vad hade jag förlorat i ljudkvalitet?
Nu är jag inte så insatt i frekvenser men musiken jag lyssnar på mestadels är reggae/hip hop och elektronisk musik såsom synth och fullon psy, och jag uppfattat det som att det inte är speciellt mycket info i sådan musik under 30hz? Elektronisk musik kan visserligen innehålla det förstår jag men finns det egentligen det på skivorna?

Jag tänker ju/ planerar att bygga infra senare när jag har byggt modulerna och högtalarna så frågan är, skulle jag förlora mycket på att stämma av lite högre?

Vad hade förlusterna varit jämfört med ev vinster??

Ber om ursäkt ifall det är skumt skrivet, är lite trött.

Större låda avstämd till 17hz = långt rör lådvolym 90 liter
rumsstöd på
Bild

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-25 19:09

boom skrev:
'

Bild

;)

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2012-02-25 19:41

Pontus91 skrev:
boom skrev:
'

Bild

;)

En förbättring iallafall :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 19:46

Då var det slut postat i denna tråd .

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2012-02-25 19:52

boom skrev:Då var det slut postat i denna tråd .

Men boom om du bemöter kritik på ett barnsligt sätt så bemöter vi dig på ett barnsligt sätt.

Om trådskaparen behöver hjälp med simuleringar ställer jag gärna upp.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-25 19:54

Faktum är ju att min graf är i "rätt" skala dvs 50 dB på Y-axeln, sen att jag gjort det genom photoshop och inte egna simuleringar är en annan sak...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-25 19:55

Ja har man så stor skala på Y-axeln så ser ju alla grafer nästan likadana ut. 50dB är mycket bättre att hålla sig till.

Inte så att det är svårare att använda det heller så varför man inte gör det kan jag inte förstå.

Någon som behöver fler simuleringar så tjoa till bara.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-26 02:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 02:12

Jag hade gärna tagit emot en sim på hur det skulle se ut om lådan är avstämd till runt 25-28hz, om jag inte minns fel blir lådan mindre, men att puckeln blir större?
Jag vill ju ha en så rak frekvensgång som möjligt så börjar kanske även tänka lite på 4* SLS 12", men hur blir det med Spl jämfört med 2* trio?
Antar det blir mer LT som behövs, eller? Men å andra sidan så kräver dom inte lika mkt effekt, men än en gång så är det xmax som stoppar, vilket det ej gör med trio?

Som det ser ut just nu kanske det bara blir 1 trio till att börja med alt. 2 SLS, men isf blir det bara en begränsad tid, 1 mån kanske typ.

Så, någon som orkar simma lite åt mig för att få mig till att kunna göra mitt val? :)

Tackar på förhand, Mathias

Boom, tack för hjälpen, tråkigt att du tog det så bara, var ju faktiskt lite svårt att se stor skillnad, men tack för det du gjorde iaf

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 02:23

Angående långt rör så rek. CSS slitsport.

Vad är nackdelarna med det? Det går ju att höra tratt på det med, krävs ju bara lite extra mdf och utfyllnadsmaterial, skulle även kunna göra en tratt i polyester osv, tillochmed kolfiber om jag skulle känna för det, har jobbat en del med plaster så inget svårt att kirra det, hade ju kunnat se lite majs ut med kolfiber till pianolack, eller vad tror ni? :)

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 02:27

Jo, en majskolv ska ja helt klart ha som tratt på porten: D

Skit iPhone.. À blir iaf en data inom ett par dagar, väntar på att min vän kommer från sjukan bara, skulle stoppa ett bråk och fick en kniv i lungan.. Tur att han klarade sig såpass ändå. Vilka människor det finns..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 02:39

Här har du lite simuleringar:

Först SLS i olika storlekar och avstämningar:
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaSLS.png

SLS vs TRIO
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaSLSvsTRIO.png

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 03:54

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =slitsport

Precis något sådant här jag tänkte på ju!!

Aldrig sett någon sådan lösning, men klart, alltid någon som hunnit före hehe.. :)

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 04:22

Adzer, underbart! Guldmedalj till dig!

Hur skiljer det sig i Max Spl mellan trio 100L och SLS 100l?

Antar att trion spöar den med hästlängder? Kommer använda 300w RMS alt. 1,000w RMS, orkar du fixa en plott med 300w in? Enbart trion då IOM SLS ej pallar det?

Som jag såg tidigare håller sig även trion sig inom ramarna när det gäller GD, så tror nog att jag börjar närma mig det jag vill ha..

Att den håller sig inom 1db mellan 30-80hz gör mig ytterst lite och att den sen bara faller 2,5db ner till 20hz gör mig nog inte mycket heller, i värsta fall skulle det väl gå att boosta detta lilla enkelt? Isf använde jag tusesteget så kraft i överflöd finns för boosten.

Tror dock inte jag kommer störa mig på det alls, lyssnar inte på orgelmusik och har 2ch så blir inget seriöst filmtittande heller liksom, detta byggs för välljudande ändamål med vräkninskapacitet;)

Har för mig zaphs TMM klarar 116db fullregister så med sub som avlastning kommer detta kunna bli en bra matchning, eller vad tycker ni?

Zaphs TMMare har föv sjukt fin frekvensgång och kostar inte multum att bygga, ca 4-5 för komponenter inkl delningsfilter. Kan bli ett riktigt fint system detta, för under 8-9k..

Adzer, uppskattar din hjälp och du är välkommen att lyssna när det är klart, hoppas det är det framåt sommaren.

Med vänlig hälsning, mathiad

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-26 11:03

Adzer!
Skulle man kunna få be om en simulering med SLS vs Trio i 47 liter
sluten i en och samma plot?

Hur mkt isometrisering simulerar du de slutna lådorna med?

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 11:28

Ja, vad rekommenderas som isolering och hur mycket ska användas?

Verkar som tt mitt crown ate enbart lämnar 2*200w @ 4 ohm.. Så det lutar väl åt att stora steget är set som blir använt istället, lite tråkigt men men...

Har alltså ett SLS 202 till salu;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 12:00

MrKronsell: Den övre linjen är max ljudtryck.

Samtliga är simulerade med 1st 100mm port kan jag lägga till.

Detta är dessutom utan rumsstöd. När dessa kommer in i ett rum så kommer Trycket i de lägre registrerna att öka och du behöver inte EQ något i botten på TRIO.

Stranne: Absolut fixar det direkt.

50% kör jag med. Känns som ett bra medelvärde. Lika långt åt bägge hållen sas.

Vad gäller hur mycket man skall ha så påverkar några % hit eller dit inte så mycket, men lådan upplevs ju som större och elementen går djupare i basen om man har lite mer dämpning. Så att försöka få till 50% i verkligheten tycker jag låter som en bra punkt att utgå ifrån. Sen får man väl laborera med lite olika mängder för att veta med säkerhet vad som är bäst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 12:06

Här kommer SLS vs TRIO i 47l slutna lådor med 50% viso.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bas ... RIO47l.png

Såg nu att hag råkat ha fel skala på Yaxeln. Skulle ändra ena gränsen och så missade jag visst området i mitten som flyttar bägge gränserna så blev bara den ena. Gillar inte riktigt det sättet att sätta gränser.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-26 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 12:46

Så om jag avläser kurvorna rätt är Max Spl samma för SLS 20h 100l och trio 12 20hz 100l?

Bara det att det går att spela olika högt vid olika frekvenser? Och varför är det så? Frekvenskurvan är ju rak på sen undre kurvan, är det porten som gör det, eller?

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 12:53

Kan det verkligen stämma? Då är ju meningen med att betala dubbla priset för mer än dubbla xmax och nästan detsamma när det gäller effekttålighet noll och inget?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 12:57

Ja de spelar olika högt i olika register som du kan se i grafen.

Ja trio har mer xmax, men SLS har mycket högre VAS.

Kollar du på de slutna lådorna så har TRIO 7dB mer MOL vid 20Hz. Det är en hel del.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:16

adzer skrev:Ja de spelar olika högt i olika register som du kan se i grafen.

Kollar du på de slutna lådorna så har TRIO 7dB mer MOL vid 20Hz. Det är en hel del.

Stämmer verkligen den grafen för jag får ut något annat i basta

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:17

boom skrev:

Jag har kollat alla siffror flera gånger.

Vilken av basarna är det som ser konstig ut?

Här e databladen jag använder:

SLS
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\peerless\830669.pdf

TRIO12
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-Tri ... 051009.pdf

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:21

adzer skrev:
boom skrev:

Jag har kollat alla siffror flera gånger.

Vilken av basarna är det som ser konstig ut?

Trio och vilken sls har du använt tydligen så finns det lite olika modeller där.

http://www.tymphany.com/files/SLS-P830669%20Rev1_0.pdf

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:27

Editerade inlägget ovan med datablad.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:44

adzer skrev:Editerade inlägget ovan med datablad.
Senast redigerad av boom 2012-02-29 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:46

Vilken volym? avstämning? viso?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 13:46

adzer skrev:Vilken volym? avstämning? viso?

Samma som du använde i den slutna versionen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 13:50

Har du roomgain på kanske?

Tycker dock att MOL på din TRIO ser konstig ut. Oftast får man ett skarpt krön där MOL sjunker så fort slaglängden tar slut.

Har du ställt in tillräckligt med förstärkareffekt?
Jag sätter alltid 100V bara för att veta vad elementet klarar. Förstärkaren är inte intressant i detta fallet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:20

adzer skrev:Har du roomgain på kanske?

Tycker dock att MOL på din TRIO ser konstig ut. Oftast får man ett skarpt krön där MOL sjunker så fort slaglängden tar slut.

Har du ställt in tillräckligt med förstärkareffekt?
Jag sätter alltid 100V bara för att veta vad elementet klarar. Förstärkaren är inte intressant i detta fallet.

ingen rooom gain sen kan du inte sätta volten på 100 volt=2500/1250 watt då har ju skiten brunnit upp för länge sedan.
Jag sätter lite under elementets värden.
det är det samma i andra program då matas topp värdet på elementet in och inget annat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:22

Du sätter max effekten på elementet under driver fliken. Mer effekt än så kan inte matas in i elementet.

Under amplifier skall man dock sätta mycket mer så att inte förstärkaren blir en flaskhals.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 14:31

Hm, hur kommer det sig att era grafer är så olika?

Orkar ni båda göra varsin graf med xmax och med respektive elements effekttålighet och utan roomgain?

SLS 100L 20hz och trio 100L 20hz är det jag är intresserad av denna gång, vore uppskattat.

Är det förresten ingen Mer som har något tips på element som kan vara intressant?!

Begränsningen är ju 100L och parvis element, alt 2el. 4st element. Frugan är snäll när det gäller mina hobbys så hade nog allt kunnat klämma in 4st 100L lådor, men då får elementen kosta Max 1,000:- st. Om 2 element rekommenderas är 2,000:- maxpris per element.

Med vänlig hälsning, mathias

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:34

MrKronsell skrev:Hm, hur kommer det sig att era grafer är så olika?

Orkar ni båda göra varsin graf med xmax och med respektive elements effekttålighet och utan roomgain?

SLS 100L 20hz och trio 100L 20hz är det jag är intresserad av denna gång, vore uppskattat.

Är det förresten ingen Mer som har något tips på element som kan vara intressant?!

Begränsningen är ju 100L och parvis element, alt 2el. 4st element. Frugan är snäll när det gäller mina hobbys så hade nog allt kunnat klämma in 4st 100L lådor, men då får elementen kosta Max 1,000:- st. Om 2 element rekommenderas är 2,000:- maxpris per element.

Med vänlig hälsning, mathias

Jadu bra fråga. Jag har presenterat de datablad jag använder samt vilka inställningar i basta.
Jag använder iof 80grader spoltemperatur. Tror dock inte det påverkar så mycket.

Är precis det jag gjort tidigare.
100L 20Hz för bägge elementen finns där.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaSLSvsTRIO.png

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:35

adzer skrev:Du sätter max effekten på elementet under driver fliken. Mer effekt än så kan inte matas in i elementet.

Under amplifier skall man dock sätta mycket mer så att inte förstärkaren blir en flaskhals.

I andra program där matar man bara in elementets värden och vad det tål och då får man samma kurvor som jag hade vilket är rätt? basta eller dom andra programmen såsom basbox pro,
unibox.speaker workshop,winisd, som baserar sina simuleringar på elementets effekt tålighet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 14:46

boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

MrKronsell:
Här är lite simuleringar på olika element
Samtliga är 100l. Avstämd till 20Hz. 50% viso och en förstärkare på oändlig effekt.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bastaDifDrivers.png

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 14:57

SLS verkar hu kanske inte dunder i portas låda, iaf inte i den volymen.. Ska kika runt lite om man kanske kan hitta ett element som passar i BR på Max 100L, kan inte komma på något på rak arm dock?

LROY funkar ju portat men vill ha mindre låda och inget negativt i det, men är ju 10" och då krävs 4 för att motsvara 2 trio? Ska kolla folks byggen här..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 14:58

adzer skrev:boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

Jo det vet jag med men man använder inte 2500 watt 4 ohm i en sådan applikation som det gäller eller 1250 watt i 8ohm
Har man en förstärkare som ger 300 watt så kan väl inte använda 2500/1250 watt då blir det fel eller!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 15:03

boom skrev:
adzer skrev:boom: Aldrig testat de programmen så har ingen aning om hur de fungerar. I basta kan man dock ställa elementeffekt och förstärkareffekt för sig.

Jo det vet jag med men man använder inte 2500 watt 4 ohm i en sådan applikation som det gäller eller 1250 watt i 8ohm
Har man en förstärkare som ger 300 watt så kan väl inte använda 2500/1250 watt då blir det fel eller!

Vill du simulera exakt hur det blir med din förstärkare och den effekten du har till godo så kan man fylla i det under amplifier. Då kommer förmodligen förstärkaren bli en flaskhals.

Det jag simulerat är bara själva elementen för att se vilken som är bäst för sig själva utan förstärkare.
Mycket mer intressant imo, men man kan ju göra som man vill.

EDIT:
Jag tänker så här att säg att TS har en förstärkare på 200w. Då simulerar jag flera olika element med en förstärkare på 200w. Tänk då om det ena elementet max klarar 200w, detta kommer då drivas hela vägen ut. Om vi sen har vi ett annat element som kanske klarar 800w, men då denna bara har tillgång till 200w så kommer dess MAX SPL att sänkas med 6dB.

Då kanske TS väljer 200w elementet för sitt bygge för att den har lite snyggare tonkurva utan att veta att det andra elementet har mycker mer headroom och förmodligen kommer dista mindre.

Dvs jag vill inte införa några flaskhalsar i simuleringen som inte har med själva basen att göra.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-02-26 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-02-26 15:18

lgs skrev:Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Några 30 m/s i en 10 cm port kommer du aldrig att uppnå i en verklig konstruktion. Räkna med att porten börjar komprimera vid ca 10 m/s.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-26 15:59

Effekt är eg inget problem mer muskelproblem för mig då jag har ett 2*1000w steg liggandes hos en kompis, anledningen till att jag väljer att skriva att jag kommer använda steget med 300 w är för att polaren bor i Gbg och jag har inget körkort och det steget väger verkligen otroligt mycket, vi snackar 20kg här. Aldrig lyft ett så kompakt steg, litet men sjukt kompakt.

Han och hans far har hållt på med PA system i säkert 15 år så dom har gemensamt ett ca 30kvm rum fullt från golv till tak med steg, delningsfilter, eqs, verkligen allt inom pa så jag har möjlighet att leta upp i stort sett hur starkt steg som helst till vrakpriser då sakerna mestadels enbart samlar damm.. Köpte detta steget för att det var ett välkänt märke och jag fick det plus delningsfilter och eq för en piss i Nilen..

Nu kommer jag dock inte ihåg vad för märke det är på sakerna men det är välkända märken på alla saker och är tänkta till att användas till detta ändamål.

Elementen jag har råd med har ändå inte kapacitet till att hantera den effekten, därför jag valt att skriva ut att jag ska använda steget med 2el300 w.

Så om ni kan, simulera med den effekt elementen tål då det inte är där flaskhalsen är, det är priset som är flaskhalsen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 16:03

Oki här har du samma graf fast med max 300w 8ohm.
http://user.faktiskt.io/adzer/Basta/bas ... rs300w.png

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:01

adzer skrev:
boom skrev:

Vill du simulera exakt hur det blir med din förstärkare och den effekten du har till godo så kan man fylla i det under amplifier. Då kommer förmodligen förstärkaren bli en flaskhals.

Det jag simulerat är bara själva elementen för att se vilken som är bäst för sig själva utan förstärkare.
Mycket mer intressant imo, men man kan ju göra som man vill.

EDIT:
Jag tänker så här att säg att TS har en förstärkare på 200w. Då simulerar jag flera olika element med en förstärkare på 200w. Tänk då om det ena elementet max klarar 200w, detta kommer då drivas hela vägen ut. Om vi sen har vi ett annat element som kanske klarar 800w, men då denna bara har tillgång till 200w så kommer dess MAX SPL att sänkas med 6dB.

Då kanske TS väljer 200w elementet för sitt bygge för att den har lite snyggare tonkurva utan att veta att det andra elementet har mycker mer headroom och förmodligen kommer dista mindre.

Dvs jag vill inte införa några flaskhalsar i simuleringen som inte har med själva basen att göra.

Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .
kan ta ett ex, när jag byggde mina lådor på 150liter så steg Box pressure at mol över 160dB med 100 volt in i elementet och då har man en bra låd dist men sänkte jag ut volten till 70volt så sjönk låd disten under 157dB så förklara det på ett bra sätt och det enda sättet att komma bort i från låddisten är att bygga större lådor då kan 100 volt in i elementet var befogat .
men du kan testa att ändra i driver data på watt och se vad som händer jag tryckte in 10000 watt på sls12 och vad händer jo ingenting.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:08

boom skrev:Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .
kan ta ett ex, när jag byggde mina lådor på 150liter så steg Box pressure at mol över 160dB med 100 volt in i elementet och då har man en bra låd dist men sänkte jag ut volten till 70volt så sjönk låd disten under 157dB så förklara det på ett bra sätt och det enda sättet att komma bort i från låddisten är att bygga större lådor då kan 100 volt in i elementet var befogat .
men du kan testa att ändra i driver data på watt och se vad som händer jag tryckte in 10000 watt på sls12 och vad händer jo ingenting.

Ja det är många parametrar som avgör hur högt man kan spela, men jag vill inte införa några flaskhalsar som ligger UTANFÖR baslådan.

Jag gör simuleringarna på en styck baslåda, inte på en hel signalkälla eller system.

Sen när man väl bestämt vilket element man skall ha så får man kolla närmare på lådtryck, porthastighet, saglägd och effektkrav för att komma fram till hur den skall designas.

Och jo ökar du effekten under driversektionen så ökar MOL rejält vid de högre frekvenserna. Vid de lägre så är det ju slaglängden/porten som sätter stopp.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-26 17:20

Ni som gör dessa simuleringar i Basta, använder ni gratisversionen eller
måste man betala för att få denna funktionalitet?

Om jag skulle ge mig på en sammanfattning i mitt fall, verkar det värt
att köpa 4st Trio 12 för att ersätta mina 4st SLS12? Skulle det bli mycket
bättre output ner mot 20 Hz givet mina befintliga lådor på ca 47 liter?
Det skulle kosta ca 6000:- för mig att uppgradera om man tänker sig att
jag skulle kunna sälja mina SLS för en femhundring st eller så. Pengarna
i sig är inte hela världen, men jag vill ju såklart ha ett rätt mkt bättre
resultat för pengarna det ändå kostar. Det vore så jäkla skönt ifall detta
blev bra för då kan jag behålla mina lådor och bara byta ut elementen.

Sen är ju trio iofs på 4 ohm så jag får väl seriekoppla istf parallellt som
jag kör mina SLS nu, vilket gör att dubbla effekten går åt.

Vad tror ni?

MrKronsell skrev:Skit iPhone.. À blir iaf en data inom ett par dagar, väntar på att min vän
kommer från sjukan bara, skulle stoppa ett bråk och fick en kniv i
lungan.. Tur att han klarade sig såpass ändå. Vilka människor det finns..

Fyfan. Hur gick det för honom? Vad är det för fel på folk egentligen??

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:24

Jag har köpt basta.

enligt basta så har trio ca 7dB mer MOL vid 20Hz än SLS12 i slutna 47l lådor samt att de har en snyggare tonkurva.

SLS har dock högre känslighet med 3-4dB. Sen om du kopplar SLS parallellt och TRIO i serie så blir de 9-10dB skillnad i känslighet. Är en hel del det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:46

adzer skrev:
boom skrev:Men du inför ju flaskhalsar i simuleringen varför använder du inte Box pressure at mol och den går bra att styra med mindre effekt till elementet .

Ja det är många parametrar som avgör hur högt man kan spela, men jag vill inte införa några flaskhalsar som ligger UTANFÖR baslådan.

Jag gör simuleringarna på en styck baslåda, inte på en hel signalkälla eller system.

Sen när man väl bestämt vilket element man skall ha så får man kolla närmare på lådtryck, porthastighet, saglägd och effektkrav för att komma fram till hur den skall designas.

Och jo ökar du effekten under driversektionen så ökar MOL rejält vid de högre frekvenserna. Vid de lägre så är det ju slaglängden/porten som sätter stopp.

Titta noga
Senast redigerad av boom 2012-02-29 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:52

Vad står det under amplifier då? Denna måste ju vara hög nog så den inte blir flaskhals för bägge.
För mig så ökar iaf MOL rejält med effekten vid de högre frekvenserna.

Sen så är det där inte datan för SLS som du har under driver bara så du vet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 17:56

adzer skrev:Vad står det under amplifier då? Denna måste ju vara hög nog så den inte blir flaskhals för bägge.
För mig så ökar iaf MOL rejält med effekten vid de högre frekvenserna.

Sen så är det där inte datan för SLS som du har under driver bara så du vet.

Men du kan se det som et ex om det går bra annars så lägger jag upp för sls/trio och då blir det lika dant
Hade 20 volt på men det enda som händer att den lägger ut box pressure at mol till 100hz i stället och den ligger kvar på 152dB.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 17:59

20V är ju bara 50w @ 8ohm. Inte konstigt att inget hände.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-26 18:04

adzer skrev:20V är ju bara 50w @ 8ohm. Inte konstigt att inget hände.

Det är 4ohms versionen av seas basen jag tror det här är något Svante får reda ut vad som är rätt eller fel .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 18:08

Ja och 20V i 4ohm är ju 100w.

Om du har en förstärkare som ger 100w så spelar det ju självklart ingen roll om elementet klarar 250w eller 2500w.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-26 18:29

adzer skrev:Jag har köpt basta.

enligt basta så har trio ca 7dB mer MOL vid 20Hz än SLS12 i slutna 47l lådor samt att de har en snyggare tonkurva.

SLS har dock högre känslighet med 3-4dB. Sen om du kopplar SLS parallellt och TRIO i serie så blir de 9-10dB skillnad i känslighet. Är en hel del det.

Jaaaaa.... Det ska inte vara så enkelt inte. Jag vill ha en genväg till det
perfekta ljudet!

Parallellkoppla två trio ger 2 ohms impedans. Fixar mitt Rotel 991 det
utan att koka över tro? Enligt H&M:s effektkubtrycker det visserligen ur
sig över 700W i 2 ohm och verkar stabilt ner mot 1 ohm. Det kanske
inte är några problem?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 19:07

Ja det är aldrig enkelt ^^

Ja det klarar den nog, frågan e bara om den extra belastningen renderar mer dist.

Den högre känsligheten gör ju dock att man bara behöver 1/4 så mycket effekt så disten kanske blir lägre iaf. Lurigt detta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-26 20:00

Nä, steget distar nog inte mer.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-26 20:07

Hej Magnus.
Har du läst tråden och har någon känsla för SLS jämfört med Trio i lika
stora slutna lådor (47 l i mitt fall)? Du brukar alltid sitta inne på så sjukt
mycket kunskap.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 20:42

MagnusÖstberg skrev:Nä, steget distar nog inte mer.

Ingen aning faktiskt då jag inte sett några sådana mätningar på detta steg, men om man lastar ner steget för mycket så finns det en risk för mer dist. Säger inte att fallet är så med just detta steg.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 22:04

En fråga:
Vad är det för någon fördel med att köra dem 2 ohm parallellkopplat? Varför inte i serie i 8 istället?

Jag kan inte ge mig på någon direkt rekommendation på element, men jag fick själv rådet att bygga 4 mindre slutna lådor när jag jag började fundera på subbor. Jag hade inte plats med det och det blev två istället. Roomgain kan ju göra en hel del med ett system, och även om jag själv fick typ 28 Hz i -3dB (vilket också var målet) så har jag ganska bra respons från 16 Hz och upp nu när det väl är på plats - och då har jag bara byggt den ena av två basar...

Poängen är att även om man inte skulle få spikrakt ner till 20 Hz med slutna lådor så skulle 4 st plus roomgain förmodligen ge rätt bra respons ändå. Finns tydligen andra fördelar med 4 lådor istället för två - har inte förstått det fullt ännu, men har du plats till 4 st så hade jag funderat på det!

//Björn

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 22:20

Parallellkopplade lådor ger 6dB högre känslighet än seriekopplade dito.

Fördelen med fler strålningskällor är att du exciterar fler resonanser i rummet vilket gör rakare respons från systemet. Samt att du har fler lådor att placera på olika platser i rummet för att få ett ännu bättre resultat.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 22:30

Ok, varför är det bra då ?

Jag antar att det kan bli mer dist i stärkaren vid 2 ohm, eller är det ett felaktigt antagande ?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 22:31

Vilket av det?

Ja det kan bli mer dist.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 22:47

Ahh :)

Varför är det bättre med högre känslighet ? ...mena jag

Jag antar att det är bra om man har ett fett steg

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 22:49

Ahh, en 6dB ökning av känsligheten gör så att du bara behöver 1/4 av effekten.

Vilket resulterar i lägre dist från både förstärkare och element.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-02-26 22:53

Bjorn_ skrev:Ahh :)

Det går åt mindre effekt från slutsteget -> mindre dist från slutsteget
mindre effekt/värme i talspolarna -> mindre dist från elementen
mindre elförbrukning
osv.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 22:59

Ok, men varför kör inte alla med lågohmiga subbor då? Det känns ju bara som fördelar hittils, men jag antar att det finns nackdelar också med att köra i 2 ohm också. Ursäkta om det bli OT nu men det kanske ändå hör hit, lite iaf :)

Jag har själv en xtz sub amp och blev rekommenderad att koppla in mina två subbor i serie, dvs 8 ohm. Jag ställde frågan direkt till xtz och fick det svaret...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 23:02

Att koppla två stycken baslådor och att designa ett lågohmigt baselement är inte riktigt samma sak.

Men en parallellkoppling av två basar ger 6dB högre känslighet än en seriekoppling av samma två basar.

Enda nackdelen kan vara att lasten blir för svår för förstärkaren. Vilket förmodligen var fallet med din xtz förstärkare.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 23:12

Jo, jag kunde gissat att det är min stärkaren som inte fixar det, (även om xtz säger att den är stabil ner till 2ohm). Men varför? Kanske inte finns något enkelt svar på det, men det gör inget :)

...om någon orkar göra en liten utläggning om det så hade det uppskattats mycket, eller en bra länk eller så.

Ju lägre resistans, ju mindre effekt krävs, det är jag med på, men ... Vad är det som gör att förstärkare inte "klarar" att leverera i 2 ohm ?

Är det samma anledning till att de flesta här på forumet kör med steg på flera KW ? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 23:15

Jag är ingen expert, men har väl med kylning och effektkapaciteten på komponenterna att göra.

Dvs ju lägre motstånd ju mer effekt och det skapar värme och påfresterar komponenterna.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 23:22

Pontus91 skrev:

mindre elförbrukning
osv.

Men då går det alltså åt mer effekt, och inte mindre... ?

Jag försöker bara förstå...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 23:26

Bjorn_ skrev:
Pontus91 skrev:

mindre elförbrukning
osv.

Men då går det alltså åt mer effekt, och inte mindre... ?

Jag försöker bara förstå...

Känslighet är angivet vid 2,83V. Det ger vid 8ohm 1w, vid 4ohm 2w osv..
Så med samma spänning på 2,83V så får du ut mer effekt vid lägre impendans vilket ger mer effekt till elementen ja.

Hade du haft element med lägre känslighet fast samma impendans så hade du behövt öka spänningen för att nå samma ljudtryck.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-26 23:34

Så, då trillade det ner, tack :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-26 23:38

Varsegod. Inte saker jag sitter och funderar på dagligen så är inte det lättaste att förklara direkt ^^

Finns folk här som designar förstärkare som säkert kan dra detta uppifrån och ner utan problem.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2012-02-26 23:42

Stranne skrev: ...Fixar mitt Rotel 991 det
utan att koka över tro? Enligt H&M:s effektkubtrycker det visserligen ur
sig över 700W i 2 ohm och verkar stabilt ner mot 1 ohm. Det kanske
inte är några problem?

Du kanske sett dessa mätningar förut?
http://www.stereophile.com/content/rote ... asurements[/url]
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-27 07:00

Stranne skrev:Hej Magnus.
mycket kunskap.

orange trio 12.
gul sls den gamla modellen.
lila sls den nya modellen.
Senast redigerad av boom 2012-02-29 18:14, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-27 08:38

Stranne skrev:Hej Magnus.
mycket kunskap.

känner du att basarna du har begränsar? annars skulle jag inte se nån anledning att byta. Kanske hellre då att du lägger till några lådor sls.
I vilket fall kommer det nog inte vara några stora upplevda skillnader. Jag tror inte det är speciellt bra valuta på dom pengarna (6000?).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-28 12:56

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden som inte ens är min. Jag har
bestämt mig för att avvakta. Till att börja med ska jag skruva mer på
mitt filter och se om jag inte kan komma till rätta och bli tillräckligt nöjd
med befintliga basar den vägen.
Går inte det så överväger jag en färdig lösning i form av basreflexlåda
som någon dimensionerat rätt från början, förmodligen profundusX-2 i
någon form som passar att bygga in i min bänk.

Jag har nog insett att jag aldrig kommer bli helt nöjd med nåt som jag
gissat mig fram till, eftersom jag inte har ork att bygga massa testlådor
osv.

Tack för mig så länge!

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-03-01 01:23

Hallå folket! Jag hade idag en väldigt kort session framför basta och det fick mig att fundera lite..

Testade att mata in lite olika volymer på både slutet och portat och har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska bygga..

Jag har läst här lite på forumet ang öhmans undersökningar om personers uppfattning om vad är det som föredras i basregistret och som jag minns nu så verkar man gilla att basen är lite "hissad" och att en rak frekvensgång kan uppfattas som tråkig?!

Jag har pratat lätt med slaith ang LT kostnader och det var dyrare än vad jag trodde.. Likaså är en miniDSP ej heller gratis.

Så just nu går mina tankar mot portat i runt 90-100L 50% viso. Då verkar kurvan se fin ut och det blir billigast.

Vad tror ni om det? Tror ni att det kommer bli för mkt hissad bas när roomgainen kommer in i beräkningen?
Frekvensgången kommer diffa mindre än 1,5db mellan 23-80hz, alltså ganska tillräckligt rak.

Så, min tanke är att bygga portat först pga kostnad, om jag inte blir nöjd så kan jag ju bygga en 50L sluten senare.

Men ändå.. Tanken med LT är ju att få en rak frekvensgång längre ner i liten låda, vad är det då som är den stora skillnaden mot en större portas låda?

RG kommer ju då likväl hissa basen lika mycket, eller tänker jag fel?

Så vad säger ni? Låter det vettigt? Någon som kan förklara frågeställningarna?

Hade tänkt använda mig av slitsport pga utseende och längd av porten, någon som orkar räkna ut hur porten bör vara på 90L 50%viso?

Med vänlig hälsning, Mathias

Återgå till DIY-forum