Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
paa skrev:På Cosmonova hade man konstruerat subwoofern med ett gäng 18" JBL 2255H. Dom har fs 39 Hz och Qt=0.30
Men när dom gick sönder satt man in Eminence-basar med liknande parametrar, och dom funkar jättebra dom också, med en basåtergivning som man troligen inte har en chans att återskapa hemma.
Vad kan vi dra för märkliga slutsatser av detta?
Jättebra i vilket område? Jag tror om de bytt till dubbelt så många JBL 2235H (bara 15") så hade det blivit än bättre över ett bredare register. Fs 20Hz, Qts 0,25...paa skrev:På Cosmonova hade man konstruerat subwoofern med ett gäng 18" JBL 2255H. Dom har fs 39 Hz och Qt=0.30
Men när dom gick sönder satt man in Eminence-basar med liknande parametrar, och dom funkar jättebra dom också, med en basåtergivning som man troligen inte har en chans att återskapa hemma.
Vad kan vi dra för märkliga slutsatser av detta?
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Ja, man kan ju undra vem som kom på den idén...
Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Ser inget fel på något förutom verkningsgraden (och impedansen).
Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Glebster skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Det låter som något av en retorisk fråga, så vem var det?
Alexi skrev:så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Aerob skrev:Jag vet inte riktigt vad som händer, men vettiga baselement i vettiga prisklasser existerar knappt längre, och det märks tydligare ju större element man tittar på tycker jag. Tiotummare finns det väl lite att välja mellan, tolvtummare några få, femton och arton är så gott som helt dött som jag ser det. AE är ute ur leken, CSS är ute, Mach5 så gott som uträknade, JBL borta med dom bästa alternativen och chockhöjda priser på resterande, osv osv. Hade man bott i staterna så finns det kanske lite mer att välja på, men fraktkostnader, moms och tullavgifter gör även dom alternativen relativt kostbara.
Återstår gör då PA-element, men dom på marknaden som har hyfsad slaglängd kostar ju också skjortan.
Trist utveckling.
MagnusÖstberg skrev:Men man behöver 8 stycken.
Alexi skrev:så att de kostar lika mycket som ino W121, tycker du inte är aningen dyrt?MagnusÖstberg skrev:Alexi skrev:Om den haft lite lägre Q, dubbelt så hög Re och halverat pris, skulle jag varit nyfiken.
Komorok skrev:Men talspoleuppvärmningen då? BLir värmeavledningen bättre med Titan? Om den blir bättre så kanske det är av ondo då konmaterialet kanske inte kan hantera värmen.
Oavsett det så är talspoleuppvärmning av ondo då det orsakar dist.
---
Jag tycker elementet ser mycket trevligt ut för basreflexlösningar. Hade gärna haft en starkare motor för slutna lådor för Infra-bruk.
Nja 12,82g får jag det till.Aerob skrev:Hmm, AE AV15X landar på 9,13g. John borde verkligen försöka få liv i AV-serien igen.
Alexi skrev:Nja 12,82g får jag det till.Aerob skrev:Hmm, AE AV15X landar på 9,13g. John borde verkligen försöka få liv i AV-serien igen.
http://www.avsforum.com/t/1072741/new-ae-subwoofers-av15x-and-av15h-and-others
Okej AV15H-D4 skulle jag valt av dem. Men om John bygger nya kommer de säkert ha andra parameterar. Vi får se om och när det händer...Aerob skrev:Alexi skrev:Nja 12,82g får jag det till.Aerob skrev:Hmm, AE AV15X landar på 9,13g. John borde verkligen försöka få liv i AV-serien igen.
http://www.avsforum.com/t/1072741/new-ae-subwoofers-av15x-and-av15h-and-others
Ja det beror ju klart på vilka siffror man utgår ifrån men med dom som finns på AE's hemsida så blir det 9,13g och dom siffrorna är ungefär ett år färskare.
http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... f=3&t=2376
Komorok skrev:Men talspoleuppvärmningen då? BLir värmeavledningen bättre med Titan? Om den blir bättre så kanske det är av ondo då konmaterialet kanske inte kan hantera värmen.
Oavsett det så är talspoleuppvärmning av ondo då det orsakar dist.
---
Jag tycker elementet ser mycket trevligt ut för basreflexlösningar. Hade gärna haft en starkare motor för slutna lådor för Infra-bruk.
Oh jäklar Le 71,3mH, det var så otroligt högt att man undrar om de inte skrivit fel. Tror aldrig jag sätt ett värde över 10mH innan. Jag brukar vilja att ha det värdet under 1mH, eftersom jag bedömmer det som en indikator på en välkonstruerad lågdistande motor. Även om jag är välmedveten om att det inte är något bevis.Lennart skrev:Kan den här nya Scanspeakbasen vara en uppgradering till mina g:a 13" Focal 13V7511? Dom sitter idag i ett par Profundus Y2:or från 2001.
Datablad Focal 13V7511
http://www.kemt.fei.tuke.sk/predmety/KEMT320_EA/_materialy/2008/cvicenia/datasheets_2/10_13v7511.pdf
/Lennart
Alexi skrev:Oh jäklar Le 71,3mH, det var så otroligt högt att man undrar om de inte skrivit fel. Tror aldrig jag sätt ett värde över 10mH innan. Jag brukar vilja att ha det värdet under 1mH, eftersom jag bedömmer det som en indikator på en välkonstruerad lågdistande motor. Även om jag är välmedveten om att det inte är något bevis.Lennart skrev:Kan den här nya Scanspeakbasen vara en uppgradering till mina g:a 13" Focal 13V7511? Dom sitter idag i ett par Profundus Y2:or från 2001.
Datablad Focal 13V7511
http://www.kemt.fei.tuke.sk/predmety/KEMT320_EA/_materialy/2008/cvicenia/datasheets_2/10_13v7511.pdf
/Lennart
Mitt svar bara baserat på parameterar och magkänsla är iaf att jag tror du kommer få mycket lägre dist och bättre djupbas med Revelatorn.
Nattlorden skrev:Då får den allt vara riktigt bra i sin tillämpning om man skall välja den över Ino-W121.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Då får den allt vara riktigt bra i sin tillämpning om man skall välja den över Ino-W121.
Jag tror den är bättre.
rylandes skrev:SB har en rätt så ny som verkar intressant.
Tyvärr verkar nästan ingen ha den.
Finns hos Solen och ett ställe i Polen. Pris runt 2.500:-
http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrxl75-8/
--
DVD-ai skrev:Vahh ?!![]()
jag ville bara vara lite rolig, inte menat som något chaffs från min sida....![]()
Ärligt talat så förstår jag inte vad Fjonkalicious menade med "oväntat" till mig.
![]()
eftersom jag ju skriver att jag tycker att w121 kostar galet mycket pengar, och att denna kan vara intressant eftersom den är billigare och verkar någorlunda vettig![]()
Jag bara svarade med det samma medel till honom
KarlXII skrev:Glebster skrev:Nattlorden skrev:Kraniet skrev:Intressant hur titanbobin börjar bli en "modegrej" nu. Fler och fler tillverkare börjar köra med det nu.
Det låter som något av en retorisk fråga, så vem var det?
Har väl funnits ett tag utan att någon eggentligen tagit till sig fördelarna men efter detta blev det fart
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 99#1092099
schmutziger skrev:Var det oväntat att fjonk tyckte det var oväntat att dvd-ai tyckte det var oväntat att naqref tyckte att 4878 var oväntat bra?
Eller
Var det oväntat för fjonk att se att dvd-ai tycker att w121 är ett bra element?
Hur kan ni tolka in något väldigt negativt i det hela? Fast var det oväntat?
w121 kostade oväntat lite faktiskt
4878 kosta oväntat mycket dock
sb elementet fick förväntat lite uppmärksamhet.
Man kan ju läsa naqrefs inlägg som att i en för 4878 optimal konstruktion bör den ju vara bättre än om man trycker i en w121 istället.
Jag ser tex direkt stor problematik med luftläckage om man först testat med 4878:an, inte oväntat faktiskt då korgen är betydligt mindre på w121.
Man kan också läsa naqrefs inlägg som att han faktiskt utvärderat båda elementen?
schmutziger skrev:
Man kan ju läsa naqrefs inlägg som att i en för 4878 optimal konstruktion bör den ju vara bättre än om man trycker i en w121 istället.
Jag ser tex direkt stor problematik med luftläckage om man först testat med 4878:an, inte oväntat faktiskt då korgen är betydligt mindre på w121.
schmutziger skrev:jag tror alla hade lika roligt
bara det att ingen ville vara först att medge det![]()
om man skulle ta o simulera lite på detta element!
IngOehman skrev:Mms/T^m ser ut som en helt meningslös enhet (eftersom den är stympad
på de ledsagande parametrar som bestämmer vad det blir av det). Men jag
kan ha missförstått något, inklusive vad du menar att man skall ha kvoten
till. Säger den något entydigt om vilka egenskaper elementet får, ur någon
(snipp)
Vh, iö
Alexi skrev:Hur ser BL kurvan ut?celef skrev:Dom testar 32w4478 utan gummidamask över magneten i k+t och det ser sjukt fint ut
jag är extremt skeptisk till filer som heter pdf.exeDQ-20 skrev:Alexi skrev:Hur ser BL kurvan ut?celef skrev:Dom testar 32w4478 utan gummidamask över magneten i k+t och det ser sjukt fint ut
http://ebookbrowse.com/32w-4878t00-voic ... d474410883
Verkar vara en pirat-länk av något slag, men texten från Voice Coil finns där. Ser mycket bra ut på distortionsfronten: ca 29 mm p-p vid 70% BL.
Läs den via scan-speaks hemsida istället då.Alexi skrev:jag är extremt skeptisk till filer som heter pdf.exeDQ-20 skrev:Alexi skrev:Hur ser BL kurvan ut?celef skrev:Dom testar 32w4478 utan gummidamask över magneten i k+t och det ser sjukt fint ut
http://ebookbrowse.com/32w-4878t00-voic ... d474410883
Verkar vara en pirat-länk av något slag, men texten från Voice Coil finns där. Ser mycket bra ut på distortionsfronten: ca 29 mm p-p vid 70% BL.
paa skrev:Var det inte nån 10" bas från SS som skulle vara extra bra också?
Vad var det den modellen hette?
Elfsberg skrev:paa skrev:Var det inte nån 10" bas från SS som skulle vara extra bra också?
Vad var det den modellen hette?
Är det 9an från samma serie, Revelator, du tänker på?
http://www.scan-speak.dk/sub_rev.htm
Elfsberg skrev:Vad säger simuleringar då? Spelar det högt utav helvete osv? I jämförelse mot andra element.
Elfsberg skrev:Slår det två L26ROY? SS Discovery 12"?
Elfsberg skrev:Impedansen gnälls det över. Om man kopplar ihop flera element då?
Elfsberg skrev:Hur tror ni dessa är tänkta att användas?
Komorok skrev:Det finns ju en hygglig simulering på sida ett.
Elfsberg skrev:Helt enkelt så måste någon övertygas att köpa detta element. T ex nästa subbyggartråd.
DQ-20 skrev:Komorok skrev:Det finns ju en hygglig simulering på sida ett.
Mjaa...![]()
![]()
Jag tycker lådan är för stor och avstämningen är för låg. Så det så!
/DQ-20
Komorok skrev:ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
Komorok skrev:Brukar börja med att sikta på 0,5 men ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
paa skrev:Komorok skrev:Brukar börja med att sikta på 0,5 men ibland finns det anledningar att vilja ha både högre och lägre.
När vill man ha lägre Q än 0.5?
Elfsberg skrev:Har kikat lite mer på detta.
Har jämfört mot L26ROY, därför att det är ett populärt och erkänt bra element. Jag vill minnas att jag någonstans sett elementet till salu för ca 3700 kr också, och det är väl i runda slängar vad man kan tvingas ge för två ROY:ar.
Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Glebster skrev:Elfsberg skrev:Har kikat lite mer på detta.
Har jämfört mot L26ROY, därför att det är ett populärt och erkänt bra element. Jag vill minnas att jag någonstans sett elementet till salu för ca 3700 kr också, och det är väl i runda slängar vad man kan tvingas ge för två ROY:ar.
Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Har du någon simulering som visar det där?
Fjonkalicious skrev:Inget oväntat resulat iofs.
MagnusÖstberg skrev:32W är värd priset.
Hur kan det vara möjligt, två Roy ger ju större pumpvolym än en 12" (13") S-S. Och i sluten låda vill man väl ha LT i vilket fall, och då kan man ju utnyttja detta fullt ut.Elfsberg skrev:Två ROY:ar i sluten låda om 120 l får bra med pisk av en 13":are i samma låda(om än något högre Q). Framförallt ger 13":aren mycket högre SPL under 15-20 Hz.
Det är helt enkelt ett skitbra element. Finns inte mycket att utveckla. Man kan fundera på om ett 15" element skulle vara roligare, men som element betraktat skulle jag mer än gärna ha 4 stycken.Elfsberg skrev:MagnusÖstberg skrev:32W är värd priset.
Du får hemskt gärna utveckla det där.
Elfsberg skrev:Nu hänger jag inte med riktigt..
adzer skrev:Elfsberg skrev:Nu hänger jag inte med riktigt..
Ja tror paa menar LT inte LR. Dvs en basboost(väldigt förenklat) för de lägre frekvenserna. Dessa kräver mycket slaglängd/pumpkapacitet hos elementen. Två stycken L26ROY pumpar mer luft inom sitt linjära arbetsområde än 1st 32W.
adzer skrev:Här har ni en simulering.
DQ-20 skrev:adzer skrev:Här har ni en simulering.
Nu har jag f n inte tillgång till Basta! men jag tycker inte man bör tänka på en 32W till sluten låda, utan basreflex. Jag tror det går att mecka ihop en fungerande lösning och då blir kapaciteten en helt annan. Ca 120 liter med fluff i och ca 20 Hz avstämning kanske. Svagheten med L26ROY är att den helt enkelt kräver någon form av EQ alternativt slavbas. I vilket fall som helst blir verkningsgraden låg.
/DQ-20
boom skrev:4 sidor om en bas som ingen har köpt och testat !
adzer skrev:
Ja det låter som en vettig idé. Jag ville bara visa det exempel som diskuterades.
Elfsberg skrev:adzer skrev:
Ja det låter som en vettig idé. Jag ville bara visa det exempel som diskuterades.
Äsch. Jag hade pillat in 28 mm xmax..!
Alexi skrev:Du glömde TL som är betydligt bökigare än slitsar.adzer skrev:Och det är bökigare med plaströr än inga portar alls
Så nu har vi fastställt bökighetshierarkin
Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara ett jättefint element. Alla parametrar känns precis lagom, så därför har jag inte känt något behov av att simulera något överhuvudtaget.![]()
Däremot är jag inte helt positiv att använda dem upp till 400 Hz. I och med att använda dem så högt upp och samtidigt så långt ned, kan det vara så att man skapar sig en hel del nya problem såsom VAR de ska placeras för att låta bra, och dessutom blir det då även väldigt trixigt med delningsfiltret. Din tanke får väl ses som god ändå, eftersom du då avlastar dina OA51 och de därmed kan spela starkare. Ändå tror jag att OA51orna kommer att begränsa ljudtryckskapaciteten, de är helt enkelt för små i förhållande till dessa subbaselement.
En kompromiss där du helt enkelt väljer 10-tums eller 12-tums varianter på element troligen skulle matcha kapaciteten hos OA51 lite bättre. Det kan även noteras genom att många andra valt att göra på det sättet. Alternativt att bygga MÅNGA lite mindre basmoduler som därmed är lättare att jämna till frekvensresponsen i rummet med, så är det många som gjort också. En delning i regionen 80 - 100 - 120 Hz är oftast bättre och enklare att få att integrera.
Doofus skrev:Är det någon som simulerat mer på detta element ? Jag funderar på att köpa 2, i 140 liters lådor avstämda till 16 hz och delade flackt vid 400 mot mina OA-51le2. Någon som har några invändningar / Förslag ?
Komorok skrev:Doofus skrev:Är det någon som simulerat mer på detta element ? Jag funderar på att köpa 2, i 140 liters lådor avstämda till 16 hz och delade flackt vid 400 mot mina OA-51le2. Någon som har några invändningar / Förslag ?
Det finns simuleringar på sidan ett.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster