Tips på mycket bra 4-5" samt diskant sökes!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Tips på mycket bra 4-5" samt diskant sökes!

Inläggav MKo » 2005-02-17 03:41

Hej!

Under perioder har jag försökt hitta ett mellanregister (vilket står högst på prioriteringslistan..)och en diskant med egenskaper som passar mig men till ingen lycka.
Många många timmars surfande på nätet tills ögonen blöder (nästan..) så har jag fått ge upp hoppet om ellementet jag söker.. :cry:
Kan säga att jag har kikat efter ellement i flera år...

Jag radar upp parametrar som jag saknar för mellanregistret:

frekvensområde: 200Hz till 2-3000Hz (kan gå högre)
god känslighet på 90 dB/1W (vilket verkar ytterst sällsynt för storleken)
Distortion: låg förståss.. :wink:
Storlek: bör vara 4" men helst inte över 5"
Inte nödvändigtvis utpräglad bas (med tillhörande tung kon..)
Ft: 100 Hz vore rätt ok, dvs som ovan nämnt, ingen bas Ft egenskap.


Vad gäller diskanten så finns även här önskemål men dock ej lika kritiska.
Normalt sett brukar en hyfsad diskant låtas arbeta ner till 2000 Hz, MEN här skiljer faktsikt mitt önskemål om det, jag skulle vilja ha en diskant som faktiskt går ner ända till 1000 Hz.

Parametrar önskvärda är i stort sett:
Känslighet: runt 90 dB (är den mer så spelar det ingen roll)
Distortion: låg förståss.
Arbetsfrekvensen är som jag nämde gärna från 1000 Hz, men finns en lämplig modell som går till kanske 1500 Hz så är även förslag på sådan diskant också välkommen.
Ft: spelar ingen större roll enligt min mening.
Kondiamter behöver inte vara det "klssiska" 1", får vara även lite större också.

Är specialbeställda från IÖ sista hoppet!?? ;)

mvh Michael

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-17 08:02

Måste du ha ett konelement till diskanten?
Annars kan kanske SA 8535 från Stage Accompacy, som jag använder, passa.
Har dessutom en känslighet på ca 100 db.
Jag tycker också att det är trevligt att kunna dela diskanten lägre än de vanliga 2-3 k!
Finns det en bättre diskant så vill jag ha den!
http://www.stage-accompany.com/ribbon/ribbon.html

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-17 08:48

Ska diskanten "gå ner" till 1k eller spela ner till 1k?

Jag skulle kika på Accuton C79 (eller tidigare C7X) samt C23. C79 sitter i Coltrane och C23 i Mingus samt Miles.

För lägre arbetsområde än C79 (dock med lägre känslighet) så är det få 5" som matchar Seas W15 i låg distortion, speciellt under 1.5k. W15 + C23 x vid 1-5k-2k är en hitt.

/Peter

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2005-02-17 14:10

När det gäller diskant kanske xt19 kan vara något?

http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt19td00-04a.htm


När det gäller mellanregister har Peerless några nya serier som nog kan vara intressanta, de små 106mm har visserligen inte i 90dB i känslighet men annars så kan de nog funka.

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsnom.htm

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsexc.htm

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_wo_hdsppb.htm

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-02-17 16:06

JBL C500G Midrange Transducer, 125mm cone, 5"

JBL 053ti High Frequency Transducer, 1"


C500G Midrange Transducer
The midrange is a 2" neodymium magnet structure with a woven 2" Kevlar cone. The powerful motor structure was chosen to support the low crossover point to the woofer. In order to achieve the goal of accurate spatial response the crossover points are located at 250 Hz and 2.2 kHz. These transition points were chosen to match the directivity characteristics of the three transducers.

053ti High Frequency Transducer
The high frequency device is a 1" composite diaphragm integrated with an Elliptical Oblate Spheroidal (EOS) Waveguide with 60 x 100 degree dispersion which is critical to the smooth spatial response required in today’s working environments. The Mid and High devices are mounted within millimeters of each other on a cast aluminum sub-baffle that can be rotated for horizontal or vertical placement giving maximum flexibility in placement to reduce console and ceiling splash that destabilizes imaging and depth.


Distortion, 96 dB SPL, 1m3:
Low Frequency (below 120 Hz):
2nd harmonic: < 1.5%
3rd harmonic: < 1 %
Mid & High Frequency (120 Hz - 20 kHz):
2nd harmonic < 0.5%
3rd harmonic < 0.4%
Distortion, 102 dB SPL, 1m3:
Low Frequency (below 120 Hz):
2nd harmonic: < 1.5%
3rd harmonic: < 1%
Mid & High Frequency (80 Hz - 20 kHz):
2nd harmonic: < 1 %
3rd harmonic: < 1 % (N.B: < 0.4%, 250 Hz - 20 kHz)
NN

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-17 17:05

XT19 är nog inge vidare utefter efterlysningen. De flyttar lite luft, ej ner till 1k och har relativt hög distortion om jag förstått rätt.

/Peter

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-17 17:38

Har också försökt finna mellanregister..
lite disskussion i denna tråd
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=5015

har tänkt skicka efter ett par Monacorelement och prova.. förmodligen kostar de inte mycket.

ett riktigt bra mellanregister är väl möjligtvis skaanings fyrtummare.

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2005-02-17 17:59

Piotr skrev:XT19 är nog inge vidare utefter efterlysningen. De flyttar lite luft, ej ner till 1k och har relativt hög distortion om jag förstått rätt.

/Peter


Nä men den är en av de få jag har sett som överhuvudtaget har en någorlunda rak frekvensgång ner till regionen runt 1000Hz. Om man inte ska ha horn eller band så blir det nog svårt att hitta någon diskant som kan flytta lyft i någon större mängd vid 1000Hz.

Användarvisningsbild
krellfan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2004-12-14

Inläggav krellfan » 2005-02-17 18:00

Du har kanske redan strukit SS 13M/8636 p.g.a. känsligheten
87 dB,
annars ett mycket trevligt element. (sitter bl.a i Montanas high-end modeller)

http://www.d-s-t.com/scs/dataover/mr.htm

"13M/8636 shallow cone/dome midrange. Similar to the less expensive paper-coned 8640 (no longer recommended), the 8636 features a Kevlar cone. Although a midrange, Fs is only 59 Hz. The 8636 features usable response from a few hundred Hz out past 13 kHz. with notably low distortion in the passband. One of my respondents noted, "The SS 13M 8636 , although a bit long of tooth, is usable in a 1st order/multislope design; it is quite musical"
(från http://ldsg.snippets.org)
Senast redigerad av krellfan 2005-02-17 18:10, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-17 18:03

förstår dock inte riktigt kravet att mellanregistret ska klara 3000Hz och diskanten 1000Hz? Vad är tanken bakom detta?

Användarvisningsbild
krellfan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2004-12-14

Inläggav krellfan » 2005-02-17 18:11

Du har kanske redan strukit SS 13M/8636 p.g.a. känsligheten
87 dB,
annars ett mycket trevligt element.

http://www.d-s-t.com/scs/dataover/mr.htm

"13M/8636 shallow cone/dome midrange. Similar to the less expensive paper-coned 8640 (no longer recommended), the 8636 features a Kevlar cone. Although a midrange, Fs is only 59 Hz. The 8636 features usable response from a few hundred Hz out past 13 kHz. with notably low distortion in the passband. One of my respondents noted, "The SS 13M 8636 , although a bit long of tooth, is usable in a 1st order/multislope design; it is quite musical"

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-17 19:40

AndersJ skrev:
Piotr skrev:XT19 är nog inge vidare utefter efterlysningen. De flyttar lite luft, ej ner till 1k och har relativt hög distortion om jag förstått rätt.

/Peter


Nä men den är en av de få jag har sett som överhuvudtaget har en någorlunda rak frekvensgång ner till regionen runt 1000Hz. Om man inte ska ha horn eller band så blir det nog svårt att hitta någon diskant som kan flytta lyft i någon större mängd vid 1000Hz.


Varför inte den större ringradiatorn, SS9700, Seas Millenium eller C23? Alla har bättre displacement än XT19.

Dels så behövs hygglig membran area och x-max men sen skall man inte stirra sig blind på exakt platt kurva. Tonkurvan kan alltid fixas till i filtret medans distortion och luftflyttar kapacitet ej låter sig påverkas och detta är ju högst väsentligt om man skall spela lågt (vilket jag antar att karln vill).

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-17 19:43

Dels så behövs hygglig membran area och x-max men sen skall man inte stirra sig blind på exakt platt kurva. Tonkurvan kan alltid fixas till i filtret medans distortion och luftflyttar kapacitet ej låter sig påverkas och detta är ju högst väsentligt om man skall spela lågt (vilket jag antar att karln vill).
Hej hur är det med frekvensgången i 3D då, går den att fixa i filtret? :wink:

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-17 22:28

patrikf skrev:Måste du ha ett konelement till diskanten?


Jag skrev Kondiamter behöver inte vara det "klssiska" 1", får vara även lite större också.
vilket kanske kunde tolkas som om att jag söker en diskant med kon membran.

Det jag söker är helst dom-diskant, för att vara tydligare. 8)

Piotr skrev:Ska diskanten "gå ner" till 1k eller spela ner till 1k?


hmm.. ja egentligen vill jag helst att det ska gå spela ner till 1-1,5 kHz, dvs skapar ett delningsfilter för detta frekvensområde.

Du nämde också lite angående ojämn frekvensgång.

Så länge det handlar om "jämna" och "mjuka" varationer i frekvensgång som gärna ska överskrida kraven för lägsta känslighet så är det ok, för det är precis som du säger att man kan jobba med filtren.



Type: HDS NOMEX 106 WR 26 72 NWP AL TV 8 OHM - 830872

ser rätt bra ut faktiskt, jag har annars sökt igenim hela DST sidan men de va någon gång tidigare förra året.. kan inte minnas detta..

HDSXC har ynklig känslighet på 84 dB.. 8O

XT19 diskanten fallwer för mycket efter 10k men annars fin gång neråt enligt kurvorna att dömma...

Kraniet skrev:ett riktigt bra mellanregister är väl möjligtvis skaanings fyrtummare.


Vad är "skaanings" och vilket ellement, kanske en link?

Du undrade också över frekvensvalet jag önskar mig.
Jag personligen föredrar en lägre frekvens att dela av mellan mellanregister och diskant, samma gäller bas o mellanregister i mitt smak och tycke. :)

Krellfan skrev:Du har kanske redan strukit SS 13M/8636 p.g.a. känsligheten
87 dB,
annars ett mycket trevligt element. (sitter bl.a i Montanas high-end modeller)


Ganska usel känslighet runt 200 Hz närmare 83 dB.
Tillverkaren skriver förvisso 86,5 dB men jag går aldrig på dom siffrorna, det är frekvenskurvan som gäller samt vilket mätsignal typ, dvs, konstant 2,83 volt eller 1 watt.


Tack allihopa, jag är överväldigad över responsen.. men sluta dock inte komma med förslag, jag letar fortfarande.. :D
o tips i övrigt är välkomna.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-17 23:38

Martin skrev:
Dels så behövs hygglig membran area och x-max men sen skall man inte stirra sig blind på exakt platt kurva. Tonkurvan kan alltid fixas till i filtret medans distortion och luftflyttar kapacitet ej låter sig påverkas och detta är ju högst väsentligt om man skall spela lågt (vilket jag antar att karln vill).
Hej hur är det med frekvensgången i 3D då, går den att fixa i filtret? :wink:


Hrrm... Martin tänker såklart på spridningen i toppen vilken blir "lidande" med en stor dome/kon... struntar jag i! ;)

Närå, men jag måste nog erkänna att jag inte lägger allt för stor vikt på spridningen i toppen. Jag tycker det finns andra viktigare parametrar. Låg dist och bra samarbet mellan mellan (?) och diskant. Sedan finns det ju mycket att göra med rummet.

Man hör ofta folk "obsessa" om spridningen vid 20k men samma personer har en två eller tre vägare upp emot vägg i ett kalt vanligt vardagsrum... där finns annat att grubbla över i mitt tycke, än nå´n dB hit och dit uppe vid gränsen för hörbarhet.

Har gärna en diskant som sträcker sig högt upp on axis dock.

Denna diskution påminner mig om dappolito köret. Ååååå det e ju sååå bra för man får bättre spridning och mindre loobing och kamfilter problem vid delningen..... OCH, vad händer i mellanregistret då? *skrattar högt*

Därmed inte sagt att MTM layout kan ha sin tid och plats... gäller att ha balans mellan saker å ting bara.

Ohps vad jag skenade iväg.. sorry! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19233
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-18 00:11

Länk till Skaaning:

http://www.flexunits.com

Tillverkar specialelement i små serier. Har även standardelement i serien C-Quenze. Elementen i C-Quenze-serien kan fås i specialversioner dom också.
Kostar en slant men enligt förstås-sig-påarna är detta högtalre som sparkar röv!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-02-18 10:39

NN har ändå postat de bästa elementen, men ingen reagerade på det.. :cry:
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35885
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-02-18 11:02

NNord skrev:NN har ändå postat de bästa elementen, men ingen reagerade på det.. :cry:

Där fanns ju ingen länk till tillverkare eller återförsäljare!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Mattiasa
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2004-12-05

Inläggav Mattiasa » 2005-02-18 11:08

Diskant: Accuton (T&P) C23.... Kör den i mina stativare. Ett ypperligt element.

Mellanregister: Jag kan tipsa om ETON 5-880HEX. Ett element jag gillar skarpt.

Accuton (eller T&P) har släppt en ny femtummare (C82) som ser riktigt bra ut. Av de som hittills testat den verkar den vara ngt i hästväg. Enda nackdelen torde vara priset...

Name Value Unit Comment
Electrical Parameters
Re 8.27 Ohm
Le 0.517 mH
L2 0.768 mH
R2 4.48 Ohm
Cmes 164.60 µF
Lces 89.50 mH
Res 178.39 Ohm
fs 41.5 Hz

Mechanical Parameters
(using laser)
Mms 8.864 g
Rms 0.302 kg/s
Cms 1.66 mm/N
Kms 0.60 N/mm
Bl 7.34 N/A (Bl product)
Lambda s 0.069

Loss factors
Qtp 0.34
Qms 7.65
Qes 0.35
Qts 0.34

Vas 15.7029 l
n0 0.303 %
Lm 87.02 dB
rmse Zr 2.07 %
rmse Le 9.81 %
rmse Bl 6.45 %
Shunt 0.00 Ohm
Sd 81.71 cm²

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-02-18 12:38

paa skrev:
NNord skrev:NN har ändå postat de bästa elementen, men ingen reagerade på det.. :cry:

Där fanns ju ingen länk till tillverkare eller återförsäljare!


JBL,
sitter i deras studiomonitor, man borde kuna beställa som
reservdel eller så... 8O
NN

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-18 12:57

Mattiasa skrev:Diskant: Accuton (T&P) C23.... Kör den i mina stativare. Ett ypperligt element.

Mellanregister: Jag kan tipsa om ETON 5-880HEX. Ett element jag gillar skarpt.

Accuton (eller T&P) har släppt en ny femtummare (C82) som ser riktigt bra ut. Av de som hittills testat den verkar den vara ngt i hästväg. Enda nackdelen torde vara priset...
Accuton har ett ännu värre element på gång men som verkar dröjja lite till...På tal om nackdel "pris" då!

T&P C90 heter det.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
AndersJ
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 2004-07-26

Inläggav AndersJ » 2005-02-18 13:39

Piotr skrev:Varför inte den större ringradiatorn, SS9700, Seas Millenium eller C23? Alla har bättre displacement än XT19.

Dels så behövs hygglig membran area och x-max men sen skall man inte stirra sig blind på exakt platt kurva. Tonkurvan kan alltid fixas till i filtret medans distortion och luftflyttar kapacitet ej låter sig påverkas och detta är ju högst väsentligt om man skall spela lågt (vilket jag antar att karln vill).

/Peter


Nä det är helt sant att den har liten membranarea, men x-max är 0,7mm och det är väl rätt okey ändå? Jag har också för mig att jag har sett något test där xt19 hade något lägre dist än storebror xt25, så för det priset bör den väl kunna vara okey tycker jag.

Visst kan man nog fixa en tråkig tonkurva i filtret om man är duktig på att trolla med delningsfilter. Jag skulle nog akta mig för att försöka fixa allt för knepiga kurvor i filtret och i stället välja en annan diskant, men det är ju för att jag inte är så hemma på sådant.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-18 14:18

Anders,

båda dessa har hög andratons dist vilket leder till IM produkter med multitons signaler... men det finns ju "musikaliska" produkter som har hög distortion också. Är man på jakt efter låg dist finns bättre alternativ. Skall erkännas att de verkar ha bra uppförande i tidsdomänen dock men helst vill man ju ha båda ock för ett bra resultat.

Allt i mitt eget ödmjuka tycke såklart! :)

C82 kan nog va najs men ATB mätningarna jag sett imponerar dessvärre inte. Excel W15 är klart mycket bättre på den punkten, även 5-880HEX enligt tillverkarens mätningar. Vilken som låter "bäst" kan ju va en annan sak.

Bra val Mattias :)

/Peter

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2726
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2005-02-18 22:27

Fostex FE127E tycker jag är bra, helt okej känslighet också.
har dom själv som mellan/bas nu, delat vid 300Hz.. men lite högre bör man nog gå..
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-18 23:15

Piotr skrev:
Martin skrev:
Dels så behövs hygglig membran area och x-max men sen skall man inte stirra sig blind på exakt platt kurva. Tonkurvan kan alltid fixas till i filtret medans distortion och luftflyttar kapacitet ej låter sig påverkas och detta är ju högst väsentligt om man skall spela lågt (vilket jag antar att karln vill).
Hej hur är det med frekvensgången i 3D då, går den att fixa i filtret? :wink:


Hrrm... Martin tänker såklart på spridningen i toppen vilken blir "lidande" med en stor dome/kon... struntar jag i! ;)

Närå, men jag måste nog erkänna att jag inte lägger allt för stor vikt på spridningen i toppen.
jag pratar iofs mera allmänt om förändringar i frekvensrespons off axis. De går inte att "fixa" i filtret (det går att göra filter som inte skapar så mycket förändringar men förändringar som finns där av andra orsaker än filtret går inte att fixa så lätt.) Sedan rullar de flesta diskanter av olika bra(ojämnheter i avrullningen), och inte bara i toppen. Men som vissa har, en smal stråle ovanför 15kHz är ju ingen poäng med, varför vill man ha det? Då är det ju nästan bättre att skära av vid 15kHz direkt..

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-19 00:10

Nja, skära brant är aldrig bra då det påverkar transientsvar och fas ofördelaktigt.

Sen finns det faktist ett knep man kan ta till om man känner att sista halva toppoktavens betydelse för rumsklangen är viktig. Höj toppen så du får en stigande kurva vid 15-20k och lyssna off axis.

Detta kan tillämpas med en typisk tvåvägare också i bas-mellan elementets övre arbetsområde som ju i regel skapar lite utmaningar gällande spridning och summering/övergång till diskanten.

Med andra ord, skapa en puckel i tonkurvan on axis vid typ. 1-3k för mellanreg. och i toppen på diskanten, vinkla off axis så rak tonkurva erhålles mot lyssnaren och diffusera första reflexerna så inte all extra energi dyker upp tidigt. Badabam! Rak kurva on axis och jämnare rumsklang med mer "luft"(?).

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-19 13:05

Piotr skrev:Nja, skära brant är aldrig bra då det påverkar transientsvar och fas ofördelaktigt.

Sen finns det faktist ett knep man kan ta till om man känner att sista halva toppoktavens betydelse för rumsklangen är viktig. Höj toppen så du får en stigande kurva vid 15-20k och lyssna off axis.

Detta kan tillämpas med en typisk tvåvägare också i bas-mellan elementets övre arbetsområde som ju i regel skapar lite utmaningar gällande spridning och summering/övergång till diskanten.

Med andra ord, skapa en puckel i tonkurvan on axis vid typ. 1-3k för mellanreg. och i toppen på diskanten, vinkla off axis så rak tonkurva erhålles mot lyssnaren och diffusera första reflexerna så inte all extra energi dyker upp tidigt. Badabam! Rak kurva on axis och jämnare rumsklang med mer "luft"(?).

/Peter
Retorisk fråga: Hur vet man vilken "axis" man lyssnar på som direktljud? Lasermått och skruvstäd? Är det den respons man mäter on axis någonsin? Jag är övertygad om att en större del av högtalarens spridning definierar vad vi hör som direktljud från högtalarna och hur högtalarna målar upp stereobilden.

edit: Men jag förstår att det lätt blir så att man tänker endimensionellt när det gäller teoretiska saker. Jag försöker att inte tänka endimensionellt när det gäller högtalare just pga högtalarnas uppgift att avkoda en 3-dimensionell ljudbild ut i rummets 3-dimensioner. Det blir ju dessutom ytterligare komplicerat om man tänker på att vi har 2 öron som båda hör bägge högtalarna samtidigt fast från olika håll.

Nja, skära brant är aldrig bra då det påverkar transientsvar och fas ofördelaktigt.
Du tror inte transientrespons och fas påverkas av en brant avrullning off axis? Jag menar att du får ju en skillnad i fas och frekvensgång mellan högtalarna om du har en smal beam med höga frekvenser och en avrullning strax off axis(eftersom det blir svårare att kontrollera exakt vart du sitter och lyssnar samt hur högtalarna är vinklade), det är ju sämre än om avrullningen avtar på ett mer gradvis sätt så att förändringen (av fas och frekvens) inte är lika stor.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2005-02-19 22:35

Mitt blygsamma bidrag:
Mellanreg
Audax HM130C0
eventuellt HM100C0
Oförändrade sedan sisådär 10 år.


HM100C0 40Wrms 89dB 8 ohms 90 a 7000 Hz
HM130C0 50Wrms 90dB 8 ohms 80 a 6000 Hz
HM170C0 60Wrms 90dB 8 ohms 60 a 4000 Hz

mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-20 00:57

Martin,

"Retorisk fråga: Hur vet man vilken "axis" man lyssnar på som direktljud?"

Hur menar du?


"Men jag förstår att det lätt blir så att man tänker endimensionellt när det gäller teoretiska saker."

Det är ju precis det jag inte gör :). Ta en typisk tvåvägare med 6.5"-8" och en 1" å knixa till en rak kurva on axis mätt tex. från en plan baffel mellan de båda elementen. Säg att vi delar brant vid 2.5k. Nu kommer vi ha lägre energi vid 1k-2.5k samt 15-20k om vi mäter 30gr off axis jämfört med kurvan on axis. Genom att vinkla baffeln bakåt och lyssna off axis samt att korrigera ton kurvan att bli rak vid denna nya vinkel mot lyssnaren, så kommer vi få en bättre power reponse. Överens?



"Du tror inte transientrespons och fas påverkas av en brant avrullning off axis?"

Jo, det var ju precis det jag sa :)

Angående vinkel så kan man lösa det på båda axlarna, dvs. att vinkla i horizontal eller vertikal led. Det jag tänkte på var att vinkla bak högtalaren och inte använda toe in, vilket dock också kan användas som ett alternativ om man så vill.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-20 01:21

Peter, om du vinklar bak högtalarna så kommer spridningsmönstret att riktas mot taket... Det påverkar mer än bara en teoretisk on axis-respons och i sin tur totala powerresponsen när du ändrar i delningsfiltret. Jag tycker fortfarande du tänker för endimensionellt.

Jag ska förklara. Vad händer om du från din fixa tandläkarstol :wink: väljer att luta dig fram för att nå en kopp kaffe från soffbordet? Eller bara rör lite på huvudet som man brukar göra när man lever. Eller ve och fasa, råkar sätta dig 30cm fel i soffan!!
Hur påverkar det inte frekvensresponsen från högtalarna? I sin tur hur kommer detta att påverka ljudbilden som öronen uppfattar? Flyttar sig olika frekvenser åt olika håll på ett sätt som de inte borde ha gjort om du lyssnade på levande musik?

Öronen sitter ungefär 20cm från varandra riktade åt olika håll. Desstom är de inte omnipolära. De är riktade och tar upp ljud på en viss "yta" på ett speciellt frekvensberoende sätt.

Hur kan man alltså kontrollera att det man mäter i en enda riktning från högtalarna (med en rätt punktformig mic) är det man hör som direktljud från högtalarna? Alltså även om du fönstrar mätningen från reflexer?

Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis! Det är inte sannolikt att du någonsin lyssnar på en förutbestämd "on axis" på ett par högtalare. För att forma en proportionerlig ljudbild så behöver man alltså styra responsen i alla vinklar från högtalarna på ett sätt så att öronen kan tro på resultatet som når dem.

Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-20 02:12

Det jag föreslår fungerar alldeles utmärkt och är en bra variant för en "få vägs" högtalare som redan är en kompromiss hur man än vänder och vrider.

Om du prompt måste ha samma tonkurva när du sitter i favorit fåtöljen som när du dansar runt med din kära, då hardu en stor uppgift framför dig. ;)

Peter, om du vinklar bak högtalarna så kommer spridningsmönstret att riktas mot taket... Det påverkar mer än bara en teoretisk on axis-respons och i sin tur totala powerresponsen när du ändrar i delningsfiltret. Jag tycker fortfarande du tänker för endimensionellt.


"Spridningsmönstret" riktas väl utöver hela rummet. Återigen så föreslår jag detta som en metod att förbättra power response med en bibehållen hyggligt rak kurva direkt mot lyssnaren. Alternativet är rak kurva mot lyssnaren och dippar i power respons i elementens övre arbetsområde. Jag undrar om du kanske är orolig över att du skulle ha en takreflex som innehåller mer energi vid dessa områden än direkt ljudet? Lösning: rikta högtalaren "mellan" lyssnaren och första reflektionen så tonkurvan är så identisk som möjligt i båda dessa riktningar.



Jag ska förklara. Vad händer om du från din fixa tandläkarstol väljer att luta dig fram för att nå en kopp kaffe från soffbordet? Eller bara rör lite på huvudet som man brukar göra när man lever. Eller ve och fasa, råkar sätta dig 30cm fel i soffan!!
Hur påverkar det inte frekvensresponsen från högtalarna? I sin tur hur kommer detta att påverka ljudbilden som öronen uppfattar? Flyttar sig olika frekvenser åt olika håll på ett sätt som de inte borde ha gjort om du lyssnade på levande musik?


De problem som uppstår vid dessa situationer kommer ju gälla alla "normala" högtalare och är inget som skiljer sig åt för den föreslagna lösningen (som används av många tillverkare).



Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis!


Du hör direkt ljud från furutbestämd lyssnings axis och rumsbidrag från off axis. Öronens avstånd är tillräckligt litet för att inte påverkas av skillnader i en grad hit och dit i vertikal led (om det var det du tänkte på?).



Det är inte sannolikt att du någonsin lyssnar på en förutbestämd "on axis" på ett par högtalare. För att forma en proportionerlig ljudbild så behöver man alltså styra responsen i alla vinklar från högtalarna på ett sätt så att öronen kan tro på resultatet som når dem.


Ja, du behöver en power respons utan dippar och en on axis respons med rimlig kurva. Min föreslagna metod har större chans att lyckas med detta än om du ignorerar problemet med "få-vägs" högtalare. Vill du ha samma resultat i alla vinklar får du kika på German Physics eller liknande vilket ger ett sådant resultat (vilket inte är nå´tt att eftersträva enligt min åsikt bla.a efter att ha levt med den lösningen. :)



Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.


Absolut inte. Vad får dig att tro det? Och på vilket sätt "beter sig riktigt ljud" då?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-02-20 02:26

Peter, smisk på dig, ange vem du citerar :wink: Även om det framgår tydligt om man läser hela tråden vem du citerar så är det enklare om man redan läst stora delar av tråden och hoppar direkt till sida två att förstå vilka som pratar med vilka, o.s.v. :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-20 02:40

Piotr:
Om du prompt måste ha samma tonkurva när du sitter i favorit fåtöljen som när du dansar runt med din kära, då hardu en stor uppgift framför dig.
Nä, det är inte detta som är mitt mål. Däremot så kan det tex vara bra att tänka på hur högtalarnas spridning påverkar ljudbilden fårn andra ställen än exakt mitt mellan högtalarna precis i linje med diskanten. Olika lyssnare har olika höjd, ibland sitter man nersjuknen och tillbakalutad ibland sitter man mer upprätt eller längre fram. det blir stor skillnad i ljudbild om du har högtalarna bara lite riktade uppåt, särskillt om du har smal spridning mot högre frekvenser så gör det stor skillnad. Eller om du sitter lite vid sidan av, inte mitt mellan högtalarna. Därifrån tycker jag också att man ska kunna få en bra vy ut i ljudbilden.

"Spridningsmönstret" riktas väl utöver hela rummet.
Nä, alltså spridningsmönstret går ju att vrida åt olika håll, även uppåt. Tex som du föreslår att vrida högfrekvensenergin uppåt så att ju längre upp du sitter desto mer hf-energi får du (eller om du lägger huvudet lite på sned, så får du mer hf i ena örat än andra, dessutom en onaturlig skillnad mellan öronen som hörseln inte förväntar sig om ljuden vore verkliga.

De problem som uppstår vid dessa situationer kommer ju gälla alla "normala" högtalare och är inget som skiljer sig åt för den föreslagna lösningen (som används av många tillverkare).
Problemen gäller för alla högtalare men de går att lösa på ett mer eller mindre effektivt sätt beroende på vilken lösning man väljer. Tex så skapar "din" metod ytterligare problem som härrör ur de verkliga förhållanden som är när man lyssnar normalt.

Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis!


Du hör direkt ljud från furutbestämd lyssnings axis och rumsbidrag från off axis. Öronens avstånd är tillräckligt litet för att inte påverkas av skillnader i en grad hit och dit i vertikal led (om det var det du tänkte på?).
Som jag skrev så kan du inte under vanliga lyssningsförhållanden kontrollera att du hör en viss riktning från högtalarna utan riktningnen kommer att förändras beroende på hur/var du sitter hur lång du är, när man rör sig lite osv. Dessutom hör det andra örat alltid en annan vinkel än det ena örat hör från ena högtalaren. :)

Min föreslagna metod har större chans att lyckas med detta än om du ignorerar problemet med "få-vägs" högtalare.
Jag föreslår inte att man ska ignorera tex ändringen i spridningsmönster mellan diskanten och basen vid delningen. (edit: Jag håller på att utvärdera en möjlig lösning till det problemet i en annan tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3859 ) Snarare tvärt om, det är viktiga saker att tänka på. Men i stället för att ta med 1 vinkel resp. alla vinklar i genomsnitt i beränkningen så föreslår jag att alla vinklar är mer eller mindre viktiga och många vinklar definierar direktljudet som vi hör, inte bara en vinkel. Just pga de "problem" som jag beskrivit.

Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.



Absolut inte. Vad får dig att tro det? Och på vilket sätt "beter sig riktigt ljud" då?
Just pga det dynamiska fler-dimensionella synsättet på lyssning som inte verkar vara ett vanligt tankesätt. Vad händer om du sitter vid sidan av och du har högtalarna utan toe-in? Jo, ljudbilden kommer att tippa över mot den högtalare som du sitter närmast... Tror du att någons öron låter sig bli lurade utav detta, på riktigt? :) Vad händer om du riktar högtalarna uppåt och du inte har ett sätt att fixera din lyssningshöjd på? Jo så fort lyssningshöden ändras så splittras illusionen av att du lyssnar på riktiga musiker för hela ljudet kommer att ändra färg på ett ytterst onaturligt sätt. Sånt händer inte med riktiga instrumet och sångare.

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-20 05:12

...Vad händer om du riktar högtalarna uppåt och du inte har ett sätt att fixera din lyssningshöjd på? Jo så fort lyssningshöden ändras så splittras illusionen av att du lyssnar på riktiga musiker för hela ljudet kommer att ändra färg på ett ytterst onaturligt sätt. Sånt händer inte med riktiga instrumet och sångare.


Hej Martin,

I min fråga nedan så kan vi bortse från att off axis ljudenergin avtar(låt oss säga att vi har "perfekta" ellement i detta avseende) och koncentrer oss på enbart det fysikaliska samspelet mellan två ellement som detta ju handlar om och huruvida ljudbilden ändrar sig med andrad lyssningshöjd.

Följdfrågan är, finns det någon högtlarkonstruktion (om vi antar en flervägs konstruktion) som inte ändrar ljudbilden om man från sittande position reser sig o lyssnar (förutom ev. bredbands och koaxial ellement)?

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-20 05:22

dimitri skrev:Mitt blygsamma bidrag:
Mellanreg
Audax HM130C0
eventuellt HM100C0
Oförändrade sedan sisådär 10 år.


HM100C0 40Wrms 89dB 8 ohms 90 a 7000 Hz
HM130C0 50Wrms 90dB 8 ohms 80 a 6000 Hz
HM170C0 60Wrms 90dB 8 ohms 60 a 4000 Hz

mvh
Dimitri


Tack Dimitri för förslagen, Audax har fina ellement.

Tyvärr är deras hemsida på internet desto ogästvänligare med en massa "ointernationell språk-text" där! ;)

Kunde dock inte hitta datablad på nämda ellement.

mvh Michael

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2005-02-20 12:37

MKo
Fick tips från Molle,
Alla datablad finns på Audax hemsida
Data finns på både aktuella och utgångna element. Gå till audax.fr, välj "télécharger" och ladda hem bilderna.


Dimitri

edit: HM130C0 finns att köpa hos
http://www.audax-speaker.de/preise.htm
där finns också datablad

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-02-20 13:52

MKo:
finns det någon högtlarkonstruktion (om vi antar en flervägs konstruktion) som inte ändrar ljudbilden om man från sittande position reser sig o lyssnar (förutom ev. bredbands och koaxial ellement)?
Ändras gör ju ljudbilden alltid mer eller mindre, tex att höjden på instrumenten sänks. :) Men om vi istället pratar mera realistiskt att ljudbilden bara får ändra sig på ett sådant sätt att öronen kan acceptera resultatet. Ja då krävs dels att spridningen från elementen var för sig (monterade i lådan) är tillräckligt jämn och gradvis ut till kanske 30 grader, samt att överlappningen mellan elementen är mindre än 1/3 oktav, omöjligt är det inte...

Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-20 20:11

dimitri skrev:MKo
Fick tips från Molle,
Alla datablad finns på Audax hemsida
Data finns på både aktuella och utgångna element. Gå till audax.fr, välj "télécharger" och ladda hem bilderna.


Dimitri

edit: HM130C0 finns att köpa hos
http://www.audax-speaker.de/preise.htm
där finns också datablad


Tack för länken till den tyska sidan, där fick man fram lite mera info på HM100C0.

Dock Audax site har inte HM100C0 under "télécharger" länken, kollade nu för en andra gång för säkerhets skull!

Om man däremot klickar i följande ordning:
Produits -> Prestige -> Fibres de carbone

så kommer man fram till en sida där enda informationen om ellementet är följande:

40Wrms 89dB 8 ohms 90 a 7000 Hz

...lite torftig information i mitt tycke! ;)

mvh Michael

Kraniet
 
Inlägg: 12789
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 20:20

kika på partsexpress så får du tag i det ursprungliga PDF-dokumentet om elementet.

http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... 2#Products

Användarvisningsbild
W201
 
Inlägg: 574
Blev medlem: 2004-09-24
Ort: Lund

Inläggav W201 » 2005-02-23 12:34

patrikf sa:
Annars kan kanske SA 8535 från Stage Accompacy, som jag använder, passa.


Jaså, du kör Stage Accompany? Kör du PA professionellt?
Jag har använt SA topplådor vid ett tillfälle, och deras koncept för HF var något av det "öron-snällaste" jag hört!
Långt från JBL och Peavey... :wink:
Kanske ingen "hit" utomhus, men för jazz i en medelstor lokal var det mycket bra!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-02-23 12:40

Martin skrev:Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.


pi60 klarar enligt uppgift detta, även den betydligt enklare LTS F1!

Lämplig läsning är originalartikeln om LTS F1/S1/S2 från 1997 i MoLT!

:)
Senast redigerad av jonasp 2005-02-23 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-23 17:04

jonasp skrev:
Martin skrev:MKo:

Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.


pi60 klarar enligt uppgift detta, även den betydligt enklare LTS F1!

Lämplig läsning är originalartikeln om LTS F1/S1/S2 från 1997 i MoLT!

:)



Skall väl vara tydlig nog o säga att detta har Matin skrivit som jonasp svarar på! 8)

mvh Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-02-23 17:09

MKo skrev:

Skall väl vara tydlig nog o säga att detta har Matin skrivit som jonasp svarar på! 8)

mvh Michael


Japp! 8) Men tittar du i mitt inlägg står det 'Martin skrev:'! :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MKo
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 2005-02-12

Inläggav MKo » 2005-02-23 17:43

jonasp skrev:
MKo skrev:

Skall väl vara tydlig nog o säga att detta har Matin skrivit som jonasp svarar på! 8)

mvh Michael


Japp! 8) Men tittar du i mitt inlägg står det 'Martin skrev:'! :wink:


Alldeless rätt, det står "Martin skrev" därför att det blir så när man trycker på Citera, men... det står inne i rutan "MKo:" alltså mitt användarnamnm och kolonet kan få det att se ut som att det är mitt citat för den skull! :wink:

mvh MKo

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-02-23 17:54

MKo skrev:Alldeless rätt, det står "Martin skrev" därför att det blir så när man trycker på Citera, men... det står inne i rutan "MKo:" alltså mitt användarnamnm och kolonet kan få det att se ut som att det är mitt citat för den skull! :wink:

mvh MKo


Du har så rätt, jag fixade till detta...

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-23 22:11

W201 skrev:patrikf sa:
Annars kan kanske SA 8535 från Stage Accompacy, som jag använder, passa.


Jaså, du kör Stage Accompany? Kör du PA professionellt?
Jag har använt SA topplådor vid ett tillfälle, och deras koncept för HF var något av det "öron-snällaste" jag hört!
Långt från JBL och Peavey... :wink:
Kanske ingen "hit" utomhus, men för jazz i en medelstor lokal var det mycket bra!

Nej, jag kör inte PA, men föredrar proffsgrejor framför leksaker i alla lägen :wink: Kombinationen av dynamikmöjlikheter och välljud som man aldrig "växer ur"är trevlig! Kan förstå att prislappen gör att de flesta inte ens överväger dom.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-24 02:46

Patrik,

hur står sig SA8535 mot bättre domar på "normal" nivå i hemmamiljö?

Håller på att skissa på ett system åt en polare som bor i stuga med stort lyssningsrum/vardagsrum och tänkte prova detta element tillsammans med ev. nå´n bättre 8-10" med hög känslighet och en bunt med subbor. Han lyssnar normalt inte så högt men det skall finnas kapacitet i "överflöd".

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-24 22:07

Peter.
Jag tror knappast att den behöver skämmas mot någon diskantdome överhuvudtaget. Jag har aldrig hört nåt bättre De låter bara lent och fint, och har inga konstigheter alls för sig. Vare sig ljudmässigt eller impedansmässigt.
Bor du i närheten av Uppsala går det självklart bra att lyssna här.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-02-24 22:18

Tack för inbjudan Patrik, får hojta till om jag har vägarna förbi.

Vart kan man köpa elementet i fråga? Pris ca 4-5000kr st eller så va?

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-24 22:28

Piotr skrev:Tack för inbjudan Patrik, får hojta till om jag har vägarna förbi.

Vart kan man köpa elementet i fråga? Pris ca 4-5000kr st eller så va?

/Peter

Jag har en bekant som jag tror har några par kvar för det priset ungefär. Nya går dom på ca 10 000 st har jag för mig.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster