Moderator: Redaktörer
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13 hz??
Brukar vara en bra grundregel när man får ett förslag på avstämning på det här forumet att öka siffran man får med runt 10-15 hz![]()
Kör på 25 hz avstämning istället skulle jag säga
AndersP skrev:Om målet är fler basar: Sälj dom du har! Du kan/bör inte koppla mer än 1 sån driver till ett slutsteg.
vilka element skall jag istället skaffa mig för ens liknande prestanda utan att gå på 5400 ultra och dess prisklass?
AndersP skrev:vilka element skall jag istället skaffa mig för ens liknande prestanda utan att gå på 5400 ultra och dess prisklass?
Man bör se efter element som tillåter uppskalning av anläggningen utan att du måste skaffa steg hela tiden. Häng med i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51921
Kommersiella drivers är gjorda för att köras typ ett element per slutstegskanal. Vi försöker få fram nåt bättre till överkomliga pengar.
Den kommersiela drivern som leder ligan i Europa verkar vara SEAS L26ROY:
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=238&Itemid=223
Kom ihåg att du måste ha fler element än i en anläggning baserad på 5400 ultra. Och fler lådor och slutsteg, men det kan bli bra.
AndersP skrev:Måste utfärda en varning när jag ändå håller på:
Många här på faktiskt är basnarkomaner och 2 stycken svs pb-13 i en anläggning är inte precis nåt som ger mig/oss ståfräs precis... Du kan betrakta det som nån sorts bottennivå istället. Det är sundare. Sorry
AndersP skrev:Jag försöker bara hjälpa till i den mån jag kan. Fint att du fick tips av Bagarn.
robert293 skrev:Jag spelar sällan så talspolarna blir varma och med lms ja då får man nog spela på duktigt....idag kör jag med 2st jmlab sw900 och det piskar på rätt bra i rummet....de saknar dock djupet jag vill åt..... därav inköpet av lms.
Bara för att jag vill ha tips på vad jag skall göra med lms så behöver det inte betyda att jag försöker hävda mig mot kommorok eller bakerman....jag vill bara ha bra bas i mina öron och det var synd att jag drog upp svs.
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13hz?
AndersP skrev:Elementen har trist hög Qt och verkar vara nån typ av bilstereobasar på steroider. VAS är också mycket låg. Simulera lådvolymerna först. Det finns flera program/spreadsheets. Här är ett i högen:
http://www.linkwitzlab.com/closed-box1.xls
Var inte blyg med lådvolymen. Försök nå Qb under 0,6.
Knöka lådorna fulla med PAROC UNS39 stenull. Packa inte hårt, men fyll. Ullen ska inte kunna rocka inne i lådorna.
Nästa gång du handlar basar; Komihåg att titta efter låga värden på Fs och Qts. Köp basar som är tänkta att användas i större grupper. Då behöver du inte så många slutstegskanaler.
JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13 hz??
Brukar vara en bra grundregel när man får ett förslag på avstämning på det här forumet att öka siffran man får med runt 10-15 hz![]()
boom skrev:robert293 skrev:Som det ser ut nu kör jag på bakermans rekomendation på 100l slutet och kompensering för känner jag mig själv rätt kommer jag nog vilja utöka till 4st längre fram.
Och vad skall du hitta dom???
Morgan skrev:Blir inte dist från luften i lådan ett påtagligt problem när man kör med så extremt långslagiga element i så små lådor?
Jag är lite förtjust i PB-13-lösningen med en stor basreflexlåda med möjlighet att sätta igen en eller flera portar för att anpassa avstämningen till rummet eller köra helt slutet med EQ. Tror det skulle fungera ypperligt att göra så med LMS-elementet också, och det skulle dessutom göra att man får ett system som enkelt kan anpassas efter behov: Antingen jättefin utsträckning nedåt, men lite begränsad output, eller "bara" full sula till 15-20Hz och jättestor kapacitet att flytta luft. De stora lådorna gör att disten hålls låg.
Så tänker jag.
robert293 skrev:Morgan skrev:Blir inte dist från luften i lådan ett påtagligt problem när man kör med så extremt långslagiga element i så små lådor?
Jag är lite förtjust i PB-13-lösningen med en stor basreflexlåda med möjlighet att sätta igen en eller flera portar för att anpassa avstämningen till rummet eller köra helt slutet med EQ. Tror det skulle fungera ypperligt att göra så med LMS-elementet också, och det skulle dessutom göra att man får ett system som enkelt kan anpassas efter behov: Antingen jättefin utsträckning nedåt, men lite begränsad output, eller "bara" full sula till 15-20Hz och jättestor kapacitet att flytta luft. De stora lådorna gör att disten hålls låg.
Så tänker jag.
Det låter ju som en god ide helt klart, jag var faktiskt lite inne på att ha 2 olika bakstycken som man kan skifta...ett för slutet och ett portat avstämt runt 15hz...tyvärr har jag inte tillräcklig kunskap att simulera så det vettetusan hur det skulle bli.
Lådorna (100l) kanske blir för små helt enkelt?
robert293 skrev:Härligt inlägg, så du menar att jag ej förlorar märkbart om jag kör 100l slutet gentemot 183?
Det kanske kan bli något det här om jag kör med antimode
Morgan skrev:robert293 skrev:Härligt inlägg, så du menar att jag ej förlorar märkbart om jag kör 100l slutet gentemot 183?
Det kanske kan bli något det här om jag kör med antimode
Nej, det skiljer bara på decimalen mellan 100-liters och 180-liters lådor, men programmet kan heller inte modellera hur illa det blir med distorsion pga luftens olinjäriteter vid stora tryckskillnader. När man minskar lådan går f0 upp från 19,5 till 22,4 Hz och Q går från 0,53 till 0,58. Inga jätteskillnader. Du hoppar däremot upp nästan 6dB i ljudtryck inne i lådan, och hamnar fasligt nära de där 160dB inne i lådan som det generellt brukar avrådas ifrån här på Faktiskt.
bakerman22 skrev:LT står för Linkwitz Transform. Vet dock inte om jag stavade det rätt.![]()
Det har blivit en allmän benämning för "boost" i botten.
Jag föredrar att skriva boost.
MagnusÖstberg skrev:JB skrev:Om man bara har två 12" element är det väl rätt korkat att stämma av till 13hz?
Är din rekommendation verkligen baserad på erfarenhet av sådana här mysko element som det är?
JB skrev:
Njaaa baserade det mer på att man nästan aldrig spelar frekvenser så låga som 13 hz, kanske någon enstaka gång i film.
bakerman22 skrev:JB skrev:
Njaaa baserade det mer på att man nästan aldrig spelar frekvenser så låga som 13 hz, kanske någon enstaka gång i film.
Är du en sån där kille som nästan bara spelar jazz på vinyl på en rörhäck ?
13Hz och ofta mycket under det också förekommer i var och varannan film idag. I alla fall om man tittar på action, äventyr, animerat och sci-fi.![]()
Sen finns det ju en tråd om en spellista på spotify med en massa infra i.
Det är väl ett par hundra låtar där nu om jag inte missminner mej.
Morgan skrev:Mkay - bara för att roa mig lite med min nya Basta!-licens gjorde jag lite simuleringar.
Utgick från Öhman-rekommendationen för portad låda direkt i programmet (en enkel startpunkt, som förstås kan och bör pillas med ytterligare). Den rekommenderade 183 liter+isotermisering och en avstämning strax under 15Hz. 2 rör 75mm diameter, 51cm långa
Om man tar samma låda och kör den som sluten istället, så får man ett f0 på 20 Hz och Qbox på 0,545.
Jag kompromissade på 40% isotermisering (dämpmaterial) i lådan - lite för mycket för portad låda, för lite för sluten, men en rimlig kompromiss. För elementet ser det ut som om lådan är ca 212 liter stor.
Och eftersom en sluten låda förstås ska köras med LT lade jag på lite sådan med målet om 5Hz och Q=0,5.
Lite kurvor:
Lila kurvor är portad låda. Övre kurvan visar Max Output, under den är systemresponsen, sedan i blåare färgton elementets samt portens bidrag.
Gröna kurvor är den okompenserade slutna lådan. (Det skiljer mycket lite om man går ner till 100liter, för övrigt, men då har vi detta med luftens dist...)
Svarta kurvor är LT-kompenserad sluten låda.
Jag har inte lagt på Room Gain.
Vad man kan utläsa är att man vid 15Hz måste lägga på EQ om ca +10dB på den slutna lådan för att nå samma output som den portade.
Vid 16Hz har både portad och sluten låda precis samma kapacitet. Över 16 Hz kan den portade spela lite starkare, under 16Hz kan den slutna spela lite starkare, men skillnaderna är absolut inte jättestora. Det är portens begränsningar (lufthastighet) som sätter gränserna för det portade systemet i hela området 10-35 Hz. En slavbaslösning skulle nog kunna ge ännu mer.
Själv hade jag nog kört en ganska stor sluten låda på runt 180-200 liter, fullpackad med fyllning och lite lagom LT anpassad till rummet. I registret 20-100Hz kan en ensam sådan låda lämna över 115dB, och beroende på rummet kanske ca 105dB nere vid 10Hz.
Jag hade nog själv va
boom skrev:Du bör nog kontrollera dina parametrar i programmet för jag får något hel annat Öhmans rekommendation blir 197 liter .
Morgan skrev:Du ska i princip stoppa lådan full till 100%, eventuellt också med en gnutta hoptryckning, för att få isotermisering som räcker till. Att det utöver isotermiseringen innebär lite överdämpning är inget problem vid dessa frekvenser och med detta element och applikation. Du ska ju ändå lägga på EQ.
Vändisoleringen så att porerna är öppna mot elementet, om den har bindemedel och är lite skiktad.
Morgan skrev:Maarten upptäckte precis det jag tog hänsyn till när jag rekommenderade 180 liter istället för 100: Elementet kan pumpa mycket, mycket luft för att vara en 12-tummare. Så länge du håller dig till halva slaglängden lär luftdisten inte vara dominerande, men när du närmar dig Xmax kommer den stiga och bli en viktig faktor i helheten. Om du däremot siktar på ett system med 4 basar så kommer det nog bli ovanligt att du utnyttjar så mycket av slaglängden, givet att du inte drabbas av samma åkomma som vissa andra här på Faktiskt.
Hyssna minsann. Då får jag ju komma och inspektera resultatet när du är klar.![]()
Nu hoppas vi att det här övergår till en byggtråd och mdf-dammiga bilder snart!
njoak skrev:Infriade förväntningar antar jag betyder att de låter bättre än SVS:erna som du nämnde i början av tråden?
Om jag inte tar fel var det dig jag köpte LTS-basar av..? I så fall är jag nyfiken på hur du tycker de nya står sig jämfört med dem!
robert293 skrev:njoak skrev:Infriade förväntningar antar jag betyder att de låter bättre än SVS:erna som du nämnde i början av tråden?
Om jag inte tar fel var det dig jag köpte LTS-basar av..? I så fall är jag nyfiken på hur du tycker de nya står sig jämfört med dem!
Ja det stämmer ju bra det, tjena läget?![]()
Tja jag har ju flyttat ifrån där jag hade lts modulerna och idag har jag ett betydligt bättre rum så det är svårt att ge någon rättvis jämnförelse....det är betydligt mer ljudtryck/luftförflyttnings förmåga i dessa lms, det är det inget snack om, sen spelar det ju snyggare idag men det är nog mkt rummets förtjänst (helmholtz resonatorer o grejer)
Sen får man även betänka att jag driver mina lms med undemåliga grejer för ändamålet (tillfälligt i väntan på de riktiga grejerna) så jag utnyttjar ju knappt hälften av vad de förmodligen mäktar med men jag tror de kommer att stå sig fint, särskilt när jag bygger 2 till (förutsatt att jag hittar element)
boom skrev:Och sen lite mätningar på dom så man får ser hur allt ser ut.
robert293 skrev:boom skrev:Och sen lite mätningar på dom så man får ser hur allt ser ut.
Har tyvärr inte tillgång till mätgrejer så jag går efter hörseln nu.... dock skall ju mini-dsp in och då blir det väl att hyra in någon mätkunnig men innan dess måste nytt steg också in så man kan köra dom fullt ut.
robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
boom skrev:robert293 skrev:Ja eller så går man efter hur man själv tycker att det låter, men självklart är det en rolig grej för att hårdtesta modulerna men knappast nödvändig för min del ialf.
De låter väldigt bra
ja är man ointresserad av hur en högtalare distar så kan man lika bra köpa något färdigt skräp. för mätningarna är ett kvitto på hur man har lyckats i sitt bygge.
JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Sedan kan ju såklart mätningar underlätta om man vill visa andra på forumet att grejerna man byggt låter bra, då är inte "jag tycker det låter bra" ett giltigt argument =D
MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
Men det är ju inte lika coolt som att göra narr av dem som mäter
Själv kan jag tycka att det är smartare att kombinera lyssning och mätningar så man slipper lyssna igenom 400 000 musikstycken när man lyssnar in sig
MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
robert293 skrev:Eller så gör man som jag...bjuder in folk.... den som har något att klaga på kommer jag ge en kram för jag gillar ärliga mäniskor som tycker efter egen hjärna.......
mitt system låter bra...jag lovar detta.... även utan subbarna....
JB skrev:MagnusÖstberg skrev:... eller när man verkligen seriöst vill ha kontroll och nå det absolut sista av sina ansträngningar!
Hehe jag mätte faktiskt själv när jag skulle fixa delningen till mina DIY högtalare (aktiv delning, så jag körde med trial and error tills det blev bra), men då tillhör jag den kategorin som inte har speciellt kräsna öron :)
Men när det gäller basar så tror jag nog nästan att örat ger bättre träffsäkerhet än mätningarna.. verkar ju vara väldigt svårt att få ut något vettigt om man mäter vid lite lägre frekvenser.
JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Sedan kan ju såklart mätningar underlätta om man vill visa andra på forumet att grejerna man byggt låter bra, då är inte "jag tycker det låter bra" ett giltigt argument =D
boom skrev:JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Du kan aldrig avgöra vad impedans nivån ligger genom att lyssna.
KorkSniff skrev:boom skrev:JB skrev:Mätningar behövs ju bara för dom som inte har bra öron, eller inte kan sova på nätterna om dom inte har bekräftat med grafer att frekvenskurvan är helt spikrak! :)
Du kan aldrig avgöra vad impedans nivån ligger genom att lyssna.
Mäter gör man när man är missnöjd.
...(som person?!?!?!)
robert293 skrev:uppdatering... det kommer nya lådor till mina lms snart... 190l portat med valbar avstämning och även valbart att köra portat eller helt slutet.
f3 verkar hamna vid 15hz med 2 av 3 portar pluggade.
Häftigt att du byggt så mycket från grunden och att det spelade så snyggt som det gör.
Ja det var synd. Det var nog någon dB för starkt. Antingen var det slutsteget, AMT:erna eller digital klippning vi hörde.synd att ingen vågade sänka volymen när det skenade
Hoppas ni båda är intresserade utav ett besök hos mig när golvhögtalarna i ML-TL utförande och slotport är klara förhoppningsvis inom 1månad
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster