MagnusÖstberg: Kalldrag i golvet är nog svårt att få. Det är om det skulle läcka in i golvet och vandra ovanpå kutterspånet. Vet inte med säkerhet hur det ser ut där, om det var en regel eller inte. Det kräver också att luften kan vandra någonstans, så typ två hål i motsatta ytterväggar - i samma fack. och att jag inte fyllt ut ordentligt i den biten som jag nu skall fylla i.
paa skrev:Vore det inte smart att sätta någon form av avdelning under mellanväggen ner till undergolvet, som hindrar att ljudet tar en "genväg" genom golvet, hur stabil vägg du än har. Avdelare av asfaboard borde kunna göra nytta där. Men det kanske bara är snedskrubbar och inte riktiga rum där?
Hade tänkt att täta där (under vägg/regel), men det beror på hur jag nu kommer att göra. Blir det typ vanlig isolering hela vägen, så kanske jag inte sätter något under väggen. Utan istället trycker in isolering hårt mot kutterspånet.
Nu är (en av två, någon gång i framtiden två av två) snedskrubbarna som vanliga rum. Vad gäller golv/vägg/tak i form av isolering mm.
För mer än 40 år sedan så var snedskrubbarna kalla, ingen isolering. När de byggde om så gjordes det lite hastigt. I med isolering och tretex skiva. Ingen board för lustspalten. Det har dragit mycket kall luft där. Den sidan som nu är ändrad, är lufttät. Jag har även lagt plast - om det nu var bra eller dåligt. Jag tänker göra det på hela övervåningen. Hela övervåningen får också 45 mm extra isolering. Sedan kommer vinden att få mer isolering också. Tar säker ytterliggare flera år. Nu ligger ventilationsrören oisolerade.
Peter: Nja, Piano skivan är väl i princip vanlig isolering. Lite mindre vikt och lite annat mått. Så i så fall blir det någon vanlig typ av isolering.
Det är på övervåningen och varma rum under. Så inga krav på värmeisolering och inga fuktproblem (hoppas jag verkligen inte). I och för sig är en vägg yttervägg. Mot de andra ytterväggarna är det ca 1½ meter golv med kutterspån.
Ecofiber: Positivt att det väger mer. Kräver dock maskin för att lägga. Sedan tror jag att det kommer att sjunka med tiden och det blir en liten luftspalt under spånskivan. Känns bättre med vanlig isolering som pressas ihop lite.
En positiv sak med markskiva är att den ger lite vikt till golvet. Den väger ca 140 kg/m3. Vanlig isolering; glas ca 16-19 kg/m3 och sten ca 25-28 kg/m3.
Att lägga en hårdare skiva (t.ex. gips) i botten och täta med latexfog... Ger det något?
//Michael