Moderator: Redaktörer
saulhudson skrev:Tjena
Jag har 8st 10'' basar som jag vill bygga nått skojj av och isobarikbygge fångade mitt intresse.
Problemet är att jag aldrig byggt högtalare överhuvudtaget förr, så jag behöver hjälp!
*vad behöver jag veta om mina element innan jag börjar?
*vilken typ av delningsfilter är aktuellt?
*vad ska jag sikta på för volym?
*vart köper man allt material? materialval?
Är tacksam för all hjälp/delade erfarenheter jag kan få!
//Rick
tvett skrev:Välkommen!
Jag hoppas att du ska få den hjälp du behöver, men vi måste börja med att du berättar allt du vet.
Tex:
Vad kan du sen innan?
Vad är det för basar?
Vad har du för övrig utrustning?
Vad är det för rum?
IngOehman skrev:Att du frågar om lämplig volym får det att verka som om volymen inte är en
kritisk faktor för dig, det vill säga det verkar som om du valt isobarik-koppling
av annat skäl (vilket framgår inte) än för att få så små lådor som möjligt.
Om det är så, alltså att volymen inte är viktig, så rekommenderar jag dig att
INTE bygga isobariklådor. Genom att använda högtalarelementen således att
du utnyttjar alla deras membran så vinner du massor i termer av både ljud-
tryck och distorsion. De kommer dock att bli större (4 gånger större volym).
Men de kommer ju även att kunna skapa 4 gånger större akustisk ljudeffekt
utan att de behöver större ineffekt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att du frågar om lämplig volym får det att verka som om volymen inte är en
kritisk faktor för dig, det vill säga det verkar som om du valt isobarik-koppling
Vh, iö
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Rekommenderar precis som IÖ att du skippar isobarik, särskillt om du vill kunna spela låga frekvenser. Då behöver du så stor konyta som möjligt med dem.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Rekommenderar precis som IÖ att du skippar isobarik, särskillt om du vill kunna spela låga frekvenser. Då behöver du så stor konyta som möjligt med dem.
Magnusöstberg tycker det, men han vet inte. Han har ju inte provat med dessa element.
Jag tror inte IÖ har provat dessa heller.
Basen går ofta subjektivt djupare och blir bättre artikulerad med isobarikkoppling, tycker jag.
Uppmanar trådskaparen att tänka själv.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Magnusöstberg tycker det, men han vet inte. Han har ju inte provat med dessa element.
Basen går ofta subjektivt djupare och blir bättre artikulerad med isobarikkoppling, tycker jag.
Fackamato skrev:
Tror inte det finns T/S pa dom. xmax runt 4mm kanske.
tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
saulhudson skrev:tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
Specifications
Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm
De specifikationerna ska det vara
//Rick
tvett skrev:saulhudson skrev:tvett skrev:Det slutsteg TS nämner, är det verkligen 4-kanal? Inte enbart A+B-utgångar? Effektangivelsen är förmodligen nominellt i 8ohm. För att använda alla 8 basar så blir det 4ohm per kanal, kan steget hantera det, och lämnar det i så fall mer effekt? Om det enbart är 2x30 (och i så fall 8ohm last) så är det ju väldigt lite att åka med.
Specifications
Enclosure Type: 3-way Twin 10" bassreflex
Impediance: 4 Ohm
Sensitivity: 94 dB
Freq. Responce: 30-20 000 Hz
Max Music Power: 300 W
Dimensions: 290 x 1020 x 285 mm
De specifikationerna ska det vara
//Rick
Okej, så elementen verkar vara 8ohm och parallellkopplade i JWSerna?
Men det var förstärkaren jag pratade om.
Fackamato skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
(jag forsoker utbilda mig sjalv har...)
Ar inte det enda syftet med isobarik-koppling att halvera ladvolymen? Alla de andra parametrarna som sedan paverkas ar ju sekundara (jag vet ej vad som hander med dist t.ex., men ar disten inte likadan som att ha ett motsvarande element i en dubbel lada?)
Nu har jag inte basta framfor mig, men jag skulle nog simulerat ett element i en lada pa x liter, sedan tva element i isobarik i en lada pa x/2 liter. Jamfor max SPL, effekttalighet, group delay, och ja, frekvensgang saklart.
Fraga 2 (!), rent spontant satt sa kanns det som att isobarik dar magneterna ar mot varandra (med tillrackligt avstand) ger mer konaera utat och in i ladan. Mer effektivt? A andra sidan, sa stanger du ju in talspolarna sa att saga, sa det blir nog valdigt varmt. Kylningen kommer endast via konen da.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Det kan vara värt att nämna att isobariklösning halverar pumpkapaciteten samtidigt som det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för samma utnivå om man vill gå en oktav djupare.
Det är helt objektivt det. Det kan ju vara bra att veta när man funderar.
Är det inte lättare att uppnå det målet med en bättre dimensionerad låda (större)?Richard skrev:Isobariklösningen minskar kompressionen från lådan enligt patentet, som även menar att det är den största fördelen- minskad kompression, en slags turboladdning. Därför låter det bättre.
Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.saulhudson skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte så lång användbar slaglängd på de basarna.
Det kan vara värt att nämna att isobariklösning halverar pumpkapaciteten samtidigt som det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för samma utnivå om man vill gå en oktav djupare.
Det är helt objektivt det. Det kan ju vara bra att veta när man funderar.
Vad innebär det?
att en isobarikkoppling skulle kräva mer effekt?
MagnusÖstberg skrev:Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.
Den största fördelen med isobarik är att lådvolymen kan halveras. Och den största nackdelen är att lådvolymen kan halveras. Beroende på elementets parametrar så kan lådvolymen bli så liten att lådtrycket blir så högt att luften i lådan beter sig olinjärt och ger dist.
Man kan också orientera elementen så att andratonsdist minskar, men det kan man göra med vanlig koppling också (se tvetts tråd för ett exempel).
I ditt fall är det dock inga problem. Dina element kan flytta väldigt lite luft med linjär rörelse, så lite att nackdelen med högt lådtryck om man kopplar isobarik aldrig är någon fara.
Istället är det så att just den lilla slaglängden på elementen gör att de verkligen behöver tillskottet från alla element. Priset med isobarik är att hälften av elementen inte bidrar med något. Det har du inte "råd med" eftersom du behöver luftflyttningskapaciteten fullt ut.
Hade du haft utrymmesproblem hade man kunnat rekommendera 4 stycken isobariklådor med basreflex. Då hade du kunnat ha som utgångspunkt lådvolymen i orginallådorna, halverat den och räknat om portavstämningen.
Det hade gått åt 8 element och du hade kunnat spela lika starkt som två orginallådor...
Med vanliga lådor kan 8 element istället spela dubbelt så starkt som två orginallådor. Dessutom kan man placera dem i rummet så att de akustiskt samverkar i lågbasområdet och undertrycker en del rumsresonanser för en renare återgivning.
Därav mitt råd att skippa isobarik med de här elementen. De har för kort linjär slaglängd.
saulhudson skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, isobariklösningar kräver inte mer effekt.
Den största fördelen med isobarik är att lådvolymen kan halveras. Och den största nackdelen är att lådvolymen kan halveras. Beroende på elementets parametrar så kan lådvolymen bli så liten att lådtrycket blir så högt att luften i lådan beter sig olinjärt och ger dist.
Man kan också orientera elementen så att andratonsdist minskar, men det kan man göra med vanlig koppling också (se tvetts tråd för ett exempel).
I ditt fall är det dock inga problem. Dina element kan flytta väldigt lite luft med linjär rörelse, så lite att nackdelen med högt lådtryck om man kopplar isobarik aldrig är någon fara.
Istället är det så att just den lilla slaglängden på elementen gör att de verkligen behöver tillskottet från alla element. Priset med isobarik är att hälften av elementen inte bidrar med något. Det har du inte "råd med" eftersom du behöver luftflyttningskapaciteten fullt ut.
Hade du haft utrymmesproblem hade man kunnat rekommendera 4 stycken isobariklådor med basreflex. Då hade du kunnat ha som utgångspunkt lådvolymen i orginallådorna, halverat den och räknat om portavstämningen.
Det hade gått åt 8 element och du hade kunnat spela lika starkt som två orginallådor...
Med vanliga lådor kan 8 element istället spela dubbelt så starkt som två orginallådor. Dessutom kan man placera dem i rummet så att de akustiskt samverkar i lågbasområdet och undertrycker en del rumsresonanser för en renare återgivning.
Därav mitt råd att skippa isobarik med de här elementen. De har för kort linjär slaglängd.
Alright, tack för det!
Om jag vill börja skissa finns det ett, gärna gratis, lättförstårligt program att rita/räkna i?
MagnusÖstberg skrev:Det är mycket bättre med separata lådor och port för varje. Då får du stagning på köpet.
Att flytta hela den där bamsingen är inte heller så lätt, och du kommer alltid vara låst vid att hålla dem ihop.
Ett bra sätt att placera lådorna är att göra två staplar. De placerar du 1/4 in från varje sidovägg och placerar basarna (baslådorna)
så att de går från golv till tak jämt utspritt.
Du kan "fuska" genom att göra hela lådor, men ha avdelade kaviteter för varje låda med sin egna avstämning.
Det är bara att köpa läget och köpa ett gäng portar. Det räcker med 3" för de basarna.
MagnusÖstberg skrev:Ja, två enkelrader. En för höger och en för vänster kanal
tvett skrev:Ett aktivt är det första steget på svaret.
Åter igen, kan du beskriva resten av din utrustning? Hemmabioreciever?
tvett skrev:Ett aktivt är det första steget på svaret.
Åter igen, kan du beskriva resten av din utrustning? Hemmabioreciever?
Är den där 30watts tvåkanals NADen allt du har? Inga högtalare?
MagnusÖstberg skrev:En port per element!!
Skiljeväggar mellan alla element så de får egna lådor.
Lådvolymen per element kan vara ungifär som hälften av orginallådan, typ 5 liter mer än hälften.
saulhudson skrev:Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?
Ska jag göra skilljeväggar mot porten, isåfall hur många/hur lång väg/hur breda?
Ska de vägarna också vara isolerade?
Vad är ett bra riktmärke för total volmen?
JB skrev:saulhudson skrev:Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?
Ska jag göra skilljeväggar mot porten, isåfall hur många/hur lång väg/hur breda?
Det går att överstyra en 3" port med en 8" bas iaf, men det hörs nog inte när man spelar musik, har inte hört några blåsljud när jag sett på film heller så det är knappast några problem, men det går om man vill :)
Mina DIY frontar (en 8" bas i varje) till hemmabioanläggningen är avstämda till 25 hz iaf och spelar jag en 25 hz sinusvåg så är det inga problem att överstyra portarna.
MagnusÖstberg skrev:JB skrev:saulhudson skrev:Alright, men du tror alltså att det räcker med en cirkulär port på 3''?
Det går att överstyra en 3" port med en 8" bas iaf, men det hörs nog inte när man spelar musik, har inte hört några blåsljud när jag sett på film heller så det är knappast några problem, men det går om man vill :)
Mina DIY frontar (en 8" bas i varje) till hemmabioanläggningen är avstämda till 25 hz iaf och spelar jag en 25 hz sinusvåg så är det inga problem att överstyra portarna.
Men det går inte med en 10" bas med 4mm slaglängd!
Fackamato skrev:Nu borjar det likna nagot. Vart skall du stamma av? Stammer du av vid 25Hz eller liknande sa lar du fa hogre output, men du kanske behover ett hogpassfilter da for att inte bottna elementen.
Richard skrev:Fackamato skrev:Nu borjar det likna nagot. Vart skall du stamma av? Stammer du av vid 25Hz eller liknande sa lar du fa hogre output, men du kanske behover ett hogpassfilter da for att inte bottna elementen.
Ja, och här kommer du till de mindre roliga faktan.![]()
Du vet inte vilken resonansfrekvens dina basar har, eftersom de har liten slaglängd kan det hända och misstänkas att fs ligger så högt som kanske 40 hz.
Då bör du stämma av basarna högre än 40hz eftersom de (troligen ) inte presterar särskilt bra med underavstämning. De kan gå sönder rent av.
Och då, helt plötsligt har du baslådor som inte spelar lågbas.![]()
Subjektivt:
Mitt råd är att du provar dig fram med rörlängder, stämmer du av för lågt blir basen ofta konstig och odefinierad. Duger kanske för sinuston- mätning för faktistianer, duger inte till musiklyssning.
Johannes skrev: Har 4st peerless 8or kostar ca 600kr st 831709 tror jag dom heter Hade dom i 2st fullregister högtalare med 2st i varje parallellt kopplade i ca 70liters volym och lågt avstämd. Tröttnade på detta. Byggde 2st isobsrik låder med ca 40liter i varje och typ samma avstämning. Parallellt kopplade med konerna mot varandra Ljudet blev distinktare och tajt kontrollerat med en härlig tyngd. Tappa lite i ljud tryck möjligtvis svårt att avgöra då dom drivs som subbar nu Men det har dom garanter at men det är det värt iaf för mej. Gillar den typen av bas som det blir med isobarik ett plus är ju att dom låter stort till sin lilla volym . Problem et med allt för långslagiga element i isobarik lösningar är väl det som nämnts och att det ör svårt att få bort blåsljud i porten. Har man många billiga element så tycker jag oxå att dom låter bättre i isobsrik lösning
MagnusÖstberg skrev:De pumpar inte mer luft än vad ett element gör. Du skall alltid lägga till volymen som porten, elementet och stag tar upp i lådan.
Du gör något fel när du simulerar eller så väljer du olämpliga element där isobariklådan blir för liten för att en vettigt dimensionerad port skall få plats.
MagnusÖstberg skrev:Du kan tycka vad du vill, men den pumpar inte MER luft, du har exakt samma konarea och du har exakt samma slaglängd som ett element.
Det är alltså ingen skillnad på beräkningarna för porten för en viss avstämning. Det är ett Helmholtz system. Ja, iallafall om man gör det som ett sådant
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Du kan tycka vad du vill, men den pumpar inte MER luft, du har exakt samma konarea och du har exakt samma slaglängd som ett element.
Det är alltså ingen skillnad på beräkningarna för porten för en viss avstämning. Det är ett Helmholtz system. Ja, iallafall om man gör det som ett sådant
Nej, det pumpas inte mera luft, men precisionen i luftpumpandet blir mycket bättre med clamshell isobarikkoppling- objektivt.
Då låter det bättre än med ett element.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Nej, det pumpas inte mera luft, men precisionen i luftpumpandet blir mycket bättre med clamshell isobarikkoppling- objektivt.
Som du uttrycker det är det väl snarare subjektivt, något du upplever? Om det ska vara objektivt bör man väl kunna verifiera verkan på något sätt?
Hur tänker du nu?Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Nej, det pumpas inte mera luft, men precisionen i luftpumpandet blir mycket bättre med clamshell isobarikkoppling- objektivt.
Som du uttrycker det är det väl snarare subjektivt, något du upplever? Om det ska vara objektivt bör man väl kunna verifiera verkan på något sätt?
Transientmätning?
/ B
MagnusÖstberg skrev:Hur tänker du nu?Bill50x skrev:Transientmätning
Transientmätning. Lycka till med den när du har över 4 meters våglängder. Rekommenderar ett havrefält i juli. Överhuvudtaget prata om transientegenskaper i basområdet med sådana våglängder i rum som inte är extremt akustikreglerade är intressant då du lär få rätt saftigt många spegelkällor.... Prova själv genom att spela bastung musik hemma och tryck på paus. Blir det tyst direkt?
Det är många gånger en god vinst som någon!Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur tänker du nu?Bill50x skrev:Transientmätning
Transientmätning. Lycka till med den när du har över 4 meters våglängder. Rekommenderar ett havrefält i juli. Överhuvudtaget prata om transientegenskaper i basområdet med sådana våglängder i rum som inte är extremt akustikreglerade är intressant då du lär få rätt saftigt många spegelkällor.... Prova själv genom att spela bastung musik hemma och tryck på paus. Blir det tyst direkt?
Hehe, tänkte nog inte så mycket
Tänkte mer på kommentaren om mer "precision" med isobarikprincipen.
Men, är halva lådstorleken enda vinsten?
/ B
Johannes skrev:Skit i parametrar. Det är väl lyssings intrycket som spelar roll.
En isobarik konstruktion är trevlig att lyssna på.
Jag lovar att ingen hindrar dig från att bygga såJohannes skrev:Skit i parametrar. Det är väl lyssings intrycket som spelar roll.
En isobarik konstruktion är trevlig att lyssna på.
saulhudson skrev:Men helt objektivt måste väl man kunna säga att konstyvheten fördubblas?
Kanske det som subjektivt upplevs som mer ditinkt bas?
saulhudson skrev:Men helt objektivt måste väl man kunna säga att konstyvheten fördubblas?
Kanske det som subjektivt upplevs som mer ditinkt bas?
Richard skrev:Du får dessutom en minskad kompression från själva lådan på det yttre elementet enligt patentet, som du kan läsa här:
http://www.mickandviv.com/pfm/GB1500711.pdf
Richard skrev:Nej, det pumpas inte mera luft, men precisionen i luftpumpandet blir mycket bättre med clamshell isobarikkoppling- objektivt.
RogerGustavsson skrev:Om precisionen i lufpumpandet blir bättre ska väl konerna pumpa likadant? De får ju inte köra var sitt race, då skulle koppling mellan dem vara dålig, alltså det som isobarik-lösningen skulle fixa.
mangrove skrev:RogerGustavsson skrev:Om precisionen i lufpumpandet blir bättre ska väl konerna pumpa likadant? De får ju inte köra var sitt race, då skulle koppling mellan dem vara dålig, alltså det som isobarik-lösningen skulle fixa.
Man får givetvis lösa det med ännu fler element för att jämna ut effekterna.
Turtles all the way down!
Användare som besöker denna kategori: GG412 och 18 gäster