Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
norman skrev:Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
Låter intressant!!
skrutten skrev:Undrar är vad som är sämst, att hamna i hastighets eller tryckmaximum?
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen. Jag har en idé för en mer bredbandig dämpning som jag skulle vilja testa nån gång, med en slits längs hela röret.
phon skrev:Fast på ljudtryckskurvan ser det ut som röret shuntar ner signalen, då blir det tvärtom, eller?
skrutten skrev:Svante, porten är ca 10,5 cm och "bafflad i bägge ändar. Resonansen är snarare 1250Hz än 1300...
Jag har provat göra en slits i röret oxå vi får se hur den fungerar alldeles strax.
phon skrev:Jo, vid fb lastar ju röret, men jag menade att den kanske shuntar ner runt 1300 Hz, det ser ut som ljudtryckskurvan dippar samtidigt som distorsionen stiger. Antibulle eller nåt.
skrutten skrev:Nu har jag fått ner resonansen 7dB med Svantes slits i röret metod. Börjar mao att närma mig målet.
phon skrev:Nu vet jag hur det kan se ut med portresonanser. Inte mina egna dock. Dessa är vid 1W, 10W och 100W in
paa skrev:Är det så lätt att göra ett exjobb hos Svante?
phon skrev:Intressant, hålet har kanske inte så stor area jämfört med slitsen? Om du simulerar en slits med 1/3 av rörets längd, dels placerad på mitten och dels placerad från ena änden på röret, hur ser det ut då?
(man skulle ha ditt Basta här .... )
phon skrev:Blev lite "carried away" av dom här slitsarna och kände att jag ville öva och prova lite själv. ......
phon skrev:Alldeles intill, 1-2cm rakt in front of. Är någon placering bättre eller sämre?
phon skrev:Mätningen med 2cm var gjord dagen före de andra, därav annorlunda nivå. Jag började med 2cm, sedan 3x2cm, 6cm och 18cm sist. Lättare att öka slitsen än att täta den.
Jag försökte mäta likadant varje gång, hade mätt upp positionen och satte högtalare och mik på samma ställe så gott det gick, men jag tror att du bara kan jämföra varje mätning för sig, inte med varandra. Jag var ju tvungen att ta bort högtalaren och modda före varje ny mätning. Därför gjorde jag en mätning med helt rör varje gång. Det gick till så att jag tätade slitsen med ett antal lager papper för helrörmätningen, sedan med filt för slitsmätningen. Då satt högtalare och mik på samma plats.
PeterAkemark skrev:Kul att slitsar och hål fungerade som tänkt. Om jag förstått Svantes simulering så visar både impedanskurvan och ljudtryckskurvorna att reflexöppningens Q-värde minskar med slitsarna. Totalt så inverkar det så att -3dB frekvensen förskjuts uppåt och att verkningsgraden minskar i området omkring resonans. Jag frågar mig nu om det finns någon annan metod att förhindra rör-resonansen än den prövade vägen så att det skulle vara möjligt att behålla egenskaperna vid systemresonans.
Mvh
phon skrev:Jo det var nåt sånt jag hade tänkt mig i nästa skede. Undrar om det går, men jag måste ju ändå prova tycker jag, man ger inte upp alltför lättFast jag tänkte mig nog en rätt smalbandig resonator, lika smalbandig som resonansen jag vill dämpa.
Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen.
manw skrev:Svante skrev:Enligt IÖ själv så experimenterade han med en liten helmholtzresonator på rörets mitt avstämd till första pipresonansen. Den skulle då äta upp resonansen.
Någonstans har jag en patentutskrift på just detta, så någon måste ha gjort detta med lyckat resultat.
manw skrev:Med en kavitet mitt på röret:
http://user.faktiskt.io/manw/SpeakerThe ... cavity.pdf
Med "membran" på röret:
http://user.faktiskt.io/manw/SpeakerTheory/br_diaph.pdf
Castor skrev:Skulle det innebära bättre ljud (visserligen upp till var individ vad som är bra och inte bra ljud) med ovan nämnda?
paa skrev:Castor skrev:Skulle det innebära bättre ljud (visserligen upp till var individ vad som är bra och inte bra ljud) med ovan nämnda?
Har du läst hela denna tråden?
Castor skrev:jadå... visst har jag det... verkar lite konstigt annars att fråga ngt sånt....
phon skrev:...ag provade nog det mesta utom gröna oliver ....
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 90 gäster