Bygga baslådor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Bygga baslådor

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 16:46

Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Tacksam för alla idéer och input! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35978
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-04 17:03

Här ser du hur enkelt det kan vara, misströsta inte över att bilderna försvunnit i början av tråden, där det börjar bli intressant så ligger bilderna kvar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1180643
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7900
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Bygga baslådor

Inläggav steveo1234 » 2014-02-04 17:08

MichaelG skrev:Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Tacksam för alla idéer och input! :)


Ja, alltså det räcker ju för att få ihop en låda som låter och om det är de enda kraven så är man ju hemma :)

Om man vill ha rätt ljudtryck och dessutom spela tillräckligt långt ner i frekvens så blir det lite klurigare. Vill man dessutom ha det rimligt odistat så blir det svårare. Vill man dessutom att det inte ska dista hörbart vid de ljudtryck man kan komma att lyssna vid så behöver man börja simulera och mäta....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bygga baslådor

Inläggav Aerob » 2014-02-04 17:56

MichaelG skrev:Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Tacksam för alla idéer och input! :)


Jag skulle vilja säg att man börjar med att sätta en budget och en målsättning. Vad får det kosta i slutändan? Vilka förutsättningar finns map slutsteg, delning osv? Hur djupt ska du kunna spela? Hur höga ljudtryck vill du uppnå? När du funderat ut detta så postar du dina funderingar här i tråden och bollen är i rullning! :D

Att bygga ett par lådor som ser ok ut och håller tätt är en ganska smal sak, har man en brädgård eller ett snickeri i närheten som kan formatsåga åt dig så behövs i stort sett bara lim och knektar.


Summer Passing


Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 19:01

paa: Mitt tänkta projekt har kanske ett uns lägre ambitionsgrad än det i tråden. :)

steveo1234: Jag tänkte att om man vill ha flera element, delningsfilter, basreflex, etc, så blir det krångligt. Men att ett visst element som passar till en sluten konstruktion helt enkelt är optimal i ett visst antal liter, med en viss mängd fyllningsmaterial. Men jag kanske underskattar svårigheterna...

Aerob: Jag har idag ett par fullrange som går ner till 23 Hz. De är specade till 93 dB/1 w och tål max 500 w. Så när jag lyssnar på musik räcker det ALLTID till. Men min son spelade någon gång någon sorts modern musik med massor av massiv djupbas. Då kunde vi bara spela högt. Inte jättehögt. Problemet är när jag ser vissa filmer. Det finns framför allt vissa actionfilmer där det ligger ett kraftigt basmuller i bakgrunden och suger massa kraft ur förstärkeriet. Jag brukar titta på film med ljudet på 0-nivån. Men med vissa basmullerfilmer har jag varit tvungen att sänka till -3 dB för att inte förstärkaren ska klippa. Därför funderar jag på "baslådor" för LFE-kanalerna. Och då tänker jag så här:

- Frekvensomfång från c:a 20 Hz (eller litet lägre om det inte blir mycket dyrare/krångligare)
- Max ljudtryck 120 dB någonstans (så att den matchar frontarna)
- Storlek och utseende spelar ingen roll.
- Jag har tänkt ha 2 basar som ska stå i varsitt hörn och drivas med ett PA-slutsteg på några hundra watt. Jag tänker att hörnplaceringen mildrar kraven på konstruktionen.
- Receivern står för delning.
- Budget kanske 5-6000 kr. Typ max 2.000 per element och 1.000 per låda. Men om det finns goda skäl att tänka på annat sätt, eller det blir mycket mer prisvärt med en lösning som kostar litet mer, är jag öppen för detta.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Inläggav JonasW » 2014-02-04 19:42

Enklast att nå den prestandan för dom pengarna måste ju vara två portade lådor tänker jag. Att spela 120dB ned mot 20Hz och strax därunder med slutna kommer att kräva rejäla element.

Såg nyss Enders Game på -10 med kalibrerad nivå fast med ~10dB lyft vid 20Hz, borde gå jämnt ut mot att spela på noll-nivå utan lyft med EQ. Det fanns MASSIVA mängder bas där. Att kunna spela det med två slutna lådor för dom pengarna ser jag som extremt svårt.

Portade lådor alternativt stora horn så som Kraken 212 är mina förslag.

Har dock inga konkreta förslag på element för det portade alternativet.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 20:20

JonasW skrev:Att kunna spela det med två slutna lådor för dom pengarna ser jag som extremt svårt.



Ja, det kanske är så. Jag kan ju som sagt ingenting om detta. Jag tänkte väl mest att hörnplacering av två lådor ger många decibel mer än en låda en bit in i rummet. Så att en låda som "fritt" ger 105 dB (vilket ju är ganska mycket det också iofs) närmar sig ett ljudtryck på 120 med två lådor med hörnplacering. Och når man inte ända fram, finns ju inget som hindrar att man kompletterar med två lådor till så småningom.

Jag vet ju inte riktigt vad som är realistiska mål inom min budget. Och hur kompromisserna ser ut.

Användarvisningsbild
markusA
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 2009-12-21

Inläggav markusA » 2014-02-04 21:31

En tanke jag lekt med är ett flertal pyttesubbar utplacerade lite slumpmässigt. Varje sub behöver inte spela så starkt om man har flera. :)
Finns det något 6,5" element som skulle funka?
Jag tycker mig ofta se folk hänvisa till just många subbar för att minska problemen med rumsresonanser. :)

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Inläggav JonasW » 2014-02-04 21:46

Ska man spela så högt och djupt som TS är ute efter så kan man glömma små element. 10" i horn, 12-15" i portade lådor eller 15-18" i slutna är troligen det som gäller för SPL och frekvenskraven listade i början.

Någon skulle behövt simulera två stycken lådor med olika lösningar åt dig. Det kan nog gå att få ihop om du lägger ~2k per element och en tusenlapp per låda med ett steg utöver det.

En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)

Är volymen inte kalibrerad så är det en annan sak, då är det svårt att veta hur högt det egentligen är.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-04 22:18

JonasW skrev:En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)



Ja, nivån är kalibrerad med medföljande mikrofon till receivern. Med tanke på att frontarna har en känslighet på 93 dB och effekttålighet på 500 w och jag använder ett Emotiva XPA2 som nästan klipper i topparna och jag dessutom använder 6 surroundhögtalare och en center som drivs av receivern, så blir det faktiskt rätt så högt. Musik (som ju ofta är mer komprimerad än film) kör jag i allmänhet betydligt lägre. Utom enstaka akustiska fulldynamiska inspelningar som jag också kör på 0-nivån. Vissa filmer med sämre och mindre dynamiskt ljud får jag också dra ner en del, annars blir det outhärdligt.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Inläggav JonasW » 2014-02-04 22:27

MichaelG skrev:
JonasW skrev:En fråga också. Är volymen på din receiver kalibrerad? Att se på film på 0-nivå är riktigt högt. Ställer stora krav på högtalare, förstärkare, rum och öron ;)



Ja, nivån är kalibrerad med medföljande mikrofon till receivern. Med tanke på att frontarna har en känslighet på 93 dB och effekttålighet på 500 w och jag använder ett Emotiva XPA2 som nästan klipper i topparna och jag dessutom använder 6 surroundhögtalare och en center som drivs av receivern, så blir det faktiskt rätt så högt. Musik (som ju ofta är mer komprimerad än film) kör jag i allmänhet betydligt lägre. Utom enstaka akustiska fulldynamiska inspelningar som jag också kör på 0-nivån. Vissa filmer med sämre och mindre dynamiskt ljud får jag också dra ner en del, annars blir det outhärdligt.


Ok, då spelar du onekligen högt. Vi får se om någon som är bättre än mig på att simulera kommer in med lite förslag :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 00:19

Budget 6000 kr.. nä, du får nog lägga till en del om LFE ska spelas på referensnivå.

Minst dubbelt så mycket?
6-8 vettiga element?

Kanske Dayton RSS90HF-4.
Åtta element fördelade på 1000 liter rejält tillmoffade ger MOL om 118 dB vid 14 Hz.

EDIT:

125 l, 66% viso, Q=0,7
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7900
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2014-02-05 10:46

MichaelG skrev:paa: Mitt tänkta projekt har kanske ett uns lägre ambitionsgrad än det i tråden. :)

steveo1234: Jag tänkte att om man vill ha flera element, delningsfilter, basreflex, etc, så blir det krångligt. Men att ett visst element som passar till en sluten konstruktion helt enkelt är optimal i ett visst antal liter, med en viss mängd fyllningsmaterial. Men jag kanske underskattar svårigheterna...



Ja, alltså det är ju enkelt att göra så. Och det kommer dessutom att fungera "bra" till skillnad från exempelvis en feldimensionerad basreflex som per automatik blir skit.

Problemet är isåfall snarare ett kvalitet och kvantitetsdimensioneringsproblem. Hur starkt vill du spela och hur känslig är du för de olika formerna av distorsion?

Enligt de kraven du skriver nedan så borde du nog börja med 4st 12-15" av bättre kvalisort.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 12:54

Elfsberg: Jag kanske tar i för mycket? Jag googlade på ett Dayton RSS390 om det var dessa du menade. 87 dB känslighet och max toppeffekt på 1000 w låter ju som något som skulle funka. Två sådana lådor i varsitt hörn, borde ju ge mig betydligt mer baskapacitet än jag har idag. Och visar det sig inte räcka, kan man ju bygga några till på sikt. Var får man tag på detta element? Och hur vet man vilken låda man ska bygga?

steveo1234: Jag kanske ska tänka basreflex om jag inte vill ändra kraven på pris/Hz/dB för mycket. Och kvalitet är nog viktigare än kvantitet. Det är ju lättare att komplettera med fler lådor på sikt om man vill ha större ljudtryck än att bygga om allting för att det låter dåligt. Det kanske inte är så mycket svårare att bygga basreflex om det bara finns en ritning (och lokala snickaren sågar ut hålen).

Om jag siktar på 20 Hz (med rumsstöd) och kvalitet i ljudet (låg dist etc) och tummar litet på ljudtrycket (med möjlighet till framtida utbyggnad) och tänker basreflex (i stället för slutet); Är c:a 6.000 kr fortfarande orimligt för två element och två lådor?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 13:00

MichaelG skrev:Elfsberg: Jag kanske tar i för mycket? Jag googlade på ett Dayton RSS390 om det var dessa du menade. 87 dB känslighet och max toppeffekt på 1000 w låter ju som något som skulle funka. Två sådana lådor i varsitt hörn, borde ju ge mig betydligt mer baskapacitet än jag har idag. Och visar det sig inte räcka, kan man ju bygga några till på sikt. Var får man tag på detta element? Och hur vet man vilken låda man ska bygga?

steveo1234: Jag kanske ska tänka basreflex om jag inte vill ändra kraven på pris/Hz/dB för mycket. Och kvalitet är nog viktigare än kvantitet. Det är ju lättare att komplettera med fler lådor på sikt om man vill ha större ljudtryck än att bygga om allting för att det låter dåligt. Det kanske inte är så mycket svårare att bygga basreflex om det bara finns en ritning (och lokala snickaren sågar ut hålen).

Om jag siktar på 20 Hz (med rumsstöd) och kvalitet i ljudet (låg dist etc) och tummar litet på ljudtrycket (med möjlighet till framtida utbyggnad) och tänker basreflex (i stället för slutet); Är c:a 6.000 kr fortfarande orimligt för två element och två lådor?


Två RSS390HF-4 kommer du mycket långt med om du inte är en total basgalning som somliga(typ jag).
Det går som sagt alltid att komplettera med fler i framtiden om man känner det behovet.

Dessa element i slutna 125liters lådor helt fylld med fluff låter bra enligt mig.
Du kan ju fråga Empa här på faktiskt. Han har just den konfigurationen.

Här har du en simulering:
Bild

Elementen kan köpas här:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7098

Jag skulle absolut bygga slutet om kvalité har högsta prioritet av den enkla anledningen att det är så mycket lättare. För basreflex kan så mycket gå fel.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2014-02-05 13:04

Ett annat förslag på en 15" som kanske blir verklighet och i så fall väldigt prisvärd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51921 :D


Summer Passing


Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Inläggav JonasW » 2014-02-05 13:45

Jag kör 4st Dayton RSS390HF-4 i slutna lådor på 125l/element samt fyllda med fluff. Låter riktigt bra, men jag kan tycka att 2st blir på gränsen med tanke på hur högt TS verkar vilja spela. Därför lät jag bli att rekommendera dom.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 14:21

Jag hade väntat på Aerobs 15"..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 14:23

Aerob skrev:Ett annat förslag på en 15" som kanske blir verklighet och i så fall väldigt prisvärd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=51921 :D


Dessa tror jag kan bli riktigt bra så om du inte har för bråttom(ingen illa menat Aerob) MichaelG så är dessa absolut ett alternativ som jag tror på.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 17:18

AndreaArvidsson: Det verkar ju som om Daytonelementen uppfattas som bra och (gissar jag) prisvärda av flera. De ligger ju nästan inom min budget dessutom, så de är klart intressanta.

En sluten 125 liters låda fylld med fluff, låter överkomligt. Något särskilt att tänka på där? Funkar en kub bra, eller bör man välja annan form? Vanlig MDF, eller annat material? Och hur tjockt? Och bör baffeln vara tjockare än övriga sidor? Någon särskild placering av själva elementet (exempelvis så högt/lågt/mittigt som möjligt). Intern stagning? Spikes eller gummifötter (skojar bara :wink: )

Aerob: Om jag läser rätt, kommer priserna att ligga för långt över mina tänkta 2000/element för att bli riktigt intressanta för mig.

JonasW: Enligt specen på elementet så bör jag ändå komma ganska långt med två hörnplacerade subbar. Betydligt längre än vad jag gör idag. Och som sagt - räcker det inte så har jag 6 hörn till i rummet. :wink:

Elfsberg: Men ligger de inte långt utanför min budget? Och har du någon aning om hur länge väntan blir?

Och förresten allihopa - Tack för ert engagemang! :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-02-05 17:26

Peerless xls10 finns billigt på ebay men de har iju inte alls samma ork i pumpen som Dayton. Dock får du 4st mindre för samma pris.

http://www.ebay.com/itm/2X-Peerless-XLS ... 19e8214902

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2014-02-05 17:58

MichaelG skrev:Aerob: Om jag läser rätt, kommer priserna att ligga för långt över mina tänkta 2000/element för att bli riktigt intressanta för mig.


Nja, det finns ju inget pris ännu, bara ett pristak. Med det senaste angivna prisläget så gjorde jag en snabb kalkyl på ett eventuellt slutpris inkl. moms, tull och frakt. Det finns att läsa i sin helhet här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 28#1507028

Du som funderar på en basreflexlåda kan även titta på dessa simuleringar för att få ett humm om hur elementet skulle kunna bete sig i en basreflexlåda: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 00#1525500

Parametrarna är ju inte slutgiltiga men som sagt, ett humm. Det samma gäller för priset givetvis, det kan röra sig i båda riktningarna. Jag vågar inte sia om när det kan bli leveransfärdigt, men jag vet att de delar som behövs för att bygga våran (förhoppningsvis) slutgiltiga prototyp kommer in nu i dagarna.


Summer Passing


Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 693
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2014-02-05 19:30

MichaelG skrev:En sluten 125 liters låda fylld med fluff, låter överkomligt. Något särskilt att tänka på där? Funkar en kub bra, eller bör man välja annan form? Vanlig MDF, eller annat material? Och hur tjockt? Och bör baffeln vara tjockare än övriga sidor? Någon särskild placering av själva elementet (exempelvis så högt/lågt/mittigt som möjligt). Intern stagning? Spikes eller gummifötter (skojar bara :wink: )



rektangulära lådor med element nära kortsidan blir möbleringsvänligt
Bild

19mm MDF och dubbelt i baffeln räcker väl för lagomt feelgood, flaggstag är en bra grej, SD-fötter såklart-annars kommer maffian 8)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2014-02-05 22:21

Gummifötter passar bäst under diskmaskiner..


8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 22:38

Håller med HK430.

19mm MDF med dubbelt för baffeln blir bra. Ett flagg eller korsstag i mitten.

Fötter väljer man utefter om man tycker om att vitrinskåpet spelar med i basgångarna eller inte ;)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-05 23:31

Aerob skrev:
Med det senaste angivna prisläget så gjorde jag en snabb kalkyl på ett eventuellt slutpris inkl. moms, tull och frakt.


Ojdå, det var ju bara litet över min budget. Kanske "worth waiting for"? Jag ska ju inte bygga basen i morgon, utan till våren någon gång har jag tänkt. Jag förstår (nästan) ingenting av elementparametrarna, så vilka är de viktigaste skillnaderna mellan Daytonelementet och Aerobelementet?

Och så har HK430 påhejad av AndreasAndersson gett lådtips. Eftersom lådorna ska stå bakom ett par draperier, spelar utseendet ingen roll, men jag har för mig att jag läst att MDF inte är helt lufttätt och därför behöver målas, eller lackas för att bli tätt. Är det så - och vilket är det enklaste sättet i så fall?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-05 23:45

MichaelG skrev:Eftersom lådorna ska stå bakom ett par draperier, spelar utseendet ingen roll, men jag har för mig att jag läst att MDF inte är helt lufttätt och därför behöver målas, eller lackas för att bli tätt. Är det så - och vilket är det enklaste sättet i så fall?


Snåla inte med lim i skarvanra och rolla därefter lådorna med färg på utsidan så blir de täta och fina.

Om basarna skall stå bakom draperier så kanske du bör fundera på att göra basarna väldigt platta, men höga så får de inte draperiet att bukta utåt.

Så här fint kan det bli när basarna slickar väggen. Empas bilder.
Ser du baslådan?
Bild

Och så med draperier:
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Bygga baslådor

Inläggav bakerman22 » 2014-02-05 23:56

steveo1234 skrev:
MichaelG skrev:Hej jag kan ingenting om högtalarbygge, men inbillar mig att en passiv sluten sub-bas är en ganska enkel konstruktion. Det gäller "bara" att hitta ett lämpligt element och därefter att bygga en lagom stor låda i lagom tjock mdf. Det svåraste är väl att få den tät och eventuell stagning, men inte ens det handlar om raketforskning.

Så ser min bild ut. Är den rimligt riktig, eller är det mycket mer komplicerat än så? Vari består i så fall lurigheterna?

OM jag har helt fel och det krävs typ ingenjörsexamen för att ge sig på ett dylikt projekt, så lämnar jag detta direkt.
OM man har förutsättningar att klara av det om man kan sätta ihop en IKEA-bokhylla, så är jag klart sugen.

Hur börjar man? Var får man tag på element? Hur vet man vad man ska ha? Finns det prisvärda "kit"?

Tacksam för alla idéer och input! :)


Ja, alltså det räcker ju för att få ihop en låda som låter och om det är de enda kraven så är man ju hemma :)

Om man vill ha rätt ljudtryck och dessutom spela tillräckligt långt ner i frekvens så blir det lite klurigare. Vill man dessutom ha det rimligt odistat så blir det svårare. Vill man dessutom att det inte ska dista hörbart vid de ljudtryck man kan komma att lyssna vid så behöver man börja simulera och mäta....


Jag vete fan om det är så mycket krångligare än att köpa två element, bygga två lådor och klämma i ett element i varje?
Dom flesta elementen är ju byggda på, så det finns ju rekommendationer till förbannelse om man googlar.
Sen kan man givetvis inte nå 120 dB @ 10 Hz för 6000 spänn, men man kan ju börja med två element av hyfsad kvalisort, och sen uppgradera till fler likadana om man vill ha mer.
En sluten låda går ju knappt att misslyckas med..

Jo. Finishen då. :D

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1513
Blev medlem: 2007-07-24

Inläggav Helmut » 2014-02-06 00:41

Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 00:45

Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.


Om man måste välja så tror jag de flesta föredrar välljudande framför att spela så djupt som möjligt, men det går ju att få både och. Det kostar bara en del.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Bygga baslådor

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 07:33

bakerman22 skrev:Jag vete fan om det är så mycket krångligare än att köpa två element, bygga två lådor och klämma i ett element i varje?
Dom flesta elementen är ju byggda på, så det finns ju rekommendationer till förbannelse om man googlar.

En sluten låda går ju knappt att misslyckas med..



Ja, det var ungefär så jag tänkte. Men i stället för att googla, frågade jag på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 07:36

Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.


Mina nuvarande frontar går ner till typ 23 Hz. Några Hz till kan väl inte skada tänker jag. Och så avlastar jag frontarna och deras förstärkare genom att låta subbarna ta hand om LFE-kanalen. Tänkte jag. :)

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Inläggav JonasW » 2014-02-06 08:32

MichaelG skrev:
Helmut skrev:Jag har testat flera typer av baslådor. Min erfarenhet är att låga frekvenser inte hörs i normala rum. Om det var kraftigt tryck hoppade alla grejer i rummet runt i rummet. Föremål trillade ner från bokhyllan. Dessutom märkte jag att både mellanregistret och diskanten ljudet försvann. Körde jag filmer som jag spelat in i förarhytten på ett ånglok kunde jag bli illamående.
Trivs själv bättre med snabba och välljudande basar som går skapligt långt ner.


Mina nuvarande frontar går ner till typ 23 Hz. Några Hz till kan väl inte skada tänker jag. Och så avlastar jag frontarna och deras förstärkare genom att låta subbarna ta hand om LFE-kanalen. Tänkte jag. :)


Att dom går ned till 23Hz är inte samma sak som att de spelar rent vid 23Hz. Antar att 23Hz är din -3dB punkt för högtalaren vilket inte är fy & skam för ett par frontar ändå.

Ett par välbyggda subbar kommer dock att spela betydligt bättre/renare & högre vid 23Hz och troligen en bra bit högre upp i frekvensspannet än vad dina frontar klarar av.

Det kommer att bli ett grymt lyft i anläggningen om du integrerar dom bra.
Senast redigerad av JonasW 2014-02-06 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2014-02-06 15:45

Ska vi enas om ett element?

Element lämpliga för slutna lådor:

RSS390HF-4
L26ROY

Fyll på!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 16:09

Elfsberg skrev:Ska vi enas om ett element?

Element lämpliga för slutna lådor:

RSS390HF-4
L26ROY

Fyll på!


Fast med ROY så blir det väldigt många lådor om man vill upp i de ljudtryck som pratas om här.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 17:28

AndreasArvidsson skrev:Fast med ROY så blir det väldigt många lådor om man vill upp i de ljudtryck som pratas om här.


Hur vet man det? Specen är:
Typ: Bas
Membranstorlek: 10 Tum
Membrantyp: Aluminium
Impedans: 4 Ohm
Frekvensomfång: 20-1000 Hz
Effekt: 350 W
Känslighet: 88 dB/SPL
Resonansfrekvens: 22 Hz
Vas: 87 L
Qts: 0.31
Yttermått: Ø 269 mm
Monteringshål: Ø 236 mm
Vikt: 10 kg

Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2014-02-06 17:38

Ju längre ner i frekvens du kommer, desto mer luft måste du flytta för bibehållen output.
ROY är ganska små element, och flyttar således inte jättemassor med luft.

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Inläggav zartok » 2014-02-06 17:41

jag kör ultimax, det är ett prisvärt element med hyfsat lång slaglängd. men dom vill gärna ha lite större lådor :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 18:05

MichaelG skrev:Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?


Nja det inte helt korrekta som du gör är att du antar att basarna klarar av 350w i hela det registret du kommer spela. Vilket de inte gör; slaglängden begränsar vid lägre frekvenserna.
Jag har inga siffror i huvudet men det är iaf mindre än 350w vid 20Hz. Jag kan simulera åt dig lite senare.

Dessutom så dimensionerar iaf jag så att man aldrig skall behöva tangera xmax. Så vill du kunna spela 120dB så skulle jag råda till minst 126dB i kapacitet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 20:14

Så här är en simulering av 2st Dayton RSS390HF mot 2st Seas L26ROY
Observera att detta är alltså för ett par basar av var sort.
Inget rumsstöd på. 80gradig talspole.

Bild

Max ljudtryck vid 20Hz är per PAR:
RSS390: 108dB
L26ROY: 101dB
Så för att kunna återge 120dB vid 20Hz med L26ROY så krävs ca 16st. Där av min tidigare kommentar om att det går åt många.

Sedan får man tänka på att det tillkommer rumsstöd/kavitetgain och väggstöd så ett par RSS390 klarar nog allt av 120dB vid 120Hz, men inte med någon stor marginal.
Värt att notera är att 120dB är väldigt starkt. Spelar du en 120dB 20Hz sinus så skakar hela rummet.


Dessutom är det mer än MOL som räknas. L26 med sitt lägre Q-värde(~0.5) kräver aktiv kompensering för att spela rakt ned till 20Hz. RS390 klarar sig mycket bättre ur denna aspekten pga sitt högre Q-värde(~0.7).


Lycka till med bygget Michael. Är det något jag kan hjälpa till med så är det bara att tjoa till :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2014-02-06 22:08

Äh. Det är coolt med basar från golv till tak!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Inläggav Andr82 » 2014-02-06 22:24

http://www.earthquakesound.eu/car-audio ... i-15d.aspx Jag kunde inte låta bli! Den kanske inte spelar rent alls, men slaglängd och låg fs för sub bruk har den iaf! ;)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-02-06 23:02

AndreasArvidsson skrev:Lycka till med bygget Michael. Är det något jag kan hjälpa till med så är det bara att tjoa till :)


Tack. Jag avvaktar litet för att se vad som händer med Aerob-subben, annars planerar jag att sätta igång i vår. Men jag får väl se när andan faller på. Jag hör gärna av mig när det är dags. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-06 23:32

MichaelG skrev:Tack. Jag avvaktar litet för att se vad som händer med Aerob-subben, annars planerar jag att sätta igång i vår. Men jag får väl se när andan faller på. Jag hör gärna av mig när det är dags. :)


Ja gör så. De elementen kan absolut vara värt att vänta på.
Kanoners :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 12:20

Det bidde inga sub-byggen. Jag snubblade över en begagnad sub i stället. Den heter SVS pb12-plus/2. Lådan är på brutto 220 liter och innehåller bland annat två nedåtriktade 12"-element och en 900 w förstärkare. Man kan välja att plugga ett, eller två av de tre basreflexhålen för att välja undre gränsfrekvens. Jag har valt att plugga två hål vilket ger den rakaste kurvan och djupaste basen (16 Hz).

Tack för all hjälp och engagemang, men jag inser att jag inte ville bygga en sub för att jag ville bygga en sub, utan för att jag tänkte att det var ett hyfsat enkelt och kostnadseffektivt sätt att få det jag ville. Det är nämligen väldigt glest med riktigt kapabla subbar på begagnatmarknaden. Men så dök ovanstående upp och då var det ju ännu enklare än att bygga själv! :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:23

Att du är nöjd är det viktigaste. Grattis säger jag bara :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-03-05 13:47

Först och främst: Kan inte någon mod, eller de som lagt in dem, rätta till
bilderna i den här tråden så att de går in under den reglementsenliga
bredden 800 pixlar? Det blir ju superjobbigt att läsa de inlägg som finns
och som inte har blivit avstavade av inläggaren, med lagom spaltbredd.

Är det inte 800 pixlar som gäller?

Jag är inte så datorkompatibel, men finns det ingen möjlighet att göra
konvertering automatiskt till 800 pixlars bredd när någon inläggare som
inte orkar göra det själv ställer till det på det här viset?

AndreasArvidsson skrev:
MichaelG skrev:Och då får jag det till att 88 dB vid 1 w ger c:a +25 dB vid 350 w=113 dB. 2 Högtalare ger bortemot +6 dB = 119. Det är ju jättenära 120 dB. Visst inser jag att detta är teoretiska siffror, men tänker jag helt fel någonstans?

Nja det inte helt korrekta som du gör är att du antar att basarna klarar av 350w i hela det registret du kommer spela. Vilket de inte gör; slaglängden begränsar vid lägre frekvenserna.
Jag har inga siffror i huvudet men det är iaf mindre än 350w vid 20Hz. Jag kan simulera åt dig lite senare.

Dessutom så dimensionerar iaf jag så att man aldrig skall behöva tangera xmax. Så vill du kunna spela 120dB så skulle jag råda till minst 126dB i kapacitet.

Det finns en tveksamhet ytterligare i MikaelGs resonemang, nämligen att han
tycks utgå ifrån att han kommer att sitta en meter ifrån basarna.

Det är vanligare att man sitter 3-5 meter ifrån dem (vilket gör att man förlorar
sisådär 10-14 decibel). Å andra sidan finns ju ett visst rumsstöd i en normalt
rum, men som han räknar kan man oavsett allt alltså inte räkna.

Känsligheten berättar inte hur starkt det blir på lyssningsplats - och den där
effekttålighetssiffran betyder inte att slaglängden räcker till för den angivna
effekten vid alla frekvenser och oavsett kabinett.

I sluten låda är heller inte känslighetens ens i närheten av den angivna nere
vid 20 Hz. Den verkliga känsligheten där ner ligger snarare under 75 dB, något
mera i mycket, mycket stor låda. I och för sig oräknat mer än en angränsnings-
yta från rummet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 14:49

IÖ; Ah, avståndet glömde jag bort (men det kompenseras ju som sagt till viss del av rumsstödet). Och i övrigt verkar det också litet för bra för att vara sant. :wink:

Jag inser att man får vara väldigt försiktig med hur man använder siffror och teoretiska värden när man omsätter dessa till praktisk verklighet. Det är bara det att jag har för litet erfarenhet/kunskap för att veta hur fel man kan hamna.

Om jag exempelvis tar mina nuvarande frontar. De specar 93 dB/1w, 23Hz-30KHz, effekttålighet 500w. Det ser ju respektingivande ut och eftersom impedansen är 4 ohm och mitt slutsteg ger 2*500w i 4 ohm tänker jag att jag kan spela ganska högt. Och det kan jag ju.

Men orgelmusik med mycket pedal låter inte jättekul. Och vissa filmer med extremt basmuller låter också apa. Åtminstone i basen. Därför sluter jag mig till att specarna bara gäller vid vissa förhållanden (typ 1 KHz/10% dist) och inte över hela registret.

Men nu har jag kompletterat med en stor sub och många hundra watt och är hur nöjd som helst. Men rent intellektuellt vet jag att jag varit jättenöjd flera gånger förut - ett tag. Så hur tänker jag om ett år? Är jag fortfarande nöjd, eller jagar jag en tvilling till min sub då tro? :twisted:

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3724
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Inläggav Adhoc » 2014-03-05 14:55

Klart du behöver en sub till. :D Det är bara börja kolla in begagnatannonser igen efter ytterligare en.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-03-05 14:57

AndreasArvidsson skrev:Att du är nöjd är det viktigaste. Grattis säger jag bara :)


Tack! :)


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster