Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
Hangadrott skrev: Jag tänker mig slutna lådor.
Alexi skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
Ja fel av mig, var ju det jag menade.
Alexi skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
Ja fel av mig, var ju det jag menade.
DQ-20 skrev:JAG tycker nog allt att det elementet är lite för "fint" för att sätta i en sluten låda i hemmabyggen. Elementet är väl det närmaste man kommer en Ino 12" på "öppna" marknaden och om man tittar på T/S och de tester som finns på nätet så är det först när man sätter det i en basreflex som det verkligen skiljer ut sig från mängden. För stora slutna lådor finns det många andra element att tillgå som är billigare och "lika" lämpade för sluten låda som Scanspeak-elementet. Ska man man ha slutna basar måste man räkna med att ha många element för att tillgodogöra sig de fördelar som ett slutet system kan erbjuda vid sidan av en basreflexkonstruktion. Det finns liksom ingen ersättning för "svep volym". Eller som jänkarna säger "There is no substitute for cubic inches."
Tyckmycken,
/DQ-20
Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
Cortado skrev:Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
För mig som lägger tid på att simulera element i lådor innan jag bygger är det ett främmande koncept att man rekommenderar en lådkonstruktion för ett mer eller mindre valfritt element. Den kunskap jag läst mig till genom böcker och "internet" (olika sidor och forum) talar ganska entydigt för att man, i basreflexkonstruktioner, bör anpassa alla aspekter av lådan till det element man valt.
Cortado skrev:Perfector skrev:Elementval lämnar jag åt dig och ger förslag på låda istället.
För mig som lägger tid på att simulera element i lådor innan jag bygger är det ett främmande koncept att man rekommenderar en lådkonstruktion för ett mer eller mindre valfritt element. Den kunskap jag läst mig till genom böcker och "internet" (olika sidor och forum) talar ganska entydigt för att man, i basreflexkonstruktioner, bör anpassa alla aspekter av lådan till det element man valt.
Perfector skrev:Sinus i Bureå byggde sådan och höll på att riva kåken.
Perfector skrev:Väl bekomme.
Förutom att röret i mellanväggen belastar basarna sinsemellan och styr dom noggrannare så ger lådan av någon anledning en SPL-förstärkning på mer än 6 dB.
Effekttåligheten ökar åxå dramatiskt när dom styr varandra
Elementen från Monacor är kanonfina och använder dubbla magneter, den ena i talspolens mitt med samma flöde per ytenhet som den stora.
Att mellanväggen ska vara 38cm bred skrev jag inte, bara hur hög den är.
Men nu har jag skrivit det också
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Väl bekomme.
Förutom att röret i mellanväggen belastar basarna sinsemellan och styr dom noggrannare så ger lådan av någon anledning en SPL-förstärkning på mer än 6 dB.
Effekttåligheten ökar åxå dramatiskt när dom styr varandra
Elementen från Monacor är kanonfina och använder dubbla magneter, den ena i talspolens mitt med samma flöde per ytenhet som den stora.
Att mellanväggen ska vara 38cm bred skrev jag inte, bara hur hög den är.
Men nu har jag skrivit det också
Den refererade konstruktionen är i allt väsentligt två basreflexlådor som inte går att ta isär. Bättre då att bygga två separata lådor. MYCKET bättre.
/DQ-20
murgatroyd skrev:Det var Bo Hansson Rauna, Opus etc som köpte konkurslagret enligt denna info:
Http://www.radiomuseum.org/dsp_herstell ... y_id=12001
Perfector skrev:Ordningslådor är åxå dubbelkammare och dom funkar ju fint!
Perfector skrev:Jag tänker inte gå in i polimik med dig.
Jag har föreslagit en konstruktion, inte sagt att gud bor i den.
alltså låter jag TS bedöma vad han vill ha och hur han vill nå dit.
DVD-ai skrev:+1 på katten !
Om du vill bygg så bygg lådorna själv enligt ritningen och smäll i elementen och kör ihop och montera portar och i med dämpmaterial![]()
bra tips på bra och kompetenta moduler som inte låter så mycket utan bara spelar musik och film så som man vill att det ska vara !
kontakta Ingvar Öhman och beställ
Komorok skrev:Vaddå "dubbelkammare"? om det sitter två element i en gemensam 200-literslåda eller om de ha separata 100-literslådor kvittar ju helt. Att ha separata lådor med ett rör emellan skapar bara förutsättningar för att försämra resultatet genom att utnyttja elementens produktionstekniska skillnader på sämsta sätt.
Hangadrott skrev:Jag sitter med XTZ Cinemasystem som jag vill komplettera med två DIY-subbar. Cinemahögtalarna är enligt tillverkaren optimerade för att delas vid 80Hz så subbarna ska spela från botten upp till 80Hz. De kommer att användas till film uteslutande i en blivande dedikerad biogrotta.
Maxstorlek på respektive sub är 60x60x90 (BxDxH) vilket om man bygger i 22mm mdf med 44mm frontbaffel blir ca 250L innervolym (utan stag och element). Dock får subbarna gärna vara mindre (ex 60x60x70). Jag tänker mig slutna lådor.
Tänkte driva subbarna med förslagsvis något av följande PA-steg:
The t.amp 2400 MK-X
Behringer iNuke NU6000
The t.amp Proline 3000
Eller något annat om det finns bättre kring denna prisklass (2500-5000kr).
Min första tanke var att det skulle vara ett 15” per låda men med en möjlig innervolym på 200+ liter så kanske även ett 18” element per låda skulle kunna funka. Har hankat mig fram med min gamla Miragesub (2x8”) men känner att det nu är dags att byta upp sig. Då kommer vi till frågan, vad för element kan man stoppa i? Budget är ca 15-20 tkr för allt inkl slutsteg.
Efter en del sökande, läsande och diskuterande med folk på forum som vet mer än en annan så är detta några av de element kommit upp som tänkvärda alternativ:
15” förslag
TC Sounds LMS-R 15"
Acoustic Elegance TD15H+
Dayton Audio Ultimax 15"
Rhytmik Audio DS1500 15"
Dayton Audio RSS390HF 15"
18” förslag
iST UXL 18"
Acoustic Elegance TD18H+ Apollo
iST IXL 18" MK2
Dayton Audio RSS460HO 18"
Dayton Audio Ultimax 18"
Stereo Integrity HST-18 18”
BMS 18N8..
Läser man på http://www.data-bass.com/drivers så finns flera av ovanstående element med och de flesta verkar bra sitt sätt. Vad säger ni som sitter på en massa erfarenhet, vilket bör man slå till på eller är det kanske något helt annat man ska titta på?
MagnusÖstberg skrev:DVD-ai skrev:+1 på katten !
Om du vill bygg så bygg lådorna själv enligt ritningen och smäll i elementen och kör ihop och montera portar och i med dämpmaterial![]()
bra tips på bra och kompetenta moduler som inte låter så mycket utan bara spelar musik och film så som man vill att det ska vara !
kontakta Ingvar Öhman och beställ
Du och Komorok har väl inte läst första posten ens två sekunder. Men det är klart, får ni in steg, filter och Y-4 på 15 papp är nog fler intresserade av den lösningen.
Hangadrott skrev:Kraniet:
Tanken från början var att bygga sluten låda för vad jag förstått är det enklare att bygga jämfört med ex basreflex. Men som tidigare sagt finns det stora vinster med basreflex samt att det går att få lite konstruktionshjälp så har jag inget emot basreflex.
Min tanke var att bygger man två subbar nu med den budget som finns så kan man alltid komplettera med ytterligare fler subbar om det skulle behövas och mer pengar finns att spendera. Bygger jag fyra nu så blir det mindre pengar per sin och element och mer förstärkeri att införskaffa.
Jag har inget emot om det spelar djup ned och inte heller om det går att spela högt med det ska fortfarande vara kvalité på ljudet även om det kommer till film.
Subbarna kommer när ett styck hemmabio är byggt stå bakom en ljudtransperent duk. Ev skulle ytterligare två subbar kunna få plats i var sitt hörn i andra änden av bio. Alternativt skulle man kunna ha fler subbar bakom duken, ställa bredvid varandra eller stapla.
Kraniet skrev:Alexi skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle nog påstå att det här är ett mycket bättre element:
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/32w-4878t00.pdf
Ja fel av mig, var ju det jag menade.
men det kan väl näppeligen vara det bästa alternativet om man ser till priset? 4500 kr per element.
till samma pris får man tre 30W basar tex, nog ger tre 30W bättre ljud/prestanda än ett 32W?
edit: sen finns det ju en del 15" och kanske tom 18" för halva kostnaden. Jag skulle kolla lite mer på PA element, upplever att de verkar ha bäst prestanda/pris förhållande.
Hangadrott skrev:Kraniet:
Är nog mer inne på djupbas (infra) och missa lite i ljudtryck, vilket då skulle förespråkar slutna lådor...
Samtidigt behöver subben kunna spela upp till 80Hz för att möta de övriga högtalarna.
DQ-20:
På minhemmabio är det många som bygger 4 st ultimax 15" i slutna lådor eller 4 st lms-r 15" om man har mer budget.
DQ-20 skrev:Men stora lådor blir det. Ännu billigare är Dayton Audio RSS390HF-4 15" som också är "bra" enligt de som har provat. Men någonstans där ligger det. Ska det vara någon idé att spela <<20 Hz behöver högtalarna kunna pumpa mycket luft. Tycker jag alltså.
/DQ-20
Cortado skrev:RSS390HF-4 i 125L slutet är ju bra. Visst, inte Q 0,5 men ändå tillräckligt* bra och som du säger är den ju billig. Fyra såna så borde man komma neråt 10-12 kanske, med EQ?
Cortado skrev:DQ-20 skrev:Men stora lådor blir det. Ännu billigare är Dayton Audio RSS390HF-4 15" som också är "bra" enligt de som har provat. Men någonstans där ligger det. Ska det vara någon idé att spela <<20 Hz behöver högtalarna kunna pumpa mycket luft. Tycker jag alltså.
/DQ-20
RSS390HF-4 i 125L slutet är ju bra. Visst, inte Q 0,5 men ändå tillräckligt* bra och som du säger är den ju billig. Fyra såna så borde man komma neråt 10-12 kanske, med EQ?
* är ju såklart en definitionsfråga, speciellt här på faktiskt. En vanlig svensson lär ju inte ens tänka på att köpa EN 15" sub hem...
DQ-20 skrev:Cortado skrev:RSS390HF-4 i 125L slutet är ju bra. Visst, inte Q 0,5 men ändå tillräckligt* bra och som du säger är den ju billig. Fyra såna så borde man komma neråt 10-12 kanske, med EQ?
Det där med q-värde är ju mycket en fråga om EQ. Om man har högre q-värden, säg 0,7 vid ca 30-35 Hz kan det ju finnas möjlighet att klara sig helt utan EQ beroende på rum. Om inte annat spar man ju termisk effekt. Å andra sidan finns de ju så många billiga förstärkare och digitala EQ-apparater nuförtiden att lösningen övermotoriserat element + EQ har blivit mer och mer tilltalande.
/DQ-20
Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra i den här frågan egent-
ligen, mer än att jag kan tycka att många av svaren och kommentar-
erna jag sett varit rätt tumregelmässiga och exkluderande.
Men oavsett detta vill jag namna en sak som jag inte sett i någon av alla
de LT-diskussioner som förekommit, nämligen att det - även om paramet-
rarna går att välja rätt så fritt - INTE (nu blir jag lite tumregelmässig
också Embarassed) alls är någon vidare bra ide att basera sådana konstruk-
tioner på ett baselement med högt Q-värde.
Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut
tonkurvan långt och få låg distorsion. Det är när man INTE LT-kompen-
serar som ett lite högre Q-värde har en poäng, nämligen att ge den
tonkurva man vill ha.
Det där med att välja baselement optimerade för sluten låda när man
skall LT-kompensera är alltså ingen bra ide. Snarare tvärtom. Ju lägre Q
de har (allt annat lika) desto större chans är det att de skall spela med
rimligt låg distorsion. När man passerar Fo så finns det nämligen inte
några lineariserande egenskaper från massastyrning kvar, och distor-
sionen ökar ofta lavinartat om inte systemet är något alldeles oerhört
intrinsiskt linjärt eller om den elaktromagnetiska styrningen är tillräck-
ligt dominerande.
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså
typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje
fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av
receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett
hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag-
netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur
mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli-
cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i
övrigt identiskt högtalarelement.
Det kan även sägas att INGET av de nämnda fallen kommer att uppvisa
en ens i närheten av lika låg distorsion i det lägre registret, som från
basreflexlådor med samma utsträckning nedåt.
Till näst sist vill jag även påpeka att det i resonemanget inte innehålls
något hänsystagande till lyssningsrummets kavitetseffekt. Det har ju
liksom inte med det här resonemanget om "distorsion kontra LT-ut-
sträckning" att göra.
Till sist vill jag nämna om att en elektroniskt kompenserad sluten låda
med 10" stort baselement, INTE kommer att kunna (vid sina minst
kapabla frekvenser, det vill säga längst ned mot dess undre gränsfrek-
vens efter eq eller utan) flytta signifikant mera luft är en basreflexlåda
med 6,5" stort baselement med samma slaglängd och dimensionerat
för samma undre gränsfrekvens.
Något att tänka på för den som väljer bort 6,5" i 30 liter basreflexlåda
till förmån för 10" i sluten låda med (eller utan) elektronisk kompen-
sering. Uppe vid 50-100 Hz är dock 10"-i sluten låda-lösningen, mycket
kapablare att flytta luft. Men det är ofta svårt att utnyttja det när det
ändå är systemets kapacitet vid de lägsta frekvensernas kapacitet som
kommer att sätta gränsen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Noterade trådstartarens insiktsfulla: "Jo, det blir säkert bra och jag
har även noterat att just nu är aktiv kompensering lösningen till det
mesta...... Wink".
Du har så rätt. Trender kommer och trender går. Fysikens lagar består.
PPS. Jag har ju redan nämnt att resonemangen i det ovanstående är
väldigt förenklade, men jag kan särskilt nämna att faktorer som ks/kl
och mekanisk motorgeometri påverkar undantagen, liksom att det som
händer siginfikant under rummets kavitetsfrekvens delvis följer andra
lagar med avseende på distorsion.
boom skrev:Ho är en bättre bas om man ser till att man får ett lägre Q värde än man får med HF basen om man jämför i 125 liters låda HF Q 0.758 med 75 grader på talspolen HO Q 0.5805 med 75 grader på talspolen. Jag hade valt HO basen .
Kraniet skrev:HO är betydligt bättre för EQ i den volymen. En bättre anpassning mot rummets förstärkning dessutom.
Cortado skrev:boom skrev:Ho är en bättre bas om man ser till att man får ett lägre Q värde än man får med HF basen om man jämför i 125 liters låda HF Q 0.758 med 75 grader på talspolen HO Q 0.5805 med 75 grader på talspolen. Jag hade valt HO basen .
Hade inte jag.
75 grader, 50% fluff, 125L.
Cortado skrev:Kraniet skrev:HO är betydligt bättre för EQ i den volymen. En bättre anpassning mot rummets förstärkning dessutom.
Nu är du inne på något jag gärna vill veta mer om, vad är det som avgör hur bra elementen är för EQ och hur blir den bättre anpassad för rumstödet?
Kraniet skrev:fast nu pratar vi "infra-bas" och då blir ingen(en del) lycklig av q 0,7 vid 35 hz.. helst vill vi komma ned till ett q i låda runt 0,5.
Öhmans har tidigare skrivit...
Cortado skrev:Nu är du inne på något jag gärna vill veta mer om, vad är det som avgör hur bra elementen är för EQ och hur blir den bättre anpassad för rumstödet?
boom skrev:Det du ser i den blå kurvan är det höga Q värdet som ger en mindre artikulerad bas imot den röda kurvan.
Kraniet skrev:Sen måste man ju ha koll på lådans resonansfrekvens förstås. hjälper ju inte att ha lågt q-värde om resonansfrekvensen är väldigt hög.
Tex kan man ju se att om man vill spela ned till 15Hz så kan man göra det med en låda med Q=0,7 om resonansfrekvensen är 23 Hz. Med ett Q på 0,5 kan resonansfrekvensen istället vara 30 Hz.
Men sen kommer man väl till en punkt där man måste ge sig. Vill man spela 10 Hz ja då behöver man ju en resonansfrekvens i lådan på 20Hz om man ska klara sig med ett Q på 0,5. Blir ju lätt våldsamt stora lådor om man ska dra det till sin spets.
DQ-20 skrev:boom skrev:Det du ser i den blå kurvan är det höga Q värdet som ger en mindre artikulerad bas imot den röda kurvan.
Har du testat? Jag har nämligen svårt att se påtagliga orsaker till sämre artikulation. Grupplöptiderna är extremt låga i vilket fall som helst och det motorstarkare elementet har inte fått EQ så att den har samma tonkurva som det motorsvagare.
/DQ-20
JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.
De som varit här och provlyssnat har då inte haft några invändningar heller.
Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.
Kraniet skrev:JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.
De som varit här och provlyssnat har då inte haft några invändningar heller.
Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.
Hur djupt spelar du?
Är ju perfekt att kunna få konkret information om hur ett bassystem fungerar.
Jag tror nog att skillnaden mellan HF och HO är svårt att uppfatta. Som så mycket annat på detta forum är det ju hårklyverier
En fördel med HF är ju att den faktiskt har 2mm större xmax
JonasW skrev:Jag spelar ned till 10Hz och har ett högpass där med 48dB branthet.
Ska däremot testa att spela med kompressorn i steget istället och verkligen kunna utnyttja max av elementen.
JonasW skrev:Kraniet skrev:JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.
De som varit här och provlyssnat har då inte haft några invändningar heller.
Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.
Hur djupt spelar du?
Är ju perfekt att kunna få konkret information om hur ett bassystem fungerar.
Jag tror nog att skillnaden mellan HF och HO är svårt att uppfatta. Som så mycket annat på detta forum är det ju hårklyverier
En fördel med HF är ju att den faktiskt har 2mm större xmax
Jag spelar ned till 10Hz och har ett högpass där med 48dB branthet.
Ska däremot testa att spela med kompressorn i steget istället och verkligen kunna utnyttja max av elementen.
JonasW skrev:Jag har 4st RSS390HF 15" i 125-liters lådor fyllda med isolering. Fungerar riktigt bra och spelar med extremt låg distortion, uppmätt med kalibrerad mick och REW.
De som varit här och provlyssnat har då inte haft några invändningar heller.
Ett slutsteg med mycket effekt samt en MiniDSP kan göra underverk. Q-värdet i sig är ju inte allt för viktigt längre då. Grundvolymen i sig får ju dock inte vara ALLT för liten om man verkligen vill pressa elementen.
AndreasArvidsson skrev:Kompressorn? Vilken nytta skulle en kompressor göra?
Kraniet skrev:Varför högpass? kändes onödigt på en sluten låda
Hangadrott skrev:Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?
Hangadrott skrev:Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?
boom skrev:DQ-20 skrev:boom skrev:Det du ser i den blå kurvan är det höga Q värdet som ger en mindre artikulerad bas imot den röda kurvan.
Har du testat? Jag har nämligen svårt att se påtagliga orsaker till sämre artikulation. Grupplöptiderna är extremt låga i vilket fall som helst och det motorstarkare elementet har inte fått EQ så att den har samma tonkurva som det motorsvagare.
/DQ-20
hur motverkar du att fasvinkeln ökar med Q och att basen blir hissad med några dB med ett hissad Q.
Dom flesta som bygger bas lådor är ute efter infra och då är det bättre med ett lågt Q .
Jag testade lite snabbt i måndags en xtz subb som skall vara populär i vissa köpe kretsar värre skit får man leta efter och då gjorde jag en snabb test jämförelse mellan en fynda bas i diy låda fyndan slog ut xtz basen i dom applikationerna vi använde.
för att lyssnings testet skulle bli något så när rättvis så använde jag mig av ztz inbyggda steg till båda högtalarna.
när han hade hört mina andra basar då gråt stackarna för han hade upptäckt vilket skräp han hade köpt.
Så är det med höga Q värden sen beror det i vilken applikation man skall ha och vilket Q värde man strävar efter.
Cortado skrev:Hangadrott skrev:Skulle man vinna mycket på att göra lådorna större, låt säga ha en innervolym på ca 200 liter (minus stag, element och "fluff")?
Fluffet behöver man inte räkna bort, den ökar volymen i lådan. Under förutsättning att man väljer en fluff som är isotermiserande (glasull, stenull t.ex). Det andra som element och stag skall du räkna bort.
Ökad volym ger bland annat lägre Q, lägre tryck i lådan vid "hög volym" och högre känslighet vid lägre frekvenser. Så det är väl sällan sämre med större låda, men skall man ändå ha fyra subbar (eller ännu fler för den delen) så kan det ju vara lättare att offra lite volym i.o.m att prestandan kommer vara
Bifogat en bild, blå och röd är med 50% fluff. Den gröna är i en "oändligt stor låda".
Blå låda, 125L, ger Q 0,7689 med f0 29,79Hz
Röd låda, 190L, ger Q 0,688 med f0 26,26Hz
That is, om jag gjort allt rätt.
DQ-20 skrev:Några kommentarer:
1. I en sluten låda finns det ingen större anledning att ha halvfullt med fluff.
2. Jag har jämfört Basta med IÖ:s empiriska resultat som varit publicerade i MoLt i samband med byggartikeln om LTS B1 och kommit fram till att i Basta motsvarar ca 33% i praktiken 50% fluff (adiabatisk konstant=1,13) och ca 66% motsvarar 100% fluff (adiabatisk konstant=1,26), dvs helt fullt men inte packat.
3. Basta simulerar inte fluffets dämpning. Jag tippar på att för ett idealt element och en låda full med dämpande fluff (ull, mineralull, skum) kommer verkligt q-värde i lådan ligga närmare 0,7 än 0,8 för 125-literslådan. "Optimaldämpar" man lådan, dvs. moffar i fluff precis tills resonansfrekvensen börjar stiga igen blir skillnaden mot simulerat resultat ännu större och jag GISSAR att man då är nere kring 0,7. När man dimensionerar med dämpmaterial måste man alltså "ta höjd" för att dämpmaterialet faktiskt dämpar luftfjädern. Fast nu talar vi om skillnader på ca 1 dB eller så.
/DQ-20
Cortado skrev:DQ-20 skrev:Några kommentarer:
1. I en sluten låda finns det ingen större anledning att ha halvfullt med fluff.
2. Jag har jämfört Basta med IÖ:s empiriska resultat som varit publicerade i MoLt i samband med byggartikeln om LTS B1 och kommit fram till att i Basta motsvarar ca 33% i praktiken 50% fluff (adiabatisk konstant=1,13) och ca 66% motsvarar 100% fluff (adiabatisk konstant=1,26), dvs helt fullt men inte packat.
3. Basta simulerar inte fluffets dämpning. Jag tippar på att för ett idealt element och en låda full med dämpande fluff (ull, mineralull, skum) kommer verkligt q-värde i lådan ligga närmare 0,7 än 0,8 för 125-literslådan. "Optimaldämpar" man lådan, dvs. moffar i fluff precis tills resonansfrekvensen börjar stiga igen blir skillnaden mot simulerat resultat ännu större och jag GISSAR att man då är nere kring 0,7. När man dimensionerar med dämpmaterial måste man alltså "ta höjd" för att dämpmaterialet faktiskt dämpar luftfjädern. Fast nu talar vi om skillnader på ca 1 dB eller så.
/DQ-20
Då svarar jag med kommentarer och frågor!
1. Jag har vart lite konservativ med fluffet. En tanke av oro har vart att man inte vill ha fluffet så nära elementet för att inget löst ska slinka in i den. Dock kan man ju fylla på och ha något grovmaskigt nät mellan fluffet och elementet för att hindra den situationen. Man kanske skall räkna hur många procent mycket fritt utrymme det finns i lådan och ange typ det. Fast det går inte riktigt ihop med punkt 2, om man vill försöka estimera verkligheten..
2. Om jag förstår det där rätt så skiljer sig det där p.g.a det fluffets "isotermiska värde" i Basta! inte stämmer med faktiska fluffet man använder?
3. Har jag inte tänkt på, men det är ju logiskt.
Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!JonasW skrev:Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.
JonasW skrev:
Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.
Alexi skrev:Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!
Kraniet skrev:Ja jag vet inte hur mycket mekanisk slaglängd elementet har och ifall det går att bottna (så att talspolen tar i). Hur ser din EQ ut? Och hur högt spelar?
Med ett 48dB HP-filter får du ju ganska hög group delay samtidigt.
Jag använder två SPH 390TC som ju bara har 7 mm xmax och har aldrig bottnat mina. Är dock lite osäker på exakt hur djupt jag spelar.
Ett sätt att undvika skada är ju att inte använda för kraftigt slutsteg. Går ju ganska enkelt att räkna fram vilken effekt som behövs för att uppnå xmax. För RSS390HF är det drygt 195W (29 Vrms, 4,33 ohm) vid 10 Hz, läggt till 2mm åt båda håll och det krävs 220 W (31 Vrms, 4,33 ohm). Så det krävs ju ingen krallig stärkare direkt. Tycker mig se flera på forumet som köper tusentals watt till sina baslådor trots att man snabbt bottnar dom med nåt eller några hundra watt.
Alexi skrev:Det är ok att bottna element. Man ska dock aldrig använda element som inte tål att bottnas!JonasW skrev:Kan man verkligen till 100% lita på att elementet inte ska bottna endast pga inbyggda luftbromsen utan högpass? Tycker mig se en del folk som "klonkat" element med slutna lådor.
ja jag tycker LMS Ultra är en helt usel konstruktion, eftersom hela konen kan bli förstört om den slår för långt.JonasW skrev:Finns väl en hel drös med element som inte tål att bottnas. LMS Ultra är väl ett av dom som lätt tar stryk som jag förstått det. Samtidigt ett element som många gillar och tycker presterar bra.
Man får kanske inte allt ibland?
roggaro skrev:blir inte taldiaoligen vansinnig om man boostar mycke baseller kanske ni menar krasch bong bang
roggaro skrev:men, men blir man inte liksom döv... allt blir dovt och man hör inte vad som egentligen försiggårOK! man ser ju iaf, även om det kanske rycker i ögonlocken
JonasW skrev:Jag boostar säkert närmare 10dB ned mot 10Hz idag, men har samtidigt aldrig bottnat mina subbar än. Samtidigt så ska man väl aldrig säga aldrig med tanke på hur extrema filmerna blivit.
Med mina förutsättningar som är fyra Dayton med ett Inuke NU6000, hur hade du personligen valt att skydda elementen om inte fler element är ett alternativ?
AndreasArvidsson skrev:Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.
Sen finns det ju galningar som har hela subregistret upp till 10Hz 20dB starkare än de högre registren, men det är inte det vi pratar om nu.
AndreasArvidsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.
Sen finns det ju galningar som har hela subregistret upp till 10Hz 20dB starkare än de högre registren, men det är inte det vi pratar om nu.
"upp till 100Hz" skulle det stått.
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:AndreasArvidsson skrev:Våra hörsel har så dålig känslighet i infraregistret att det trots 10dB lyft vid 10Hz inte upplevs som speciellt starkt och det tar verkligen inte över dialogen.
Sen finns det ju galningar som har hela subregistret upp till 10Hz 20dB starkare än de högre registren, men det är inte det vi pratar om nu.
"upp till 100Hz" skulle det stått.
Har du kollat dina möjligheter att redigera på sistone?
Hangadrott skrev:När väl element är inköpta och lådor tillverkade kommer det behövas något att driva subbarna med. PA-steg som kommit upp är:
The t.amp 2400 MK-X
Behringer iNuke NU6000
The t.amp Proline 3000
Är det någon av dessa som är bäst för en budget av 2500-5000kr eller har ni andra förslag?
Kraniet skrev:fast har man EQ är det ju bara kompensera för fallet i stärkaren
Hangadrott skrev:När väl element är inköpta och lådor tillverkade kommer det behövas något att driva subbarna med. PA-steg som kommit upp är:
The t.amp 2400 MK-X
Behringer iNuke NU6000
The t.amp Proline 3000
Är det någon av dessa som är bäst för en budget av 2500-5000kr eller har ni andra förslag?
cobra-427 skrev:Tittar man på The t.amp 2400 MK-X så är det ca 2000 W bryggat och bara vid 8 ohm.
https://images7.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/c_156554_156555_156556_156557_163846_r3_en_online.pdf
boom skrev:cobra-427 skrev:Tittar man på The t.amp 2400 MK-X så är det ca 2000 W bryggat och bara vid 8 ohm.
https://images7.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/c_156554_156555_156556_156557_163846_r3_en_online.pdf
Sök på face audio f1200ts där har du orginalet till klonen t.amp 2400mkII.
cobra-427 skrev:boom skrev:cobra-427 skrev:Tittar man på The t.amp 2400 MK-X så är det ca 2000 W bryggat och bara vid 8 ohm.
https://images7.static-thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/c_156554_156555_156556_156557_163846_r3_en_online.pdf
Sök på face audio f1200ts där har du orginalet till klonen t.amp 2400mkII.
Först å främst så tror jag inte att TS tänker brygga något och den räcker säkert till med T.amp 2400 och då blir det billigare.![]()
Men sen att dom prövat i 4 ohm bryggat läge och ger 3000W om inte dom skriver att man kan köra även i 4 ohm bryggat i bruksanvisningen skulle jag inte
göra det...men jag är ju feg...
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/855865-measuring-amplifiers-40.html
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster