Moderator: Redaktörer
celef skrev:... verkar ju vara den sämsta tänkbara lösningen, men om man nu promt vill göra så, hur tight kan man ha mellan rör insida och baselement utan att det blir för jäkla dåligt? papprör som jag tänkte testa finns ju bara lättillgängligt i starkt begränsade storlekar
soundbrigade skrev:Jag tjackade ett papprör idag och kapade upp till två lådor. Kapade ett annat, smalare rör till basreflexrör. Ska starta upp fräsen och fräsa två trärundlar till topp och botten. Det hela blir lite trial and error.
Jag är nu mest ute efter en cool design.
celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?
kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden
Perfector skrev:Man kan tänka sig en falls som limmas innanför rörets väggar med en utfälld kant som man skruvar fast elementet i.
tätlist MDM-5 från monacor gör den tät och demonterbar
Fat_Arren skrev:stoppa ändan i ett basrör
Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
blir nog en rejäl resonans eller stående våg eller vad det heter vid typ 140hz, bör jag bry mig när jag ändå delar ganska brant en oktav under?
kan ju i och för sig pula i lite lätt glasull när jag ändå håller på, jag kan nog sno lite från vinden
Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Och gratis material är det bästa materialet.
celef skrev:Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
Den där resonansen borde väl gå att dämpa rättså rejält med en bit isolering i mitten av röret (där luftens hastighet är som störst)?
Helt riktigt, men praktiskt så är det nog enklast att fylla röret nerifrån och upp till mitten och kanske lite till, annars måste jag få in stag för att förhindra att materialet glider och lägger sig på botten
Tarzan skrev:celef skrev:Tarzan skrev:
Helt riktigt, men praktiskt så är det nog enklast att fylla röret nerifrån och upp till mitten och kanske lite till, annars måste jag få in stag för att förhindra att materialet glider och lägger sig på botten
Jo det funkar nog alldeles utmärkt att göra så, jag hade absolut använt den metoden om jag hade en neråtriktad bas oxå i samma rör
Borde du inte kunna skära till en bit som passar rätt så perfekt och dränka in den i lim på sidorna och putta den till mitten? Fast å andra sidan så lär du ju vilja fylla röret mer om det är slutet, så det tjänar kanske inte så mycket till.
Perfector skrev:En ordentlig matta AcousticQ ull som du rullar ihop och skjuter in en bit i taget till du få det ljud du vill ha då?
När det låter som du vill mäter och klipper du av rullen och slänger överskottet.
det kan vara en väg att gå.
Lite pyssligt, men det är väl meningen i grunden?
Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
Piotr skrev:Tarzan skrev:celef skrev:jag tänkte dela basen rätt lågt, under 80hz tycker jag brukar låta fint
rören är 1,2 meter långa
Jag tror att..
Ett rör öppet i ena änden och mer eller mindre slutet i andra utgör en öppen pipa aka 1/4-vågsresonator. Fundamentala resonansen hamnar på ca 70Hz om röret är 1.2m och tryckmaxima finns i den slutna änden, hastighetsmaxima i mynningen på den öppna änden.
I ett slutet rör med samma längd uppstår den fundamentala resonansen vid ca. 140Hz och tryckmaxima hittar man vid båda ändarna, hastighetsmaxima i mitten på röret.
AndreasArvidsson skrev:Du får mer vibrationer i golvet med spikes. Ser man till överföringen av energi så är spikes motsatsen till att lyfta basen från golvet.
celef skrev:oj, det hade jag inte ens tänkt på, men är det rätt väg att gå, jag tycker golvet låter mindre om jag lyfter upp röret från golvet, blir det samma effekt med spikes? jag är även lite rädd om parketten, kan man använda skydd under spike'sen?
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Du får mer vibrationer i golvet med spikes. Ser man till överföringen av energi så är spikes motsatsen till att lyfta basen från golvet.
Hur kan man få mer vibrationer av en nålspets än om röret står direkt på golvet?
celef skrev:Tjena grabbar, jag är än så länge rätt så nöjd med basrören, jag tycker faktiskt att det låter bättre med elementen placerade mitt på halva rumshöjdmåttet än vad det någonsin gjort med elementen placerat nära golv, visst kanske beror det en del på placebo efter testatandet med spegelmodellen men även barnen och frugan tycker att det låter luftigare och mycket mindre tungt och resonant, dom ger tummen upp för prestandan men tummen ner för utseendet, men det skiter jag i, jag gillar att formen är så strikt funktionell, men jag skulle behöva addera lite mer stabilitet, jag tror att jag vill ha fyra utriggare under botten, och dom ska vara platta och avrundade, men jag har svårt att komma fram hur långa utriggarna ska vara, ska dom vara en viss del av höjdmåttet eller en del av diametern?
Ps, jag gillar inte att använda punkt
Tarzan skrev:celef skrev:Tjena grabbar, jag är än så länge rätt så nöjd med basrören, jag tycker faktiskt att det låter bättre med elementen placerade mitt på halva rumshöjdmåttet än vad det någonsin gjort med elementen placerat nära golv, visst kanske beror det en del på placebo efter testatandet med spegelmodellen men även barnen och frugan tycker att det låter luftigare och mycket mindre tungt och resonant, dom ger tummen upp för prestandan men tummen ner för utseendet, men det skiter jag i, jag gillar att formen är så strikt funktionell, men jag skulle behöva addera lite mer stabilitet, jag tror att jag vill ha fyra utriggare under botten, och dom ska vara platta och avrundade, men jag har svårt att komma fram hur långa utriggarna ska vara, ska dom vara en viss del av höjdmåttet eller en del av diametern?
Ps, jag gillar inte att använda punkt
Komma är bra det med.
Det är väl inte så konstigt att det blir bättre med basen mitt emellan golv och tak? Det borde ju bli nästan samma effekt som att ha en bas vid golvet och en vid taket, i alla fall till om man ser till var tryckmaxima och rörelsemaxima hamnar för dom båda fallen. På så vis dämpar man första golv-tak-resonansen och möjligtvis någon annan diagonal resonans vad dom nu kallas.
ps, tror jag
Perfector skrev:Det är rörande att det går att bygga välljud för så små medel-
Grattis.
celef skrev:Golvet vibrerade för mycket, det blev störande, när jag lyfte upp ena röret på foten och lutade röret snett framåt så lät det så mycket bättre! I denna uppställning så såg rören ut som kanoner, och kanske lite som kolboxar. Jag fick på så vis elementen mera ut i rummet samtidigt som "foten" som ju tar plats hamnade nära vägg. Men det blev väldigt instabilt, så för att spinna vidare på kanontemat byggde jag fyra stora hjul, monterade två på varje rör för stabilisering, så nu har jag två baskanoner, riktade mot lyssningsplats, två till är på väg, för bakre rumsdelen, jag vet inte om jag ska måla kanonerna svarta eller röda eller guldiga, jag gillar ju Arsenal lite granna och ac/dc. Topparna ska nog få nytt utseende i form av indiantält
celef skrev:Hur djupt kommer ett rör som är 300x1200mm att vara verksam enligt dina beräkningar, på ett ungefär, så där mellan tummen och pekfingret
Perfector skrev:celef skrev:Hur djupt kommer ett rör som är 300x1200mm att vara verksam enligt dina beräkningar, på ett ungefär, så där mellan tummen och pekfingret
Våglängdslistan finns ju att tillgå.
Du kan ju räkna kvartsvägspipan på det.
1200 mm x 4 = 4.8 meter / 33 cm = 14 fot i full våglängd vilket är fruktansvärt ljupt i ton.
8 fot i en kyrkorgel är normalt för svenska kyrkor.
First congregational Church of Los Angeles har 4 st. 32 fotare i basen och går under 16 Hz, så det borde bli mer än nog för kunglig botten med 1200 mm som kvartsvågspipa.
20 Hz har en våglängd på 17 meter
200 på 1.7 meter
Du kan räkna ut var du hamnar
celef skrev:Japp, nu blev jag sugen, jag får skaffa ett nytt rör och göra några tester
Perfector skrev:celef skrev:Japp, nu blev jag sugen, jag får skaffa ett nytt rör och göra några tester
Du har mycket att se fram emot.
Hoppas du håller flaggan högt och åstadkommer ett underverk av välljud.
Tarzan skrev:Jag vill se bilder när du monterat hjulen och målat rören svarta.
Perfector skrev:https://www.youtube.com/watch?v=Jd0bETda5uM
Spela den här på stor anläggning och njut
Perfector skrev:Prova den här.
slutklämmen är enastående och kräver bra högtalare, annars låter det katt.
https://www.youtube.com/watch?v=VnjE2TIYyTE
celef skrev:Perfector skrev:Prova den här.
slutklämmen är enastående och kräver bra högtalare, annars låter det katt.
https://www.youtube.com/watch?v=VnjE2TIYyTE
Ojoj, här lät det skrämmande realistiskt, barnen blev rädda och trodde det var en skräckfilm men på riktigt med mördare och monster lösa i huset
celef skrev:Jag fick lust att bygga en orgelformad 2.1 setup , med många rör i olika diametrar placerat mitt på framväggen, rören lär även fungera fint sim diffusorer
Perfector skrev:Jag skulle hellre använda ett galler än sänka ner basen.
du kan få problem med diffraktioner då basen slår i kanten och det kan ge konstiga studsar.
Annars ser det vackert ut.
Kalejdokom skrev:Vid 80Hz är våglängden ca 4 meter (och längre ju lägre frekvens) - svårt att tro att kanterna kan ha någon påverkan alls i det lägre basregistren!
celef skrev:... så för att spinna vidare på kanontemat byggde jag fyra stora hjul, monterade två på varje rör för stabilisering, så nu har jag två baskanoner, riktade mot lyssningsplats, ...
ollenorell skrev:Kul! Rör större än 300mm kunde jag inte hitta hos de vanliga bygghandlarna för privatpersoner. Köpte mitt på K-Rauta här i Linköping.
Perfector skrev:Ibland får jag så fåniga uppslag så det är skrämmande.
ollenorell skrev:Ja det är en kul idé, kul att testa såklart!
Botten har jag, men ingenting är limmat permanent ännu!
Innerdiametern är 302mm och längd på röret 1195mm.
Har för mig att det var detta element som gubben Linkwitz använde i sina öppen-baffel-konstruktioner innan han fixade skräddarsydda element genom Seas?
Så det kanske har potential för att jobba utan lådans fjäder, jag vet inte...
Edit: Högtalaren lär hetat Orion:
http://www.linkwitzlab.com/orion-rev3.htm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster