Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det är ingen bra ide att skruva ihop en låda, speciellt inte i MDF.
Pluggar, kex eller bara lim med vitlim håller ihop lådan så det räcker.
MDF krymper också lite grann med tiden, mer på tjockleken än längs fibrerna, varför det inte går att få en perfekt ytbehandling där skarvarna inte syns om man inte tar hänsyn till detta. Likaså kommer igenspacklade skruvskallar att framträda med tiden. Förr eller senare syns det att ytan över kanten sjunkit en aning, oavsett hur man spacklat och slipat.
Ett sätt är att fasa alla synliga kanter med samma fasmått som skivtjockleken, då kommer skarven just i övergången mot fasen och den blir osynlig. Ett annat sätt är att gera ihop kanterna.
Då kommer skarven längst ut i hörnet och krympningen blir symmetrisk över hörnet, varför det inte kommer att synas något oavsett att det krymper.
paa skrev:Vitlim är vanligt trälim, det håller.
För kex, sök på kexfräs t.ex här på faktiskt.
paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
etal skrev:paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
Jag har inte sådana verktyg, jag har typ bara en cirkelsåg och skruvdragare.
paa skrev:etal skrev:paa skrev:Ett bra sätt att få det att stämma perfekt i alla fogar, är att göra skivorna som ligger utanpå lite för stora, och sedan fräsa av kanterna med en kantfräs med styrkullager. Fräsen styr mot den plana ytan och fräser av kanten som sticker ut.
Sedan kan man fasa kanten efter det om man vill.
Jag har inte sådana verktyg, jag har typ bara en cirkelsåg och skruvdragare.
Ska du bygga fler högtalarlådor i framtiden så borde du fundera på att investera i en handöverfräs.
De finns från 300:- och uppåt.
Då kan du fräsa ur öppningen för elementen och planförsänka ner för dom osv. förutom att fräsa kanterna helt i perfekt nivå mot sidorna.
Perfector skrev:Bubbellim, sk. 8-timmarslim är att föredra vid limning av MDF.
Det tar runt 8 timmar att torka i press men ger en väderbeständig fog som är mer än dubbelt så stark som materialet man limmar.
Tar men kvartslist i lådans inre hörn så får man dessutom en förstärkning av fogytan.
Perfector skrev:Paa använde det rätta namnet och då kanske det är lättare att hitta.
Woody brukar ha tror jag nog.
paa skrev:Rita upp en skiva MDF 120x250 eller vad det kan vara för storlek du får tag på, i skala 1.10 på ett papper.
Rita sedan upp alla sidorna på ritningen, och se om dom får plats på en skiva.
Det kan ju vara bra att få några huvudmått sågade på byggmarknadens byggsåg, så blir det enklare att hantera lite mindre enheter sedan.
markusA skrev:När jag läste trähantverk på högskolan så hade vi en enkel demonstration med lim. Vi limmade ihop skivor och försökte slå isär dem i fogen, det var alltid trät som gick sönder, aldrig fogen. T.o.m hästlim var starkare...
Kanske kan polyuretanlim vara bra för mdf? Förmodligen räcker det gott och väl med vitlim så länge man gör rätt vid limningen.
Pluggar du så har du både hängslen och livrem.
Överhandsfräsen är ett multiverktyg som är oumbärligt när man bygger lådor och att fräsa av kanterna efter att lådan sitter ihop är ett trevligt trick.
Har inte någon större erfarenhet själv med stoppning men jag har ofta sett rekommendationer som hävdar att det är bra att fästa stoppningen längs väggarna och låta mitten vara fri i basreflexlådor.
paa skrev:Pluggar behövs inte för att det ska bli tillräckligt starkt, men de kan vara bra för att fixera skivorna när dom ska limmas och spännas ihop under torkningen. Man bör lägga på en presskraft, helst med limknektar, eller så kan man linda några spännband runt lådan och dra åt. Limfogen blir inte bra om man inte pressar lite under torkning.
I det momentet så glider det ofta iväg några mm åt något håll och blir skevt om man inte fixerar plattorna på något sätt. Två plugg per fog är tillräckligt för att fixera, mer behövs inte.
Det viktiga är att få pluggarna på exakt rätt plats. Men det brukar följa med några märkstift i pluggförpackningarna från Biltema och Clas Ohlson. Dom används som så:
Man borrar två plugghål i ena delen, och så stoppar man in märkstiften i dom hålen, sedan håller man ihop den delen med den som ska passas in och trycker till ordentligt så ger märkstiften intryckningar där man ska borra i motstående del. Efter att man borrat även den andra delen kan man ta bort märkstiften, sätta i pluggarna och limma.
Med vitlim kan man torka bort det som trycks ut ur fogen vid pressningen med fuktig trasa, vilket är hundra gånger enklare än att sickla och slipa bort limmet efter att det torkat.
Osäker på om det fungerar att torka av polyuretanlim med fuktig trasa, nån som vet?
Men som sagt, om det är slätt och fint sågat, så skippa polyuretanlimmet.
Perfector skrev:Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.
paa skrev:Perfector skrev:Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.
Ja, ta färdigsågat om du inte har erfarenhet att såga och bygga med precision.
Men var noga med att beräkna hur alla sidor ska överlappa så det inte fattas 22 eller 44 mm i någon ände.
Sedan kan det vara så att tjockleken på MDF inte är exakt 22 mm utan plus minus 0.5 mm, och att sågningen inte blir på tiondelen heller, Det är bra om den kommer inom en halv mm.
Därför är det väldigt bra att köra på en eller två mm övermått på de bitar som sitter "utanpå" och sedan fräsa ner dom till exakt mått med kantfräs med styrkullager efter limning. Det bitar som sitter "mellan" två sidor sidorna kan sågas på teoretiskt mått, så kompenserar man med de andra bitarna.
etal skrev:Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh
AndreasArvidsson skrev:etal skrev:Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh
Dessa gillar jag:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-59
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-61
[ Bild ]
Ser ut så här när de är monterade:
[ Bild ]
etal skrev:AndreasArvidsson skrev:etal skrev:Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh
Dessa gillar jag:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-59
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-61
[ Bild ]
Ser ut så här när de är monterade:
[ Bild ]
Måste man då ha banankontakter till dem och vart köper man plattan att fästa dom på?
AndreasArvidsson skrev:etal skrev:AndreasArvidsson skrev:
Dessa gillar jag:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-59
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-61
[ Bild ]
Ser ut så här när de är monterade:
[ Bild ]
Måste man då ha banankontakter till dem och vart köper man plattan att fästa dom på?
Ja dessa kräver banankontakter. Plattan behövs inte. Bara att borra 2st hål i lådan och banka i dem.
Aerob skrev:Bara att välja och vraka: http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler
etal skrev:Hur fäster jag högtalarkabeln som går från elementet till insidan av terminalerna? är det löda som gäller?
Tror det blir http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler/anp-10 eller liknande
Aerob skrev:Hälsa killarna på sågen att det kan vara dags att lämna in klingan för slipning!
etal skrev:går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen.
paa skrev:etal skrev:går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen.
Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.
Denna centreringsgrej fungerar inte för mindre diametrar som t.ex diskanter, men för ett redig baselement så bör det gå.
etal skrev:paa skrev:etal skrev:går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen.
Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.
Denna centreringsgrej fungerar inte för mindre diametrar som t.ex diskanter, men för ett redig baselement så bör det gå.
Jag har fått lånat en handöverfräs och han som äger den säger att det inte fanns nåt för att göra cirklar.
paa skrev:etal skrev:paa skrev:Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.
Denna centreringsgrej fungerar inte för mindre diametrar som t.ex diskanter, men för ett redig baselement så bör det gå.
Jag har fått lånat en handöverfräs och han som äger den säger att det inte fanns nåt för att göra cirklar.
Det är en vanlig missuppfattning, när man inte upptäckt det lilla centreringsstiftet ibland alla småprylar i plastpåsarna.
etal skrev:paa skrev:etal skrev:
Jag har fått lånat en handöverfräs och han som äger den säger att det inte fanns nåt för att göra cirklar.
Det är en vanlig missuppfattning, när man inte upptäckt det lilla centreringsstiftet ibland alla småprylar i plastpåsarna.
Han har haft den rätt så länge, de kan ha hänt att den är borta också.
Ja ska höra med han igen.
Aerob skrev:Bästa alternativet enligt mig: https://www.xlbygg.se/forsell/bollnas/s ... 0-75l-1182
etal skrev:Aerob skrev:Bästa alternativet enligt mig: https://www.xlbygg.se/forsell/bollnas/s ... 0-75l-1182
Kan du motivera varför
markusA skrev:Lite trivia... Polyuretan reagerar med fukt, det är fukt som sätter igång härdningen av limmet. (Om jag inte kommer ihåg helt galet? Jag har inte limmat och grejat på flera år...)
etal skrev:jag är snart klar med lådan..
Jag undrar hur jag bör göra finishen.
Går det att spraylacka? eller är det snyggast å fanera?
Tack!
Mvh
etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...
Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?
Eller kan man sätta två stycken istället?
Mvh Hannes
Perfector skrev:etal skrev:Okej tack så mycket! tror det blir snyggare med faner och tiden att lägga ner kan nog vara värt det...
Jag har ett oanvänt handfatsrör hemma som bara är 28mm i diameter, blir det för smalt för att använda som basreflexrör?
Eller kan man sätta två stycken istället?
Mvh Hannes
basens ytterdiameter över korgens kanter delat 3.14 ger ett rör som inte blåser vid starka ljudtryck.
Innerdiameter gånger 2.36 ger absolut belastning vilket gör att konen styrs av belastningen snarare än av någon önskad frekvens.
När man styr konen på det sättet börjar effekttåligheten mekaniskt att närma sig tåligheten elektriskt i spolen vilket än nästan 3 ggr den mekaniska tåligheten.
Nu kommer alla att hänga mig för den beskrivningen men den har funkat under de 25 år jag byggt högtalare
Perfector skrev:för att slippa blåsljud i röret måste det ha en viss diameter.
Elementkorgen delar pi gånger 2.36 ger ett rör som belastar konen istället för att "stämma av den" vid en specifik frekvens.
Belastningen gör att konen rör sig mindre med bibehållet ljudtryck.
Det gör åxå att den mekaniska effekttåligheten ökar markant.
elementet tål mer effekt utan att förstöras
etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Jag har köpt ett rör som är 75mm i diameter och 1000mm långt.
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]
Perfector skrev:etal skrev:Hur ska jag göra tycker ni?
Jag har köpt ett rör som är 75mm i diameter och 1000mm långt.
Enligt winISD ser det ut såhär [ Bild ]
Prova det programmet visar och om det inte blir bra kan du prova det jag beskrivit.
Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig
En stukad talspole omfattas aldrig av fabriksgarantin.
etal skrev:Perfector skrev:Kan ju vara 2x300 watt dom far efter.
Ta deras angivels med en nypa salt så du inte drar på och elementet kroknar för dig
En stukad talspole omfattas aldrig av fabriksgarantin.
Om de är 300watt i 8ohm så skulle de nog gå att ha 2 låder på samma förstärkare
etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
DQ-20 skrev:etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
Hur många basreflexportar satte du in och vilken diameter?
Undrar,
/DQ-20
etal skrev:DQ-20 skrev:etal skrev:har byggt lådan klart för länge sen, men är sugen på bygga en låda med två såna element men blir de 1200w i 8 ohm? eller 2400w i 4ohm? eller hur blir de
Hur många basreflexportar satte du in och vilken diameter?
Undrar,
/DQ-20
ett 77Ø, är helt nöjd med den
Men vet inte hur mycket man vågar dra på, jag har ju ett behringer A500 och "mätarna" dom ligger på 0 db (eller va man ska säga) vet inte om ja har för klent steg eller om de är bra, känns som att det går att dra på mer men att steget inte hänger med, fast steget ska ju vara 600W bryggat iHM..
EDIT: jag har inte heller nå dämpmaterial, var för lat för att fixa det, vet dock inte hur mycket de hjälper?
nuffe skrev:Ja nu antog jag att frågan gällde inne i högtalar lådan. Inte i bostads lådan......
Men jag kanske har fel...
Henrik
etal skrev:Här är bilder iallafall.
DQ-20 skrev:etal skrev:Här är bilder iallafall.
Bra snickrat med lådan! Här är mina amatörmässiga funderingar ( som dock inte är mer amatörmässiga än de råd du fått för dimensioneringen):
Låda och port är sannolikt feldimensionerade på mer än ett sätt. Eftersom det är ett billigt element finns det inga säkra T/S-parametrar att räkna på. Mitt råd: gör en sluten låda genom att plugga porten och fyll lådan med fluff/moff. Justera frekvensgången lite med EQ i lägsta basen. Om inte annat får du ett bättre skydd mot att köra sönder elementet.
/DQ-20
etal skrev:ska beställa ett till element å bygga två nya låder eller bara en låda med två element, vad tror ni låter bäst?
och så funderar ja på slitsport hur man mäter de?
Basarna ligger ju på 300w 4+4ohm kör min nuvarande i 600w 8ohm är det möjligt att köra två i 2400w 4 ohm?
Tack!
Mvh
DQ-20 skrev:etal skrev:ska beställa ett till element å bygga två nya låder eller bara en låda med två element, vad tror ni låter bäst?
och så funderar ja på slitsport hur man mäter de?
Basarna ligger ju på 300w 4+4ohm kör min nuvarande i 600w 8ohm är det möjligt att köra två i 2400w 4 ohm?
Tack!
Mvh
Två lådor, ingen port. Det ger större frihet att placera lådorna och möjlighet att bekämpa stående och resonanser i rummet. I princip kan man säga att OM man kan bygga mer än en låda ska man göra det.
Slitsport är finlir när en rund port inte passar av olika skäl. En slitsport ger lite högre förluster, men överbelastas senare. Den är dock hopplös att experimentera med och lämpar sig mest när man har en färdig konstruktion. Generellt kan man säga att basreflexlådor kräver att man har koll på elementets parametrar. Det har man normalt sett inte med billiga element, såvida man inte mäter upp dem själv. Från bilderna du lade ut verkar högtalaren stå i ett ganska litet rum. Två 15" element i slutna lådor kan trycksätta rummet så att ingen vill vara där, med eller utan port. Och som sagt: dimensionen 77 mm i diameter (och därtill ett kort rör) fungerar endast vid relativt låga ljudnivåer. Sen ger den upp och blir bara ett hål med basreflexportens alla nackdelar och ingen av dess fördelar. Kapaciteten på högtalaren kommer alltså inte att öka, vilket ju ofta är hela idén bakom med en basreflexlåda. Möjlighet skulle man kunna se en förändring av tonkurvan (på låga nivåer) men för det kan man ju lika gärna köra EQ.
Slutligen: du kan inte brygga slutsteget och mata typ 4 ohm med den. Det orkar den inte med. I bryggat läget ger den max effekt i högre impedanser (8 ohm). Jag tror inte basarna gör det heller, oavsett vad som står på dem. Redan 2*300 W i ett litet rum är "för" mycket, både i och utanför rummet.
"Tror",
/DQ-20
etal skrev:nu blev ja fundersam över behringer steget... Jag har ju ett Behringer A500 och på deras hemsida står det 600W bridge i 8 OHM och på thomann.de står de Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm, så de ligger bara på 375W RMS och 600W "Peak" eller va man ska säga ?![]()
Isåfall så orkar inte steget driva basen fullt ut då de ligger på 600W RMS?
http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm
http://www.music-group.com/Categories/B ... 7/Features
Tack för svar.
DQ-20 skrev:etal skrev:nu blev ja fundersam över behringer steget... Jag har ju ett Behringer A500 och på deras hemsida står det 600W bridge i 8 OHM och på thomann.de står de Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm, så de ligger bara på 375W RMS och 600W "Peak" eller va man ska säga ?![]()
Isåfall så orkar inte steget driva basen fullt ut då de ligger på 600W RMS?
http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm
http://www.music-group.com/Categories/B ... 7/Features
Tack för svar.
185 W per kanal i 4 ohm kontinuerligt med "rimlig" distorsion. Med tanke på distorsionen så tippar jag på att det är nära klippning.
300 W per kanal i 4 ohm i toppeffekt med ospecifierad distortion. Det innebär i princip bara hur mycket värme de momentant kan dumpa i en resistor som kopplas över utgången. En uppgift utan större värde för praktiskt bruk.
EDIT:
125 W per bas är nog lagom för dina basar, i synnerhet med den port du har (och som jag hoppas att du provar att plugga igen). Bryggning är inte ens ett alternativ för 4 ohm: det räcker vare sig transistorer eller strömförsörjning till. Antingen kroknar matningsspäningen eller så slår skyddskretsarna ifrån och det blir tyst. Eller så brinner transistorerna upp på några millisekunder och då blir det permanent tyst och luktar konstigt. Brygga alltså inte steget för en last på 4 ohm.
etal skrev:
Har pluggat igen basen som jag skrev tidigare tror jag, den spelar bättre vid låga frekvenser vid högvolym annars är de "ganska likadant"
Edit: Basen ligger ju på Effekt 600 W RMS Imp 2x4 Ohm blir de då 300w i 4 ohm + 300w i 4 ohm = ~300w i 8 ohm? bara underingar haha
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster