men det vore trevligt om någon mer erfaren skulle vilja tycka till

Tänkte använda slitsport.
Datablad: http://www.jblpro.com/pages/components/2245H.pdf
Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Det måste väl finnas färdigberäknadr lådor till det elementet?
Tyvärr bara räknat på 2235H och det var många år sedan. Vad vill du åstadkomma för slutresultat och vad är tänkt tillämpning?
Perfector skrev:147 x 347 mm är vad jag får fram.
Arean är 170 cm2 om jag inte räknat fel.
Hur du ska räkna om mynningsarean till en slits vet jag inte, men den biten klarar du galant själv.
Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Hans volym på 220 liter är åxå optimal för det elementet
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Hans volym på 220 liter är åxå optimal för det elementet
Att du inte stämmer, stämmer inte. Det du gör är att du stämmer, det du tror du gör stämmer inte, helt enkelt. Om du inte gillart', stäm mig!
Det är nog så att du kommer få en diskussion om det där varje gång du kommer med de där förslagen, eftersom de är baserade på metoder som inte har någon vetenskaplig förankring.
sladdbarn skrev:Har simulerat en del i hornresp och en låda på 280 liter med en 30 cm port 300cm2 verkar bra (F3dB -26Hz)
men det vore trevligt om någon mer erfaren skulle vilja tycka till![]()
Tänkte använda slitsport.
Datablad: http://www.jblpro.com/pages/components/2245H.pdf
Fjonkalicious skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Hans volym på 220 liter är åxå optimal för det elementet
Att du inte stämmer, stämmer inte. Det du gör är att du stämmer, det du tror du gör stämmer inte, helt enkelt. Om du inte gillart', stäm mig!
Det är nog så att du kommer få en diskussion om det där varje gång du kommer med de där förslagen, eftersom de är baserade på metoder som inte har någon vetenskaplig förankring.
Precis. "Jag kommer att fortsätta med goddag yxskaft för resten av mitt liv!"
För Perfector gäller endast erfarenhet, inga vetenskapliga metoder här inte. Så tröttsamt och se hur det urvattnar forumet. Det är fan sorgligt att läsa.
Perfector skrev:Vad är bättre än att genom prov och erfarenhet visa att något fungerar?
Ryssarna gjorde så när dom skapade raketmotorn RD-80 med sluten förbränning, vilket amerikanarna ännu inte klarar av utan köper nämnda motor från Ryssland.
Det är bättre att ha något i huvudet än att bara vara utbildad.
här gäller det fria ordet och total öppenhet
Cortado skrev:Så, 280L med den avstämningen är nog mer i linje med vad jag tänkte, dock hade jag ändå gått ner lite i avstämning och ändrat porten lite för att undvika flås.
Fjonkalicious skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Hans volym på 220 liter är åxå optimal för det elementet
Att du inte stämmer, stämmer inte. Det du gör är att du stämmer, det du tror du gör stämmer inte, helt enkelt. Om du inte gillart', stäm mig!
Det är nog så att du kommer få en diskussion om det där varje gång du kommer med de där förslagen, eftersom de är baserade på metoder som inte har någon vetenskaplig förankring.
Precis. "Jag kommer att fortsätta med goddag yxskaft för resten av mitt liv!"
För Perfector gäller endast erfarenhet, inga vetenskapliga metoder här inte. Så tröttsamt och se hur det urvattnar forumet. Det är fan sorgligt att läsa.
sladdbarn skrev:Fjonkalicious skrev:Det måste väl finnas färdigberäknadr lådor till det elementet?
Japp, finns i länkat dokument men det är inte säkert att det är optimalt.
Perfector skrev:147 x 347 mm är vad jag får fram.
Arean är 170 cm2 om jag inte räknat fel.
Hur du ska räkna om mynningsarean till en slits vet jag inte, men den biten klarar du galant själv.
Perfector skrev:...
Det är bättre att ha något i huvudet än att bara vara utbildad.
...
Perfector skrev:Visst är det konstigt.
Att lära av göra och sortera bort sådant som inte funkar är inte godtagbart?
Det räknas inte om man ska döma av kommentarerna här.
då återstår frågan hur de som var först gjorde för att få veta, om inte genom trial and error där error inte fick vara kvar.
Och alla som skrivit texter i ämnet, hur har dom lärt sig om inte genom test och test igen?
Eller hittade dom gudomlig inspiration och bara skrev på blint gehör?
Då är alla med en vit rock läkare och alla med en grön rock mentalskötare och alla med en blå rock lagerförmän, eller?
Nej det verkar som om ny problemlösning på gamla problem är av ondo, i alla fall här.
Därmed obevakar jag denna tråd för jag har framfört det jag skulle, både vad gäller råd om rör i låda och i denna skrift.
Det finns andra trådar att låsa i.
Hoppas alla blir saliga efter nån annans fason, för inte blir det av egen fason. Det förbjudet allmogen.
paa skrev:Perfector, jag tycker du borde starta en egen tråd, där du ingående förklarar, en gång för alla, hur man beräknar en basreflexhögtalare enligt ditt recept.
MagnusÖstberg skrev:JBL elementen var grymt, jag repeterar, grymt koncisa mot sina datablad
Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar konen
Perfector skrev:Vi har varit på det förut och jag orkar inte hålla en föreläsning varje gång, men den funkar klockrent
Kraniet skrev:Föreslagna 147x347mm kan kanske ge en något begränsad pumpkapacitet. Om jag simulerar med 60Vrms i Basta så är porthastigheten 20 m/s vilket nog ger en del begränsning. Enligt Isidors resonemang kring portar bör en välutformad port på 50 mm klara 20 m/s, 100 mm klara 10 m/s och en 200 mm port ca 5 m/s (innan porten börjar mättas). Så en 147mm port bör klara ca 7,5 m/s. En sådan port kommer ha en maximal porthastighet på ca 20 m/s, dvs nästan 3ggr "teoretiskt max".
Hur mycket kan man räkna med att man kan överlasta porten? Vi vill ju att den ska begränsa onödiga konutslag. 3x100 mm (235cm2) har en porthastighet runt 15 m/s som mest vid 60 Vrms. 1,5 ggr "teoretiskt max", är det en lagom begränsning?
En 202mm (320 mm2) port kommer ha en maximal hastighet runt 10 m/s, dvs dubbla det den bör klara utan problem. Med avstämning vid 30 Hz som JBL föreslår kommer porthastigheten vara 15 m/s, dvs 3ggr högre än portens "teoretiska max". Är det rimligt?
sladdbarn skrev:Tack för alla tankar och inlägg, uppskattas.
Har tänkt mig sex styck slitsportar enligt bild. Med alla sex öppna har jag en rak kurva och för varje slitsport igenbommad så
minskar känslighet med 1.5dB vid 35 Hz och ökar med 1.5dB vid 20Hz (volymökning för igenbommad slitsport medräknad).
Varje slitsport kommer att ha en area på 83cm2. Detta medför att jag kan trimma in schabraket som jag behagar.
Slitsportar medför en effektivitetsökning på mellan 10-15%, detta drar jag på längden av slitsportarna som minskar från 50 till 43cm.
[ Bild ]
Åsikter?
IngOehman skrev:Effektivitet är inte riktigt rätt ord i sammanhanget, men jag antar att du menar att du klarar dig med mindre area och därför behöver göra portarna motsvarande kortare, för att inte avstämningen skall bli fel?
Det kan nämnas att de stora vinsterna med slitsportar framförallt kommer när de är ordentligt smala. Det blir inte bättre av sig själv bara för att de kan kallas slitsportar, de måste uppfylla vissa specifika mekaniska egenskaper också, för att göra signifikant skillnad mot en rund port.
Man kan väl inte kompensera "effektivitetsökningen" genom att stämma av till en högre frekvens (kortare portar)? Då blir det väl ännu större puckel i basen?
Sedan är det ju så att en port som klarar högre flöde inte ger en högre effektivitet, det är den som har sämre strömningsegenskaper som tappar effektivitet vid höga nivåer, men vid låga nivåer kommer dom att ha samma effektivitet så länge det är laminär strömning i portarna.
IngOehman skrev:Ja, för enstyckebyggen så lämpar sig rör på många sätt bättre.
När det gäller längden på porten så är det normala att en slitsport (med samma area som en rund port) behöver göras längre, inte kortare. Det beror på att mindre luft utanför porten blir övertransformerat till det som från baselementmembranets baksida syns som "akustisk portmassa".
(Den akustiska portmassan är lite förenklat massan av den i porten sammanlagda svängande luften gånger kvadraten på kvoten mellan membran- och portarea. Map = Mp *(Sd/Sp)^2. Kvadraten beror på att rörelseenergin har en kvadratisk proportionalitet mot hastigheten på massan som rör sig.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, för enstyckebyggen så lämpar sig rör på många sätt bättre.
När det gäller längden på porten så är det normala att en slitsport (med samma area som en rund port) behöver göras längre, inte kortare. Det beror på att mindre luft utanför porten blir övertransformerat till det som från baselementmembranets baksida syns som "akustisk portmassa".
(Den akustiska portmassan är lite förenklat massan av den i porten sammanlagda svängande luften gånger kvadraten på kvoten mellan membran- och portarea. Map = Mp *(Sd/Sp)^2. Kvadraten beror på att rörelseenergin har en kvadratisk proportionalitet mot hastigheten på massan som rör sig.)
sladdbarn skrev:IngOehman skrev:Ja, för enstyckebyggen så lämpar sig rör på många sätt bättre.
När det gäller längden på porten så är det normala att en slitsport (med samma area som en rund port) behöver göras längre, inte kortare. Det beror på att mindre luft utanför porten blir övertransformerat till det som från baselementmembranets baksida syns som "akustisk portmassa".
(Den akustiska portmassan är lite förenklat massan av den i porten sammanlagda svängande luften gånger kvadraten på kvoten mellan membran- och portarea. Map = Mp *(Sd/Sp)^2. Kvadraten beror på att rörelseenergin har en kvadratisk proportionalitet mot hastigheten på massan som rör sig.)
Jag säger inte att du har fel men det är första gången jag hör att en slitsport med samma area behövs göras längre, hittills har jag bara läst tvärtom.
Däremot så görs ofta slitsportar både större i area och längre för att det verkar bli bättre.
sladdbarn skrev:Jag säger inte att du har fel men det är första gången jag hör att en slitsport med samma area behövs göras längre, hittills har jag bara läst tvärtom.
Däremot så görs ofta slitsportar både större i area och längre för att det verkar bli bättre.
MagnusÖstberg skrev:Undrar om man kan söka på Isidor och slitsport...
DQ-20 skrev:sladdbarn skrev:Jag säger inte att du har fel men det är första gången jag hör att en slitsport med samma area behövs göras längre, hittills har jag bara läst tvärtom.
Däremot så görs ofta slitsportar både större i area och längre för att det verkar bli bättre.
Huvudpoängen med en slitsport är, om den görs tillräckligt "slitsig" (typ bara någon centimeter hög) är att den kan klara betydligt högre lufthastigheter utan att helt blockeras av turbulens jämfört med en cirkulär port med samma area. Detta kan man utnyttja för att göra slitsportens tvärsnittsarea mindre än motsvarande cirkulära port och på det sättet kunna korta portens längd för samma avstämningsfrekvens. ELLER så kan man utnyttja det för att få ut högre maxnivå vid bibehållen tvärsnittsarea. Det som IngOehman pekar på är om man jämför två portar med SAMMA tvärsnittsarea. En cirkulär port med trattar kan ju verka betydligt längre akustiskt än den är mekaniskt, beroende på placering och förhållande till begränsningsytor.
Att slitsporten beter sig som den gör beror på att det är det minsta måttet som bestämmer Reynoldstalet. Eftersom en dimension är liten ("lågt i tak") kan inte luften virvla fritt som den vill (förutom lite på "tvären"). Därav kravet på en höjd/breddförhållandet skall vara vara relativt stort - en slits. De DIY-are som tillgriper slitsportar verkar främst göra det för att de valt ett element om "egentligen" inte passar i en basreflexlåda eftersom en cirkulär port med tillräcklig tvärsnittsarea inte får plats i lådan. Slitsporten kan göras kortare, men ENDAST om tvärsnittet samtidigt görs mindre. En variant på samma bolin är att använda flera cirkulära portar med mindre tvärsnittsarea istället för en stor.
Själv tycker jag slitsportar ser balla ut, i synnerhet på Jensenkabinett, Onken och varför inte Guru. Och man får väl beundra de gör-det-självare som ger sig på det. Själv tycker jag det är jobbigt nog att stämma av en DLS-port med allt kapande hit och dit.
/DQ-20
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Undrar om man kan söka på Isidor och slitsport...
Nej, men "Reynolds" och Författare=Isidor hittar dessa trådar:
Fråga angående basreflexrör.
viewtopic.php?p=47411#p47411
Jätteport
viewtopic.php?p=22079#p22079
Port..
viewtopic.php?p=7620#p7620
Om vi lämnar Isidor för en stund så finns ju tråden
Rund VS Slitsport:
viewtopic.php?f=10&t=44082
Och tråden om böjd slitsport:
viewtopic.php?p=117939#p117939
bomellberg skrev:DQ-20 skrev:sladdbarn skrev:Jag säger inte att du har fel men det är första gången jag hör att en slitsport med samma area behövs göras längre, hittills har jag bara läst tvärtom.
Däremot så görs ofta slitsportar både större i area och längre för att det verkar bli bättre.
Huvudpoängen med en slitsport är, om den görs tillräckligt "slitsig" (typ bara någon centimeter hög) är att den kan klara betydligt högre lufthastigheter utan att helt blockeras av turbulens jämfört med en cirkulär port med samma area. Detta kan man utnyttja för att göra slitsportens tvärsnittsarea mindre än motsvarande cirkulära port och på det sättet kunna korta portens längd för samma avstämningsfrekvens. ELLER så kan man utnyttja det för att få ut högre maxnivå vid bibehållen tvärsnittsarea. Det som IngOehman pekar på är om man jämför två portar med SAMMA tvärsnittsarea. En cirkulär port med trattar kan ju verka betydligt längre akustiskt än den är mekaniskt, beroende på placering och förhållande till begränsningsytor.
Att slitsporten beter sig som den gör beror på att det är det minsta måttet som bestämmer Reynoldstalet. Eftersom en dimension är liten ("lågt i tak") kan inte luften virvla fritt som den vill (förutom lite på "tvären"). Därav kravet på en höjd/breddförhållandet skall vara vara relativt stort - en slits. De DIY-are som tillgriper slitsportar verkar främst göra det för att de valt ett element om "egentligen" inte passar i en basreflexlåda eftersom en cirkulär port med tillräcklig tvärsnittsarea inte får plats i lådan. Slitsporten kan göras kortare, men ENDAST om tvärsnittet samtidigt görs mindre. En variant på samma bolin är att använda flera cirkulära portar med mindre tvärsnittsarea istället för en stor.
Själv tycker jag slitsportar ser balla ut, i synnerhet på Jensenkabinett, Onken och varför inte Guru. Och man får väl beundra de gör-det-självare som ger sig på det. Själv tycker jag det är jobbigt nog att stämma av en DLS-port med allt kapande hit och dit.
/DQ-20
Med detta i åtanke, skulle det gå att få till en vettig avstämning för basreflex genom att borra ett antal hål i kabinettet och låta tjockleken på materialet vara portlängden?
Låt oss säga att man bygger en högtalare i 16 mm MDF. För korrekt avstämning antar vi ett rör om 50 mm i diameter och 250 mm längd. Kan jag borra ett antal 16 mm hål och få samma resultat som med röret? I så fall, hur många (gissningsvis)?
Jag bara undrar om det är ett praktiskt sätt att realisera avstämning på.
bomellberg skrev:DQ-20 skrev:sladdbarn skrev:Jag säger inte att du har fel men det är första gången jag hör att en slitsport med samma area behövs göras längre, hittills har jag bara läst tvärtom.
Däremot så görs ofta slitsportar både större i area och längre för att det verkar bli bättre.
Huvudpoängen med en slitsport är, om den görs tillräckligt "slitsig" (typ bara någon centimeter hög) är att den kan klara betydligt högre lufthastigheter utan att helt blockeras av turbulens jämfört med en cirkulär port med samma area. Detta kan man utnyttja för att göra slitsportens tvärsnittsarea mindre än motsvarande cirkulära port och på det sättet kunna korta portens längd för samma avstämningsfrekvens. ELLER så kan man utnyttja det för att få ut högre maxnivå vid bibehållen tvärsnittsarea. Det som IngOehman pekar på är om man jämför två portar med SAMMA tvärsnittsarea. En cirkulär port med trattar kan ju verka betydligt längre akustiskt än den är mekaniskt, beroende på placering och förhållande till begränsningsytor.
Att slitsporten beter sig som den gör beror på att det är det minsta måttet som bestämmer Reynoldstalet. Eftersom en dimension är liten ("lågt i tak") kan inte luften virvla fritt som den vill (förutom lite på "tvären"). Därav kravet på en höjd/breddförhållandet skall vara vara relativt stort - en slits. De DIY-are som tillgriper slitsportar verkar främst göra det för att de valt ett element om "egentligen" inte passar i en basreflexlåda eftersom en cirkulär port med tillräcklig tvärsnittsarea inte får plats i lådan. Slitsporten kan göras kortare, men ENDAST om tvärsnittet samtidigt görs mindre. En variant på samma bolin är att använda flera cirkulära portar med mindre tvärsnittsarea istället för en stor.
Själv tycker jag slitsportar ser balla ut, i synnerhet på Jensenkabinett, Onken och varför inte Guru. Och man får väl beundra de gör-det-självare som ger sig på det. Själv tycker jag det är jobbigt nog att stämma av en DLS-port med allt kapande hit och dit.
/DQ-20
Med detta i åtanke, skulle det gå att få till en vettig avstämning för basreflex genom att borra ett antal hål i kabinettet och låta tjockleken på materialet vara portlängden?
Låt oss säga att man bygger en högtalare i 16 mm MDF. För korrekt avstämning antar vi ett rör om 50 mm i diameter och 250 mm längd. Kan jag borra ett antal 16 mm hål och få samma resultat som med röret? I så fall, hur många (gissningsvis)?
Jag bara undrar om det är ett praktiskt sätt att realisera avstämning på.
petersteindl skrev:bomellberg skrev:DQ-20 skrev:
Huvudpoängen med en slitsport är, om den görs tillräckligt "slitsig" (typ bara någon centimeter hög) är att den kan klara betydligt högre lufthastigheter utan att helt blockeras av turbulens jämfört med en cirkulär port med samma area. Detta kan man utnyttja för att göra slitsportens tvärsnittsarea mindre än motsvarande cirkulära port och på det sättet kunna korta portens längd för samma avstämningsfrekvens. ELLER så kan man utnyttja det för att få ut högre maxnivå vid bibehållen tvärsnittsarea. Det som IngOehman pekar på är om man jämför två portar med SAMMA tvärsnittsarea. En cirkulär port med trattar kan ju verka betydligt längre akustiskt än den är mekaniskt, beroende på placering och förhållande till begränsningsytor.
Att slitsporten beter sig som den gör beror på att det är det minsta måttet som bestämmer Reynoldstalet. Eftersom en dimension är liten ("lågt i tak") kan inte luften virvla fritt som den vill (förutom lite på "tvären"). Därav kravet på en höjd/breddförhållandet skall vara vara relativt stort - en slits. De DIY-are som tillgriper slitsportar verkar främst göra det för att de valt ett element om "egentligen" inte passar i en basreflexlåda eftersom en cirkulär port med tillräcklig tvärsnittsarea inte får plats i lådan. Slitsporten kan göras kortare, men ENDAST om tvärsnittet samtidigt görs mindre. En variant på samma bolin är att använda flera cirkulära portar med mindre tvärsnittsarea istället för en stor.
Själv tycker jag slitsportar ser balla ut, i synnerhet på Jensenkabinett, Onken och varför inte Guru. Och man får väl beundra de gör-det-självare som ger sig på det. Själv tycker jag det är jobbigt nog att stämma av en DLS-port med allt kapande hit och dit.
/DQ-20
Med detta i åtanke, skulle det gå att få till en vettig avstämning för basreflex genom att borra ett antal hål i kabinettet och låta tjockleken på materialet vara portlängden?
Låt oss säga att man bygger en högtalare i 16 mm MDF. För korrekt avstämning antar vi ett rör om 50 mm i diameter och 250 mm längd. Kan jag borra ett antal 16 mm hål och få samma resultat som med röret? I så fall, hur många (gissningsvis)?
Jag bara undrar om det är ett praktiskt sätt att realisera avstämning på.
Det finns en variantOm man t.ex. väljer mdf med godstjocklek på 250 mm och borrar ett hål i denna, eller fräser en slits så löser man problemet på ett praktiskt sätt, om man inte vill ha ett rör.
Mvh
Peter
DQ-20 skrev:Huvudpoängen med en slitsport är, om den görs tillräckligt "slitsig" (typ bara någon centimeter hög) är att den kan klara betydligt högre lufthastigheter utan att helt blockeras av turbulens jämfört med en cirkulär port med samma area. Detta kan man utnyttja för att göra slitsportens tvärsnittsarea mindre än motsvarande cirkulära port och på det sättet kunna korta portens längd för samma avstämningsfrekvens. ELLER så kan man utnyttja det för att få ut högre maxnivå vid bibehållen tvärsnittsarea. Det som IngOehman pekar på är om man jämför två portar med SAMMA tvärsnittsarea. En cirkulär port med trattar kan ju verka betydligt längre akustiskt än den är mekaniskt, beroende på placering och förhållande till begränsningsytor.
Att slitsporten beter sig som den gör beror på att det är det minsta måttet som bestämmer Reynoldstalet. Eftersom en dimension är liten ("lågt i tak") kan inte luften virvla fritt som den vill (förutom lite på "tvären"). Därav kravet på en höjd/breddförhållandet skall vara vara relativt stort - en slits. De DIY-are som tillgriper slitsportar verkar främst göra det för att de valt ett element om "egentligen" inte passar i en basreflexlåda eftersom en cirkulär port med tillräcklig tvärsnittsarea inte får plats i lådan. Slitsporten kan göras kortare, men ENDAST om tvärsnittet samtidigt görs mindre. En variant på samma bolin är att använda flera cirkulära portar med mindre tvärsnittsarea istället för en stor.
Själv tycker jag slitsportar ser balla ut, i synnerhet på Jensenkabinett, Onken och varför inte Guru. Och man får väl beundra de gör-det-självare som ger sig på det. Själv tycker jag det är jobbigt nog att stämma av en DLS-port med allt kapande hit och dit. /DQ-20
Jag tror nog att du glömmer något här, det faktum att h kan och bör göras ordentligt litet. "Höga" slitsar ger, som du är inne på, bara nackdelar, men med slitsar med ett stort sidoförhållande är det en annan sak. Detta framgår av dina egna värden på Re(kr). Med index c för cirkulär port och s för slitsformad får vi följande förhållande för den kritiska hastigheten:
U(kr)c/U(kr)s = 2300*h/(500*d) = 4.6 h/d
M.a.o., när h < d/4.6 så är den slitsformade porten att föredra. Fördelarna gäller naturligtvis även när strömningen är fullt turbulent då den hydrauliska diametern motsvarar ca 2h (för oändligt sidoförhållande). I praktiken kan man dock inte göra slitsen hur platt som helst eftersom det laminära strömningsmotståndet ökar ganska fort när man närmar sig mm-området.
För att exemplifiera vad som händer i termer av någorlunda distorsionsfria ljudtrycksnivåer utgår vi från en strömningsoptimerad 100 mm-port, avstämd till 20 Hz. Säg att vi av linjäritetsskäl tillåter kanske hälften av gräns- eller mättnadshastigheten på 20 m/s, alltså ca 10 m/s. Maximal ljudtrycksnivå vid 20 Hz i lyssningspositionen i ett normalt rum landar då i trakten av 105 - 110 dB. Självklart ganska högt, men egentligen inte tillräckligt. (Hembioentusiaster känner självklart till att maxnivån i effektkanalen i Dolbys AC3 (DD 5.1) är specad till 115 dB.) Notera även att en dålig cirkulär 100 mm port inte klarar mer än omkring 95 - 100 dB enligt samma kriterier. I flertalet kommersiella konstruktioner rundar man bara på högtalarens utsida och hoppar helt över åtgärder på insidan, något som är ganska meningslöst.)
Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.
Det bör observeras att denna tillämpning med optimering mot linjäritet skiljer sig totalt mot typisk kanalströmning där man ställs inför helt andra problem. Därav den ganska ovanliga slutsatsen om att slitsen är att föredra.
För övrigt är det av samma skäl en fördel med t.ex. 4 st 50 mm-rör jämfört med ett på 100 mm. Allt annat lika uppnår vi omkring dubbla hastigheten/volymflödet för samma distorsion och därmed ca 6 dB högre nivå innan vi får problem. Resonemanget blir mer rättframt här eftersom formen ger samma förutsättningar och enda skillnaden ligger i ett hälften så stort Reynolds tal för en given strömningshastighet för 50 mm-portarna. Här får man inte ens några, i det här fallet mest teoretiska, nackdelar i form av sekundärströmmar.
sladdbarn skrev:Om jag skulle få för mig att sätta 2 st 2245 per låda är det så enkelt som att multiplicera lådvolymen och portarean med 2?
En 100 mm port ska enligt ovan ha maxhöjden 21,7mm. en 100 mm port har tvärsnittsarean 78,5 cm2 vilket då ger att portens bredd måste vara 36,18 cm för att ge samma tvärsnittsarea.
sladdbarn skrev:En 100 mm port ska enligt ovan ha maxhöjden 21,7mm. en 100 mm port har tvärsnittsarean 78,5 cm2 vilket då ger att portens bredd måste vara 36,18 cm för att ge samma tvärsnittsarea.
Kraniet: Hur blir det med följande indata: 215mm port (365cm2) samt portlängd 24cm?
Förstår inte hur jag ska ställa upp det med formeln som du postade
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster