Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Finns ingen anledning med dubbel baffel hela vägen. Klok lösning.
Men det finns ingen anledning till dubbel baffel på baksidan som jag såg att det låg, där räcker det med en remsa som jag skrev om förut
dawelito skrev:När jag byggde billjud för SPL tävling så var penslad polyester på insidan av lådan poppis! 2-4 lager sådär. Vad säger hifi panelen?
Bubben skrev:Japp, då kan jag säga att det ska vara så när någon tycker jag slarvat med centreringen.
Bubben skrev:Den sneda skivan förstår jag skapar huvudbry. Den är bara för att få dubbel baffel, men jag har inte limmat den ännu. Därför är den inte helt intryckt utan står lite på sniskan.
Bubben skrev:Någon som har mått och försänkning på hålet för W104X?
NADifierad skrev:Du skulle kunna trycka i polyurethan trälim.
Det sväller lite medan det torkar.
Bubben skrev:NADifierad skrev:Du skulle kunna trycka i polyurethan trälim.
Det sväller lite medan det torkar.
Dock är det väldigt svårt att få in lim i en >1mm springa, och få det att flyta ut på en 19mm bred yta. För att polyurethan sedan ska expandera krävs att man vattensprayar fogen lite om jag förstår det rätt.
Bubben skrev:Bubben skrev:Någon som har mått och försänkning på hålet för W104X?
Nu vet jag det.
Men jag har fått lite "experthjälp" med sammanfogningen. Flera skarvar på samtliga lådor ser ut som denna:
Går det att lösa med att vräka på mer lim/fästmassa/silikon tror ni, eller ska jag börja om?
Man ser rakt igenom lådan, trots att det är två stag imellan också.
NADifierad skrev:Att vattenspraya behövs inte.
Nu var det länge sedan jag använde limmet ifråga, men det funkade fint.
Det svällde ut lite utanför fogarna, men det gick bra att skära bort med en brytbladskniv.
Limmet kom i en "vanlig" limflaska med pip, så det borde gå bra att trycka in i spalterna du visar.
Evil_Homer skrev:Är den där experthjälpen ett företag så hade jag gått tillbaka med bitarna och visat problemet sen sagt att " sorry, men gör om gör rätt"
Perfector skrev:Vanligt pvc trälim då?
Du trycker pipen mot skarven och pressar i lim.
Trycker du hårt och drar långsamt så går det ner hur långt som helst utan problem.
Du kan tom använda bubbellim för utomhusbruk om du vill ha det riktigt stabilt.
Evil_Homer skrev:Bubben skrev:Bubben skrev:Någon som har mått och försänkning på hålet för W104X?
Nu vet jag det.
Men jag har fått lite "experthjälp" med sammanfogningen. Flera skarvar på samtliga lådor ser ut som denna:
Går det att lösa med att vräka på mer lim/fästmassa/silikon tror ni, eller ska jag börja om?
Man ser rakt igenom lådan, trots att det är två stag imellan också.
Är den där experthjälpen ett företag så hade jag gått tillbaka med bitarna och visat problemet sen sagt att " sorry, men gör om gör rätt"
Aerob skrev:Håller med! Det är inte godtagbart eller försvarbart om du betalat för tjänsten. Har du gett dom ritningar eller mått och skivorna inte är efter måtten så tycker inte jag det är särskilt mycket att diskutera, synd bara att du inte upptäckte det innan du börjat limma. Oavsett så tycker jag inte du ska försöka täta och krångla med det, du kommer alltid ha det gnagande i bakhuvudet huruvida det är tätt eller inte.
Aerob skrev:Förresten, när jag tittar på bilden så förstår jag inte helt hur det kan ha blivit som det blev! Är det så att det är stagen som är för höga så att locket inte går ner, eller vad är det egentligen som håller emot? För långa centrumtappar?
Aerob skrev:Det finns många sätt att göra lådorna täta, men nu har han ju betalat ett snickeri för att bygga lådorna och då tycker inte jag man ska behöva lägga energi på att laga deras missar.
NADifierad skrev:Du skulle kunna trycka i polyurethan trälim.
Det sväller lite medan det torkar.
Nattlorden skrev:offra en liten aning volym och limma fast en liten list på insidan, sen kan du fylla skarven med vad som?
philipbtz skrev:Men alltså så där blir det ju typ alltid när man bygger lådor om man inte har CNC. Det är bara att ta fram slipmaskinen och slipa lite. Det där är hur lätt fixat som helst! Strunta i farliga epoxylimmer och sånt trams det är bara att slipa lite och ta vanligt trälim.
Edit: Eller jag kanske missförstod här. Är det alltså en snickare som redan har limmat ihop det så!? Väldigt dåligt i så fall. Om det redan är limmat så måste det göras om.
Cahlis skrev:Nädu Philipbtz, Epoxylim är inte farligt och inte är det nåt trams heller!
Cahlis skrev:Nädu Philipbtz, Epoxylim är inte farligt och inte är det nåt trams heller!
Cahlis skrev:Nädu Philipbtz, Epoxylim är inte farligt och inte är det nåt trams heller!
Cahlis skrev:Nu var det fråga om att täppa igen en 1mm springa i en högtalare.
Handskar vid applicering och inte slipa för än det är helt genomhärdat. Värre än så är det inte för en sällananvändare.
Bubben skrev:Cahlis skrev:Nu var det fråga om att täppa igen en 1mm springa i en högtalare.
Handskar vid applicering och inte slipa för än det är helt genomhärdat. Värre än så är det inte för en sällananvändare.
Det rör sig a om cirka 15 löpmeter 1mm springa fördelat på sex högtalare, förändrar det diskusionen?
Bubben skrev:Samtliga planer innefattar dock att dessa lådor kommer att kasseras, så reperationsalternativen är inte aktuella längre. Tack ändå för alla förslag, nu har jag lärt mig lite mer om epoxy i alla fall.
RSG skrev:Säg det igen när du har utvecklat en epoxiallergi och inte längre kan hantera objekt med epoxi i...
Bubben skrev:Cahlis skrev:Nu var det fråga om att täppa igen en 1mm springa i en högtalare.
Handskar vid applicering och inte slipa för än det är helt genomhärdat. Värre än så är det inte för en sällananvändare.
Det rör sig a om cirka 15 löpmeter 1mm springa fördelat på sex högtalare, förändrar det diskusionen?
philipbtz skrev:Men alltså så där blir det ju typ alltid när man bygger lådor om man inte har CNC. Det är bara att ta fram slipmaskinen och slipa lite. Det där är hur lätt fixat som helst! Strunta i farliga epoxylimmer och sånt trams det är bara att slipa lite och ta vanligt trälim.
Edit: Eller jag kanske missförstod här. Är det alltså en snickare som redan har limmat ihop det så!? Väldigt dåligt i så fall. Om det redan är limmat så måste det göras om.
philipbtz skrev:Wow haha, så de ställen ni sågar era grejer gör det så pass bra att ni inte behöver putsa en mm här och där på något? Har provat lite olika ställen och Bauhaus har särklass den bästa sågen jag stött på. Men även dom har lyckats få det lite fel på några ställen. Inte med mycket men någon mm. Om jag inte var med och kontrollmätte hade det blivit mer. Tycker det är värt att få alla bitar från två skivor MDF istället för att använda typ 8 brädor eller något sånt. Det är inte så jobbigt att slipa ett par kanter någon mm. Inget stort problem tycker jag.
Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
MagnusÖstberg skrev:Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
Nej, det löser han.
bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Om lådorna ska målas hjälpligt och stå bakom en bioduk?
Om man skruvar så har man ju chansen att släppa skruven och göra om om det blir snett.
Dagen efter när limmet har härdat så skruvar man ur skruven och spacklar igen hålen.
Det finns ju säkert annat som ska spacklas på lådorna. "Ändträet" t.ex?
bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Om lådorna ska målas hjälpligt och stå bakom en bioduk?
Om man skruvar så har man ju chansen att släppa skruven och göra om om det blir snett.
Dagen efter när limmet har härdat så skruvar man ur skruven och spacklar igen hålen.
Det finns ju säkert annat som ska spacklas på lådorna. "Ändträet" t.ex?
Aerob skrev:bakerman22 skrev:Jag har aldrig fattat varför inte folk skruvar sina lådor? Varför köra med tvingar?
Om lådorna ska målas hjälpligt och stå bakom en bioduk?
Om man skruvar så har man ju chansen att släppa skruven och göra om om det blir snett.
Dagen efter när limmet har härdat så skruvar man ur skruven och spacklar igen hålen.
Det finns ju säkert annat som ska spacklas på lådorna. "Ändträet" t.ex?
Jag skulle säg att det beror dels på vad man bygger, hur man bygger, men kanske främst beroende på vilka maskiner man har tillgängliga. För mig skulle det ta längre tid att bygga på det sätt som du beskriver, det blir bara merjobb som jag ser det. Har man tänkt igenom hur man ska konstruera sina lådor innan man börjar såga fram materialet, och är metodisk i limprocessen bör missöden likt de Bubben nyss fått erfara inte kunna hända.
Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
Bubben skrev:Bubben skrev:Nu har jag i alla fall gett snickaren ett par veckor på sig att upprätta sin heder.
Jag räknar kallt med att det är riktigt bra resultat som kommer tillbaka. Övertro?
Det tog liiiite mer än ett par veckor, men nu är jag på banan igen.
Fördelen är att nu börjar det bli varmare väder, så jag kan vara ute och fräsa hålen.
Bubben skrev:Jag hade hoppats på monolit-anspelningar i förhållande till min avatar.
blixten_no1 skrev:Vad är det för färg du använt? Det var verkligen matt!
philipbtz skrev:Ser fett ut. Vad driver du paketet med? Du borde ha mer infra nu. Väldigt nyfiken på vad du tycker om de nya elementen.
steveo1234 skrev:Såååå, hur låter det då?
AndreasArvidsson skrev:Ser väldigt trevligt ut.
Nästa del. Vad är på gång mer?
Bubben skrev:AndreasArvidsson skrev:Ser väldigt trevligt ut.
Nästa del. Vad är på gång mer?
Du om någon borde veta
Tvånmöjliga placeringar, men vilken kan fungera bäst?
Bubben skrev:Liggande får inte rum på bänken, därimot upp-och-ner, vilket blir samma höjd på elementet.
Duken rör på sig av bara i16s,så visst fladdrar det lite med några basar. Men efterssom rörelsen är rakt mot tittaren så syns det inte. Det hndlar bara om några mm så skärpan påverkas inte heller.
rajapruk skrev:Snyggt.
Varför har du högtalarna bara nästan försänkta i väggen, och inte hela vägen?
Har du kollat impulsresponsen, styrkan och tiden på SBIR från väggen bakom högtalarna?
rajapruk skrev:Ok, det är en "mjuk" baffelvägg, eller vad man ska kalla det, med dämpning.
Jag trodde högtalarna var försänkta i en "hård" baffelvägg.
Jag själv hade nog försänkt hela högtalaren så att säga (frontbaffeln i liv med dämpningen), men det finns säkert bra anledningar att inte gör det, som inte jag känner till.
Tarzan skrev:Hur gör du när du ställer in förstärkningskurvan? Är det mätning eller lyssning på något referensmaterial som gäller? Om det är mätning, hur vill du att det ska mäta i infraområdet i lyssningsplats?
Bubben skrev:Här är en första mätning efter att jag rattat en del. Vete tusan vad den där puckeln vid delningen kan bero på.
Alexi skrev:Bubben skrev:Här är en första mätning efter att jag rattat en del. Vete tusan vad den där puckeln vid delningen kan bero på.
Hur förändras den puckeln om du flyttar delningspunkten? Hur ser kurvan ut om du mäter utan toppar/basar?
Bubben skrev:Alexi skrev:Bubben skrev:Här är en första mätning efter att jag rattat en del. Vete tusan vad den där puckeln vid delningen kan bero på.
Hur förändras den puckeln om du flyttar delningspunkten? Hur ser kurvan ut om du mäter utan toppar/basar?
Puckeln kommer från topparna, så jag kan inte påverka den med delningsfiltret. Kan inte heller flytta delningsfrekvensen, den är låst till 80Hz.
Efter den där mätningen har jag också fasvänt bassystemet, så den är inte riktigt lika framträdande, men mina toppar har hur som helst en liten höjning vid 80Hz, förmodligen i kombination med placering.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster