Moderator: Redaktörer
jonsson skrev:Tack för informationen!
men varför är waveguiden på diskanter så liten i jämförelese med waveguide till kompression drivers?
men varför är waveguiden på diskanter så liten i jämförelese med waveguide till kompression drivers?
paa skrev:Jag kör med B&C DE250 driver på SEOS12, och det låter inte horn eller tratt alls
Evil_Homer skrev:Hårt, trattiga, nasalt... Skulle jag nog säga.
Tarzan skrev:Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)
Svante skrev:Tarzan skrev:Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)
Resonant. Jag tror vare sig på horn eller waveguides för hifiändamål. Men det är ju jag det.
JM skrev:En waveguide brottas delvis med samma problem som ett frontladdat horn.
Huvudproblemet är interna resonanser.
Alla horn har mätbara interna resonanser!
I praktiken finns gränsvärden under vilken resonanserna inte är hörbara.
Diffraktionsartefakter i hornmynningen är ett annat inte oväsentligt problem.
I princip är resonanser hörbara, hornljud, om hornets mun/halsarea är mindre än 300. Längden på hornet ger undre gränsfrekvensen.
Martin King visar lite matematiska o praktiska resultat där han hintar hur en waveguide borde utformas. Med baklängesräknade har han verifierat de matematiska modellerna utifrån välljudande fungerande hornkonstruktioner.
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Physics.pdf
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html
E Geddes berör även diffaktionsproblemen.
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/ ... eguide.pdf
http://gedlee.azurewebsites.net/Papers/papers.aspx
JM
mawes skrev:Svante, märkligt uttalande att inte "tro på waveguides för hifiändamål" Du sågar väldigt brett, även Ino-diskanter ryker alltså?
DVD-ai skrev:jag brukar gilla WG konstruktioner, det låter oftast klart bättre än när det saknas en tratt på diskanten, tycker jag
Men däremot så har jag aldrig hört ett horn som jag tyckt varit bättre än att dom låter just trattigt...
Nu har jag ej lyssnat på Seos men ändrar väldigt gärna på den saken någon gång i framtiden
Svante skrev:Tarzan skrev:Om ni som vet skulle beskriva det så bra ni kan, hur låter ett horn? (alltså det ljudet man inte vill ha)
Resonant. Jag tror vare sig på horn eller waveguides för hifiändamål. Men det är ju jag det.
Svante skrev:mawes skrev:Svante, märkligt uttalande att inte "tro på waveguides för hifiändamål" Du sågar väldigt brett, även Ino-diskanter ryker alltså?
Det är inte alls märkligt. Det är sant. Märk väl att det handlar om vad jag tror, jag trodde jag var tydlig med det. Min tro är baserad på det jag har råkat träffa på och så gott som alltid har det låtit resonant och färgat när det har varit en tratt på fronten av högtalarna.
Men det är som sagt inte mer än en tro, eftersom jag inte har undersökt med/utan tratt systematiskt så vet jag inte.
Harryup skrev:Kikar man på TAD-horn börjar anpassningen redan i halsen. Hornen har olika radier utmed hornet så tvärsnittet är inte hela tiden cylindriskt eller elliptiskt eller någon annan konstant form. Anpassningar finns redan tidigt i dessa drivers för att jaga resonanser. På PA-prytlar är det raka rör så att säga.
Harryup skrev:Måste jag bestämma det redan? Kanske man vill lyssna ute på sommaren och lite inne senare.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Kikar man på TAD-horn börjar anpassningen redan i halsen. Hornen har olika radier utmed hornet så tvärsnittet är inte hela tiden cylindriskt eller elliptiskt eller någon annan konstant form. Anpassningar finns redan tidigt i dessa drivers för att jaga resonanser. På PA-prytlar är det raka rör så att säga.
Jo, det måste bli på något sådant sätt för att minimera problemen. För att eliminera problemen i en iterativ beräkningsprocess så räknar datorn till slut bort hela hornet och membranet hamnar till slut på en plan baffel utan horn.![]()
![]()
petersteindl skrev:Harryup, inget av det du tar upp är något som ligger som grund för det jag skrev. Jag pratar strikt teoretiskt fysikaliskt matematiskt. Man behöver inte ens lyssna. Det finns två parametrar som sätter sin prägel på teorierna. 1.) Ljudvågor i luft har viss konstant hastighet. 2.) Frekvensen ändras inte på någon punkt i rymden och inte heller i hornet eller utmed hornets väggar. Med dessa två konstanta parametrar så kan man härleda vissa saker. Det måste finnas en ljudkälla. Ljudvågorna utbreder sig sfäriskt. Därmed inte sagt att amplituden är konstant på hela ljudvågens utbredande yta. Om man inte vill att någon reflex skall uppkomma från hornets väggar som ju kan ge upphov till interferens eller resonanser så måste ljudvågorna vara vinkelräta mot väggarna längs med hela utbredningen ur hornet inklusive utbredning från hornets mun. Det senaste går inte att uppnå då man passerat 45 grader. Sträckan från 45 grader till 90 grader blir problematisk och slutar man hornet tvärt vid 45grader så blir det än mer problematiskt. En liten ljudkälla monterad på en oändlig baffel ger ett ur dessa hänseenden perfekt resultat som ingen waveguide och inget horn kan uppnå under förutsättning att hornet inte är oändligt långt. OBS! Än så länge talar jag om en monoljudkälla i frifält. Vissa horn är bättre än andra.
Jag räknar med att kunna göra ett tillräckligt bra horn som samarbetar med rummets väggar på ett mer optimalt sätt än den perfekta sfäriska ljudalstraren på baffel i rum.
Det är nu rumsreflexerna kommer in i bilden.
Nu gäller det att minimera destruktiv påverkan på hörbart ljudresultat då man lyssnar på återgiven musik i bostadsrum.
Det fiffiga med att alstra ljud från ett hörn är att horisontellt sett bildar väggarna från hörnet en perfekt förlängning av ett horn. Det är konstant +/- 45 grader. Man sitter således i hornet där inga reflexer eller resonanser kan uppkomma annat än rummets egna. Det får man på köpet oavsett högtalarprincip. Jag vill också poängtera att de fina frekvenskurvorna som presenteras på flera waveguides inte är så fina i olika riktningar då man frångår 0 grader i både X och Y-led.
Än är sista ordet inte sagt gällande horn och waveguides.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
paa skrev:petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.
petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
Det här är det bästa jag lyssnat på under min livstid. Absolut inget kommer i närheten.
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... ns.278515/
Sen är väl frågan om det är ett horn, en wg eller en kombination.
mawes skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.
Jag förstår inte varför, så jag frågar varför då?
MagnusÖstberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
Det här är det bästa jag lyssnat på under min livstid. Absolut inget kommer i närheten.
petersteindl skrev:Var hörde du dem?
paa skrev:mawes skrev:paa skrev:Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.
Därför att det är så välkänt och väldokumenterat att en rund baffel med högtalaren i centrum ger fruktansvärt kraftigt rippel i tonkurvan från kantdiffraktionen, genom att det är lika långt till kanten åt alla håll.
När det gäller runda horn är det inte alls uppmärksammat i litteraturen att det förhåller sig just så även i det fallet, även om det förstås måste vara på det sättet.
Piotr skrev:petersteindl skrev:Var hörde du dem?
Enligt sägnen utspelade det sig på westcoast, US of A.
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:Så kan man se det och avståndet till baffelns slut skulle vara radien. Då inses lätt att ändliga runda horn borde vara sämre än ändliga fyrkantiga och osymmetriska horn ännu bättre och oändliga horn bäst. Dock blir det lite andra resultat då man inför en massa väggar runt omkring.
Vad jag kan se bygger dessa på att man utgår från en punktkälla med sfärisk utstrålning och då ökar radien med avståndet från punktkällan, eller snarast, radien är avståndet från punktkällan. Det får till följd att man borde kunna ha plana väggar från punktkällan där ljudvågorna längs med hela wg är vinkelräta mot väggarna t.ex. i +/- 45 grader. De måste göra en slits eller ett hål för mellanregistret så att det blir som en punktkälla med sfärisk utstrålning och väggarna sätter riktverkan. Dock finns det ju ett slut på hornet och där uppstår problem. Då finns det lite olika sätt att ta hand om dessa problem.
Var hörde du dem?
Med vänlig hälsning
Peter
MagnusÖstberg skrev:petersteindl skrev:1.) Vad jag kan se bygger dessa på att man utgår från en punktkälla med sfärisk utstrålning.
2.) Då ökar radien med avståndet från punktkällan.
3.) eller snarast, radien är avståndet från punktkällan.
4.) Det får till följd att man borde kunna ha plana väggar från punktkällan där ljudvågorna längs med hela wg är vinkelräta mot väggarna.
5.) t.ex. i +/- 45 grader.
6.) De måste göra en slits eller ett hål för mellanregistret så att det blir som en punktkälla med sfärisk utstrålning.
7.) och väggarna sätter riktverkan.
8.) Dock finns det ju ett slut på hornet.
9.) och där uppstår problem.
10.) Då finns det lite olika sätt att ta hand om dessa problem.
Med vänlig hälsning
Peter
Tror inte Tom Danley håller med dig, däremot är den sista lilla fasningens utformning innan avslutet väldigt kritisk. +/- 1dB upp till 60 grader i alla riktningar, från 300Hz och uppåt.
Piotr skrev:petersteindl skrev:Var hörde du dem?
Enligt sägnen utspelade det sig på westcoast, US of A.
paa skrev:mawes skrev:paa skrev:Bra jämförelse där mellan runda horn och rund plan baffel med elementet i centrum, det framstår ju klart som i eldskrift varför runda horn inte funkar så bra.
Därför att det är så välkänt och väldokumenterat att en rund baffel med högtalaren i centrum ger fruktansvärt kraftigt rippel i tonkurvan från kantdiffraktionen, genom att det är lika långt till kanten åt alla håll.
När det gäller runda horn är det inte alls uppmärksammat i litteraturen att det förhåller sig just så även i det fallet, även om det förstås måste vara på det sättet.
darkg skrev:paa skrev:mawes skrev:
Likheten är slående när det gäller en tratt som sticker ut, men om hornet ansluter till baffeln finns det ingen kant (där), och problemen måste vara av en lägre storleksordning? Kantdiffraktion från en baffel kan ju minskas med en avrundning och hornet är naturligt avrundat. Problem med runda horn som inte sticker ut bör, i så fall, vara bara avlägset släkt med diffraktion vid baffelkant eller i hacket som blir vid bristfällig försänkning av elementet.
JM skrev:
Då den partiella isobarsfärsytan alltid är vinkelrät mot hornbegränsningsytan i varje punkt kan det möjligen bli lättare att intuitivt förställa sig ljudutbredningen för varje godtycklig hornform tom för en wavegiude.
JM
JM skrev:
Då den partiella isobarsfärsytan alltid är vinkelrät mot hornbegränsningsytan i varje punkt kan det möjligen bli lättare att intuitivt förställa sig ljudutbredningen för varje godtycklig hornform tom för en wavegiude.
Några överförenklade förklaringar.
High-Fidelity Uniform-Directivity Loudspeaker
http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf
Loudspeaker Horns - A Crash Course
http://www.fohonline.com/current-issue/ ... ourse.html
Mer detaljer
[ Bild ]
ACOUSTICS. Leo L. Beranek. Source of practical acoustical concepts and theory, with information on microphones, loud-speakers and speaker enclosures, and room acoustics. 491 pp, original published 1954). https://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L- ... 088318494X
JM
Wiki skrev:Radial horns have two surfaces based on an exponential flare rate, and two straight walls that determine the output pattern. The radial horn exhibits some of the beaming of the exponential horn. Altec sectoral horns were radial horns with vanes placed in the mouth of the horn for the stated purpose of pattern control.
paa skrev:JM skrev:
JM
Vid skarpa kanter, så som vid hornets slut, så kan man inte definiera något så som "vinkelrätt mot hornbegränsningsytan". Det bildas därför reflexer där hornet går över i baffeln, eller där hornet slutar, om det är fritt monterat.
petersteindl skrev:Med +/-45 grader kan man placera radialhornet i hörn. Gör man den dessutom osymmetrisk med exponentiell form på den vertikala ledden så får man ett traditionellt radialhorn som man kan sätta in i hörnet. Men det finns ytterligare stora svårigheter om man inte vill få destruktiv interferens från hörnets väggar. Det är då en kombination av radialhorn, waveguide och linjärmodifierad trac-trix kanske kan lösa de problem som jag och lilltroll försöker/ämnar lösa.
rajapruk skrev:
Några tips för att få detta att funka ok i hörn? Dömt att misslyckas?
Med min ringa kuskap i ämnet, så känns det som en vacker tanke med ett horn som sprider 45grader ur hörnet, tillsammans med en woofer som får hornladdning gratis av rummet, som också sprider 45 grader. Väldigt lik spridning i alla register blir det ju då, the holy grail
Något annat problem än interferenser som kan bli av hörnet? Att man triggar rummet resonanser maximalt är väl en grej (även om jag funderar på att betrakta det som positivt).
JM skrev:rajapruk skrev:
Med min ringa kuskap i ämnet, så känns det som en vacker tanke med ett horn som sprider 45grader ur hörnet, tillsammans med en woofer som får hornladdning gratis av rummet, som också sprider 45 grader. Väldigt lik spridning i alla register blir det ju då, the holy grail
Något annat problem än interferenser som kan bli av hörnet? Att man triggar rummet resonanser maximalt är väl en grej (även om jag funderar på att betrakta det som positivt).
Problemet med hörnplacering av allt utom subwoofers är att högtalare är rundstrålande under ca 800 Hz dvs du får ett tonkurvelyft i detta område. Dessutom är det svårt att undvika tidiga reflexer från laterala väggen som ger sämre direktljud o stereobild. Du kommer få svårt att uppfylla LEDE-principen och efterföljaren RFZ (Reflection Free Zone). Du kommer sakna reflexer som kommer efter ca 20 ms dvs mycket sämre ljud.
JM
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Med +/-45 grader kan man placera radialhornet i hörn. Gör man den dessutom osymmetrisk med exponentiell form på den vertikala ledden så får man ett traditionellt radialhorn som man kan sätta in i hörnet. Men det finns ytterligare stora svårigheter om man inte vill få destruktiv interferens från hörnets väggar. Det är då en kombination av radialhorn, waveguide och linjärmodifierad trac-trix kanske kan lösa de problem som jag och lilltroll försöker/ämnar lösa.
Skulle dämpning runt hornets ytterkant kunna hjälpa i hörnscenariot? Det har jag funderat på, och sett nämnas någonstans. Alltså att dämpa bort diffraktionerna som blir på ytterkanten.
Kanske i kombination med väl vald dämpning på vägg?
Hörnets problem, kan man dela in det i olika problem för olika frekvenser så att säga?
Vid vilken frekvens ungefär övergår hörnet från att vara konstruktivt till destruktivt, om du fattar vad jag menar?
För i låga frekvenser blir väl hörnet som ett förstärkande horn, i någon mening konstruktivt.
Jag kommer själv lattja lite med hörnplacering framöver, därav dessa frågor. Jag har ett biradialt 60x40 någonting horn som jag tänker ha vertikalt stående, som spelar ner till 650Hz (48db/oct akustisk LR vid 650Hz). Sedan en 15" woofer under. Woofern har inte börjat beama där (650hz), om jag minns rätt.
rajapruk skrev:
Skulle dämpning runt hornets ytterkant kunna hjälpa i hörnscenariot? Det har jag funderat på, och sett nämnas någonstans. Alltså att dämpa bort diffraktionerna som blir på ytterkanten.
Kanske i kombination med väl vald dämpning på vägg?
rajapruk skrev:
1.) Hörnets problem, kan man dela in det i olika problem för olika frekvenser så att säga?
2.) Vid vilken frekvens ungefär övergår hörnet från att vara konstruktivt till destruktivt, om du fattar vad jag menar?
3.) För i låga frekvenser blir väl hörnet som ett förstärkande horn, i någon mening konstruktivt.
rajapruk skrev:
Jag kommer själv lattja lite med hörnplacering framöver, därav dessa frågor. Jag har ett biradialt 60x40 någonting horn som jag tänker ha vertikalt stående, som spelar ner till 650Hz (48db/oct akustisk LR vid 650Hz). Sedan en 15" woofer under. Woofern har inte börjat beama där (650hz), om jag minns rätt.
rajapruk skrev:
Med min ringa kuskap i ämnet, så känns det som en vacker tanke med ett horn som sprider 45grader ur hörnet, tillsammans med en woofer som får hornladdning gratis av rummet, som också sprider 45 grader. Väldigt lik spridning i alla register blir det ju då, the holy grail![]()
rajapruk skrev:
Användare som besöker denna kategori: Pellen och 230 gäster