Moderator: Redaktörer
Morfar68 skrev:Byggde efter bästa förmåga och det låter apa! Väldigt lite ljud kommer ut och det som kommer ut låter som om högtalaren "bottnar".
Morfar68 skrev:Så svaret är antagligen att jag behöver större låda? Gör om, gör rätt, typ? Jag har inte fattat det där med att räkna om portar. Man får ju ett givet värde i alla de där programmen baserat på T/S. Hur gör man för att räkna på annan låda men med samma element, liksom? Kan man "låsa" volymen i nåt program?
Morfar68 skrev:Angående avstämningen; jag fick ju fram lådstorlek baserat på T/S värdena? Ska man stämma av djupare än rekommenderat? Är urkass på högtalarmatematik, alla program säger dessutom lite olika.
Morfar68 skrev:Dagens resultat:
Basen som fullrange - ingen dist men såklart dovt ljud, basen via miniDSP - distar/bottnar, låter illa, basen genom min JB Systems equalizer - ingen dist men lite mellanregister smiter igenom.
Det är skapligt bra tryck utan DSPn, den går inte så djupt men det den gör bra , gör den riktigt bra.
Morfar68 skrev:Vad innebär "2 rör 246 mm"? Båda rören 246 eller rören tillsammans 246 mm? Antar att båda ska vara 246 mm vardera?
hammarn_2 skrev:Byglingen på en vanlig (obalanserad, ej HD) miniDSP gäller ju också spänning _in_ inte ut.
Morfar68 skrev:Jag kan ju prova med att sätta en förförstärkare mellan DSP:n och Behringern. Mest känner jag nog att jag vill bygga om eftersom lådan är såpass felbyggd.
Morfar68 skrev:Om jag nu fattat Basta rätt så får jag fram att vid ett basrör, 71mm, 30 liters låda men inget annat ändrat, så ska röret vara 21,35 cm långt. Väljer jag då 2 rör så blir de istället 48,74 cm långa. Kan det verkligen stämma? Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta. Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?
Morfar68 skrev:Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta.
Morfar68 skrev:Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?
Morfar68 skrev:I Basta menar du? Jag har matat in alla T/S-parametrar från tillverkaren och sen ändrat lådvolymen till 30. Det är allt. Lite osäker på vad du menar men här är några screenshots:
Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.
Morfar68 skrev:Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.
BL är väl Bl [N/A] antar jag men nån Tm-ruta hittar jag inte...?
(Men det är allt ett knepigt program, den ändrar ju siffror som jag matat in, tex anger tillverkaren Moving Mass till 43,8 g, skriver jag in det så ändrar Basta det till 43,818393?)
Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Morfar68 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...
Jag har skrivit in 8,8 under Bl [N/A] men hittar inte "Tm"-rutan som sagt.
Morfar68 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...
Jag har skrivit in 8,8 under Bl [N/A] men hittar inte "Tm"-rutan som sagt.
Morfar68 skrev:Tja, för en novis är det inte så tydligt med "mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A",men jag uppskattar verkligen den tid ni lägger på att svara mig, absolut. Men, som sagt, jag får negativa värden med 8,8 BL?
Morfar68 skrev:Vassego! Det är Qms och Rms som blir negativa. Ingen aning om det spelar roll men det lyser elakt rött.
Morfar68 skrev:Precis! Det är det jag menar med Basta! Den ändrar det jag skrivit in av nån anledning. Fattar verkligen ingenting av hur det programmet fungerar...
Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?
Morfar68 skrev:Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?
Morfar68 skrev:Så, med tacksam hjälp av er på forumet så får jag fram att med 30-liters låda med 35 Hz avstämning så ska 1 rör vara 261,5 mm och 2 rör blir 583,3 mm/st.
Morfar68 skrev:Lådan är ju bara 31 cm hög invändigt och 2 rör med 568 mm vardera kommer inte att få plats.
Morfar68 skrev:Är det risk för blåsljud vid ett rör?
Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Cortado skrev:Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.
Morfar68 skrev:Nej, ingen stoppning men jag äger en del acustiwool (eller nåt sånt namn).
Svante skrev:Cortado skrev:Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.
Nej, det kom til för att jag såg att ett rör blir överstyrt. Man hade kunnat öka diametern lika gärna, men jag tänkte att hen hade ju 71 mm rör så du kunde man lägga till ett till.
(Och i båda fallen, när rörets/rörens totala tvärsnittsarea ökas, måste man öka längden i ungefär samma grad om man ska bibehålla avstämningen.)
Morfar68 skrev:Hej igen!
Som brukligt så har annat kommit i vägen under sommaren, men nu är jag igång igen.
Hur nära bakväggen kan man ha mynningen på rören inne i lådan?
29 cm rör och 31 cm låda, det kan väl knappast fungera?
Vid fp = 40 Hz så blir det 2 x 20,3 cm rörlängd men då är avstämningen lite hög...
fp = 37 Hz ger 2 x 24,3 cm rörlängd
fp = 30 Hz ger 2 x 38,4 cm rörlängd
Vad tycker ni? Ny låda?
Cortado skrev:Morfar68 skrev:Hej igen!
Som brukligt så har annat kommit i vägen under sommaren, men nu är jag igång igen.
Hur nära bakväggen kan man ha mynningen på rören inne i lådan?
29 cm rör och 31 cm låda, det kan väl knappast fungera?
Vid fp = 40 Hz så blir det 2 x 20,3 cm rörlängd men då är avstämningen lite hög...
fp = 37 Hz ger 2 x 24,3 cm rörlängd
fp = 30 Hz ger 2 x 38,4 cm rörlängd
Vad tycker ni? Ny låda?
Jag tycker du testar lite först, det blir ju mer erfarenhet!
Gällande närheten av portänden mot bakväggen, jag tror att om du tänker dig en imaginär cylinder som förlänger röret till bakväggen, om den cylinderns ytterarea är större än innerarean på röret så bör det inte vara något problem.
Sen vet vi sedan tidigare att portlängderna Basta! föreslår ofta är lite långa, i min erfarenhet sådär 10-15%. Så om du testar längden den föreslår och sen kan du hitta den faktiska avstämningsfrekvensen på ett ungefär genom att använda en tongenerator och se var konen ger minst utslag. Om avstämningsfrekvensen är för låg så kan du korta av rören lite (gärna stegvis, lite i taget).
Perfector skrev:Jag blir så glad när jag ser någon skriva rikta rörets längd till minsta konutslag, för det är ju det jag haft som ideal i hela min byggkarriär.
Jag kallar det belastning, andra avstämning.
Gällande närheten av portänden mot bakväggen, jag tror att om du tänker dig en imaginär cylinder som förlänger röret till bakväggen, om den cylinderns ytterarea är större än innerarean på röret så bör det inte vara något problem.
Morfar68 skrev:Gällande närheten av portänden mot bakväggen, jag tror att om du tänker dig en imaginär cylinder som förlänger röret till bakväggen, om den cylinderns ytterarea är större än innerarean på röret så bör det inte vara något problem.
Men det stämmer inte va? Ytterarean är ju alltid större än innerarean? Du menar kanske volymen på den imaginära kontra... nånting? Eller har min hjärna semester fortfarande?
Morfar68 skrev:Gällande närheten av portänden mot bakväggen, jag tror att om du tänker dig en imaginär cylinder som förlänger röret till bakväggen, om den cylinderns ytterarea är större än innerarean på röret så bör det inte vara något problem.
Men det stämmer inte va? Ytterarean är ju alltid större än innerarean? Du menar kanske volymen på den imaginära kontra... nånting? Eller har min hjärna semester fortfarande?
Perfector skrev:Prova omkrets x avstånd till bakväggen.
Om du får samma area som rörets area så har du inte fått en förträngning.
darkg skrev:Mantelarean på den oexisterande cylinder som är förlängningen av röret, den yta som luften flödar genom från rör till låda, vs innerarean.
Perfector skrev:Prova omkrets x avstånd till bakväggen.
Morfar68 skrev:darkg skrev:Mantelarean på den oexisterande cylinder som är förlängningen av röret, den yta som luften flödar genom från rör till låda, vs innerarean.
Men mantelarean är ju 2 x pi x r i kvadrat. Vilket ju alltid är större än innerarean...??Perfector skrev:Prova omkrets x avstånd till bakväggen.
Enligt Perfector blir det: omkrets x avstånd till bakväggen, dvs 75 mm x 80 mm (t.ex) så blir det 6000 att jämföra med rörets mantelarea som blir 2 x pi x 34,5 i kvadrat = 7478
Så vilket ska jag gå efter?
En rördiameter fritt kanske är en bra början?
darkg skrev:
Nej, Perfector anger också mantelarean!
[ Bild ]
Detta om detta, vad som är lagom, tillräckligt och nödvändigt vet jag inte.
Cortado skrev:Varför blandar du in pi i det?
Omkretsen gånger längden på det imaginära röret blir ju en "ihoprullad" rektangel.
Morfar68 skrev:Vilket iofs innebär att det jag skrev: "Mantelytan/arean: 3,14 x 37,5 i kvadrat x 80 = 353429,2" dessutom ska dubblas... Fattar noll...
Morfar68 skrev:Nej, jag har försökt räkna mantelytan/arean enligt Wikipedia... Mantelarean räknas ut med formeln "2 π r h". Möjligen att ni menar nåt annat än mantelarean eller mantelytan?
Hoppas jag inte låter otacksam eller uppkäftig, jag vill bara förstå
Kalejdokom skrev:Kanske inte bra att blanda cm och mm när man gör/jämför uträkningar...
Kalejdokom skrev:Inte du, men Cortado använder millimeter och räknade fram 17360 mm2 eller 173,6 cm2 som kanske blev "ca 176 cm2" istället för ca 174 cm2 som det borde avrundats till...
Perfector skrev:Jag blir så glad när jag ser någon skriva rikta rörets längd till minsta konutslag, för det är ju det jag haft som ideal i hela min byggkarriär.
Jag kallar det belastning, andra avstämning.
Morfar68 skrev:Om jag fattar rätt så ska jag ta mantelytan på det imaginära rörets ytterdiameter och jämföra med arean på det riktiga rörets innersida?
Cortado skrev:Ja, jag är inget mattesnille. Men med lite kreativitet så kan man fuska i Rhino och få ut att ett rör som har diameter 69mm och längd på 80mm ger en area på enligt:
Area = 17341.5917 (+/- 1e-05) square millimeters
En cirkulär 2D-yta med samma diameter ger:
Area = 3739.2807 (+/- 0.0014) square millimeters
Gissar att vi kan lämna den diskussionen därhän och fundera på hur TS ska gå framåt. Jag röstar på att man testar den längd Svante föreslog för två rör och se var avstämningen hamnar. Därefter får man se om de bör göras kortare eller längre, om längre så behöver kännes det väl inte svårt att motivera en ny låda.
Om du har osågade rör så skulle det ju kunna vara en idé att göra längre rör och se vad som händer med avstämningen om du har rörslutet närmare bakväggen, dels var avstämningen hamnar och hur det blir med flås..
Morfar68 skrev:Cortado skrev:Ja, jag är inget mattesnille. Men med lite kreativitet så kan man fuska i Rhino och få ut att ett rör som har diameter 69mm och längd på 80mm ger en area på enligt:
Area = 17341.5917 (+/- 1e-05) square millimeters
En cirkulär 2D-yta med samma diameter ger:
Area = 3739.2807 (+/- 0.0014) square millimeters
Gissar att vi kan lämna den diskussionen därhän och fundera på hur TS ska gå framåt. Jag röstar på att man testar den längd Svante föreslog för två rör och se var avstämningen hamnar. Därefter får man se om de bör göras kortare eller längre, om längre så behöver kännes det väl inte svårt att motivera en ny låda.
Om du har osågade rör så skulle det ju kunna vara en idé att göra längre rör och se vad som händer med avstämningen om du har rörslutet närmare bakväggen, dels var avstämningen hamnar och hur det blir med flås..
Jag gillar inte att testa mig fram utan att veta vad det är jag gör/ändrar på, då kan jag, enligt mig, lika gärna köpa fardigbyggda högtalare.
Jag vill veta vad jag gör så jag kan göra det nästa gång igen, liksom.
Hur har du fått fram de värdena? Kan du ställa upp talen du använt, för jag får ju inte samma resultat alls.
Om jag räknar baklänges från ditt resultat att cirkelarean är 3739 kvadratmillimeter så borde du ha räknat med en radie av 24,5 mm ungefär? Där r = roten ur (3739/(2 x pi))
Vilka värden har du använt för att komma fram till de resultaten och hur har du räknat?
paa skrev:Perfector skrev:Prova omkrets x avstånd till bakväggen.
Om du får samma area som rörets area så har du inte fått en förträngning.
Det gäller vid låga hastigheter, men luften i en port rör sig med höga hastigheter så jag skulle inte nöja mig med mindre än dubbla arean enligt din formel. Man brukar tala om att det behövs en rördiameter fritt bakom röret. OBS tumregelvarning!
Morfar68 skrev:Jag gillar inte att testa mig fram utan att veta vad det är jag gör/ändrar på, då kan jag, enligt mig, lika gärna köpa fardigbyggda högtalare. Jag vill veta vad jag gör så jag kan göra det nästa gång igen, liksom.
Morfar68 skrev:Vilka värden har du använt för att komma fram till de resultaten och hur har du räknat?
Svante skrev:Aha, nu har jag läst lite till, det handlade om hur nära bakväggen basreflexrörets mynning får sitta. Det som händer om den sitter nära en bakvägg är åtminstone två saker, det är större risk för turbulens om det blir trångt, och dels ändras avstämningsfrekvensen eftersom trångheten motsvarar en förträngning/förlängning av röret. Det finns ingen tvär gräns som en del verkar föreslå, avstämningen kan man dock justera för genom att mäta vad resonansfrekvensen blev och justera rörlängden.
paa skrev:En sak är ju hur resonansfrekvensen ändras, där är det troligen ingen tvär gräns. Men när det gäller maximala flödeskapaciteten tror jag dock det är en skarpare fallande kurva i förhållande till hur trångt det är bakom röret.
RogerGustavsson skrev:Morfar68 skrev:Dagens resultat:
Basen som fullrange - ingen dist men såklart dovt ljud, basen via miniDSP - distar/bottnar, låter illa, basen genom min JB Systems equalizer - ingen dist men lite mellanregister smiter igenom.
Det är skapligt bra tryck utan DSPn, den går inte så djupt men det den gör bra , gör den riktigt bra.
Låter som du har för hög nivå igenom miniDSP:n. Testa med en inställning där du inte höjer bas (för det har du väl gjort?) utan sänker högre frekvenser
Perfector skrev:Jag byggde en gång en högtalare som fick röret enligt det jag skrev tidigare med avräkning på omkrets x avstånd till bakvägg =samma yta som rörets area och det både mätte och lätt utmärkt.
Inga blåsljud och inget oväsen i röret.
Svante skrev:... dvs att säga att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika med rörets tvärsnittsarea är samma sak som att säga att avståndet till bakväggen ska vara minst halva rörradien. Eller en fjärdedel av rörets diameter.
Förmodligen är tumregeln lite snålt tilltagen, om man är nära turbulens i röret kommer det definitivt att bli turbulens när man tvingar luften att svänga vid väggen. Men den är intressant som räkneexempel.
Morfar68 skrev:Svante skrev:... dvs att säga att mantelarean på den förlängda cylindern ska vara minst lika med rörets tvärsnittsarea är samma sak som att säga att avståndet till bakväggen ska vara minst halva rörradien. Eller en fjärdedel av rörets diameter.
Förmodligen är tumregeln lite snålt tilltagen, om man är nära turbulens i röret kommer det definitivt att bli turbulens när man tvingar luften att svänga vid väggen. Men den är intressant som räkneexempel.
Det låter i mina öron som en bra startpunkt. Sen handlar det väl också om hur mycket man tänkt pressa elementet? Alltså mängden luft som ska igenom basröret. Jag vill bara att mina basar ska fylla ut i bottenregistret, inte få tapeterna att lossna, så då kanske man kan ha mindre marginaler. Ska börja testa med lite olika längder och 1 eller 2 rör och höra hur det låter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster