Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Jo, men jag frågade specifikt efter dessa 2 optioner.
RogerGustavsson skrev:Du kan lägga in en faktor till, känsligheten. Det blir alltid kompromisser. Prioriterar du lägre basen får du ofta tulla på något annat.
Perfector skrev:Jag har ju sagt att jag prioriterar omfånget före effekten.
Perfector skrev:Inte ett svar jag söker.
Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
paa skrev:Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Låg resonansfrekvens betyder inte automatiskt djup basåtergivning. Q-värdet måste vägas in i ekvationen.
F.ö. blev jag förvånad att du som alltid föreslår Monacor-element själv har valt ett Isophonelement!
Kanske det även finns andra element som det inte står Monacor på, som också är bra?
Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Perfector skrev:Tack Bill för ett klart svar.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Perfector, du skriver att det vore intressant att veta hur "vi" tänker och att du är beredd att lära dig något. Tyvärr låter det ju tvärtom som att du inte vill veta hur vi tänker eller vill lära dig något...
Är det inte intressant att få höra att andra inte delar uppfattningen om att man måste välja mellan effekt eller djup bas? Är det inte intressant att lära sig hur andra tänker för att vidga sin syn på saken?
För egen del kan jag ha helt olika ingång i ett byggprojekt:
Ibland hittar jag något intressant i garaget och funderar på vad man kan göra av detta? Se t.ex. min pågående tråd om OA112. En mix av bandpassbas och ortoakustisk designinspiration. Inledningsvis funderar jag inte alls på effekttålighet eller frekvenssvar, men efter lite laborerande och mätningar på testlådor ser jag potential till något som kan fungera som en lounghögtalare - resultatet kan bli en högtalare med hyfsat frekvensomfång, men begränsad effekttålighet - helt ok då det inte blir aktuellt med så höga SPL-krav.
En annan gång har jag en mycket tydlig kravspec på vad jag vill uppnå - som t.ex. vid bygget av mina nuvarande "huvudhögtalare", som i princip skulle bli kompromisslösa såväl i frekvensomfång som i SPL-kapacitet (och därmed hög effekttålighet). Här behövdes alltså båda egenskaperna för att kunna spela starkt i alla register.
Bara två exempel på hur olika det kan vara. Det finns inga tumregler för högtalarbygge!
Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?
Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.
Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.
Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...
Perfector skrev:Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Du har fattat vad jag avser.
Ibland låg volym och djup bas, ibland hög volym och något mindre bas.
Njae, snarare hög volym OCH djup bas i det andra fallet jag tog som exempel. Återigen, det handlar inte om att välja det ena eller andra - varje projekt har sin kravställning och den kan variera.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...
Nu missar du lite, igen.
Elementet som var underbart i basreflex 8 liter, framräknad med hjälp av Dansk HiFi vid en mässa i Katrineholm blev basdött och inte ens klangligt med plastkonen och den högre resonansen.
Dom sabbade ett helt ok element istället för att göra ett till och låta originalet finnas kvar
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Och hur fungerade det i sluten låda då? Du kan inte inte förutsätta att det skall sitta i basreflex.... eller att det ens är tänkt spela ned i botten - kan finnas andra användningsfall...
Nu missar du lite, igen.
Elementet som var underbart i basreflex 8 liter, framräknad med hjälp av Dansk HiFi vid en mässa i Katrineholm blev basdött och inte ens klangligt med plastkonen och den högre resonansen.
Dom sabbade ett helt ok element istället för att göra ett till och låta originalet finnas kvar
Jag syftade på det nya elementet, inte hur det gamla fungerade.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?
Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.
Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.
Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Får man fråga vad som var bakgrunden till frågan?
Om jag har som mål att kunna spela djupt, vill jag också kunna spela ganska starkt. Annars är inte djupet till någon vidare nytta, tycker jag. Därför tycker jag det är ok med mindre högtalare avsedda för lägre ljudnivåer som går ner till kanske 50 Hz medan en högtalare som ska kunna spela starkare vill jag ska kunna gå ner till i alla fall 25 Hz för att jag annars skulle sakna den oktaven när jag spelar starkt.
Så jag väljer effektsvagt som inte spelar särskilt djupt, eller effekttåligt som spelar djupt.
Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.
Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.
Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.
Det är nog mer bundet till förstärkarens uppbyggnad.
Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.
Då stämmer min synpunkt med låg volym på kvällstid med bibehållen ljudkvalitet.
Tarzan skrev:Perfector skrev:Tarzan skrev:Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.
Det är nog mer bundet till förstärkarens uppbyggnad.
Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.
Då stämmer min synpunkt med låg volym på kvällstid med bibehållen ljudkvalitet.
Nej, det jag pratar om har med hörseln att göra. Mäter jag tonkurvan med mikrofon får jag samma tonkurva när jag spelar svagt som när jag spelar starkt inom gränsen för vad systemet klarar av. Det jag tänker på är fletcher-munson-eller equal loundness-kurvor.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour
Det är alltså att människor uppfattar bas som lägre relativt sett andra frekvenser vid låga ljudnivåer. Mitt synsätt är att man då lika gärna kan vara utan den djupa basen när man spelar lågt eftersom man ändå inte kommer uppfatta den. Ett annat lika rimligt synsätt är att man om man spelar lågt istället borde förstärka basen eftersom man annars inte hör den. Ett tredje är att det ska mäta rakt oavsett ljudnivå eftersom det är omöjligt/väldigt krångligt att anpassa sig alla olika inspelningars olika ljudnivåer.
paa skrev:En del lägger till något som kallas house curve i aktiva delningen till basen, som också ger en höjning.
Perfector skrev:Inte ett svar jag söker.
Men det är väl så att ingen klarar av att sära på frågan utan dra in andra delar.
Tack för visat (o)intresse i alla fall.
Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Prozac skrev:Perfector skrev:Jag har funderat lite på hur man väljer element när man bygger högtalare.
I första hand baselementet.
För min egen del föredrar jag element som har låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet.
I mina nuvarande 40 liter lådor sitter Isophon PSL 203/50 som går ner till 25 Hz (8") och tål 50/70 W sinus/musik
Andra har jag satt element från monacor i som stannar vid 38 Hz men tål upp emot 200 Watt musik.
Hur resonerar ni när ni bygger.
Söker ni hög effekttålighet i system, eller söker ni djup basåtergivning?
Vore intressant att veta hur ni tänker.
Kanske kan jag lära mig något jag inte redan vet.
Av de två parametrar du anger så väljer jag låg undre gränsfrekvens framför hög effekttålighet ceteris paribus. Men det finns andra urvalskriterier som är ännu viktigare.
mvh
Imbecillen skrev:Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera.
Adhoc skrev:Tittade du i en spegel när du skrev det där Magnus? Perfector är inte otrevlig om han inte provocerats till det, -som nu med ditt "bidrag".
Kalejdokom skrev:Imbecillen skrev:Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera.
Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?
Imbecillen skrev:Kalejdokom skrev:Imbecillen skrev:Åtminstone PA-element utvecklas idag som extremt effektslukande monster med hög känslighet och relativt låg FS så visst går det att kombinera.
Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?
Ptja, elementen stiger såklart i storlek som du hintar om. Ett exempel är detta:
https://www.parts-express.com/bc-15ds11 ... --294-6056
97db känslighet och ett fs på 33hz, med 1600w rms är ändå riktigt galet. Krävs inte många watt för att spela volym då. Däremot är det svårare att hitta något liknande i typ 8" storleken..
RogerGustavsson skrev:Imbecillen skrev:Kalejdokom skrev:Lite nyfiken, vilka PA-element har de där egenskaperna, förutom riktigt stora element?
Ptja, elementen stiger såklart i storlek som du hintar om. Ett exempel är detta:
https://www.parts-express.com/bc-15ds11 ... --294-6056
97db känslighet och ett fs på 33hz, med 1600w rms är ändå riktigt galet. Krävs inte många watt för att spela volym då. Däremot är det svårare att hitta något liknande i typ 8" storleken..
Stämmer data för det elementet? Blev inte mycket lågbas i mitt gamla simuleringsprogram.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Imbecillen skrev:
Ptja, elementen stiger såklart i storlek som du hintar om. Ett exempel är detta:
https://www.parts-express.com/bc-15ds11 ... --294-6056
97db känslighet och ett fs på 33hz, med 1600w rms är ändå riktigt galet. Krävs inte många watt för att spela volym då. Däremot är det svårare att hitta något liknande i typ 8" storleken..
Stämmer data för det elementet? Blev inte mycket lågbas i mitt gamla simuleringsprogram.
Vad får du fram för detta då?
https://www.monacor.se/produkter/18-1/vnr/103270/
Imbecillen skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:
Stämmer data för det elementet? Blev inte mycket lågbas i mitt gamla simuleringsprogram.
Vad får du fram för detta då?
https://www.monacor.se/produkter/18-1/vnr/103270/
Hade varit kul med en jämförelse. Vill du jämföra och posta grafer på 20hz och max SPL med optimerade parametrar för respektive element? Svårt att uppskatta vilket element som levererar mest vid 20hz!
Perfector skrev:Tarzan skrev:Perfector skrev:Som jag skrev initialt så har jag nu Isophon som går till 25 Hz.
Jag har byggt samma volym med Monacor som bara går till 38 Hz med då tål Ca: 200 Watt musik medans Isophon klarar 50 Watt
Jag har märkt på andra element att man gärna verkar köra högre resonans för att få tillgång till högre effekttålighet.
Ett exempel är Peerless som med KO50WGX gick till 40 Hz (5") och sedan gjordes elementet om med PP-kon och resonans 55 Hz för att få högre tålighet på 150 Watt om jag minns rätt.
Det var att förstöra elementet
Har även byggt med andra element som haft samma konstiga uppbyggnad.
Så min fråga var teoretisk och ska inte blandas ihop med någonting alls utom själva frågan.
Och vad gäller spela djupt utan att spela hög volym så är det ju en hörnsten om man vill lyssna på sen kvällstid i hyreshus, i alla fall om man vill bo kvar.
Där håller jag inte med dig. När jag lyssnar på musik på en ljudnivå som är kompatibel med folk i rum intill som vill sova skulle jag nästan våga påstå att jag inte skulle märka någon skillnad alls om jag kopplade in ett högpassfilter vid 50 Hz.
Det är nog mer bundet till förstärkarens uppbyggnad.
Gamla B-klassade förstärkare har ju ström relaterat spänningen (uteffekten) och behöver ofta dras upp en bit för att ljudet skall bli "frekvensrakt"
Nyare a-b kopplade förstärkare har ju Klass A upp till kanske 1 Watt och sedan glider det över till klass b
När jag bygger högtalare så tar jag hänsyn till det som diskuterats mycket i andra trådar så att man slipper karaktärsskifte i ljudet med stigande volym.
Då stämmer min synpunkt med låg volym på kvällstid med bibehållen ljudkvalitet.
paa skrev:Den enda logiska slutsatsen jag kan dra är att Isophon gjorde bättre högtalarelement än Monacor.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster