Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Detta borde ju passa jansch som hand i handske .![]()
Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .
Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134
Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.
Baffel skrev:Tack för info Rikkitikkitavi.Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting.
Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.
rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den![]()
C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.
Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.
/Rikkitikkitavi
rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den![]()
/Rikkitikkitavi
jansch skrev:rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.
/Rikkitikkitavi
Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.
Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?
Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....
Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.
Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.
För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
jansch skrev:Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.
Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.
För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster
*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.
Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad
rikkitikkitavi skrev:Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.
I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.
Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering
Baffel skrev:Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den.![]()
Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?
RogerGustavsson skrev:Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.
Morello skrev:jlcpcb.com gör kort för fikapengar.
Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?
Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?
Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?
Din OP-amp har : THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0,00008 enligt databladet från TI.
Kolla här. I princip samma som din :
viewtopic.php?f=10&t=71581
Mot slutet i videon mäts det bla distorsionsnivåer:
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ
Bra jobbat för övrigt !
Gain och dist , från Youtubevideon ovan :
jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.
- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*
- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.
- Bästa lösningen borde då vara:
*skippa en opamp alltså U1A, R7 och R10.
* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).
Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!
- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.
* OPA2134 tål visserligen 600ohms last men varför plåga den i onödan?
jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.
- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*
- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.
* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).
Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!
- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.
xmag skrev:Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?
Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?
Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?
Din OP-amp har : THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0,00008 enligt databladet från TI.
Kolla här. I princip samma som din :
viewtopic.php?f=10&t=71581
Mot slutet i videon mäts det bla distorsionsnivåer:
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ
Bra jobbat för övrigt !
Gain och dist , från Youtubevideon ovan :
Mikrofonförstärkaren har betydligt lägre värden på dist och brus än vad man ser i graferna. Ljudkortet är det som hindrar bättre värden förutom pikarna som beror på att jag kör utan skärmad tråd och dessutom långa sådana. Har kortat av dem en del nu så bruste ligger på 0,003 och THD på samma nu. Värden som 0,00008 osv kan man få om man använder det bästa som finns i mätteknik. Man får nog vara nöjd med 0,003.
jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Det verkar som du "mäter" brum/brus???
50Hz peaken är ju brum.... likaså multipler av 50Hz
Baffel skrev:jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.
Hur kan du allt det där? Jag menar sitter det i huvudet på dig liksom ( inget illa menat , du fattar) eller kollar du på x-mags schema och räknar fram nya värden ?
xmag skrev:jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Ja det är brum och brus. Största piken ligger på 0,1% och vid 50hz på 0,05%.
Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.
xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.
Hinner inte lägga upp bilder på det nu. Skall sova.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???
Ja det är brum och brus. Största piken ligger på 0,1% och vid 50hz på 0,05%.
Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.
Men!
om du skall mäta dist måste du ju ha en nyttosignal! T.ex 1kHz som du styr ut till kanske 100mV på din mikrofonförstärkare på utgången.
Då kan du ställa in peaken/ toppen på 1kHz signalen till 0dB. Nu kommer du få (förhoppningsvis) ganska små toppar vid multiplar av 1kHz, t.ex vid 2kHz och 3kHz osv.
Om nu toppen på 2kHz visar -60dB har du alltså 0,1% 2:a tons dist osv.
jansch skrev:xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.
Hinner inte lägga upp bilder på det nu. Skall sova.
Ok, sinussvep. Vid vilken utspänning?
Jag tror att din kurva då visar TDH + Noise med en massa allvarliga störningar i form av brum etc.
rikkitikkitavi skrev:Vad kul att du mäter och håller på![]()
Jag gjorde aldrig det trots att jag har både ljudkort och RMAA.
Att mäta en labbplatteuppkoppling med långa trådar kan nog sägas vara ett wurst käse scenario map mätdata. Är det gott nog så...
xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.
Bill50x skrev:xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.
Att testa är inte lätt. Har bland annat testat avledningsförmåga i golv avseende ESD och även testat mätutrustning. Det finns hur många fällor som helst som kan ge totalt avvikande resultat. Bara en sådan sak som att testa resistansen i ledande gummi. Resultatet kan skilja sig rejält beroende på vilken mätutrustning du använder. Alltså inte en fråga om toleranser pga instrumentets kvalitet utan en skillnad på 5 ohm respektive 1,5k ohm i ett givet material beroende på testinstrumentets konstruktion.
/ B
Figur 1-kretsen verkar avskräcka människor på grund av + 30V-strömförsörjningen. Figur 2 visar de motståndsvärden som behövs för att köra förförstärkaren från en 12V- eller 15V-matning, men naturligtvis minskas utspänningen dramatiskt före klippning. Jag har inkluderat den här versionen för att visa att drift med lägre spänning är möjlig, eftersom det verkar vara något som folk vill ha. Som visat kommer det också att fungera med en 15 V-matning, men värdet på R5 kan reduceras till 270 ohm för att ställa in spänningen vid sändaren på Q2 nära 7,5 V för maximal utgångsnivå utan asymmetrisk klippning.
Meddelande om upphovsrätt. Denna artikel, inklusive men inte begränsad till all text och diagram, är den immateriella äganderätten för Rod Elliott och är Copyright © 1999. Återgivning eller återpublicering på något sätt, vare sig elektronisk, mekanisk eller elektromekanisk, är strängt förbjuden enligt Internationella lagar om upphovsrätt. Författaren (Rod Elliott) ger läsaren rätten att endast använda denna information för personligt bruk och tillåter vidare att en (1) kopia kan göras för referens när projektet konstrueras.
RogerGustavsson skrev:Kanske denna är användbar?
https://sound-au.com/project93.htm
Jag har ett kort liggandes någonstans.
jansch skrev:Det nya schemat med 2 transistoret har förstärkning 51ggr alltså g= 1 + "set gain" /R1. Troligtvis för mycket för ditt behov då du överstyr vid mätning.
Prova med t.ex R2=2kohm och "set gain" = 10kohm eller 22kohm. D v s ca 5 till 10ggr förstärkninng.
Jag tror att du utan vidare kan driva ingången på ljudkortet med den!
Bygg med korta sladdar annars blir brus/brum/distmätningar helt åt fanders
Dock du få ju ingen drivspänning till elektretmikrofonen!!!!!!
Baffel skrev:Men jag fattar inte detta bytande av motstånd hit och dit. Har jag missat något? Är det inte "bara" att räkna ut?
Vet inte , är själv nybörjare så...[ YouTube ][ YouTube ]
Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .
I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.[ YouTube ]
Sen detta med stabilitet. Tog en i högen . Det finns många .
Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva.
[ YouTube ]
xmag skrev:Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .
I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.[ YouTube ]
Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva.
[ YouTube ]
Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.
Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.
.
jansch skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå.![]()
[ YouTube ]
Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.
Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.
.
Att testa utan att veta vad man vill uppnå elektriskt, alltså hur kretsen kommer att påverkas är inget vidare. Alla komponenter finns där av en anledning.
Byter man ut en komponent kommer andra komponenter att få annan påverkan på kretsen.
För mikrofonförstärkarna du bygger gäller följande:
- Bestäm inimpedans
- bestäm önskad förstärkning
- bestäm undre gränsfrekvens
Dimensionera nu motstånden efter önskad inimpedans och därefter förstärkning.
Nu har man motstånden klara och kan dimensionera RC-länkarna som bestämmer undre gränsfrekvens dvs vilken storlek som behövs på kondensatorerna.
Att göra på annat sätt är att famla i mörkret och man får inte ut bästa möjliga av kretsen.
Baffel skrev:Sen brukar jag välja förstärkare utifrån hur mycket jag vill kräma på. När jag lyssnar på musik. Istället för att ta en på måfå och sedan hoppas på det bästa när jag drar på volymen.Trist om den börjar klippa och ha sig.
Välja rätt trisse, OP- amp?
Om den liknelsen funkar? De kanske är ganska så lika trissarna/oppisarna?
jansch skrev:
I en standardlösning som denna kan man välja nästan vilken OPamp som helst. Varken brus eller dist är kritiskt i detta fall, ej heller övre gränsfrekvens/slew rate.
Med 12 volt matning får man åtminstone ut 3-4 volt RMS vilket är väsentligt mer än vad ljudkortet tål innan överstyrning/klippning.
En OPamp räcker också väl till om förstärkningen är sådär max 15 ggr.
Jag gissar att ljudkortet behöver sådär 0,2 volt för full utstyrning (typiskt för hifi och amatörgrejor)
Opams skiljer sig inte så myket åt när det gäller max utstyrning. Kanske ligger sådär 2volt under matningsspänning som brukar vara max +/- 15 till +/- 22volt.
Alltså max RMS blir för +/- 15volt matningsspänning, ca (15 - 1)/roten ur 2 = ca 9volt. Dock vid så höga utnivåer börjar låg slew rate bli problem.
I detta fall med 200mvolt utspänning osannolikt oavsett vilken OPamp man väljer.
jansch skrev:Jorda aldrig en utgång på en OPamp!
Dilemmat med oanvända OPamps är att dom lever sitt eget liv om ingångar inte har definierade potentialer. Dom kan oscillera/slå fram och tillbaka om ingångarna inte är kopplade. Desutom då dra mycket ström.
lämpligt:
- koppla ihop utgång med minusingång (nu har du förstärkning = 1..... vilket är en bra början)
- Berooende på OP amp kan det vara olämpligt att koppla +ingång till batteriminus eller batteriplus. Lämpligt då att lägga ett motstånd från +ingång till batteriminus och ett motstånd till batteriplus. Dessa motstånd ska vara lika stora och så stora att dom inte drar för mycket ström, typ 100kohm. Storleken är inte kritisk det går bra med allt mellan 10kohm och 1Mohm men jag hade "höftat" med sådär 100 - 470kohm.
- Nu ligger OPampen och "vilar" i sitt arbetsområde med förstärkning 1. Inga problem kan uppstå, denna opamp drar nu väldigt lite ström.
Som du vet tycker jag det är fel väg att gå att använda endast en matningsspänning. Hade du haft dubbla kunde du istället dragit +ingången till signaljord och fått en enklare lösning. Nu måste du istället skapa en bra "arbetspunkt" genom de 2 motstånden enligt ovan.
Baffel skrev:Hur går det med frun nu xmag?Har för mig att du sa att hon klagade på att du sagt inlåst i ditt hobbyrum och pillade med dina scheman, kretskort och OP- ampar.
Det verkar ju flyta på bra för dig nu.Måhända minus eventuellt detta med frun då.
Baffel skrev:Frid och fröjd. Så länge ni båda trivs.
Baffel skrev:Bra jobbat! Intressanta uppgifter.
xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Den mäter väldigt bra ända ner till 4v. Efter 3v stiger alla värden dramatiskt.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
för de som kör med 9v-batteri.
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.
jansch skrev:xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.
Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.
xmag skrev:jansch skrev:xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.
Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.
jansch skrev:xmag skrev:jansch skrev:
Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.
Du kan få ut mer än 11 Vrms med maxad matningsspänning. Lite beroende på last, se databladet "Voltage Output".
Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
0:55 in i videon.
För övrigt. Det går ju framåt, kul.Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?
[ YouTube ]
xmag skrev:Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
För övrigt. Det går ju framåt, kul.Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?
[ YouTube ]
Jag hare en prototyplåda som jag experimenterar med.
När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).
Prioritet är lågt pris, lätt att bygga och med data så det går mäta högtalare.
Baffel skrev:xmag skrev:Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort![]()
[ YouTube ]
Jag hare en prototyplåda som jag experimenterar med.
När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).
Prioritet är lågt pris, lätt att bygga och med data så det går mäta högtalare.
2 $, dollares är väl inte så mycket pengar?
xmag skrev:Så här ser testbänken ut:
Fronten:
Ryssen 2 skrev:Ställer mig i kö för ett kretskort!
MacBruce skrev:xmag skrev:Så här ser testbänken ut:
Fronten:
Snyggt! Har du screentryckt fronterna?
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?
Jag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.
...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)
I-or skrev:Angående mätresultaten så kan man inte ta fram brusnivån på det sätt som görs ovan. Man måste summera brusnivån från samtliga frekvensband.
Vid frekvensanalys delas spektrum in i ett antal frekvensband och brusnivån i varje band blir därför beroende på bandbredden (för ett linjärt spektrum, det finns smartare sätt att skala brussignaler). Ju fler frekvensband, d.v.s. ju högre frekvensupplösning, desto lägre brusnivå per band. Man måste således känna till frekvensupplösningen/bandbredden för att kunna summera ihop den totala brusnivån.
Om man t.ex. har ett brusgolv runt -120 dB och frekvensupplösningen är 1 Hz, så har man 20000 frekvensband 0-20 kHz och den totala brusnivån i det hörbara området blir -120+10*log(20000) = -77 dB. Om frekvensupplösningen är 10 Hz blir istället den totala brusnivån -87 dB. Dessutom måste man förstås alltid ange vad men relaterar till (t.ex. 1 V), annars är nivåbegreppet meningslöst.
När man diskuterar brusnivåer kan det också vara lämpligt med A-vägning för att ta hänsyn till hörselns varierande känslighet.
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?
xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.
Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.
Här är om RMAA: https://audio.rightmark.org/downloads/R ... 0Guide.pdf
Här är om REW: https://www.roomeqwizard.com/help.html
RogerGustavsson skrev:Är dina Panasonic-kapslar modifierade enl. Linkwitz/Miller? http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic
Här finns också mätningar https://groups.io/g/MicBuilders/files/M ... 1_rev5.pdf
OPA2134 är ju ingen superlågbrusig krets. Kan den verkligen ge en brusnivå på -135 dB i verkligheten? 8 nV/√Hz som gäller för OPA2134 motsvarar ca -119 dBV? För -135 dBV krävs väl 1.25 nV/√Hz?
OPA134 series op amps have excellent distortion characteristics. THD+Noise is below 0.0004% throughout the audio frequency range, 20Hz to 20kHz,
I-or skrev:xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.
Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.
Här är om RMAA: https://audio.rightmark.org/downloads/R ... 0Guide.pdf
Här är om REW: https://www.roomeqwizard.com/help.html
Nej, det behöver inte diskuteras alls, eftersom detta är grundläggande signalanalys. Det är ingen idé att mäta om man inte har grunderna klara för sig eftersom resultaten annars lätt blir rena rappakaljan. Man kan notera liknande feltolkningar i nästan alla möjliga sammanhang på nätet, men ganska ofta även i mer vetenskapliga sammanhang. Problemet är att alldeles för få personer har läst, och ännu mindre förstått, signalanalys ens på en grundläggande nivå.
Dock har du rätt i att man kan använda resultaten för jämförelser även om skalningen är totalt uppåt väggarna fel.
Detta har för övrigt absolut ingenting med mjukvarorna att göra, dessa är typiskt framtagna av personer som är väl pålästa vad gäller signalanalys, utan hur man tolkar resultaten från desamma.
xmag skrev:Vad det gäller Kapseln VM61 (och liknande) säger "ESP" (Elliott ljudprodukter) följande med googleöversättning:
https://sound-au.com/project93.htmJag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.
JohnConover rekommenderar VM61 för mätningar upp till 100db:
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Han skriver om ett test av 7st VM61 bla:...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)
Han skriver vidare att bruset för VM61 är ungefär samma som ett billigt PC-ljudkort. Billigt antar jag han menar alla ljudkort som är inbyggda eller följer med PC-datorer man köper. Motsatsen, alltså dyra ljudkort, menar han ljudkort man kan köpa separat för att uppnå bättre ljud (vilket de flesta inte har nytta av).
Finns massor av beräkningar och formler mm på hans hemsida.
Här är ett test av VM-61 i jämförelse med Bruel & Kjaer:
https://issuu.com/150176/docs/audioexpr ... nasonic_wm
Vid 115db är skillnaden inte så stor som man kan tro. Den bästa WM61 gav ca 0,3% distorsion mer på alla uppmätta frekvenser. Det är först när man kommer upp mot 130dB som Bruel & Kjaer var överlägsen. Men vid 125dB hängde WM61 med ganska bra, bara några tiondelar i procent sämre.
Det stora problemet med WM61 är att de alla inte är exakt lika men så stora skillnader som vissa mätt upp har jag själv aldrig sett.
Orsaken till att jag försöker få mina grejer att mäta så bra som möjligt är att man då också kan mäta elektronik men framförallt att begränsningen i första hand skall ligga hos mikrofonen och inte elektroniken.
jansch skrev:[...]
Viktigt!
Min kommentar/senaste inlägg handlar inte om att "klanka ner" på 1/4 tums elektretmikrofoner typ Panasonic utan vara medveten om dess begränsningar. En 1/4 tums kapsel (inkl mic-förstärkre), oavsett om varumärket är Panasonic eller Bruel&Kjaer, brusar helt enkelt mer än en 1/2tums mikrofon.
Mikrofonkapseln och förstärkaren är "brusgeneratorer" och tillsammans bildar dom ett brusspektrum som ser ut som en hängmatta med tonvikt på lägsta hörbara området.
[...]
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Tarzan och 5 gäster