Mikrofonförstärkar EMA2201

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag

Mikrofonförstärkar EMA2201

Inläggav xmag » 2021-02-08 22:31

Till min mätjigg behöver jag en mikrofonförstärkare.
Har redan ett antal sådana på gång men så såg jag en mik.förstärkare här på forumet som kanske är bra. Jag tog schemat på den och tog mig friheten att ritade om den så att det mer passar det jag skall använda den till. Jag använder samma komponentnummer som på originalet för att det skall vara lättare att följa med.

viewtopic.php?f=3&t=47085&hilit=mikrofonf%C3%B6rst%C3%A4rkare

Jag har dock ett par frågor till expertisen på forumet:

1. Förstärkaren i länken skall ha 9v. Jag har 12 volt in till mätjiggen eftersom den också skall driva ett slutsteg. Hur anpassar man bäst för 12 volt utan att ändra för mycket?
2. Den är snart 10 år gammal, finns det bättre delar att byta ut mot dem i schemat?
3. Vad gör de två lysdioderna?
4. Någon som vet vad för data förstärkaren har?
5. Nr R5 finns inte med, en miss?
6. Kondensatorn som är inritad när micken på originalet, behövs den (jag har ritat in den på kretskortet med ett "?")?

Schemat:
xmag-schema.png
xmag-schema.png (25.31 KiB) Visad 9989 gånger
Senast redigerad av xmag 2022-06-24 10:31, redigerad totalt 5 gånger.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
xmag

Re: Mikrofonförstärkare till mätjigg

Inläggav xmag » 2021-02-08 22:49

De andra mik.förstärkarna är konstruerade av:

Andy Collinson
John Caldwell
Johncon.com
minidisc.org
David Gironi
Elliott Sound Products
Linkwitzlab
Piero Crapella
Stefan Bion

och en färdig som finns här: https://www.manualslib.de/manual/708759 ... tml#manual
Kan köpas här: https://www.ljudia.se/produkter/pa/sign ... acor-mpa-1
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-08 23:26

Detta borde ju passa jansch som hand i handske . :)

Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .

Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134

Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-09 00:03

Baffel skrev:Detta borde ju passa jansch som hand i handske . :)

Gissa på att lysdioderna enbart är till för att du inte ska glömma att stänga av den , om den går på batterier .

Data OP ampen. Matarspänningar bla.
https://www.ti.com/product/OPA2134

Lycka till! Kommer följa tråden med intresse.

Ja, vi får hoppas den väcker intresse.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-09 01:33

Om man hellre vill se Op'n i schemat:

xmag-schema-ic.png
xmag-schema-ic.png (26.67 KiB) Visad 9976 gånger

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 09:06

Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

C6 kommer kortsluta mikkapseln så signalen blir väldigt låg.

Jag byggde min med en TL072. Good enogh för en VM-61.

/Rikkitikkitavi

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 09:30

Rikkitikkitavi hur är det om man bygger denna med en sockel för OP ampar , så man kan byta oppisar, vad bör man tänka på? Inom vilka ramar med strömförsörjning ska man jobba med tex ? Något annat att tänka på innan man börjar ploppa in och ur oppisar?

Misstänker att xmag vill ha så låg distorsion som möjligt , det nås bla genom att ha så låg gain som möjligt . Vad tror du gränsen går för det med tanke på vad x mag ska ha den till? Gain sätts, om jag förstår det rätt, genom att ändra motstånden , men hur vet man att vid gain X innebär att motstånden ska ha värde Y? Någon formel för att räkna ut det?

Så här sa jansch i angående byggnation av en liknande förstärkare

Din hörlursförstärkare fungerar väl...... även om jag skulle försöka att få till kortare ledningsbanor för signaljorden.......främst där det går mycket ström.
Om det varit enkelt hade alla hifigrejor varit perfekta.Trots det kan man bland kan fråga sig om alla hifikonstruktörer har en susning om t.ex farbror Ohms lag.

För övrigt ser de två förstärkarna väldigt lika ut. Där kan du , xmag, få inspiration hur du tex kan montera din stärkare. Se:
viewtopic.php?f=10&t=71581

Bilder och länk till YouTube där den förstärkaren byggs.

P.s ska du köra väldans mycket med den så köp uppladdningsbara batterier, 9 V . Passa på att byta batteri i brandvarnaren med :D ( brukar tjata om brandvarnare).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 10:09

Gain eller förstärkning är vad du behöver för att få en bra signal till ditt ljudkort.
elektreten ger kanske 10mV, alltså 40dB => 1V, 20dB = 100mV.

beror på om det är närfältsmätning på bas eller port, eller frifältsmätning med gatingteknik eller vad du gör och högtalarens ljudnivå såklart. Men 20,30,40dB är nog rätt lagom för en mätjigg.

Mikken och högtalaren distar mer än alla vanliga OP. Möjligen en hög förstärkning, 40dB ger lite mer OP dist. Men typ en OP som ger 0,001% dist i förstärkning=1 kanske ger 0,1% vid 40dB eller 100 ggr. Jämför det med elektretmickens dist på runt 0,5% eller flera %, och högtalarens dist ovanpå detta beroende på ljudstrycksnivån. Kretsen är avsedd främst att mäta frekvensgång..

Socklar, välj kvalitativa om du skall plugga in / ur IC kretsar.

Du får läsa databladet så att din OUT (OpUnderTest) klarar sig på matningen du har och dina komponenter klarar det. Men 12V bör räcka för de flesta.

Hur du räknar ut förstärkningen på icke inverterande OP får du faktiskt läsa själv :)

Jag har byggt min på Veroboard utan problem. Det är en mätjiggsförstärkare, alla ev jordplanseffekter är försumbara för dessa applikationer med elektretmickar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 10:13

Tack för info Rikkitikkitavi. :) Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting. :)

Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-09 12:45

Baffel skrev:Tack för info Rikkitikkitavi. :) Joda det läser jag själv. Lugnt . Var mest intresserad av själva principerna bakom allting. :)

Ursäkta xmag . Det kanske blev lite kapning av fin tråd.

Inga problem, vem som helst får fråga. jag lär mig av andras frågor också.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-09 12:48

rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

Lysdioderna är för att ge en stabil referensmatning till elektretmiken samt indikera att man glömt stänga av den 8)

/Rikkitikkitavi

Bra att jag kan använda 12v.

Lysdioderna är alltså en del av spänningen till kapseln.

Är det stor skillnad att utelämna C6? Man kan kanske har en vippbrytare att sätta på/stänga av den?

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-09 13:06

rikkitikkitavi skrev:Den går utmärkt på 12V. Med rätt OP kan man nog använda 6 st 1,2 NiCad batterier i serie också.

/Rikkitikkitavi

Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.

Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?

Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-09 13:40

C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Varför vill man slippa e-lytarna? Dom gör ingen skada i kopplingen ovan.

För övrigt är schemat väldigt stökigt ritat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 14:09

jansch skrev:

/Rikkitikkitavi

Personligrn hade jag valt att bygga med dubbla matningsspänningar fr att få bort elyerna i signalkedjan.

Jag för står inte c6 om den är 22uF och kopplad i vänstra punkten på ingången, gör du Rikitikkitavi?

Rikkitikkitavi - har du några distmätningar på VM-61? Jag är bar allmänt nyfiken.....

C6- i "mitt" schema är den inte med. Jag använder C3 för att "stabilisera" matningen från lysdioderna till kapseln. Om jag läser schemat rätt, håller med Morello här. Lite svårtydbart.
Som jag skrev kommer den kortsluta signalen från elektreten AC mässigt och därmed ge en fallande frekvenskurva. Ta bort!

Elektreter behöver som bekant en biasspänning för att fungera. Jag hade föredragit att inte kalla det fantomspänning utan specifikt biasspänning för att skilja det från en fantommatad kondensatormikrofon.

Jag har inga mätningar sparade på kapslar eller så, det ligger i en gammal yahoogrupp som hette Diy micers eller något sådant som inte längre finns. Allt är nog raderat av Yahoo. Men det finns nog rätt mycket på diyaudio.com eller på en Google nära dig. VM-61 ersatte ju VM-60, men jag tror även VM-61 är bortplockad. Det är bara Memsar nu för tiden. Så man får gå upp några tiopotenser och köpa en Earthworks... eller en Thormann eller vad man nu hittar på nätet. De som byggde dessa Panasonic mikkar gjorde ju en massa saker som Linkwitzmodd och liknande. Jag tror som sagt mycket finns på Diyaudio då många DIYer har petat runt på dessa mikrofonkapslar.

Detta är en batteridriven manick för mätning och elyterna har inga som helst signifikanta effekter på prestandan. Tvärtom skulle jag säga eftersom de garanterat håller utgången fri från DC bias, frånsett ev påslagseffekt då man slår på den.

Ett dubbelt batteri kan ställa till allehanda svårttydda problem om spänningen på ena batteriet faller mer än det andra och under gränsen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 14:22

Diy micers finns numera på https://groups.io/g/MicBuilders. Lade upp en fil på mätningar av Panasonic WM61 på ftp:n:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 1_rev5.pdf

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2021-02-09 15:18

C6 är den ellyt som ska sitta över VCC men som av någon outgrundlig anledning "halkat ner" på fel plats.

jansch

Inläggav jansch » 2021-02-09 15:55

Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster

*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.

Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-09 17:33

Trevliga och tänkvärda svar.

Schemat är exakt samma som rikkitikkitavi tagit fram med två ändringar: Jag har inte med alla motstånden i schemat för vridomkopplaren som skall vara en stegad pot. Dessutom har jag flyttat C6 från micken till kretskortet. Vad jag förstår av rikkitikkitavis schema sitter C6 nära micken mellan signal och jord och inte på kretskortet. Jag flyttade den mellan signal och jord på kretskortet. Men jag har förberett för att inte ha med den för jag förstod inte riktigt vad den var till för. I schemat syns den högst upp till vänster i det lilla schemat.

Bild

E-lyter har jag aldrig haft problem med tidigare när jag mätt högtalare med den äldre jiggen. Problemet låg då i att frekvenskurvan för mickförstärkaren inte var rak och att fasen var galet fel. Jag löst det då med att ta med mickförstärkaren i kalibreringen. Fungerade bra men det gick åt en massa trådar extra att koppla och flera kanaler på vridomkopplaren (fler kanaler=dyrt).

Att schemat ser stökigt ut kan bero på att jag lagt till jorden istället för jordsymboler. Lägg märke till att jag lagt upp två scheman. Den sista med kretsen utritat blev krystad eftersom jag helt enkelt lade in den i det befintliga schemat. Lägg märke till att jag ritar själv och använder inget speciellt program för det (mer än Paint). Även kretskortlayouten gör jag för hand med Paint. Denna gång måste layouten göras kantigt eftersom min nybyggda kretskortsfräs bara kan fräsa rakt i sidled och rakt upp. Skall bli kul att testa om det fungerar så.
Tråd om kretskortsfräsen: viewtopic.php?f=3&t=71635

De tips som framkommit kommer jag att testa när jag kommit så långt. Har dock problem med mina beställda och betalda ljudkort. De säger sig inte fått pengarna och skickar inget förrän de kommit fram. Efter en massa ringande och letande har jag hittat pengarna i en Engelsk bank. När man betalat Till Thormanns bankgiro går pengarna först till SE-banken sedan till den Engelska banken som skickar dem till Tyskland. SE-banken sade att England är bra på mycket men att vara snabba tillhör inte den sidan..hepp...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 18:03

jansch skrev:
Morello skrev:C6 bör kopplas till noden mellan LED och motståndet samt jord för att filtrera fantomspänningen.

Jag tycker att utgångsimpedans som varierar mellan 100 och 500 ohm är trist för en mätrigg om man inte vet lasten. Samtidigt som filtret på ingången är dimensionerat för väldigt låga frekvenser. ( snabbkalkyl i huvudet....)
JAG Hade tagit dubbla matningsspänningar, kanske ökat inimpedansen ca 10kohm* och använt en polyesterkonding samt tagit bort kondingen på utgången. Då funkar också förstärkaren för flera mic:ar och laster

*Bruset från mic:en dominerar troligtvis.

Hela kretslösningen verkar vara suboptimerad

Att den verkar suboptimerad beror på att du inte förstått användningsområdet. Läs specifikationen.

I princip alla OP rekommenderas ha 100 ohm på utgången så ev kortslutning inte havererar OPn.
Klämda kablar och dylikt tex är inte ovanligt ute i fält. 22 uF är inte ett problem för normala ljudkortsimpedanser, tvärtom fullt tillräckligt, vilket kretsen är utvecklad för.

Dubbla matnngsspänningar innebär dubbla batterier , som töms asymmetriskt varför du behöver batteriövervakning så de säkert byts i tid för att inte ge felaktiga mätresultat.

Elyterna har ingen negativ effekt för funktionen eller prestanda i denna applikation. Plastkondingar är ormolja i detta fallet och dyrare/tar mer plats.

Om jag hade byggt en stationär krets med nätmatning hade jag övervägt dubbel matningspänning. Inte i en batteridriven applikation.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-09 18:27

Är inte fantomspänningen* lite låg? En zener om 5,6 V hade jag klämt dit istället för tvenne lysdioder.

*fantommatning är per definition matning som kombineras med signal.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-02-09 18:39

Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.

I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.

Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering 8)

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-10 00:08

rikkitikkitavi skrev:Jo, jag övervägde det men Panasonickapslarna ville jag ha så pass nära "normal" "fantom matning", de är vanligen optimerade för 2,5V. 3,6V fick duga.

I länkarna som RG gav finns det en del studier som gav indikationer ditåt att man bör ha dem nära spänningen men inte konklusivt. Matningsspännignen är inte begränsande för mätförmågan vid höga ljudtryck heller utom extrema närfältsmätningar. Eller in-box såklart.

Jag har helt enkelt kapat idéen från PA Sjöström och hade fler LEDs än zeners hemma.
Det är väl en möjlig suboptimering 8)

Jag har ett antal zener hemma, 5,1v 1w, är det att föredra eller går det fint med ljusdioder?

Såg att jag skrivit 22u på kondingen mellan mikrofon signal och jord. Jag såg en tidigt schema där den är 100n. Hur som helst, jag tar bort den så som du rekommenderade.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-10 13:04

Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den. :)

Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-10 18:15

Baffel skrev:Det måste ju vara smart att du konstruerar en förstärkare för eget bruk . Då kan du ju utforma den precis som du vill ha den. :)

Hur tänker du motera den sedan när du har själva schemat klart?Du kanske inte kommit dit än i dina tankar/planer?

Ja det är kul att bygga något eget även om den ursprungligen kommer från andra. Den sista som lagt sin hand förtjänstfullt på utförandet är ju rikkitikkitavi här på forumet.
Jag har byggt en kretskortsfräs. Tänkte att jag fräser ut ett kort till den när jag är klar. Fungerar inte kretskortsfräsen använder jag ett experimentkort eller Veroboard som det egentligen heter.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-11 19:18

Har skapat ett preliminärt kretskort. Jag kanske förstorar det en aning för det är väl litet att jobba med i en fräs:
Kortet är inom de gröna linjerna.

kretskort-kretsar-kopparsida-utan-komp.png
kretskort-kretsar-kopparsida-utan-komp.png (4.9 KiB) Visad 9185 gånger

kretskort-kretsar-ovan-utan-komp.png
kretskort-kretsar-ovan-utan-komp.png (4.92 KiB) Visad 9185 gånger

kretskort-kretsar-ovan-med-komp.png
kretskort-kretsar-ovan-med-komp.png (14.95 KiB) Visad 9185 gånger

kretskort-färdigt-ovan.png
kretskort-färdigt-ovan.png (13.71 KiB) Visad 9185 gånger

kretskort-färdigt-ovan-naturlig-storlek.png
kretskort-färdigt-ovan-naturlig-storlek.png (16.18 KiB) Visad 9185 gånger

Jag skulle behöva ett program som man ritar scheman med. Någon som känner till något lätt att lära sig men som fungerar bra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-11 19:44

Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-11 20:39

RogerGustavsson skrev:Jag har använt ExpressPCB, schemadelen heter ExpressSCH och är gratis.

Tack!
Skall titta på det.

Jag använde för 10 år sedan ett program som inte längre stöds (minns inte namnet) som var enkelt.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-02-11 23:07

C6 skall inte vara med. Jag ritade in den ifall att.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-04 21:30

Har kommit en bit på vägen men det verkar som om jag varken kommer använda fräsen eller etsa kort. Jag faller för tidsaspekten och använder troligtvis Veroboard.
Började med slutsteget med att kopiera över kretsen till kretskortet med strykjärn. Blev inte bra alls och det tog en himla tid. Får bli Veroboard helt enkelt för mikrofonförstärkaren men skall försöka gör klar kretskortet för slutsteget först genom ett etsförsök.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-04 21:49

jlcpcb.com gör kort för fikapengar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-04 22:51

Morello skrev:jlcpcb.com gör kort för fikapengar.

OK!!
Jag tittar in där och ser vad som gäller!

TACK!!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-23 00:35

Nu har jag byggt mikrofonförstärkaren enligt rikkitikkitavi mfl på en X-bräda:
Bilagor
IMG_20100806_063304.jpg
IMG_20100806_063304.jpg (431.11 KiB) Visad 4360 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-23 00:43

Jäklar vad stor bilden blev här ovan.

Nåväl, jag kopplade in den till mätutrustningen, ställde in den så jag fick godkänd nivå att mäta på. Så här blev resultatet:

20321-03-22 Frekvens OPA2334 gain 33kohmX-platta.png
20321-03-22 Frekvens OPA2334 gain 33kohmX-platta.png (3.11 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 Frekvens siffror Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 Frekvens siffror Gain33kohm X-platta.png (3.52 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 Brus Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 Brus Gain33kohm X-platta.png (7.1 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 Brus siffror Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 Brus siffror Gain33kohm X-platta.png (4.8 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 THD Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 THD Gain33kohm X-platta.png (6.54 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 THD siffror Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 THD siffror Gain33kohm X-platta.png (3.76 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 IMD Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 IMD Gain33kohm X-platta.png (7.05 KiB) Visad 4360 gånger

20321-03-22 OPA2334 IMD siffror Gain33kohm X-platta.png
20321-03-22 OPA2334 IMD siffror Gain33kohm X-platta.png (3.4 KiB) Visad 4360 gånger

Inte så dåligt mätt utan att jag justerat något alls, inte ens nivåerna förutom med nivå nog att mäta.

OBS:
Jag kan lova att vi inte är på år 20321! Jag råkade skriva fel ...

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-24 13:21

Jag har nu mätt mikrofonförstärkaren en hel del.
Gick över och mätte med REW denna gång. Så här ser resultatet ut:

2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion.png
2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion.png (82.36 KiB) Visad 4341 gånger

Distorsion i dB.

2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent.png
2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent.png (41.41 KiB) Visad 4341 gånger

Distorsion i %.

2021-03-24 Mik.förstärkare impuls.png
2021-03-24 Mik.förstärkare impuls.png (12.69 KiB) Visad 4341 gånger

Pulssvaret.

2021-03-24 Mik.förstärkare vattenfall.png
2021-03-24 Mik.förstärkare vattenfall.png (112.58 KiB) Visad 4341 gånger

Vattenfall.

Det jag kan konstatera är att det inte går mäta denna mikrofonförstärkare med det ljudkort jag använder. Orsaken är att mikrofonförstärkaren mäter bättre än ljudkortet så det är ljudkortet vi ser på mätningarna här ovan. Mikrofonförstärkaren behöver alltså inte vara bättre än ljudkortet än att den inte adderar försämringar. Det gör inte denna mikrofonförstärkare. Den mäter alldeles säkert bättre än mikrofonen också.

Slutsats är att med de komponenter jag nu har kommer Matrojig-4 klara att mäta högtalare eftersom de flesta (kanske alla) högtalare mäter sämre än denna jig.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-24 19:22

Jag har nu testat med att byta motstånd (där pilarna visar) från 0k till 10k. Ett motstånd åt gången byttes vid pilen till höger och därefter samma sak med motståndet vid den vänstra pilen. Jag testade också att byta till lite olika vid båda pilar samtidigt. Efter en mängd byten och tester kom jag fram till att 1kb motstånd vid varje pil var bäst. Jag kunde hitta andra värden med mindre dist men dessa två motstånd ger nästan samma värden över en längre nivåskala från väldigt låg nivå tills den nästan klipper.

Jag har långa ledningar nu när jag testar och det är förmodligen det som ger några toppar i de lägre regionerna.

Frågan är hur kan man göra den ännu bättre (jag ritade om befintlig schema som en del av er är van att se)?

schema.png
schema.png (41.8 KiB) Visad 4333 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-24 19:38

Skillanden mellan 2,2kohm och 1kohm:

Här är dist.kurvorna med motstånden på 1kohm enligt ovan..

2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent 1kohm.png
2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent 1kohm.png (45.77 KiB) Visad 4332 gånger

..och här är med 2,2kohm.

2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent.png
2021-03-24 Mik.förstärkare distorsion procent.png (41.41 KiB) Visad 4332 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-24 22:34

Jag är inte nöjd med frekvenskurvan och fasen.

Frekvenskurvan faller med 1db vid 20hz och är helt rak upp till 20khz.

Fasen är 0 grader mellan 100 och ca 1kHz.
Från 100hz ner till 20hz stiger den till 27 grader.
Från 1kHz upp till 20kHz stiger den till ca 137 grader.

Vad kan man göra åt det?

Vid impedansmätning utan last är fasen helt rak.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-24 22:48

Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?

Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?

Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?
Din OP-amp har : THD + N @ 1 kHz (Typ) (%) 0,00008 enligt databladet från TI.

Kolla här. I princip samma som din :
Mot slutet i videon mäts det bla distorsionsnivåer:
https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ

Bra jobbat för övrigt !

Gain och dist , från Youtubevideon ovan :
Bilagor
shot_2021-03-24_22-19-58.png
shot_2021-03-24_22-19-58.png (495.24 KiB) Visad 4319 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-24 23:33

Kolla här vad jag hittade :
https://www.ti.com/tool/DIYAMP-EVM

Undrar om det kan vara något.... :) När du håller på att testa
Bilagor
shot_2021-03-24_22-34-42.png
shot_2021-03-24_22-34-42.png (340.03 KiB) Visad 4316 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:05

Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?

Aha, vänta nu. Har för mig att det är viktigt att du klipper de högre frekvenserna en bra bit upp över 20kHz för att motverka negativ loop gain. Det i sin tur kan skapa dist i de högre hörbara frekvenområdet ( det intressant mätbara i ditt fall). Obs nybörjare så det får någon mer kunnig reda ut. Om det ställer till det?

Kan det bero på långa ledningsvägar och x- brädan? Disten dvs. Även detta med fas / kurva. Det ser ju liksom ostabilt ut om man kollar på dina mätningar. Fast det är kanske så det ska se ut?

Bra jobbat för övrigt !

Mikrofonförstärkaren har betydligt lägre värden på dist och brus än vad man ser i graferna. Ljudkortet är det som hindrar bättre värden förutom pikarna som beror på att jag kör utan skärmad tråd och dessutom långa sådana. Har kortat av dem en del nu så bruste ligger på 0,003 och THD på samma nu. Värden som 0,00008 osv kan man få om man använder det bästa som finns i mätteknik. Man får nog vara nöjd med 0,003.
Senast redigerad av xmag 2021-03-25 00:06, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-25 00:05

När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.

- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.

- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*

- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.

- Bästa lösningen borde då vara:
*skippa en opamp alltså U1A, R7 och R10.
* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).

Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!

- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.

* OPA2134 tål visserligen 600ohms last men varför plåga den i onödan?
Senast redigerad av jansch 2021-03-25 00:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:12

Jag har lagt in ett lågpassfilter som jag dämpar effekt av (minns inte vad det kallas).

schema.png
schema.png (45.83 KiB) Visad 4311 gånger

Det röda inringande är nytt.

Nu är frekvenskurva spikrak ner till ca 15hz oh faller därefter ner till 10hz med 0,7dB. Till 2hz faller kurvan med 6dB.
Uppåt i frekvens är kurvan helt rak till 22khz. därefter faller den fort till 24khz med 4dB. Över 24khz går det inte mäta.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:15

Så här ser kurvan ut nu:

2021-03-24 Frekvensgång-fas.png
2021-03-24 Frekvensgång-fas.png (15.98 KiB) Visad 4309 gånger

Jag fick en mycket bättre faskurva nu, speciellt före 20hz.

Nu är frågan hur man kan räta ut fasen uppåt i frekvens? Någon?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:19

jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.

- Med 1kohm på R6 och R9 respektive R7 och R10 får du förstärkningsfaktor 2 i varje opamp steg. Totalt förstärker du 4ggr.
- Jag tycker det därför helt onödigt att då ha 2 opamps och du får alltså lika bra eller bättre distnivå med EN opamp med förstärkningfaktor 4.

- Nu belastar du varje opamp med 2kohm på utgången (R6 i serie med R9 och likadant med R7 och R10), helt onödigt för en återkopplingsslinga.*

- Ju lägre värde på R6 och R9 dest större konding (C1) behöver du för att inte skära av basen.

* Byt ut till R6 = 2,2kohm och R9 = 6,8kohm (om du verkligen skall ha ca 4ggr spänningsförstärkning). vill du ha annan förstärkning så håll summan av R6 + R9 på sådär 8 till 15kohm ( inte kritiskt).

Förstärkingsfaktorn blir G = 1 + R9/R6. Alltså, vill du ha 10ggr förstärkning väljer du t.ex R6 till 1,2kohm och R9 till 10kohm. Först ÖVER 10 - 15 ggr förstärkning kan du börja fundera 2 opamps, men det kan också funka med mycket mer förstärkning. Mät!

- Nu kan du bibehålla C1 och ändå få bättre bas p ga att R6 nu har ett större värde.

OK!

Jag skall testa det du beskriver. Bättre att ändra det som finns än som jag gjorde lägga till mer pinaler. Men det jag har nu fungerar bra, kanske ditt förslag fungerar bättre.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-25 00:21

jansch skrev:När du mäter förstärkardist på det sättet ska du mäta utan smoothing.

Hur kan du allt det där? Jag menar sitter det i huvudet på dig liksom ( inget illa menat , du fattar) eller kollar du på x-mags schema och räknar fram nya värden ?
Senast redigerad av Baffel 2021-03-25 00:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-25 00:22

xmag skrev:
Baffel skrev:Hmmm, vad för komponenter använder du? Kvalité? Är det inte lite väl hög dist med tanke på att det bara är frågan om operationsförstärkare, några motstånd och kondingar? Jämn strömförsörjning? Signaljord funkar som det ska?

Bra jobbat för övrigt !

Mikrofonförstärkaren har betydligt lägre värden på dist och brus än vad man ser i graferna. Ljudkortet är det som hindrar bättre värden förutom pikarna som beror på att jag kör utan skärmad tråd och dessutom långa sådana. Har kortat av dem en del nu så bruste ligger på 0,003 och THD på samma nu. Värden som 0,00008 osv kan man få om man använder det bästa som finns i mätteknik. Man får nog vara nöjd med 0,003.

Jag hejar på! Är mycket nyfiken på hur det artar sig för dig. :D

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-25 00:22

Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???

Det verkar som du "mäter" brum/brus???

50Hz peaken är ju brum.... likaså multipler av 50Hz

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-25 00:30

Glöm min dumma fråga jansch , kom ju på vad det beror på att du kan det . Kunskap och erfarenhet . :mrgreen:

Så , nu ska jag inte störa er mer .

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:32

jansch skrev:Vad har du nyttosignalen i dina distmätningar???

Ja det är brum och brus. Största piken ligger på 0,1% och vid 50hz på 0,05%.

Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-25 00:34

Baffel skrev:

Hur kan du allt det där? Jag menar sitter det i huvudet på dig liksom ( inget illa menat , du fattar) eller kollar du på x-mags schema och räknar fram nya värden ?

Baffel - det är liksom ingen raketforskning.....
Grundläggande elektronik och opampteknik (som bygger på grundläggande elektronik.)
X-mags schema är väldigt standard. Som att steka falukorv och fixa potatismos till.... du vet ju med lite baskunskaper att du inte kan hälla i 1dl salt o moset, och inte heller en nypa salt, utan lagom.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:41

Signalen jag använder är en svepande sinuston. REWs standard.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 00:46

Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.
Hinner inte lägga upp bilder på det nu. Skall sova.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-25 00:54

xmag skrev:

Om jag ställer om till dB ligger mätsignalen på 0dB och all brus, dist mm under -60dB om man räknar på pikarna. Vid 1khz ligger det under -80dB. Jag har en märklig pik också vid 19,1 khz. Den ändrar sig inte alls om jag lägger handen över alla trådar jag har kopplat kors o tvärs. Alla andra pikar stiger kraftigt när jag gör så.

Men!
om du skall mäta dist måste du ju ha en nyttosignal! T.ex 1kHz som du styr ut till kanske 100mV på din mikrofonförstärkare på utgången.
Då kan du ställa in peaken/ toppen på 1kHz signalen till 0dB. Nu kommer du få (förhoppningsvis) ganska små toppar vid multiplar av 1kHz, t.ex vid 2kHz och 3kHz osv.
Om nu toppen på 2kHz visar -60dB har du alltså 0,1% 2:a tons dist osv.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-25 01:04

xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.

Ok, sinussvep. Vid vilken utspänning?

Jag tror att din kurva då visar TDH + Noise med en massa allvarliga störningar i form av brum etc.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-25 01:21

Undrar lite det där med olika motstånd. Kan man liksom inte räkna på det , Ohms lag , istället för att hålla på att byta motstånd? Man borde väl kunna räkna fram resultatet? Vore inte det smidigare?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 10:51

jansch skrev:
xmag skrev:

Men!
om du skall mäta dist måste du ju ha en nyttosignal! T.ex 1kHz som du styr ut till kanske 100mV på din mikrofonförstärkare på utgången.
Då kan du ställa in peaken/ toppen på 1kHz signalen till 0dB. Nu kommer du få (förhoppningsvis) ganska små toppar vid multiplar av 1kHz, t.ex vid 2kHz och 3kHz osv.
Om nu toppen på 2kHz visar -60dB har du alltså 0,1% 2:a tons dist osv.

jansch skrev:
xmag skrev:Jag avmarkerade smoothing och ser då att bruset ligger högst. Disten ligger långt under bruset men har en massa pikar.

Ok, sinussvep. Vid vilken utspänning?

Jag tror att din kurva då visar TDH + Noise med en massa allvarliga störningar i form av brum etc.

Du har helt rätt!
Jag har sista tiden mätt med REW (av bekvämlighetsskäl), den är inte lämpad till det. Jag skall går tillbaka och mäta med RMAA (RightMark Audo Analyzer). Den är till för att mäta förstärkare, ljudkort mm.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 11:44

Här kommer nya mätningar med RMAA.
Jag har med ljudkortet också.
Mätningarna är gjorda efter mina förändringar av förstärkaren.
THD = signal 1khz
IMD = signal 60hz och 7khz (brus ingår också i IMD)
Bilagor
2021-03-25 IMD.png
2021-03-25 IMD.png (17.11 KiB) Visad 4284 gånger
2021-03-25 THD.png
2021-03-25 THD.png (16.3 KiB) Visad 4284 gånger
2021-03-25 Brus.png
2021-03-25 Brus.png (16.63 KiB) Visad 4284 gånger
2021-03-25 Frekvens.png
2021-03-25 Frekvens.png (13.86 KiB) Visad 4284 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 20:26

Har tagit bort mitt frekvenshöjande filter vid 20hz (eg. vid 15hz). Jämför med sista grafen ovan:
Tyvärr inte samma upplösning men den faller ner till nära 1db vid 20hz.
Bilagor
2021-03-25 2 Frekvens.png
2021-03-25 2 Frekvens.png (3.45 KiB) Visad 4269 gånger
Senast redigerad av xmag 2021-03-25 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 20:28

Nu bygger jag om enligt förslag från jansch. Beräknas komma grafer och schema på det senare ikväll.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 22:13

Här kommer jansch:s kopplingsförslag med mätresultat:

schema-3-jansch.png
schema-3-jansch.png (32.92 KiB) Visad 4262 gånger

Minsta möjliga ändring av schemat för att visa jansch:s förslag.

2021-03-25 Data jansch.png
2021-03-25 Data jansch.png (12.08 KiB) Visad 4262 gånger
xxx
Orkar inte ta fram varje bild för varje mät-typ så jag visar en skärmbild som sammanfattning.
Frekvensen är mellan 40 och 15khz.

2021-03-25 2 Frekvens.png
2021-03-25 2 Frekvens.png (3.45 KiB) Visad 4262 gånger

Lägg märke till upplösningen. 0,5db-fall vid 20hz.

2021-03-25 Brus jansch.png
2021-03-25 Brus jansch.png (9.05 KiB) Visad 4262 gånger

Nästan lika bra som ljudkortet.

2021-03-25 THD jansch.png
2021-03-25 THD jansch.png (7.59 KiB) Visad 4262 gånger

2021-03-25 IMD+Brus  jansch.png
2021-03-25 IMD+Brus jansch.png (8.04 KiB) Visad 4262 gånger

jansch:s kopplingsförslag var en klar förbättring.
Kom ihåg att detta är första mätningen. Mätningarna innan har jag mätt många gånger med olika inställningar av mjuk- och hårdvara (mätboxen) för att få fram bästa mätningarna.

Jag tolkar skillnaden mellan de olika kopplingarna som så att två opampar blir dubbelt så mycket dist osv. Om man skulle använda många fler skulle dist mm överrösta signalen gissar jag.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 22:31

Trots det goda resultatet här ovan ger jag mig inte!
Det kommer nya mikrofonförstärkare att testas snart men inte med denna krets. Det blir helt andra saker...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2021-03-25 22:45

Vad kul att du mäter och håller på :)
Jag gjorde aldrig det trots att jag har både ljudkort och RMAA.

Att mäta en labbplatteuppkoppling med långa trådar kan nog sägas vara ett wurst käse scenario map mätdata. Är det gott nog så...

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-25 23:02

rikkitikkitavi skrev:Vad kul att du mäter och håller på :)
Jag gjorde aldrig det trots att jag har både ljudkort och RMAA.

Ja, frugan säger att jag är enveten och sitter i mitt hobbyrum mest hela tiden.

Att mäta en labbplatteuppkoppling med långa trådar kan nog sägas vara ett wurst käse scenario map mätdata. Är det gott nog så...

Ja, så är det. Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-25 23:10

xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.

Att testa är inte lätt. Har bland annat testat avledningsförmåga i golv avseende ESD och även testat mätutrustning. Det finns hur många fällor som helst som kan ge totalt avvikande resultat. Bara en sådan sak som att testa resistansen i ledande gummi. Resultatet kan skilja sig rejält beroende på vilken mätutrustning du använder. Alltså inte en fråga om toleranser pga instrumentets kvalitet utan en skillnad på 5 ohm respektive 1,5k ohm i ett givet material beroende på testinstrumentets konstruktion.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-26 17:43

Bill50x skrev:
xmag skrev:Testade med att lägga handen över kablarna och bruset ökades markant. Så, motsatsen kan då sänka brus mm markant tycker jag.

Att testa är inte lätt. Har bland annat testat avledningsförmåga i golv avseende ESD och även testat mätutrustning. Det finns hur många fällor som helst som kan ge totalt avvikande resultat. Bara en sådan sak som att testa resistansen i ledande gummi. Resultatet kan skilja sig rejält beroende på vilken mätutrustning du använder. Alltså inte en fråga om toleranser pga instrumentets kvalitet utan en skillnad på 5 ohm respektive 1,5k ohm i ett givet material beroende på testinstrumentets konstruktion.

/ B

Ja, jag är medveten om det. Men att använda långa oskärmade kablar till, i och från en mikrofonförstärkare kan bara göra resultatet sämre, förutsatt att när de skärmas görs det på rätt sätt.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-28 01:37

Har idag byggt på plattan och testat denna:

schema.png
schema.png (57.55 KiB) Visad 4756 gånger

Så här skriver Rod Elliott på ESP (Google översättning):

Figur 1-kretsen verkar avskräcka människor på grund av + 30V-strömförsörjningen. Figur 2 visar de motståndsvärden som behövs för att köra förförstärkaren från en 12V- eller 15V-matning, men naturligtvis minskas utspänningen dramatiskt före klippning. Jag har inkluderat den här versionen för att visa att drift med lägre spänning är möjlig, eftersom det verkar vara något som folk vill ha. Som visat kommer det också att fungera med en 15 V-matning, men värdet på R5 kan reduceras till 270 ohm för att ställa in spänningen vid sändaren på Q2 nära 7,5 V för maximal utgångsnivå utan asymmetrisk klippning.

Jag ändrade kopplingen på brädan efter hans förslag.

Elliot har stränga regler för upphovsrätten (som många har men Elliot säger det uttryckligen) men han skriver också att man får använda bilder en gång för referens vid bygge:

Meddelande om upphovsrätt. Denna artikel, inklusive men inte begränsad till all text och diagram, är den immateriella äganderätten för Rod Elliott och är Copyright © 1999. Återgivning eller återpublicering på något sätt, vare sig elektronisk, mekanisk eller elektromekanisk, är strängt förbjuden enligt Internationella lagar om upphovsrätt. Författaren (Rod Elliott) ger läsaren rätten att endast använda denna information för personligt bruk och tillåter vidare att en (1) kopia kan göras för referens när projektet konstrueras.

Om någon moderator eller admin tycker vi skall vara försiktigare får ni ta bort detta inlägg eller så ritar jag om schemat.

Insignalen utan klippning var så svag att det inte gick mäta med RMAA, Jag mätte då istället med REW.
Bruset hamnade på 0,002% och THD på 0,003%.
Frekvensgången är spikrak från 2hz upp till 24khz (högsta man kan mäta).

Min slutsats är att denna mikrofonförstärkare förmodligen är för vek. Den mäter mycket bra (verkar det som) men om man vill mäta en högtalare från en meters håll kommer nivån in vara för låg (bilar som kör, folk som pratar och blåst mm kommer att synas i mätningen).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-28 12:12

Din trisse du kör nu
BC549 NPN Transistor

General Purpose Low current and Low voltage NPN Transistor
Current Gain (hFE), 420 to 800
Continuous Collector current (IC) is 100mA
Collector-Emitter voltage (VCEO) is 30 V
Collector-Base voltage (VCB0) is 30V
Emitter Base Voltage (VBE0) is 5V
Transition Frequency 100MHz
Available in To-92 and SOT54 Package
https://components101.com/transistors/b ... transistor

Om att mata trissor:
https://electronics.stackexchange.com/q ... 9%a5-0-3-v

Samt i samma länk
For linearity (low distortion amplification), look at this plot:
Bilagor
dAo5v (1).png
dAo5v (1).png (203.98 KiB) Visad 4742 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-28 13:55

Kanske denna är användbar?

https://sound-au.com/project93.htm

Jag har ett kort liggandes någonstans.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-28 17:04

RogerGustavsson skrev:Kanske denna är användbar?

Jag har ett kort liggandes någonstans.

Jag pausar mikrofonförstärkare nu. Jag kommer att börja med den du gjort schemat för så att jag kommer vidare med mitt projekt Matrojig-4.
Det som kommer här snart är hur jag bygger den på ett kretskort och tester av den.

Om jag vill göra Matrojig-4 ännu bättre måste jag byta/förbättra slutsteget och därefter kanske byte av ljudkort. Det är ljudkortets mätningar som syns när jag mäter mikrofonförstärkaren. Mikrofonförstärkaren är alltså betydligt bättre. Å andra sidan vill jag att det skall vara billigt att bygga så det kanske inte blir nytt ljudkort.

jansch

Inläggav jansch » 2021-03-28 23:07

Det nya schemat med 2 transistoret har förstärkning 51ggr alltså g= 1 + "set gain" /R1. Troligtvis för mycket för ditt behov då du överstyr vid mätning.

Prova med t.ex R2=2kohm och "set gain" = 10kohm eller 22kohm. D v s ca 5 till 10ggr förstärkninng.

Jag tror att du utan vidare kan driva ingången på ljudkortet med den!

Bygg med korta sladdar annars blir brus/brum/distmätningar helt åt fanders

Dock du få ju ingen drivspänning till elektretmikrofonen!!!!!!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-29 00:07

jansch skrev:Det nya schemat med 2 transistoret har förstärkning 51ggr alltså g= 1 + "set gain" /R1. Troligtvis för mycket för ditt behov då du överstyr vid mätning.

Prova med t.ex R2=2kohm och "set gain" = 10kohm eller 22kohm. D v s ca 5 till 10ggr förstärkninng.

Jag tror att du utan vidare kan driva ingången på ljudkortet med den!

Bygg med korta sladdar annars blir brus/brum/distmätningar helt åt fanders

Dock du få ju ingen drivspänning till elektretmikrofonen!!!!!!

Jag har plockat bort kopplingen från brädan nu. Skall testa det du beskriver senare.
Jag har en egen koppling för bias-spänning till mikrofonen. Han använt dem med framgång i förra jigen.
Men just nu ser det ut som jag börjar använda OPA2134.

Jag få ju en enhet över i OPA2134 någon idé vad den skulle kunna användas till?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-31 19:52

Men jag fattar inte detta bytande av motstånd hit och dit. Har jag missat något? Är det inte "bara" att räkna ut?

Vet inte , är själv nybörjare så...

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-31 20:22

Baffel skrev:Men jag fattar inte detta bytande av motstånd hit och dit. Har jag missat något? Är det inte "bara" att räkna ut?

Vet inte , är själv nybörjare så...

[ YouTube ]

[ YouTube ]

Beror på vad det gäller. Om du skall få en diod till att lysa och vara hel efteråt kan man räkna ut det. Men om en frekvenskurva inte är rak och vill göra den rak med motstånd och kondensatorer tror jag det är lättare att testa sig fram.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-31 20:54

Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå. :)
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .

I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.

Sen detta med stabilitet. Tog en i högen . Det finns många .
Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva. :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-03-31 23:46

Baffel skrev:Vet i fasen om jag hjälper dig så mycket men testar ändå. :)
Okej, men om du först listar ut gain i förhållande till den önskade bandbredden , sen efter det använder så korta ledningsvägar som möjligt, stabil strömförsörjning och bra signaljord . Borde inte det då leda till önskvärd frekvensrespons? Vet du gain , vet du värden på motstånd tex .

I denna länk även en liten historisk överblick angående utvecklingen av OP-amps.
[ YouTube ]

Edit. Denna var ju riktigt intressant. Rekommenderas. Smarta trix för att mäta oscillation. Tips om kurser och program att ladda ned. Från Texas Instruments själva. :D
[ YouTube ]

Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.

Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.

.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-31 23:54

Viktigaste är ju att man har kul. :D Man får göra som man vill. Jag hejar på dig. Tycker det är spännade att se hur det växer fram. :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-04-01 20:17

xmag skrev:

[ YouTube ]

[ YouTube ]

Även om det går räkna fram rätt värden på komponenter för att räta en bågnande frekvenskurva är frågan, hur kul är det på en skala.

Håller nu på att ta fram kretskort till mikrofonförstärkaren. En blir till ett mindre experimentkort och den andra till ett etsat kretskort.

.

Att testa utan att veta vad man vill uppnå elektriskt, alltså hur kretsen kommer att påverkas är inget vidare. Alla komponenter finns där av en anledning.
Byter man ut en komponent kommer andra komponenter att få annan påverkan på kretsen.
För mikrofonförstärkarna du bygger gäller följande:

- Bestäm inimpedans
- bestäm önskad förstärkning
- bestäm undre gränsfrekvens

Dimensionera nu motstånden efter önskad inimpedans och därefter förstärkning.
Nu har man motstånden klara och kan dimensionera RC-länkarna som bestämmer undre gränsfrekvens dvs vilken storlek som behövs på kondensatorerna.

Att göra på annat sätt är att famla i mörkret och man får inte ut bästa möjliga av kretsen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-01 21:34

Sen brukar jag välja förstärkare utifrån hur mycket jag vill kräma på. När jag lyssnar på musik. Istället för att ta en på måfå och sedan hoppas på det bästa när jag drar på volymen. :) Trist om den börjar klippa och ha sig.

Välja rätt trisse, OP- amp?

Om den liknelsen funkar? De kanske är ganska så lika trissarna/oppisarna?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-01 22:25

jansch skrev:
xmag skrev:

[ YouTube ]

[ YouTube ]

.

Att testa utan att veta vad man vill uppnå elektriskt, alltså hur kretsen kommer att påverkas är inget vidare. Alla komponenter finns där av en anledning.
Byter man ut en komponent kommer andra komponenter att få annan påverkan på kretsen.
För mikrofonförstärkarna du bygger gäller följande:

- Bestäm inimpedans
- bestäm önskad förstärkning
- bestäm undre gränsfrekvens

Dimensionera nu motstånden efter önskad inimpedans och därefter förstärkning.
Nu har man motstånden klara och kan dimensionera RC-länkarna som bestämmer undre gränsfrekvens dvs vilken storlek som behövs på kondensatorerna.

Att göra på annat sätt är att famla i mörkret och man får inte ut bästa möjliga av kretsen.

Jo, så är det men jag tycker det är kul att trixa med RC-länken och se var man hamnar. När man är varm i kläderna gissar man oftast väldigt rätt. I detta fall verkar det dock inte att det behövs lekas. Det du rekommenderade gav en helt rak frekvenskurva.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-01 22:32

Har jobbat lite...fortfarande med Paint. Har inte hunnit sätta mig in i de olika programvarorna ännu.

Jag vill göra det enkelt att bygga mikrofonförstärkaren. Därför skall kortet inte vara för litet så att det blir lätt även för folk med muskelfingrar.
Därför bygger jag förstärkaren på denna:

89:90 på Kjell.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90664
60x40 mm är den.

Kretskortet som man skal etsa väljer jag exakt samma storlek som ovan (som man får klippa till själv) och med hålen på samma plats och länkarna mellan hålen nästa på samma plats som med experimentkortet ovan.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-01 22:40

Jag har inte testbyggt ännu så det blir med viss reservation tills dess.

Först schemat återigen:
Xmag-OPA2134-1-schema.png
Xmag-OPA2134-1-schema.png (21.91 KiB) Visad 4620 gånger

EXPERIMENTKORT

Så här placeras komponenterna:
Xmag-OPA2134-1-ver-kretskort-komponenter.png
Xmag-OPA2134-1-ver-kretskort-komponenter.png (13.04 KiB) Visad 4620 gånger

Så här dras ledningarna:
Xmag-OPA2134-1-ver-kretskort-trådragning.png
Xmag-OPA2134-1-ver-kretskort-trådragning.png (14.11 KiB) Visad 4620 gånger

KRETSKORT

Så här placeras komponenterna:
Xmag-OPA2134-1-kretskort-komponenter.png
Xmag-OPA2134-1-kretskort-komponenter.png (10.72 KiB) Visad 4620 gånger

Så här ser kretskortet ut på undersidan:
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under.png
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under.png (6.62 KiB) Visad 4620 gånger

När komponenterna är placerade på ovansidan ser det ut så här från undersidan om det gick se igenom kretskortet:
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under-komp.png
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under-komp.png (14.08 KiB) Visad 4620 gånger

Den lilla fyrkantiga rutan i bilderna är alltid till vänster om man ser kortet uppifrån och till höger om man ser kortet underifrån.
Fyrkanten är exakt 10x10mm. Man skriver ut bilden på ett papper och mäter fyrkanten. Om den är 20x20mm på pappret minskar man storleken på utskriften med 50% osv. Man kan behöva skriva ut 3 gånger innan det blir bra.

För experimentkortet tejpar man pappret med komponenterna på ovansidan och placerar sedan ut komponenterna. Man får trycka benen genom pappret. Om allt stämmer skall hålen befinna sig rakt under samma hål på pappret. När det är klart lödar man fast komponenterna.
Sedan gör man på samma sätt på undersidan. Man tejpar pappret för undersidan på kretskortets undersida. Man får trycka pappret igenom benen från komponenterna (som man klippt av ca 5mm långa innan). Därefter drar man kopplingstråden efter strecken på pappret.

För det etsade kretskortet räcker det med att tejpa pappret för komponenterna på ovansidan. Eller så tittar man på pappret och monterar utan att tejpa dit det.

Kanske dumt att färga dem gröna ser grötigt ut när man skriver ut det på laserskrivare. Får fixa varianter utan grön färg sedan.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-01 23:03

Så här ser kretskorten ut i naturlig storlek (ungefär):

Xmag-OPA2134-1-kretskort-under-NATURLIG-STORLEK.png
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under-NATURLIG-STORLEK.png (7.07 KiB) Visad 4620 gånger

Mät den lilla fyrkanten, den skall vara omkring 10x10 mm. Det skiljer naturligtvis mellan olika bildupplösningar för bildskärmen.

jansch

Inläggav jansch » 2021-04-02 00:29

Baffel skrev:Sen brukar jag välja förstärkare utifrån hur mycket jag vill kräma på. När jag lyssnar på musik. Istället för att ta en på måfå och sedan hoppas på det bästa när jag drar på volymen. :) Trist om den börjar klippa och ha sig.

Välja rätt trisse, OP- amp?

Om den liknelsen funkar? De kanske är ganska så lika trissarna/oppisarna?

I en standardlösning som denna kan man välja nästan vilken OPamp som helst. Varken brus eller dist är kritiskt i detta fall, ej heller övre gränsfrekvens/slew rate.

Med 12 volt matning får man åtminstone ut 3-4 volt RMS vilket är väsentligt mer än vad ljudkortet tål innan överstyrning/klippning.
En OPamp räcker också väl till om förstärkningen är sådär max 15 ggr.

Jag gissar att ljudkortet behöver sådär 0,2 volt för full utstyrning (typiskt för hifi och amatörgrejor)

Opams skiljer sig inte så myket åt när det gäller max utstyrning. Kanske ligger sådär 2volt under matningsspänning som brukar vara max +/- 15 till +/- 22volt.
Alltså max RMS blir för +/- 15volt matningsspänning, ca (15 - 1)/roten ur 2 = ca 9volt. Dock vid så höga utnivåer börjar låg slew rate bli problem.
I detta fall med 200mvolt utspänning osannolikt oavsett vilken OPamp man väljer.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-02 02:06

Ser att jag missat en grej på det etsade kretskortet. OP-ampens ben som inte skall kopplas har inga hål i kretskortet. På andra sidan är det bara signaljord.

Får fixa det till nästa gång.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-02 02:28

Nästa gång blev nu:

Har fixat det som var fel (denna gång).
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under.png
Xmag-OPA2134-1-kretskort-under.png (6.66 KiB) Visad 4608 gånger

En fråga:
När man inte använder en av två OP-ampar i en IC-krets kan man jorda in+, in- och ut?
Jag har jordat in+ och in- men inte ut.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:38

jansch skrev:
I en standardlösning som denna kan man välja nästan vilken OPamp som helst. Varken brus eller dist är kritiskt i detta fall, ej heller övre gränsfrekvens/slew rate.

Med 12 volt matning får man åtminstone ut 3-4 volt RMS vilket är väsentligt mer än vad ljudkortet tål innan överstyrning/klippning.
En OPamp räcker också väl till om förstärkningen är sådär max 15 ggr.

Jag gissar att ljudkortet behöver sådär 0,2 volt för full utstyrning (typiskt för hifi och amatörgrejor)

Opams skiljer sig inte så myket åt när det gäller max utstyrning. Kanske ligger sådär 2volt under matningsspänning som brukar vara max +/- 15 till +/- 22volt.
Alltså max RMS blir för +/- 15volt matningsspänning, ca (15 - 1)/roten ur 2 = ca 9volt. Dock vid så höga utnivåer börjar låg slew rate bli problem.
I detta fall med 200mvolt utspänning osannolikt oavsett vilken OPamp man väljer.

Aha, ser man på. Kunde gissa på just det. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:41

Hur går det med frun nu xmag? :) Har för mig att du sa att hon klagade på att du sagt inlåst i ditt hobbyrum och pillade med dina scheman, kretskort och OP- ampar.

Det verkar ju flyta på bra för dig nu. :) Måhända minus eventuellt detta med frun då.

jansch

Inläggav jansch » 2021-04-02 11:01

Jorda aldrig en utgång på en OPamp!

Dilemmat med oanvända OPamps är att dom lever sitt eget liv om ingångar inte har definierade potentialer. Dom kan oscillera/slå fram och tillbaka om ingångarna inte är kopplade. Desutom då dra mycket ström.

lämpligt:
- koppla ihop utgång med minusingång (nu har du förstärkning = 1..... vilket är en bra början)
- Berooende på OP amp kan det vara olämpligt att koppla +ingång till batteriminus eller batteriplus. Lämpligt då att lägga ett motstånd från +ingång till batteriminus och ett motstånd till batteriplus. Dessa motstånd ska vara lika stora och så stora att dom inte drar för mycket ström, typ 100kohm. Storleken är inte kritisk det går bra med allt mellan 10kohm och 1Mohm men jag hade "höftat" med sådär 100 - 470kohm.
- Nu ligger OPampen och "vilar" i sitt arbetsområde med förstärkning 1. Inga problem kan uppstå, denna opamp drar nu väldigt lite ström.

Som du vet tycker jag det är fel väg att gå att använda endast en matningsspänning. Hade du haft dubbla kunde du istället dragit +ingången till signaljord och fått en enklare lösning. Nu måste du istället skapa en bra "arbetspunkt" genom de 2 motstånden enligt ovan.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-02 11:50

jansch skrev:Jorda aldrig en utgång på en OPamp!

Dilemmat med oanvända OPamps är att dom lever sitt eget liv om ingångar inte har definierade potentialer. Dom kan oscillera/slå fram och tillbaka om ingångarna inte är kopplade. Desutom då dra mycket ström.

lämpligt:
- koppla ihop utgång med minusingång (nu har du förstärkning = 1..... vilket är en bra början)
- Berooende på OP amp kan det vara olämpligt att koppla +ingång till batteriminus eller batteriplus. Lämpligt då att lägga ett motstånd från +ingång till batteriminus och ett motstånd till batteriplus. Dessa motstånd ska vara lika stora och så stora att dom inte drar för mycket ström, typ 100kohm. Storleken är inte kritisk det går bra med allt mellan 10kohm och 1Mohm men jag hade "höftat" med sådär 100 - 470kohm.
- Nu ligger OPampen och "vilar" i sitt arbetsområde med förstärkning 1. Inga problem kan uppstå, denna opamp drar nu väldigt lite ström.

Som du vet tycker jag det är fel väg att gå att använda endast en matningsspänning. Hade du haft dubbla kunde du istället dragit +ingången till signaljord och fått en enklare lösning. Nu måste du istället skapa en bra "arbetspunkt" genom de 2 motstånden enligt ovan.

Tack!
Skall titta på det och göra några mätningar.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-02 11:52

Baffel skrev:Hur går det med frun nu xmag? :) Har för mig att du sa att hon klagade på att du sagt inlåst i ditt hobbyrum och pillade med dina scheman, kretskort och OP- ampar.

Det verkar ju flyta på bra för dig nu. :) Måhända minus eventuellt detta med frun då.

Det att hon "klagar" var mer för att egentligen säga att jag sitter i stort sett hela tiden i arbetsrummet. Hon klagar inte alls egentligen, hon vet att jag trivs med det jag gör.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 12:29

Frid och fröjd. Så länge ni båda trivs. :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-02 19:09

:wink:
Baffel skrev:Frid och fröjd. Så länge ni båda trivs. :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-03 00:48

Ritningarna över experimentkorten stämmer inte såg jag nu medan jag lödar. Jag fixar det sedan. Det gör egentligen inte så mycket men rätt skall vara rätt.
Det går inte trycka komponenterna genom pappret som jag skrev tidigare. Man får helt enkelt räkna hål och montera.

På tal om det, en liten ordlek medans vi väntar.

Vilka skådespelare var det som sade:
- Det kan hända den bästa!
- Ja, men nu ände det den sämsta!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-03 19:07

Har nu lödat ihop mikrofonförstärkaren på ett experimentkort.

Kan direkt säga att det, trots besväret och den tid det tar att etsa kretskort, tar det längre tid att löda ihop kretsar på experimentkort än att etsa och sedan löda.

Så här ser det ut nu:

Under kretskortet blir det en djungel.
IMG_20100817_212055.jpg
IMG_20100817_212055.jpg (340.21 KiB) Visad 4914 gånger

Lite närmare.
IMG_20100817_211609.jpg
IMG_20100817_211609.jpg (324.56 KiB) Visad 4914 gånger

Lödat ihop trådarna efter schema.
IMG_20100818_011346.jpg
IMG_20100818_011346.jpg (335.79 KiB) Visad 4914 gånger

Konstverket.
IMG_20100818_011217.jpg
IMG_20100818_011217.jpg (308.8 KiB) Visad 4914 gånger

Mitt mål är att skapa ett enda kretskort för allt i mätjigen,

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-04 07:14

Här lite avkoppling mellan varven. Wolfgang Amadeus Mozart. (K. 525.) Eine kleine Nachtmusik plus lite Für Elise av Ludwig van Beethoven.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-04 21:49

Nu har jag mätt den nästan färdiga mikrofonförstärkaren.

Ljudkortet till överst och mätningarna för mik.förstärkaren under:
Första raden är frekvenskurvan.
Andra raden är Bruset
Tredje raden är THD och
Fjärde raden är IMD+brus
2021-04-04 Ljudkort.png
2021-04-04 Ljudkort.png (2.05 KiB) Visad 4890 gånger

2021-04-04 Mik.förstärkare.png
2021-04-04 Mik.förstärkare.png (2.24 KiB) Visad 4890 gånger

Jag kan konstatera att mätningarna för den färdiga mik.förstärkaren är i stort sett identiska med när den var uppbyggd på x-plattan.
Det kan beror på att de längsta oskärmade trådarna är från mätjigen till förstärkaren. Men jag tor skillnaden är marginell om även de
kom bort. De mätningar vi ser här ovan är alltså ungefär det man kan uppnå. Tyvärr störs bättre värden av ett par okända pikar som står upp
ca 20db från kurvan i ljudkortet som annars ligger på -110 till 120db. Mätvärdena från mik.förtärkaren följer ljudkortet nästan exakt. Om man
skall kunna mäta bättre än så här bör man nog i första hand byta ljudkort. Men, sam sagt, det duger gott och väl att mäta högtalare med.

Men jag ger mig inte, har lite andra trix i bakfickan.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-04 22:27

Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Den mäter väldigt bra ända ner till 4v. Efter 3v stiger alla värden dramatiskt.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
för de som kör med 9v-batteri.
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.

2021-04-04 Olika spänning.png
2021-04-04 Olika spänning.png (16.13 KiB) Visad 4888 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-05 13:34

Bra jobbat! Intressanta uppgifter. :D

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-05 19:10

Baffel skrev:Bra jobbat! Intressanta uppgifter. :D

:D

jansch

Inläggav jansch » 2021-04-05 20:24

xmag skrev:Jag testade också med olika spänningar in till Mik.förstärkaren.
Det som skiljer mellan högre och lägre spänning är att den klipper betydligt tidigare med lägre spänning.
3v går att mäta men 2v kunde jag helt enkelt inte mäta med för den klippte innan jag nådde upp till mätbar nivå.
Mellan 9v och 15v kunde jag inte se någon skillnad i klippning så 9v går det utmärkt att använda den till att driva en mikrofon
Jag kan upprepa att om inte ljudkortet hade en pik vid 19,1khz hade bruset legat neråt -100db eller kanske ännu lägre.

Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-05 23:17

jansch skrev:

Texas rekommenderar min. 5volt matning och då får du ut ca 1,4 Vrms max vilket är mer än tillräckligt för ditt ljudkort.

Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.

jansch

Inläggav jansch » 2021-04-06 12:30

xmag skrev:
jansch skrev:

Ja, det visar mätningarna också. Men den tål mer in innan klippning upp till 9v. Ovanför 9v ser jag ingen skillnad.

Du kan få ut mer än 11 Vrms med maxad matningsspänning. Lite beroende på last, se databladet "Voltage Output".

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-06 12:51

jansch skrev:
xmag skrev:
jansch skrev:

Du kan få ut mer än 11 Vrms med maxad matningsspänning. Lite beroende på last, se databladet "Voltage Output".

Jo, dock så räcker det gott med den vrms jag får ut med 12v matning.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-06 16:29

Mätte den trafo jag använder till mätjigen och den ger 12,5 volt.

Jag var tvungen att höja förstärkningen på mik.förstärkaren. Samtidigt fick jag en rakare frekvenskurva.
Orsaken är att jag testade med mikrofon och den gav för låg nivå.

återkoppling-mm.png
återkoppling-mm.png (8.82 KiB) Visad 4823 gånger

Så här såg det ut med R9= 6,8k
2021-04-06 R9 6.8k.png
2021-04-06 R9 6.8k.png (14.67 KiB) Visad 4823 gånger

Så här ser det ut med R9= 10k
2021-04-06 R9 10k.png
2021-04-06 R9 10k.png (14.32 KiB) Visad 4823 gånger

Lägg märke till att nivån på mätningarna skiljer 5dB.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-06 18:24

Ny mätning med RMAA och med högre förstärkning:

2021-04-06-2 R9 10k.png
2021-04-06-2 R9 10k.png (10.51 KiB) Visad 4819 gånger

Bästa mätningen hitintills.
Egentligen ligger mätningens huvudsakliga läge under -110dB (-120 för bruset) men det sticker upp pikar på ett par ställen, speciellt den vid 19khz ligger på -100 dB.
Bruset har en pik lägre ner i frekvens som når -90dB. Jag tycker mig se att det är ljudkortets pikar som syns.

Nu skall jag ge mig på den OP som inte används i IC-kretsen. Det finns misstankar att den smittar av sig på den som används. Försökte mät den men nivån når inte upp
till godkänd mätnivå för RMAA. Men den har nog rätt kul där den ligger och sparkar i väggarna.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-06 19:28

Så här kopplar jag den OP'n som inte används av de två i IC'n.

OP-som inte användas.png
OP-som inte användas.png (3.91 KiB) Visad 4813 gånger

Jag postar inte mätresultatet eftersom det är samma som nedan utom för THD som är lägre med kopplingen ovan, dvs 0,00400.
2021-04-06-2 R9 10k.png
2021-04-06-2 R9 10k.png (10.51 KiB) Visad 4813 gånger

Men jag tycker att den större delen av kurvorna ligger lite under de tidigare nu men framförallt lugnare.
Hur som helst skadar det inte att hålla den oanvända OP'n i strama tyglar.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 11:07

Nu ser mikrofonförstärkaren ut så här:

Schemat.
Xmag-OPA2134-schema.png
Xmag-OPA2134-schema.png (34.76 KiB) Visad 4801 gånger

Tråddragning.
Xmag-OPA2134-tråddragning.png
Xmag-OPA2134-tråddragning.png (30.25 KiB) Visad 4801 gånger

Kretskort underifrån.
Xmag-OPA2134-kretskort-under.png
Xmag-OPA2134-kretskort-under.png (7.03 KiB) Visad 4801 gånger

Kretskort underifrån med komponenter som syns igenom kretskortet.
Xmag-OPA2134-kretskort-under-komp.png
Xmag-OPA2134-kretskort-under-komp.png (15.13 KiB) Visad 4801 gånger

Kretskort med monterade komponenter.
Xmag-OPA2134-kretskort-komponenter.png
Xmag-OPA2134-kretskort-komponenter.png (11.09 KiB) Visad 4801 gånger

Kretskortet är inte testbyggt ännu så det kan bli förändringar.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-07 11:12

Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort :D
0:55 in i videon.

För övrigt. Det går ju framåt, kul. :) Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 11:37

Data för mikrofonförstärkaren:

Förstärkning : 5,5
Brus, THD IMD, mm: -100dB (=ett par pikar i övrigt ligger den på -120dB)
Frekvensgång : 3hz - 23khz +- 0,2 dB

Högtalarnas dist ligger normalt runt -20dB till -30dB (=1% till 0,3%) och som bäst ner till -40dB (= 0,1%) i avstånd från frekvenskurvan.
Mikrofonförstärkaren ligger långt under vad som kan vara lägsta dist för en högtalare.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 11:40

Baffel skrev:Har du sett detta? Du kan beställa skräddarsydda kort :D

För övrigt. Det går ju framåt, kul. :) Hur tänkte du montera ihop mikrofonförstärkare sen? Låda?
[ YouTube ]

Jag hare en prototyplåda som jag experimenterar med.

När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).
Prioritet är lågt pris, lätt att bygga och med data så det går mäta högtalare.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 11:58

Glömde:

Jag kommer att testa beställa färdiga kretskort som jag sedan (om det blir bra) delar ut till behövande till ett självkostnadspris.

Problemet är att lära sig programvaran som kan användas för beställning.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-07 12:08

xmag skrev:

[ YouTube ]

När det är klart kommer allt att finnas på ett kretskort som placeras i en bestämd låda (som inte är bestämd ännu).

2 $, dollares är väl inte så mycket pengar?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 12:23

Baffel skrev:
xmag skrev:

[ YouTube ]

2 $, dollares är väl inte så mycket pengar?

Nej, det är överraskande billigt.
Gör först en provbeställning. Om det fungerar beställer jag kanske 50st kort. Min förra mätjig, Mätro-1, sålde jag först scheman. byggbeskrivning och mätmanual för 200kr. 200st köpte (ett par gick till Japan). Efter ett par år släppte jag paketet fritt och det laddades ner 5.000 gånger.

Denna gång kommer allt vara fritt från början. Bara självkostnadspris för kretskort.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-07 12:26

Så här ser testbänken ut:

IMG_20100725_234509.jpg
IMG_20100725_234509.jpg (320.92 KiB) Visad 4796 gånger

Fronten:
Image 3.png
Image 3.png (14.71 KiB) Visad 4796 gånger

Ryssen 2

Inläggav Ryssen 2 » 2021-04-15 15:25

Ställer mig i kö för ett kretskort! 8)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-04-15 18:33

xmag skrev:Så här ser testbänken ut:

IMG_20100725_234509.jpg

Fronten:
Image 3.png

Snyggt! Har du screentryckt fronterna?
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-15 18:35

Ryssen 2 skrev:Ställer mig i kö för ett kretskort! 8)

Jag säger till när det är klart!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-04-15 18:37

MacBruce skrev:
xmag skrev:Så här ser testbänken ut:

IMG_20100725_234509.jpg

Fronten:
Image 3.png

Snyggt! Har du screentryckt fronterna?

Nej, jag har skrivit ut det på papper genom laserskrivare, klippt ut, satt det på fronten och sist lagt på en bit plast som skruvats fast.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-11-16 00:44

Har mätt en del med mikrofonförstärkaren.
Den har ett problem och det är några pikar under 300 hz. Om de pikarna inte funnits skulle THD legat runt 0,0005%. Förmodligen skulle ljudkortet vara sämre och också göra mikrofon förstärkaren sämre eftersom det inte går mäta bättre än ljudkortet. Den uppgående kurvan högre upp i frekvens kommer från piken vid 19khz från datorns nätaggregat.
Pikarna under 300hz gissar jag kommer från ljusdioderna. Vad kan man byta ljusdioderna mot? Måste de sitta där överhuvudtaget?

2021-11-15 THD för Xmag MikAmp OPA2134.png
2021-11-15 THD för Xmag MikAmp OPA2134.png (14.33 KiB) Visad 4261 gånger

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-09 16:10

Har mätt mikrofonförstärkaren nu så som jag kan tänka mig mikrofonen ser på det och kompenserar för brum:

Har inte tid att lägga upp bilder just nu.

Brus: 0.00007%
THD: 0.001%
IMD: 0.0002%

Med REW och experimenterande av olika nivåinställningar och kompensering för brum kunde jag få fram:
Brus: 0.00002%
THD: 0.001%
Övriga: mellan 0.0001% och 0.00001%

Tar jag med brum som inte mikrofonförstärkaren kan hjälpa ligger Brus och THD på ca 0.005%

Detta måste anses vara acceptabelt för att användas till mikrofon för att mäta högtalare med.

Nu när jag fått fram lägsta möjliga dist och brus är inte längre frekvenskurvan rak. Skall jobba med det strax.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-09 16:49

Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-09 19:56

RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?

Jag tycket din kommentar är helt relevant.

Bruset från en "1/4 tums mikrofon" (d v s alla vanliga elektretmikrofoner) är förvillande lågt vid A-vägd mätning. Mäteer man dock "linjärt" är oftast ett brusgolv på över 50dB (SPL) mer realistiskt ner vid 20Hz.
Jag använder därför aldrig 1/4 tums mikrofoner vid frekvenssvep vid mätningar på högtalare då det krävs för hög ljudvolym för att det skall vara sunt för högtalaren i fråga.
T.ex en bokhyllehögtalare och LTASmätning vid rimlig ljudnivå visar då mer mikrofonbrus än tonkurva vid lägsta frekvenserna.

En 1/2 tums mic (som tyvärr är sådär 20-30 gånger dyrare) klarar nivåer ner till 20-25dB(LIN) och visar därmed korrekt tonkurva vid 20Hz.

När det gäller distorsion vet jag inte då det inte anges för elektretmikrofoner.
För "äkta" kondensatormikrofoner för mätändamål och med spänt membran är distorsionen omätbar under sådär 100-110 dB(SPL), alltså under ca 0,01% dist.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-09 22:18

Vad det gäller Kapseln VM61 (och liknande) säger "ESP" (Elliott ljudprodukter) följande med googleöversättning:
Jag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.

JohnConover rekommenderar VM61 för mätningar upp till 100db:
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Han skriver om ett test av 7st VM61 bla:
...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)

Han skriver vidare att bruset för VM61 är ungefär samma som ett billigt PC-ljudkort. Billigt antar jag han menar alla ljudkort som är inbyggda eller följer med PC-datorer man köper. Motsatsen, alltså dyra ljudkort, menar han ljudkort man kan köpa separat för att uppnå bättre ljud (vilket de flesta inte har nytta av).
Finns massor av beräkningar och formler mm på hans hemsida.

Här är ett test av VM-61 i jämförelse med Bruel & Kjaer:
https://issuu.com/150176/docs/audioexpr ... nasonic_wm

Vid 115db är skillnaden inte så stor som man kan tro. Den bästa WM61 gav ca 0,3% distorsion mer på alla uppmätta frekvenser. Det är först när man kommer upp mot 130dB som Bruel & Kjaer var överlägsen. Men vid 125dB hängde WM61 med ganska bra, bara några tiondelar i procent sämre.

Det stora problemet med WM61 är att de alla inte är exakt lika men så stora skillnader som vissa mätt upp har jag själv aldrig sett.

Orsaken till att jag försöker få mina grejer att mäta så bra som möjligt är att man då också kan mäta elektronik men framförallt att begränsningen i första hand skall ligga hos mikrofonen och inte elektroniken.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-09 22:41

Idag optimerade mikrofonförstärkaren för mätningar. Normalt är det ju en mik som skall mata förstärkaren. Ljudkortet är inte riktigt samma sak så jag trixade lite för att få bästa mätningarna. Lägg märke till att brummet inte kan komma från mikrofonförstärkaren. Det kan man alltså inte lasta den för. Mätningar ute på nätet för ungefär samma koppling visar att kurvan ser likadan ut hela vägen som den gör över 1-2khz. Därför tittar jag bara på frekvenserna över brumpikarna. Mätte utan biaskopplingen men jag såg ingen skillnad med eller utan:

2021-12-09 Utan bias -brus.png
2021-12-09 Utan bias -brus.png (6.9 KiB) Visad 3155 gånger

Här ligger bruset ungefär vid -123dB vilket motsvarar 0.00007%. Det är exakt samma som ljudkortet. Alltså kan den inte mäta bättre än så. Ute på nätet har bruset mäts upp till -135dB för OPA2134 vilket motsvaras av ca 0.00002%.

2021-12-09 Utan bias -THD.png
2021-12-09 Utan bias -THD.png (6.22 KiB) Visad 3155 gånger

THD visar på ca -95dB vilket motsvarar ca 0.0018%. I övrigt ligger kurvan huvudsakligen på -113dB vilket motsvarar 0.0002%.

2021-12-09 Utan bias -IMD.png
2021-12-09 Utan bias -IMD.png (6.73 KiB) Visad 3155 gånger

IMD ligger på ca -113dB vilket motsvarar ca 0.0002%.

Alla mätningar ligger nästan exakt på samma som ljudkortet. Alltså presterar RogerGustavssons (mfl) ljudkort som jag modifierat bla med hjälp av jansch lika bra eller bättre än dessa mätningar visar. Förmodligen är det bättre som gäller med tanke på mätningarna ute på nätet.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-09 22:45

Det enda jag nu vill justera för att gå vidare med Matrojig är att höja frekvenskurvan ner mot 20hz. Den ligger ca 1db för lågt just där.
Någon som vet vilka komponenter jag bör ge mig på för att lyfta den?

För att det skulle gå att mäta med ljudkortet var jag tvungen att lägga in ett motstånd mellan ingång + och ingång - på mikrofonförstärkaren på 4,7k ohm. Utan det motståndet klippte den direkt vid minsta nivå från ljudkortet. Jag har annars efter ljudkortets utgång en potentiometer på 5k men det hjälpte inte hur jag justerade den, fick klippningar och annat konstigt ändå. Motståndet fixade så det gick att mäta enkelt. Nivån med motståndet sjöng bara med någon db. Frågan är om jag kan låta det motståndet sitta kvar när jag skall använda mikrofon in istället?

EDIT:
Denna serie mätningar blev betydligt bättre än tidigare mätningar. Orsaken är att den ej använda op-förstärkaren nu är terminerad så att den inte ligger där och förorsakar brus och en massa annat. Jämför här som är utan terminering:

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-12-10 10:41

Är dina Panasonic-kapslar modifierade enl. Linkwitz/Miller? http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Här finns också mätningar https://groups.io/g/MicBuilders/files/M ... 1_rev5.pdf

OPA2134 är ju ingen superlågbrusig krets. Kan den verkligen ge en brusnivå på -135 dB i verkligheten? 8 nV/√Hz som gäller för OPA2134 motsvarar ca -119 dBV? För -135 dBV krävs väl 1.25 nV/√Hz?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-10 13:29

Angående mätresultaten så kan man inte ta fram brusnivån på det sätt som görs ovan. Man måste summera brusnivån från samtliga frekvensband.

Vid frekvensanalys delas spektrum in i ett antal frekvensband och brusnivån i varje band blir därför beroende på bandbredden (för ett linjärt spektrum, det finns smartare sätt att skala brussignaler). Ju fler frekvensband, d.v.s. ju högre frekvensupplösning, desto lägre brusnivå per band. Man måste således känna till frekvensupplösningen/bandbredden för att kunna summera ihop den totala brusnivån.

Om man t.ex. har ett brusgolv runt -120 dB och frekvensupplösningen är 1 Hz, så har man 20000 frekvensband 0-20 kHz och den totala brusnivån i det hörbara området blir -120+10*log(20000) = -77 dB. Om frekvensupplösningen är 10 Hz blir istället den totala brusnivån -87 dB. Dessutom måste man förstås alltid ange vad men relaterar till (t.ex. 1 V), annars är nivåbegreppet meningslöst.

När man diskuterar brusnivåer kan det också vara lämpligt med A-vägning för att ta hänsyn till hörselns varierande känslighet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-12-10 13:53

Bra påpekande av Isidor - detta tål att tjatats om.

Till yttermera visso bör man vara medveten om specen 8nV/rt(Hz) gäller vid mellanhöga frekvenser; vid låga frekvenser är brusdensiteten högre. Vidare måste man självklart inkludera brustillskott från exempelvis återkopplingsnätet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-10 13:59

I-or skrev:Angående mätresultaten så kan man inte ta fram brusnivån på det sätt som görs ovan. Man måste summera brusnivån från samtliga frekvensband.

Vid frekvensanalys delas spektrum in i ett antal frekvensband och brusnivån i varje band blir därför beroende på bandbredden (för ett linjärt spektrum, det finns smartare sätt att skala brussignaler). Ju fler frekvensband, d.v.s. ju högre frekvensupplösning, desto lägre brusnivå per band. Man måste således känna till frekvensupplösningen/bandbredden för att kunna summera ihop den totala brusnivån.

Om man t.ex. har ett brusgolv runt -120 dB och frekvensupplösningen är 1 Hz, så har man 20000 frekvensband 0-20 kHz och den totala brusnivån i det hörbara området blir -120+10*log(20000) = -77 dB. Om frekvensupplösningen är 10 Hz blir istället den totala brusnivån -87 dB. Dessutom måste man förstås alltid ange vad men relaterar till (t.ex. 1 V), annars är nivåbegreppet meningslöst.

När man diskuterar brusnivåer kan det också vara lämpligt med A-vägning för att ta hänsyn till hörselns varierande känslighet.

Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.

Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.
Här är om RMAA: https://audio.rightmark.org/downloads/R ... 0Guide.pdf
Här är om REW: https://www.roomeqwizard.com/help.html

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-10 14:14

RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen med säkerhet mäta så låga nivåer med dator/REW? När det gäller mikrofonförstärkeri så kommer väl dina mikrofoner helt dominera såväl brus som distorsion vid mätning?

Gränsen för hur långt ner man kan mäta bestäms av ljudkortet och det finns ljudkort som är riktigt bra. Den stora begränsningen ligger förmodligen i att man normalt inte kan mäta så högt i frekvens. Den största begränsningen är för oss vanliga dödliga mikrofonkapseln. Den har, som du påpekar, betydligt högre dist och brus än mätgrejerna i övrigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-12-10 14:26

xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.

Vad det gäller mätprogram finns det förklarat hur REW och RMAA mäter. Det är två respektabla program som flera professionella använder.

Nej, det behöver inte diskuteras alls, eftersom detta är grundläggande signalanalys. Det är ingen idé att mäta om man inte har grunderna klara för sig eftersom resultaten annars lätt blir rena rappakaljan. Man kan notera liknande feltolkningar i nästan alla möjliga sammanhang på nätet, men ganska ofta även i mer vetenskapliga sammanhang. Problemet är att alldeles för få personer har läst, och ännu mindre förstått, signalanalys ens på en grundläggande nivå.

Dock har du rätt i att man kan använda resultaten för jämförelser även om skalningen är totalt uppåt väggarna fel.

Detta har för övrigt absolut ingenting med mjukvarorna att göra, dessa är typiskt framtagna av personer som är väl pålästa vad gäller signalanalys, utan hur man tolkar resultaten från desamma.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-10 14:34

RogerGustavsson skrev:Är dina Panasonic-kapslar modifierade enl. Linkwitz/Miller? http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Här finns också mätningar https://groups.io/g/MicBuilders/files/M ... 1_rev5.pdf

OPA2134 är ju ingen superlågbrusig krets. Kan den verkligen ge en brusnivå på -135 dB i verkligheten? 8 nV/√Hz som gäller för OPA2134 motsvarar ca -119 dBV? För -135 dBV krävs väl 1.25 nV/√Hz?

Jag har både modifierade och icke modifierade. Frågan är om det är värt jobbet att modifiera och löda ihop kretsar till det för den lilla skillnad det handlar om. De flesta som mäter håller sig till 90dB +-100dB. Det är först när man kommer över 125dB man behöver annat än WM61-kapslar. Jag är dock medveten om att alla inte delar min åsikt men så ser jag på det.

Länken för mätningar på kapslar måste man logga in för att se. Jag får registrera mig där senare.

Vad det gäller OPA2134 finns det en del mätningar på nätet om. Hur de mätt vet jag inte men det är vad man får förhålla sig till. Jag vet inte om jag nämnt att de har ett brusvärde på -135dB? Tror inte det. Jag har mätt ner till 123dB, dvs samma som ljudkortet så man kan anta att det åtminstone inte är högre än -120 till -123dB.
Tillverkarens datablad anger vad det gäller distorsion tillsammans med brus:
OPA134 series op amps have excellent distortion characteristics. THD+Noise is below 0.0004% throughout the audio frequency range, 20Hz to 20kHz,

https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet ... A2134.html
0.0004% motsvarar -108dB.
Lägg märke till att jag i mina mätningar inte tagit med värden under ca 1khz eftersom jag inte vet var störningarna jag har där kommer ifrån. Det kan ju vara så att de OP'n mäter sämre under 1khz än över.

Oavsett vad för data OPA2134 har och hur den mäter vill jag få till ett fungerande system för att mäta högtalare. Målet är att komma under 0,05% inom 20 till 20khz för THD, brus och IMD. Det jag vill med mina mätningar är att visa för mig själv och andra att är att det målet går att uppnå.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-10 14:49

I-or skrev:
xmag skrev:Jo, det kan diskuteras i oändlighet. Det man, åtminstone jag, har att rätta mig/oss efter är de mätprogram som står till buds. Även om det inte blir exakt vetenskapligt mätt med exakta siffror får man ändå fram nivåer som man kan använda för att se om de åtgärder som gjorts förbättrat grejen man jobbar med.

Nej, det behöver inte diskuteras alls, eftersom detta är grundläggande signalanalys. Det är ingen idé att mäta om man inte har grunderna klara för sig eftersom resultaten annars lätt blir rena rappakaljan. Man kan notera liknande feltolkningar i nästan alla möjliga sammanhang på nätet, men ganska ofta även i mer vetenskapliga sammanhang. Problemet är att alldeles för få personer har läst, och ännu mindre förstått, signalanalys ens på en grundläggande nivå.

Dock har du rätt i att man kan använda resultaten för jämförelser även om skalningen är totalt uppåt väggarna fel.

Detta har för övrigt absolut ingenting med mjukvarorna att göra, dessa är typiskt framtagna av personer som är väl pålästa vad gäller signalanalys, utan hur man tolkar resultaten från desamma.

Oavsett är frågan om man behöver gått kursen i signalanalys för att mäta högtalare. Jag tror inte det för frekvens-, impedans- och distorsionskurvor man kan mäta sig fram till och sedan diskutera på faktiskt.io räcker gott för möjligheten till ett bra slutresultat. Min ambition är bara att ta fram en mätjigg med innehållande slutsteg och mikrofonförstärkare varvid just denna tråd handlar om mikrofonförstärkaren. En sådan behöver inte mäta särskilt bra för att vara mycket bättre än till och med de dyraste mikrofonkapslar, i sådana fall räcker RMAA-mätningar gott för att förvisa sig om att mikrofonförstärkaren ligger på rätt sida mätmässigt. Superduper-siffror, hur man kommit fram till det eller hur de skall tolkas är alltså inte det viktiga i sammanhanget. Jag redovisar bara vad mina utförda mätningar visar vare sig de är helt korrekta eller inte.

Jag måste dock erkänna att det är jäkligt kul att mäta så det gör jag mycket!

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-10 20:25

Jag skrev här ovan "Alltså presterar RogerGustavssons (mfl) ljudkort ...". RogerGustavssons har bidragit med mycket och det tackar jag för men det skulle stå "rikkitikkitavi" i den meningen.
:oops:

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-11 03:16

Först anpassade jag mikrofonförstärkaren till att mäta som bäst. Därifrån jobbade jag vidare till att den skall jobba ihop med en mikrofon på bästa sätt.
Jag tvingades att höja förstärkningen eftersom förstärkning på 15ggr inte förmådde lyfta mikrofonen tillräckligt. Jag ökade till en förstärkning på 26ggr.
Utöver det jobbade jag med att göra frekvenskurvan rak. Den är rak nu.

Resultatet av mina ändringar blev en tydlig försämring av dist och brus som man kan se här (jag använder REW's distorsionsmätning):
2021-12-11Ändrad-distorsion.png
2021-12-11Ändrad-distorsion.png (41 KiB) Visad 3063 gånger

Som vanligt gäller det inte under 300hz för de störningarna kan man inte skylla på mikrofonförstärkaren eftersom jag får samma störningar vad jag än mäter.
Man kan nog säga att THD, den svarta översta linjen ligger på -100db med en höjning till -90db i de högre regionerna.

Jag testade också lite med RMAA och fick samma högsta värden som ovan.

Här är frekvenskurvan:
2021-12-11 Ändrad-frekvens.png
2021-12-11 Ändrad-frekvens.png (15.39 KiB) Visad 3063 gånger

Helt rak både frekvenskurva och fas (som jag hade problem med att få rak förut).

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-11 11:28

Nu är mikrofonförstärkaren avhandlad och klar att användas. Nu går jag tillbaka till Matrojig-tråden och fortsätter där: viewtopic.php?f=3&t=71602&p=2207271#p2207271

På grund av de diskussioner kring frågan hur man mäter brus skulle jag som amatör se fram emot en tråd som avhandlar just den frågan. Tills dess får vi amatörer helt enkelt lita på de mätprogram som finns. Vi har helt enkelt för lite kunskap i frågan för att ifrågasätta hur de fungerar och de siffror man får fram om de är korrekta eller inte.

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-11 13:59

xmag skrev:Vad det gäller Kapseln VM61 (och liknande) säger "ESP" (Elliott ljudprodukter) följande med googleöversättning:
Jag har inkluderat ett foto av min prototypsond och, baserat på inledande tester, verkar det vara anmärkningsvärt nära en Behringer-mätmikrofon som jag har prestandamässigt, men mycket billigare. Utgången är mycket hög med någon av förstärkarna som visas nedan - jag har mätt ca 50mV vid 70dB SPL, och den har en ren oförvrängd utgång vid 100dB SPL på nästan 1,6V RMS. Utifrån detta är den uppenbarligen inte lämpad för att mäta extrema SPL, men som mätmikrofon är den perfekt.

JohnConover rekommenderar VM61 för mätningar upp till 100db:
http://www.johncon.com/john/wm61a/
Han skriver om ett test av 7st VM61 bla:
...all seven of the WM61A measurement microphones exhibited less than 0.1% second harmonic distortion amplitudes at 997 Hz., 100 dB SPL sound intensity levels. ... Note the flat band noise floor of about -105 dB / sqrt (hz.), (0 dB corresponds to 0 dB FS, which was calibrated to correspond to 100 dB SPL,) and the 1/f break frequency of about 2 kHz. Note, also, that the distortion levels include the entire measurement system-both sound cards, the UB 502, the Sennheiser HD 490s, and the breadboard amplifier, and the measurement microphone. (The additional noise around 2 kHz. and below was created by the keyboard space bar being pressed to stop the time averaging, which was picked up by the microphone under test-the actual value of the amplitude of the second harmonic is about -65 dB; reducing the frequency scale indicates that the magnitude of the fundamental is actually near 0 dB.)

Han skriver vidare att bruset för VM61 är ungefär samma som ett billigt PC-ljudkort. Billigt antar jag han menar alla ljudkort som är inbyggda eller följer med PC-datorer man köper. Motsatsen, alltså dyra ljudkort, menar han ljudkort man kan köpa separat för att uppnå bättre ljud (vilket de flesta inte har nytta av).
Finns massor av beräkningar och formler mm på hans hemsida.

Här är ett test av VM-61 i jämförelse med Bruel & Kjaer:
https://issuu.com/150176/docs/audioexpr ... nasonic_wm

Vid 115db är skillnaden inte så stor som man kan tro. Den bästa WM61 gav ca 0,3% distorsion mer på alla uppmätta frekvenser. Det är först när man kommer upp mot 130dB som Bruel & Kjaer var överlägsen. Men vid 125dB hängde WM61 med ganska bra, bara några tiondelar i procent sämre.

Det stora problemet med WM61 är att de alla inte är exakt lika men så stora skillnader som vissa mätt upp har jag själv aldrig sett.

Orsaken till att jag försöker få mina grejer att mäta så bra som möjligt är att man då också kan mäta elektronik men framförallt att begränsningen i första hand skall ligga hos mikrofonen och inte elektroniken.

Viktigt!
Min kommentar/senaste inlägg handlar inte om att "klanka ner" på 1/4 tums elektretmikrofoner typ Panasonic utan vara medveten om dess begränsningar. En 1/4 tums kapsel (inkl mic-förstärkre), oavsett om varumärket är Panasonic eller Bruel&Kjaer, brusar helt enkelt mer än en 1/2tums mikrofon.
Mikrofonkapseln och förstärkaren är "brusgeneratorer" och tillsammans bildar dom ett brusspektrum som ser ut som en hängmatta med tonvikt på lägsta hörbara området.

"Testen" som du refererar till med Panasonickapslar och en B&K ljudmätare är rolig! En Journalist(?) som har inte har koll på vad han håller på med.
Mic-kapseln som användes (B&K4155) lanserades 1980 som B&K:s första elektretkapsel och är i grunden ingen dålig kapsel även om den ersattes 1994 med typ B&K4189 med bättre prestanda.
Dock det är en elektretmikrofon och med väsentligt högre dist än B&K kapslar som är avsedda att nyttjas för t.ex högtalarmätningar t.ex B&K4191. Denna har , som jag skrev i förra inlägget, under 0,01% THD under 115dB(SPL). 2:a tonen dominerar totalt, 3:e osv kan man glömma.

Alltså, man måste förstå sin mätutrustnings begränsningar. Panasonic kapslar kan var riktigt bra men se upp med brus i lägsta basområdet.
Enklast gör man det genom att först köra testsvep utan inkopplat mätobjekt (högtalare), då får man ju brusgolvet inklusive även bakgrundsljudet.
Den största ovissheten med Panasonic kapslar är doch diskantområdet. Detta blir också extra känsligt vid inbyggnad av kapseln. Att göra som ovan nämnda journalist, bygga in i ett tjockt rör, är förödande.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2021-12-12 01:27

jansch skrev:[...]

Viktigt!
Min kommentar/senaste inlägg handlar inte om att "klanka ner" på 1/4 tums elektretmikrofoner typ Panasonic utan vara medveten om dess begränsningar. En 1/4 tums kapsel (inkl mic-förstärkre), oavsett om varumärket är Panasonic eller Bruel&Kjaer, brusar helt enkelt mer än en 1/2tums mikrofon.
Mikrofonkapseln och förstärkaren är "brusgeneratorer" och tillsammans bildar dom ett brusspektrum som ser ut som en hängmatta med tonvikt på lägsta hörbara området.
[...]

No problemo!
Jag förstod vad du menade förut också.
Killen med den tjocka mikrofonen (två kapslar i ett rör) är tydligen naturljudinspelare (eller vad det heter). Han är förmodligen lika mycket amatör som jag även om jag aldrig skulle bygga ett så tjock mikrofonrör med så stor platt yta direkt efter mikrofonernas plan. Såg också att B&K-micken inte var av de bättre slagen. Men det var ändå intressant att se hans mätningar. WM61-kapseln klarade sig hyggligt mot den, som jag gissar, jämngamla B&K-mikrofonen.

Jag är nu klar med min mikrofonförstärkare. Med dina föreslagna ändringar (som de också föreslår ute på nätet, såg jag idag) blir detta toppen!

Återgå till DIY-forum