Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det här låter som en kul och bra ide. Kanske att du skulle förkovra dig lite i hur man bygger hornbasar, borde gå att gömma de annars ofta skrymmande hornen i väggen.
En annan sak att tänka på är att vibrationer och elektronik inte är bästa kompisar. Subar med havererad inbyggd förstärkare är ganska vanligt t.ex. Så det måste du hantera på något sätt. En bra början är att montera basarna så att vibrationerna som orsakas av deras mekaniska rörelse tar ut varandra. På köpet minskar risken att resten av huset, vitrinskåp och tändstickstavlan föreställande bodens fästning etc. skakar med
Baffel skrev:Men om du bygger en sub av något estetiskt tilltalande? Någon typ av möbel med sub i? Skulle inte det vara enklare än att smacka ihop en hel vägg?
Evil_Homer skrev:Jag har gjort en "falsk vägg" genom att göra stora ramar och sen spänna upp tunnt svart tyg, en list i taket och en nertill och magneter som höll det på plats.
Kanske vore något för dig?
Fördelarna som jag ser det är, enkelt att komma åt sakerna bakom, inte vara låst vid placeringar av högtalarna, väldigt skönt för ögonen att ha svart runt bilden och inga prylar syns.
eljulio skrev:Kul projekt! Vibrationer har jag erfarenhet av... så det är ju viktigt att tänka på.![]()
Jag tänker att du kanske skulle kunna dölja subbarna bakom akustiktavlor med egen motiv? De ska ju ändå hängas upp med luftspalt på några centimeter och då får du något fint att vila ögonen på samtidigt som det kanske gör lite annan nytta också. Här finns exempel: https://widget.sofsci.se/reseller_galle ... 5151787378
Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.
Calleberg skrev:Glebster skrev:
Horn har jag aldrig förstått mig på så jag överväger slutet eller br. Då vi har ett stort hus och stora rum lutar det åt br för att få tex fyra tiotummare att räcka till.
INGEN minns en Fegis....
jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.
Glebster skrev:jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.
Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?
Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.
Calleberg skrev:Glebster skrev:jansch skrev:Bygg 4:e ordningens baslådor. Då har du bara ett "rör" ut i det fria. Ett rör som då normalt är länge än väggen väggen är tjock.
Ett rör som går att forma "lite fyrkantig" till en slits .
Går du över sådär 1 till 4 (Förhållande höjd/bredd) får du nog börja mäta också, inte bara simulera.
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.
Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?
Den här blir perfekt!
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168
![]()
Glebster skrev:Calleberg skrev:Glebster skrev:
Tack, intressant. Kan helt klart vara ett alternativ! Får simulera lite och se vad det innebär.
Kan någon rekommendera lämpligt 10" element för en 4e ordningens låda?
Den här blir perfekt!
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... il-295-168
![]()
2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?
Calleberg skrev:Glebster skrev:
2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?
Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.
I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.
Dessutom behöver du bara två....
Glebster skrev:Calleberg skrev:Glebster skrev:
2 ohm kräver sitt steg om man inte vill seriekoppla och det ska inte vara att rekommendera minns jag mig läst. Vilka parametrar anser du tala för att det passar fjärde ordningens lösning?
Det är inga som helst problem att seriekoppla talspolarna i en dubbelspolig bas, var har du fått det ifrån? Ts parametrarna kan ändras något men inte i så stor grad att det har egentlig betydelse för dimensioneringen av den slutna lådan.
I övrigt har den lågt fs lagom högt qts och rejäl slaglängd och troligen ochså relativt låg distortion, parametrar som passar utmärkt till en sluten låda, Elementets största Nackdel Högt Le och fallande frekvensgång mot 100hz kan du med den fjärde ordningens låda troligen helt eller delvis kompensera i basreflexdelen av lådan.
Dessutom behöver du bara två....
Missade att det var utrustat med dubbla spolar för ändamålet, jag avsåg seriekoppling av element rent generellt vilket tex IÖ uttalat sig om i negativa ordalag (därför Inos surrar är så högohmiga (ämnade för parallellkoppling).
Får testa simulera lite när jag har möjlighet.
Menar du att jag bara skulle behöva två jämfört med slutna?
Glebster skrev:Kalejdokom skrev:Jag har två st Dayton RSS265HO-4 i små slutna lådor. Dom kan enkelt EQ:as ner till 20Hz. Mycket bra/prisvärda element.
Det är motsvarande element fast åttohmsversionen som jag simulerat ovan.
Jag är dock orolig att 4 slutna inte kommer räcka till. Om du studerar outputdelta så framgår det att basreflexlösningen presterar nästan 6dB mer!
smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.
Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.
[ Bild ]
Bill50x skrev:smile skrev:Bara för att sätta igång fantasin och kanske ge lite inspiration så visar jag hur mitt bygge blev.
Det rymmer 2 st. Beyma 12LX60V2 i en typ av hornkonstruktion i varje låda.
Hornmynningen är riktad uppåt för att inte synas.
[ Bild ]
Var ligger bilden? Vare sig Chrome eller Edge visar den men däremot i Firefox...
Snyggt bygge, hur är högtalarna konstruerade?
/ B
Glebster skrev:Morsning korsning,
jag har för avsikt att bygga en ’falsk vägg’ utanpå en befintlig vägg i vårt vardagsrum i syfte att kunna gömma så mycket teknikprylar som möjligt på ett förhoppningsvis estetiskt tilltalande sätt.
I utrymmet mellan de två väggarna tänkte jag dessutom placera 2-4 subwoofers. Eftersom jag varken vill se element/galler/tyg eller eventuella basreflexrör/slitsportar föddes idén att bygga basarna helt dolda och helt sonika ’släppa ut’ basljudet genom någon form av spalt/öppning längst ned på väggen.
Till min fråga; är det möjligt att leda ut ljudet från basar och basreflex genom t.ex. en spalt mellan vägg och golv på ett förnuftigt sätt utan att tappa ljudstyrka eller generera distorsion? Jag inbillar mig att det borde finnas något förhållande mellan pumpkapacitet och öppning för att begränsa luftens hastighet, precis som vid en beräkning av en basreflexport (vilket det till sist och syvende faktiskt blir en).
Tacksam för inputs och sparring.
Ska försöka lägga upp en ritning på hur mina tankar går för tillfället iaf.
Filip
Glebster skrev:Morsning korsning,
jag har för avsikt att bygga en ’falsk vägg’ utanpå en befintlig vägg i vårt vardagsrum i syfte att kunna gömma så mycket teknikprylar som möjligt på ett förhoppningsvis estetiskt tilltalande sätt.
I utrymmet mellan de två väggarna tänkte jag dessutom placera 2-4 subwoofers. Eftersom jag varken vill se element/galler/tyg eller eventuella basreflexrör/slitsportar föddes idén att bygga basarna helt dolda och helt sonika ’släppa ut’ basljudet genom någon form av spalt/öppning längst ned på väggen.
Till min fråga; är det möjligt att leda ut ljudet från basar och basreflex genom t.ex. en spalt mellan vägg och golv på ett förnuftigt sätt utan att tappa ljudstyrka eller generera distorsion? Jag inbillar mig att det borde finnas något förhållande mellan pumpkapacitet och öppning för att begränsa luftens hastighet, precis som vid en beräkning av en basreflexport (vilket det till sist och syvende faktiskt blir en).
Tacksam för inputs och sparring.
Ska försöka lägga upp en ritning på hur mina tankar går för tillfället iaf.
Filip
steveo1234 skrev:Basar i IB-konfiguration?
Kan väl aldrig bli bra ?
Egerwood skrev:Precis så där hade jag det förut en reglad vägg som jag fällde in 4 subwoofers och elektronik och en center.
Hos mig fick jag jätte problem med rasslande vägg och vibrationer.
Tillslut fick jag till en förbättring när jag kontaktlimmade tjocka gummimattor på baksidan.
Jag tyckte även att städningen var skit jobbig. Hade fällt in golvhögtalare på sidorna som jag drog fram och försökte köra med röret bakom. Med dsp hade jag väldigt bra bas med exemplarisk spridning det lät perfekt på alla platser inga pukar och noder som störde.
Jag skrota bort väggen till förmån för en IB ”infinite Baffel”
Jag är extremt nöjd med utfallet och även detta tillgodoser ditt behov. Enorm kapacitet och inget syns. Rent ljudmässigt blev det ingen enormt skillnad då min första rigg funkade så bra men kapaciteten på min IB är betydligt värre / bättre.
Dvs den spelar ofta på tomgång så disten är extremt låg.
I-or skrev:
Du bör hålla öppningens minsta sektion åtminstone 5 x slitsportarean och större än 1/5 x elementarean. På detta sätt undviker du med säkerhet svårartade turbulenseffekter utan att behöva böka med utformningen av öppningen.
I-or skrev:Måtten är oberoende och du får dimensionera efter den största arean av de två (vilket i praktiken alltid blir portarean i basreflexfallet).
Glebster skrev:Tankarna går vidare...
Pga risken för distorsion vid basreflexlösning är siktet istället inställt på sluten kavitet. För att förbättra trycksättningen av rummet avser jag ha fyra basar fördelade längs framväggen. Då jag reser mycket till USA lutar det åt Dayton HF basar, antingen 10" eller 12", som plockas med hem på lämpligt sätt. Förstärkningen av basararna kommer att ske medels ett t.amp PA-slutsteg och här kommer nästa fråga;
Då 12-tummaren endast finns i 4 ohms utförande, kopplar man lämpligast två basar i serie (till 8ohm) om slutsteget bara har två kanaler? Det står utryckligen att t.amp-stegen inte är 2-ohmsstabila.
Kalejdokom skrev:Om steget klarar 4 ohm i bryggat läge kanske det blir bäst att koppla alla fyra serieparallellt. Eller tänker du köra subbarna i stereo?
Calleberg skrev:
Aha, jo jag undviker ochså om möjligt att seriekoppla element även om det säkert finns applikationer där det fungerar
Vad är det för element jag tipsat dig om? Kolla noga så förstår du![]()
Återkom när du listat ut det så ska jag förklara hur jag tänkt.
Glebster skrev:Calleberg skrev:
Aha, jo jag undviker ochså om möjligt att seriekoppla element även om det säkert finns applikationer där det fungerar
Vad är det för element jag tipsat dig om? Kolla noga så förstår du![]()
Återkom när du listat ut det så ska jag förklara hur jag tänkt.
Nu har jag tänkt, att allt över 12 tum blir för stort.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Calleberg skrev:
Aha, jo jag undviker ochså om möjligt att seriekoppla element även om det säkert finns applikationer där det fungerar
Vad är det för element jag tipsat dig om? Kolla noga så förstår du![]()
Återkom när du listat ut det så ska jag förklara hur jag tänkt.
Nu har jag tänkt, att allt över 12 tum blir för stort.
Jag tror du tänkt fel, vinkla baffeln så kan lådan göras smalare. Det roliga börjar vid 15"
Calleberg skrev:Klarar den inte 2 Ohm stereo så fixar den inte 4 Ohm bryggat heller. Samma lika belastning för förstärkaren. Dubbla spänningssvinget bryggkopplat ger samma transistorström vid 4 Ohm som vid 2 Ohm när det är kopplat för stereo.
MEN, kolla impedanskurvan om du har tillgång till den. Ingen subbas har en Impedans som påminner ens lite om en 4 Ohms resistor. Har du tur kanske Z min är 5 Ohm och det kanske räcker för att undvika härdsmälta. I värsta fall kostar det lite mer än 3 papp att ta reda på det...
Calleberg skrev:Eller köp två steg, då finns det effekt att ta av om du skall använda dsp/lt.
Bandpasslåda inte aktuellt längre eller?
Glebster skrev:I-or: att öppningens storlek kommer att vara i paritet med min-krav vid basreflex, vilket redovisas ovan.
I-or skrev:Glebster skrev:I-or: att öppningens storlek kommer att vara i paritet med min-krav vid basreflex, vilket redovisas ovan.
Det är en del marginal i tumregeln om 5 gånger större area i öppningen än för porten. Totalt sett blir distorsionen betydligt lägre med basreflex än med sluten låda även med din spaltlösning. Även om portar ger upphov till en viss distorsion, så ger konerna i princip alltid upphov till mer distorsion.
Glebster skrev:Överväger denna som PEQ/DSP;
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gI_TfD_BwE
Fås för en femhundring i staterna och verkar väldigt smidig. Framförallt då den även har mätdelen integrerad så man slipper hålla på med två mjukvaror som vid mini-dsp och REW. Någon som testat?
Kraniet skrev:Glebster skrev:Överväger denna som PEQ/DSP;
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gI_TfD_BwE
Fås för en femhundring i staterna och verkar väldigt smidig. Framförallt då den även har mätdelen integrerad så man slipper hålla på med två mjukvaror som vid mini-dsp och REW. Någon som testat?
Observera att mätning endast funkar med iphone. Det använder telefonens mikrofon så jag undrar hur tillförlitligt det är egentligen.
Annars såg den ju smidig ut.
Men automatiska korrigeringar för frekvensgång tycker jag för det mesta funkar ganska dåligt. Så osäkert hur stor nytta du har av det i slutänden
I-or skrev:Grupplöptiden är en icke-fråga för normala högtalare. För låga frekvenser handlar allt om frekvensgång och distorsion. Bandpass ger alltför begränsad bandbredd och slutet kostar luftpumpningskapacitet. Basreflex vinner i praktiken alltid när det går att få till.
Glebster skrev:Kraniet skrev:Glebster skrev:Överväger denna som PEQ/DSP;
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gI_TfD_BwE
Fås för en femhundring i staterna och verkar väldigt smidig. Framförallt då den även har mätdelen integrerad så man slipper hålla på med två mjukvaror som vid mini-dsp och REW. Någon som testat?
Observera att mätning endast funkar med iphone. Det använder telefonens mikrofon så jag undrar hur tillförlitligt det är egentligen.
Annars såg den ju smidig ut.
Men automatiska korrigeringar för frekvensgång tycker jag för det mesta funkar ganska dåligt. Så osäkert hur stor nytta du har av det i slutänden
Jepp, bara iPhone/iPad, det kände jag till.
Håller med, de automatiska korrigeringarna har förmodligen begränsat värde. Dock finns det även möjlighet att göra manuella ändringar som förhoppningsvis går att spara som separata ’filer’ vilket skulle innebära att man tex kan ha olika filer/inställningar för film, musik och olika ljudtryck (tänk fletcher-Munson) som man enkelt kan växla mellan.
Det går att ladda ner mjukvaran och leka lite, om man har intresse. Finns som gratisversion och en utökad version man betalar för.
Baffel skrev:Glebster skrev:Kraniet skrev:
Observera att mätning endast funkar med iphone. Det använder telefonens mikrofon så jag undrar hur tillförlitligt det är egentligen.
Annars såg den ju smidig ut.
Men automatiska korrigeringar för frekvensgång tycker jag för det mesta funkar ganska dåligt. Så osäkert hur stor nytta du har av det i slutänden
Jepp, bara iPhone/iPad, det kände jag till.
Håller med, de automatiska korrigeringarna har förmodligen begränsat värde. Dock finns det även möjlighet att göra manuella ändringar som förhoppningsvis går att spara som separata ’filer’ vilket skulle innebära att man tex kan ha olika filer/inställningar för film, musik och olika ljudtryck (tänk fletcher-Munson) som man enkelt kan växla mellan.
Det går att ladda ner mjukvaran och leka lite, om man har intresse. Finns som gratisversion och en utökad version man betalar för.
Bara att testa på i och med att BRL har : Förlängd ångerrätt 60 dagar
Calleberg skrev:Jag håller delvis med Magnus, föredrar själv slutet alla dagar i veckan.
Men har man en given påse med pengar som begränsning så blir resultatet med en rätt uförd basreflexkonstruktion mer pang för pengen.
Å andra sidan, ju mindre utrymme man har till sitt förfogande desto mer attraktiva blir de slutna lådorna.
Är utrymmmet t.ex väldigt litet, så pass litet att man kan misstänka att man befinner sig i en bil, då vinner den slutna lådan utan tvekan. Helt enkelt för att rätt ufört så hamnar den slutna lådans avrullning och den relativt kraftiga "rumsförstärkningen" i skön symbios.
Skalar man upp det hela till ett ordinärt vardagsrumm så får man snarlika effekter, men pengapåsen behöver ochså skalas upp och tyvär kanske inte linjärt utan exponentiellt så att säga.
Glebster skrev:Calleberg skrev:Jag håller delvis med Magnus, föredrar själv slutet alla dagar i veckan.
Men har man en given påse med pengar som begränsning så blir resultatet med en rätt uförd basreflexkonstruktion mer pang för pengen.
Å andra sidan, ju mindre utrymme man har till sitt förfogande desto mer attraktiva blir de slutna lådorna.
Är utrymmmet t.ex väldigt litet, så pass litet att man kan misstänka att man befinner sig i en bil, då vinner den slutna lådan utan tvekan. Helt enkelt för att rätt ufört så hamnar den slutna lådans avrullning och den relativt kraftiga "rumsförstärkningen" i skön symbios.
Skalar man upp det hela till ett ordinärt vardagsrumm så får man snarlika effekter, men pengapåsen behöver ochså skalas upp och tyvär kanske inte linjärt utan exponentiellt så att säga.
Utan att vara en expert stämmer det ganska bra in med min ringa erfarenhet och med I-ors, Magnus och ditt svar är vi tillbaka till;
- sluten eller br?
- 4st tior eller tolvor?
Tillbaka till ritbordet, tur att det fortfarande är långt kvar till byggstart...
sammel skrev:Jag älskar basreflex o särskilt slitsat sen knappt ett halvår tillbaks
Glebster skrev:sammel skrev:Jag älskar basreflex o särskilt slitsat sen knappt ett halvår tillbaks
Vi har alla våra böjelser.
Kraniet skrev:Den bästa bas jag hört kom från basreflexlådor. När det görs korrekt så funkar det väldigt bra.
edit: Men jag har då inte jämfört med ett motsvarande slutet system. Alltså ett där man har 3x så många element. Så det kan ju hända att det är en ren kapacitet/dist-fråga varför basreflexsystemet föredrogs.
Calleberg skrev:Har du missat HFA modellen? 8 Ohm...
https://www.parts-express.com/Dayton-Au ... hm-295-445
140l avstämd till 17-Hz. Klart och Betalt... Ungefär när klippdioderna blinkar på T-Ampen är det dags att ge sig. Perfekt.
Har inte räknat på porten dock, kan bli lååång...
MagnusÖstberg skrev:I-or skrev:Grupplöptiden är en icke-fråga för normala högtalare. För låga frekvenser handlar allt om frekvensgång och distorsion. Bandpass ger alltför begränsad bandbredd och slutet kostar luftpumpningskapacitet. Basreflex vinner i praktiken alltid när det går att få till.
Pris möjligen, men när det gäller prestanda vill jag inte riktigt hålla med fullt ut.
Jag har hellre tre gånger fler (faktiskt redan två) slutna och aktivt kompenserade basar än färre basreflex. Över och under portens arbetsområde vinner de slutna i dist och kapacitet. Går man på tre slutna per basreflexlåda är de väl typ likvärdiga över portens arbetsområde med.
Glebster skrev:
Just längden på porten är ju alltid abert vid låga avstämningar. Lägre än 22Hz så börjar det bli opraktiskt om man vill behålla lämpligtvärsnittsarea.
Glebster skrev:Klurar på utformningen av låda och några frågor dök upp.
1. Element riktade mot eller från varandra i samma låda har förmågan att ’släcka’ vibrationer. Gäller detta i samma utsträckning om man mekaniskt kopplar ihop två subwooferlådor (fortfarande med elementen riktade mot eller från varandra)?
2. Hur stor luftvolym krävs framför och bakom konen för att elementets egenskaper inte ska påverka och hur påverkas elementet av intilliggande lådväggar?
3. Man brukar säga att en subwoofer är rundstrålande men hur är det med vibrstionsriktning, den borde väl i huvudsak vara i rät vinkel mot baffel (eftersom man kan släcka vibrationer i enlighet med fråga 1)?
Tidig morgon efter sen kväll så ursäkta om frågorna är snurriga.
Glebster skrev:Tack. Vad gäller beträffande fritt utrymme framför och bakom elementet? Tumregler mottages tacksamt.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Tack. Vad gäller beträffande fritt utrymme framför och bakom elementet? Tumregler mottages tacksamt.
På faktiskt.io är Tumregler=Voldemort
Men det visste du nog...
Svante skrev:celef skrev:http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/DriverOrientation.pdf
Ja, det är ju lite lustigt att de inte inser att Cms*Mms helt bestäms av fs, att de går omvägen kring Vas och Sd. Det behövs ju inte, det är bara att räkna ut 9.81/(2*pi*21,6)^2 =0,53 mm.
Dessutom funderar de inte alls över långtidseffekterna som väl är frågetecknet i den här tråden.
Calleberg skrev:https://www.parts-express.com/woofer-mount-up-down
Hittade en fungerande länk till Partsexpress "tillkrånglade" uträkning.
Egentligen inte så krångligt nu när man vet hur det hänger ihop, men de har blandat in xmax för att få ut en procentsats direkt för att relatera till... Voldemort
Kul ochså att de slarvat bort en av sina egna formler när de stökat om på hemsidan...
Calleberg skrev:Från WaybackMachine...
https://web.archive.org/web/20151001061 ... nt-up-down
Inte säker på att det stämmer. Känns onödig tilkrånglat, men är kanske raderat överallt från nätet av en anledning.
Jag får för mig att det räcker med CMS som ju är snarlikt en fjäderkonstant med enheten m/N eller liknande.
Sen konverterar man MMS till Newton och saken är mer eller mindre biff... eller?
I-OR Vi behöver dig...
I-or skrev:Calleberg skrev:Från WaybackMachine...
https://web.archive.org/web/20151001061 ... nt-up-down
Inte säker på att det stämmer. Känns onödig tilkrånglat, men är kanske raderat överallt från nätet av en anledning.
Jag får för mig att det räcker med CMS som ju är snarlikt en fjäderkonstant med enheten m/N eller liknande.
Sen konverterar man MMS till Newton och saken är mer eller mindre biff... eller?
I-OR Vi behöver dig...
Nedhängning från horisontellt montage? Svaret är enkelt, nedhängningen x beror bara av resonansfrekvensen f0 enligt x = g/(2*pi*f0)^2 = 0,25/f0^2.
T.ex. blir nedhängningen för resonansfrekvensen 25 Hz ca 0,4 mm, d.v.s. helt försumbar för alla någorlunda normala element.
I-or skrev:Om du har t.ex. ett 12"-element med en aktiv area om ca 500 cm^2 och med en maximal vibrationshastighet om ca 5 m/s (peak), behöver du ca 2 cm framför elementet för att vara på den säkra sidan när det gäller turbulens. Här har jag förutsatt att monteringsförhållandena medför att luften kan röra sig fritt åt alla håll (uppåt, nedåt och åt sidorna). Detta motsvarar ungefär vad man behöver för att inte begränsa xmech för ett element med ett xmax om 1 cm.
Kalejdokom skrev:Soundimports.eu brukar ha konkurrenskraftiga priser och verkar kunna leverera på denna sida midsommar. Fraktfritt.
I-or skrev:Om du har en förstärkare kapabel att driva laster om 2 ohm väljer du 4-ohmsvarianten i parallell och klarar den 4 ohm väljer du 8-ohmsvarianten i parallell. Är det 8 ohms last som gäller får du seriekoppla 4-ohmsvarianten. Det hela handlar bara om anpassning efter förstärkaren. Sedan kan elementen även ha aningen olika parametrar beroende på exakt hur talspolelindningarna utförs, men detta brukar inte vara avgörande på något sätt. För bästa resultat måste du ändå ekvalisera i slutänden, så det finns ingen anledning att finlira.
Glebster skrev:Så, nu börjar saker och ting landa och hade det inte varit för att det valda elementet är restat till juli hos Parts express vore ordern lagd.
-Roger- skrev:Glebster skrev:Så, nu börjar saker och ting landa och hade det inte varit för att det valda elementet är restat till juli hos Parts express vore ordern lagd.
Varför handla från USA? $153 + frakt(>$100) + moms + tull borde bli dyrare än de 186EUR soundimports tar för 10" eller är det något jag missar?
Anledningen att jag frågar är att jag är intresserad av att beställa element från USA som inte går att få tag på här men har inte koll på hur mycket som tillkommer.
I-or skrev:Det ser vettigt ut i stort och den "korta slitsen" är vettigast. Om du vill att basreflexporten ska vara turbulensoptimerad, bör du gradvis öka porthöjden mot ändarna av porten (ca 15 graders vinkel upp till minst dubbla porthöjden fungerar bra om man vill ha en enkel form, men man bör även jämna ut skarpa kanter). Du får då förstås ta hänsyn till detta vid beräkning av avstämningsfrekvensen (det går bra att använda genomsnittsarean vid beräkningen och minska porthöjden i den centrala delen för att kompensera).
I-or skrev:Vid en höjd om ca 7 mm börjar gränsskiktens tjocklek att utgöra en så stor del av den totala höjden att man tappar bortåt en halv dB i känslighet, så detta kan anses utgöra en undre gräns. Sedan kan man förstås inte ha obegränsat hög strömningshastighet inne i porten heller, men denna ligger mycket högt och var gränsen går kommer nog mest att bero på ytråheten om formen är jämn utan diskontinuiteter. I praktiken uppstår turbulensproblemen vid utpassage för luften (vid båda portöppningarna), så man vill helst ta ned maximal strömningshastighet i mynningarna till ca 20 m/s (RMS).
Du kan ta genomsnittsarean som den är och utnyttja den totala portlängden som vanligt.
Morello skrev::mrgreen: 5*20=100
Johan_Lindroos skrev:Framförallt ska det vara ett mellanslag mellan värde och enhet.
Glebster skrev:Portmitt: 10mm
Portmynning: 20mm
Vinkel: 15 grader
Huvudmynning: 5 x 20 = 60mm
Glebster skrev:Kudos I-or!
Jag vill ogärna göra huvudmynningen större men att reducera kaviteten framför elementet är inga problem. Du skrev 2 cm för en tolva med fritt runt om, gäller motsvarande avstånd för en tia under mina något sämre förutsättningar? Mäter du från ytterkant upphängning?
Och bara för att dubbelkolla så att jag förstått uträkningen för snitthöjden, stämmer detta;
Slitsens höjd enligt I-ors förslag på uträkning ger (1 + 2) / 2 = 1,5 cm?
I-or skrev:Vid närmare eftertanke blir det praktiskt knepigt att signifikant höja resonansfrekvensen för frontkaviteten med den valda geometrin. Det är nog enklast att lämna lådan som den är och dämpa frontkaviteten med mineralull istället (med en tjocklek om halva kavitetshöjden eller så).)
I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)
Calleberg skrev:Det tar sig,men jag fattar inte poängen med "fronkaviteten", varför snedställer du inte bara baffeln?, är du kubist
Glebster skrev:I-or skrev:I-or skrev:Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen)
Det var det jag menade med viktad snitthöjd, tack för klargörandet!
Calleberg skrev:Tack för det klargörandet.
Vore intressant att se hur det beter sig med Halvtrattsvarianten som blir om man använder lådvägen som del av slitsen.
Som tex jag och Glebster gjort.
Jag märkte t.ex att den större radie som jag gjorde i min testlåda något oväntat påverkade turbulensen negativt. (testade med pappersremsor och den ena sidan av porten med liten radie hade en tydlig och gradvis påverkan på remsorna ju närmre portens öppding man kom, medans storradiesidan var mycket stökigare och inkonsekvent.
viewtopic.php?f=3&t=72247&hilit=revisited&start=30#p2190071
Jag tror att den har att göra med att flödet tvingas byta riktning lite grann iomed halvtratten och att en ökad radie där gjorde att riktningsändringen blev större.
Calleberg skrev:Såhär, du ödslar lite mindre med utrymme, spar lite material och lådan kan göras snäppet grundare, om du har 3/4 av mekaniskt Xmax från gummiupphängningen till golv så är det lungt med marginal.
I-or skrev:Calleberg skrev:Från WaybackMachine...
https://web.archive.org/web/20151001061 ... nt-up-down
Inte säker på att det stämmer. Känns onödig tilkrånglat, men är kanske raderat överallt från nätet av en anledning.
Jag får för mig att det räcker med CMS som ju är snarlikt en fjäderkonstant med enheten m/N eller liknande.
Sen konverterar man MMS till Newton och saken är mer eller mindre biff... eller?
I-OR Vi behöver dig...
Nedhängning från horisontellt montage? Svaret är enkelt, nedhängningen x beror bara av resonansfrekvensen f0 enligt x = g/(2*pi*f0)^2 = 0,25/f0^2.
T.ex. blir nedhängningen för resonansfrekvensen 25 Hz ca 0,4 mm, d.v.s. helt försumbar för alla någorlunda normala element.
Belker skrev:En anti-G DC-spänning när man inte använder stereon fixar det!
(Obs, skämt)
Erik_Johansson skrev:Sätter man en "gavel" på den närmaste ändan också så är det närmast exakt samma som jag tänkt mig.
/Erik
I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
Glebster skrev:I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?
Kraniet skrev:Glebster skrev:I-or skrev:Det enda en mindre volym leder till är att verkningsgraden sjunker, förutsatt att man fortfarande får plats med porten. Om man har tillgång till lite mer förstärkareffekt kan man således utan problem reducera kavitetsvolymen (den ökade termiska belastningen är mest ett problem i PA-sammanhang).
På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?
Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.
Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.
Kraniet skrev:Tja jag vet inte. Men det stämmer bra med tex det som Öhman rekommenderar för sina basmoduler.
En simulering av w104 i basreflex visar att den klarar ca 90W vid basreflexavstämningen. IÖ rekommenderar i manifestet 200 W i 8ohm. Dvs ca 3 dB headroom över det elementet verkar klara linjärt i basområdet.
jansch skrev:Kraniet skrev:Glebster skrev:
På tal om förstärkareffekt; hur ska man tänka kring förhållandet mellan elementets effekttålighet (RMS eller max) och förstärkarens kapacitet?
Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.
Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.
Det ger ett "hum" om när Xmax nås, men som alltid med enskilda sinussinaler är det en grov approximation jämfört med musiksignal och ger tyvärr en"glädjesiffra".
Det är ju få (inga?) naturliga ljud som inte innehåller övertoner, t o m åska. Även när man t.ex delar en sub vid 80Hz och därmed skär bort transenterna finns det "utrymme" för övertoner och i viss mån undertoner. T.ex elbas och kontrabas som slås an med fingrarna ger undertoner initialt.
Det blir alltså en överlagring av toner på den förväntade grundtonen och beroende på fasskillnad tar signalen större eller mindre utrymme av möjligt Xmax
Hur stor skillnad i behövligt Xmax kan det då vara mellan en sinus och sinus + över/undertoner?
Svaret är faktiskt mycket enkelt - Det går aldrig att ta reda på!
Eller rättare sagt, man kan ju inte rimligtvis analysera varje låt man spelar på anläggningen.
Så vad ville jag ha sagt..
Simuleringar i all ära men i detta fall bör helst lyssningstester avgöra. Eller ta i med råge när det gäller Xmax marginal så blir man inte besviken om man är basknarkare.
jansch skrev:Kraniet skrev:Tja jag vet inte. Men det stämmer bra med tex det som Öhman rekommenderar för sina basmoduler.
En simulering av w104 i basreflex visar att den klarar ca 90W vid basreflexavstämningen. IÖ rekommenderar i manifestet 200 W i 8ohm. Dvs ca 3 dB headroom över det elementet verkar klara linjärt i basområdet.
Vid basreflexavstämningen går membranutslaget ner mot minima. Då är det sannolikt att inmatad effekt sätter gränsen, inte Xmax (amplituden).
Calleberg skrev:Har man lite marginal mellan Xmax och Xmech så behöver man inte vara livrädd för att överskrida Xmax lite grand, speciellt inte om det inträffar nära eller t.om utanför hörbart område.
20% dist vid 15Hz är inget att bråka om, Hur upplevs distorsion Taktilt
Med det sagt, man bör ha lite koll, LMS5400 hade väl lite knapp marginal mellan helt ok och skrotad talspole, i och för sig vid långt ifrån modesta nivåer
jansch skrev:Kraniet skrev:Tja jag vet inte. Men det stämmer bra med tex det som Öhman rekommenderar för sina basmoduler.
En simulering av w104 i basreflex visar att den klarar ca 90W vid basreflexavstämningen. IÖ rekommenderar i manifestet 200 W i 8ohm. Dvs ca 3 dB headroom över det elementet verkar klara linjärt i basområdet.
Vid basreflexavstämningen går membranutslaget ner mot minima. Då är det sannolikt att inmatad effekt sätter gränsen, inte Xmax (amplituden).
I-or skrev:jansch skrev:Kraniet skrev:
Jag brukar kolla i simuleringen vid vilken effekt xmax överskrids. Sen sätta nån marginal på det.
Man får då förstås göra en bedömning av vilka frekvenser man tycker är intressant att optimera mot.
Elementets effekttålighet brukar då ofta inte bli intressant alls eftersom man vid lägre frekvenser uppnår xmax med ganska låg effekt.
Det ger ett "hum" om när Xmax nås, men som alltid med enskilda sinussinaler är det en grov approximation jämfört med musiksignal och ger tyvärr en"glädjesiffra".
Det är ju få (inga?) naturliga ljud som inte innehåller övertoner, t o m åska. Även när man t.ex delar en sub vid 80Hz och därmed skär bort transenterna finns det "utrymme" för övertoner och i viss mån undertoner. T.ex elbas och kontrabas som slås an med fingrarna ger undertoner initialt.
Det blir alltså en överlagring av toner på den förväntade grundtonen och beroende på fasskillnad tar signalen större eller mindre utrymme av möjligt Xmax
Hur stor skillnad i behövligt Xmax kan det då vara mellan en sinus och sinus + över/undertoner?
Svaret är faktiskt mycket enkelt - Det går aldrig att ta reda på!
Eller rättare sagt, man kan ju inte rimligtvis analysera varje låt man spelar på anläggningen.
Så vad ville jag ha sagt..
Simuleringar i all ära men i detta fall bör helst lyssningstester avgöra. Eller ta i med råge när det gäller Xmax marginal så blir man inte besviken om man är basknarkare.
Mja, xmax är givet av en viss förskjutning och är vad det är. Man erhåller helt enkelt en maximal frekvensberoende ljudtrycksnivå begränsad av xmax ur simuleringarna (det finns förstås fler begränsningar), så det går knappast att beskriva det som glädjesiffror i det avseendet. Dock innebär en förskjutning lika med xmax ofta en glädjesiffra eftersom distorsionen är alldeles för hög för att systemet ska vara användbart (THD om kanske 30-50 %).
Huruvida musiksignalen vid ett visst pådrag kräver större förskjutningar än xmax är en annan sak. Jag skulle påstå att man i princip alltid erhåller de största förskjutningarna med synthar, kyrkorglar eller framförallt diverse filmljudeffekter. "Undertonerna", eller kanske snarare det kontinuerliga frekvensspektrum som transienta signaler ger upphov till, uppnår bara i undantagsfall så höga nivåer för akustiska musikinstrument att ett par kapabla basmoduler blir xmax-begränsade. T.ex. har en elbas liksom en stor bastrumma inte mycket till frekvensinnehåll under ca 35 Hz, oavsett spelsätt.
jansch skrev:I-or skrev:jansch skrev:
Det ger ett "hum" om när Xmax nås, men som alltid med enskilda sinussinaler är det en grov approximation jämfört med musiksignal och ger tyvärr en"glädjesiffra".
Det är ju få (inga?) naturliga ljud som inte innehåller övertoner, t o m åska. Även när man t.ex delar en sub vid 80Hz och därmed skär bort transenterna finns det "utrymme" för övertoner och i viss mån undertoner. T.ex elbas och kontrabas som slås an med fingrarna ger undertoner initialt.
Det blir alltså en överlagring av toner på den förväntade grundtonen och beroende på fasskillnad tar signalen större eller mindre utrymme av möjligt Xmax
Hur stor skillnad i behövligt Xmax kan det då vara mellan en sinus och sinus + över/undertoner?
Svaret är faktiskt mycket enkelt - Det går aldrig att ta reda på!
Eller rättare sagt, man kan ju inte rimligtvis analysera varje låt man spelar på anläggningen.
Så vad ville jag ha sagt..
Simuleringar i all ära men i detta fall bör helst lyssningstester avgöra. Eller ta i med råge när det gäller Xmax marginal så blir man inte besviken om man är basknarkare.
Mja, xmax är givet av en viss förskjutning och är vad det är. Man erhåller helt enkelt en maximal frekvensberoende ljudtrycksnivå begränsad av xmax ur simuleringarna (det finns förstås fler begränsningar), så det går knappast att beskriva det som glädjesiffror i det avseendet. Dock innebär en förskjutning lika med xmax ofta en glädjesiffra eftersom distorsionen är alldeles för hög för att systemet ska vara användbart (THD om kanske 30-50 %).
Huruvida musiksignalen vid ett visst pådrag kräver större förskjutningar än xmax är en annan sak. Jag skulle påstå att man i princip alltid erhåller de största förskjutningarna med synthar, kyrkorglar eller framförallt diverse filmljudeffekter. "Undertonerna", eller kanske snarare det kontinuerliga frekvensspektrum som transienta signaler ger upphov till, uppnår bara i undantagsfall så höga nivåer för akustiska musikinstrument att ett par kapabla basmoduler blir xmax-begränsade. T.ex. har en elbas liksom en stor bastrumma inte mycket till frekvensinnehåll under ca 35 Hz, oavsett spelsätt.
Nej,
Det du skriver är inte korrekt.
Skälet till att jag skriver detta, som blir ett långt inlägg, är att jag vill inte att faktiskt.io medlemmar skall tro att bl.a en elbas inte producerar undertoner som underskrider grundtonen och detta har påverkan på Xmax.
Jag har gjort mängder av mätningar på elbas, delvis därför att jag spelat bas i 50år delvis för att det helt enkelt har intresserat mej för detta. Jag har alltid använt 4-stängad bas, d v s lägsta grundton ligger på 41,2 Hz ( kontraoktaven E1 om den är stämd för a1 = 440 Hz). 5 strängad bas går ju längre ner men vi bortser från detta i sammanhanget.
När jag mäter använder jag nästan undantagsvis ett högpassfilter på 20Hz med ett ”knä” på – 1dB och 40dB/dekad (Bruel&Kjaer 2690 ”mätförstärkare” eller ”conditioning amplifier” som det så fint heter med 20Hz högpassfilter).
Detta anser jag är helt nödvändigt för akustiska mätningar i bostadsmiljö men ÄVEN när man kör ”line in” från en elbas eller en elbasförstärkare.
Hur som helst, man kan då konstatera att en elbas, oavsett vilken grundton som spelas, producerar frekvenser under 41,2 Hz som man då filtrerar bort med m h a högpassfiltret. Det blir högst påtagligt med fingrarna som anslag och inte minst vid ”slap bass” teknik. Spektrumanalys visar detta tydligt och i viss mån även hörselns upplevelse – till det bättre.
Borde kanske också tillägga att detta gäller för en vanlig Fender Precision Bass som är utan aktiv utgång där något högpassfilter inte finns i signalkedjan.
Då jag är djupt involverad i ”elbasförstärkeri” och ”elbasljud” för en känd tillverkare av elbasförstärkare/elbascombos/elbashögtalare har jag god kännedom om frekvensspektra som återges. Jag anser att detta är inte "dold marknadsföring" då jag inte uppger firmanamn eller tar upp konkurrensfördelar.( hoppas moderatorer tycker lika...)
Till stor del nyttjar man lösningar som undviker undertoner.. Det finns ett skäl till att många kända musiker föredrar 8 eller 10 tummare för att få ett naturligt filter för lågfrekvenskomponenter (läs resonansfrekvens). Trots detta kan man inte undvika undertoner trots att högtalarlådan har en under gränsfrekvens på t.ex 70 Hz (- 3 dB) när 4 strängad elbas har lägsta ton 41 Hz!
HUR man sedan manipulerar signalen vid en inspelning spelar givetvis stor roll. Det kanske inte är standard att köra ”line in” vid inspelning utan många bassister väljer att köra ”uppmic:at” och då gäller det givetvis att använda rätt mikrofon, skära av med högpassfilter mm för att inte få med oönskade frekvenser som inte tillför någonting.
Oavsett om man kör en Shure Beta 52, SM58 eller t o m en U87 eller U67 närmic:at (vilket är ett måste) får man med undertoner, under 41,2 Hz, och om man då inte nyttjar högpassfilter vid inspelning eller mastering infekterar man slutresultatet med helt onödiga undertoner som mer förstör än tillför någonting. Tyvärr verkar inspelningsvärlden inte förstå detta alltid.
[u]I mitt tidigare inlägg utgår jag alltså utifrån att all musik inte är vettigt inspelad d v s verkligheten.
Det är helt enkelt viktigt att skilja [/u]på att höra och förstöra med undertoner.
Mitt råd är därför till alla ”basknarkare” att satsa på ”rumpskakare” i lyssningsfåtöljen eller soffan. Ett otroligt mycket billigare alternativ till mängder av 18 tummare för att pumpa luft. Att gå via luften är en omväg. Bass shakers är mycket mer effektiva för upplevelsen då ”phonkurvan” gör det ganska ointressant vid låga frekvenser jämfört den rent fysiska upplevelsen av vibrationer i kroppen/mellangärdet.
petersteindl skrev:@ jansch: Är undertonerna halva grundtonens frekvens?
Finns det flera olika undertonsfrekvenser i frekvens räknat?
Har du kollat in relativ fas på de olika deltonerna i jämförelse med grundtonens fas samt kollat in undertonens relativa fas.
Mvh
Peter
Morello skrev:Jag har faktiskt en (1) inspelning med elbas där elbasen har kopplats till en DC-kopplad förförstärkare och sedan vidare i en kedja med mycket låg undre gränsfrekvens, men det är ett unikt undantag. Isidor har således rätt.
I-or skrev:jansch skrev:I-or skrev:
Mja, xmax är givet av en viss förskjutning och är vad det är. Man erhåller helt enkelt en maximal frekvensberoende ljudtrycksnivå begränsad av xmax ur simuleringarna (det finns förstås fler begränsningar), så det går knappast att beskriva det som glädjesiffror i det avseendet. Dock innebär en förskjutning lika med xmax ofta en glädjesiffra eftersom distorsionen är alldeles för hög för att systemet ska vara användbart (THD om kanske 30-50 %).
Huruvida musiksignalen vid ett visst pådrag kräver större förskjutningar än xmax är en annan sak. Jag skulle påstå att man i princip alltid erhåller de största förskjutningarna med synthar, kyrkorglar eller framförallt diverse filmljudeffekter. "Undertonerna", eller kanske snarare det kontinuerliga frekvensspektrum som transienta signaler ger upphov till, uppnår bara i undantagsfall så höga nivåer för akustiska musikinstrument att ett par kapabla basmoduler blir xmax-begränsade. T.ex. har en elbas liksom en stor bastrumma inte mycket till frekvensinnehåll under ca 35 Hz, oavsett spelsätt.
Nej,
Det du skriver är inte korrekt.
Skälet till att jag skriver detta, som blir ett långt inlägg, är att jag vill inte att faktiskt.io medlemmar skall tro att bl.a en elbas inte producerar undertoner som underskrider grundtonen och detta har påverkan på Xmax.
Jag har gjort mängder av mätningar på elbas, delvis därför att jag spelat bas i 50år delvis för att det helt enkelt har intresserat mej för detta. Jag har alltid använt 4-stängad bas, d v s lägsta grundton ligger på 41,2 Hz ( kontraoktaven E1 om den är stämd för a1 = 440 Hz). 5 strängad bas går ju längre ner men vi bortser från detta i sammanhanget.
När jag mäter använder jag nästan undantagsvis ett högpassfilter på 20Hz med ett ”knä” på – 1dB och 40dB/dekad (Bruel&Kjaer 2690 ”mätförstärkare” eller ”conditioning amplifier” som det så fint heter med 20Hz högpassfilter).
Detta anser jag är helt nödvändigt för akustiska mätningar i bostadsmiljö men ÄVEN när man kör ”line in” från en elbas eller en elbasförstärkare.
Hur som helst, man kan då konstatera att en elbas, oavsett vilken grundton som spelas, producerar frekvenser under 41,2 Hz som man då filtrerar bort med m h a högpassfiltret. Det blir högst påtagligt med fingrarna som anslag och inte minst vid ”slap bass” teknik. Spektrumanalys visar detta tydligt och i viss mån även hörselns upplevelse – till det bättre.
Borde kanske också tillägga att detta gäller för en vanlig Fender Precision Bass som är utan aktiv utgång där något högpassfilter inte finns i signalkedjan.
Då jag är djupt involverad i ”elbasförstärkeri” och ”elbasljud” för en känd tillverkare av elbasförstärkare/elbascombos/elbashögtalare har jag god kännedom om frekvensspektra som återges. Jag anser att detta är inte "dold marknadsföring" då jag inte uppger firmanamn eller tar upp konkurrensfördelar.( hoppas moderatorer tycker lika...)
Till stor del nyttjar man lösningar som undviker undertoner.. Det finns ett skäl till att många kända musiker föredrar 8 eller 10 tummare för att få ett naturligt filter för lågfrekvenskomponenter (läs resonansfrekvens). Trots detta kan man inte undvika undertoner trots att högtalarlådan har en under gränsfrekvens på t.ex 70 Hz (- 3 dB) när 4 strängad elbas har lägsta ton 41 Hz!
HUR man sedan manipulerar signalen vid en inspelning spelar givetvis stor roll. Det kanske inte är standard att köra ”line in” vid inspelning utan många bassister väljer att köra ”uppmic:at” och då gäller det givetvis att använda rätt mikrofon, skära av med högpassfilter mm för att inte få med oönskade frekvenser som inte tillför någonting.
Oavsett om man kör en Shure Beta 52, SM58 eller t o m en U87 eller U67 närmic:at (vilket är ett måste) får man med undertoner, under 41,2 Hz, och om man då inte nyttjar högpassfilter vid inspelning eller mastering infekterar man slutresultatet med helt onödiga undertoner som mer förstör än tillför någonting. Tyvärr verkar inspelningsvärlden inte förstå detta alltid.
[u]I mitt tidigare inlägg utgår jag alltså utifrån att all musik inte är vettigt inspelad d v s verkligheten.
Det är helt enkelt viktigt att skilja [/u]på att höra och förstöra med undertoner.
Mitt råd är därför till alla ”basknarkare” att satsa på ”rumpskakare” i lyssningsfåtöljen eller soffan. Ett otroligt mycket billigare alternativ till mängder av 18 tummare för att pumpa luft. Att gå via luften är en omväg. Bass shakers är mycket mer effektiva för upplevelsen då ”phonkurvan” gör det ganska ointressant vid låga frekvenser jämfört den rent fysiska upplevelsen av vibrationer i kroppen/mellangärdet.
Eftersom det naturligtvis handlar om den signal som ligger lagrad på fonogrammet, inte om vad man kan få ut utanför inspelningsprocessen, har du fel. Knappast någon kopplar elbasen till stereoanläggningen. Att man med "direct injection" oprocessat kan få till knepigheter om man vill är en helt annan sak (dessa låga frekvenser kan inte återges av elbasförstärkaren (d.v.s. högtalaren) i alla fall eftersom den undre gränsfrekvensen sällan är speciellt imponerande).
Det hela blir lite som att "jag kan få ut sinusar med en frekvens om 0,00001 Hz digitalt ur min dator, varför detta är rimligt att dimensionera för".
Visa mig en (1) elbasinspelning från en erkänd artist som har signifikant frekvensinnehåll under 35 Hz[/color] (observera att jag lade gränsen under den lägsta grundtonen för elbas för att få med det transienta bidraget). Kom ihåg att nivån maximalt får falla med 12 dB/oktav under 35 Hz för att påverka i xmax-termer[/color]. Jag har analyserat tusentals inspelningar m.a.p. frekvensinnehåll och vet att inte ens goda elbasinspelningar har nivå under 35 Hz som förskjutningsbegränsar högtalaren relativt vad som händer över 35 Hz.
Dessutom är undertoner ett felaktigt begrepp eftersom det handlar om ett kontinuerligt spektrum vid transienta förlopp.
jansch skrev:I-or skrev:jansch skrev:
Nej,
Det du skriver är inte korrekt.
Skälet till att jag skriver detta, som blir ett långt inlägg, är att jag vill inte att faktiskt.io medlemmar skall tro att bl.a en elbas inte producerar undertoner som underskrider grundtonen och detta har påverkan på Xmax.
Jag har gjort mängder av mätningar på elbas, delvis därför att jag spelat bas i 50år delvis för att det helt enkelt har intresserat mej för detta. Jag har alltid använt 4-stängad bas, d v s lägsta grundton ligger på 41,2 Hz ( kontraoktaven E1 om den är stämd för a1 = 440 Hz). 5 strängad bas går ju längre ner men vi bortser från detta i sammanhanget.
När jag mäter använder jag nästan undantagsvis ett högpassfilter på 20Hz med ett ”knä” på – 1dB och 40dB/dekad (Bruel&Kjaer 2690 ”mätförstärkare” eller ”conditioning amplifier” som det så fint heter med 20Hz högpassfilter).
Detta anser jag är helt nödvändigt för akustiska mätningar i bostadsmiljö men ÄVEN när man kör ”line in” från en elbas eller en elbasförstärkare.
Hur som helst, man kan då konstatera att en elbas, oavsett vilken grundton som spelas, producerar frekvenser under 41,2 Hz som man då filtrerar bort med m h a högpassfiltret. Det blir högst påtagligt med fingrarna som anslag och inte minst vid ”slap bass” teknik. Spektrumanalys visar detta tydligt och i viss mån även hörselns upplevelse – till det bättre.
Borde kanske också tillägga att detta gäller för en vanlig Fender Precision Bass som är utan aktiv utgång där något högpassfilter inte finns i signalkedjan.
Då jag är djupt involverad i ”elbasförstärkeri” och ”elbasljud” för en känd tillverkare av elbasförstärkare/elbascombos/elbashögtalare har jag god kännedom om frekvensspektra som återges. Jag anser att detta är inte "dold marknadsföring" då jag inte uppger firmanamn eller tar upp konkurrensfördelar.( hoppas moderatorer tycker lika...)
Till stor del nyttjar man lösningar som undviker undertoner.. Det finns ett skäl till att många kända musiker föredrar 8 eller 10 tummare för att få ett naturligt filter för lågfrekvenskomponenter (läs resonansfrekvens). Trots detta kan man inte undvika undertoner trots att högtalarlådan har en under gränsfrekvens på t.ex 70 Hz (- 3 dB) när 4 strängad elbas har lägsta ton 41 Hz!
HUR man sedan manipulerar signalen vid en inspelning spelar givetvis stor roll. Det kanske inte är standard att köra ”line in” vid inspelning utan många bassister väljer att köra ”uppmic:at” och då gäller det givetvis att använda rätt mikrofon, skära av med högpassfilter mm för att inte få med oönskade frekvenser som inte tillför någonting.
Oavsett om man kör en Shure Beta 52, SM58 eller t o m en U87 eller U67 närmic:at (vilket är ett måste) får man med undertoner, under 41,2 Hz, och om man då inte nyttjar högpassfilter vid inspelning eller mastering infekterar man slutresultatet med helt onödiga undertoner som mer förstör än tillför någonting. Tyvärr verkar inspelningsvärlden inte förstå detta alltid.
[u]I mitt tidigare inlägg utgår jag alltså utifrån att all musik inte är vettigt inspelad d v s verkligheten.
Det är helt enkelt viktigt att skilja [/u]på att höra och förstöra med undertoner.
Mitt råd är därför till alla ”basknarkare” att satsa på ”rumpskakare” i lyssningsfåtöljen eller soffan. Ett otroligt mycket billigare alternativ till mängder av 18 tummare för att pumpa luft. Att gå via luften är en omväg. Bass shakers är mycket mer effektiva för upplevelsen då ”phonkurvan” gör det ganska ointressant vid låga frekvenser jämfört den rent fysiska upplevelsen av vibrationer i kroppen/mellangärdet.
Eftersom det naturligtvis handlar om den signal som ligger lagrad på fonogrammet, inte om vad man kan få ut utanför inspelningsprocessen, har du fel. Knappast någon kopplar elbasen till stereoanläggningen. Att man med "direct injection" oprocessat kan få till knepigheter om man vill är en helt annan sak (dessa låga frekvenser kan inte återges av elbasförstärkaren (d.v.s. högtalaren) i alla fall eftersom den undre gränsfrekvensen sällan är speciellt imponerande).
Det hela blir lite som att "jag kan få ut sinusar med en frekvens om 0,00001 Hz digitalt ur min dator, varför detta är rimligt att dimensionera för".
Visa mig en (1) elbasinspelning från en erkänd artist som har signifikant frekvensinnehåll under 35 Hz[/color] (observera att jag lade gränsen under den lägsta grundtonen för elbas för att få med det transienta bidraget). Kom ihåg att nivån maximalt får falla med 12 dB/oktav under 35 Hz för att påverka i xmax-termer[/color]. Jag har analyserat tusentals inspelningar m.a.p. frekvensinnehåll och vet att inte ens goda elbasinspelningar har nivå under 35 Hz som förskjutningsbegränsar högtalaren relativt vad som händer över 35 Hz.
Dessutom är undertoner ett felaktigt begrepp eftersom det handlar om ett kontinuerligt spektrum vid transienta förlopp.
Det där är retorik på en nivå som åtminstone jag inte anser är seriös i sammanhanget.
Mitt inlägg, som du tydligen inte gillade, står det :......"men som alltid med enskilda sinussignaler är det en grov approximation jämfört med musiksignaler"........
Får då inte "undertonen" falla med mer än 12 dB jämfört med grundtonen och då vid vilken relation till grundtonen?
Vi måste väl ändå vara överens om att "undertonen" inte är atomatiskt matematiskt relaterad till grundtonen när det gäller gitarr eller elbas picup:er och vid anslag (läs mitt svar på Peters fråga).
Att begreppet undertoner "är ett felaktigt begrepp" förstår jag överhuvudtaget inte.
I signalteori (ett ämne som du säkert också läst) består såväl deterministiska som stokastiska signaler av frekvenskomponenter. Innehåller t.ex brus inte frekvenskomponenter som man får kalla för toner? Är det så att ett lågpassfilter inte reagerar i spärrbandet definierat med en brytfrekvens då det "handlar om ett kontinuerligt spektrum vid transienta förlopp"?
Eller är det helt enkelt så att du inte tycker att man får kalla en viss frekvens för "ton" då signalen är för kort eller är för komplex? Var går gränsen? Mitt oscilloskop visar vacker bild i frekvensdomänen d v s frekvenspektrat för t.ex ett pianoanslag eller gitarranslag, är det alltså frekvenser men inte toner?
Menar du helt enkelt att en ton finns först när den är hörbar och hörseln förmår att detektera pitch?
Alla över- och undertoner (avsett om du gillar uttrycket eller ej) kommer att påverka amplituden, det är ett fysikaliskt faktum.
Har jag ork får jag väl ta fram en inspelning där elbasen har tydliga undertoner. Lite komplicerat då säkerligen väldigt få fonogram innehåller endast elbas. Dessutom hörs undertonerna förhoppningsvis inte..... hörs dom är det verkligen illa.
Glebster skrev:Och allt jag ville var att veta hur kraftigt slutsteg jag behöver…
Kraniet skrev:Glebster skrev:Och allt jag ville var att veta hur kraftigt slutsteg jag behöver…
Hehe..![]()
Vilken bas var det nu du gick på?
För 8 ohms varianten så ser 250W (i 8ohm) lagom ut
För 4 ohms elementet ca 150W (i 8ohm)
jansch skrev:
Det där är retorik på en nivå som åtminstone jag inte anser är seriös i sammanhanget.
Mitt inlägg, som du tydligen inte gillade, står det :......"men som alltid med enskilda sinussignaler är det en grov approximation jämfört med musiksignaler"........
Får då inte "undertonen" falla med mer än 12 dB jämfört med grundtonen och då vid vilken relation till grundtonen?
Vi måste väl ändå vara överens om att "undertonen" inte är atomatiskt matematiskt relaterad till grundtonen när det gäller gitarr eller elbas picup:er och vid anslag (läs mitt svar på Peters fråga).
Att begreppet undertoner "är ett felaktigt begrepp" förstår jag överhuvudtaget inte.
I signalteori (ett ämne som du säkert också läst) består såväl deterministiska som stokastiska signaler av frekvenskomponenter. Innehåller t.ex brus inte frekvenskomponenter som man får kalla för toner? Är det så att ett lågpassfilter inte reagerar i spärrbandet definierat med en brytfrekvens då det "handlar om ett kontinuerligt spektrum vid transienta förlopp"?
Eller är det helt enkelt så att du inte tycker att man får kalla en viss frekvens för "ton" då signalen är för kort eller är för komplex? Var går gränsen? Mitt oscilloskop visar vacker bild i frekvensdomänen d v s frekvenspektrat för t.ex ett pianoanslag eller gitarranslag, är det alltså frekvenser men inte toner?
Menar du helt enkelt att en ton finns först när den är hörbar och hörseln förmår att detektera pitch?
Alla över- och undertoner (avsett om du gillar uttrycket eller ej) kommer att påverka amplituden, det är ett fysikaliskt faktum.
Har jag ork får jag väl ta fram en inspelning där elbasen har tydliga undertoner. Lite komplicerat då säkerligen väldigt få fonogram innehåller endast elbas. Dessutom hörs undertonerna förhoppningsvis inte..... hörs dom är det verkligen illa.
Glebster skrev:Kraniet skrev:Glebster skrev:Och allt jag ville var att veta hur kraftigt slutsteg jag behöver…
Hehe..![]()
Vilken bas var det nu du gick på?
För 8 ohms varianten så ser 250W (i 8ohm) lagom ut
För 4 ohms elementet ca 150W (i 8ohm)
Som lösningen ser ut just nu är det antingen Daytons HF 10a eller 12a som gäller. De är märkta med 350 resp 400W RMS. I-or föreslog Behringer A800 i soffsubtråden och den levererar 2x400 W vid 4 ohm enligt spec och är dessutom fläktlös. Man kan ju dessutom strypa output med vridpotentiometrarna vid behov. Kanske kan vara något…
Calleberg skrev:Glebster skrev:Kraniet skrev:
Hehe..![]()
Vilken bas var det nu du gick på?
För 8 ohms varianten så ser 250W (i 8ohm) lagom ut
För 4 ohms elementet ca 150W (i 8ohm)
Som lösningen ser ut just nu är det antingen Daytons HF 10a eller 12a som gäller. De är märkta med 350 resp 400W RMS. I-or föreslog Behringer A800 i soffsubtråden och den levererar 2x400 W vid 4 ohm enligt spec och är dessutom fläktlös. Man kan ju dessutom strypa output med vridpotentiometrarna vid behov. Kanske kan vara något…
Den här tycker jag verkar lite intressant, har inte provat dem men mitt lilla TPA3255 äventyr har fått mig att fastna för class D för basdrift, Tror inte de fanns när jag köpte mitt Pro Lite.
Behöver antagligen INTE fläktmoddas.
https://www.ltt-versand.de/en/sound/amp ... lfEALw_wcB
Glebster skrev:Kostar nästan dubbelt så mycket som A800 som väl också är ett klass-D steg?
Almen skrev:Ursäkta, kort OT.
Jag läser varje gång trådtiteln som "Glömma subwoofer i vägg", och ser framför mig ett framtida TV-program där spända programledare varsamt frilägger en subwoofer som glömts bakom en gipsvägg från tidigt 2020-tal.
Sorry...
Calleberg skrev:Glebster skrev:Kostar nästan dubbelt så mycket som A800 som väl också är ett klass-D steg?
Ja det var det ju,8hundran var så lik A500 så jag antog att det var A/B det ochså.
Dubbelt så dyrt betyder ju dubbelt så bra, fattar du la, speciellt i Audiofoolvärlden![]()
Editerade lite ovan ochså.
Glebster skrev:Kraniet skrev:Glebster skrev:Och allt jag ville var att veta hur kraftigt slutsteg jag behöver…
Hehe..![]()
Vilken bas var det nu du gick på?
För 8 ohms varianten så ser 250W (i 8ohm) lagom ut
För 4 ohms elementet ca 150W (i 8ohm)
Som lösningen ser ut just nu är det antingen Daytons HF 10a eller 12a som gäller. De är märkta med 350 resp 400W RMS. I-or föreslog Behringer A800 i soffsubtråden och den levererar 2x400 W vid 4 ohm enligt spec och är dessutom fläktlös. Man kan ju dessutom strypa output med vridpotentiometrarna vid behov. Kanske kan vara något…
Morello skrev:De lågfrekventa ljud som alstras vid själva anslaget har över huvud taget inte någon relation till strängens grundton; det är alltså anslagets spektrum jansch syftar på. Självklart blir det mer påtagligt vid kraftiga anslag som förekommer vid så kallad "slap-bas-teknik".
...
Kraniet skrev:Glebster skrev:Kraniet skrev:
Hehe..![]()
Vilken bas var det nu du gick på?
För 8 ohms varianten så ser 250W (i 8ohm) lagom ut
För 4 ohms elementet ca 150W (i 8ohm)
Som lösningen ser ut just nu är det antingen Daytons HF 10a eller 12a som gäller. De är märkta med 350 resp 400W RMS. I-or föreslog Behringer A800 i soffsubtråden och den levererar 2x400 W vid 4 ohm enligt spec och är dessutom fläktlös. Man kan ju dessutom strypa output med vridpotentiometrarna vid behov. Kanske kan vara något…
Siffrorna är för 10 tummaren i 60 liter med 20 Hz avstämning. Effekten är per element.
A800 borde vara en bra kandidat med en eller två 8 ohm basar kopplade till en kanal.
I-or skrev:Kraniet skrev:Glebster skrev:
Som lösningen ser ut just nu är det antingen Daytons HF 10a eller 12a som gäller. De är märkta med 350 resp 400W RMS. I-or föreslog Behringer A800 i soffsubtråden och den levererar 2x400 W vid 4 ohm enligt spec och är dessutom fläktlös. Man kan ju dessutom strypa output med vridpotentiometrarna vid behov. Kanske kan vara något…
Siffrorna är för 10 tummaren i 60 liter med 20 Hz avstämning. Effekten är per element.
A800 borde vara en bra kandidat med en eller två 8 ohm basar kopplade till en kanal.
A800 har jag rekommenderat till ett flertal forummedlemmar för basmodulförstärkning och alla tycks vara nöjda. Dock har specifikationen lite glädjesiffror vad gäller uteffekten, men inte så att det blir löjligt: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/behringer-a800-stereo-amplifier-review.10499/
Glebster skrev:12 kg subwoofer i handbagaget väckte intresse hos säkerthetspersonalen i Denver och Newark...![]()
Steg för steg närmar jag mig genomförande men det dröjer några månader till.
Calleberg skrev:Visst är sånna människor skitjobbiga
Calleberg skrev:En sån måste jag ha, har du broderat själv?
Glebster skrev:Får se hur flitig jag är med kameran.
schmutziger skrev:Grymt!
När får jag komma o lyssna!?
Glebster skrev:Så här blir det med reservation för produktionstekniska avvikelser.
Glebster skrev:12 kg subwoofer i handbagaget väckte intresse hos säkerthetspersonalen i Denver och Newark...![]()
Steg för steg närmar jag mig genomförande men det dröjer några månader till.
petersteindl skrev:Glebster skrev:Så här blir det med reservation för produktionstekniska avvikelser.
I Basta kan du ändra skalorna i både X och Y-led. Du sätter musen på respektive skala och det blir olika om du med musen är till höger eller vänster eller mitt på skalan. Mitt på förskjuter man hela skalan. till höger utökar eller minskar man skalområdet åt ena hållet och lika är det till vänster på skalan.
Med basreflex och låg avstämning föredrar jag att låta skalan gå ner till 5 Hz för att kunna se impedanskurvan helt och hållet. I princip kan man se väldigt mycket i impedanskurvan och speciellt då man mäter på högtalare/högtalarelement. Vill man visa impedansskalan linjärt i stället för logaritmiskt så klickar man på fliken tools och view options så kan man klicka i en ruta.
MvH
Peter
jonasp skrev:Vägg och woofer är två ord som går att kombinera. Väffer? Vägfor? Vägwoofer? Woofvägg? Voffvägg! Voggväffer? Subbväggwoofer?
Under sisådär 18 Hz sjunker ljudtrycksförmågan dramatiskt. Tänkte du pilla in något högpassfilter som skär av de lägsta frekvenserna så det inte urartar med blåsljud vid filmtittning på stark volym?
Sen undrar jag vilket Dayton-element du har valt?
jonasp skrev:Intressant elementval!
Glebster skrev:Kunde inte låta bli, den ser för jäkla lökig ut med enkom två slitsar som skiljer den från en skolåda.
I-or skrev:Glebster skrev:Kunde inte låta bli, den ser för jäkla lökig ut med enkom två slitsar som skiljer den från en skolåda.
Nejdå, en alldeles perfekt ingenjörsformgivning, där funktionen har fått fullständig prioritet.
För övrigt är det inget dåligt elementval eftersom systemet ska ekvaliseras.
Glebster skrev:Kunde inte låta bli, den ser för jäkla lökig ut med enkom två slitsar som skiljer den från en skolåda.
Glebster skrev:Å mannen med de syrligaste inläggen har slagit till igen.
Glebster skrev:Kom tillbaka när du har ett 300m2 stort hus från 1925 att renovera…![]()
Var så säker på att det händer saker utanför ’forat’.
Glebster skrev:Tack, tänkte det med. Finns det några andra tillvägagångssätt för att mäta fördröjningen?
Kraniet skrev:Glebster skrev:Tack, tänkte det med. Finns det några andra tillvägagångssätt för att mäta fördröjningen?
Måttband![]()
Men med en mätning som audyssey får man ju med eventuell rumspåverkan på gångtiden vilket eventuellt kan göra saken bättre.
En stor nackdel med de inbyggda mätsystemen och EQ i stärkarna är att det inte ingår en kontrollmätning efter korrigeringar är gjorda.
Så egentligen borde man nog komplettera med en sådan mätning för att verifiera att det är korrekt gjort. Men det bygger ju på att man har en stärkare där man kan justera kurvformer manuellt.
Men en äldre audysseys kan det hända att bästa resultat fås utan automatisk eq. Då kan man använda mätningen bara för att hitta gångtider och spl-nivå.
Kraniet skrev:En lite klurig grej kan va att ju mer filter man lägger till i dspn desto mer fördröjning tenderar det bli.
Så får väl mäta lite fram och tillbaka så integreringen blir bra.
I-or har ju gett många tips i olika trådar på hur man kan gå till väga.
Glebster skrev:Lekte för skoj skull lite med Audessey XT i min Denon 1912 idag och jämförde före och efter (eller snarare med eller utan eq) på mina frontar. Visst hör man skillnad och man kan ju även se vilka ingrepp som eqn gjort, ofta mindre än +-2dB vid varje ingreppsfrekvens. Resultatet av eqn är en lite poppigare ljudbild. Osäker på om den verkligen är bättre i långa loppet eller man blir lyssningstrött.
Tänkte jag även skulle testa mina bakkanaler imorgon på samma sätt genom att köra 5-way stereo och plocka bort mina frontar. Gör Audessey eq-ingrepp per kanal eller kollektivt?
Kraniet skrev:Snyggt!
Blir nog superbra det där
I-or skrev:Dirac är smed stor sannolikhet bäst för automagisk rums-/högtalarkorrektion även om jag inte känner till om de gör högfrekvensekvaliseringen på ett vettigt sätt.
Kraniet skrev:Förhoppningsvis har du såpass bra högtalare och rum att det inte behövs nån större EQ för högre frekvenser.
Möjligen kan surroundhögtalare med bredbandselement förbättras med EQ men frontar vet jag inte.
På min stärkare upplever jag ett sämre ljud i frontarna med EQ över ca 500 Hz. Det är då en Marantz 1609 med Audyssey MultiEQ. Men surroundljudet (bredbandselement) blir märkbart bättre med fullregister-eq.
Jag köpte en begagnad NAD T758 som har Dirac. Dirac är absolut en bättre användarupplevelse. Har inte låste upp det för fullregisterbruk (kostar 1000kr) så jag vet inte hur bra det funkar.
Däremot kan jag inte påstå att jag är imponerad av recievern i övrigt. Märks att NAD är gröna på surroundbiten.
Marantz är en mycket bättre användarupplevelse.
Yamaha har haft en del problem med EQn i sina recievers också. Det va utlovat mjukvaruuppdateringar men jag vet inte om det är löst.
Glebster skrev:Oh, vilket djärvt och intressant påstående! Kanske läge att bryta ut detta ämne och skapa en ny tråd?!
Glebster skrev:
På vilket sätt utmärkte sig NAD juvenilt?
Har bara läst att bla Yamaha haft stora problem med ett videochip från Panasonic. I princip har väl nästan alla receivrar senaste åren uppvisat konstigheter med olika saker som de lovat rättat till med mjukvara.
petersteindl skrev:Nu vet jag inte riktigt vilket frekvensområde ni diskuterar. Tidsfönster på 1 ms pekar på diskanten. Formantområdet är rätt känsligt och +/- 2 dB skillnad i området 800 Hz till 3 kHz bör kunna höras rätt tydligt på röster.
Glebster skrev:Vilken är målkurvan som du ekvaliserar mot?
Glebster skrev:Bygget går vidare...
Calleberg skrev:Hörru, din jvla kladdkuk![]()
Calleberg skrev:Ett tips i all välmening, dra en tejpbit över ventilationshålen på elementet.
Glebster skrev:
De små eller även de stora? Varför?
sammel skrev:Det där blir ju kanon Glebster.
Calleberg skrev:
Och För Din Info... Teknikmagasinets osynlighetsspray finns inte på riktigt.
Glebster skrev:Testade ställa in lite nivåer och ekvalisera bort två rumsmoder idag men tyvärr med blandat resultat.
1. Upplever att brantheten på min Denon 1912s .1-filter inte är brant nog. Hittade ingen information på nätet. Slutade med att jag ställde delningen på 60 Hz.
2. Denonens mätmikrofon och automatiska kalibreraring har problem att justera både nivå och avstånd på bas. Audessey junk.
3. iWoofer appen till min Dayton DSP-LS är hopplöst ointuitiv.
4. Att leka basar med familjen hemma och under tidspress är inte att rekommendera.
5. Mikrofonen på en iPhone verkar inte duga mycket till under 30Hz.
Får fundera lite på hur jag går vidare. Schmutzi har erbjudit mäthjälp och bomellberg UMIK-mik och mentalt stöd. Lösningen måste vara nära.
Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?
Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.
Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?
Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.
I-or skrev:Du bör mäta även summan av huvudhögtalarna på samma sätt som du har gjort ovan och ställa in nivån på slutsteget efter detta. Om man väljer enstaka frekvenser kommer rumsinverkan att få alldeles för stort genomslag.
I-or skrev:Kom ihåg att du genomsnittligt ska ha något högre nivå, ca +3 dB under 50 Hz, än högre upp i frekvens för att ungefärligen motsvara typisk musikstudiofrekvensgång och Harmans trained listener-kurva: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=71462&hilit=genelec&start=610
Om du tänker använda systemet för film ska dock frekvensgången idealt sett vara konstant här. Irriterande, men så är det tyvärr p.g.a. den knasiga musikinspelningsbranschen.
Glebster skrev:Tack för feedback. En dator kanske inte är så dumt trots allt.
Testade lite mer i morse och DSP-SL verkar faktiskt göra ett hyggligt jobb med att automatiskt notcha bort de värsta rumsmoderna. Har en nasty på ca 38 Hz som kommer från rummets djup på ca 4,5 m.
Efter en sådan operation lyckades jag dessutom höja kurvan lite i botten (20 - 35 Hz) med ca 10dB. DSPn har ett permanent HP-filter vid 20 Hz på gott och på ont. iPhonen hanterar oavsett frekvenser under 30 Hz med begränsad framgång. Tyvärr saknar jag skärmdump som visar resultatet.
Före och efter automatisk korrigering (mot "linear" preference)
Grön: före utan smothening (dessutom avbruten vid ca 100 Hz)
Svart och röd: före med smothening (2 separata mätningar från samma punkt)
Blå: efter med smothening
Glebster skrev:Toppen kring 38Hz är till följd av en rumsmod och som du ser är den redan kraftigt reducerad. Tror faktiskt den redan ser lite bättre ut efter min house curve men ska se om jag kan få till en ytterligare smalbandig reduktion vid puckeln vid nästa tillfälle jag testar.
automagiskt
Glebster skrev:Upplever inte mätandet som ett problem (om jag tex lånar en UMIK och kör REW) utan det är snarare valet av lämplig PEQ/DSP som ger mig huvudbry. Tanken har varit att ha en separat mindre enhet såsom minidsp eller dsp-sl. Att istället använda en dator med lämpligt ljudkort och mjukvara för signalhantering kanske kan vara vägen framå men vad är det egentligen som krävs rent hårdvarumässigt isf? Duger en begagnad (tyst) dator?
Nästa steg är oavsett att försöka lite mer med dsp-sl och iWoofer och montera basarna på sin slutgiltiga placering.
I-or skrev:Nja, hörbarheten är inte större än för vilken annan topp i frekvensgången som helst, t.ex. om den kom direkt från en vansinnigt felaktigt konstruerad högtalare med extremt högt Q-värde eller från en felinställd equalizer. Rumsresonanser är huvudsakligen av minimumfastyp, vilket medför att om man utjämnar frekvensgången, så förbättrar man automagiskt även impulssvaret.
Dessutom bör man alltså sikta på en mindre höjning av frekvensgången under ca 50 Hz om det är musikåtergivning som det handlar om.
I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.
Glebster skrev:Aktuell mätning i sweetspot. Avser inte göra fler ändringar innan basarna är i sin slutgiltiga position.
steveo1234 skrev:I-or skrev:Det spelar ingen roll om det handlar om akustiska resonanser, mekaniska resonanser eller elektriska resonanser eftersom egenskaperna i frekvens- och tidsdomänen blir desamma.
Aaaaamen.
Kommer jag ihåg så fel? Vilka resonanser är det som klingar av långsamt över tiden då?
I-or skrev:Det tycks vara ganska vanligt i diverse equalizers att 20 Hz är lägsta ingreppsfrekvens, vilket är en onödig begränsning. En användbar funktion är för övrigt högpassfilter, vilka man kan ställa in med en ingreppsfrekvens ca en ters under portavstämningsfrekvensen för undvikande av distorsion från stora, men akustiskt ineffektiva, konutslag.
Glebster skrev:Intressant sida. Jämför man med övriga subwoofer de mätt på ser ju Dayton 12an fortfarande väldigt bra ut. Jag har hittills inte upplevt någon dist alls. 15-tummaren mäter väldigt fint.
I-or skrev:[...] Jag har varit inne på det förut, men en gök med en mikrofon är bland det farligaste som finns.
sammel skrev:Kul att du är så nöjd med dina slitsar, ja det är verkligen bra grejer.
Glebster skrev:sammel skrev:Kul att du är så nöjd med dina slitsar, ja det är verkligen bra grejer.
Verkligen. Utgår från att även dina fungerar till belåtenhet.
I-or skrev:Tomtemätningarna visar alldeles för hög distorsion vid höga frekvenser och alldeles för låg vid låga frekvenser
sammel skrev:I-or skrev:Tomtemätningarna visar alldeles för hög distorsion vid höga frekvenser och alldeles för låg vid låga frekvenser
Vore nyttigt med en tråd med liknande genomgång av mätförfarandet vid distmätning, och faktorer
viktiga att tänka på vid distmätning och var begränsningarna finns och vad man kan förvänta sig och
tips för att få så relevant distinformation som möjligt.
Glebster skrev:Ok, men vad innebär värdena i praktiken?
Glebster skrev:Tack, Calle, bra inlägg! 6 mm är ju långt mer än specat xmax och distorsion borde väl därför vara högre än vid mer normala konutslag?
Maarten skrev:De heter väl Dejton?
Skit samma, bra att veta är att en skillnad mellan signal och distorsionen om -40 db motsvarar 1% dist.
Eller:
-20db = 10%
-30db = 3%
-40db = 1%
-50db = 0,3%
-60db = 0,1% (och nu börjar vi närma oss I-or-nivåer!)
Hörbarhet av dist är mindre i basen och väl mest känslig i övre mellan/nedre diskant. Olika lyssnare är olika känsliga men 0,1% är inte dumt tycker jag. Ger transparens.
Glebster skrev:men inget för audiofilen.
Glebster skrev:Framsteg. Dynaudio inwall låter kalas, särskilt inkopplade.
Glebster skrev:Tack. Blev mest putsande av hus idag men hann börja regla med lite spill jag hade hemma.
Glebster skrev:Jepp, stämmer bra. Tycker det funkar tillräckligt bra och kan inte kräma på fullt oavsett för receivern hänger inte med.
Lite sugen på en Denon 4700 och en minidsp men det får bli i framtiden.
johaneriksson skrev:Går det inte att hoppa över osb och gips? Kanske räcka med tyg eller såna moderna träribbor?
Glebster skrev:Tanken har funnits även hos mig men propositionen fick inget gehör i riksdagen.
Maarten skrev:Oj, handblåsta glas, vilken raritet!
Snyggt jobb och det hade varit kul med en dämpvägg som faktiskt är snygg, inte bryter av mot normala väggar, är lättstädad (dvs ej samlar damm) etc.
Dvs, i princip ser ut som en vanlig vägg.
Glebster skrev:Calle, du har faktiskt mer rätt än du tror. Min 6-åriga dotter stod för merparten av sammansättning och limning.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Calle, du har faktiskt mer rätt än du tror. Min 6-åriga dotter stod för merparten av sammansättning och limning.
Jag tänkte faktiskt tanken, innan jag postade, att hade min dotter gjort det där när hon var 5 hade jag tyckt att det var bra gjort.
Glebster skrev:Tack, mina herrar. Efter ett lunchryck ser det ut så här. Bilderna är lite missvisande vad proportioner beträffar men TVn är iaf på 85" och det är ca 3 meter c-c mellan frontarna. Cirka 2,7 meter i takhöjd.
Glebster skrev:Ja, har varit ett kul sidprojekt som nu närmar sig slutet. Så skönt att slippa se högtalare och elektronik i vardagsrummet sen var ju front height / atmos front en kul bonus.
sammel skrev:Glebster skrev:Tack, mina herrar. Efter ett lunchryck ser det ut så här. Bilderna är lite missvisande vad proportioner beträffar men TVn är iaf på 85" och det är ca 3 meter c-c mellan frontarna. Cirka 2,7 meter i takhöjd.
Snyggt!
Det var en ordentlig TV
Morello skrev:Glebster skrev:Ja, har varit ett kul sidprojekt som nu närmar sig slutet. Så skönt att slippa se högtalare och elektronik i vardagsrummet sen var ju front height / atmos front en kul bonus.
Humm, TV-apparaten är ju gigantisk och syns!
Kraniet skrev:Snyggt jobbat.
Intressant val av serie
MagnusÖstberg skrev:Ta det lugnt
Glebster skrev:MagnusÖstberg skrev:Ta det lugnt
Lugnt är en för mig obekant term.
bomellberg skrev:Verkligen snyggt! Ska bli kul att se och höra vid tillfälle.
Glebster skrev:Absolut, så till den grad att jag inte längre tänker på hur det låter utan bara fokuserar på musik/film istället. Något speciellt du tänkte på?
Glebster skrev:Tack, Magnus. Projektet sticker nog ut lite i faktiskt.iosammanhang då det handlar om lika mycket estetik som ljudåtergivning.
petersteindl skrev:Glebster skrev:Tack, Magnus. Projektet sticker nog ut lite i faktiskt.iosammanhang då det handlar om lika mycket estetik som ljudåtergivning.
Tippar att eljulio tänker liknande.
MagnusÖstberg skrev:Nu är det dags för mig att (betydligt långsammare) bygga in lite basar i väggen.
Mina kommer vara slutna, så jag kommer bara ha markerad slits att leka med. Jag undrar hur det resonerades kring det markerade avståndet och den totala portöppningen. Mina slitsar kommer också lämna väggen vertikalt om det har påverkar.
Hoppas jag kan få lite guidning här.
juanth skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är det dags för mig att (betydligt långsammare) bygga in lite basar i väggen.
Mina kommer vara slutna, så jag kommer bara ha markerad slits att leka med. Jag undrar hur det resonerades kring det markerade avståndet och den totala portöppningen. Mina slitsar kommer också lämna väggen vertikalt om det har påverkar.
Hoppas jag kan få lite guidning här.
Slutna eller med slitsport?
Nu får du bestämma dig.
I-or skrev:Glebster skrev:Morsning korsning,
jag har för avsikt att bygga en ’falsk vägg’ utanpå en befintlig vägg i vårt vardagsrum i syfte att kunna gömma så mycket teknikprylar som möjligt på ett förhoppningsvis estetiskt tilltalande sätt.
I utrymmet mellan de två väggarna tänkte jag dessutom placera 2-4 subwoofers. Eftersom jag varken vill se element/galler/tyg eller eventuella basreflexrör/slitsportar föddes idén att bygga basarna helt dolda och helt sonika ’släppa ut’ basljudet genom någon form av spalt/öppning längst ned på väggen.
Till min fråga; är det möjligt att leda ut ljudet från basar och basreflex genom t.ex. en spalt mellan vägg och golv på ett förnuftigt sätt utan att tappa ljudstyrka eller generera distorsion? Jag inbillar mig att det borde finnas något förhållande mellan pumpkapacitet och öppning för att begränsa luftens hastighet, precis som vid en beräkning av en basreflexport (vilket det till sist och syvende faktiskt blir en).
Tacksam för inputs och sparring.
Ska försöka lägga upp en ritning på hur mina tankar går för tillfället iaf.
Filip
Du bör hålla öppningens minsta sektion åtminstone 5 x slitsportarean och större än 1/5 x elementarean. På detta sätt undviker du med säkerhet svårartade turbulenseffekter utan att behöva böka med utformningen av öppningen.
I-or skrev:
nijo skrev: 1/5 av elementarean enligt ovan var väl en riktlinje
Glebster skrev:Lätt. I princip blir det inget noterbart luftflöde alls från min ’elementslits’ så jag kunde gjort den betydligt mindre. Av praktiska skäl fanns det dock fördelar att kunna komma in med en hand.
Nu glömmer du väl inte byggtråd, Magnus?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 224 gäster