Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:.... Ett rimligt entydigt svar på din fråga Kgabetong tar >tio år studier i ämnet att få grepp om, och tar lika lång tid att framföra.
Ungefär på samma sätt som motsvarande nog gäller för frågan:
"-Jag talar inte franska, men hade tänkt börja göra det, perfekt förstås - vad skall jag sträva efter när jag pratar franska?"![]()
IngOehman skrev:Ungefär på samma sätt som motsvarande nog gäller för frågan:
"-Jag talar inte franska, men hade tänkt börja göra det, perfekt förstås - vad skall jag sträva efter när jag pratar franska?"![]()
Kgabetong skrev:Jag tänkte mer på högtalarelementets parametrar om den är lämpad till TL-konstruktioner eller ej.Den ska nämligen sitta i Rauna kabinett som egentligen är till för Seas P17RC (H353) men jag tänkte prova med PX17LTS om det nu går.Vad ska man sträva efter i högtalarparametrarväg när man konstruerar TL högtalare?
iö skrev:När det gäller PX17LTS hoppas jag till att börja med att den passar mekaniskt i Raunan (den har ju väldigt mycket större motorsystem). Om den gör det kommer den att skilja sig ljudligt från originalelementet på följande sätt:
Något mera nivå i registret under 40 Hz,
något lägre nivå i registret 50 - 100 Hz,
högre nivå i registret >100 Hz,
lägre distorsion och,
jämnare spridning.
IngOehman skrev:Jag har verkligen inte sagt att någon inte får ställa oskyldiga frågor!
dawen skrev:Svante skrev:hela tiden är man lycklig
Här har vi en som aldrig sågat fel
Trout skrev:Eller kört en skruvmejsel genom en elementkon...
Martin skrev:Jag tänkte nog mest när det är klart.
Det här kan nästan bli lite komiskt om man tolkar det elakt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag har verkligen inte sagt att någon inte får ställa oskyldiga frågor!
Nä, kanske det, men visst var det en viss avskräckningsfaktor i ditt inlägg?
Åtminstone är det lätt att läsa det så, även om inte avsikten var sån.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Jag har verkligen inte sagt att någon inte får ställa oskyldiga frågor!
Nä, kanske det, men visst var det en viss avskräckningsfaktor i ditt inlägg?
Åtminstone är det lätt att läsa det så, även om inte avsikten var sån.
Jag tyckte ditt inlägg var försett med extremt stor avskräcknlingsfaktor. Bermas var ännu värre - rena avrättningen, trots att jag bara försökte svara så gott jag kunde.
Det är ett under att jag skriver ett inlägg till, alltså detta. Men nu är jag helt avskräckt.
Mors.
Vh, iö
phon skrev:Det hela kanske ser ut något såhär med nån godtycklig lådda på runt 40l och avstämd till (ja vad blev det nu, 30hz?),. ungefär som en Leira.
Som IÖ sa ungefär, mikromalt lite mer under 40, lika mikromalt lite mindre 40 - 100, sedan mer igen och då ganska mycket mer.
De första två behöver man knappast bry sig om, däremot ökningen uppåt, men den är rätt enkel att hålla styr på.
Det blev visst lite baffelstöd inräknat också. Mer max output som en extra bonus, förutom det bättre ljudet då.
edit, sådärja, nu blev det 30hz avstämning, alla röda kurvor är PX17-LTS
lilltroll skrev:
Om du ändå har BASTA i gång så kan du väl simulera en TL oxå!?
Ett stort basreflexrör med mycket liten låda. Stäm sedan av första pipresonansen ... ...
Svante skrev:Pojkar, pojkar, vad ni håller på...![]()
Fast det kanske går att göra så också.
phon skrev:
Men OK, vi kör på din modell dårå, stort rör och liten låda. En Rauna Leira (är det väl frågan om ?) är på 58 bto-liter, kanske 40 l netto då. Storlek 22x35x76, verkar vara vikt på mitten då.
lilltroll skrev:phon skrev:
Men OK, vi kör på din modell dårå, stort rör och liten låda. En Rauna Leira (är det väl frågan om ?) är på 58 bto-liter, kanske 40 l netto då. Storlek 22x35x76, verkar vara vikt på mitten då.
Det är någonting jag inte förstår här.
Phon, hur ser frekvensgången ut för jättelåga frekvenser? Typ från 1Hz och uppåt. Hoppas på att den har en branthet med 24 dB/okt där nere!
phon skrev:Verkar vara runt 22dB/okt. Vad är det som blev fel?
phon skrev:Just det, 10 dunkuddar är det. Minst. Ljudet går bara hälften så fort i porten så den mekaniska 1/4-vågen är en 1/2 våg nu. Man kan ju stämma av med att minska öppningen eller så, trasslar man tillräckligt åt det hållet har man snart en basreflex istället.
http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html
Trout skrev:Eller kört en skruvmejsel genom en elementkon...
n3mmr skrev:Trout skrev:Eller kört en skruvmejsel genom en elementkon...
Minns när min dåvarande hustru sa åt mig att gå ett varv runt kvarteret. När jag kom tillbaka hade hon lagat philips-bredbandaren med hushållspapper och fotolim. Mycket lite av varje. Hon var klok nog att lägga en onödig falsk lagning symmetriskt till den nödvändiga.
Det höll i flera år.
Se dess har jag ett litet lager av omagnetiska skruvmejslar.
lilltroll skrev:phon skrev:Just det, 10 dunkuddar är det. Minst. Ljudet går bara hälften så fort i porten så den mekaniska 1/4-vågen är en 1/2 våg nu. Man kan ju stämma av med att minska öppningen eller så, trasslar man tillräckligt åt det hållet har man snart en basreflex istället.
http://www.t-linespeakers.org/design/classic.html
Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
(1/4 våg) Tryck maxima samt hastighetsminima i ena ändan till ett tryckminima samt hastighetsmaxima
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
Har inte läst länken än
lilltroll skrev:Jag är nyfiken phon!
phon skrev: varför blev den inte det på den odämpade grafen då ?
PeterAkemark skrev:Jag tycker mig komma ihåg en bra och utförlig artikel i ämnet publicerad i tidskriften "Audio" från omkring 1977 -1980. Det var de inte helt okände W.J.J Hoge som med hjälp av Leach och Keele analyserade en TL konstruktion och bevisade att en TL-högtalare egentligen var fråga om en mycket dåligt dimensionerad basreflexkonstruktion som man försöker rädda med en massa dämpmaterial. Det är mitt minne av det hela. För den som vill läsa artikeln torde tidskriften finnas på KTH's eminenta bibliotek någonstans. Annars är väl ett element som kan tjäna som riktlinje det engelska KEF B139, en stor oval kon. Det används i just TL-applikationer.
IngOehman skrev:Jo, alltså, den där nöten...
Om någon kan formulera nöten skall jag med glädje göra ett försök att knäcka den. Hittills har jag inte riktigt klart för mig vad frågan är dock.![]()
Vh, iö
lilltroll skrev: Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
(1/4 våg) Tryck maxima samt hastighetsminima i ena ändan till ett tryckminima samt hastighetsmaxima
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
IngOehman skrev:Det närmar sig...![]()
phon skrev:
Jag uppfattade nog nöten som, varför är det en kvartsvågspipa simuleringen visar (om den nu gör det) när basta simulerar halvågsresonans (och n x dito).
phon skrev:lilltroll skrev: Att man ändrar ljudhastigheten köper jag, men så här då, hur går vi från
till
tryckminima i båda ändar
mha 10 kuddar![]()
Därför att röret går från att vara öppet i båda ändar (stor låda) till halvöppet, i.e. stängt i ena änden (liten låda) ?
IngOehman skrev:Ja, det kan man, förutsatt att man har tillräckligt många sektioner för att illustrera de distribuerade parametrarna, och förutsatt att modellen inte förenklats utan hänsyn till att pipan skall kunna matas med andra impedanser än de i basreflexlådan ...
...
...
...
...
... med säg talspoleresistansen 6,6 ohm, betyder det att 2,83 volt ligger över elementet, vilket är prexis exakt en watt i den nominella impedansen!![]()
Ren slump förstås.![]()
Nu återstår gör att lista ut hur mycket ljudtryck +/-1 dl peak pump (= 0,707 dl RMS) ger på en meters avstånd.
Något skall ni ju räkna själv!
Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då?
IngOehman skrev:Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då?
Svante skrev:IngOehman skrev:Säg att avstämningen ligger på 25 Hz och lådan har stöd av vägg bakom och av golv... Vad blir det då?
Oj, här har det hänt saker som jag har missat.
Har jag förstått problemet rätt om det bara handlar om en punktkälla i kvartsrymd? då är ju flödet Q=jwV (V=RMS-pumpvolymen) och formeln för punktkällans tryck i kvartsrymd p=jwQ*rho0/pi/r=-w^2*V*rho0/pi/r=6,7 Pa <=> 110 dB. Eller missade jag nåt?
IngOehman skrev:Är det jag som räknar fel, eller är det du?![]()
phon skrev:Då räknar ju basta! rätt och jag fel![]()
Gärna en räkneövning, men först en rejäl simulering!![]()
IngOehman skrev:Hmmm...
Betyder detta att Svantes program räknar prima!
Men att Svante själv inte kan räkna?![]()
![]()
Ser framför mig ett scenario där Svantes program genom sin överlägsna intelligens utvecklar ett ondskefullt medvetande och till sist tar över världen helt... Svante hamnar på museum, och dyrkas som "den store skaparen" av alla datamanicker i hela världen.
Svante skrev:Nu får jag bara hoppas att inte någon av mina elever ser det här.
Svante skrev:Fel håll, först räkna, sen simulera. Fast man kan ju kolla svaret innan man postar det.![]()
Svante skrev:Det är klart att en deciliter vid 25 Hz inte ger några 110 dB ens i kvartsrymd. Så går det när man inte inser att 1 dl inte är 0,001 kubikmeter.![]()
Då blir det ju 20 dB för mycket.
Nu får jag bara hoppas att inte någon av mina elever ser det här.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det är klart att en deciliter vid 25 Hz inte ger några 110 dB ens i kvartsrymd. Så går det när man inte inser att 1 dl inte är 0,001 kubikmeter.![]()
Då blir det ju 20 dB för mycket.
Nu får jag bara hoppas att inte någon av mina elever ser det här.
Deras uppgift är att lära sig, och alla vet ju att man lär sig bäst av misstag!
Du kanske inte tycker de gör tillräckligt många sådana själv helt enkelt?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag brukar säga:
Man lär sig av misstag, men man behöver inte ha ambitionen att göra dem alla själv.![]()
Trout skrev:En fråga, sjunker inte elementets Fs om det används i en tl?
IngOehman skrev:1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum.
IngOehman skrev:Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.
Välj 500 ohm respektive 50 000 ohm. Notera vilken resonansfrekvens du finner i respektive fall.
Svante skrev:IngOehman skrev:1. Den där elementets upphängningsfjädring parallellt med lådans luftfjädring resonerar med membranmassan, vilket ger ett rörelsemaximum (i integrationsdimensionen v), och därför också ett impedansmaximum.
...vilket bör förtydligas med att du pratar om admittansanalogier, väl? Om man använder impedansanalogier, som övriga världen gör, så ligger de i serie. Eller du kanska inte tänkte analogt, alls?
IngOehman skrev:Den som tror att småsignalegenskaper verkligen är linjära vid små signalnivåer kan roa sig med att mäta just fs med pseudoströmmatning (seriemotstånd). Koppla en signalgenerator före motståndet, en som ger t ex 10 V RMS, och titta på signalen över elemmentet med ett oscilloskop.
Välj 500 ohm respektive 50 000 ohm. Notera vilken resonansfrekvens du finner i respektive fall.
Intressant, menar du att de skulle bli olika? Inte så mycket, väl?
IngOehman skrev:Så mycket för de förmodat linjära småsignalparametrarna...![]()
Det här är väldigt viktiga saker att känna till för högtalarkonstruktörer, i synnerhet för de "moderna konstruktörer" som inte kan varken mäta eller räkna manuellt, utan som förlitar sig till simuleringsprogram och datorstödda-kartläggningar av elementparametrar.
Kraniet skrev:jag har länge funderat över detta med småsignalparametrar. lite konstigt kan jag tycka att man använder småsignal trots att högtalarna aldrig används i småsignalförhållande. de flesta människor vill ju gärna spela lite högre än så
IngOehman skrev:Jodå. Rätt så olika blir de oftast. Vill man ha ett riktigt relevant (för hur dimensioneringen man till slut gör runt elementet kommer att uppfattas med musiksignal) värde bör man tillåme minska motståndet till 100 ohm.Med 50 kohm kommer man att få en alldeles för hög resonansfrekvens på grund av en massa mikrostriktioner i de fjädrande materialen.
IngOehman skrev:Gör gärna experimentet Svante (på några olika element). Det är ju kul om folk slipper lita på mitt ord.
Vh, iö
Svante skrev:Så de här mekanismerna som IÖ pratar om gör mig lite förbryllad, om det inte är linjärt, så borde det vara olinjärt, och då borde det bli dist. Men haär var det fåga om att fs skiftade pga serieresistans.
Hmm, jag behöver nog fundera lite till. Kritikern i mig just nu tänker mätfel, kapacitiv last osv, men jag ska nog inte säga nåt än.
Svante skrev:Är det inte så att du med 50 ohm får större utslag på elementet och därmed kanske en styvare fjädring om den är lite progressiv?
Kraniet skrev:Men vad är det vi ser då? Elektriska Q-värdet ändras väl med motståndet?
IngOehman skrev:Mät igen (och enligt instruktionen!) och gärna på lite olika element, alla har ju inte lika stora olinjäriteter vid ultrasmå nivåer. Denna olinjäritet ger för övrigt utslag som distorsion mest långt under avstämningsfrekvensen i basreflexkonstruktioner. Vid högre frekvenser är det ju andra parametrar än elementfjädringen som dominerar rörelsekontrollen. Massan, luftfjädern och portresonanskretsen närmare bestämt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Striktion är ett specialfall av friktion, nämligen de friktiva krafter som råder tills ett stillastående övervinns.
Mikrostriktioner är de krafter som uppstår i mikroskopiskt små delar av ett fjädrande element, som gör att fjädern vid ultrasmå rörelser blir styvare än när den rör sig lite mera.![]()
![]()
Vh, iö
Martin skrev:stillaståendeövervinningshinder. Typ precis vanlig friktion som blir tex när man ska börja dra iväg en låda.
IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Jo, jag ska får till det, har inte prylarna uppkopplade hemma och på jobbet springer jag som en tätting. Det kommer.
lilltroll skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:PS. Kan du inte göra en liten mätning, enligt de instrutkioner jag förmedlade Svante?Det vore kul att se om du kan konstatera fenomenen. De är klart märkbara på de allra flesta högtalarelement.
Vh, iö
Jo, jag ska får till det, har inte prylarna uppkopplade hemma och på jobbet springer jag som en tätting. Det kommer.
Det börjar bli svårt att hålla uppkopplingen.
Högre makter är på och vill städa bort fin mätutrustning i labbet
lilltroll skrev:Hur gick det med BATSA och TL modeller?
Fick du någon modell via PM?
Svante skrev:Martin skrev:stillaståendeövervinningshinder. Typ precis vanlig friktion som blir tex när man ska börja dra iväg en låda.
Torrfriktion, kanske ska tilläggas. Våtfriktion uppför sig annorlunda, mer likt de resistanser man brukar använda i analogier, dvs kraften är proportionell mot hastigheten.
Torrfriktionen är närmast som två motvända zenerdioder, med tillägget ett område med negativ dynamisk resistans. Det är därför som en sträng börjar oscillera när den stryks med en (torr) stråke. Försök men en oljad stråke så får ni se (...på en arg fiolägare)
PeterAkemark skrev:Kul med lite materialkunskap ibland. Striktion/friktion resonemangen är ju roliga att läsa. Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
En fråga till trådens deltagare. En TL-högtalare var väl tänkt att isolera bidraget från "baksidan" av elementet och låta effekten vandra ned i ett "oändligt" långt rör där effekten omvandlades till värme. Inget skulle reflekteras tillbaka till elementet där av namnet "Transmission-line".
Ett par karaktäristiska drag i konstruktionen var en impedanskurva med väldigt väl utdämpade resonanser och en verkningsgrad som var mycket låg, <0.1%
PeterAkemark skrev:Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var
PeterAkemark skrev:..Fick mig att tänka på en del andra ingenjörer vid Philips en gång i tiden. De konstruerade ett högtalarelement med en styv kon i "frigolit" tror jag det var och utformade en luftfjädring som utgjordes av konen i samverkan med korgen. Torde finnas beskriven i någon R&T från tidigt 70-tal. Elementet torde inte hat de beskrivna begränsningarna i annat än sin centrumupphägning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster