Linjehögtalare - funderingar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Linjehögtalare - funderingar.

Inläggav I-or » 2020-12-01 15:34

JM skrev:Nu är det dags att fixa tid till att bygga egna högtalare. Diskussionerna i parallelltrådarna inspirerar. Det var över 30 år sedan sist. Klart ringrostig. Är insnöad på dipoler och linjehögtalare.
Då för länge sedan (>30 år sedan) byggde jag ett par linjehögtalare ett 2 x 0,01 m långt membran, 1 m bred o 2,2 m hög och med mängder med ferrit magneter (fanns inga överkomliga neodymium magneter då). Aktivt delade med Nakamichi EC-100 med JBL 15" i basen. Inget höjdarljud.
Har ett par linjehögtlare med 20 Fountek FR88EX i var sluten låda delade vid ca 180 Hz. Drygt 2 m höga. Låter så där. Något fattas. Distorsion.
Jag har ett par CBT36K line array, enligt Don Keele, som sprider ljudet lite för mycket för att passa mitt rum. För många reflexer och för tidigt.

Funderar på en klassiskt dipol med 8-utbredning mer likt mina Quad 989. Fungerar bra i stora lyssningsrummet rummet (11,5 x 5 x 5 m inklusive angränsande loft drygt 200 m^3). Nu är målet att ha perfekt ljud enbart i lyssningspositionen och mer SPL. Fanns det långa (2 m) tunnfilm högtalare med frekvens 300 -20000 skulle jag inte tveka att köpa.
Tänkt göra konstruktionen enkel med samma typ av element rak igenom över 160 Hz. Under 160 Hz har jag redan 4 x 15" Eminence Alpha 15 A/kanal i dipol konfiguration. En sluten subbas i varje hörn under 60 Hz.
Funderar på en samling Peerless 3,5" TC9FD18-08 https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08.
Avstånden mellan högtalarna blir teoretiskt för stort och diskantens direktljud kommer inte bli optimalt. Men med bara en lyssningsplats borde det gå att fixa med lite PEQ.
Finns säkert bättre element.
Tacksam för återkoppling med förslag.

JM

JM

I ett stort rum med lång efterklangstid är det extra fördelaktigt med den stora riktverkan som en linjekälla ger, vilket gör att det låter som ett vettigt val i ditt fall.
Linjekällor är dock luriga bestar och den utdragna placeringen av elementen gör att den normala punktkälleapproximationen inte fungerar alls. Man kan glömma enkla beräkningar där man direkt summerar källstyrkan från de olika elementen.

De stora fasskillnaderna mellan elementen i mottagarpositionen gör att spänningskänsligheten faktiskt är lägre för linjekällans 16 element över ca 2 kHz än för ett enstaka element (kopplade 4/4 i serie/parallell, alltså med oförändrad total resistans). Hög riktverkan har ett högt pris, speciellt på korta avstånd, d.v.s. i det här fallet under 30 meter eller så. 8O

För att motverka detta kan man lågpassfiltrera de yttre elementen för höga frekvenser, vilket förstås ger en viss reduktion av riktverkan, men denna kommer ändå att vara hög.

Andra typer av linjekällor och areakällor av band-, planar- och elektrostattyp, undviker frekvensgångsproblemen via extremt låg rörlig massa, vilket via en helt annan koppling till luften ger en betydligt jämnare frekvensgång. Luften framför och bakom membranet är helt enkelt betydligt svårare att flytta på än membranet självt och denna akustiska impedans är frekvensberoende på ett sätt som ofta ger en ganska jämn frekvensgång.

Nedan visas frekvensgången modellerad med FEM/BEM respektive en förenklad Matlab-modell för ett avstånd om 3 meter med maximalt kompakt monterade element. Dessa är modellererade som ideala kolvar och med en rigid baffel om 0,4x1,4 m. Förutsättningarna är en dipolkälla i fri rymd. Frekvensupplösningen är inte bättre än 1/3 oktav eftersom beräkningstiden är låååång för så pass stora källor.

Resistansen i specen ser inte riktigt ut att stämma med impedanskurvan och spänningskänsligheten. Därför användes vid simuleringen 7,7 ohm, vilket ger god överensstämmelse här. Vill man ha den mer exakta spänningskänsligheten för dessa element, får man lägga till ca 3-4 dB över ca 7 kHz, där konerna uppvisar en del resonanser.

line16fr.jpg
line16fr.jpg (27.48 KiB) Visad 6033 gånger

Skillnaderna mellan BEM-modellen och den förenklade Matlab-modellen ligger framförallt i diffrationseffekter från baffeln (dipol) och till mindre del i geometrin för elementen.

Så här vackra bilder över ljudfältet kan man få fram med BEM (observera att det räcker med att modellera 1/4 av högtalaren p.g.a. symmetri). Det framgår av bilden nedan att ljudtrycksnivån reduceras mycket tydligt för en stående lyssnare, alltså med öronen placerade runt 950 mm ovanför xy-planet. Frekvensgången blir också tydligt annorlunda. Om man vill ha ett vettigt ljud även för stående lyssnare måste man höja upp högtalaren så att toppen av den översta konen sitter i öronhöjd eller högre.

line16.jpg
line16.jpg (189.37 KiB) Visad 6033 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 15:42

Vad är skillnaden mellan BEM och FEM? Har själv (för länge sedan) simulerat elektromagnetisk vågutbredning med FEM.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-01 16:31

BEM står för Boundary Element Method. Man löser vågekvationen på ränderna till de olika begränsningsytorna och väljer sedan mottagarpositioner där man summerar de olika delbidragen.

Med FEM (Finite Element Method) löser man vågekvationen i en hel volym och man måste då använda sig av massor av mycket små volymelement för att kunna beskriva höga frekvenser. I praktiken leder detta till att man endast kan lösa problemen nära källan eller för låga frekvenser. Sedan finns det numeriska fördelar att ta hänsyn till, FEM resulterar normalt i bandmatriser som är enklare att lösa, men i praktiken måste man gå över till BEM för stora källor på stora avstånd och för höga frekvenser.

Jag har 64 GB RAM i min dator, men det räcker inte särskilt långt för akustiska beräkningar i full-FEM-fallet. 8O

Det fiffigaste är att blanda FEM och BEM och på detta sätt kan man modellera precis allt från det elektromagnetiska fältet i motorn via mekaniken i de rörliga delarna och lådan till ljudavstrålningen, inkluderande strömningsmekaniska effekter i porten o.s.v. Man kan t.o.m. inkludera de grundfysikaliska förutsättningarna för komponenterna i delningsfiltret i en och samma modell, men modellbyggandet tar oerhört lång tid och så pass omfattande simuleringar utförs knappast i praktiken.

JM

Inläggav JM » 2020-12-01 20:18

Don Keele gjorde likande simuleringar. Upptill ca 1000 Hz var spridningen vertikalt rätt ok för en rak linjehögtalare. Med stigande frekvens ökade loberna markant ffa i vertkalpalnet även med 10 mm diskanter.
Nu har jag snart 16 x 2 st 3,5 tums högtalare att förhålla mig till. Mina CBT36 högtalare delas vid 1000 Hz till diskanterna.
Tanken är skippa diskanter och med PEQ skapa ett direktljud med en rak tonkurva även över 1000 Hz i lyssningspositionen och strunta i övriga positioner. Shading och fördröjning av aktuella element är primärt inte på tapeten men inte uteslutet.
Hur smal kan baffeln vara minimalt och vad tror du är optimal bredd. Konsekvenser? Laterala reflexer är inget problem i mitt rum så länge som dipolutsläckningen lateralt är dominerande.
Vad tror du händer om jag kör utan baffel och bara placerar högtalarna dikt an mot varandra och fixarar alla 16 i högtalarmagneterna?
Är mina tankar ok? Eller har jag missat något viktigt.
Har du tips på långa bandlinje källor nya eller begagnade att köpa till rimligt pris tar jag tacksamt emot tips.
Målet är rak tonkurva, ingen kompression, högre SPL än mina Quad 989 samt inte mycket sämre distorsion i en position och oförändrat optimala reflexer.

JM
Senast redigerad av JM 2020-12-01 20:54, redigerad totalt 3 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-01 20:30

I-or, har du simulerat/räknat på konvexa och konkava linjekällor?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-01 20:58

I-or skrev:BEM står för Boundary Element Method. Man löser vågekvationen på ränderna till de olika begränsningsytorna och väljer sedan mottagarpositioner där man summerar de olika delbidragen.

Med FEM (Finite Element Method) löser man vågekvationen i en hel volym och man måste då använda sig av massor av mycket små volymelement för att kunna beskriva höga frekvenser. I praktiken leder detta till att man endast kan lösa problemen nära källan eller för låga frekvenser. Sedan finns det numeriska fördelar att ta hänsyn till, FEM resulterar normalt i bandmatriser som är enklare att lösa, men i praktiken måste man gå över till BEM för stora källor på stora avstånd och för höga frekvenser.

Jag har 64 GB RAM i min dator, men det räcker inte särskilt långt för akustiska beräkningar i full-FEM-fallet. 8O

Det fiffigaste är att blanda FEM och BEM och på detta sätt kan man modellera precis allt från det elektromagnetiska fältet i motorn via mekaniken i de rörliga delarna och lådan till ljudavstrålningen, inkluderande strömningsmekaniska effekter i porten o.s.v. Man kan t.o.m. inkludera de grundfysikaliska förutsättningarna för komponenterna i delningsfiltret i en och samma modell, men modellbyggandet tar oerhört lång tid och så pass omfattande simuleringar utförs knappast i praktiken.

OK, då är jag hyfsat med. Men för BEM, kan det inte bli fel vid summeringen mellan randytorna? Om det är stort avstånd, menar jag?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Ayebee

Inläggav Ayebee » 2020-12-01 22:12

Jag använder TC9:an utan baffel från ca 1100 Hz och uppåt. Har gjort enkla mätningar och spridningen såg om jag inte missminner mig dipolaktig ut upp till ca 2,5 kHz, sen vidgas spridningen för att efter drygt 3 kHz smalna av igen. Vet dock inte om detta går att extrapolera för 16 element i linjekälla. Nedåt i frekvens bör dipolutsläckningen följa läroboken. Linkwitz' spreadsheet spl_max1 indikerar ett maximalt ljudtryck på ca 100 dB vid 200 Hz, typ (för 16 element). Andra faktorer kommer kanske i spel, förstås.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 00:43

JM skrev:Don Keele gjorde likande simuleringar. Upptill ca 1000 Hz var spridningen vertikalt rätt ok för en rak linjehögtalare. Med stigande frekvens ökade loberna markant ffa i vertkalpalnet även med 10 mm diskanter.
Nu har jag snart 16 x 2 st 3,5 tums högtalare att förhålla mig till. Mina CBT36 högtalare delas vid 1000 Hz till diskanterna.
Tanken är skippa diskanter och med PEQ skapa ett direktljud med en rak tonkurva även över 1000 Hz i lyssningspositionen och strunta i övriga positioner. Shading och fördröjning av aktuella element är primärt inte på tapeten men inte uteslutet.
Hur smal kan baffeln vara minimalt och vad tror du är optimal bredd. Konsekvenser? Laterala reflexer är inget problem i mitt rum så länge som dipolutsläckningen lateralt är dominerande.
Vad tror du händer om jag kör utan baffel och bara placerar högtalarna dikt an mot varandra och fixarar alla 16 i högtalarmagneterna?
Är mina tankar ok? Eller har jag missat något viktigt.
Har du tips på långa bandlinje källor nya eller begagnade att köpa till rimligt pris tar jag tacksamt emot tips.
Målet är rak tonkurva, ingen kompression, högre SPL än mina Quad 989 samt inte mycket sämre distorsion i en position och oförändrat optimala reflexer.

JM

Keeles simuleringar är utförda på ett liknande sätt som i den förenklade Matlab-modellen som jag använde i simuleringarna ovan. Denna metod är väldigt enkel, man delar bara in källan i en massa små element och summerar delbidragen i en given mottagarposition med hänsyn tagen till amplitud och fas. Sedan kan man förstås också flytta runt mottagarpositionerna och skapa snygga färgkartor. Om geometrin är enkel finns det t.o.m. analytiska lösningar att tillgå (integraler). BEM-lösningen är dock något helt annat via en fullständig lösning av den tredimensionella vågekvationen och inkluderar alla effekter från diffraktion till akustisk impedans.

Baffelns bredd i simuleringarna ovan är 400 mm eftersom man behöver en ungefärligen så pass bred baffel för att den inte ska vara alltför smal vid de 300 Hz som du ville ha som undre gränsfrekvens. Vill man ha lite snyggare utbredda diffraktionseffekter i frekvensled kan man med fördel göra den avsmalnande från kanske 45 till 30 cm, botten till topp. Baffellöst är alltså ej att rekommendera om du siktar på låg distorsion nedåt 300 Hz. Du lär nog behöva en förstärkare som levererar minst 40 Vrms, d.v.s. 200 W i 8 ohm för att erhålla tillräckliga ljudtrycksnivåer vid 10 kHz (högre upp i frekvens är effektinnehållet lågt för oklippta musiksignaler).

För upp till medelhöga ljudtrycksnivåer kommer du inte att nå ned till Quad 989:s superlåga distorsion i mellanregister och diskant. Jag vill minnas att elektrostatkonstruktionen där ger < 0,03 % (-70 dB) THD upp till ca 85 dB / 1 m för frekvenser över 200 Hz eller så. Dina linjekällor kommer dock att ha relativt låg THD och kunna spela betydligt högre än 989 innan lavindistorsionen sätter in.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 01:01

jonasp skrev:I-or, har du simulerat/räknat på konvexa och konkava linjekällor?

Ja, men jag ser dock inte riktigt fördelarna med dessa konfigurationer annat än i PA-sammanhang för konvexa källor. En bättre lösning i hifi-sammanhang (för att göra frekvensgången i princip oberoende av mottagarposition) är att göra linjekällan så lång att den sträcker sig nästan från golv till tak och dra nytta av golv/tak-reflektionernas skapande av en virtuellt oändlig linjelängd. Det är just här Keele har snubblat en hel del i sina analyser i mitt tycke.
Senast redigerad av I-or 2020-12-02 01:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 01:11

Almen skrev:OK, då är jag hyfsat med. Men för BEM, kan det inte bli fel vid summeringen mellan randytorna? Om det är stort avstånd, menar jag?

Nej, det är snarare så att ljudfältet beskrivs sämre riktigt nära källan eftersom diskretiseringen (exakt hur man delar in randytan i element med ändlig storlek, i modellen ovan handlar det om triangulära element med ca 2-4 mm långa sidor) ger större skillnader här. På längre avstånd, d.v.s. liknande avstånd för alla element på randen, kommer alla små lokala fel i lösningen att jämnas ut vid summeringen i mottagarpositionen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-12-02 09:54

I-or skrev:
Almen skrev:OK, då är jag hyfsat med. Men för BEM, kan det inte bli fel vid summeringen mellan randytorna? Om det är stort avstånd, menar jag?

Nej, det är snarare så att ljudfältet beskrivs sämre riktigt nära källan eftersom diskretiseringen (exakt hur man delar in randytan i element med ändlig storlek, i modellen ovan handlar det om triangulära element med ca 2-4 mm långa sidor) ger större skillnader här. På längre avstånd, d.v.s. liknande avstånd för alla element på randen, kommer alla små lokala fel i lösningen att jämnas ut vid summeringen i mottagarpositionen.

OK, det blir såpass stora element. Då tror jag att jag är med.

solhaga

Inläggav solhaga » 2020-12-02 11:10

I-or skrev:

Ja, men jag ser dock inte riktigt fördelarna med dessa konfigurationer annat än i PA-sammanhang för konvexa källor. En bättre lösning i hifi-sammanhang (för att göra frekvensgången i princip oberoende av mottagarposition) är att göra linjekällan så lång att den sträcker sig nästan från golv till tak och dra nytta av golv/tak-reflektionernas skapande av en virtuellt oändlig linjelängd. Det är just här Keele har snubblat en hel del i sina analyser i mitt tycke.

Det är också min slutsats efter mina linjekälleäventyr.

Ayebee

Inläggav Ayebee » 2020-12-02 14:37

JM skrev:Vad tror du händer om jag kör utan baffel och bara placerar högtalarna dikt an mot varandra och fixarar alla 16 i högtalarmagneterna?

Om du gör så som du föreslår så kan du lättare därefter testa dig fram iterativt med olika baffelbredder och -former, jämfört med om du "bygger fast dig" i en specifik baffel från början. Det blir många skruvar och kablar att dra om annars...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-12-02 16:21

I-or skrev:

Fast kan inte konkaviteten :) , vara till hjälp för att kompensera för fasfelen mellan de mittersta och yttre elementen?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 17:41

En konkav konfiguration blir direkt hemsk ur ett vertikalt riktverkansperspektiv, minsta förflyttning från fokalpunkten ger enorma frekvensgångsskillnader. Detta kan man ha i åtanke när man ser konkava bafflar för konventionella högtalare, liksom det faktum att man även börjar få interferensproblematik för raka bafflar i MTM- eller BMTMB-konfiguration o.s.v. när c/c-avstånden mellan elementparen överstiger ca en halv våglängd.

Alla former av spridda källor som samverkar ställer till det en hel del, även konventionella tvåvägskonstruktioner har ojämn vertikal spridning (och ofta av andra skäl även ojämn horisontell dito) runt delningsfrekvensen.

("Fasfel" är ett olyckligt begrepp som man helst bör undvika här och även i många andra sammanhang. Det är inget "fel" på faslägena för ljudtrycksbidragen från de yttre elementen, det är bara precis det fasläge som uppstår via den fördröjning som löpvägsskillnaden till mottagarpositionen ger upphov till.)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-21 06:26

Hur går det för dig JM?

Hur var det nu med linjehögtalare och TC9FD18-08? Lurar lite på att bygga några framöver . Om det blir nu i vår får jag se men jag är lite nyfiken på konkreta aspekter gällande byggnation med TC9FD18-08.

Funderingar/ frågor:
Konvex konstruktion, om jag minns rätt så ska de helst byggas från golv till tak?
Konvex. Hur mycket ? Vid konvex konstruktion har någon byggt med det ? I vilket material? Hur får man till det konvexa? I mina ögon så är det ett hästjobb att få ihop något vettigt då. Mycket enklare att bara bygga vanliga raka lådor i sektioner , två eller tre och sedan bara stacka dem på varandra men visst finns det någon smidig byggnationslösning , konvex så visst.
Hur ska elementen vara placerade? Så tätt som möjligt misstänker jag?
Hur ska baffeln vara konstruerad? Bredd? Rundade hörn på kanterna baffel misstänker jag. ?
Volym på lådor? Konstruktion, sluten, basreflex, dipol?
Totalt Ohm mäts individuellt för varje element och sedan matchas högtalarna ihop parvis så det passar , i det avseendet.
Till dessa golv tak TC9FD18-08 passar det ihop med linjehögtalare av diskanter som delas högt?
Passar separat basmodul/ basmoduler ( som drivs med separat slutsteg) ihop med linjehögtalare? Vid basmoduler går det att få ihop något vettigt som matchar ? :D Linjehögtalare med typ en 20 däromkring TC9FD18-08 i varje låda lär ju få hyfsad känslighet menar jag.Visst det är väl bara att dra på den separata basförstärkaren så det matchar bra ihop.

Edit , såg nu Solhaga har byggt konvext, sid 2 i denna tråd med EAD60, aha aha . Intressant. :) Även Goranr med massa diskanter sid 1. Själv har jag en bunte billiga mylardiskanter så...hmm :)

goranr

Inläggav goranr » 2021-03-22 01:13

Det är inte helt enkelt att få till vare sig konvexa eller konkava former. Det enda raka är raka :lol:
Skämt åsido, jag har alltid tänkt mig konvexa linjehögtalare som ett sätt att nå en stor publik där man har en teatersittning (alltså på olika höjd från scenen), på bekostnad av viss kameffekt.

Jag gjorde ett par olika approximativt-konkava linjehögtalare och valde att vika en rak konstruktion på mitten så att det blev två kordor på en cirkelbåge. Då får man inte en så skarp fokuspunkt. Mina erfarenheter är att frekvensgången inte påverkas inom 20-30 cm i höjdled men det beror förstås på vilken vinkel man har mellan över- och under-del.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-22 09:11

Finns en lång intressant tråd om en som bygger line array.
Och några av medlemmarna har besökt han och säger att det är bland det bästa dom hört.
https://www.diyaudio.com/forums/full-ra ... array.html
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-22 10:52

goranr skrev:Det är inte helt enkelt att få till vare sig konvexa eller konkava former. Det enda raka är raka :lol:
Skämt åsido, jag har alltid tänkt mig konvexa linjehögtalare som ett sätt att nå en stor publik där man har en teatersittning (alltså på olika höjd från scenen), på bekostnad av viss kameffekt.

Jag gjorde ett par olika approximativt-konkava linjehögtalare och valde att vika en rak konstruktion på mitten så att det blev två kordor på en cirkelbåge. Då får man inte en så skarp fokuspunkt. Mina erfarenheter är att frekvensgången inte påverkas inom 20-30 cm i höjdled men det beror förstås på vilken vinkel man har mellan över- och under-del.

Det skulle ju i alla fall för mig underlätta något enormt om jag inte kör konvex, eller konkav för den delen. Bara borra en massa hål för elementen , mäta upp Ohm på dem och matcha ihop, pillöda ihop dem , två sektioner per högtalare , smala , golv till tak.
Senast redigerad av Baffel 2021-03-22 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-03-22 10:52

Solveit skrev:Finns en lång intressant tråd om en som bygger line array.
Och några av medlemmarna har besökt han och säger att det är bland det bästa dom hört.

Tack, mycket intressant. Ska studeras. :)

673 sidor 8O WOW , de där måste vara något i hästväg.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2021-04-01 18:13

Baffel skrev:

Det där projektet har inspirerat mig mycket, och har ett eget bygge på gång (ännu på modelleringsstadiet) i den här tråden. Nu ser det dock inte ut att bli en hel linje längre, utan en WWmmmmTmmmmWW. :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-04-01 23:33

Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-01 23:53

Jag säger bara .....WOW ( igen kring dem) , det var riktigt häftigt. 8O Mycket imponerande.

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 00:40

Crumboo skrev:
Baffel skrev:

Det där projektet har inspirerat mig mycket, och har ett eget bygge på gång (ännu på modelleringsstadiet) i den här tråden. Nu ser det dock inte ut att bli en hel linje längre, utan en WWmmmmTmmmmWW. :D

Roligt projekt, Crumboo.
Nästan att det rycker i byggtarmen (men bara lite).
Och kul att du blandar simuleringar med mätningar.
Tänker du 3D-utskriva vågledarna?

solhaga

Inläggav solhaga » 2021-04-02 00:44

juanth skrev:En något kortare version: https://yabb.jriver.com/interact/index. ... c=105889.0

Och JRivers DSP är riktigt bra (bild från den tråden):

Bild

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2021-04-02 10:32

solhaga skrev:
Roligt projekt, Crumboo.
Nästan att det rycker i byggtarmen (men bara lite).
Och kul att du blandar simuleringar med mätningar.
Tänker du 3D-utskriva vågledarna?

Nja, "vågledarna" som jag tror du menar är som jag tänker i nuläget absorbenter för att snäva av den horisontella ljudutstrålningen. De här högtalarna sitter i hörnen av rummet och jag vill i någon mån begränsa tidiga reflexer från väggarna. En av de stora poängerna med linjehögtalaren är ju att minimera reflexer från horisontella ytor (golv- och takreflexer) men man behöver se upp med vertikala ytor/kanter där samstämmiga reflexer från från flera element kan stöka till ljudbilden. Här har jag en del experiment kvar att göra.

JM

Inläggav JM » 2021-04-02 10:46

Låt linjehögtalaren vara en dipol. Då får du kraftig kansellering av tidiga horisontella reflexer vid placering nära hörnet.
Alternativt placera lådhögtalaren i hörnet. Låt väggarna vara en förlängning av baffeln. Ger liknande resultat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 10:53

Så...smal baffel, tätt mellan elementen , dipol, rundade hörn på baffeln. Från golv till tak. Sen frid och fröjd med bra ljud dessutom ? Är det så "enkelt"?

Linjehögtalare med just TC9FD18-08 behövs det inte delas av, så de får hjälp av / med basmoduler och/ eller toppdiskanter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2021-04-02 11:02

En lika hög stack med basmoduler rekommenderas till. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-04-02 11:21

$

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum