Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.
I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?
[ Bild ]
Belker skrev:goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
Om uppgifterna stämmer som företaget själva påstår, att dessa absorbenter dämpar ända ner till 50 Hz utan att behöva vara mer än ca 10 centimeter tjocka, så skulle de vara riktigt intressanta tycker jag då de isåfall inte skulle ta så mycket plats.
I konstruktionen verkar det i mitten av absorbenten ligga ett lager av metall som är avgörande för att de absorberar så pass långt ner i frekvens. Absorbenterna är doch svindyra, men kanske går det att bygga egna med samma princip, på ett relativt enkelt sätt?
[ Bild ]
Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8
goat76 skrev:Belker skrev:goat76 skrev:Vad tror ni om den absorbtionsteknik som används i dessa absorbenter: http://www.rpgeurope.com/products/produ ... plate.html
[ Bild ]
Var inne på detta ett tag, men efter mycket läsande på framför allt Gearslutz, avblåste jag. Tyckte inte resultaten var övertygande.
https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html?s=f0e7c0901465b72a37a0cfcd5976bcc8
Synd om det i praktiken inte fungerar lika väl, annars är det en lägenhets-vänligare lösning för relativt låga frekvenser.
I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
I hörnet finns givetvis ett gäng rör också.
Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
I-or skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Bra, men är de öppna ändarna vända mot hörnen?
goat76 skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Kul! Till saken hör också att absorbenterna är effektivast vid hörnplacering, men i ditt fall kan det kanske vara svårt att få plats med dem i hörnen.
Det är en intressant utmaning att få till ett välljudande lyssningsrum utan att åtgärderna antingen är alltför synliga, eller att de på andra vis smälter in bra i vardagsrummet.
JonasB skrev:Håller avstämningen sig där den ska när rören placeras ihop?
Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.
JonasB skrev:Zappa skrev:Här är en mätning utan (höger högtalare = röd, vänster högtalare = svart) samt med en kvartsvågsabsorbent avstämd till ~ 50 Hz (höger högtalare = blå, vänster högtalare = grön). Absorbenten är placerad under soffan, den har längden 157 cm och diametern 15 cm, dvs en basabsorbent med relativt liten volym.
Det går alltså att minska dalar med sådana. Jag trodde att dom tog ner toppar
genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt.
RogerGustavsson skrev:Resultatet verkar skilja sig mot det som visats av andra tidigare. Vad jag kommer ihåg var effekten av några stora gjutrör mindre än vad som framkommit här. Oftast brukar basfällorna vara väldigt stora jämfört med dessa.
Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Ja, toppen kapas några dB och dalen minskar en del. Jag tycker nog att den ljudmässiga skillnaden är större än vad mätningen indikerar. Det var definitivt värt 70 kr, som de två gjutrören på 150x800 mm och plastlocket kostade totalt.
genstruktur skrev:Hade varit kul att se en mätning 20-500Hz tex.
Evil_Homer skrev:Zappa skrev:genstruktur skrev:Speciellt vänster högtalare var det ju stor skillnad på! Snygg lösning
Får man komma med en idé/förslag till dig, kostar inte mer än din tid och tror du skulle få mer effekt av rören.
Rören som sitter på nedre delen av väggen, testa att sätt öppningen neråt istället för uppåt på dessa.
Effekten bör bli störst på dom nedre rören i hörnet.
Skitsmart idé ifrån dig föresten!
Om du tar med waterfall nästa gång du mäter så blir det än tydligare med fördelarna med såna här akustikfixar
Ska fasiken kolla om jag inte har ett rör i källaren, kolla dess avstämning och q, väckte lite experimentlust!
Evil_Homer skrev:Har någon länk till en kalkylator för kvartsvågsrör, skulle vara intressant att se hur simulering vs verklighet stämmer överens.
Har mätt två olika rörlängder och tänkte se hur mycket längre/större diameter man behöver för att nå viss frekvens.
Står även en V5 i källaren men den är lite bökig att slänga upp bara för att mäta lite.
Chopha skrev:Hemma hos mig hade jag två problem kring 40 Hz och 80 Hz. Har ingen tydligare mätning på hur det såg ut innan förutom denna som Ingvar gjorde vid besök.
Zappa skrev:Evil_Homer skrev:Har någon länk till en kalkylator för kvartsvågsrör, skulle vara intressant att se hur simulering vs verklighet stämmer överens.
Har mätt två olika rörlängder och tänkte se hur mycket längre/större diameter man behöver för att nå viss frekvens.
Står även en V5 i källaren men den är lite bökig att slänga upp bara för att mäta lite.
Jag la upp ett kalkylblad som går att hämta med länken nedan. Dokumentet kommer ursprungligen från ESL på HifiForum.nu.
https://drive.google.com/file/d/1XsD7WcVIkQTxC3A_pvJirRAprXqa_PDH/view?usp=sharing
Kronkan skrev:Det lilla programmet är verkligen användbart men man måste sätta sig ner och testa sig fram. Helst bör man också försöka förstå hur akustiken i basområdet fungerar. Programmet hjälper till med detta.
Storleken på absorptionen i en viss frekvens beror ju på var öppningen till kvartsvågsröret placeras samt på var man sitter och lyssnar.
Jag har inte hittat något som är bättre.
Zappa skrev:I syfte att minska en dal mellan 100-400 Hz provade jag att tillverka en membranabsorbent. Den typen valdes pga att jag har ett begränsat djup att använda (omkring 10 cm). Teoretiskt ska absorbenten ha en resonansfrekvens vid 207 Hz och vara verksam mellan 104 och 414 Hz. Det ser ut att stämma skapligt, vid vissa frekvenser minskade dalen betydligt. Gör man absorbenten lite större blir den antagligen ännu effektivare.
Evil_Homer skrev:Kronkan skrev:Det lilla programmet är verkligen användbart men man måste sätta sig ner och testa sig fram. Helst bör man också försöka förstå hur akustiken i basområdet fungerar. Programmet hjälper till med detta.
Storleken på absorptionen i en viss frekvens beror ju på var öppningen till kvartsvågsröret placeras samt på var man sitter och lyssnar.
Jag har inte hittat något som är bättre.
Tvivlar inte på att det är superbra, ska visa hur det ser ut för mig och hur jag önskade det såg ut.
Första bilden är samma information som nedre fast det är delar av dess källkod, även om källkoden är helt nödvändig så blir det svårt att ta in det.
Evil_Homer skrev:Zappa skrev:I syfte att minska en dal mellan 100-400 Hz provade jag att tillverka en membranabsorbent. Den typen valdes pga att jag har ett begränsat djup att använda (omkring 10 cm). Teoretiskt ska absorbenten ha en resonansfrekvens vid 207 Hz och vara verksam mellan 104 och 414 Hz. Det ser ut att stämma skapligt, vid vissa frekvenser minskade dalen betydligt. Gör man absorbenten lite större blir den antagligen ännu effektivare.
Vore intressant att höra upplägget efter du mätt lyssningsplatsen och kommit fram till vad det är du vill åtgärda, mäter du runt om i rummet och ser vart den/de står som starkast och ställer lämplig akustikfix där eller hur gör du?
Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
Eller blir effekten minimal?
Zappa skrev:Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
Rör under soffan kan minska rumsresonansen, det funkar bra för mig. För att undersöka om absorbenten kan ge effekt ställde jag in en tongenerator på resonansfrekvensen och kontrollerade om ljudtrycket var starkare vid platsen där jag kunde placera ett rör än andra platser i rummet. Jag använde en Android mobil och gratis appen Spectroid. I mitt fall var ljudtrycket kring 50 Hz klart starkare under soffan än vid många andra platser i rummet. Man ska undvika att placera rör vid högtalarväggen, dämpa bas där brukar vara en dålig idé.
Om man inte har löst dämpmaterial (ungefär 10 %, olika typer av textiler funkar, strumpor, t-shirts m.m.) i den förslutna änden (som måste vara helt tät) kommer Q-faktorn att bli alltför hög. Med löst dämpmaterial bör röret bli ungefär 170 cm i ditt fall. Det låter som att resonansfrekvensen vid 47 Hz kommer från väggar med 3,65 meters avstånd (sidoväggarna?). För att pricka resonansfrekvensen exakt rätt kan man trä på en flyttbar bit rör på röret (se bilden på mitt tjusiga rör) som förflyttas tills rätt resonansfrekvens uppnås. När man mäter och justerar bör röret på tänkt plats, dvs under soffan i ditt fall. Försluter man ena änden av röret med t ex ett plastlock kan man försiktigt trumma på locket för att trigga igång resonansfrekvensen i röret. Mätningen görs vid rörmynningen. Man kan testa att spela resonansfrekvensen med en tongenerator, mäter man vid rörmynningen och några dm utanför röret, bör man se att ljudtrycket stiger några dB vid rörmynningen. Tre rör med 190 mm diameter bör vara fullt tillräckligt, själv har jag blott ett rör med diametern 150 mm. Räkna med att toppen dämpas åtminstone några dB.
Baffel skrev:Du menar att det inte finns någon bas? Ingen bas, inga resonanser.
RogerGustavsson skrev:Dipoler drar inte igång resonanser lika mycket. Klart noterbart när jag gick från basreflexhögtalare till dipoler (panelhögtalare). Givetvis då med högtalare med samma basförmåga.
Strmbrg skrev:Tjingeling!
Jag valde en "metod" som innebär att istället för att först skapa och därefter eliminera basresonenaser, så låter man bli att att skapa dem.
Åtminstone skapa väldigt lite.
"Metoden" heter dipolhögtalare.
Den är väldigt effektiv och dessutom väldigt enkel att tillämpa. Möjligen lite dyrbar.
Thomas_A skrev:Zappa skrev:Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
Rör under soffan kan minska rumsresonansen, det funkar bra för mig. För att undersöka om absorbenten kan ge effekt ställde jag in en tongenerator på resonansfrekvensen och kontrollerade om ljudtrycket var starkare vid platsen där jag kunde placera ett rör än andra platser i rummet. Jag använde en Android mobil och gratis appen Spectroid. I mitt fall var ljudtrycket kring 50 Hz klart starkare under soffan än vid många andra platser i rummet. Man ska undvika att placera rör vid högtalarväggen, dämpa bas där brukar vara en dålig idé.
Om man inte har löst dämpmaterial (ungefär 10 %, olika typer av textiler funkar, strumpor, t-shirts m.m.) i den förslutna änden (som måste vara helt tät) kommer Q-faktorn att bli alltför hög. Med löst dämpmaterial bör röret bli ungefär 170 cm i ditt fall. Det låter som att resonansfrekvensen vid 47 Hz kommer från väggar med 3,65 meters avstånd (sidoväggarna?). För att pricka resonansfrekvensen exakt rätt kan man trä på en flyttbar bit rör på röret (se bilden på mitt tjusiga rör) som förflyttas tills rätt resonansfrekvens uppnås. När man mäter och justerar bör röret på tänkt plats, dvs under soffan i ditt fall. Försluter man ena änden av röret med t ex ett plastlock kan man försiktigt trumma på locket för att trigga igång resonansfrekvensen i röret. Mätningen görs vid rörmynningen. Man kan testa att spela resonansfrekvensen med en tongenerator, mäter man vid rörmynningen och några dm utanför röret, bör man se att ljudtrycket stiger några dB vid rörmynningen. Tre rör med 190 mm diameter bör vara fullt tillräckligt, själv har jag blott ett rör med diametern 150 mm. Räkna med att toppen dämpas åtminstone några dB.
Tack, kan vara värt ett experiment. Ang fyllning, jag har rätt mycket gullfiber kvar i källaren. Borde väl fungera men hur mycket? Om man försluter en ända med ett tunt högtalartyg så bör det heller inte vara något problem med "gullfiberläckage"? Lyssningsrummet är 3,65 bredd x 3,65 djup , 10 cm bredare vid fönsternischerna (jag vet, inte ideala dimensioner, men åtminstone blir problemet vid en frekvens. Har i princip en elak topp, vid 47 Hz.
Hur kom du fram till 170 cm? Jag tänker att det borde vara 343/(47*4)=182 cm? Men det kanske är fyllningen?
Zappa skrev:Jag provade att generera ”waterfall” (glättningen är 1/48 oktav) i REW och avklingningen ser ut att vara relativt kort och kontant över stora delar av frekvensområdet. Tyvärr har jag inte fullt ut jämfört resultaten före och efter absorbenterna men jag kan konstatera att man har god hjälp av vattenfallen när absorbenterna ska stämmas av exakt. Hur gick det för Thomas med kvartsvågsabsorbenterna?
Zappa skrev:Thomas_A skrev:Om man nu skulle fylla utrymmet under soffan med rätt längd på rör, skulle det månne ge någon effekt på en 47 Hz topp i rummet? Skulle den längden vara 1,82 meter för en kvartsvågspipa? Tror jag skulle fylla med 3 rör a 250 mm alt 190 mm diameter.
dewpo skrev:@goat76
Vad har du för takhöjd?
dewpo skrev:Om du tar ett rör som är 260cm långt och snedkapar det 45grader i varje ände med en skiljevägg på halvdistans (130cm) som du sedan placerar i hörnetSå borde det tackla 67Hz puckeln, Tror jag
RolffRojs skrev:I-or, är en "basfälla" likt denna: viewtopic.php?p=2217753#p2217753 en bra idé?
I-or skrev:Det handlar inte bara om att stämma av den reaktiva absorbenten till rätt frekvens, utan även att se till att man erhåller en tillräcklig effektivitet för densamma.
Det man behöver information om är alltså efterklangstid i rummet i det aktuella frekvensområdet, rumsvolym och tilltänkt placering av absorbenten. På så sätt kan man beräkna inverkan istället för att bara tuta och köra. Det enda man kan vara säker på är att absorbenten blir stor eller större och att man kommer att få prova sig fram en del med förlusterna i resonatorn för att få till ett lagom Q-värde.
Dessutom bör man mäta frekvensgången i lyssningspositionen för att säkerställa att det är just runt 66-67 Hz som man vill dämpa rummet. Det är inte att rekommendera att utgå ifrån beräknade värden.
jonasp skrev:Finns det några vettiga kommersiella justerbara Helmholzabsorbenter att köpa eller de platsbyggs alltid?
RogerGustavsson skrev:jonasp skrev:Finns det några vettiga kommersiella justerbara Helmholzabsorbenter att köpa eller de platsbyggs alltid?
Svanå har väl några? V4 och V6, http://www.diffusor.com/Basabsorbenter.htm <vill minnas att Lennartj har en sådan.
dewpo skrev:Om de är vettiga eller ej vet jag inte men dessa finns![]()
https://www.thomann.de/se/vicoustic_vari_bass_ultra_white_matte.htm
goat76 skrev:dewpo skrev:Om du tar ett rör som är 260cm långt och snedkapar det 45grader i varje ände med en skiljevägg på halvdistans (130cm) som du sedan placerar i hörnetSå borde det tackla 67Hz puckeln, Tror jag
Det jag tänker är att röret antagligen behöver kunna stämmas av, likt den lösningen Zappa gjorde (på föregående sida i denna tråd) med en extra rör-bit trädd över rörets ände som han kunde justera längd med. Det blir nog svårt som även I-or påpekar att få till det helt rätt bara genom uträkning.
goat76 skrev:I-or skrev:Det handlar inte bara om att stämma av den reaktiva absorbenten till rätt frekvens, utan även att se till att man erhåller en tillräcklig effektivitet för densamma.
Det man behöver information om är alltså efterklangstid i rummet i det aktuella frekvensområdet, rumsvolym och tilltänkt placering av absorbenten. På så sätt kan man beräkna inverkan istället för att bara tuta och köra. Det enda man kan vara säker på är att absorbenten blir stor eller större och att man kommer att få prova sig fram en del med förlusterna i resonatorn för att få till ett lagom Q-värde.
Dessutom bör man mäta frekvensgången i lyssningspositionen för att säkerställa att det är just runt 66-67 Hz som man vill dämpa rummet. Det är inte att rekommendera att utgå ifrån beräknade värden.
Här nedanför är en mätning från lyssningsplats.
Efterklangstiden för 66,2 Hz verkar vara 600 ms enligt vattenfallsmätningen.
Rumsmått: L: 4,25 x B: 5,08 x 2,59 m
Volume: 55.92 m3
Surface: 91.51 m2
Jag har även lyssnat med både "Online Tone Generator" och "Room Modes Calculator" vilka båda bekräftar problem vid 66-67 Hz. Mitt rum verkar dock tro att det är 4,35 istället för 4,25 meter på ena ledden, för till skillnad från det beräknade problemet vid 40,3 Hz så är det värre resonanser vid 39,5 Hz.
https://www.szynalski.com/tone-generator/
https://trikustik.at/raummoden-rechner/
(39-40 Hz är en svårare nöt att knäcka, det får bli nästa projekt ifall 66-67 Hz projektet blir lyckat)
En möjlig placering av absorbenten är bakom ett skåp som befinner sig längs vänstra sido-väggen. Bakom den ryms det 3-4 stycken rör med längden 1,8 till 2 meter ifall de ligger ner. Helst ska dessa ha en diameter på 150 mm, men det skulle även kunna fungera med diameter på 190 mm.
Andra möjliga placeringar är stående rör i vänstra hörnet bakom lyssningsplats, eller ståendes bakom någon av gardinerna längs höger vägg (och kanske allra helst bakom den gardin som sträcker sig till högra bakre hörnet. Tanken är att testa alla positioner ifall röret går att justera likt Zappas lösning på föregående sida av denna tråd.
Jag funderar på att köpa ett rör som jag kan testa mig fram med, jag vet dock inte hur långt detta rör på ett ungefär behöver vara och hur ena änden på bästa sätt kan täppas till?
Här är skåpet vilket jag testat dra fram från väggen för att se om det ser okej ut.![]()
I-or skrev:Efterklangstiden (RT60) tycks vara i runda slängar 0,8 s runt 65 Hz. Detta motsvarar en ekvivalent absorptionsarea om ca 11 m2 och du måste ungefärligen fördubbla denna för att att uppnå en tydlig verkan. Problemet är även att toppen i frekvensgången är ganska bred och att du behöver omfattande dämpning upp till ca 73 Hz. För att åstadkomma detta behöver du två absorbenter avstämda till ca 65 respektive 71 Hz med en nettovolym om ca 130 respektive 50 liter (förutsatt att absorbenterna mynnar i rumshörn). Man kan dela upp volymerna i mindre kaviteter om man vill sprida ut absorbenterna.
Frekvensgången kommer dock fortfarande att vara ganska ojämn. För att reducera nivån mer påtagligt behöver du två absorbenter av varje.
Helmholtzabsorbenter är att föredra eftersom eftersom de är enkla att stämma av genom att man varierar portarean (t.ex. genom att man täcker för en del av öppningen/-arna). Helmholtzabsorbenter kan byggas av rör som förslutes i ändarna och med öppningar som täcks av något lagom luftgenomsläppligt material. Man bör hålla längden en bit under 1,5 m eller så eftersom man annars erhåller inverkan av interna resonanser som komplicerar det hela och dessutom ska mynningarna placeras nära rumshörnen.
Belker skrev:Som i-or säger, så kommer det behövas rejäla grejer för att akustiskt rå på den där basen. Ska du verkligen ge dig på det? Du har ju redan konstaterat att du inte gillar ljudet när topparna tas bort med eq. Det kommer ju bli samma sak!
goat76 skrev:Jag funderar på att exprementera med gjutrör för att göra en kvartsvågsabsorbent och har många (och möjligtvis några dumma) frågor.![]()
1. Ungefär hur långt behöver röret vara för frekvenserna 66,22 Hz och 67,52 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?
goat76 skrev:2. Förutsatt att längden på röret blir rätt för den frekvens man önskar åtgärda, är det någon skillnad vad gäller effektivitet mellan olika diametermått för rören? Är det bättre med bredare och kortare rör eller är det lika effektivt med smalare och längre rör?
goat76 skrev:3. I mitt rum är frekvensen 66,22 Hz problematisk mellan golv och tak, bör då gjutröret placeras i lodrät riktning för bästa effekt, eller räcker det med att röret placeras på den plats där tryckmaxima hörbart befinner sig?
goat76 skrev:4. Egentligen samma fråga som punkt 3. Problemet med frekvensen 67,52 Hz verkar uppstå mellan sidoväggarna, bör röret då ligga i vågrät riktning mellan dessa väggar?
goat76 skrev:5. Ungefär hur långt bör röret vara för frekvenser runt 39-40 Hz, om röret antingen har en diameter på 150 mm eller 190 mm?
goat76 skrev:6. Hur försluter man ena änden på gjutröret på bästa sätt?
goat76 skrev:7. Bör man ha runt 10% dämpmaterial i botten av röret oavsett vilken frekvens man önskar dämpa, eller varierar mängden beroende på???
petersteindl skrev:goat76, på den fina bilden du la upp med spegling av högtalaren i det svarta skåpet, så ser det ut som du har vinklat in dina högtalare så att On-axis = direktljudet. Har jag sett rätt då?
MvH
Peter
Belker skrev:Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…
Belker skrev:Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…
goat76 skrev:
Jag använder ju också EQ, jag tycker dock inte att det låter speciellt bra när man gör alltför stora ingrepp med det verktyget. Jag upplever att det påverkar direktljudet negativt, därför vill jag främst få till det med akustiken i rummet.
Det du ser i mätningarna här ovan är med EQ-programmet avstängt, EQ ser jag som det allra sista steget man tar när man inte kommer längre med akustiken, placeringen av högtalarna och lyssningsplatsen. Allt detta medför dock vissa kompromisser, det är dessa man sedan justerar för med EQ.
Sen är jag väl inte heller en total-motståndare till lite liv i rummet, jag har faktiskt aldrig hört live-musik i en död-dämpad lokal, jag är helt enkelt inte van vid att musik låter så.
RolffRojs skrev:goat76 skrev:
Jag använder ju också EQ, jag tycker dock inte att det låter speciellt bra när man gör alltför stora ingrepp med det verktyget. Jag upplever att det påverkar direktljudet negativt, därför vill jag främst få till det med akustiken i rummet.
Det du ser i mätningarna här ovan är med EQ-programmet avstängt, EQ ser jag som det allra sista steget man tar när man inte kommer längre med akustiken, placeringen av högtalarna och lyssningsplatsen. Allt detta medför dock vissa kompromisser, det är dessa man sedan justerar för med EQ.
Sen är jag väl inte heller en total-motståndare till lite liv i rummet, jag har faktiskt aldrig hört live-musik i en död-dämpad lokal, jag är helt enkelt inte van vid att musik låter så.
Jag har toppar vid samma frekvenser som du. Sänker jag topparna helt låter det tråkigt så jag har inte dragit ner dem helt. Jag gissar på att en sänkning av dina toppar med 7 dB blir lagom. Om jag minns rätt sänkte du väl, enhetligt på båda kanalerna, även dalarna?
I-or skrev:Belker skrev:Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…
400 liter räcker dock vanligtvis en bra bit om man har stämt av resonansfrekvensen och Q-värdet väl och har mynningen placerad nära ett hörn, vilket är mycket viktigt. Man bör vara medveten om att god absorption vid riktigt låga frekvenser kan kräva ännu större absorbentvolymer.
För övrigt har du helt rätt i att ekvalisering är att föredra (även den som lyssnar på olika positioner i rummet kan dra nytta av detta genom olika inställningar för olika positioner - en vettig klangbalans är alltid bara ett knapptryck bort).
Belker skrev:I-or skrev:Belker skrev:Man ska ha realistiska förväntningar här. Jag hade sex 190mm rör i mitt lilla rum. De gjorde marginell skillnad. Som en lätt krusning vid mätning. Jag har även en 400 l Helmholtz. Den her lite mer effekt, men ändå inte tillräckligt. Rören har jag numera fyllt med isolering och sågat en massa slitsar i, så de bildar en sorts runda BAD diffussorer/absorbenter. Och som stativ för surrounder. Rören har också en del hyss (resonanser) för sig högre upp i frekvens, för man vill inte dämpa dem för mycket. EQ ger skillnad på riktigt, om man inte har plats för några kubik absorbenter. Men visst, det är billigt att prova. Men gratislunch osv…
400 liter räcker dock vanligtvis en bra bit om man har stämt av resonansfrekvensen och Q-värdet väl och har mynningen placerad nära ett hörn, vilket är mycket viktigt. Man bör vara medveten om att god absorption vid riktigt låga frekvenser kan kräva ännu större absorbentvolymer.
För övrigt har du helt rätt i att ekvalisering är att föredra (även den som lyssnar på olika positioner i rummet kan dra nytta av detta genom olika inställningar för olika positioner - en vettig klangbalans är alltid bara ett knapptryck bort).
Ja, min 400l helmholtz gör skillnad. Rören inte så mycket.
Zappa skrev:Jag använde tunna plastlock. Till gjutrören med diametern 150 mm köpte jag lock till vispskål 1,5 l på Clas Ohlson och till 50 mm:s papptuberna följde det med plastlock, väldigt smidigt. Det är viktigt att locken sluter tätt, i annat fall förlorar rören sin effekt.
goat76 skrev:Zappa skrev:Jag använde tunna plastlock. Till gjutrören med diametern 150 mm köpte jag lock till vispskål 1,5 l på Clas Ohlson och till 50 mm:s papptuberna följde det med plastlock, väldigt smidigt. Det är viktigt att locken sluter tätt, i annat fall förlorar rören sin effekt.
En kort liten fråga…
Behövde du limma fast locket från Clas Ohlson på gjutrören eller gick det att bara trycka dit dem, vilken typ av lim använde du annars som fungerar bra både för papp och polypropen-plast?
Zappa skrev:goat76 skrev:Zappa skrev:Jag använde tunna plastlock. Till gjutrören med diametern 150 mm köpte jag lock till vispskål 1,5 l på Clas Ohlson och till 50 mm:s papptuberna följde det med plastlock, väldigt smidigt. Det är viktigt att locken sluter tätt, i annat fall förlorar rören sin effekt.
En kort liten fråga…
Behövde du limma fast locket från Clas Ohlson på gjutrören eller gick det att bara trycka dit dem, vilken typ av lim använde du annars som fungerar bra både för papp och polypropen-plast?
På mina rör satt locket så tätt att jag bara behövde trycka ditt locket. Jag tejpade ändå för att säkerställa att locket inte lossnar. Rörens diameter kan variera något så hur väl locket sitter kan diffa. Vill du limma funkar möjligtvis smältlim eller kontaktlim. Tänk på att locket är ungefär en centimeter djupt, rörlängden blir alltså något längre än de beräknade längderna. Räkna med att rören dämpar topparna med några dB, dvs de är inga trollstavar.
goat76 skrev:Zappa skrev:goat76 skrev:
En kort liten fråga…
På mina rör satt locket så tätt att jag bara behövde trycka ditt locket. Jag tejpade ändå för att säkerställa att locket inte lossnar. Rörens diameter kan variera något så hur väl locket sitter kan diffa. Vill du limma funkar möjligtvis smältlim eller kontaktlim. Tänk på att locket är ungefär en centimeter djupt, rörlängden blir alltså något längre än de beräknade längderna. Räkna med att rören dämpar topparna med några dB, dvs de är inga trollstavar.
Jag har inga större förväntningar, jag ser det som ett kul litet experiment som förhoppningsvis ger ett resultat.
Kontaktlim fungerar enligt vad jag läst inte till ”feta” plaster, smältlim kanske kan fungera. Kanske gör jag som dig och använder tejp, har bestämt mig för rör på 150mm och kör nog med samma plastlock som dig.
Strmbrg skrev:Förutsätter inte det där med rören att de placeras där de gör nytta?
Alltså, de "suger" sannolikt inte åt sig basresonanser som har sin energi koncentrerad någon annanstans i rummet.
De lär väl enbart aktiveras av den energi som når dem just där de befinner sig? Med lite turligt sammanträffande så sammanfaller nyttoplaceringen med diskretionen bakom gardinen eller under soffan.
Visst, fungerar det så fungerar det. Men i så fall är det snarast något i mitt resonemang som inte fungerar.
jonasp skrev:@Zappa: fina färger och vilken prakt-katt!
Adhoc skrev:Om man har oanvända basreflexhögtalare som mest står och skräpar och tar plats någonstans, borde dom kunna prövas som helmholtzabsorbenter.
Jag har 2 st lådor a' ca 170 L med 15" basar som står oanvända i bakre rumshörnen. Om orken och andan faller på kanske jag testar med dom. Jag har för mig avstämningen ska vara kring 40 Hz och i mitten på rummet kan jag få en stor puckel kring ca 41 a' 42 Hz. Testar i så fall lite varierande; med pluggade portar, med 1 pluggad port och 1 öppen samt båda portarna öppna. Kombinerar det med oanslutna terminaler, terminaler kortslutna med en bit koppartråd, terminaler "kortslutna" med motstånd av varierande resistans. Kan bli intressant å se om det blir flipp eller flopp av det experimentet vid mitten på rummet och om 42 Hz-puckeln då påverkas nämnvärt. Högtalarkonen skulle alltså ge en kolvformig ganska obehindrad "stor rörelse" pga ljudvågorna i rummet från REW-svep.
Edit: Pga brainfart ...
Strmbrg skrev:Så, under soffan är förvisso diskret men kanske tämligen verkningslöst. Det var egentligen det jag hade i åtanke.
vanlignv skrev:Tjaba!
Ny på forat, men jag har inbyggda helmholz rör och tänkte dela på en bild. De sitter längst bort i högra hörnet och är gömda bakom paneler och är tänkta att suga upp 44hz. Det är en stor mängd rör som tar upp hela utrymmet i hörnet.
Skiss från IÖ
Det verkar fungera om man sitter nära dem men längre ut i soffan, närmare sweetspotten så har de inte någon effekt vad jag kan höra, puckeln finns kvar ändå.
Kanske en mindre puckel men det kan jag inte svära på.
Belker skrev:Välkommen! Fina paneler, har du gjort dem själv?
Strmbrg skrev:Så, under soffan är förvisso diskret men kanske tämligen verkningslöst. Det var egentligen det jag hade i åtanke.
goat76 skrev:Jag drog och inhandlade ett gäng gjutrör idag bara för att testa lite, de är såpass billiga att jag köpte 5 st varav ett var tänkt att kapas i fyra delar för att kunna reglera längden så som Zappa beskrivit det. Jag klämde dit ett lock på ena änden av de fyra rören och slängde på måfå i 7 sockar i varje rör, sen testade jag att placera dem på lite olika platser i rummet och jämförde mätning med och utan rör i rummet.
Här nedan är resultatet av att ha de fyra rören ståendes på rad bakom det svarta skåpet, det var den bästa placeringen rent mätmässigt av de jag hann prova innan jag tyckte klockan blev för mycket för mina grannar.![]()
Som synes på bilden så blev det en minskning av "66 Hz"-toppen med 2,2 dB, men en intressant sak var att dalen vid 97 Hz minskade även den med 2,2 dB.
Zappa skrev:goat76 skrev:Jag drog och inhandlade ett gäng gjutrör idag bara för att testa lite, de är såpass billiga att jag köpte 5 st varav ett var tänkt att kapas i fyra delar för att kunna reglera längden så som Zappa beskrivit det. Jag klämde dit ett lock på ena änden av de fyra rören och slängde på måfå i 7 sockar i varje rör, sen testade jag att placera dem på lite olika platser i rummet och jämförde mätning med och utan rör i rummet.
Här nedan är resultatet av att ha de fyra rören ståendes på rad bakom det svarta skåpet, det var den bästa placeringen rent mätmässigt av de jag hann prova innan jag tyckte klockan blev för mycket för mina grannar.![]()
Som synes på bilden så blev det en minskning av "66 Hz"-toppen med 2,2 dB, men en intressant sak var att dalen vid 97 Hz minskade även den med 2,2 dB.
Kul, bra jobbat! Resultatet är i linje med vad jag väntade mig. Men högfrekvensen är något förändrad mellan mätningarna, har micken flyttats lite grann?
goat76 skrev:
I-or skrev:En reaktiv absorbent ger 4 gånger större verkan (ekvivalent absorptionsarea) om den placeras nära ett hörn relativt på golv.
Absorbenterna ger förstås bara god verkan om de exciteras effektivt, d.v.s. om de placeras i tryckmaximum för den eller de moder som de är tänkta att vara verksamma för. Här fyller hörnplaceringen dubbla funktioner eftersom alla moder har tryckmaximum i hörnen.
vanlignv skrev:Tjaba!
Ny på forat, men jag har inbyggda helmholz rör och tänkte dela på en bild. De sitter längst bort i högra hörnet och är gömda bakom paneler och är tänkta att suga upp 44hz. Det är en stor mängd rör som tar upp hela utrymmet i hörnet.
Skiss från IÖ
Det verkar fungera om man sitter nära dem men längre ut i soffan, närmare sweetspotten så har de inte någon effekt vad jag kan höra, puckeln finns kvar ändå.
Kanske en mindre puckel men det kan jag inte svära på.
goat76 skrev:Om jag lägger ett rör på golvet (bakom skåpet) längs vänster sidovägg med den öppna änden av röret mot främre hörnet av rummet, ungefär hur nära hörnet ska mynningen ligga för maximal effektivitet?
goat76 skrev:En liten fråga till er som mäter… var står, sitter eller ligger ni själva i rummet under själva mätningen för att påverka i minsta möjliga mån?
goat76 skrev:En liten fråga till er som mäter… var står, sitter eller ligger ni själva i rummet under själva mätningen för att påverka i minsta möjliga mån?
I-or skrev:goat76 skrev:Om jag lägger ett rör på golvet (bakom skåpet) längs vänster sidovägg med den öppna änden av röret mot främre hörnet av rummet, ungefär hur nära hörnet ska mynningen ligga för maximal effektivitet?
Inom 1/16 våglängd, d.v.s. högst ca 33 cm från hörnet för 65 Hz.
Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!
sprudel skrev:Kan du uppfatta skillnaden vid lyssning?
I-or skrev:Helmholtzabsorbenter fungerar utmärkt om man har plats för dem, men man måste förstås dimensionera dem rätt också, vilket inte är helt enkelt.
Kralle skrev:I-or skrev:Helmholtzabsorbenter fungerar utmärkt om man har plats för dem, men man måste förstås dimensionera dem rätt också, vilket inte är helt enkelt.
Tänkte prova 4 st lådor på 84 l vardera för att ta ner en puckel på 47 Hz.
Finns det anledning att tro att man hamnar i rätt härad med den här HH-kalkylatorn?
(En bit ner på sidan)
http://www.mh-audio.nl/Acoustics/HHReso.html
Tänkte diam. 110 mm på porthål och portlängd justerbar för intrimning.
juanth skrev:Välkommen!
Snygga paneler, verkligen.
Får jag fråga om dimension och längd på rören?
Hur många rör har du?
Deras kalkylatorer har jag bara gott att säga om. De brukar vara pålitliga. Just den här har jag inte provat men vid ett snabbt test på befintligt projekt så ser det ut att stämma väl
Kralle skrev:Deras kalkylatorer har jag bara gott att säga om. De brukar vara pålitliga. Just den här har jag inte provat men vid ett snabbt test på befintligt projekt så ser det ut att stämma väl
Byggde ihop en lådda idag och det stämde hyfsat mot kalkylen. Fick korta ner porten 3 cm bara.
goat76 skrev:Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!
En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)
Labbandet med rören leder till oväntade upptäckter.
Förslag på bredbandiga absorbenter för frekvensområdet 60-100 Hz eller djupare?
juanth skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Du angriper ”tvärmoden” och rören/skåpet står långs sidovägg? I så fall kanske själva rören agerar dämpmaterial och det var det du såg i första mätningen, snarare än en effekt av kvartsvågsresonans? När rören gömmer sig bakom skåpet minskar den dämpande ytan. Vild spekulation och long-shot!
En intressant upptäckt jag precis gjorde var när jag flyttade det stora skåpet ungefär 10 cm i sidled längre ifrån rummets hörn. Den lilla förändringen minskade dippen vid 96 Hz med hela 2,5 dB! (Detta utan några rör alls i rummet.)
Din 65-66 Hz resonans kan du kanske åtgärda med en sån här?
Svårare med den lägre resonansen.
Bara att börja borra![]()
http://www.mh-audio.nl/Acoustics/Helmho ... nator.html
Iofs så blir de rätt skrymmande.. se bild
goat76 skrev:juanth skrev:goat76 skrev:
Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det?
juanth skrev:goat76 skrev:juanth skrev:
Borra sa du, 800 hål! 1 x 2 meter panel med 28 cm djup från väggen är aningen skrymmande, kanske kan man göra ett konstverk av det?
Hehe jo…
Du kan köra större yta, större hål och mindre djup på lådan. Om du har plats.
Iofs så blir det i mitt exempel mindre yta som perforerats och mindre verkningsgrad. Med fyllning i så blir det bredbandigare absorption.
Det behöver inte vara hål, det går fint med slitsar…fram med fräsen. % öppen yta är det som räknas.
Kanske så här? Se bild.
goat76 skrev:juanth skrev:goat76 skrev:
Hehe jo…
Du kan köra större yta, större hål och mindre djup på lådan. Om du har plats.
Iofs så blir det i mitt exempel mindre yta som perforerats och mindre verkningsgrad. Med fyllning i så blir det bredbandigare absorption.
Det behöver inte vara hål, det går fint med slitsar…fram med fräsen. % öppen yta är det som räknas.
Kanske så här? Se bild.
Jag har beställt en färdig produkt som jag hoppas mycket på, om inte annat så kommer det åtminstone bli en snygg inredningsdetalj i vardagsrummet. Jag återkommer kanske med mer information senare, det beror på OM det ger ett bra resultat.
Elfsberg skrev:Hej alla,
jag bara drömmer lite nu men.. bakom min soffa har jag en hylla och under hyllan finns just ingenting. Gissningsvis är det upp till 500 liter volym tillgängligt.
Hur långt kommer man med 500 liter basfälla?
Elfsberg skrev:Cool.
Har du möjligtvis nån aning om hur många dB inverkan den har?
(Är det så man mäter dess effektivitet?)
Elfsberg skrev:Cool.
Har du möjligtvis nån aning om hur många dB inverkan den har?
(Är det så man mäter dess effektivitet?)
dilon skrev:Kan ett kvartsvågsrör (absorbent) var utformad som en fyrkantig lång låda?
avr7000 skrev:Vad skulle hända om man i öppningen applicerade fullt (helt fullt) med tunna 70-tals barnkalassugrör...
Stefan
I-or skrev:avr7000 skrev:Vad skulle hända om man i öppningen applicerade fullt (helt fullt) med tunna 70-tals barnkalassugrör...
Stefan
Man skapar på så sätt ett strömningsmotstånd som sänker Q-värdet för den reaktiva absorbenten (av kvartsvågs- eller Helmholtztyp). Följden blir en lägre och bredare topp i den ekvivalenta absorptionsarean.
avr7000 skrev:Är det bätttre eller sämre än att "stuffa" rockwool i den inre änden eller tyg äver öppning?
I-or skrev:Så länge som strömningsmotståndet är detsamma spelar det ingen roll hur man åstadkommer det och det är betydligt enklare att variera detsamma med fibrösa material.
Elfsberg skrev:avr7000 skrev:Är det bätttre eller sämre än att "stuffa" rockwool i den inre änden eller tyg äver öppning?I-or skrev:Så länge som strömningsmotståndet är detsamma spelar det ingen roll hur man åstadkommer det och det är betydligt enklare att variera detsamma med fibrösa material.
"spelar det ingen roll hur man åstadkommer det och det är betydligt enklare att moffa"
Vän av ordning påminner ödmjukast om att det på faktiskt kallas för att "moffa".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster