Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Är jag blind? Ser inte 1907 under länken.
Naqref™ skrev:Jag tror visst Richard narras lite. 1907 finns inte med på listan hos CP och hur kan man veta om en apparat är mest ofärgande?
Richard skrev:Finns visst.( Den svenska versionen )
" Minst färgande "hade förvisso varit mera korrekt.
Naqref™ skrev:Fråga: Om en förstärkare uppenbarligen klarar ett f/e-test (för annars så skulle den ju inte få den stämpeln av LTS), hur vet man då att den är mindre färgande än andra rekommenderade apparater?
Naqref™ skrev:Richard skrev:Finns visst.( Den svenska versionen )
" Minst färgande "hade förvisso varit mera korrekt.
Vaffö länkade du inte till den svenska versionen dårå?
Fråga: Om en förstärkare uppenbarligen klarar ett f/e-test (för annars så skulle den ju inte få den stämpeln av LTS), hur vet man då att den är mindre färgande än andra rekommenderade apparater?
paa skrev:Vi vet inget om någon eventuell färgning förrän vi får läsa tidningen, eftersom det kan vara andra orsaker än färgning som gör att LTS inte rekommenderar saker. Allt är bara spekulationer.
tvett skrev:Richard skrev:Denon 1907 mest ofärgande enligt LTS
Så detta är påhittat av dig?
subjektivisten skrev:Bra det och är så många förvånad (här) att ljudkvalite och pris sällan har något speciellt med varandra att göra?
Om man skulle ta och köpa 1907 då kanske, verkar vara mycket trevlig sak.
Greensleeves skrev:För den som är intresserad av lite hårda data om den här omtalade Denon-pjäsen AVR-1907, erhålls förhoppningsvis sådana data om ni klickar på följande länk: Denon AVR-1907.
Bland dessa data, står bl.a.: "7.1 ch Pre out". Innebär det att denna apparat skulle fungera fint (tämligen ofärgande/helt ofärgande) som försteg i en 2- eller flerkanalsanläggning..?
Mvh Greensleeves
rexq skrev:Har LTS pillat nått på Sony STR-DA1200ES i detta recivertest? Jag gillar den burken iaf om någon ville veta.
Johan_Lindroos skrev:Och vad Carlssonplanet har hittat på att sätta någon "LTS-stämpel" på saker vet jag ej varför.
Johan_Lindroos skrev:Via Per Gulbrandsen (Carlsson Planet) låter jag att det blivit fel på Carlssonplanets hemsida vad gäller Denon AVR-1907.
Hoppas på er förståelse för detta.
subjektivisten skrev:Problemet med denna är väl att något hade väl läckt för över ett halvår sedan men eftersom tidningen inte kommit så spinns ju saker vidare på sina rykten.
BengtO skrev:Finns det nån ekonomisk förlust i att informationen skulle komma ut innan tryck eller är det enbart "spänningen" som går förlorad?
BengtO skrev:Vissa brukar ju tycka att spekulationerna är det roligaste när det gäller "nyheter" och det är väl delvis sant.. Om man nu sitter och trycker på nån världsrevolutionerande nyhet kan jag förstå att man kanske vill ha all data på fötterna innan det kommer ut osv men när det gäller en trio hembioförstärkare som funnits på marknaden ja, hur länge?
BengtO skrev:Eller ligger rädslan däri att folk springer o köper "fel" innan sanningen är i tryck?
BengtO skrev:Jag ser inget större ansvar för LTS i detta dock...
IngOehman skrev:... Även om inte LTS är juridiskt ansvariga för felköp baserade på missinformation, kan ju de som är aktiva inom LTS ändå känna ett sådant ansvar, och inget är väl bra om någon köper något de kommer att ångra? Oavsett om det inte är "LTS' fel" känns det ändå vettigt att agera om man kan hindra sådana misstag.
Det är väl liksom en del av det ansvar som ingår i att finnas och kunna tänka - att man försöker hjälpa och vara till nytta, om man kan...
Greensleeves skrev:IngOehman skrev:... Även om inte LTS är juridiskt ansvariga för felköp baserade på missinformation, kan ju de som är aktiva inom LTS ändå känna ett sådant ansvar, och inget är väl bra om någon köper något de kommer att ångra? Oavsett om det inte är "LTS' fel" känns det ändå vettigt att agera om man kan hindra sådana misstag.
Det är väl liksom en del av det ansvar som ingår i att finnas och kunna tänka - att man försöker hjälpa och vara till nytta, om man kan...
Vid läsningen av dessa närmast humanistisk präglade rader, är det nästan som om jag känner något tjockt i halsen, och gläder mig åt att jag nyligen betalade in medlemsavgiften.
Mvh,
Greensleeves
BengtO skrev:Tänk alla stackare som tvingas gå i väntans tider i åratal utan att få veta "sanningen" då. Kanske orkar vissa inte längre, utan går vidare i letandet efter den ultimata transparensen och köper ett annat märke! Hur ska det sluta? Ska Hifiklubben dö ut?.. Den som lever får se..
Johan_Lindroos skrev:BengtO skrev:Tänk alla stackare som tvingas gå i väntans tider i åratal utan att få veta "sanningen" då. Kanske orkar vissa inte längre, utan går vidare i letandet efter den ultimata transparensen och köper ett annat märke! Hur ska det sluta? Ska Hifiklubben dö ut?.. Den som lever får se..
Ja det verkar ju inte vara du som går i väntans tider i alla fall, så varför jiddrar du? Ditt inlägg är inte direkt präglat av någon entusiasm för HiFi. Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då? Eller både han och LTS ska tydligen trackas lite först.
Men hur otrevlig får man bli?BengtO skrev:...om man nu är så kissnödigt livrädd för att små fragment av ett test skulle slippa ut innan tryckning så ser man väl till att få det gjort då?
Tydligt så finns ju tid att sitta och skriva här, gratis. Tidningen är väl nåt medlemmarna betalt för?
Mayro skrev:Det är väl knappast Johans test som är sen utan resterande till tidningen väl`..
och klart man inte vill ha ut resultaten INNAN dom kommer i text..
Däremot kanske läge med en skärpning med tidningen va så den kommer ut någon gång...
Jag har varit med sedan straxt efter gignos och har fått noll blaska.
Almen skrev:Men hur otrevlig får man bli?BengtO skrev:...om man nu är så kissnödigt livrädd för att små fragment av ett test skulle slippa ut innan tryckning så ser man väl till att få det gjort då?
Tydligt så finns ju tid att sitta och skriva här, gratis. Tidningen är väl nåt medlemmarna betalt för?![]()
JohanLindroos skrev "Du gör det heller inte mer skoj att hålla på med idellt arbete vad avser artikelskrivande. Om nu någon uppskattar vad LTS gör, kan då inte denne person få ha sin glädje då?", läste du det?
BengtO, om du inte tycker att LTS motsvarar dina krav på en förening så är det väl bara att gå ur?
Det är väl bäst att du frågar chefredaktören, Pekka Johansson, om du är intresserad av detaljerna med medlemsbladets utgivning.BengtO skrev:Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?
Mayro skrev:jag vet inte exakt när det betalades.. Men det var efter gignos,, när det nu var..Minnet är bra men kort.
och noll hifiporr i låddan![]()
Men jag tjuvläser sedan molten hos min vän "Ulf" då jag är i sthlm.. Så det gör väl inget egentligen..testobjekten köper jag ju aldrig i alla fall. och resterande texter är ju inte färskvara så dom kan läsas när som så att säga..
Johan_Lindroos skrev:[quote="BengtO]
Det var inte meningen. Däremot så undrar jag hur man får tid att göra en tidning som t.ex nummer 1 2007 innan man får klart de som saknas 2006? Om man nu har vissa artiklar klara, så kan man väl släppa dem i det nummer man skickar iväg då?
Kaffekoppen skrev:Fint.... Lindroos hälsar
Förrresten Mayro, skall se till att du får tidningarna!
BengtO skrev:Ber åter om ursäkt. Egentligen är jag väldigt trevlig..
BengtO skrev:Edit..ursäkta den dåliga citeringen..översta raden i mitt inlägg är från ovanstående..
MP skrev:Det där var ett inlägg om nästan orsakade tårar i ögonen Greensleeves, du får akta dig så att jag inte nominerar dig till veckans SuperHiFihjälte för näst nästa vecka.
Nej, inte för att lägga inlägg på ett internetforum heller.BengtO skrev:Det finns heller inga som helst krav på kompetens för att få ge ut en tidning
Mayro skrev:Jag ansåg bladdans grejor enbart vara ljusa samt totalt omusikaliska anorektiska kalla kyliga elförbrukare.
Burmester: där har du mitt ideal
Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
IngOehman skrev:Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.
Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra.![]()
Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater.![]()
F/E-lyssning eliminerar sådana problem.![]()
IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den.![]()
Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen.![]()
Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).
Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden".![]()
Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".
Vh, iö
Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
Mayro skrev:IngOehman skrev:Tycker rent generellt man skall vara väldigt försiktig med att PÅSTÅ att man kan karaterisera en apparats färgning om man inte gjort F/E-lyssning på den.![]()
Hur vet ni som uttalar er (ingen nämnd) att de apparater ni upplevt som ljusa eller mörka är det ur ett absolut perspektiv? Det kan ju lika gärna vara så att ni råkar jämföra dem med andra apparater som färgar i andra riktningen.![]()
Allting blir ett enda gungfly är man jämför apparater med varandra utan att ha någon likare för vad som är ofärgat (och likaren bör vara insignalen själv, så slipper det finnas osäkerheter om huruvida en referensapparat verkligen är transparent).
Att det förekommer diametralt olika uppfattning om huruvida den ena eller den andra aparater färgar si eller så förvånar mig inte alls, så länge de som uttalar sig testat oblint och med "lyssna och tyck-metoden".![]()
Det kan lika gärna vara vilken som helst av de andra apparaterna i kedjan (eller fonogrammen) som givit de karaktärer ni hört, och projicerat på "testobjektet".
Vh, iö
Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
meanmachine skrev:Här går det hett till..![]()
Hur kunde jag missa detta.. Finns det ingen hot-mätare som man kan ansluta så man ser var det brinner mest..
Mayro skrev:Jag vet då ljudet låter som ett riktigt instrument Iö..tro inget annat..
Mayro skrev:Och oftast vet jag rätt ok hur den enskilda saken presterar också i förhållande till varandra.
Mayro skrev:Och fe testen tänker jag inte ge mig in och diskutera igen kompis..
Mayro skrev:Vi skall stanna nu som vänner Iö och inte medvetet ställa oss i korsningen där vi kommer krocka via våra totalt olika sätt att se detta ämne utifrån..
Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
RogerGustavsson skrev:Mayro skrev:Jag för min del "jämför" med hur instument låter via egna erfarenhet samt rätt ok musiköra om man säger så..Inte med andra system..
Mvh
Men tanke på hur dåligt hörselminne vi brukar ha, tror jag nog mera att du vill höra instrumenten som du tycker de ska låta. Det är heller inte troligt att samma instrumentklang alltid uppskattas. Dagsformen, musikvalet etc. gör det hela rätt flexibelt. Ännu mera flexibilitet blir det när hela audiokedjan tas med i räkningen. Det som händer på resan från mikrofoner till högtalarna i lyssningsrummet är ju i princip omöjligt att uttala sig om i detalj innan varje del är analyserad för sig.
Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift. Det skall bli skitkul!!Greensleeves skrev:IngOehman skrev:Mayro skrev:"Alla hör ett riktigt bra ljud".
Det tror jag är på gränsen till sant, jag tror pratiskt taget alla kan idenitifiera en riktigt bra ljudåtergivning, även om vissa har mycket högre krav än andra.
Men vad inte alla gör (ingen i själva verket) är att höra VILKEN apparat som felar i en kedja där det inte låter helt bra.![]()
Ändå låter de flesta sig övertygas om sin egen spontana idé om vilken apparat det är som är skuld till fel de upplever. Det kan leda till väldigt orättvisa uttalanden om även väldigt goda apparater.![]()
F/E-lyssning eliminerar sådana problem.![]()
Dessa ord känns så upplysande och värdefulla, att det borde bevaras på något sätt, kanske något omarbetade för att passa det sammanhang där de insätts.
Det vore kanske en idé att - som allmän upplysning rörande den sköna konsten att identifiera riktigt god ljudåtergivning, och F/E-lyssningen förmåga att bidra till denna konstform - sätta in visdomsord likt dessa på LTS hemsida..?
Mvh,
Greensleeves
Kaffekoppen skrev:... Tänkte faktiskt uppdatera hemsidan med allehanda bra material som sagt/skrivits när den nya är i drift...
JTarnstrom skrev:... Medlemskapet skulle i så fall vara för att stödja något som jag anser vara av godo, en sorts motsvarighet i hifi-branschen till konsumentverket...
Richard skrev:Jaha, då har Molt nr. 2 kommit ut, har jag hört....
Vilken av de tre Denonreceivrarna blev rekomenderad?
Naqref™ skrev:Richard skrev:Jaha, då har Molt nr. 2 kommit ut, har jag hört....
Vilken av de tre Denonreceivrarna blev rekomenderad?
Ingen av dem.
Men den dyraste verkar faktiskt vara den som är den enda som verkar vara i närheten av att kunna klara en framtida eventuell rekommendation.
Richard skrev:Någon mer offentlig info om testen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster