Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav BPM » 2013-12-01 20:24

Hörde hos en bekant för ett tag sedan ett par löjligt små högtalare som lät sjukt bra. Stort och rent, och med en snygg bas (och inte bara för storleken). Idag såg jag av en händelse ett par på netonnet och slog till..

Ful kartong..

Bild

Feta högtalarkablar medskickas..men jag håller mig till mina terminerade supra ply 2.0 så jag slipper dra om..

Bild

De är verkligen löjligt små..

Bild

Finishen är toppklass! Äkta ekfanér som verkligen glänser...

Bild

Bild

Bild

..och här står de små juvelerna och sprider välljud..

Bild

Hur låter de då? Well, jag har bara lyssnat runt 5 timmar ännu (hemma) men de är snudd på makalösa. Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare, men Andrew Jones måste vara snudd på lika skicklig som Öhman och med hans trollspö som svingats över dessa små högtalare så har resultatet blivit otroligt. Basen kör utan vidare neråt 40Hz, ljudbilden är stor och ren och instrument har den där sköna "äktheten" där det låter som på riktigt. Inga problem att tro att en gitarrist och en sångare står i rummet.. De fixar t.o.m att dunka lite Infected..
Dessa hade jag varit nöjd med om jag betalat 3ggr vad jag gav, så bra är de.
Får ni chansen att lyssna på ett par så ta den. Och ni som behöver en liten högtalare, eller inte kräver sviniga ljudstyrkor i huvudanläggningen: Sätt dessa på shortlisten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nimrod

Re: Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav Nimrod » 2013-12-01 20:32

BPM skrev: Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare,

8O 8O S-3EX-W då! :)

Kul att dom låter så bra! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 20:45

Intressant och vad skoj att du hittade dessa små juveler. Kommer att lyssnas på om tillfälle ges :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-01 21:02

Kul! Har startat en tråd tidigare om Pioneers billighetsserie med Andrew Jones bakom spakarna. Är väldigt nyfiken på dessa. Tror de skulle passa min flickvän.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-01 21:16

Nimrod skrev:
BPM skrev: Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare,

8O 8O S-3EX-W då! :)

Kul att dom låter så bra! :D

Ja, jo..de förstås..
Jag utgick ifrån mig själv och jag har aldrig riktigt varit på marknaden i de prisklasserna.. Jag har normalt shoppat under 10K och där har Pioneer aldrig varit ett alternativ (för mig).
Dessa är tydligen Andrew Jones riktigt stolt över. Jag har under dagen läst på om dem och han är både stolt och förvånad över hur långt det gick att nå med detta "råmaterial".

Vad det lider kommer dessa att kompletteras med basarna, men det är förvånande hur bra de klarar sig utan. De är lite drygt 20cm höga och mindre än 14cm breda (tänk iP, piX eller lilla Audiopro Image 12) och att de inte upplevs som tunna i basen eller anemiska i värmeområdet är rätt chockerande. De spelar inte djupbas, men de luras rätt bra trots att jag inte upplever någon midbaspuckel.
Tröga rackare, bara.. Man får dra på rätt bra med effekt för att få dem att spela ut ordentligt. Tror känsligheten låg på antingen 81 eller 83dB.. Vilket som är ju galet lågt. Bra slaglängd på basarna dock, och trots trögheten är dynamiken kalas om förstärkaren så medger. Man hamnar på -15dB på en Denonreceiver innan det blir fotstamp men högtalarna upplevs oberörda även på basrik musik.

Inget för en liten 2x15w classD-pryl förmodligen..

Andreas:
Tackar! De kan ju såklart inte jämföras med det du spelar på, men för storleken och priset så tror jag nog att många skulle vara förvånade. Jag hade innan dessa ett par piP och jag kan inte påstå att jag tycker att dessa är sämre. piP spelade ännu större i basen (men inte med samma rappa anslag) men dessa låter lika stora, och renare i diskanten. De är inte väsenskilda, faktiskt.. Naturliga röster, bra släpp..men med fördel Ino i basen och Pioneer i diskanten.
Båda är högtalare jag känner att jag kan leva med över tid och längd, och då tycker jag ändå att jag är rätt kräsen. Jag hade inte gjort mig av med piP om jag lyckats bättre med finishen på lådorna (gillade ljudet men störde mig på utséendet) men att för dessa pengar känna att jag kunnat hitta en ersättare som fyller behovet känns såklart kul. De låter liksom vuxna trots storleken. Och då är de väl knappast ens inspelade ännu..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 21:36

Låter ju kanon det där. Kanske något att köpa till tjejen. Bör lyssnas på :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-01 22:55

Nä.. Pioneer gör ju inte så bra talare... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-01 23:01

Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-12-01 23:31

hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*

C som i Cabasse?

http://en.audiofanzine.com/hifi-speaker ... 44042.html

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-01 23:45

hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk

Jag har lärt av en mästare på området...

Har börjat upptäcka en egenhet som kanske kan förklara den för en fyratummare så bra förmågan till ljudtryck i basen.. Normalt faller ju högtalare av, men dessa tvärdör.. Det känns som fullt spett hela vägen ner till en punkt där allt bara försvinner. Ingen avmattning, utan tonerna finns helt enkelt inte med. På "vanlig" musik märker man inget, de känns bara solida, men på viss elektronisk musik märker man tydligt att vissa grejer helt saknas.

Jag har även märkt en fördel.. Placerade ungefär likadant som andra högtalare jag haft (mitt rum verkar ha en sweetspot när det kommer till högtalarplacering som är oberoende av VILKEN högtalare det handlar om) så funkar helt plötsligt med dessa receiverns "virtual surround"-läge.. Med annat så har det mest låtit smetigt men med Pioneer så funkar det. Man får viss känsla av ljud bakom huvudet, och det blir bio. Röster och sådant som ska vara låst till skärmen hamnar dead center och övrigt sprids över hela rummet..
Märkligt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-02 00:24

Micke23 skrev:
hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*

C som i Cabasse?

http://en.audiofanzine.com/hifi-speaker ... 44042.html

Nope, fick associationer till CENTRUM eller något liknande, har det funnits något sådant märke? Logotypen består av ett stiliserat C, borde förstås ha plåtat det, men de lär stå kvar där de står, de utklassade de små XTZ-högtalarna.

Användarvisningsbild
lennartj

Centrum

Inläggav lennartj » 2013-12-02 01:38

En agenturfirma som hette Gylling & Co. hade åtminstone in på 1960-talet ett märke som hette Centrum. Det såg ut så här
Bild

På Tradera hittade jag

http://www.tradera.com/item/170301/195325179/vintage-hogtalare-hogtalarelement-centrum-ab-gylling-coteak
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-12-02 11:16

vad är det för skillnad mot Pioneer SP-BS22? Är detta en europesik variant?

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-12-02 11:54

Kul med små högtalare som levererar.

Påminner lite om mitt hembygge, som är aningens större, men också levererar ett stort ljud. Seaselement, om nu någon undrar.

Bild
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-02 12:29

Kul !

alltid kul med billiga och små högtalare som spelar stort :)

Vore kul att höra ett par !

Hur upplever du diskanten vid knepig musik ?
alltså, ryp metal osv... som är skränig och "dålig" ?! :)
Blir dom vassa då på högre ljudnivåer med denna musik ?
Om du spelar något med mycket "s" ljud, förstärker dessa Sljuden då ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-02 13:00

BPM skrev:Finishen är toppklass! Äkta ekfanér som verkligen glänser...

Bild

Bild

Bild

Är du säker på att det där är ek?

Det ser ut som mahogny eller något liknande, kanske sapeli?
http://tubaobao.gmc.globalmarket.com/pr ... 50229.html
http://www.tabletopics.biz/veneer-dark-woods.cfm
(längst ned till vänster)

Alltså sådant där mahognybesläktat faner som man hade på lägenheters
ytterdörrar på 50- och 60-talen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-02 13:51

"Ivil"
Jag vet inte exakt, men av vad jag kunnat hitta på nätet så har de amerikanska högtalarna inte mer än upphovsmannen gemensamt med de jag har. Jones tog fram en högtalare för en lågpriskedja i usa (som ska vara grymt bra och då inte bara för pengen) och de såldes bara där. "Min" modell lär vara en modell som redan fanns, men som totalt omarbetats av Jones och som släppts i hela världen. S-CN301 är överallt en del dyrare, tål lite mera effekt osv men jag har aldrig hört amerikalådorna så bättre eller sämre kan jag bara spekulera i.

"eksund"
Snygga högtalare! Är det excel i basen? Kan tänka mig att de är grymma.

"David"
De är rena och klara i diskanten, men har jag något alls att för pengen önska så vore det lite "mer".. Det känns som att diskanten ibland är lite för låg i nivå. Visserligen finns detaljer och när någon klipper till på en cymbal så finns det mesta med nivåmässigt. När något riktigt händer i diskanten så kommer den, men annars puttrar det liksom bara med. Svårt att förklara. Man tänker liksom inte på att diskanten är där. Betonade s-ljud finns inga. Samma sak med hårdrocken. Elgitarrer som skränar osv blir aldrig aggressiva och där har vi kanske en liten nackdel med högtalarna. Även skrammelrocken sorteras upp och låter vuxen, men högtalarna gör ingenting för att göra lyssnandet "roligt". En svängig inspelning blir såklart svängig, men de har ingen inbyggd stampa takten-faktor. Jag har läst uttrycket någonstans, och använt mig av det tidigare, men att "de imponerar mer än de berör" stämmer rätt väl.
I den optimala av världar hade de gärna fått vara lite skitigare och villiga att släppa ut håret. Mer jazz och funk-burkar än hårdrockare alltså. Hårdrock funkar, men jag misstänker att en 4-L låda med 4" element helt enkelt inte bankar på som man vill att hårdrock ska göra.
Klangbalansen annars är inte som man förväntar sig. De låter som stora högtalare ända ner till frekvensen där de lägger av. Ingen tunnhet någonstans. Diskantnivån gör att de, utan att jag vet vad neutralt egentligen är, snarare upplevs som lite "varma". Om det stämmer eller om jag har en skev referensram kan jag inte svara på. Även piP upplevde jag som lite åt det varma hållet. Pioneer låter alltså inte helt olikt, men med ett mjukare övre mellan/nedre diskantregister. Smaksak, antar jag, jag kan som sagt leva med båda. Saknar piP under 45Hz bara, men får väl försöka få till det med basarna vad det lider.

"Ingvar"
Jag håller med! Det ser inte ut som ek traditionellt gör, utan är mörkare. Kanske är det ytbehandlingen som fixar det.. Det är som att det klarlackats utanpå fanéret.
Jag baserar det på att det står "ek" specifierat på etiketten på kartongen. Kanske är det någon form av amerikansk ek som är mörkare?

*edit*
Ändringarna är korrigering av stavfel..
Senast redigerad av BPM 2013-12-02 13:58, redigerad totalt 3 gånger.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-02 13:52

Jag tycker det ser ut som ett furubord.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-02 14:04

BPM skrev:"David"
De är rena och klara i diskanten, men har jag något alls att för pengen önska så vore det lite "mer".. Det känns som att diskanten ibland är lite för låg i nivå. Visserligen finns detaljer och när någon klipper till på en cymbal så finns det mesta med nivåmässigt. När något riktigt händer i diskanten så kommer den, men annars puttrar det liksom bara med. Svårt att förklara. Man tänker liksom inte på att diskanten är där. Betonade s-ljud finns inga. Samma sak med hårdrocken. Elgitarrer som skränar osv blir aldrig aggressiva och där har vi kanske en liten nackdel med högtalarna. Även skrammelrocken sorteras upp och låter vuxen, men högtalarna gör ingenting för att göra lyssnandet "roligt". En svängig inspelning blir såklart svängig, men de har ingen inbyggd stampa takten-faktor. Jag har läst uttrycket någonstans, och använt mig av det tidigare, men att "de imponerar mer än de berör" stämmer rätt väl.
I den optimala av världar hade de gärna fått vara lite skitigare och villiga att släppa ut håret. Mer jazz och funk-burkar än hårdrockare alltså. Hårdrock funkar, men jag misstänker att en 4-L låda med 4" element helt enkelt inte bankar på som man vill att hårdrock ska göra.
Klangbalansen annars är inte som man förväntar sig. De låter som stora högtalare ända ner till frekvensen där de lägger av. Ingen tunnhet någonstans. Diskantnivån gör att de, utan att jag vet vad neutralt egentligen är, snarare upplevs som lite "varma". Om det stämmer eller om jag har en skev referensram kan jag inte svara på. Även piP upplevde jag som lite åt det varma hållet. Pioneer låter alltså inte helt olikt, men med ett mjukare övre mellan/nedre diskantregister. Smaksak, antar jag, jag kan som sagt leva med båda. Saknar piP under 45Hz bara, men får väl försöka få till det med basarna vad det lider.

Okey tack för beskrivningen :)

Av det du skriver så tycker jag att det verkar vara en högtalare som är mer mig i smaken :)

Inga av dom egenskaper som du beskriver behöver vara ett problem för mig, det brukar oftast vara en frödel :)
men klart att andras subjektiva upplevelser kan man aldrig gå på...
dock så låter det ganska bra det du beskriver.
kul !

ytterligare mer nyfiken på att höra dessa små rackare :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-12-02 19:42

Objektivisten skrev:Jag tycker det ser ut som ett furubord.
:lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-02 19:50

Mycket intressant. Nu vaknade habegäret igen. :-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-12-02 20:26

IngOehman skrev:

Bild

Bild

Bild

Vh, iö

Det är väldigt likt den wenge som jag har på greppbrädan på en av elbasarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-12-02 21:30

Som svar på tidigare fråga:

Seas Excel i basen och Seas Prestige till diskant.

Härifrån kommer dom http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-12-03 10:28

Nu sitter förvisso porten bakåt, men hur verkar de trivas bäst? Mycket nära vägg eller en bit ifrån?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-03 13:01

Kul att så många är intresserade!

Mitt rum är så dämpat när det kommer till högtalarvägg och främre sidoväggar så något generellt om hur de trivs med att placeras kan jag inte säga. Här har jag testat med dem dels 20cm ifrån vägg som de står nu, och dels ca 60cm ifrån vägg och jag föredrar 20cm, även om skillnaden inte är så stor. De låter inte bumliga nära vägg och inte tunna en bit ut, men man får nog testa i det egna rummet. Tillverkarens rekommendation är 20cm till vägg.

De har släppt nu.. Märkligt så vuxna de låter. Känns märkligt att lyssna på så små högtalare och inte sakna nivå i basen. Röster låter som de ska utan att bli tunna. Riktigt bra mellanregister, jag har t.o.m börjat lyssna på lite klassiskt bara för att stråkar osv låter så bra. De har även det där sköna släppet där ljudet bara hänger i luften och inte låter som att det kommer ifrån högtalare.
Jag brukar rätt snart hitta grejer att reta mig på men med dessa kvarstår rekommendationen: Kommer läge att lyssna på ett inspelat par så ta chansen.

Men..de är verkligen sjukt tröga. Med -20dB på en Denon-receiver börjar det nå vardagslyssningsnivå med dam hemma som sysslar med annat (inte speciellt högt alltså) och vid -15dB hamnar jag där jag lyssnar när jag är själv. Det är mellan 5 och 10dB mer än jag normalt använt med andra högtalare. De är dock rena och behagliga så kanske är det piP-syndromet även i dessa. Ljudet upplevs inte som så starkt trots att det kanske egentligen är det.
De fixar i alla fall avratz på -10dB utan att på något vis verka ansträngda. Basarna studsar runt en del men man hör inga konsekvenser av det och slaglängden verkar ha ännu mer att ge.

Stoor ljudbild.. Hela framväggen, och även en tydlig djupkänsla när inspelningen så tillåter.
Kör nu Lee Ritenour "L.A By bike".. Demo-muzak för all del, men jäklar vad bra det låter... Visst, det är inte storhögtalarsmäll i trummorna men det är så balanserat att man det inte stör.

Fortfarande nöjd med köpet, alltså. Jag kan inte direkt peka på något som jag ser som högtalarens största styrka men jag har, och detta är extremt ovanligt när det handlar om mig, inte heller hittat något som jag retar mig på. Jag kan nog rätt snart sluta lyssna på högtalarna och börja lyssna på musiken istället, och dit trodde jag inte att jag skulle nå för 3000 spänn..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-03 13:27

Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:19

BPM skrev:"Ingvar"
Jag håller med! Det ser inte ut som ek traditionellt gör, utan är mörkare. Kanske är det ytbehandlingen som fixar det.. Det är som att det klarlackats utanpå fanéret.
Jag baserar det på att det står "ek" specifierat på etiketten på kartongen. Kanske är det någon form av amerikansk ek som är mörkare?

*edit*
Ändringarna är korrigering av stavfel..

Står det ek, alltså på svenska? :o

Isåfall kan jag tänka mig att det är ett läs- och översättningsfel. Min hypotes
är att någon har läst slarvigt och att det anförts av tillverkaren att högtalarna
har fanerats med "ekofaner (eco-veneer), alltså ekologiskt odlat faner. Det blir
ofta av mahogny-typ.

Man jag är långt ifrån säker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:22

Vee-Eight skrev:
IngOehman skrev:

Bild

Bild

Bild

Vh, iö

Det är väldigt likt den wenge som jag har på greppbrädan på en av elbasarna.

Jag känner inte din elbas, men wenge är normalt betydligt mörkare än så där.
Jag vågar påstå att högtalarna INTE är fanerade i wenge.

Wenge är chokladbrunt, mörk choklad alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:26

Ursäkta att jag nojjat in på faneret, men jag kunde inte släppa saken, och
hittade nu detta:

http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr

Läs sjunde raden under rubriken "liten och fanerad".

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-03 14:39

eksund skrev:Kul med små högtalare som levererar.

Påminner lite om mitt hembygge, som är aningens större, men också levererar ett stort ljud. Seaselement, om nu någon undrar.

Bild

nja, jag har svårt att se några visuella liknelser faktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-12-03 16:47

celef skrev:

Tycker synd om dig.

Två element.
Basen under diskanten.
Likheter??

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-12-03 23:44

BPM, hur upplever du dem i jämförelse med Alpair 7.2 och Behringer 2031A? (Jag gillar utförligt, så var inte blyg med orden om du känner för det och har lust. Och det är ditt högst personliga omdöme, det har jag full respekt för.)

Ivil skrev:vad är det för skillnad mot Pioneer SP-BS22? Är detta en europesik variant?

Jag kom också att tänka på dem när jag läste detta. De är löjligt billiga i förhållande till vad folk tycker om dem. Har sett dem för ynka 89 USD! Några recensioner:
http://www.stereophile.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-loudspeaker
http://www.hometheater.com/content/pioneer-sp-bs22-lr-speaker-system

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-12-04 10:36

Xiro har du hittat nått billigt ställe som skickar till sverige?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-12-04 10:48

Ivil skrev:Xiro har du hittat nått billigt ställe som skickar till sverige?

Minns inte var jag hittade dem så billigt, kanske BH Photo and video eller Amazon. Har inte kollat transport/frakt. Än så länge drömmer jag bara :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-04 11:17

Frakten borde kosta mera än högtalarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-04 11:38

Söker efter en gammal tråd om dessa, men hittar den inte. Där fanns iaf länk till Amazon där SP-BS22 (har jag för mig) såldes snorbilligt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-04 12:22

Xiro skrev:BPM, hur upplever du dem i jämförelse med Alpair 7.2 och Behringer 2031A? (Jag gillar utförligt, så var inte blyg med orden om du känner för det och har lust. Och det är ditt högst personliga omdöme, det har jag full respekt för.)

Oj.. De är rätt olika djur alla tre, och jag har ju även 3031 att jämföra med även om skillnaden mellan dem och 2031 inte är så stora. Hade innan dessa även piP och har lyssnat rätt mycket på rätt mycket.

Alpair var jämförelsevis rätt kassa faktiskt, även om jag inte tyckte det då. De var mellanregisterdrivna, med klara begränsningar i både diskant och bas och med ett tydligt "sound" som faktiskt gav rätt sköna upplevelser men bara på viss musik och de var högtalare som definitivt tvingade en att välja vad man lyssnade på med omsorg. De blev även snabbt skräniga när man ville poppa på lite. Med viss musik och på låga ljudstyrkor kunde de vara "trevliga" men alldeles för begränsande som huvudhögtalare. Inget att lasta Alpair för dock, JAG byggde ju högtalarna.

Behringer är ju kanonfina, men.. Bra dynamik och detaljupplösning men samtidigt sterila på ett vis och inte roliga att lyssna på om man vill lyssna på musik istället för att dissekera inspelningar. Jag har förvisso hört monitorer som går ännu mer åt det hållet men saknar liksom hela tiden något. Jag tror att ljudbilden är problemet. Det kommer lite höger, lite vänster och lite mitten men jag får inte den där sköna helheten och saknar djup och släpp. Jag får även känslan av att de på ett vis springer ifrån sig själva ibland och man har svårt att slappna av och förlora sig i musiken.
På elektronisk musik är det däremot ett galet prisvärde. Man får ju slutsteg i priset och jag kan förstå alla som höjer dem till skyarna. Bara inte mitt ljud fullt ut.

Pioneer låter mer som piP. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att de är bättre eller sämre utan det beror lite på vad som spelas. piP ÄR större i basen, men Pioneer är för min smak TILLRÄCKLIGT stora trots att de rent fysiskt är så löjligt små och ljudbilden är helt otrolig. Släppet och storleken på det som spelas kanske man överdriver när man samtidigt ser dem, det rimmar liksom inte, och de fixar djup, höjd och bredd fantastiskt. De låter lugna och samlade på ett vis jag gillar och som tillåter att man fokuserar på VAD som spelas snarare än HUR det spelas. Som det hävdas i recensionen som det länkas till tidigare i tråden så låter det liksom "rätt". Det finns såklart ingen tyngd i musiken men klangen är så välbalanserad att det blir "rätt" och man saknar inget. De behåller även denna klangbalans när man höjer upp och basen är tydlig även när man spelar svagt och de upplevs aldrig ansträngda. De känns alltså som en större högtalare men med det släpp man förknippar med mindre lådor. De är fantastiska för storleken men bra högtalare oavsett. Mer imponerande än basen är värmeområdet, nedre mellanregistret där man inte hittar den tunnhet som normalt finns i denna storleksklass. Allt håller ihop från topp till botten.
Jag vet såklart inte om andra håller med, och kanske har de ett "sound" jag gillar. Jag kan ju bara jämföra med annat jag hört och inte verkligheten men det känns alltså bara rätt. Nackdelarna är av en praktisk natur. De käkar watt (men inte direkt ström.. Behaglig impedans) och även om de fixar de nivåer jag normalt lyssnar på utan att verka ett dugg ansträngda så känns det ändå märkligt när förstärkaren hamnar på runt -15dB och det är väl vad som kan påverka förmågan att helt slappna av. På musik som jag vet innehåller mycket bas, och djup bas, kollar man gärna hur elementet rör sig första gången man spelar låten för att vara på den säkra sidan. Inga problem så här långt, men jag inser ju att även om slaglängden på detta elementet ska vara något i hästväg så gäller fysikens lagar även Andrew Jones.

Att de räcker för mitt behov kanske inte säger så mycket, det finns rätt gott om dB-nördar här, men då ska man betänka att jag ändå använder dem som fullrange, ensamma, i ett rum på 25 kvadrat och där jag sitter med 3m till väggen bakom mig och alltså inte kan tillgodogöra mig något bas-stöd därifrån..och med gipsväggar som inte precis gör basen större. Rummet låter bra (rum låter inte av sig själva men ni fattar vad jag menar) men mina förutsättningar borde inte vara de som högtalare i denna storleken normalt trivs som bäst i.

piP var lättare att driva, spelade ännu större och djupare i basen (helt sjuka där egentligen..så även om fysikens lagar alltså gäller även Jones så verkar Ingvar ha hittat något kryphål. piP är iofs en större högtalare om än fortfarande liten. Pioneer är mer jämförbar med iP i storlek.) men rent klangligt tycker jag inte att det är så mycket som skiljer. Vidare hade piP något i nedre diskanten som jag inte direkt störde mig på men som jag ändå, på viss musik, blev varse om. Pioneer låter i jämförelse lite "klarare" i det området och utan antydan till aggressivitet. Kanske polerar de av något som ska vara där men hur eller hur så gillar jag det. Iofs spelade jag starkare med piP än med Pioneer som man liksom inte vågar plåga på det viset trots att de inte gett intryck av att de inte skulle tåla det.
Med facit i hand skulle jag ändå välja piP men de är ju en del dyrare och knöliga att komma över. Trots mitt stora rum är dock Pioneer helt enkelt tillräckligt bra, och jag har som sagt inga problem med dem. Visst finns det saker som jag skulle önska men det finns inte heller något jag retar mig på och det är i min värld viktigare. De gör vad de ska!

Angående finish-debatten så har ni nog rätt. Det kan inte vara ek.
Det jag baserade det på är detta:

Bild

"EK" på lappen kan ju betyda vad som helst...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-12-04 12:58

Kikar på amazon, men jag lyckas inte beställa dem till sverige. (SP-BS22)
Gör jag något fel?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-04 13:39

Vem blir först att hitta en passande basmodul till Pioneeren?

Hur passar man in ev sådana till Impulssvaret?

OT Ek ser flammigt och spräckligt ut inte så där jämnrandigt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2013-12-04 13:45

BPM skrev:... Alpair var jämförelsevis rätt kassa faktiskt, även om jag inte tyckte det då. De var mellanregisterdrivna, med klara begränsningar i både diskant och bas och med ett tydligt "sound" som faktiskt gav rätt sköna upplevelser men bara på viss musik och de var högtalare som definitivt tvingade en att välja vad man lyssnade på med omsorg. De blev även snabbt skräniga när man ville poppa på lite. Med viss musik och på låga ljudstyrkor kunde de vara "trevliga" men alldeles för begränsande som huvudhögtalare. Inget att lasta Alpair för dock, JAG byggde ju högtalarna

Behringer är ju kanonfina, men.. Bra dynamik och detaljupplösning men samtidigt sterila på ett vis och inte roliga att lyssna på om man vill lyssna på musik istället för att dissekera inspelningar.

...

Pioneer låter mer som piP. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att de är bättre eller sämre utan det beror lite på vad som spelas. piP ÄR större i basen, men Pioneer är för min smak TILLRÄCKLIGT stora trots att de rent fysiskt är så löjligt små och ljudbilden är helt otrolig.

...

"EK" på lappen kan ju betyda vad som helst...

Tack BPM, ++ för utförligt omdöme!

Ajdå, jag som suttit och eldat upp mig inför att bygga eget, ev med Alpair. Eller om jag blir övertygad kanske jag köper ett par Quali-Fi Händel. Lyssnade på Händel Compact (transmission-line stativare med Alpair 6ap) hos Rehifi. En mycket trevlig upplevelse, tredimensionellt och detaljerat, mycket känsla av rum och närvaro. Och med sweet-field, ingen smal sweet-spot alltså. De är dock avsedda för vägg/bokhylla, och vid lyssningen hade vi dem en bra bit ut från väggen på grund av högtalare och elektronik runt omkring. De stod dessutom på ganska höga stativ, elementen var i öronhöjd eller strax över. Och jag lyssnade mestadels nära on-axis. Och lokalen är väldigt stor. Vi provade att ställa ner dem på golvet för att grovsimulera väggstödet. Redan innan golvplaceringen var det flera haksläpp, men med golvstödet var det otroligt vilket drag dessa 3,5"-element är med och presterar. Väl upp på stativen igen drog vi väl på lite väl mycket, vi s a s kompenserade bristen på väggstöd med volymkontrollen :-) och då skrek det väl till då och då i höga rösttoner. Med rätt placering (lite lägre stativ, mer väggstöd, prova lite olika toe-in/-out/-up, lite mer lagom rumsvolym), och volymkontrollen justerad efter det, så tror jag inte det blir några "skrik". Får bli mer lyssning helt enkelt.

Som kuriosa får jag väl nämna elektroniken vid lyssningen: Ett par feta SET-rörmonoblock från Audio Note à 50 W, en über-high-end Krell-CD i tre-delar, Edison One försteg, och feta snokar - hög mysfaktor :-)

Lite skoj det där med "EK" - fanérfetischisten Ingvar hade rätt :-)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-04 14:18

oresund:
Jag har på musik inte ens testat med mina basar ännu. Inget behov..och jag är rädd att även om såklart trycket och basdjupet skulle förbättras och de små Pioneeren säkert skulle trivas med att delas neråt så skulle det kosta mer än det smakar. Till film är det såklart en annan femma..eller om man vill kunna spela starkare.

xiro:
Skriv inte av Alpair om du gillar dem. Jag höll dem högt själv. Det var bara det att lika bra som de kunde låta på viss musik, lika illa lät de på en del annat och att välja skivor efter hur de fungerar i anläggningen snarare än vad man tycker om musiken blev lite efterhängset. Jag upplevde inte heller ett sweet field utan snarare tvärtom.. Även perspektivet var skumt.. Visst fick jag känslan av djup och storlek ibland, men var instrument och röster befann sig i djupled handlade inte om hur de fanns i inspelningen utan om i vilket frekvensregister de befann sig. Vissa register fanns alltid längre fram i ljudbilden än andra, och även om det alltså skapade djupkänsla så var det samtidigt rätt långt ifrån verkligheten.
Märk väl att jag talar om mina högtalare och inte Alpair-elementet i allmänhet. Jag karbon-kopierade en färdig konstruktion på DIY-forum som folk talade gott om för all del, men med en filterlösning som korrigerar tonkurvan på ett annat vis kan det såklart bli annorlunda.
Elementet som sådant har säkert kvaliteter.
Jag tycker Pioneer är så jäkla befriande i jämförelse då man inte behöver bry sig så mycket utan bara slänger på vad man vill lyssna till och...lyssnar...
T.o.m debattprogrammen på TV är annorlunda.. Det låter ju som människor som pratar, och inte människor återgivna genom något som pratar...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-12-04 17:22

Nu är det bekymmer, jag hittar Fjonkalicious tråd som han startade på telefonen men inte med datorn.

Iaf så heter tråden; Pioneer - SP-BS41-LR - Budget utv. av Andrew Jones

Kanske någon kan fiska fram den?

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-12-04 17:23

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-12-05 09:47

Verkar va ett par spännande småhögtalare :)
Senast redigerad av zapanasta 2013-12-05 13:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-05 10:40

Runt 1600 kr för ett levererade till Sverige, http://tinyurl.com/o2wj3gk

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-05 12:26

Verkar ändå vara en del som skiljer mellan mina och de som säljs i USA. Mina kan alltså inte vara en europaversion av samma högtalare. USA-burkarna har t.ex 5.25" bas/mellan medan mina har en 4" och är rätt mycket mindre. Enda släktskapet är alltså konstruktören. Min helhjärtade rekommendation gäller alltså modellen S-CN301-LR och inte den andra modell som råkat hamna i tråden. Det är säkert en fin högtalare, men något säger mig att den modellen kanske borde ha en egen tråd då den alltså inte har några större likheter med S-C301.

Hittade en japansk sida med lite detaljbilder. Ser ju hyfsat seriöst ut, och bygget är alltså top notch. Kanske onödigt med typ 22mm baffel till en 4" men bygget känns som skuret ur ett solitt block..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det kanske bara är jag, men bygget i stort, terminalerna..osv.. 301 känns lite mer "påkostad" än USA-modellen men så är den ju en del dyrare med.

Hittat en grej jag stör mig lite på..estetiskt..
Piggarna som håller frontskydden på plats (som jag ändå inte använder även om jag inte kan höra några större problem med dem på plats) borde suttit i skydden och inte i baffeln. Ser rätt illa ut med 4st piggar som sticker ut på varje högtalare..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-05 13:50

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-05 14:22

Är rätt sugen på dessa smuttiga burkar.
Undrar om de skulle passa i ett delat system
hemma hos mig med två Magnat Omega 380
med 15"-basar. Skulle vara mycket trevligt att testa iaf.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-05 15:12

Roger:
Jo, det är dem. Jag länkade till prisjakt i förstainlägget...

Nefilim:
Förmodligen inget vidare..eller visst kan det funka, men då finns mer lättdrivna lådor i samma storlek som inte går lika djupt i basen men i och med det säkert fixar att spela starkare. Dessa kräver onödigt mycket effekt för att spela starkt (starkt i sin kontext, såklart) och har man ingen nytta av att de faktiskt klarar att spela bas kanske ett par iP eller liknande passar bättre. Själva poängen med dessa är ju att de trots sin storlek låter så fullvuxna. Med 2st 15" under sig så..
Ett par små lådor med en 8" i varje för att sträcka ut frekvensomfånget mot 20-25Hz (och alltså inte dela Pioneer neråt) skulle däremot kunna bli ett riktigt finsmakarsystem för de som inte behöver spela starkt. Den typen av setup funkar såklart även med försiktigt justerade 15" som tar vid i botten men vi snackar bas overkill här..
Men ett par 8" som delas brant vid runt 40Hz vore nog mumma. Jag har redan börjat fundera på en sådan lösning..
Mycket trevlig!

Ronni_O

Inläggav Ronni_O » 2013-12-06 12:02

Dom ser väldigt intressanta ut. Jag vet att Stereophile skrivit mycket om den amerikanska modellen Pioneer SP-BS22-LR som kan köpas på bay.com
Med Andrew Jones som upphovsman och den modellen som BPM visar ser ändå mer välbyggd ut.

Jag undrar lite om man t om kan ha dom som frontar i ett 2 kanals system med ett rum på ca 16 m2. Har precis sålt ett par Monitor Audio RS6 som nu ska ersättas.

Om man då kan lägga på ett par basar i framtiden så.

Användarvisningsbild
jullejalle

Inläggav jullejalle » 2013-12-06 18:15

Hur är dessa mot system audios saxo1

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-06 21:16

jullejalle skrev:Hur är dessa mot system audios saxo1

Klass-skillnad... Jag har lyssnat en hel del på både Saxo1 och Saxo30 och Saxo 1 är skitbra småhögtalare. Pioneer är bra, punkt! Subjektivt såklart, men i mina öron är alltså Saxo 1 prisvärda medan Pioneer hade varit prisvärda för 3ggr pengarna. De låter som en kanonbra stativare, inte som en bra minilåda med en massa storleksbetingat kompromissande.
De är dock sjuuukt tröga. De låter inte hämmade dynamiskt som man kan tänka sig att tröga lådor kan göra men de kräver effekt. De TÅL att matas, men aptiten är stor... Saxo är lättare.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-06 23:10

eksund skrev:
celef skrev:

Tycker synd om dig.

Två element.
Basen under diskanten.
Likheter??

på allvar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-07 17:23

Nöp i paketet på netonnet idag när jag skulle kolla om den felmärkta högtalarkabeln fanns kvar, det fanns den ej, men bestämde mig för att vänta och se om det blir någon mellandagsrea eller liknande :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-07 21:48

Bagaget skrev:Nöp i paketet på netonnet idag när jag skulle kolla om den felmärkta högtalarkabeln fanns kvar, det fanns den ej, men bestämde mig för att vänta och se om det blir någon mellandagsrea eller liknande :)

vadå för kablar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-07 23:13

celef skrev:
Bagaget skrev:Nöp i paketet på netonnet idag när jag skulle kolla om den felmärkta högtalarkabeln fanns kvar, det fanns den ej, men bestämde mig för att vänta och se om det blir någon mellandagsrea eller liknande :)

vadå för kablar?

denna som tipsades om i fyndtråden för ett tag sedan. Den var slut i Helsingborg trots att lagersaldot sa att det borde finnas 11 rullar. Nu verkar den bara finnas i Linköping men jag misstänker att den är slut även där.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2013-12-08 02:19

Säger man "Pioneer kan väl inte göra bra högtalare" ja då ska man inte posta i ett hififorum

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2013-12-08 12:06

patjoh skrev:Säger man "Pioneer kan väl inte göra bra högtalare" ja då ska man inte posta i ett hififorum

Tycker jag nog att man kan få säga om man anser att så är fallet.

Däremot om man inte har hyfs nog att citera korrekt, ja då borde man inte posta på något forum över huvud taget.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-08 15:04

patjoh skrev:Säger man "Pioneer kan väl inte göra bra högtalare" ja då ska man inte posta i ett hififorum

Nja, nu har jag väl inte direkt påstått att de inte kan göra bra högtalare. Hela tråden är ju ett bevis på motsatsen. Däremot skrev jag i öppningsinlägget att "Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare" och det var ju olyckligt. Med "man" menade jag "jag" och det handlar nog om att de "bra" Pioneerhögtalare som påtalats i tråden aldrig varit alternativ för mig. Jag rör mig inte i de prisklasserna, och i den prisklass som alltså är aktuell för mig (under 10k normalt) så har Pioneer aldrig funnits med som ett alternativ. För mig.
Jag kanske borde be om ursäkt för att jag tydligen retat upp dig, men...jag tror jag skiter i det. Det får vara som det är.

Fortfarande grymt nöjd med dem. Jag saknar lågbas och ska försöka smyga in något lite diskret under 40Hz men basen i sig är så jäkla skön att jag inte tänker försöka mig på högre delningar för att öka effekttåligheten. De får spela fullrange och jag får helt enkelt nöja mig med de ljudtryck som de trivs med.
Riktigt svåra högtalare att beskriva ljudet i, dessa. Det är så förbaskat lätt att sluta lyssna på hur det låter och fastna i musiken.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-12-08 15:25

BPM skrev: Det är så förbaskat lätt att sluta lyssna på hur det låter och fastna i musiken.

Ja, du ser. Det är bara problem med musik. :D
Tacka vet jag sinussvep. 8)
När vi ändå ... hur mäter högtalarna? :
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-08 17:35

40% rabatt på sista paret genom amazon.uk men de skickar inte internationellt :(

Användarvisningsbild
blueserik

Inläggav blueserik » 2013-12-08 22:25

hur tror ni att dessa högtalare lirar med en Rega Brio-R?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-08 22:49

blueserik skrev:hur tror ni att dessa högtalare lirar med en Rega Brio-R?

Om du inte spelar alltför högt - alldeles utmärkt skulle jag tro.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blueserik

Inläggav blueserik » 2013-12-08 22:52

Tackar för svar. Verkar ju onekligen som vettiga högtalare för pengen.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-12 00:23

Jag har under en tid letat efter ett par små stativhögtalare att kunna koppla till TV:n i vardagsrummet. Ljudambitionen har väl inte varit så speciellt hög, men ändå legat på en anständig nivå. Ibland kör man ju en och annan film eller lyssnar på något musikprogram.

Av en slump såg jag denna intressanta tråd och följde den med en viss nyfikenhet. En Pioneer för 3.000:-!! som verkar spela bra. Slog en sök och hittade en klart positiv recension från någon tidning. Läste mer i tråden och tänkte att det är ju inga pengar. Jag menar vad får man i högtalarväg för ynka 3.000:-. Till det priset kan man ju chansa olyssnat.

Jag körde iväg i stormen till NetOnNet, snabbt till rätt hylla och till kassan. Hem i stormen igen.

Öppnade paketet på köksbordet. Mycket välemballerat och medskickade kablar dessutom. Jag slogs direkt av hur skrattretande små de var. De var i stort sätt som mina datorhögtalare på arbetsplatsen. Slående var också hur välbyggda de var. Riktigt fanér, fina terminaler och en väldigt massiv stum låda. När jag knackade på dem lät de som mina B&W 805s. Finishen var i stort sett i den klassen också. Mycket snygga helt enkelt. Jag undrar fortfarande hur detta är möjligt.

Jag kopplade in dem på Brystonslutsteget och började lite försiktigt att lyssna på dem. Det som nästan genast slog mig var den låga känsligheten. Jag ALDRIG kört volymen på Brystonförsteget så långt. Med B&W 805:orna hade tapeterna lossnat om jag dragit på så och blod sprutat ur öronen. Snacka om LÅÅG känslighet!

Det anmärkningsvärt positiva är dock hur de spelar! Hur kan en så liten högtalare som matas så kraftigt, spela så avslappnat. Ljudet är verkligen tilltalande på alla sätt o vis. Den där basen under 40Hz som har nämnts finns ju inte, men det har väl ingen räknat med heller. Vad de har är istället en slags homogenitet, fin ljudbild och skyhög trevlighetsfaktor. Snacka om att vara värda sitt pris.

Vad har jag spelat på dem då? Ja allt jag lyssnar på normalt. Jazz, blues, rock, klassiskt, opera, körmusik, visor, indisk raga, ja egentligen allt utom hårdrock och electronica. Glöm kyrkorglar och sånt som Jello. På med kammarmusik och gärna annan akustisk musik.

Nu blir problemet att hitta en synnerligen liten och kompetent integrerad förstärkare att driva dem med. En som ryms vid TV:n. Finns det sådana? Tips någon?
De kräver dessutom ett par stativ med tillräckligt liten topplatta, 22x13 cm, ca 80 cm höga.

Mina B&W 805s kostar 9 gånger så mycket. Är de bättre? Javisst, men inte nio gånger. Långt därifrån. Kan man då hitta högtalare som kostar 9 gånger mer och som är sämre än dessa microstativare? Jadå, det finns åtskilliga av dem därute.

Mvh

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-12 00:53

8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-12 19:18

woland skrev:Jag har under en tid letat efter ett par små stativhögtalare att kunna koppla till TV:n i vardagsrummet. Ljudambitionen har väl inte varit så speciellt hög, men ändå legat på en anständig nivå. Ibland kör man ju en och annan film eller lyssnar på något musikprogram.

Av en slump såg jag denna intressanta tråd och följde den med en viss nyfikenhet. En Pioneer för 3.000:-!! som verkar spela bra. Slog en sök och hittade en klart positiv recension från någon tidning. Läste mer i tråden och tänkte att det är ju inga pengar. Jag menar vad får man i högtalarväg för ynka 3.000:-. Till det priset kan man ju chansa olyssnat.

Jag körde iväg i stormen till NetOnNet, snabbt till rätt hylla och till kassan. Hem i stormen igen.

Öppnade paketet på köksbordet. Mycket välemballerat och medskickade kablar dessutom. Jag slogs direkt av hur skrattretande små de var. De var i stort sätt som mina datorhögtalare på arbetsplatsen. Slående var också hur välbyggda de var. Riktigt fanér, fina terminaler och en väldigt massiv stum låda. När jag knackade på dem lät de som mina B&W 805s. Finishen var i stort sett i den klassen också. Mycket snygga helt enkelt. Jag undrar fortfarande hur detta är möjligt.

Jag kopplade in dem på Brystonslutsteget och började lite försiktigt att lyssna på dem. Det som nästan genast slog mig var den låga känsligheten. Jag ALDRIG kört volymen på Brystonförsteget så långt. Med B&W 805:orna hade tapeterna lossnat om jag dragit på så och blod sprutat ur öronen. Snacka om LÅÅG känslighet!

Det anmärkningsvärt positiva är dock hur de spelar! Hur kan en så liten högtalare som matas så kraftigt, spela så avslappnat. Ljudet är verkligen tilltalande på alla sätt o vis. Den där basen under 40Hz som har nämnts finns ju inte, men det har väl ingen räknat med heller. Vad de har är istället en slags homogenitet, fin ljudbild och skyhög trevlighetsfaktor. Snacka om att vara värda sitt pris.

Vad har jag spelat på dem då? Ja allt jag lyssnar på normalt. Jazz, blues, rock, klassiskt, opera, körmusik, visor, indisk raga, ja egentligen allt utom hårdrock och electronica. Glöm kyrkorglar och sånt som Jello. På med kammarmusik och gärna annan akustisk musik.

Nu blir problemet att hitta en synnerligen liten och kompetent integrerad förstärkare att driva dem med. En som ryms vid TV:n. Finns det sådana? Tips någon?
De kräver dessutom ett par stativ med tillräckligt liten topplatta, 22x13 cm, ca 80 cm höga.

Mina B&W 805s kostar 9 gånger så mycket. Är de bättre? Javisst, men inte nio gånger. Långt därifrån. Kan man då hitta högtalare som kostar 9 gånger mer och som är sämre än dessa microstativare? Jadå, det finns åtskilliga av dem därute.

Mvh

Stämmer fint med mina erfarenheter. Ge dem några dagar.. Jag tyckte de lät bra direkt (så bra för priset att jag skapade tråden rätt snart efter inköpet) men första veckan händer en hel del med ljudet. Släppet, den initialt något (jämförelsevis.. Jag upplevde det inte så i början) stumma basen: Allt har blivit bättre.

Kul att fler gillar dem. Hade ju varit lite pinsamt att rekommendera något man gillar som andra visar sig tycka är mög...

Angående stativ har jag funderat på dessa:
http://www.ljudfokus.se/produkt/proson- ... lpar/2346/

Finns tack och lov med svarta pelare.. Bra mått på topp-plattan och då det är pelarna som är 68cm och inte totalhöjden borde nog totalen närma sig 75cm..och med en 35x35 betongplatta under är man ju hemma (om man nu inte nöjer sig med 75..)
Inte stabilast i världen kanske men även om basen är kalas för storleken så är det ju inte en högtalare som riskerar att vandra iväg..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-13 08:51

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-13 09:48

sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.

Det är ju inte samma högtalare???

Mvh

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-12-13 21:44

woland skrev:
sprudel skrev:Stereophile är imponerade av bs-22.

Det är ju inte samma högtalare???

Mvh

Korrekt, men samma konstruktör samma angreppsätt, dvs väldesignat bygge till bra pris. Har du kollat länken? :-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-13 23:16

Ja, och då såg jag att det inte var samma högtalare.

Mvh

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-14 10:16

Har bara hittat enstaka priser för S-CN301 i USA och de är mer än dubbelt så dyra som högtalaren sprudel länkar till. Högtalaren i länken är speciellt avsedd för USA medan S-CN301 är avsedd för europa och Japan.

Vore kul om stereophile testar S-CN301. Spännande hur de skulle uppleva skillnaden i en högtalare där Jones har dubbla budgeten att leka med trots mindre låda och element.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-14 18:01

Vad kan man tänka sig för passande surrar, center och sub till dessa om man vill ha ett light 5.1 system till TVn?

Eller ska man köpa 3 paket och få en monohögtalare över till köket? ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-14 23:21

Bagaget skrev:Vad kan man tänka sig för passande surrar, center och sub till dessa om man vill ha ett light 5.1 system till TVn?

Eller ska man köpa 3 paket och få en monohögtalare över till köket? ;)

Tja.. Eftersom det inte finns någon dedikerad center så är väl 3 par och en högtalare över alternativet. Annars så skulle säkert en fantomcenter (ingen alls, alltså) och ett par mupps bakom funka fint och för besparingen köper man två st subbasar (xtz 8w.16 springs to mind) som kan få lira under 40Hz även till musik...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2013-12-18 18:38

Hur tror ni dessa skulle fungera i närfält?
Behöver ett par små högtalare till datorhörnan och dessa seglar ju upp som ett bra alternativ! :D

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-12-25 17:51

De dök inte upp på någon rea så jag plockade ett par på netonnet med den där 100:- rabatten man får om man köpt en pepsi innan jul...

För tillfället står de mest som pynt och poppar Queen i en IKEA Expidit.
Inte så optimalt men det är home-styling.

När vi flyttat i Februari ska de WAFfas vita med vinyl och bli frontar till vardagsrums-TVn.

Reagerade också på hur mycket man måste vrida upp och funderar över hur högt man måste klättra på Denon X*000 stegen man måste klättra för att känna sig safe utan att det blir over kill.

Och så börjar jakten på surrar och sub...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2013-12-27 10:30

Bagaget skrev:De dök inte upp på någon rea så jag plockade ett par på netonnet med den där 100:- rabatten man får om man köpt en pepsi innan jul...

För tillfället står de mest som pynt och poppar Queen i en IKEA Expidit.
Inte så optimalt men det är home-styling.

När vi flyttat i Februari ska de WAFfas vita med vinyl och bli frontar till vardagsrums-TVn.

Reagerade också på hur mycket man måste vrida upp och funderar över hur högt man måste klättra på Denon X*000 stegen man måste klättra för att känna sig safe utan att det blir over kill.

Och så börjar jakten på surrar och sub...

De kräver rejäla slutsteg.

Mvh

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-02-04 21:09

En sån här fungerar kanske inte så bra med dessa högtalare:

Bild

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/receiver/natverksspelare/marantz-m-cr610/192969.8369/

Synd om den inte gör det för den hade varit smutt i sovrummet :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-02-04 22:15

pinnen skrev:En sån här fungerar kanske inte så bra med dessa högtalare:

Bild

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/receiver/natverksspelare/marantz-m-cr610/192969.8369/

Synd om den inte gör det för den hade varit smutt i sovrummet :)

Jag tror att i ett sovrum räcker den alldeles utmärkt (och för många även i vardagsrummet..)! Skillnaden i effekt mellan en sådan och en 2x100w är marginell maximalt.. Håller med om att det vore en smutt lösning..
Mycket trevlig!

Sondek

Inläggav Sondek » 2014-04-25 09:15

Har nu beställt ett par av dessa som är på väg.

Dom verkar intressanta trots sin låga känslighet då jag inte är ute efter att spela AS-högt och den avgörande anledningen är erbjudandet (1990:-) enligt länk.

http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-s-cn301-lr-p27187461
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Sondek

Inläggav Sondek » 2014-04-30 15:41

Spelat på mini TAD:arna i ca 2 dagar nu konstaterat att den där Andrew Jones har koll på sina högtalarkonstruktioner.
Dessa små burkar spelar kraftfullt, detaljerat och gör nästan all musik lyssningsbar.... till och med stökig metall som jag inte klarade av tidigare blir njutbar :?
Övre registret är i mina öron väldigt behagligt på ett positivt sätt. En del skulle kanske beskriva det som en lite varmare återgivning.
Driver dessa helt problemfritt med en Marantz PM5004.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-01 21:08

Måste erkänna att det är kul att även andra som testat dessa högtalare är nöjda med vad de presterar. Vore lätt pinsamt att rekommendera något som andra inte alls uppskattar..
Jag skaffade alltså dessa direkt efter ett par av de välrenommerade Ino piP och var trots det nöjd. De är trögare att driva, inte alls lika sugna på att spela starkt (nu snackar vi relativa termer här.. Ingen av dem gillade att spela STARKT utan jag använder små bokstäver..) och inte bättre i absoluta termer men de är enkla att komma över, kostar en fjärdedel (räknar på färdigbyggt par) och måste vara ett av de där guldkornen som ibland dyker upp i hifivärlden.
De är bra högtalare! Inte bara bra för priset. Jag har haft betydligt dyrare grejer som passat min smak sämre än dessa.. Frånvaron av saker att reta sig på är vad som i mina öron gjorde dessa burkar så speciella. Det finns såklart högtalare som är mer detaljorienterade, som har en större ljudbild eller djupare bas och definitivt högtalare som är känsligare och mer lämpade till effektsvaga förstärkare men summa summarum är de liksom...kompletta. Inget sticker ut, inget stör.. Man tänker på musiken de spelar upp snarare än hur de spelar upp den.

Nu har jag ingen större erfarenhet av piM och piX (som även de färdigbyggda är en hel del dyrare) men jag tycker det vore spännande om IÖ köpte ett par och gav sig fan på att skapa något bättre för samma pengar. Då kunde han börja massproducera ett par år och sedan stillsamt dra sig tillbaka.. På Bahamas...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-02 23:00

Jag känner till dem väl och är inte intresserad av att göra något liknande. Men jag förstår
att och varför vissa kan uppfatta dem som tilltalande.

Det är väl mest den extremt låga känsligheten gör den i mina ögon svåra att passa in någon-
stans. De pengar man sparar på det låga priset förloras direkt om man vill ha en förstärkare
som kan driva dem, och även om man har det kan man ändå inte spela speciellt starkt.

Men har man inga behov av att spela starkt överhuvudtaget så visst kan de fungera då. Men
jag kommer inte att göra något liknande, det kan jag lova. Jag gör ju redan högtalare som
kan spela ungefär lika ostarkt, som kostar lite mera, men som kan drivas till anständiga ljud-
tryck med mycket mindre och billigare förstärkare.

Jag är heller inte så principiellt förtjust i superlåg verkningsgrad, ens om man har stora för-
stärkare att ta till, eftersom det leder till termisk kompression. Jag ser alltid till att nå upp
till en verkningsgraden så nära som möjligt tangerar möjlighetens gräns. Jag vill ha den så
hög som möjligt, men inte högre.

Inget av det ovanstående skall uppfattas som kritik mot varken Andrew Jones eller Pioneer,
tvärtom! Det är bara inte ett recept jag gillar. De passar inte in som en lösning för några av
de behov av högtalare som jag själv har. Och jag gör ju bara högtalare som jag själv vill ha,
vilket betyder att de måste erbjuda något som jag har behov av, någonstans, eller som jag
kan tänka mig skulle passa något behov av högtalare som jag kommer att få eller som jag
kan föreställa mig.

Är heller inte intresserad av att massproducera för att tjäna pengar. Jag gör hellre något som
känns som en helt rätt högtalare, och en eller två i taget. Det är till och med okej om det går
lite minus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-03 08:44

IngOehman skrev:Jag känner till dem väl och är inte intresserad av att göra något liknande. Men jag förstår
att och varför vissa kan uppfatta dem som tilltalande.

Det är väl mest den extremt låga känsligheten gör den i mina ögon svåra att passa in någon-
stans. De pengar man sparar på det låga priset förloras direkt om man vill ha en förstärkare
som kan driva dem, och även om man har det kan man ändå inte spela speciellt starkt.

Men har man inga behov av att spela starkt överhuvudtaget så visst kan de fungera då. Men
jag kommer inte att göra något liknande, det kan jag lova. Jag gör ju redan högtalare som
kan spela ungefär lika ostarkt, som kostar lite mera, men som kan drivas till anständiga ljud-
tryck med mycket mindre och billigare förstärkare.

Jag är heller inte så principiellt förtjust i superlåg verkningsgrad, ens om man har stora för-
stärkare att ta till, eftersom det leder till termisk kompression. Jag ser alltid till att nå upp
till en verkningsgraden så nära som möjligt tangerar möjlighetens gräns. Jag vill ha den så
hög som möjligt, men inte högre.

Inget av det ovanstående skall uppfattas som kritik mot varken Andrew Jones eller Pioneer,
tvärtom! Det är bara inte ett recept jag gillar. De passar inte in som en lösning för några av
de behov av högtalare som jag själv har. Och jag gör ju bara högtalare som jag själv vill ha,
vilket betyder att de måste erbjuda något som jag har behov av, någonstans, eller som jag
kan tänka mig skulle passa något behov av högtalare som jag kommer att få eller som jag
kan föreställa mig.

Är heller inte intresserad av att massproducera för att tjäna pengar. Jag gör hellre något som
känns som en helt rätt högtalare, och en eller två i taget. Det är till och med okej om det går
lite minus.

Vh, iö

Känner att jag vill be om ursäkt här.. Jag vet inte riktigt varför Ino och du, Ingvar, behövde blandas in i denna diskussionen och så här i efterhand så ser jag att det var jäkligt onödigt. Mest handlade det nog om att ljud är rätt svårt att beskriva och "hur bra" något är kräver nästan en form av referens för att förstås. Tidigare i tråden har de jämförts med B&W 805 då det var inläggsmakarens "referenser" och jag jämförde med piP då de var mina "referenser". I båda fallen ansågs Pioneer vara en inte lika bra högtalare men kanske bra nog och ett fynd för pengarna.
Ju mer jag tänker på det så kanske man ska landa lite och se dem för vad de är. Klangligt ÄR de i mina öron bra grejer, men visst stämmer det att de har ett relativt begränsat användningsområde. De spelar inte starkt, de kräver rejäl effekt redan för de modesta ljudtryck de mäktar med och en högtalarare som först och främst behöver effekt för att spela ut sedan inte tål effekten.. Well, det är uppenbart att de kräver sin miljö och sin köpare. Mer högtalare för lite stillsam jazz i en whiskyhörna än som frontar i en vardagsrumsanläggning. Men LÅTER bra i det fåtalet omständigheter där de "trivs", det gör de faktiskt.
Jag är lite rädd för att Ino hamnade i tråden p.g.a mänsklig svaghet.. Jag är inte säker, men vad jag vet är att jag ångrade som f-n (och ångrar fortfarande.. Finish går att göra om och göra rätt) att jag gjorde mig av med mina piP (gillade ljudet men misslyckades kapitalt med finishen och det retade mig enormt) och kanske behövde jag övertyga mig själv om att jag kan sitta nöjd med något annat..*s*

Hursomhelst försvann Pioneer ifrån mitt hem rätt snart av just de skäl som Ingvar nämner. De var för tröga att driva och och i kombination med den lilla boomern och den i basen låga effekttåligheten så klarade de inte av att agera huvudhögtalare. Ljudet var bra, men som så ofta är fallet förlorade man på gungorna vad man vann på karusellen. Det är så lätt att vara översvallande initialt, men tids nog så kommer helheten ifatt och för mig var alltså Pioneer en mycket fin liten högtalare med bra finish, bra ljud men med ett alldeles för begränsat användningsområde. Helheten brister, alltså. Jag vidhåller dock att upp till en för mig för lågt satt gräns så ljudade de fint. Ingenting i deras ljudliga presentation stack ut som störande och på de behagliga ljudtryck där de spelade oansträngt, i ett mörkt rum och med en whisky i handen, så kunde de få en att förlora sig i musiken. Det har jag inte på samma vis upplevt i den prisklassen tidigare.
Tyvärr har jag sedan dess hamnat i samma problematik. Efter Pioneer blev det ett par diametralt motsatta Jbl Studio 590 som lät bra (på ett helt annat vis) men som var alltför stora och som ville spela på nivåer mitt rum inte klarar av och alltså saknade den helhet jag är ute efter. Mina nuvarande byggen lider även de av problematiken. De låter helt ok (makalöst bra i mina öron med hänsyn tagen till de ingående komponenterna) men är i nuvarande skick praktiska mardrömmar som kräver aktiv delning och 4st slutstegskanaler.

Men hursomhelst så var inte inblandningen avsedd som kritik (tvärtom) och jag menade inte heller att min, även den onödiga, mening om att det vore "intressant" om du gav dig fan på att skapa något bättre för motsvarande pengar (jag skrev alltså inte "liknande" eller hade överhuvudtaget någon fundering om hur en sådan högtalare skulle se ut) skulle tas på allvar och kommenteras. Jag vet ju inte ens om du kanske redan gjort det. piX i monteringssats är ju inte mycket dyrare och de är ju även jämförbara i storlek, lättare att driva och kanske kan de trots det ensamma ÄNNU mindre elementet spela lika starkt. Jag har hört dem och blivit extremt imponerad både hemma hos blixten och i din källare men jag har lärt mig att first impressions kan vara luriga och självklart handlar de första 5 minuterna med piX om att man är lite chockad av storleken på ljudet och basförmågan. Jag har dock hört dem för lite för att ha en egentlig åsikt om huruvida de ljuder bra. Jag tror nog att de gör det.. :wink:

Jag har sett i andra sammanhang att detta med att inte vilja tjäna pengar är mäsk för vissa och den debatten börjar kännas gammal. Jag tror att du menar det, pengar är nog även i detta sammanhang ett resultat av arbetsinsats och stressande och vi är helt enkelt olika som människor. Jag delar inställningen och för mig är fritid viktigare än maximalt höga siffror i lönebeskedet. Tyvärr är hifi en fästing i ögat när det gäller detta.. Fritid innebär möjlighet att labba med stereon och lyssna på musik, arbete skapar förutsättningar att skaffa bättre prylar och hur fanken förenar mad de två?

Nåväl, nu handlar ju tråden om Pioneer..och min kontenta får väl bli att de, inom sina ganska stora begränsningar, är ljudmässigt svårtslagna för pengarna. Men ett entydigt köpråd vet jag inte om jag är beredd att stå bakom längre. Jag kan bara råda alla att ta reda på hur begränsningarna påverkar det aktuella användningsområdet (efter att först såklart ta reda på vilka de är).
Mycket trevlig!

Sondek

Inläggav Sondek » 2014-05-03 16:07

Älskar man att lyssna på musik på normalvolym till medelhöga nivåer så är denna högtalare det mest prisvärda och välljudande jag hört till dags datum. Har märkt att jag relativt snabbt försvinner in i musikens värld och lyssnar på den sångrösten, pianot eller gitarren och njuter i stället för att fundera på om klang, bas, mellanregister (eller ljud överhuvudtaget). Är man ute efter en musikförmedlare så är det här ett kap men är ändamålet att spela högt så får man leta efter något annat. Ser att både CDON och Net on net har satt ner priset till 1990 kr just nu på prisjakt. För mig så räcker 2x45W galant för att driva dessa och redan vid låg volym får jag ett dynamiskt och detaljerat ljud som återger nerv och känsla i musiken. Övrig utrustning är Brik-Audio DAC och Linn Axis skivspelare med AT-95SA. Tycker själv att jag fått en osannolikt bra anläggning med tanke på vad jag lagt ut i pengar. Rekommenderar dessa varmt till alla som har det knapert i kassan men ändå vill kunna njuta av musik på en ovanligt hög nivå :!:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-03 18:17

Jag själv har ett par "mini-TADar"; inte de högtalare som avses ovan, men ett par som heter Pioneer men med TAD-liknande koaxialelement. Mig veterligen var det en ganska ovanlig modell. Rent utseendemässigt ser de t.o.m. mycket påkostade ut med välvda sidoväggar och ett glasfiberelement med koaxialmonterad titan(?)-domediskant.

Jag kan väl säga snällt då. De låter, men de låter inte rätt. De låter ganska snällt och tamt. I första tanken kan man tänka att "det här låter ju ganska trevligt". Musiken framställs som lite tam och loj, men på något sätt ändå lättlyssnad. Då menar jag lättlyssnad som formen av bakgrundsmusik... Annat positivt att säga är att diskanten låter inte särskilt mycket "högtalarelement", utan känns som att den låter rent och klart, men med för lite nivå.

Det som framförallt elekroakustiskt är högtalarens stora brister, är en avrullad topp och likaså avrullad botten. Här är felen alltför stora för att kunna tala om en allroundhögtalare. Som en billig extrahögtalare att ha på landstället, i garaget, eller liknande där man bara vill ha lite skval, så kan de duga, men absolut inte som en huvudhögtalare för välljudsintresserade lyssnare. Kan eventuellt duga som huvudhögtalare till medelsvensson som inte bryr sig så värst.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-03 18:36

Sondek skrev:Älskar man att lyssna på musik på normalvolym till medelhöga nivåer så är denna högtalare det mest prisvärda och välljudande jag hört till dags datum. Har märkt att jag relativt snabbt försvinner in i musikens värld och lyssnar på den sångrösten, pianot eller gitarren och njuter i stället för att fundera på om klang, bas, mellanregister (eller ljud överhuvudtaget). Är man ute efter en musikförmedlare så är det här ett kap men är ändamålet att spela högt så får man leta efter något annat. Ser att både CDON och Net on net har satt ner priset till 1990 kr just nu på prisjakt. För mig så räcker 2x45W galant för att driva dessa och redan vid låg volym får jag ett dynamiskt och detaljerat ljud som återger nerv och känsla i musiken. Övrig utrustning är Brik-Audio DAC och Linn Axis skivspelare med AT-95SA. Tycker själv att jag fått en osannolikt bra anläggning med tanke på vad jag lagt ut i pengar. Rekommenderar dessa varmt till alla som har det knapert i kassan men ändå vill kunna njuta av musik på en ovanligt hög nivå :!:

Tja.. Vi är ju trots allt på faktiskt.. Krav på ljudtryckskapacitet är ju något relativt och här är kraven, jämfört med för gemene man, en hel del högre när det kommer till vad som är acceptabelt och inte. För 1990:- ÄR DESSA BURKAR REN STÖLD givet att alltså kravet på ljudtryck ligger på en modest nivå.

Nu är det snart ett halvår sedan jag hade dessa burkar i min ägo och ljudminnet är kort, men av vad jag minns så var deras förmåga att få en att inte tänka på hur det låter det verkligt starka kortet. Det fanns ingen extremt stark sida.. Diskanten var såvitt jag minns något återhållen men ren och fin, mellanregistret något laid back men återigen rent och fint med viss värme och basen varm och förvånansvärt kraftfull men ändå med rapphet när så krävdes. Poängen med dem var att det inte fanns något som direkt störde heller. De lät helt enkelt bra nog för att man skulle kunna tänka på musiken de spelar upp snarare än på hur de spelar upp den. Skulle jag ändå peka på en nackdel så är det att de möjligen var något lata rent dynamiskt men då mitt efterföljande par alltså var Jbl Studio 590 vars dynamiska förmåga var snudd på av live-klass så blev skillnaden tydligt belyst. Jag hade kanske inte reagerat om jag följt upp de små med något annat. Sedan var det något med basen.. Den var för storleken djup och kraftfull men rent klangligt var det något som inte riktigt hörde ihop med resten. Den satte liksom inte igång foten utan slipsen satt lite för hårt åtdragen. Men tjena, vi snackar 3k (2k nu, tydligen..) här. Att kunna få ut en högtalare i vanliga konsumentled som kostar 2k och som låter som dessa är nog rätt svårslaget ändå..
Jag tror att det är lite av högtalaren högtalare för många. Jag hade gärna haft ett par som lät snarlikt men med en 6.5" i basen, en känslighet om i alla fall 86-87dB/1W/1m (gärna högre), en extension som sträcker sig ner mot 35Hz i alla fall och en förmåga att spela i alla fall 6dB starkare.. Problemet är att då hade vi förmodligen snackat andra pengar och då blir kriget lite svårare att vinna. Förmodligen landar vi i piP monteringsats-regionen rent ekonomiskt även för Andrew Jones och piP låter i absoluta termer fortfarande bättre än S-CN301 så även ljudkvaliteten behöver höja sig ett par snäpp för att i det läget bli en tillräckligt intressant högtalare.
Men för 3k, och nu alltså 2k, är de, om de spelar starkt nog för behovet med den drivning man förfogar över, alltså rena rånet. Alla har inte möjlighet att söka maximalt välljud utan för de flesta av oss handlar det om att maximera ett resultat utifrån en given (och låg) budget. Här kan Pioneer bli en given kandidat.
Andra högtalare i prisklassen jag har erfarenhet av, som t.ex System Audio Saxo 1, har inte en sportmössa.. Saxo 1 låter som en för pengarna bra småhögtalare, medan Pioneer låter som en bra högtalare, inte nödvändigtvis liten, oavsett pris. Så länge man spelar vid beskedliga ljudtryck..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-03 22:23

BPM skrev:Känner att jag vill be om ursäkt här.. Jag vet inte riktigt varför Ino och du, Ingvar, behövde blandas in i denna diskussionen och så här i efterhand så ser jag att det var jäkligt onödigt. Mest handlade det nog om att ljud är rätt svårt att beskriva och "hur bra" något är kräver nästan en form av referens för att förstås. Tidigare i tråden har de jämförts med B&W 805 då det var inläggsmakarens "referenser" och jag jämförde med piP då de var mina "referenser". I båda fallen ansågs Pioneer vara en inte lika bra högtalare men kanske bra nog och ett fynd för pengarna.
Ju mer jag tänker på det så kanske man ska landa lite och se dem för vad de är. Klangligt ÄR de i mina öron bra grejer, men visst stämmer det att de har ett relativt begränsat användningsområde. De spelar inte starkt, de kräver rejäl effekt redan för de modesta ljudtryck de mäktar med och en högtalarare som först och främst behöver effekt för att spela ut sedan inte tål effekten.. Well, det är uppenbart att de kräver sin miljö och sin köpare. Mer högtalare för lite stillsam jazz i en whiskyhörna än som frontar i en vardagsrumsanläggning. Men LÅTER bra i det fåtalet omständigheter där de "trivs", det gör de faktiskt.
Jag är lite rädd för att Ino hamnade i tråden p.g.a mänsklig svaghet.. Jag är inte säker, men vad jag vet är att jag ångrade som f-n (och ångrar fortfarande.. Finish går att göra om och göra rätt) att jag gjorde mig av med mina piP (gillade ljudet men misslyckades kapitalt med finishen och det retade mig enormt) och kanske behövde jag övertyga mig själv om att jag kan sitta nöjd med något annat..*s*

Hursomhelst försvann Pioneer ifrån mitt hem rätt snart av just de skäl som Ingvar nämner. De var för tröga att driva och och i kombination med den lilla boomern och den i basen låga effekttåligheten så klarade de inte av att agera huvudhögtalare. Ljudet var bra, men som så ofta är fallet förlorade man på gungorna vad man vann på karusellen. Det är så lätt att vara översvallande initialt, men tids nog så kommer helheten ifatt och för mig var alltså Pioneer en mycket fin liten högtalare med bra finish, bra ljud men med ett alldeles för begränsat användningsområde. Helheten brister, alltså. Jag vidhåller dock att upp till en för mig för lågt satt gräns så ljudade de fint. Ingenting i deras ljudliga presentation stack ut som störande och på de behagliga ljudtryck där de spelade oansträngt, i ett mörkt rum och med en whisky i handen, så kunde de få en att förlora sig i musiken. Det har jag inte på samma vis upplevt i den prisklassen tidigare.
Tyvärr har jag sedan dess hamnat i samma problematik. Efter Pioneer blev det ett par diametralt motsatta Jbl Studio 590 som lät bra (på ett helt annat vis) men som var alltför stora och som ville spela på nivåer mitt rum inte klarar av och alltså saknade den helhet jag är ute efter. Mina nuvarande byggen lider även de av problematiken. De låter helt ok (makalöst bra i mina öron med hänsyn tagen till de ingående komponenterna) men är i nuvarande skick praktiska mardrömmar som kräver aktiv delning och 4st slutstegskanaler.

Men hursomhelst så var inte inblandningen avsedd som kritik (tvärtom)...

No worries! ;)

Jag fick ju chans att redovisa min syn på saken, och är nöjd med detta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-07 11:01

Några mer omdömen om S-CN301-LR ?
Antingen från personer som inte än skrivit något här i tråden, men även från de som redan skrivit, om det finns mer att tillägga.

Skulle man kunna säga att om man bortser från den låga känsligheten och att den sista låga oktaven saknas så är det nära en full pott?

Finner man typ mycket av alla andra önskvärda parametrar, såsom hur musiken presenteras, släpper från högtalarna, målar upp bra i både bredd och djup osv?

Jag tänker att dom kanske skulle vara snudd på perfekta vid datorarbetsplatsen, på skrivbordet på jobbet (där man ändå inte kan/får spela speciellt högt), i något mindre rum hemma.
Och skulle dom också kunna ses som fina referensobjekt gentemot t.ex. egenkonstruerade högtalare. Når jag samma ljudbild och rumslighet osv med eget bygge, eller t.o.m slår det lite, så har jag lyckats väldigt väl?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-07 20:58

aisopos skrev:Några mer omdömen om S-CN301-LR ?
Antingen från personer som inte än skrivit något här i tråden, men även från de som redan skrivit, om det finns mer att tillägga.

Skulle man kunna säga att om man bortser från den låga känsligheten och att den sista låga oktaven saknas så är det nära en full pott?

Finner man typ mycket av alla andra önskvärda parametrar, såsom hur musiken presenteras, släpper från högtalarna, målar upp bra i både bredd och djup osv?

Jag tänker att dom kanske skulle vara snudd på perfekta vid datorarbetsplatsen, på skrivbordet på jobbet (där man ändå inte kan/får spela speciellt högt), i något mindre rum hemma.
Och skulle dom också kunna ses som fina referensobjekt gentemot t.ex. egenkonstruerade högtalare. Når jag samma ljudbild och rumslighet osv med eget bygge, eller t.o.m slår det lite, så har jag lyckats väldigt väl?

Nu är det som sagt ett tag sedan jag hade dem (även om jag starkt överväger att köpa ett par igen.. Har inget behov för stunden men under 2k.. Kan vara bra att ha för framtida bruk..) men visst var det släpp. Ljudbilden är enorm när man tänker på storleken på högtalarna, i ett mörkt rum kunde man knappt tro det när man tände lampan.. Höjd, bredd och djup.. Well, jag lyssnar inte riktigt på det viset längre utan söker en klangbalans jag trivs med i första hand, men man kunde alltså förlora sig i musiken och se scenen och det får mig att anta att de i alla fall inte gör några allvarligare fel.
När det kommer till att använda dem som datahögtalare, på ett skrivbord osv så skulle det ju adressera problematiken med den låga känsligheten till viss del men jag har aldrig lyssnat till dem närfält så hur det funkar rent klangligt kan jag inte svara på. Jag vet dock att rekommendationen (och jag håller med) är att placera dem osedvanligt högt men öronen i höjd med centrum av baselementet och inte diskanten som är det vanliga. Att ha dem på ett skrivbord som datahögtalare betyder oftast att de hamnar en hel del under en.. Nu går ju det åtgärda med nån form av stativ, och det är ju inte så att det inte funkar med dem lägre än rekommendationen. Jag lyssnade första tiden med dem placerade som andra stativare jag haft med diskanten i öronhöjd eller strax under och var minst sagt nöjd. Efter att ha fått nys om att rekommendationen är att placera dem högre så testade jag och de lyfte ytterligare ett snäpp. Det blev helt enkelt lite mer fart och fläkt.

Så.. Onödigt inlägg märker jag. Beskriva en ljudbild är ju rätt svårt och jag har inte hört dem i närfält..så det blev en massa text utan svar på en enda fråga.. :oops:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-07 21:37

BPM skrev:Så.. Onödigt inlägg märker jag. Beskriva en ljudbild är ju rätt svårt och jag har inte hört dem i närfält..så det blev en massa text utan svar på en enda fråga.. :oops:

Nejdå ...

Det ända som möjligen är onödigt är väl isåfall att du knuffar mig allt närmare köpknappen ... :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-08 13:56

Hmmm, gissa ... :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-08 14:03

Kul!
Har svårt att se hur du skulle kunna bli besviken med tanke på utlägget. Ge dem en vecka att koka in lite, och sedan hoppas jag på intryck här i tråden.
Mycket trevlig!

orwak

Inläggav orwak » 2014-05-20 19:37

Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare. Tror jag läste om dem på nätet, Ljud & Bild´s recension och blev nyfiken. Sen hittade jag denna tråd som då bara hade två sidor och slog till på ett begagnat par högtalare.

Jag spelar på de med en Pioneer A-70 och har även kört med en mindre ministereo-setup. Klart är ju att det låter bättre med mer effekt bakom och även om inte A-70:an är något effektmonster så vill jag nog påstå att ljudstyrkan som högtalarna mäktar med räcker till i en lägenhet med vardagsrum på ca 25kvm om man som jag, lyssnar mest själv. Ska man ha fest eller liknande då det babblas en massa kanske man ska ha större/mer lättdrivna burkar, men det kan likaväl fungera.

Sjukt nöjd är jag iallafall, så pass att jag blivit nyfiken på Pioneers högtalare i klassen 5-10000kr.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-05-20 21:18

orwak skrev:Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare.

Välkommen till faktiskt, orwak!
... tycker jag!

Per

orwak

Inläggav orwak » 2014-05-20 21:37

PerStromgren skrev:
orwak skrev:Hoppar in i tråden då jag också har ett par av dessa högtalare.

Välkommen till faktiskt, orwak!

Tackar!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-20 21:41

Ja, välkommen :)
Om jag inte haft alldeles för många högtalare redan skulle jag köpt dom jag med. Man blir ju väldigt nyfiken efter all fin kritik här.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 11:35

Ja som jag hintade om tidigare i tråden så tryckte jag så småningom till på beställningsknappen. :D
CDon verkade inte få tillbaka priset på 2000:-, men netonnet hade plötsligt det priset, jag undrar om det var en justering för att möta CDON's pris.
Jag la i alla fall ett par högtalare i kundvagnen medan jag funderade, och så bumpade jag lite i min kundvagn då och då under hela dagen med jag gick och gruvade mig över beslutet. Med tanken på att det som någon redan beställt till kundvagnen sin kanske inte prisändras.
Men ähh, så jag skickade beställningen. Jag får väl i värsta fall käka lite korv och dricka 2,8% folköl några middagar isf för biff och rödvin om det nu är pengarna det hänger på.
(Nu är det förövrigt så att det redan står några par högtalare för mycket här hemma, så det är ju inte bara ekonomi ... ;))

Priset gick f.ö. upp på netonenet redan dagen efter eller kanske 2 dagar efter, så min magkänsla var rätt.

Och så kom paketet, precis som BPM skrev, ett ganska blygsamt ett. Men med hygglig tyngd iaf.

Och högtalarna är ju verkligt pyttigt små, här fotat med en vanlig A4-pärm som storleksreferens.
pio S-CN301-LR_#01.jpg
pio S-CN301-LR_#01.jpg (29.18 KiB) Visad 7105 gånger

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-05-21 12:29

Hunnit lyssna något??
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-21 15:07

De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

Men efter ett antal speltimmar några veckor senare så låter de för jäkla gött . . . typ :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 19:31

BPM skrev:Hunnit lyssna något??

Jodå, en del.
Det har gått allt möjligt här; Pink floyd, Susie Suh, Factory, morcheeba, Enya, elvis (the king), michael jackson, Supertramp, Feist, Dire straits, Waters m.m.
Nu har det varit provlyssning av högtalare så då har jag spelat mycket mer snuttifierat, jag brukar annars som regel endast spela hela album. :oops:

En del lyssning medan jag gått omkring och gjort annat, en del sittande i sweetspot.

Och ja, dom är imponerande. Bara på skoj borde man ställa stora högtalare bredvid när folk kommer på besök och efter lite lyssnande säga att "vi borde kanske lyssna lite på de stora också ..." 8)

Lite snabbt då bara.
Känsligheten är ju helt klart ganska låg, men jag blev ändå positivt överraskad för jag trodde av allt som skrivits att den skulle vara ännu lägre. :) Men nu har jag de senaste månaderna lyssnat på just små högtalare, dels en liknande denna Pioneer i storlek och bestyckning, 4" + liten domediskant, bara aningens större låda och så har jag lyssnat på MUPPS.
Och jämfört med dessa har väl pioneern inte speciellt mycket lägre känslighet. Och mina mätningar ger vid handen att pioneer har kanske 2-3 dB lägre känslighet än MUPPs. Då drivet med samma volym inställd.
Så jag tror att så länge man jämför med många andra lika små högtalare så får de här nog inte värst mycket stryk.

Tonkurvemässigt tycker jag verkligen om dessa.
Det finns ordentligt tryck ifrån riktigt låga register, men en del saknas. Men jag har just påbörjat en ny lyssningsomgång, då jag nu har upptäckt att den lyssningssetup jag kört med ett tag nu faktiskt skär basen lite. :oops:
Jag upptäckte att t.ex. på basgången i Massive attacks - better things så kapades liksom den lägsta tonen bort (och det lät ju lite märkligt när jag vet hur det ska låta).
Men mina jämförelseobjekt hade typ samma problem, så då bar jag fram andra högtalare och upptäckte fortfarande samma brist. Hmm märkligt.
Så nu har jag alltså upptäckt att dessa låga toner försvann redan tidigare i elektronikkedjan, och jag har inte ens upptäckt det tidigare. :oops:

Nu är det åtgärdat med en nödlösning och Better things låter typ som den ska på S-CN301-LR.
På Pirates of the Caribbean Soundtrack - One Day tycker jag dock att det fortfarande saknas en del.

Sen tycker jag nog att basen är föredömligt rapp och precis, inget efterhängset slappmuller efter tonen är slut, jag har inte störts av någon pipresonans eller så.

Men nu ska jag göra en ny undersökning av djupbasen, då jag redan (helt felaktigt, då felet låg någon annanstans) hade sågat den. I går hade jag min åsikt klar, det behövs en sub av något slag för att jag i längden ska kunna sitta nöjd. Nu ska jag kolla om jag kanske hade fel.

Ja det är lätt att börja med att beskriva basen, då den är så frapperande bra för högtalarens storlek.
Men i övrigt är den trevlig, jag känner inte att jag kan peka ut något fel, något som stör. Jag håller helt med BPM om att det som nästan känns att det saknas diskant, åtminstone om jag just lyssnat på en annan av jämförelsehögtalarna.
Ljudet spelar inte så mycket "på mig" utan lite mer avslappnat laid back. Precis som jag egentligen gillar det.
När jag byter tillbaka till något av jämförelseobjekten så märker jag att en del musik går mig lite på nerverna efter att jag först avnjutit den på S-CN301-LR.

Sen upptäcker jag att S-CN301-LR har mer av sweet zone än sweet spot. Jag kan flytta mig minst en halvmeter åt vardera sidan utan att något faller ihop. Och då lyssnar jag just nu ganska nära. ca 2,5 meter från högtalarna och ca 1,5 meter avstånd mellan högtalarna.
Jag har förövrigt inte alls labbat något med uppställning och invinkling och sånt, det finns nog lite att testa där också.
Det låter väldigt lite högtalare här. Ja typ inte alls. En del musik är ju helt hopplöst inspelad, ingen högtalare klarar av att bli magisk när något instrument alltid låter 100% från en kanal osv. Men på det hela taget är jag direkt imponerad över hur det mesta släpper loss. Här tror jag dock att det finns förbättringspotential för mig, genom att ändra på avstånd, vinklar och höjder. Men just nu är det lite svårfixat, jag måste kanske bygga något provisoriskt stativ för att testa runt lite.

Jag spelar än så länge med en T-amp, som kanske krämar ur sig 2x8W eller nåt sådant i de 6 ohm som S-CN301-LR har.
Mer effekt måste höjas snarast, det märks. Denna högtalare inbjuder till att spela lite starkare än de andra jag har, inget i ljudet blir ju jobbigt så jag märker att jag lätt drar på mer. Och Klassisk musik fixar jag inte med denna kombo, låg effekt från T-amp tillsammans med (o)känsligheten S-CN301-LR klarar inte av dynamiken.

Men än så länge känner jag mig väldig nöjd. Och det lilla formatet gör nog min bättre hälft också nöjd.
Pio-Mupp-Marq.jpg
Pio-Mupp-Marq.jpg (13.5 KiB) Visad 7015 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 19:32

Laila skrev:De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

*klipp*

Men efter ett antal speltimmar några veckor senare så låter de för jäkla gött . . . typ :)

Har du också tjackat ett par?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-21 22:44

aisopos skrev:
Laila skrev:De låter något rent för jäkligt illa de första timmarna . . . typ :evil:

*klipp*

Har du också tjackat ett par?

Nä men jag tycker att dä så kul å recensera . . . typ :P

. . . . klart att ja har*. 8)

*Modigt av dig att ens göra en antydan till recension med endast 8W-are, en sisådäringa 75W(helst mer) bör man nog ha tillgång till för
att någorlunda nyttja dess fulla potential . . . tror jag. Hemma spelar jag dem på en 40-50W rörpyts å stärkarn kroknar innan högisarna.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-21 23:32

Iom att jag precis börjat mäta så har jag givetvis provmätt Pioneer S-CN301-LR.
freq resp S-CN301-LR.gif
freq resp S-CN301-LR.gif (28.91 KiB) Visad 6954 gånger

For any international english-speaking readers se note at bottom.*

Ta mätningen för vad den är.
Jag är inte erfaren, det är ny utrustning som jag inte har helt koll på och ej kalibrerad mic osv.
Micen, Panasonic WM-61 verkar enligt flera källor ha i huvudsak rätt spikrak frekvensgång förutom en 2-3 dB höjning runt 15kHz, och olika kapslar verkar också ha relativt liten differens.

Mätningen skedde utomhus på morgonen när det var relativt tyst ute, men minsta vind påverkar mycket, särskilt i basen, vilket jag märkte en timme senare när morgonbrisen började märkas mer.
Jag har också glömt att kolla vad förstärkaren har för roll-off i basen, ev skär den av något där.

Men personligen tror jag att denna mätning stämmer lite halvhyfsat, att de stora dragen går att lita på.

Laid-back känslan i ljudet, den aningens undfallande diskanten tror jag helt och hållet beror på 5dB dippen vid 4kHz.

Jag försökte mata högtalaren med 2,83V, men det var ju inte lätt att veta vad det blev med Sirps snabba tonsvep.
Men med multimetern ställd på att komma ihåg högsta mätvärde och dra några svep så bedömer jag att jag fick det till runt 2,5 V, vilket kanske är något runt 1W effekt då. Distorsion under 2% ner till 130Hz vid 1W antar jag är ganska bra, men inte exceptionellt.

* note
This frequency response for the pioneer S-CN301-LR speaker is made by me, an amateur with home made equipment. Take it for what it is, it may have both small as big errors. But I think it is not very bad though.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-16 11:05

Chans att fynda igen, verkar finnas för 2.000 - 2.200 på Dustin och hembiobutiken:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288
http://www.dustin.se/product/5010797279 ... s-cn301lr/

Det finns ju en risk att även denna sänkning är under mycket kort tid, som förut.

soren

Inläggav soren » 2014-08-20 22:34

Får instämma i lovorden .. ruggigt bra liten högtalare!
De har en grym närvarokänsla. Lyssnade precis på Diana Krall, och som nämnts tidigare, så sjunker man in i musiken.

Kör just nu på en Marantz M-CR502 (2x50W) cd-receiver i sovrummet, utan några som helst problem.
Funkade även bra med en XTZ A800 (2x40W), så man behöver inte vara orolig för den låga känsligheten.

Köpte fem par så man har lite högtalare till en regnig dag.. de är ju nästan gratis :)
Nja.. tanken var ett eventuellt 5.1 system till sovrummet, ett par till morsan, och resten i reserv.

Även om jag har pi60, bs60/pX2, i14 och en drös med a2 i hemmabion, så skulle jag nog kunna leva med dessa små pioneer (+ basar) utan större problem.

Användarvisningsbild
Aaaaaaalm

Inläggav Aaaaaaalm » 2014-08-21 09:31

Väldigt intresserad av dessa, många som verkar gilla dem.

Hur skulle de funka som frontar i ett 5.1 system?
Givetvis med basunderstöd.

Har idag Argon 6240 golvhögtalare från hifiklubben.
Men de är inte jättefina att se på och finns lite att önska i ljudkvalite.
Drivs av en Pioneer VSX-920.

/Magnus

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-08-21 14:12

Bild

Funkar fint tycker jag :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-23 09:25

Har beställt ett par också, till landet. Där driver jag med Micromega Tempo2, 2x80 w. det bör ju räcka.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-08-23 11:38

gflar skrev:Ja, välkommen :)
Om jag inte haft alldeles för många högtalare redan skulle jag köpt dom jag med. Man blir ju väldigt nyfiken efter all fin kritik här.

Det är ju roligt med många högtalare :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-23 11:41

aisopos skrev:Iom att jag precis börjat mäta så har jag givetvis provmätt Pioneer S-CN301-LR.
freq resp S-CN301-LR.gif

For any international english-speaking readers se note at bottom.*

Ta mätningen för vad den är.
Jag är inte erfaren, det är ny utrustning som jag inte har helt koll på och ej kalibrerad mic osv.
Micen, Panasonic WM-61 verkar enligt flera källor ha i huvudsak rätt spikrak frekvensgång förutom en 2-3 dB höjning runt 15kHz, och olika kapslar verkar också ha relativt liten differens.

Mätningen skedde utomhus på morgonen när det var relativt tyst ute, men minsta vind påverkar mycket, särskilt i basen, vilket jag märkte en timme senare när morgonbrisen började märkas mer.
Jag har också glömt att kolla vad förstärkaren har för roll-off i basen, ev skär den av något där.

Men personligen tror jag att denna mätning stämmer lite halvhyfsat, att de stora dragen går att lita på.

Laid-back känslan i ljudet, den aningens undfallande diskanten tror jag helt och hållet beror på 5dB dippen vid 4kHz.

Jag försökte mata högtalaren med 2,83V, men det var ju inte lätt att veta vad det blev med Sirps snabba tonsvep.
Men med multimetern ställd på att komma ihåg högsta mätvärde och dra några svep så bedömer jag att jag fick det till runt 2,5 V, vilket kanske är något runt 1W effekt då. Distorsion under 2% ner till 130Hz vid 1W antar jag är ganska bra, men inte exceptionellt.

* note
This frequency response for the pioneer S-CN301-LR speaker is made by me, an amateur with home made equipment. Take it for what it is, it may have both small as big errors. But I think it is not very bad though.

Du är medveten om att du har 110 dB på Y-axeln hoppas jag.

50 dB brukar man använda. Med 110 dB på Y-axeln ser ju vad som helst bra ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-23 11:52

Bra påpekande där.

Du (och säkert andra med) har ju nämnt det i andra trådar, och jag har funnit det som ett bra tips/regel.
Men glömde ändå detta här ... :oops:

edit:
Jag var nog mest sugen på att visa vad jag fann för beteende där mellan 3 och 5kHz, min setup och erfarenhet är nog inte bättre än att det lika gärna kan vara olika saker där som syns på det övriga/alt. maskerar lika stora fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-08-23 12:28

Njae... något som påminner om det där, i det registret, lär inget annat än en högtalare göra.

Kedjan i övrigt må ha artefakter, men normalt är de i storleksordningen mindre än 1 dB.

Rummet kan så högt i frekvens bidra med lite "grusighet" på kurvan, men inte med några sådana där avvikelser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-08-23 13:53

sprudel skrev:Har beställt ett par också, till landet. Där driver jag med Micromega Tempo2, 2x80 w. det bör ju räcka.

Det ska bli roligt att höra vad du tycker om dom. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-23 19:02

Verkar vara rätt mycket diskantlyft över dippen vid 4 kHz. Kan antagligen inte helt tillskrivas mikrofonen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-08-23 23:58

De låter inte speciellt ljusa hemma hos mig i alla fallen, snarare en aning "småsnälla"* . . . typ.

*men helt "tokigt bra" med hänsyn till storlek å pris.
(Själv så vill jag nog inte, i längden, köra dem med en stärkare
under sisådär 150W).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-30 10:50

Nu står de här och spelas in i Mollösund med Scott Walker och Johnny Cash. Låter inte alls pjåkigt för att vara helt färska.
Mycket spännande. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-08-30 13:49

Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-31 20:17

KarlXII skrev:Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Vi kanske skulle få till den där helgen någon gång när du tar med dig Jansson och kommer ner. Så blir det lyssning både i Mollösund o Götet. Då kan du höra på Pioneererna utan att köpa också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-08-31 22:48

KarlXII skrev:
Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Sprudel skrev:
Vi kanske skulle få till den där helgen någon gång när du tar med dig Jansson och kommer ner. Så blir det lyssning både i Mollösund o Götet. Då kan du höra på Pioneererna utan att köpa också. :)

De små godingarna finns för provlyssning på mycket närmare håll, i mitt sovrum närmare bestämt. (drives med PC/ Squeezebox--> Luxor 7082-A) 8)

Även jag är klart nöjd med de små lådorna, välbalanserade med stor ljudbild som känns äkta. Till stor orkestermusik funkar de inte optimalt....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-08-31 23:05

sprudel skrev:
KarlXII skrev:Man blir ju nyfiken alltså.... :)

Det låter helt underbart,,,,! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-01 10:23

Lite tweak i diskantelementens delningsfilter skulle nog kunna förbättra frekvensgången. (under förutsättning att vi tror på mätningen som visas ovan)

Låter de inte lite ljust möjligen, eller vad säger ni som har dem?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-01 17:34

Johan_Lindroos skrev:Lite tweak i diskantelementens delningsfilter skulle nog kunna förbättra frekvensgången. (under förutsättning att vi tror på mätningen som visas ovan)

Låter de inte lite ljust möjligen, eller vad säger ni som har dem?

Ingen kommentar om det ännu från mig, de är på inspelning. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-01 20:38

Johan_Lindroos skrev:Låter de inte lite ljust möjligen, eller vad säger ni som har dem?

Nej det tycker jag inte.
För mig är det liksom BPM också skriver, att jag inte direkt tänker på diskanten, det skräller till något när det ska det i fonogrammet.
Men annars tycker jag nog närmast tvärtom, lite lätt avslappnad laid-back känsla och långt ifrån den ibland lätt jobbiga upplevelsen av en diskant som ständigt "låter" och gör sig påmind.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-09-02 21:14

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-09-03 00:18

aisopos skrev:
Nej det tycker jag inte.
För mig är det liksom BPM också skriver, att jag inte direkt tänker på diskanten, det skräller till något när det ska det i fonogrammet.
Men annars tycker jag nog närmast tvärtom, lite lätt avslappnad laid-back känsla och långt ifrån den ibland lätt jobbiga upplevelsen av en diskant som ständigt "låter" och gör sig påmind.

Håller helt med, sitter och jobbar med min forskning (SPSS, inte helt lätt att greppa vad som är ordinal eller nominaldata, parametriska eller icke- parametriska test m.m. :cry: ) och lyssnar på internetradio med stor behållning. Jag har t.o.m. diskanten höjd ett snäpp på förstärkaren, tycker att det blir mer "ta-på känsla" så. De försvinner i ljudbilden, så att exempelvis sångröster blir väldigt illusoriska (just nu sjunger Eva Cassidy - måste sluta och lyssna lite mer koncentrerat) :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-03 09:12

Spännande små högtslsre, synd att dom verkar så groteskt trögdrivna...
men det är ju vad det kostar att få en stor bandbredd ur så små lådor...

Vore kul att höra ett par :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-09-03 12:21

DVD-ai skrev:

Vi kan väl ordna en HiFi- fika i Södertälje under sept/okt med fokus på två små feelgood- anläggningar:
1. Kök: Squeezebox Boom-->Indeed Tripath TA2020/NAD 3020i--> Slutna EPS-1 byggda av små ITT- lådor köpta på myrorna för en femtilapp.
2. Sovrum: Pc/Squeezebox Touch--> Luxor 7082-A köpt på Erikshjälpen --> Pioneer S-CN301 på stativ hittade i soprummet. :)

Återkommer med datum om intresse finns. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-03 20:14

DVD-ai skrev:Spännande små högtslsre, synd att dom verkar så groteskt trögdrivna...
men det är ju vad det kostar att få en stor bandbredd ur så små lådor...

Ja ids du köra lite norrut till Alunda (lite nordväst om norrtälje, nordöst uppsala) så kan du få lyssna här.

Drivknuten

Inläggav Drivknuten » 2014-09-10 00:41

Läst denna tråd ett tag och velat fram och tillbaka. Men när jag va inne på dustin.se med studentrabatt och såg dom för 1525kr så kunde jag inte stå emot längre. Så nu tycker jag att posten ska snabba på lite, grymt laddad. :D

soren

Inläggav soren » 2014-09-10 12:16

Någon som har hittat en lämplig bas till dessa?
Behöver 1-2 st till "reservbion" i sovrummet där pioneer högtalarna kommer husera.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-12 21:20

Det här är bra högtalare för dessa pengar, väldigt bra! Tack för tipset! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

phuss

Inläggav phuss » 2014-09-14 21:01

Hejsan,

Är lite sugen på att skaffa "riktiga" högtalare för en billig peng. En kollega rekommenderade mig att kolla upp dessa Pioneer, därav hittade jag hit.

1.
Har idag Logitech z906 som jag är ganska nöjd med.
Jag lyssnar på club musik (trance och house) och är dessa Pioneer högtalare inget för mig då?
Vet att det inte är någon basslåda till men nu bor jag i en lyhörd lägenhet och kan inte dunka på.

2.
Läst lite på nätet om att dessa högtalare är lite trögdrivna, då fungerar det inte med en gammal NAD 304 förstärkare?
Annars är det någon som kan rekommendera en budget förstärkare som klarar av att driva dem.

3.
Är dessa sämre än Yamaha NS-333?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11973

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-15 10:39

1) Högtalare bör avlyssnas innan köp.
2) NAD 304 ger 35 watt per kanal kontinuerligt i 8 ohm, men ger desto högre dynamisk effekt (kortvarigt) på 120 watt i 8 ohm. Dessutom är 35 watt mer än du tror, utifall du spelar "normal" CD-komprimerad musik. Särskilt med tanke på den musik du brukar spela. Troligtvis går det att styra ut baselementen i Pioneerhögtalarna till max konutslag före förstärkarklippning. Däremot kan väldigt dynamisk musik ge förstärkarklippning vid höga frekvenser trots att du inte tror att du spelar så starkt. Jag tror det kommer funka som helhet. Lira på en ljudnivå som känns lagom bara. Du kommer att höra när det börjar låta illa vid pådrag, i alla fall om du lär dig lyssna HUR ljudet förändras vid volymökning.
3) Högtalare bör avlyssnas innan köp. Så är det bara. Högtalares olika sound låter väldigt olika, och sedan är det inte säkert att vad tio andra personer tycker är jättebra, nödvändigtvis betyder att du tycker det är bra för din smak. Med elektronik är det något lättare, då det inte är så stora skillnader som mellan högtalare, många tror att de hör skillnad på en annan apparat, men egentligen vet de inte. Jag påskiner inte att skillnader mellan apparater inte finns, bara att de är avsevärt mindre än mellan högtalare.

P.S. Välkommen till forumet! :) D.S.

phuss

Inläggav phuss » 2014-09-15 10:59

Tack Jonas! :)
Ok någon som vet vart man kan få lyssna på dessa högtalare runt Stockholms området, helst innerstaden då.

Farsan har även ett slutsteg NAD 216 som jag kan få, men den är rätt stor... vill gärna få plats i min tv-bänk.
Tror ni den också behövs till högtalarna?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-15 21:38

Nu har jag kört dem ett tag, och bytte i helgen tillbaka till piM.
Kanske är jag mer inlyssnad och van vid Inos presentation men jag föredrar den. Det är två bra högtalare, men på olika sätt. Det beror helt på vad man är ute efter som lyssnare. Mångfald före enfald är fin klyscha! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-15 21:43

sprudel skrev:Nu har jag kört dem ett tag, och bytte i helgen tillbaka till piM.
Kanske är jag mer inlyssnad och van vid Inos presentation men jag föredrar den. Det är två bra högtalare, men på olika sätt. Det beror helt på vad man är ute efter som lyssnare. Mångfald före enfald är fin klyscha! :)

Bra inställning. Jag gillar personligen: "Infinite Diversity in Infinite Combinations".

Man får tänka på att piM faktiskt är dyrare också.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-16 09:58

AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev:Nu har jag kört dem ett tag, och bytte i helgen tillbaka till piM.

Bra inställning. Jag gillar personligen: "Infinite Diversity in Infinite Combinations".

Man får tänka på att piM faktiskt är dyrare också.

Jo! Dyrare kanske men makalöst bra i sin presentation. För mig alltså.
Gillar också din devis. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Drivknuten

Inläggav Drivknuten » 2014-09-17 16:42

Nu har jag provat mina Pioneers i några dar, allt börjar släppa och det låter förvånansvärt bra. Inte lika bra som mina betydligt dyrare och större Elac stativare, men för pengen och storleken låter det riktigt gött. Kör dom på Zon 2 på en Pioneer LX-86. Trodde verkligen inte att högtalare för 1500kr kunde låta så här bra :D

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-09-22 19:42

Hur kan dessa fästas i väggen? Går de att montera på väggen på något sätt, utan stativ?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-22 20:05

Basreflexhålet bakåt, och rekommenderat med 20 cm till bakvägg, tja ...

En väggfast hylla,
Bild

eller något slags högtalarfäste, typ:
Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-09-22 20:10

Två gänghål finns på undersidan, M5 kanske

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-09-22 20:14

gflar skrev:Två gänghål finns på undersidan, M5 kanske

Låter ju som en möjlighet. Bilder på baksidan? :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-09-22 20:15

aisopos skrev:Basreflexhålet bakåt, och rekommenderat med 20 cm till bakvägg, tja ...

En väggfast hylla,
Bild

eller något slags högtalarfäste, typ:
Bild

Nedre bilden såg intressant ut. Tack för tipset.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-09-22 20:18

Bild på baksidan finns ju i trådens förstasida :)
Menade du möjligtvis undersidan?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-22 20:22

Inte den bästa bilden, men här syns gängorna iaf.
Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-09-22 20:24

74 respektive 134 mm från bakkant högtalare (60cc således)

orwak

Inläggav orwak » 2014-09-25 21:27

Hej
Har någon av er som läser denna tråd hört Pioneers "Pure Malt" högtalare som heter S-A4SPT-PM och kanske vill dela med sig om upplevelsen?
De är ju storleksmässigt i samma division som s-cn301-lr som diskuterats här ovan och som jag även har, men nu som sagt har jag blivit intresserad av pure malt-högtalarna.

Komplett.se har ju de till ett skapligt pris och verkar ha sålt ett par stycken, kanske till någon här? Jag vet att de är något mer lättdrivna och har någon koppling till pioneer´s highend prylar. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-26 08:15

orwak: Ska inte dissa ditt val av högtalare att vara nyfiken på, men sökte på dem och läste detta på Pioneers hemsida: "The wood has absorbed the whiskey, creating a distinctively smooth and rich acoustic quality, unlike that of any virgin wood"

Tillåt mig rulla ögon. :roll:

Hindrar inte att de låter bra som snus, men snacka om att slå knut på sig själv för att finna nya sätt att saluföra högtalare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-26 08:22

HAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!!!!! :lol: :D :P :) :wink: :mrgreen:

SÅDÄR ska det se ut !
Man måste bara älska säljarsnack :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2014-09-26 08:55

Detsamma gäller väl högtalaren som tråden handlar om: Saxat från Netonnet: "Högtalaren består bland annat av en glasfiberkon, hornformad kupoltweeter med polypropylenkondensator, luftlindade talspolar och ett yttre i utvald ekofanér för ett naturligt, kraftfullt och balanserat ljud." Här kommer återigen faneren med i hur högtalaren låter!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-26 09:02

Ja men vist serru !

Vist är det hysteriskt roligt ! :D HAHAH
Mvh//David

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-26 11:33

Man kan även undra hur "hornformad kupoltweeter" ser ut för någon som inte sett så många diskantlösningar eller högtalare över huvudtaget.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-26 11:48

Bara att läsa en bilannons från tex BMW eller AUDI, samma skitsnack --- eller de flesta företag som vill sälja nåt öht. "med mördande reklam"..... :) Är det inte mumbo-jumbo går alltid lifestyle hem, kanske... 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-26 11:55

Ja säljarsnack kan man allt vara utan oavsett vilka produkter det handlar om. Att bygga högtalare whiskydränkt trä var dock något nytt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-26 12:39

Hoppas att det inte är någon kass blended bara !
En sådan grötighet vill man ju inte vara med om :evil:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-09-26 12:50

AndreasArvidsson skrev:Ja säljarsnack kan man allt vara utan oavsett vilka produkter det handlar om. Att bygga högtalare whiskydränkt trä var dock något nytt.

"Säljarsnack" är ju ett sätt att profilera sin produkt. Precis som du gör med din frisyr och klädsel. För på insidan är du ju samma människa, eller hur?

Det är väl iofs inte omöjligt att trä lagrat i whisky har andra (eftersträvansvärda) egenskaper som kan vara till nytta när man bygger kabinett. Det är väl jämförelsen mellan den lagrade whiskyn och ljudet som känns lite fånig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-26 13:04

DVD-ai skrev:Hoppas att det inte är någon kass blended bara !

Sprit/vin/öl och speciellt whisky är det ju inte alls nån hype i... :lol: 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-26 13:08

murgatroyd skrev:

Och inte vet de hur man bör servera whiskyn ens: :roll:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-26 13:25

murgatroyd skrev:

Neeee, inte alls ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-26 13:26

Nattlorden skrev:
murgatroyd skrev:

Och inte vet de hur man bör servera whiskyn ens: :roll:
Bild

Nej verkligen inte... 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-09-26 14:26

Har lyssnat på dem i en affär på musik jag inte kände igen. Så ta mitt uttalande med en nypa salt. Trevligt men småskaligt ljud om folk förstår vad jag menar.

orwak

Inläggav orwak » 2014-09-26 18:17

De borde väl ändå påminna rätt mycket ljudmässigt med s-cn301 högtalarna kan jag tycka, dock är det något större volym i lådan och vad det kan göra vet jag inte. Hur som helst så tyckte jag de såg stiliga och välbyggda ut och eftersom jag är nöjd med mina s-cn301 och dess ljud(jävla modell namn de ska hitta på), så letar jag några högtalare som ger lite mer stilpoäng i hur de ser ut. En annan anledning är ju själva bytandet av grejjer som ni säkert känner igen :).

För övrigt är det nästan alltid kul och läsa kreativt säljsnack he he. Äkta träfaner eller i det här fallet riktigt trä är ju ser ju alltid trevligt ut.

/ Go kväll på er

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-09-26 18:23

landa skrev:Har lyssnat på dem i en affär på musik jag inte kände igen. Så ta mitt uttalande med en nypa salt. Trevligt men småskaligt ljud om folk förstår vad jag menar.

Vilka?
S-A4SPT-PM eller S-CN301

De förstnämnda s-a4spt-pm.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-26 18:26

shifts skrev:orwak: Ska inte dissa ditt val av högtalare att vara nyfiken på, men sökte på dem och läste detta på Pioneers hemsida: "The wood has absorbed the whiskey, creating a distinctively smooth and rich acoustic quality, unlike that of any virgin wood"

Tillåt mig rulla ögon. :roll:

Hindrar inte att de låter bra som snus, men snacka om att slå knut på sig själv för att finna nya sätt att saluföra högtalare.

Men Jösses, inte går ni på den eller?
Klart de driver med HiFi-neurosa ytterligheter, kanske vanligheter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-26 18:37

Hur menar du gå på? Det var väl det jag inte gjorde? Du menar att de skojar på flit? Det vore ju onekligen kul, men har aldrig sett sådan humor i hifisammanhang tidigare. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-26 19:03

shifts skrev:Hur menar du gå på? Det var väl det jag inte gjorde? Du menar att de skojar på flit? Det vore ju onekligen kul, men har aldrig sett sådan humor i hifisammanhang tidigare. :D

Jo men, inte tusan kan de mena allvar med detta, det finns inte på kartan. Hoppas jag verkligen. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-09-27 00:22

Mina högisar blir man hög av . . . typ. :mrgreen:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-08 08:45

Jag tar med mig mitt par till Alunda DIY idag. Är det någon som är väldigt intresserad av att provlyssna så kan jag kanske sätta upp det lite snabbt, t.ex. medan vi packar ihop eller så.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-08 10:57

macivar skrev:"...och ett yttre i utvald ekofanér för ett naturligt, kraftfullt och balanserat ljud." Här kommer återigen faneren med i hur högtalaren låter!

Klart att ekofanér påverkar ljudet :-)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-08 11:29

Jag såg att man på Lars Bengtsson får med ett par signerade whiskeyglas om man beställer högtalarna innan jul
Bikinitider

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-11-08 11:32

hifikg skrev:
macivar skrev:"...och ett yttre i utvald ekofanér för ett naturligt, kraftfullt och balanserat ljud." Här kommer återigen faneren med i hur högtalaren låter!

Klart att ekofanér påverkar ljudet :-)

Kanske är ekologiskt odlad fanér :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-11 13:57

oa51 skrev:Vi kan väl ordna en HiFi- fika i Södertälje under sept/okt med fokus på två små feelgood- anläggningar:
1. Kök: Squeezebox Boom-->Indeed Tripath TA2020/NAD 3020i--> Slutna EPS-1 byggda av små ITT- lådor köpta på myrorna för en femtilapp.
2. Sovrum: Pc/Squeezebox Touch--> Luxor 7082-A köpt på Erikshjälpen --> Pioneer S-CN301 på stativ hittade i soprummet. :)

Blev det något av det här?
Kanske en ny tråd finns, om inte så vore det på sin plats.
Jag har ett par små pryttlar som jag skulle kunna bidra med.

Eller var det tänkt som en fika med bara lyssning på dessa två?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-11-11 18:05

2-ch skrev:
Blev det något av det här?
Kanske en ny tråd finns, om inte så vore det på sin plats.
Jag har ett par små pryttlar som jag skulle kunna bidra med.

Jag kollar i almanackan och återkommer i en separarat tråd........ :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-11 10:18

Jag har bytt ut Pioneerarna mot mina XTZ 99 MT ett tag:
Bild
Men nu bytt tillbaka igen.

Jag upptäckte för några veckor sedan att Teitur - Stormy Weather (från the Dali CD #3) lät aningen entonigt i basgången med Pioneer S-CN301.

Provbytte till XTZ (som är minst dubbelt så stora i volym) och japp, där satt basgången som en smäck.
Sen någon dB extra i känslighet och öht ett rätt bra ljud, så dom fick stå kvar. Jag undrade lite varför jag "glömt bort" dessa små juveler ... :?
Varför köpte jag Pioneerarna öht, isf att bara lyfta ner dessa från vinden?

Svårt att veta. XTZ är ju mina dedikerade datorhögtalare, som sedan länge väntar på att en ordentlig dataplats ska trollas fram. XTZ 99 tål inte heller att spelas högt, inte alls. Men handen på hjärtat så duger inte Pioneer S-CN301 heller till att spela högt eller hårt. :)

Nåväl, suttit nöjd med mina XTZ i en tid nu.
Men i helgen bläddrade jag på måfå fram något som var ett tag sen jag lyssnade på - det blev soundtracket till Titanic.
Men något saknades, jämfört med min minnesbild. Inte så våldsamt dynamiskt som jag minns. Enklast var att bara byta tillbaka till pioneer som redan står.
Och för mig mycket märkligt, så spelar dessa upp dynamiken bättre.
Grusar lite en fördom jag har. Att små element, små lådor och låg verkningsgrad dödar dynamiken.

Men förb*** Nu är jag inte riktigt nöjd med någon av dessa högtalare. 8O :? :D

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-02-11 19:00

Koppla in båda två då!?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-11 19:11

:)

Nåja. Jag lyssnade lite mer på James Horners våldsamma skapelse idag. Och nu är jag inte lika säker på min tidigare åsikt.
XTZ har banddiskanter som jag nu upptäckte inte sprider så mycket i vertikalled. När jag insåg min förra "sanning" hade jag mest gått och gjort annat medan jag lyssnade. Dvs ovanför XTZ spridning, men mer inom pioneers spridningsfält.

Kul detta, jag ska jämföra mer.

I vilket fall är det inga avgrundsskillnader mellan dessa två små högtalare. Båda är små och med lågt pris och har därmed naturligtvis sina begränsningar.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-05-18 07:06

Beställde ett par av dessa på net on net 2200kr
Ska bli kul o testa. Tanten hemma tröttnat på omålad mdf på mina diy stativare samt min minsta grabb vill peta.
Så dessa får agera som vikarie :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-05 12:52

Ja då kommer mitt lyssnings intryck samt lite intryck från min käre inbitne hifi bror som fick lyssnat på nån låt .

Som sagt dom är mkt små och känns välbyggda för sitt pris.

Mina spelar fast hängda på väggen med tv fäste bak .

Dom spelar med stor ljudbild och värme.
Som brorsan sa : lite dynaudio likt .
Jag finner dom behagliga och trevliga att lyssna på. Diskanten finns där och gör sitt jobb bra .inget man tänker på .
Min referenser är diy stativare med scanspeak d2905 93000 och seas L18 i basen.

Tycker diskanten är.ö riktigt bra och bara finns och den blir inte vass.
Dessa pioneer har bättre släpp än mina diy stativare och pioner en jag tycker spelar mer ut framför .
Men dom ligger troligen i katagorin återhållsamma ev eller i gränslandet kanske i andras öron då jag är van vid återhållsamma högtalare.

Gitarrer röster är tydliga där man kan höra smackande detaljer hos sångaren m.m.

Basen finns och är som diskanten . Den gör sitt jobb bra speciellt med tanke på storleken. 4tum

Högtalaren sägs vara trög driven men det var mina L18 oxå så jag märkte ingen jätte skillnad. Bägge är trögdrivna. Men att dom är oanvändbara är en rejäl överdrift.

Dom spelar mkt bra och fint med värme. Helt klart imponerande

Körde Eagles med hotel califonia på albumet hell freez over eller vad det heter. Stora bongo trummor där i.
Där presenteras allt fruktansvärt bra med pioneer en iaf imponerade bra.

Som drivning står en Yamaha rx 771 och hdmi dator wimp pure direct

Första intrycket vid inkoppling var att dom lät tunna och utan kött ;)

Men efter inspelning 1 v så har dom tuffat till sej och blivit mer mustiga men dom tenderar ibland att kunna låta ev småskaligt .
Djupet i basen faller tvärt och dessa kräver mer bas stöd med högre övre delning på subben jämfört med L18.

Angående spela högt så är detta inga problem. Dom går att pressa imponerande hårt men man märker att dom får kämpa hårt då även vid hög lyssnings volym. Men tycker ändå att dom orkar med bra för sin storlek och kan spela helt ok volym ändå. Räcker till helt klart.

Kan verkligen rekommendera dess mkt hifi för pengarna.

Dom har kommit för stanna hemma hos mej iaf :)

Lätt att tycka om

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-06 00:31

Johannes skrev:....
Mina spelar fast hängda på väggen med tv fäste bak .

Om de sitter dikt an mot väggen så är det nog ingen höjdare då basreflexporten mynnar bakåt.
Själv så skulle jag nog se till att ha minst 10cm till väggen ovinklat. Men naturligtvis så har du tänkt på detta å vinklar
in högisarna så att du får bra/prima sterio . . . typ. :oops:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-15 17:04

Ja dom är ca 10 cm från väggen

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-23 12:33

En smula lådljud kan dom ha
Ville bara tillägga det

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-23 13:07

Nattlorden skrev:Och inte vet de hur man bör servera whiskyn ens: :roll:
[ Bild ]

Glas? Vad är det för fel på sugrör?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

NiQ3

Inläggav NiQ3 » 2015-06-23 14:51

Har dom här högtalarna på mitt skrivbord på var sida om skärmen kopplade från datorn med en Brik dac till en Denon Pma-700AE förstärkare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=139640
Dock så gillar jag inte ljudet alls, lyssnar en del på hårdrock (rush, black sabbath, Beatles, judas o alla dom andra liknande, o det låter inge vidare, Ljudet är liksom "bumligt", basen låter inte så bra.
Dock med annan musikstil med mer dunk typ Daft punk, infected mushroom låter det bra, och även lugnare rock, likt david gilmour funkar bra.

Frågan är då om det är kombinationen Denon PMA-700AE och Pioneer S-CN301-LR som inte gör sig så bra?
Körde med den stärkaren till ett par Wharfedale Diamond 8.4 golvare innan med samma "problem"
Är det kanske dax att investera i en annan förstärkare tro? Har inte allt för stor budget så vad kan vara värt att byta till?
Har för övrigt inte tillgång till nån annan förstärkare att jämföra med heller.
Skulle en Brik-försärkare orka med Pioneererna med bra resultat?

Mvh N

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-23 15:03

NiQ3 skrev:Är det kanske dax att investera i en annan förstärkare tro?

Hej NiQ3 och välkommen till faktiskt.

Förstärkaren är inte problemet. Om den inte är trasig förstås.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-23 23:29

NiQ3 skrev:...
Mvh N

Nej, inte hemma hos maj i allafallen . . . typ* ! :(

*De vill nog ha minst ca 75Watter eller mer, säger mig mina helt ovetenskapliga erfarenheter. Kolla gärna så att det inte
år stärkaren(Denon:en) som felar . . . kanske ?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-06-24 01:56

NiQ3 skrev:Har dom här högtalarna på mitt skrivbord på var sida om skärmen kopplade från datorn med en Brik dac till en Denon Pma-700AE förstärkare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=139640
Dock så gillar jag inte ljudet alls, lyssnar en del på hårdrock (rush, black sabbath, Beatles, judas o alla dom andra liknande, o det låter inge vidare, Ljudet är liksom "bumligt", basen låter inte så bra.
Dock med annan musikstil med mer dunk typ Daft punk, infected mushroom låter det bra, och även lugnare rock, likt david gilmour funkar bra.

Frågan är då om det är kombinationen Denon PMA-700AE och Pioneer S-CN301-LR som inte gör sig så bra?
Körde med den stärkaren till ett par Wharfedale Diamond 8.4 golvare innan med samma "problem"
Är det kanske dax att investera i en annan förstärkare tro? Har inte allt för stor budget så vad kan vara värt att byta till?

Mvh N

Har du hört samma musik låta bra? Eller är problemet kanske att musiken inte är särskilt välljudande (men bra musikaliskt). Tidiga Black Sabbath bland annat deras första skiva tycker jag iofs är vettig ur ljudsynpunkt (och fantastisk musik).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2015-06-24 12:38

NiQ3 skrev:... Ljudet är liksom "bumligt", basen låter inte så bra....

Mvh N

Kanske otur med placering/akustik? Provat dom på annan plats?

NiQ3

Inläggav NiQ3 » 2015-06-24 17:10

Vinylcalle skrev:
NiQ3 skrev:Har dom här högtalarna på mitt skrivbord på var sida om skärmen kopplade från datorn med en Brik dac till en Denon Pma-700AE förstärkare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=139640

Mvh N

Har du hört samma musik låta bra? Eller är problemet kanske att musiken inte är särskilt välljudande (men bra musikaliskt). Tidiga Black Sabbath bland annat deras första skiva tycker jag iofs är vettig ur ljudsynpunkt (och fantastisk musik).

MvH Carl

Larsen skrev:
NiQ3 skrev:... Ljudet är liksom "bumligt", basen låter inte så bra....

Mvh N

Kanske otur med placering/akustik? Provat dom på annan plats?

Laila skrev:
NiQ3 skrev:...
Mvh N

Nej, inte hemma hos maj i allafallen . . . typ* ! :(

*De vill nog ha minst ca 75Watter eller mer, säger mig mina helt ovetenskapliga erfarenheter. Kolla gärna så att det inte
år stärkaren(Denon:en) som felar . . . kanske ?

Jag hade samma "problem" i vardagsrummet med högtalarna placerade med 3 meters mellanrum, 3 meter framför lyssningsplatsen i soffan då.
Min tanke var om just Denon PMA-700AE som jag har inte är en särskilt välljudande förstärkare tillsammans med dom högtalarna?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-06-24 17:43

NiQ3 skrev:
Jag hade samma "problem" i vardagsrummet med högtalarna placerade med 3 meters mellanrum, 3 meter framför lyssningsplatsen i soffan då.
Min tanke var om just Denon PMA-700AE som jag har inte är en särskilt välljudande förstärkare tillsammans med dom högtalarna?

Jag tror nog att förstärkaren är fullgod, och att skillnaden om du kopplar in något annat blir knappt märkbar som mest. Jag tror också på problem i omgivningen snarare än på prylarna, då vare sig jag eller andra som skrivit tidigare i tråden verkar dela omdömet om högtalarna.
Annars kan det väl vara så att du helt enkelt inte gillar hur de låter? Alla tycker ju inte likadant. Att byta förstärkare kommer däremot inte att förändra ljudet ur dem nämnvärt.

Förresten.. Du använder inte loudness eller tonkontroller? Det kan f***a upp ljudet rejält i de flesta högtalare..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-29 09:36

jag driver dom med en yamha 771 en hemmabio förstärkare. vet inte vad den ger för effekt . men skulle gissa över 75w iaf tror specen säger 7X100 eller nåt men man vet inte hur den är uppmätt.

mina hänger på väggen ca 75cm från golv och 10cm från vägg frihängande. spelar inte bumligt i den lösningen.

Användarvisningsbild
Lundell

Inläggav Lundell » 2015-08-08 18:46

Hej och ursäkta för kommentar i gammal tråd, men nu har jag köpt ett par CN301 och upplever stora brister i basåtergivningen, även med olika placering. Bumligheten i basen minskade dock något genom komplettering av dämpmaterialet i lådan och genom att täppa igen basreflexöppningen.

Återgå till Köpråd