Moderator: Redaktörer
ChristianAndersson skrev:Dito med "bras-klapp"
Ingår funktiongaranti, det står inget om den annonsen eller i det storstilta.
Jag hade hellre Leasat.
Micke23 skrev:Rimligt pris vore väl upp till 5 000 kronor, men på Tradera kan det nog mycket väl dra iväg till över 9 000 kronor.
Som köpare gör man inga fynd på Tradera, ekonomiskt sett, särskilt inte om produkten är lite upphaussad.
hifikg skrev:Micke23 skrev:Rimligt pris vore väl upp till 5 000 kronor, men på Tradera kan det nog mycket väl dra iväg till över 9 000 kronor.
Som köpare gör man inga fynd på Tradera, ekonomiskt sett, särskilt inte om produkten är lite upphaussad.
Så kan jag med tycka, baserat på nypris och ålder, men så börjar jag fundera på vad man skulle få ge för att få något likvärdigt idag och då blir det rimliga något helt annat.
ChristianAndersson skrev:Inte 4 siffrigt = xyz kr
menar du "inte 5 siffrigt"?
eller kanske runt 3999:-
eller ingick de helt enkelt i mängdrabatt på något ino system?
Jag gav 6000:- för ett.
hifikg skrev:Tror jag betalade 12.000 för mitt. Nytt. Är väl runt 20 år sedan.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Tror jag betalade 12.000 för mitt. Nytt. Är väl runt 20 år sedan.
Då lyckades du nog nästan pricka maxpriset när det var nytt.
Edit: äh fanken, det här duger inte... Jag erbjuder mig att host:a en fan-sida om slutsteget ifrån min hemsida, börjar på stommen imorgon...så de av er som har fakta (gamla hifiklubbstidningar, LTS test, NADs patent, vad som brukar gå sönder etc)... Låt mig få veta, så sammanställer jag...
hifikg skrev:Om jag aldrig kollat upp 208:an så hade jag kanske anslutit mig till dem som inte förstår "kulten" kring det steget.
hifikg skrev:Har passerat 6000 redan och tre dagar kvar... jag kanske tog i för lite.
PerStromgren skrev:Jag tycker att det är intressant att en så gammal produkt inte har fått någon efterföljare som duger och är lika prisvärd. Har utvecklingen stannat av eller är det nostalgi som råder här på faktiskt? Elektronik trodde jag blev bättre och billigare med tiden!
Nattlorden skrev:Edit: äh fanken, det här duger inte... Jag erbjuder mig att host:a en fan-sida om slutsteget ifrån min hemsida, börjar på stommen imorgon...så de av er som har fakta (gamla hifiklubbstidningar, LTS test, NADs patent, vad som brukar gå sönder etc)... Låt mig få veta, så sammanställer jag...
hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:Edit: äh fanken, det här duger inte... Jag erbjuder mig att host:a en fan-sida om slutsteget ifrån min hemsida, börjar på stommen imorgon...så de av er som har fakta (gamla hifiklubbstidningar, LTS test, NADs patent, vad som brukar gå sönder etc)... Låt mig få veta, så sammanställer jag...
Så... då har jag påbörjat http://www.nattlorden.com/208/208.html så alla som sitter på bra info får gärna höra av sig... Bra foton på logga/maskinen i sig, reklamblad, prisdata från Hifiklubbskataloger, tidningsrecensioner.... you name it...
Almen skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Vilken modell var det?
hifikg skrev:Almen skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000.
Vilken modell var det?
Nån brutal värsting, stor o tung, 300W varav 100 i klass A
Almen skrev:hifikg skrev:Almen skrev:Vilken modell var det?
OK, deras SA Reference förmodligen. Ja, den mäter ju inte dåligt, men heller inte excellent.
hifikg skrev:Almen skrev:hifikg skrev:
OK, deras SA Reference förmodligen. Ja, den mäter ju inte dåligt, men heller inte excellent.
Ungefär som en 208 men lite effektsvagare när ohmtalen sjunker. Å andra sidan ska det påminna om rörljud...
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Almen skrev:OK, deras SA Reference förmodligen. Ja, den mäter ju inte dåligt, men heller inte excellent.
Ungefär som en 208 men lite effektsvagare när ohmtalen sjunker. Å andra sidan ska det påminna om rörljud...
Ungefär som? Ett par hundra Watt mindre och ~5 ggr högre dist.
ChristianAndersson skrev:2 bryggkopplade såna här då för att matcha en 208:a?
http://www.soundstagehifi.com/index.php/equipment-reviews/838-luxman-m-900u-stereo-mono-amplifier
2*20´000 USD, optimerad för låg THD i 1 kHz?
hifikg skrev:Nattlorden skrev:hifikg skrev:
Ungefär som? Ett par hundra Watt mindre och ~5 ggr högre dist.
Jo, men vad kan man begära för 150 lax?
Almen skrev:hifikg skrev:Jo, men vad kan man begära för 150 lax?
Tre stycken Holographic Amp TwentySeven? Plus en SevenTeen och en Twentytwo och lite växelpengar.
ChristianAndersson skrev:2*20´000 USD, optimerad för låg THD i 1 kHz?
Bill50x skrev:ChristianAndersson skrev:2*20´000 USD, optimerad för låg THD i 1 kHz?
Är den? Såvitt jag kan se ligger disten i stärkaren under 0,05 % i stort sett oavsett utstyrning och frekvens - om jag nu läst graferna rätt. Men graferna kan naturligtvis vara friserade, du har kanske annan information?
/ B
Bill50x skrev:Om denna graf nu är Luxman (ingen notering om vare sig utnivå eller last) - so what? Det viktiga är väl att disten är ohörbart låg, inte att den råkar vara ännu lägre någonstans, eller?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Om denna graf nu är Luxman (ingen notering om vare sig utnivå eller last) - so what? Det viktiga är väl att disten är ohörbart låg, inte att den råkar vara ännu lägre någonstans, eller?
Jodå, det står i den länkade artikeln ovan det med.
Stranne skrev:hifikg skrev:Har passerat 6000 redan och tre dagar kvar... jag kanske tog i för lite.
Jag fattar mig fan inte på folk som håller på och budar flera dagar innan auktionen slutar.
När jag köpt grejer på Tradera så har jag alltid precis i slutsekunderna stoppat in mitt maxbud och då brukar det gå vägen till hyggliga priser.
hifikg skrev:Kollade (ännu en gång) på 27:an. Om min 208:a gick o dog och alla andra 208:or var utom räckhåll skulle jag definitivt lyssna noga på AMP 27, den lovar gott o e nästan lika snygg. En fjärdedel av dess nypris kan väl vara rimligt för en fungerande 208:a, dvs ca 10.000 spänn och så mycket bjuder nog ingen på Tradera. Eller?
JM skrev:Över 20 år gammal förstärkare som verkar gå sönder bara man tittar på den kan det vara något. I förra veckan hjälpte jag sonen att lämna in 2 trasiga 208-or.
Kondensatorerna när skall de bytas? Kostnad?
JM
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Kollade (ännu en gång) på 27:an. Om min 208:a gick o dog och alla andra 208:or var utom räckhåll skulle jag definitivt lyssna noga på AMP 27, den lovar gott o e nästan lika snygg. En fjärdedel av dess nypris kan väl vara rimligt för en fungerande 208:a, dvs ca 10.000 spänn och så mycket bjuder nog ingen på Tradera. Eller?
Skulle gärna byta ut mina 208:or mot AMP27:or vilken dag som.
ChristianAndersson skrev:Lyssnar och tillägger bildtexten: Stereo mode
1kHz signal at 10W into an 8-ohm load...
Nattlorden skrev:Det var nog huvudsakligen priset... och att då inte man får något markant bättre på kuppen eller i närheten av lika hög effekt.
Bill50x skrev:Frågan är väl varför ingen tar upp handsken och producerar något liknande, borde väl kunna säljas för en rimlig peng eftersom man slipper utvecklingskostnaderna och dyr låda.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Kollade (ännu en gång) på 27:an. Om min 208:a gick o dog och alla andra 208:or var utom räckhåll skulle jag definitivt lyssna noga på AMP 27, den lovar gott o e nästan lika snygg. En fjärdedel av dess nypris kan väl vara rimligt för en fungerande 208:a, dvs ca 10.000 spänn och så mycket bjuder nog ingen på Tradera. Eller?
Skulle gärna byta ut mina 208:or mot AMP27:or vilken dag som.
Nattlorden skrev:En annan fråga skulle ju kunna vara - vad hade (en konstruktion typ) AMP27 kunnat pressas till om det pumpades ut i stora serier i Kina?
murgatroyd skrev:Nja, GBglassen (2) hade ju satt ett högt slutbud som höjdes via autobud när jm_jan (25) var för snål eller inte hann bjuda över detta hela tiden högre autobud,
så i detta fall var det inga snipers inblandade alls.
mawes skrev:Steget hamnar hos migSkall hämta det i veckan.
hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
FBK skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Varför läser du tidningen om den är så dålig ? Det är inte första gången du sågar den så du verkar ha behov att plåga dig själv eller kanske klia dig själv på ryggen med att det du valt rätt grejer och få det bekräftat av kompisarna och då är det politiskt korrekt att såga allt förutom Molt då.
FBK skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Varför läser du tidningen om den är så dålig ? Det är inte första gången du sågar den så du verkar ha behov att plåga dig själv eller kanske klia dig själv på ryggen med att det du valt rätt grejer och få det bekräftat av kompisarna och då är det politiskt korrekt att såga allt förutom Molt då.
Panelguy skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Det tycks finnas ett närmast outtömligt behov bland ägare till den gamla 208:an att få bekräftelse på att den verkligen är så fantastisk som man själv så gärna vill tro
Panelguy skrev:FBK skrev:hifikg skrev:Läste i H&M om Plinius o blev inte så imponerad av råa data. Det kostar 150.000. Recensenten var toklyrisk, men eftersom de även hyllar magiska trälådor och hör stora skillnader på USB-kablar är jag rätt skeptisk o spar pengarna. De räcker för att hålla 208-an igång under överskådlig tid.
Det tycks finnas ett närmast outtömligt behov bland ägare till den gamla 208:an att få bekräftelse på att den verkligen är så fantastisk som man själv så gärna vill tro
Micke23 skrev:8 600 kronor blev slutpriset.
hifikg skrev:. Till yttermera visso sålde hon en gammal hederlig Mac, jag postade för att kolla om det fanns en systemdiskett tillgänglig, för en sådan skulle jag behöva. Jag har i en låda, men var är lådan liksom?
music4ever skrev:Micke23 skrev:8 600 kronor blev slutpriset.
Som fan. Jag sålde min 208 under veckan för 7K och min Rotel 1090 för 13K. Var nog lite snäll med priset.
music4ever skrev:Två RS2000.
murgatroyd skrev:hifikg skrev:. Till yttermera visso sålde hon en gammal hederlig Mac, jag postade för att kolla om det fanns en systemdiskett tillgänglig, för en sådan skulle jag behöva. Jag har i en låda, men var är lådan liksom?
http://lowendmac.com/2007/making-floppi ... linux-pcs/
http://lowendmac.com/2013/classic-mac-o ... d-updates/
Systemfilerna:
http://download.info.apple.com/Apple_Su ... es/English -North_American/Macintosh/System/Older_System/System_7.0.x/System_7.0.smi.bin
http://download.info.apple.com/Apple_Su ... es/English -North_American/Macintosh/System/Older_System/System_7.0.x/System_7.0.1.smi.bin
eller här:
http://macintoshgarden.org/apps/mac-os-71
Som fan. Jag sålde min 208 under veckan för 7K och min Rotel 1090 för 13K. Var nog lite snäll med priset.
sportbilsentusiasten skrev:music4ever skrev:Två RS2000.
Är inte dom svindyra?
Ska du köra mono eller stereokoppling?
rikkitikkitavi skrev:
Dessutom räknar du bort 10% i provision, så av de 8600 blir det bara 7740 SEK kvar.
sportbilsentusiasten skrev:music4ever skrev:Två RS2000.
Är inte dom svindyra?
Ska du köra mono eller stereokoppling?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster