Holographic audio Pre25

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Holographic audio Pre25

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 09:18

Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...
( Låt denna tråd vara förskonad från det strunt som tog död på den förra )

Jag är lite nyfiken på detta försteg och vad den skulle kunna göra hemma hos mig, det går alltså att få låna hem försteget och testa vilket är mycket lockande ! :D
Jag ska nog ta kontakt med HA grabbarna och se om det går att styra upp något sådant :)
Vem är det man ska prata med ? eller är det bara att ta kontakt med företaget som sådant?

Hur har det gått för RMA med Pre25 ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Holographic audio Pre25

Inläggav darkg » 2016-01-28 10:56

De är nog inte större än att det bara är att kontakta rakt på.

/HA25r-ägare
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 11:42

Done :)

Då får vi se hur det blir med hemlåning och min intryck kommer i sådant fall att delas med av här i tråden.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-28 13:06

DVD-ai skrev:Done :)

Då får vi se hur det blir med hemlåning och min intryck kommer i sådant fall att delas med av här i tråden.

Vad vill du ha reda på om försteget jag har ett sedan 2012 .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 13:37

Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-28 13:53

DVD-ai skrev:Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)

Det är bara att skicka oss ett mejl med adress och mobilnummer (formulär finns på vår hemsidan) så kommer en Pre TwentyFive med Schenker om en vecka eller så. :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2016-01-28 20:13

Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-28 20:58

DVD-ai skrev:Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...

Jag är lite nyfiken på detta försteg och vad den skulle kunna göra hemma hos mig, det går alltså att få låna hem försteget och testa vilket är mycket lockande ! :D
Jag ska nog ta kontakt med HA grabbarna och se om det går att styra upp något sådant :)
Vem är det man ska prata med ? eller är det bara att ta kontakt med företaget som sådant?

Jodå det har gått alldeles utmärkt :D Funderar fortfarande på att kontakta Lars om nivå justering av volymen dock.
Det blev ju bra när jag kopplade om på mitt Bryston och sänkte nivån med 6db, men sen köpte jag en Audiolab CD som fick ersätta min 668 och den hade 5db högre gain än 668:an.
Så där är jag tillbaka på ruta 1 igen. Audiolaben har justerbar volym som går att koppla ur vilket jag helst gör då jag tycker det känns fel med ytterligare gojs i signalvägen.
I övrigt är jag fortfarande fantastiskt nöjd med den! :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-28 21:36

Enklare och mer ekonomisk lösning, returnera Audiolab:en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2016-01-28 22:52

Jag är en mycket nöjd ägare till en pre25 remote :) Gick ifrån Nad c372 bryggat med c272 slutsteget, till pre25 och rotel rb-991.
Skulle nog säga att allt blev bättre. Bättre precision , lägre dist, mer detaljer.

Det enda negativa är att man måste gå till gymmet för att orka lyfta fjärrkontrollen :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-28 23:00

Nattlorden skrev:Enklare och mer ekonomisk lösning, returnera Audiolab:en.

Nää! Den vill jag ju ha ju! :lol:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-01-28 23:55

Finns det någon seriös HT-passtru i pre-25 u för tiden?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-29 00:48

music4ever skrev:Finns det någon seriös HT-passtru i pre-25 u för tiden?

Det går att beställa den med olika varianter, vippa eller markering vid volymratten, antingen en liten självhäftande svart prick eller permanent markering som monteras i alu fronten. Vippan kostar 1000:- extra, svarta pricken är gratis.
Med den svarta pricken behåller du retur rätten men inte dom andra ingreppen. Jag valde svart prick och det fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-01-29 01:23

Jag skulle vilja ha en Pre25 i en cr80s låda av estetiska skäl.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-29 01:26

Glasmannen skrev:Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru
Ja, Naq var en grym konstruktör..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-29 10:38

Martinlkpg skrev:Jag är en mycket nöjd ägare till en pre25 remote :) Gick ifrån Nad c372 bryggat med c272 slutsteget, till pre25 och rotel rb-991.
Skulle nog säga att allt blev bättre. Bättre precision , lägre dist, mer detaljer.

Det enda negativa är att man måste gå till gymmet för att orka lyfta fjärrkontrollen :D

Eller kan man se det positivt, nu slipper du ju gå till gymmet och kan sitta hemma i soffan å lyssna på musik istället. :wink:
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2016-01-29 10:46

MagnusÖstberg skrev:
Glasmannen skrev:Är också mkt sugen på detta försteg. Är ju sjukt nöjd med slutsteget amp17 till mina guru
Ja, Naq var en grym konstruktör..

Håller med, Naq var en mycket skicklig konstruktör. Vi saknar honom på många plan. :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-29 14:53

DVD-ai skrev:Jag vill veta hur en sådan skulle kunna höja/ sänka ljudet här hemma utan att tillföra något och hur det yttrar sig ljudmässigt, så jag skulle behöva testa hemma :)

Det finns volymratt på den som man kan höja/sänka ljudet med och vad skulle den tillföra om man spelar pop så tillför den inte Mozart eller någon annan musik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-29 15:13

Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Självklart så handlar det ju om i fall att den gör själva volymregleringen och sin plats som en del i kedjan bättre än min Marantz nr1604 hembio receiver, alltså om det blir någon ljudmässig förbättring med pre25.
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-29 18:43

DVD-ai skrev:Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Jag har kört Pre25 i mot Marantz av7005 Denon 3806 Nad c106 förförstärkare och ser man till hur hemmabio grunkorna funkar så skall man bara ha dom till bio för 2kanal där blir det bara skit av allt.
Om man skall ge pre 25 en match så är det Nad c106 från 90 talet men det enda som naden har är Balancerade ingångar men om man jämför dom musikaliskt så ligger pre25 bättre till.
jag kan avnjuta fonogram i från låg volym i perfekt 3d till rena vansines volymer där det är så pass starkt att grannarna vill skjuta mig med bibehållen 3d djup i musiken.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 01:53

Ja det är ju sådant där som jag är intresserad av att testa här hemma, om jag upplever någon skillnad och om detta i sådant fall är stor nog för att motivera priset för mig. :)
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-01-30 09:52

DVD-ai skrev:Ja det är ju sådant där som jag är intresserad av att testa här hemma, om jag upplever någon skillnad och om detta i sådant fall är stor nog för att motivera priset för mig. :)

Ge då pre 25 samma förutsättningar att du kör resten av grejorna i direkt läget när du jämför.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-30 09:57

DVD-ai skrev:
Självklart så handlar det ju om i fall att den gör själva volymregleringen och sin plats som en del i kedjan bättre än min Marantz nr1604 hembio receiver, alltså om det blir någon ljudmässig förbättring med pre25.

Då behöver du nog en sådan här, och den kostar väl mer än vad hela Pre 25? Men kanske går det att få en special-Pre 25 med lyxattenuator. :)

Bild

Bild
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-30 12:08

Vore nog mest feelgood att göra det, tror inte det skulle göra någon hörbar skillnad. Men kanske flytta brusgolvet något lägre i det ohörbara eller så.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 18:01

Varför ska jag ha en sådan pott och bygga egna buffert steg osv... Med allt vad det betyder i arbete?
När jag är intresserad av att veta vad just den färdiga lösningen Pre25 kan prestera... ?! :)

Jag har exakt -100% lust att bygga ett försteg nämligen :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-31 09:42

Vad kan man förvänta sig för ljudmässiga skillnader mellan PRE25 och förstegsdelen i en hemmabiostärkare? Jag gjorde en liten jämförande lyssning mellan mitt dåvarande bra analoga försteg (Harman/Kardon Signature 1.0) och en hemmabioreceiver i mellanprisklassen i somras.

Hade en ïde att köpa en PRE25 och använda den tillsammans med befintligt slutsteg (Rotel RB-1552) och mina RIAA Two och EAR One för att ha som högklassig tvåkanalsanläggning. För film & musik i multikanal tänkte jag köpa en hemmmabiostärkare i medelprisklassen (typ den billigaste med pre out) och koppla i den delen i tvåkanalssystemet på en av ingångarna med fast förstärkning alt. bypass.

En PRE25 beställdes med liten prick för "1:1" vid volymratten och under tiden som den skulle komma så inhandlades ett skyltex av Yahamas RX-V775 till fyndpris på Elgiganten. Tog hem receivern och kopplade upp för att se hur "bra" den faktiskt var på pre out:

1. Oppo BDP-95EU analogt RCA --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare

2. Oppo BDP-95EU HDMI ut --> Yamaha RX-V775 pre out front L + R --> H/K Sig. 1.0 --> slutsteg & högtalare

Kunde nu växla mellan "1" och "2" på HK:n och justera volymen på Yamahan så att det lät lika högt. Var det nån skillnad?

Första lyssningen: definitivt! Mer bas och grötigare ljud på Yamaha. Men vad är det där för knapp "Pure Direct"? Tryckes in, volymen från Yamaha-slingan vart lägre men kompenserades med ökad volym på receivern. Nu var det banne mig ingen skillnad alls!!?. Jag och en kompis lyssnade på flera vax och turades om i sweetspot alt. nära ena högtalaren. Flera låtar men ingen skillnad. H/K-steget knäpper inte ens till vid byte av ingång så det var som att låten spelades helt utan avbrott.

OK tänkte jag; om det nu är så att förstegsdelen (och DAC:en) är så bra att det inte hörs skillnad mot Oppon ut analogt, varför skulle jag då inte lira bara med Yamahan som försteg? Sagt och gjort så avbeställde jag PRE25 och sålde av H/K-försteget. Lirar på och tycker att det låter skitbra faktiskt.

Men jag har ju inte heller jämfört med PRE25 och eftersom jag har två andra apparater i samma serie så börjar jag luta igen åt att faktiskt ta hem en PRE25 och jämföra. En annan fördel är ju att vid 2-kanalslyssning (som kanske är 80% av totalen) så är det ju smidigt att slippa dra igång en hel hemmabioreceiver. Fast å andra sidan så är det ju smidigt med att ha så få apparater som möjligt på "stereobänken"... Men å tredje sidan så om en PRE25 skulle innebära ett ljudmässigt lyft så vill jag ju såklart använda en sån... Hur man än vänder sig har man...

Blir nog ändå att ta hem en för lyssning tror jag... :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-01-31 10:20

Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 10:33

Det är ju kul att testa också :)

Jag tycker det låter rätt bra här hemma men med 1st stort fel i basen som kommer att åtgärdas om en inte allt för avlägsen framtid, några ytterligare fel som jag inte har några planer på att åtgärda pga ingreppen som krävs, alltså är jag väldigt nära nu att var klar med det som är praktiskt genomförbart i detta rum.
Men då kommer ju nästa sak att leka med, kan jag hitta något som låter bättre än det som borde vara den svagaste länken i kedjan, nämligen Marantz nr1604.
Den har sämst bandbredd med -3dB vid 10Hz och den har sämst S/N med sina 98dB, så jag tänker att om jag testar denna mot något som är avsevärt bättre rent tekniskt så vore det mycket intressant att se om jag faktiskt får någon hörbar skillnad.
Blir det så pass mycket bättre med pre25 att det är en subjektivt 7000kr värd förbättring så blir det en pre25 remote med 1:1 märkning på volymvred (pass through).
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 10:34

KarlXII skrev:Hette det "hifi-nebulosa" eller vad var det nu igen....;)

HiFi-nervåsna ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-31 10:38

Audiophilia nervosa. Skall vi vara nedlåtande så kan vi väl iaf vara korrekta samtidigt ;)

Eller du kanske menar en hela nebulosa med HiFi? Det hade jag velat se :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nebulosa

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 10:42

DVD-ai skrev:Det är ju kul att testa också :)

Jag tycker det låter rätt bra här hemma men med 1st stort fel i basen som kommer att åtgärdas om en inte allt för avlägsen framtid, några ytterligare fel som jag inte har några planer på att åtgärda pga ingreppen som krävs, alltså är jag väldigt nära nu att var klar med det som är praktiskt genomförbart i detta rum.
Men då kommer ju nästa sak att leka med, kan jag hitta något som låter bättre än det som borde vara den svagaste länken i kedjan, nämligen Marantz nr1604.
Den har sämst bandbredd med -3dB vid 10Hz och den har sämst S/N med sina 98dB, så jag tänker att om jag testar denna mot något som är avsevärt bättre rent tekniskt så vore det mycket intressant att se om jag faktiskt får någon hörbar skillnad.
Blir det så pass mycket bättre med pre25 att det är en subjektivt 7000kr värd förbättring så blir det en pre25 remote med 1:1 märkning på volymvred (pass through).
Låter som sjukdomen ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-01-31 11:23

Ja jo, egentligen borde man ju vara det där... vad heter det..? har det på tungan... Nö... nööööö... nöööjjj... nöjd!! Just det... nöjd borde man vara!! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 11:25

Magnus: Du som verkar vara duktig på att ge en remiss kan väl också hjälpa mig att bli av med denna hemska nevåsna !

Har något recept på en medicin eller behandling ? :)

Conan: Att vara nöjd är töntigt... 8)

(eller i varje fall inte likställt med att ingenting mer ska få testas/ lekas med ;) )
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 11:36

DVD-ai skrev:Magnus: Du som verkar vara duktig på att ge en remiss kan väl också hjälpa mig att bli av med denna hemska nevåsna !

Har något recept på en medicin eller behandling ? :)

PRE25 kan vara medicinen för dig. Blir intressant att höra om du blir botad.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 11:37

:lol:

Du menade ju att den var en del av problemet... ?

Så nu är förkylningen lösningen på förkylningen ?! :D

Ska jag tolka det som att problemet löser sig självt ? :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-31 11:46

Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?
Mitt råd är att negligera första-intrycken och låta den nya apparaten sitta i minst en vecka, därefter byta tillbaka.
Det tar tid innan vissa intryck går in.
Ha så himla kul med testandet, och försök vila lite på haussen vid första-intryck, det kommer att ändra sig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 11:57

DVD-ai skrev::lol:

Du har inget problem med 98db kanalseparation. Du har inget problem med att du har -3db vid 10Hz (kanske bara i förstärkardelen du inte använder?) men du kan kanske botas mot att du tror det med PRE25 som saknar begränsning i bandbredd både nedåt och uppåt och har distsiffror som killar dig i tarmen ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:00

sprudel skrev:Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?
Mitt råd är att negligera första-intrycken och låta den nya apparaten sitta i minst en vecka, därefter byta tillbaka.
Ha så himla kul med testandet, och försök vila lite på haussen vid första-intryck, det kommer att ändra sig.

Man måste nog känna de man ger diagnosen till lite :)

Bra text om att alltid ta det lite lugnt med intrycken och hålla sig nykter till de första intrycken för övrigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:21

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev::lol:

Du har inget problem med 98db kanalseparation. Du har inget problem med att du har -3db vid 10Hz (kanske bara i förstärkardelen du inte använder?) men du kan kanske botas mot att du tror det med PRE25 som saknar begränsning i bandbredd både nedåt och uppåt och har distsiffror som killar dig i tarmen ;)

Är absolut väl medveten om detta :)

Därav än mer spännande att se om det är någon skillnad :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 12:29

En bra sak med pre 25 är att den är liten utan att vara för lätt eller ful, apropå nackdelen med fler "burkar".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:33

sprudel skrev:Bara för att man tycker det är kul att provlyssna nya apparater i sin setup behöver man väl inte ha HiFi-neurosa?

Jag lyssnar nästan aldrig på detaljer, jag tycker inte att det ger några bra förutsättningar för att höra dom (hur konstigt det än låter)...
Jag lyssnar på hur det låter och jämför det i sin helhet med hur jag upplevde det innan = hör vad som helhet upplevs mest korrekt för mig, då är det enligt min erfarenhet svårare att bli lurad av kvantitativa egenskaper :)

När jag lyssnar på förändringar så ger jag det nästan alltid gott om tid, om det inte är klart uppenbara förändringar som dessutom inte kostar något att testa = finns ingen förlust inblandad om man skulle vara "för snabb" med att fatta ett beslut.
Det är ju en sak jag har varit väldigt nöjd med, att alla beslut jag fattat på grunder av lyssning har jag alltid senare ansett vara korrekta och är nöjd med dom.
Beslut jag har fattat på grunder av "ska vara bättre" eller "önskar mig" har tyvärr inte alltid varit lite positivt... :roll:

Jag litar väldigt mycket på min hörsel och vill absolut lyssna innan investeringar görs, i vissa fall så kan jag ju räkna ut/ testa fram ett resultat som talar för en viss lösning, även om jag inte kunnat testa den tänkte lösningen innan köp (som med infraX-8, dom gjorde exakt det jag hade räknat med och hoppades på, nu när inspelningen har fått lite tid och saker ramlar på sin plats)

Jag har bett om att få låna ett test exemplar av pre25, alltså för utvärdering och då helst i 2-4veckor om det är okey för Holographic Audio, intryck från testandet kommer att delges i denna tråd men även i min medlemspress såklart.
Just nu så är det inte läge att investera i en pre25, med en del stora utgiften nyss gjorda och några icke HiFi relaterade som kommer nu i februari. :roll:
Men om jag upplever denna pjäs uppfylla något slags tomrum så kan det absolut bli en sådan i vår.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-31 12:33

Jag tror det blir bättre.

Jag önskar det fanns en PRE25 i ett mer normalt format, med inbyggd DA och USB/HDMI ingångar med passtrough, en inbyggd mediaspelare byggd på typ Rasberry Pi2/Windows10 med HDMI-utgång :)

Det borde vara görligt, men flerkanalshantering är nog knöligt att konkurrera med.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 12:43

MagnusÖstberg skrev:

Man måste nog känna de man ger diagnosen till lite :)

Bra text om att alltid ta det lite lugnt med intrycken och hålla sig nykter till de första intrycken för övrigt.

Ähhhh..... :P

Du vet inte vad du pratar om... 8)
Ne men faktiskt så är det ju så att jag HAR absolut haft en hel del slitningar mellan: vill, bör, kan och orkar.
Men jag känner inte så nu, jag har insett vart jag vill lägga min nivå och är mycket nöjd med min prioriteringar senaste 2åren inom ljud :D
Det har varit en ständig färd mot välljudet, alla steg har tagit mig närmare det jag idag har uppnått, vissa steg har efter en tid visat sig inte stämma 100% med min plan på utveckling och har fått stryka på foten, även om dom när dom införskaffades var ett klart steg fram ! :)

Det har varit super kul och jag är så otroligt glad över mina pi60s som gör mig lugn, för jag vet att jag har ett par fullrange högtalare som jag kan spela med ensamma.
Skulle jag hamna i en riktigt liten 1a på 25kvm så kan jag säkert lyckas få till något med dom och låna ut infraX-8 till någon kompis, just att inte behöva ha basmoduler är en så befriande tanke.
Jag älskar flexibilitet, att har ett par toppar som jag kan köra ensamma och vara nöjd med utsträckningen nedåt är mycket bra.
Detta är en av orsakerna till att jag inte blev nöjd med i32s utan basmoduler, dessutom så tycker jag att i32s behöver närmare 3,5m lyssningsavstånd vilket jag inte kunde ge dom... jag litade på angiven närlyssningsgränns istället för mina öron, stort misstag.
Nu kostade misstaget mig inte många kronor, så ja nej äääh inget misstag, jag är glad över att ha ägt min drömhögtalare i en av mina favorit lacker ! :D

Såhär i efterhand så är det enda jag ångrar att jag sålda mina 2st XPA-2 med förlust för att nu sitta med typ samma saker = gick back.
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 12:56

Mmm, det finns brukar jag påstå en rationalitet bortom det reducerbara... jag har i dagarna återkommit till tankar om att förenkla tillvaron mha färre apparater, men HA-lådan är en bra grej på ett möjligen svårförklarligt men ovedersägligt sätt.

Det som skulle eller skulle kunna vara bättre (sämre) är inte alltid det. Här kan man (jag) vilja vara ödmjuk utan att vara ett offer för dumma sätt att fatta beslut.

Om ni begriper vad jag menar är jag villig att uttrycka mig opakare.

:wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:52

Det är inte så entydigt vad som är rätt och fel när det handlar om tycke och smak till så stor del. :)
Det är inte så allvarligt det hela, man gör som man känner att man vill och kan, helt enkelt...

Ingen mer som har några erfarenheter av pre25 att dela med sig av ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 13:55

RMA skrev:
DVD-ai skrev:Eftersom den andra tråden om detta försteg dog så startar jag en ny, för jag tycker att det är tråkigt att den andra tråden dog...

Jodå det har gått alldeles utmärkt :D Funderar fortfarande på att kontakta Lars om nivå justering av volymen dock.
Det blev ju bra när jag kopplade om på mitt Bryston och sänkte nivån med 6db, men sen köpte jag en Audiolab CD som fick ersätta min 668 och den hade 5db högre gain än 668:an.
Så där är jag tillbaka på ruta 1 igen. Audiolaben har justerbar volym som går att koppla ur vilket jag helst gör då jag tycker det känns fel med ytterligare gojs i signalvägen.
I övrigt är jag fortfarande fantastiskt nöjd med den! :P

Ja nej är man som jag och vill ha så får prylar i kedjan som möjligt så är det eftersträvansvärt att se till att koppla loss 2kanal ljudet från surround :)

Jag är ju i grunden sådan att jag älskar anläggningar som består av typ enbart CD =>förstärkare =>Högtalare klart !
Så rent och enkelt, helt fantastiskt på sitt sätt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-31 14:45

Tjata nog så kan kanske Lars bygga in en Pre-25 i ett Amp-27 åt dig. Och jäklar vilken integrerad det vore! :mrgreen:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-01-31 14:56

Med slutsteg finns ibland möjligheten att visuellt och vardagligt förenkla, genom att ställa undan dem, och endast ha de reglage "framme" som är relevanta för det omedelbara handhavandet. Så det förenklade kan vara absolut eller syfta på vad som framträder... Jag har både DAC och slutsteg gömda, så försteget, en extra burk om man jämför med integrerat, möjliggör en förenkling i en mening.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-01-31 17:24

boom skrev:
DVD-ai skrev:Jaha och jag tänkte att den kanske skulle spela "tunnan och moroten" om man tröck in Arvo Pert... :roll: :wink:

Jag har kört Pre25 i mot Marantz av7005 Denon 3806 Nad c106 förförstärkare och ser man till hur hemmabio grunkorna funkar så skall man bara ha dom till bio för 2kanal där blir det bara skit av allt.
Om man skall ge pre 25 en match så är det Nad c106 från 90 talet men det enda som naden har är Balancerade ingångar men om man jämför dom musikaliskt så ligger pre25 bättre till.
jag kan avnjuta fonogram i från låg volym i perfekt 3d till rena vansines volymer där det är så pass starkt att grannarna vill skjuta mig med bibehållen 3d djup i musiken.

Verkligen +1 på den, det jag slogs av var just den förmågan vid minimal volym!

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-01 16:19

DVD-ai skrev:Ingen mer som har några erfarenheter av pre25 att dela med sig av ?

Skrev det här i den andra tråden (men det syntes väl inte bland allt tjafs):

Jag har också en Pre25 med fjärrkontroll. HA Amp17 och Ino Audio piP till det. Jag har haft Amp17 i ett halvår och Pre25 i två-tre månader.

Här är mina åsikter:
- Jag har inga problem med att det skulle vara för mkt gain i försteget. Det beror väl på vad man har för slutsteg till. Pre25 är byggd för att passa Amp17 (och säkert HAs större slutsteg) och då är volymkontrollen väldigt finkänslig, i mitt tycke perfekt.
- Inget skrapande alls på låg volym.
- Fjärrkontrollen kan jag hålla med om är VÄLDIGT gedigen. Det finns nog folk som kan tycka den är lite väl... Jag gillar den. Den är det enda i den här anläggningen som visar lite extra attityd. :)
- Jag har tidigare bara haft hemmabioreceivers även fast jag nästan bara kört 2-kanal. Handhavandet med Pre25 är befriande simpelt i jämförelse. Inte en display i sikte. Och inga jävla smartfunktioner. :lol:
- Det lirar bra.

Det negativa jag kan komma på är att det hade varit skönt med inbyggd DAC. Det kunde vart samma ingångsväljare som nu, fast en USB-DAC på en av ingångarna. Det, eller ett lite lägre pris. Försteg och slutsteg är dyrare än högtalarna vilket jag egentligen är principiellt emot...
Men ärligt talat vart jag helt såld när jag fick hem Amp17 och då behövdes ju ett försteg eftersom jag inte hitta nån vettig försteg-DAC. :oops:

MagnusÖstberg skrev:Jag tror det blir bättre.

Jag önskar det fanns en PRE25 i ett mer normalt format, med inbyggd DA och USB/HDMI ingångar med passtrough, en inbyggd mediaspelare byggd på typ Rasberry Pi2/Windows10 med HDMI-utgång :)

Det borde vara görligt, men flerkanalshantering är nog knöligt att konkurrera med.

Kör man Pre25 kan man bygga en Raspberry Pi 2 med påbyggd DAC (t.ex https://www.hifiberry.com/, och köra https://volumio.org/ som mjukvara. Det gör jag :)
DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-01 18:29

kusling skrev:... Försteg och slutsteg är dyrare än högtalarna vilket jag egentligen är principiellt emot...

Varför? Det viktiga är väl att det låter bra? Jag har inga problem med min skivspelare som kostar mer än resten av anläggningen. De sk tumreglerna om hur många procent som ska läggas på respektive källa, elektronik och högtalare är bara nys enligt min åsikt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-01 18:35

Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

ps.
Pre25 är ett mycket bra försteg. Sådan bör alla ha ett exemplar av. Om än bara för att leka med "tutt rattarna" :D

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-01 18:42

AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt. Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

ps.
Pre25 är ett mycket bra försteg. Sådan bör alla ha ett exemplar av. Om än bara för att leka med "tutt rattarna" :D

Ja exakt, på båda påståendena. Det är väl påstående två som gjorde att det vart så här. :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-01 23:33

AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

På vilka andra grunder väljer man utrustning? Det är väl inte irrelevant att det låter bra? Att man sedan väljer det som är snyggt, får plats, inte är oöverkomligt dyrt, har de funktioner man behöver och passar till den övriga utrustningen är väl andra parametrar som kan komma ifråga. Men att X ska kosta Y procent av totalbudgeten är det som jag vänder mig emot. Men en stor anledning i hur jag disponerar budgeten är just om det låter bra (underförstått: för pengarna). Men folk får använda vilka principer dom vill när dom köper utrustning, huvudsaken är väl att man är nöjd? Men att som vissa gör, ge rådet att man ska använda ett visst antal procent av budgeten till, tex, högtalarna, det är rent vilseledande. Som jag ser det alltså. Därför reagerade jag också på när det skrevs att vara principiellt emot att elektroniken kostar mer än högtalarna. Vilken princip är det man har då - och varför?

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-02 01:17

Det är jäkligt synd att man inte kan byta kanaler med fjärren.

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-02 02:27

Bill50x skrev:
AndreasArvidsson skrev:Frågan "om det låter bra" kan jag tycka är ganska irrelevant om vi pratar om resursallokering. Den väsentliga frågan är snarare om det hade kunnat låta ännu bättre om resurserna var fördelade på annat sätt? Så länge man lägger pengarna där de gör mest nytta så bör alla vara glada. Var det är varierar dock med omständigheterna så tumregler kommer inte fungera i alla fall.

På vilka andra grunder väljer man utrustning? Det är väl inte irrelevant att det låter bra? Att man sedan väljer det som är snyggt, får plats, inte är oöverkomligt dyrt, har de funktioner man behöver och passar till den övriga utrustningen är väl andra parametrar som kan komma ifråga. Men att X ska kosta Y procent av totalbudgeten är det som jag vänder mig emot. Men en stor anledning i hur jag disponerar budgeten är just om det låter bra (underförstått: för pengarna). Men folk får använda vilka principer dom vill när dom köper utrustning, huvudsaken är väl att man är nöjd? Men att som vissa gör, ge rådet att man ska använda ett visst antal procent av budgeten till, tex, högtalarna, det är rent vilseledande. Som jag ser det alltså. Därför reagerade jag också på när det skrevs att vara principiellt emot att elektroniken kostar mer än högtalarna. Vilken princip är det man har då - och varför?

/ B

Vi börjar glida offtopic nu, men jag vill ge ett svar.

Som båda ni säger har olika personer olika grunder för hur man väljer prylar. Jag tycker högtalarna är mycket viktigare än elektroniken, sett till ljudkvalité. Självklart gäller det att hitta en balans och saker som lirar bra ihop, men med minst 50/50 på högtalare/elektronik tycker jag att man har en bra startpunkt som man sen kan gå ifrån om man vill - men då ska man vara medveten om det. I det här fallet bröt jag mot den själv. Detta eftersom jag köpte högtalarna långt tidigare då jag hade betydligt mindre budget.

Nu har jag inte gett detta som råd till någon, men även om jag gjort det hade det kunnat vara ett helt ok råd beroende på omständigheterna. Vilseledande hade det först varit om jag försökt lura någon utav missunsamhet eller för min egna vinnings skull. Här finns dock ingen absolut sanning utan bara ståndpunkter som man kan hålla med om eller inte. Eftersom du inte gillar detta råd antar jag att du har andra värderingar än mig. Det är ok. Du kan dock inte säga att jag har fel eftersom jag utgår från mina egna värderingar och inte dina. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-02 07:06

Ja nu börjar det bli lite OT :)

Men i just detta fallet så kan jag tycka att det är ok så det beror något som pre 25 faktiskt "rör upp" nämligen känslor om minimalism eller inte ?!
Och då är diskussionen relevant, även om just biten med kostnads fördelning inte är sådär jätte relevant i sammanhanget.
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-02 07:33

DVD-ai skrev:Ja nu börjar det bli lite OT :)

Men i just detta fallet så kan jag tycka att det är ok så det beror något som pre 25 faktiskt "rör upp" nämligen känslor om minimalism eller inte ?!
Och då är diskussionen relevant, även om just biten med kostnads fördelning inte är sådär jätte relevant i sammanhanget.

Minimalism är att ha en bra dac med bra förstegsdel. Här har nog ganska många bra dacar en del att leva upp till.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-02 10:14

sprudel skrev:
DVD-ai skrev:Ja nu börjar det bli lite OT :)

Minimalism är att ha en bra dac med bra förstegsdel. Här har nog ganska många bra dacar en del att leva upp till.

Jag förstår inte resonemanget runt dac det verkar som det är generellt att köra med dac .
Men för alla det så som det påstås att man skall göra
Jag har mina in byggda i CD eller DVD spelare vad är då vinsten med en extern dac.
Då borde det bara bli kaka på kaka och skit i slut ändan.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-02 10:37

boom skrev:Jag förstår inte resonemanget runt dac det verkar som det är generellt att köra med dac .

Jag har mina in byggda i CD eller DVD spelare vad är då vinsten med en extern dac.

Nej. Du kopplar ur den inbyggda DAC:en då du ansluter en extern. Tanken är att den externa ska vara bättre. Om det verkligen är så, kan ju alltid diskuteras i det aktuella fallet.
... tycker jag!

Per

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-02 12:56

PerStromgren skrev:
boom skrev:Jag förstår inte resonemanget runt dac det verkar som det är generellt att köra med dac .

Nej. Du kopplar ur den inbyggda DAC:en då du ansluter en extern. Tanken är att den externa ska vara bättre. Om det verkligen är så, kan ju alltid diskuteras i det aktuella fallet.

Hur kopplar man ur en dac i en Denon1460 Pioneer 668?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-02-02 13:16

Tyvärr, det helt korrekta är nog nevrosa (ja, jag är en Messerschmidt).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-02 14:33

boom skrev:
PerStromgren skrev:

Hur kopplar man ur en dac i en Denon1460 Pioneer 668?

Man kopplar digitalutgångarna till den externa Dacen, t.e.x via Toslink.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-02 22:02

momus skrev:Tyvärr, det helt korrekta är nog nevrosa (ja, jag är en Messerschmidt).

Sorry, messerschmitten men det riktigt korrekta är nog nervosa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-02 23:26

Conan skrev:
momus skrev:Tyvärr, det helt korrekta är nog nevrosa (ja, jag är en Messerschmidt).

Sorry, messerschmitten men det riktigt korrekta är nog nervosa.

:mrgreen: +1

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 08:34

Nu är en pre25 för utvärdering redan påväg mot mig :)
Det lär dock dröja till efter helgen innan den är framme och jag har fått avi m.m. (Hade ju varit smutt om den dykt upp till helgen :mrgreen: )
Men den som väntar på något spännande... Har det Oooooliiiiidliiiigt spääännandeeee!!!!, typ :)

Ne men det ska bli riktigt kul att se och höra om detta försteg kan göra, något som kittlar mitt öra.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-05 09:07

Spännande! Vad har du för slutsteg till topparna? Emotiva till basarna om jag förstått det rätt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 10:08

Jepp ett Emotiva XPA-5 till basmodulerna och ett Rotel rb1080 till pi60s. :)

men jag har funderingar på att kanske byta ut XPA-5 för den har för hög Gain visade det sig...
olämpligt med ett bassystem med hög känslighet OCH ett steg med ovanligt hög Gain i kombination, jag har basmodulernas nivå i botten i cr80s och jag känner fortfarade att nivån kanske skulle behöva ner en aning. :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 10:44

XPA-5 har en gain på 29dB, dvs THX standard. Det är väl inte ovanligt högt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-05 10:51

DVD-ai skrev:Jepp ett Emotiva XPA-5 till basmodulerna och ett Rotel rb1080 till pi60s. :)

men jag har funderingar på att kanske byta ut XPA-5 för den har för hög Gain visade det sig...
olämpligt med ett bassystem med hög känslighet OCH ett steg med ovanligt hög Gain i kombination, jag har basmodulernas nivå i botten i cr80s och jag känner fortfarade att nivån kanske skulle behöva ner en aning. :roll:
Du får snarare vända dig till IÖ för justering av nivåjusteringsmöjligheterna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-02-05 11:07

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Jepp ett Emotiva XPA-5 till basmodulerna och ett Rotel rb1080 till pi60s. :)

+1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-05 11:35

AndreasArvidsson skrev:XPA-5 har en gain på 29dB, dvs THX standard. Det är väl inte ovanligt högt?

Rotel RB-1080 har väl förstärkning/gain? Ett dämpled med två motstånd per kanal fixar för hög nivå på slutstegets ingångar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 11:39

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:XPA-5 har en gain på 29dB, dvs THX standard. Det är väl inte ovanligt högt?

Rotel RB-1080 har väl förstärkning/gain? Ett dämpled med två motstånd per kanal fixar för hög nivå på slutstegets ingångar.

Alla slutsteg har väl förstärkning? Annars vore de inte mycket till slutsteg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 12:28

XPA-5 har 32dB gain
XPA-5 v2 har 29dB gain

Jag har funderingar på att ta hjälp av Ingvar att ändra möjligheterna till nivå inställning.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-05 13:08

Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-05 13:23

DVD-ai skrev:XPA-5 har 32dB gain
XPA-5 v2 har 29dB gain

Jag har funderingar på att ta hjälp av Ingvar att ändra möjligheterna till nivå inställning.

Tänker du rätt nu när det gäller gainen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 13:27

Ja jag tänker rätt. :)

Min Gain på Emotiva steget är högre än på Rotel steget = samma nivå in resulterar i högre nivå ut från Emotiva steget.
Dessutom är basmodulerna för varje kanal mer lättdrivna än pi60s och dom är flera och placerade mycket effektivt = nivåskillnaden blir mycket stor.

Därav är det lite ofördelaktigt att jag har ett Emotiva XPA-5 V1 till basmodulerna, V2 hade passar bättre och givit mig 4dB lägre utnivå än idag med samma inställning på cr80s.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-05 17:12

Nästa gång vi är hos mig och löder kan jag sno ihop en dämpsats till dig om du vill? Så kan du plocka ned nivån med t.ex. 6 dB innan slutsteget.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 17:41

Jo det är ju inte så svårt, men käns samtidigt lite "B" som lösning på något sätt, att ha en helt ytterligare "pryl" bara för att ta ner nivån... :)

Men jag ska fundera på det ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-05 17:45

DVD-ai skrev:Jo det är ju inte så svårt, men käns samtidigt lite "B" som lösning på något sätt, att ha en helt ytterligare "pryl" bara för att ta ner nivån... :)

Men hur ska du annars ta ner nivån?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 17:56

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Jo det är ju inte så svårt, men käns samtidigt lite "B" som lösning på något sätt, att ha en helt ytterligare "pryl" bara för att ta ner nivån... :)

Men hur ska du annars ta ner nivån?

/ B

Modifiera delningsfiltret tex.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-05 18:18

RogerGustavsson skrev:

Mja, sätter du en sådan dämpsats före ingångsfiltret kan det bli knasigt.
Dämpsatsen kommer nämligen att öka den impedans som ingångfiltret ser vilket medför en lägre övre gränsfrekvens.

Man skulle kunna tänka sig att man justerar seriemotståndet i lågpassfiltret för att kompensera för detta.

Det är nog i så fall enklare att minska förstärkningen i försteget.

I fallet med en Pre 25 är det enkelt, men givetvis ryker garantin vid sådana ingrepp, men det gäller slutsteget också.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-05 18:21

Fostex skrev:Nästa gång vi är hos mig och löder kan jag sno ihop en dämpsats till dig om du vill? Så kan du plocka ned nivån med t.ex. 6 dB innan slutsteget.

Kapar du 6dB genom att tex använda 2 st 4,7 k-mostånd så får du en utgångsimpedans om cirka 2,4 kohm, vilket skulle vara direkt olämpligt med väldigt många slutsteg.
Kliver du ned i moståndsvärdet kommer ett annat problem: du lastar försteget onödigt hårt och i förekommande fall onödigt hög distorsion.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 18:30

Morello skrev:...

I fallet med en Pre 25 är det enkelt, men givetvis ryker garantin vid sådana ingrepp, men det gäller slutsteget också.

Att modifiera försteget hjälper inte i detta fall då det är förstärkningen på bassidan som är för stark i relation till förstärkningen på toppsidan. Modifiera delningsfilter eller slutsteg är det som gäller mao.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-05 18:58

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:...

Att modifiera försteget hjälper inte i detta fall då det är förstärkningen på bassidan som är för stark i relation till förstärkningen på toppsidan. Modifiera delningsfilter eller slutsteg är det som gäller mao.

Ke?!
Det är väl bara att sänka utnivån ifrån försteget så ger inte slutsteget lika mycket effekt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 19:07

Evil_Homer skrev:Ke?!
Det är väl bara att sänka utnivån ifrån försteget så ger inte slutsteget lika mycket effekt.

Han vill ju sänka nivån på basen endast. Basen är för hög i nivå och delningsfiltret står redan på lägsta möjliga nivå för basarna.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-02-05 19:12

Tänkte hembio och separata kanaler igen... :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-05 19:15

Reglerområdet i CR80 räcker alltså inte till?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 19:17

Evil_Homer skrev:Tänkte hembio och separata kanaler igen... :oops:

Hembio? Detta är ju en tråd om Pre25 8)

Morello skrev:Reglerområdet i CR80 räcker alltså inte till?

Exakt. Bra verkningsgrad i Davids basar uppenbarligen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 20:13

Nej tyvärr... jag har Gain för modulerna i cr80s i absolut botten och jag upplever det ändå som att basnivån nog ligger lite högt...
Nu KAN det ju vara så att denna upplevelse "löser sig" med en PEQ men det vet jag inte säkert, vore kul att kunna reglera nivån ytterligare lägre i cr80s såklart.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-05 20:15

Många trådar om dina basar nu David - har väldigt lite att göra med PRE25 ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-05 22:25

Ja och det beror på att tråden blev OT efter att jag nämnde att jag hade högre gain på Emotiva än på RB1080.
Så det blev snarare snack om slutsteg snarare än basar, men oavsett inte pre25 !

Jag tar gärna denna tråd tillbaka till topic och pratar pre25 :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-05 23:38

AndreasArvidsson skrev:
Evil_Homer skrev:Tänkte hembio och separata kanaler igen... :oops:

Hembio? Detta är ju en tråd om Pre25 8)

Exakt. Bra verkningsgrad i Davids basar uppenbarligen.

Jamen, det är ju bara att fråga Ingvar Öhman vilka motstånd i CR80 som skall justeras!

Alternativt skicka enheten till Ingvar och muta med en hygglig fransos så skall det nog lösa sig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-06 00:18

Herr Morello får läsa tråden lite noggrannare ;)

MagnusÖstberg skrev:

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-06 00:19

+1 . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-09 07:08

Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D
Synd att det just idag kan bli lite knivigt att lyckas ta mig förbi där, kanske får ligga till imorgon...
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-09 09:03

Spännande! Ska bli intressant att se vad du tycker, hoppas du blir nöjd. :D
Vad hade du för CD spelare?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-09 09:25

Jag har en Marantz UD5007, och andra källan är en Sonos via en Camebridge DACmagic. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-09 13:09

DVD-ai skrev:Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D
Synd att det just idag kan bli lite knivigt att lyckas ta mig förbi där, kanske får ligga till imorgon...

Höhö! Skulle du kunna vänta? :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-11 17:29

Jag kan medela att jag igår hämtade ut pre25'an och kollade in den hastigt och kopplade upp samt lyssnade på 3st låtar innan jag var tvungen att fara iväg igen.
När jag kommer hem på fredag efter jobbet så har jag inget planerat och ska köpa en pizza istället för att laga mat och bara lyssna på musik. :)

Men jag kan också säga att dessa 3st låtar gav mig ett intryck, detta återkommer jag dock till efter att ha fått lyssna mer och avgöra om det enbart var en första känsla.
Eller om det verkligen var något som hördes, en rapport om första intrycken kommer alltså i helgen :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-02-11 17:47, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-02-11 17:41

DVD-ai skrev:Nu ligger det en Pre25 och väntar på OK/Q8 :D

Har dom börjat sälja Holographic grunkor? Kul i så fall. Men med låg oljekurs så kanske man måste diversifiera sig lite extra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-11 18:55

kusling skrev:DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.

Ström via I2S?

kusling

Inläggav kusling » 2016-02-12 13:43

Piotr skrev:
kusling skrev:DACen får signal och ström via i2s från Raspberryn. Det finns ett gäng olika såna typer av DACar, man får söka lite i volumios forum under dac-avdelningen.

Ström via I2S?

Den får ström via pins som sitter brevid i2s pinnarna... :P
Om de ingår eller inte i i2s har jag ingen aning om.

Separat strömmatning hade gjort det bättre då Raspberryn inte är gjord för audiofilgrejjer. Samtidigt är det en så extremt smidig (och billig) lösning att jag inte kunde motstå den, speciellt eftersom jag inte har nån annan DAC att ta till för att få signalen till Pre-25.

DVD-ai skrev:Jag kan medela att jag igår hämtade ut pre25'an och kollade in den hastigt och kopplade upp samt lyssnade på 3st låtar innan jag var tvungen att fara iväg igen.
När jag kommer hem på fredag efter jobbet så har jag inget planerat och ska köpa en pizza istället för att laga mat och bara lyssna på musik. :)

Men jag kan också säga att dessa 3st låtar gav mig ett intryck, detta återkommer jag dock till efter att ha fått lyssna mer och avgöra om det enbart var en första känsla.
Eller om det verkligen var något som hördes, en rapport om första intrycken kommer alltså i helgen :)

Jag är nyfiken på vad du tycker om handhavandet också, samt fjärrkontrollen om du beställde en sån.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-12 15:02

kusling skrev:
Piotr skrev:

Ström via I2S?

Den får ström via pins som sitter brevid i2s pinnarna... :P
Om de ingår eller inte i i2s har jag ingen aning om.

Tack. Jag undrade om jag missat nån ny standard med fantmommating eller dylikt på I2S.. :)

I2S består av:
- Dataström (själva informationen).
- Bitclock (klocksignal med frekvens motsvarande bithastigheten på dataströmmen ex. 1.4112MHz för stereo, 16bit och 44.1kS/s).
- Wordclock (klocksignal med frekvens motsvarande samplingshastighet på dataströmmen ex. 44.1kHz).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 10:28

Då har några första intryck satt sig och följande är vad jag har att rapportera än så länge.

Jag hämtade ut pre25'an i tisdags och hade inte mer tid än att jag han få hem den, pilla lite på den och slutligen koppla in den på samma sätt som jag hade gjort med Marantz nr1604, dvs med lågnivå direkt från CD/BD spelare (nyttjar dess inre DAC) samt lågnivå från dacmagic som matas utav Sonos.
pre25 är en liten mysig sak, precis så stor som ett försteg behöver/ bör vara !
Alltså inte större än att den är liten och smidig, ett försteg kan även få vara fullbredd men då ska det vara hälften så tjockt, tycker jag :)
Kvalitetskänslan på chassi och vred är bra, det känns bra att manövrera dom två rattarna :twisted: och anslutningarna är så som dom behöver vara, det vill säga tillräckligt stabila för ändamålet.
Det jag egentligen INTE gillar känslan av är fjärrkontrollen, jag tycker att den är hemsk... det är hela kombinationen av det svulstiga intrycket och den samtidigt litenhet i mängden funktioner och dom två pytte pytte knapparna men med 3st IR ögon.
Om den ändå hade haft 6ggr så feta knappar och dessutom 2st till för ingångsväljare så hade fjärrkontrollen mycket bättre "levt upp till" sin fläskighet, nu blir det bara konstigt, tycker jag :)
Rent funktionsriktigt så har jag ingenting att invända mot att fjärrkontrollen bara styr volymen, det är vad jag behöver kunna styra från soffan och är helt nöjd med det, det jag däremot känner mig en aning tveksam till är om det är jätte roligt med den känslighet som denna fjär har.
Det krävs alltså att jag riktar fjärren helt rakt mot pre25 för att den ska ta upp signalen, så det är en mycket riktad strålning från denna, antagligen för att kunna hantera riktigt långa sträckor ?!
Men det blir nästan till att skjuta pricka när man har <3m mellan pre25 och fjärrkontrollen... :roll:

Aja, då var det yttre avklarat och gnällandet lika så, vi kan nu gå vidare mot ljudet !
Här kan jag medge att jag har varit väldigt skeptisk till hur mycket skillnad det egentligen kan vara på en "helt okey" hembio receiver som Marantz nr1604 och ett dedikerat "jaga marginaler" försteg som pre25.
Men det märkliga är att vid första tonen i första låten som spelades så rynkade jag pannan för jag reagerade omedelbart på att något var annorlunda.
ca 3 sekunder senare så konstaterade jag att detta annorlunda var till det bättre :)

Vad va det då som hände ?
Jo, det fanns helt plötsligt mycket mera av den där "kroppen" som man brukar tala om, "det där" som är svårt att sätta fingret på men som gör att allting bara låter mysigare, bättre, mer detaljerat och samtidigt fylligt, ääähhh, det låter naturligare helt enkelt, så som verkligheten låter.
Verkligheten är inte fyllig eller tunn, det är som den är i från fall till fall och just detta fick jag mer av med pre25, ljuden känns mer trovärdiga och hjärnan säger "ahhaaaa, var det 2st gitarrer där som spelade i olika tonart, och hmmm vilken märklig basgång, den har jag inte reagerat på tidigare".
En sak till som jag reagerade på är att basen upplevs mycket tightare nu, stramare och svävar iväg mindre på något vis som inte kan förstå... ?! :?
Men det är en tydlig skillnad detta med basen, det ska bli mycket intressant att om några dagar koppla in Marantz'en igen och se hur mycket av intrycken som följer med respektive stannar kvar hos pre25 ;)

Slutligen så kan jag tydligen spela hur starkt som helst nu utan att karaktären förändras, tidigare så uppträdda det en hårdhet i ljudet när jag passerade -10 på Marantzen och denna ökade mer ju mer jag höjde.
Nu händer inte detta alls, så om jag inte dämpar signalen alls i pre25 (jag har en pre25 med en svart prick vid volym vredet där motsvarande pass-through = noll förstärkning/dämpning råder) så upplevs ljudet likadant som vid tämligen låg ljudnivå.
Detta är den mest tydliga skillnaden som jag är övertygad om inte är inbillning, om allt annat är inbillning så är detta absolut inte det, för det är verkligen inte en chans ! :lol:

Nu har jag ingenting mer att rapportera såhär långt, jag ser fram mot att spela med denna pre25 i några dagar till för att sedan växla till Marantz nr1604 igen och jämföra.
Jag är inte säker på att allt jag upplevs kommer att kunna tillskrivas en överlägsenhet hos pre25, men i alla fall detta med hur avslappnat ljudet upplevs oavsett ljudnivå är omöjligt inbillning.
Att basen förändrades skull jag vilja påstå är lika säkert, men jag skulle inte ta gift på det då jag vet hur kraftfull placebo är :roll:
Och att kroppen i ljudet blivit bättre tycker jag också är i alla fall en klart tydlig förbättring, men samma sak där, jag väntar och ser vad långvarigt lyssnande avslöjar.

Summa summarum:

Allt som allt så är jag än så länge alltså både nöjd och missnöjd med pre25 Remote, och det jag är missnöjd med är alltså fjärrkontrollen medan själva huvudprodukten än så länge gör mig nöjd.

Om jag fick önska mig något av själva pre25 så hade det varit att man slopat ingång 5 och gjort denna till en pass-through ingång för att förenkla för alla som vill ha ett bra 2kanal försteg men inte välja bort hembio bara för det...
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-13 10:35

Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-13 11:31

Trevlig rapport David. Tack! :)
Ska bli kul att höra dina intryck när du går tillbaka till det vanliga.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-13 16:35

Bra sammanfattat DVD-ai!

boom skrev:Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Nej, därmot vet vi att NR1604 troligtvis inte är lika bra som Pre 25. Den representerar inte varenda hembio-receiver.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 17:02

Fostex skrev:Bra sammanfattat DVD-ai!

boom skrev:Med andra ord så fick jag rätt det jag skrev på sidan 2 om hemmabio grunkorna att dom skall man inte använda till 2 kanal .

Nej, därmot vet vi att NR1604 troligtvis inte är lika bra som Pre 25. Den representerar inte varenda hembio-receiver.

Och Pre 25 representerar inte heller alla tvåkanals försteg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:08

Nej vist är det skillnad på försteg och försteg, men skillnaden mellan 2st bra försteg borde ju vara mindre än mellan ett bra och ett dåligt :)

Är Marantz'en ett dåligt försteg eller är allting bara placebo ?! 8)
Det återstår att ta reda på och arbete pågår, vi får se hur intrycken håller i sig kommande 3 veckorna :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:27

Jag har nu lyssnat på musik idag hela dagen och ja jösses vad trevligt det spelar, vilket jävla drag det är !
Det där jag pratade om att det är mera kropp i ljudet, det är något stramhet som finns där nu men som har saknats tidigare och detta gör att transienter sitter så jävla mycket stadigare och naturligare.

Om dessa intryck står sig efter dessa veckor av testande ja då är det inget snack om saken, pre25 får stanna i sådant fall !

Edit: jag tänkte föra mer diskussion i min medlems presentation, uppdateringar om mina upplevelser kommer med löpande att komma i min presentation men när jag har något extra givande och viktigt att berätta så kommer det att komma i denna tråd.
Så spana in min medlemspresentation här nedan :)

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=46012&start=2520
Mvh//David

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-02-13 18:29

Vad är signal/brus för PRE25?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 18:35

Det vet jag inte alls... :)

Men det kanske Lars kan svara på om man frågar, hittar ingen info om det.
Jag upplever dock inte att det skulle vara något problem med den saken så det är nog "tillräckligt", för mig i alla fall :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-13 18:51

Alexi skrev:Vad är signal/brus för PRE25?

Den är testad i MoLT nr 2009.
Just brusnivån verkar inte vara angiven i testen, men kanske Morello har några anteckningar kvar från mätningarna som gjordes?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-13 19:15

Dina upplevelser är precis som mina! Håller med om allt du skriver, så nån placebo tror jag inte på i detta fallet :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-13 19:34

Hur som helst så är det mycket trevligt det som jag upplever ha hänt med ljudet sedan pre25 kopplades in :)

Allt man lyssnar på låter bättre :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-13 22:11

Kul!

Skulle vara intressant om du ville koppla en ingång på PRE25 "analogt" från CD-spelaren och en ingång från pre out på receivern som du matar digitalt från samma spelare. Matcha nivån mellan ingångarna med volymkontrollen på receivern och skifta ingångar på HA-försteget och se om du hör stor skillnad.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-14 10:14

Fostex skrev:Bra sammanfattat DVD-ai!

Testd i mot Marantz av7005 som anses vara välljudande och Denon 3806 som också anses vara väljudande och Pre 25 åker åttor runt dom apparaterna.
Jag lånade ut pre till en forum medlem och han har lyssnat på många apparater genom åren och han tyckte att det var ett av dom bästa försteg han hade lyssnat på.

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-02-14 19:50

Annars finns onkyo 838 som lts inte lyckades detektera i sin F/E lyssnin(som både som försteg och dac)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-14 22:27

Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-02-15 06:24

rotel2 skrev:Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Men, att detta försteg trollar fram något som går att jämföra med natt- och dag låter som mer som ett önsketänkande. Ett försteg ska enligt min mening inte göra något åt ljudet alls, eller så lite som möjligt.
Skulle vara kul i ren faktiskt.se-anda att se en före- och efter mätning! :roll:

Problemet kanske är att de flesta försteg agerar som något filter och mumsar i sig en massa frekvenser både här och där.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 08:05

Det är okey att vilja ha mätningar Rotel2, så du behöver inte vara så "blyg" :D

Men jag kan inte ge några och vissa skillnader är så tydliga att jag inte ens behöver fundera på om det är placebo eller inte inför mig själv (det som jag bryr mig om framförallt), som detta med hur starkt jag kan spela utan att karaktären hårdnar. :)

Men samtligt det jag upplever som en förbättring nu ska bli intressant att höra hur mycket som följer med tillbaka till Marantz'en om några dagar när jag ska köra den som försteg igen.
Sedan tillbaka till pre25 efter några dagar och tillbaka till marantz*en igen osv.... med några dagars mellanrum typ.
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-15 09:33

Hur är din volymkontroll dom första millimetrarna? Min är rasslig och svajig tyvärr.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 10:19

Det har jag inte upplevt, kan testa så får vi se :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-15 11:16

Kolla om du har ljud ut vid min volym, jag hör lite på min. Inte direkt störande dock.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-15 11:27

rotel2 skrev:Alltid kul när folk är och blir nöjda med produkterna som inhandlas! :D

Det kan ju tänkas att den lösning som jämförs med är trasig.. eller bara illa designad. Det är väl inget konstigt alls med att en apparat presterar väsentligt bättre än en annan?

Det kanske är precis just så att detta försteg inte gör något alls (hörbart) med ljudet annat än att justera nivån. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-15 12:26

Ja nu handlar ju detta om just min Marantz nr1604 vs just den pre25 som är hemma hos mig, men det är ju självklart :)

Intrycket är alltså så här länge: låter ju inte på något sätt dåligt med Nr1604 som försteg, helt enkelt bara bättre med pre25.

Men det kan ju komma att ändras, vad vet jag idag, många dagar av testande återstår :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-15 14:15

Nu vet jag inte hur 1604 är konstruerad i försteget, men om den har digital volymreglering tycker jag att dina observationer inte är så märkliga. Både du och jag har ju noterat problem med att den låter fult i volymstegen när man höjer/sänker snabbt.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-15 14:41

Fostex skrev:Nu vet jag inte hur 1604 är konstruerad i försteget, men om den har digital volymreglering tycker jag att dina observationer inte är så märkliga. Både du och jag har ju noterat problem med att den låter fult i volymstegen när man höjer/sänker snabbt.

Det blir så pga implementation med steg, det är inget fel på själva volymkontrollen.

IngOehman skrev:Det finns inget fel.

Precis så där låter det när man ändrar volym i små steg samtidigt
som man spelar musik med basinnehåll.

Det du hör är de hack i vågformen som uppstår då en del spelas
med en annan gain än en senare del. Det blir ett hack - det hörs.

Det stora mysteriet hade varit om det inte hade hörts när man vet
att volymkontrollen ändrar gain stegvis.

- - -

Det så förvånar mig är att ingen tycks känna till detta, trots att
hemmabioförstärkare har låtit precis sådär i över ett årtionde när
man ändrar volymen på dem.

Jag tolkar det som att ingen håller på och ändrar volym mitt inne
i låtar, eller att de inte är uppmärksamma när de gör det, eller att
de flesta normalt har en måttligare halt basenergi i endera program-
materialen de spelar eller i uppspelningen.

Mest av allt hörs de där artefakterna om man lyssnar nära en bas
som regleras med disparat volymkrets (som i alla normala hemma-
bioförstärkare). Det hörs i själva verket ännu tydligare om stänger
av förstärkaren till topparna eller kopplat bort de senare helt.

Hade det inte hörts så hade något varit fel. ;)

Vh, iö
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-15 16:32

Intressant, tack Rydberg!
Har inte märkt av det tidigare, men då troligtvis på att mina tidigare prylar haft steglösa potentiometrar.
Mycket kul - lite tid

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-02-15 22:50

Piotr skrev:

Det kan ju tänkas att den lösning som jämförs med är trasig.. eller bara illa designad. Det är väl inget konstigt alls med att en apparat presterar väsentligt bättre än en annan?

Det kanske är precis just så att detta försteg inte gör något alls (hörbart) med ljudet annat än att justera nivån. :)

Nä, precis. Så kan det givetvis vara. Jag vill också tillägga att jag anser att alla rätt till sin uppfattning, oavsett huruvida det är "rätt" eller inte. Är någon lycklig och nöjd så är jag därmed också nöjd!

Jag blev dock inte fundersam då jag själv aldrig upplevt ett försteg som tillför något som kan kännetecknas som ett stort problem. Men det är jag det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-16 15:13

Har "stort problem" sagts i tråden av mig ? ;)

Nej det är dock sant att jag än så länge hävdar att det är en tydlig skillnad, och det är ju inte samma sak !
Men om någon dag ska pre25 kopplad ur igen och då får vi se om några intryck följer med och om några stannar kvar. :)

utesluter inte at allt kan vara förväntanseffekter och inbillning, men tror samtidigt inte det.
Säger inte bu eller bä om det utan väntar på att jämföra mer innan jag bestämmer mig om min ståndpunkt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-16 20:19

Jag vill inte pinka på paraden och jag är själv lite nyfiken på om ett renodlat försteg skulle innebära något positivt i min egen rigg, men den förbättring som beskrivs i tråden "hörde" jag med när jag lekte med jättekabeln från Coconut. Intrycket bestod ända till jag blindtestade. Puh!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-16 22:33

@David, Har du några intryck hur Pre 25 påverkade ljudperspektivet i 3D-dimensionen?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 07:38

hifikg: Jo jag vet och är själv inte den som bara hur som helst litar på mina upplevelser ( :lol: fan vad sjukt det låter när man säger så på något vis.... )
Och jag ämnar att lyssnar massor mer på både pre25 och Marantz nr1604 innan jag bestämmer mig för vad jag tycker :)

Blinda tester har jag svårt med då jag tappar fokus då tyvärr... jag blir så koncentrerad på att höra skillnader att det är det enda jag hör (även där inga skillnader finns) men missar helheten där jag upplever att skillnaderna framträder :)
Jag måste helt vara utan förväntning för att blinda tester ska fungera och det är inte så lätt att ordna tyvärr.... så blinda tester kan ge utslaget att jag nästan inte hör skillnad på min köksradio och stora anläggningen, medan jag dubbelblint hör tydlig skillnad på piP och piPs.
Men samma sak gäller vid långtidslyssning (det jag ägnar mig åt nu) jag har aldrig upplevt att intrycken från långtidslyssning har felat med tiden eller gått mot vad som sedan kan mätas och/ eller förklaras tekniskt :)

Så jag personligen liter inte på mina första intryck som om dom skulle vara någon sanning, men jag har fullt förtroende för att jag under tid kan passera alla egna inställningar som påverkar och faktiskt få en bild av hur något påverkar eller inte.
Kan ju nämna att jag har testat en hel del olika kablar och insett nästan omedelbart att ingen större skillnad finns, förutom i ett fall där det var en grovt felkonstruerad kabel som testades, den stack ut lite med att beslöja ett område av diskanten.

Sprudel: Lite, alltså så pass lite att jag inte är säker än på om just det blivit bättre, det får vi se idag när jag har tänkt att komma in receivern som försteg igen :)
ska bli spännande att se hur mycket som bara är placebo och inbillning :lol:
Eller hur mycket som faktiskt redan nu faktiskt är bestående intryck !
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-02-17 08:12

Akta dig så jag inte kommer med mitt lilla försteg som är gjort av djävulen (han färgar :P ) och binder fast dig i soffan och sedan kör vi bilndtest på riktigt :twisted:

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 19:52

FBK skrev:Akta dig så jag inte kommer med mitt lilla försteg som är gjort av djävulen (han färgar :P ) och binder fast dig i soffan och sedan kör vi bilndtest på riktigt :twisted:

Hahaha :lol:

Tortyr med färgande utrustning, ooooohhh noooooo !!!!! :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-17 20:04

Obarmhärtigt skruvade han upp sjättetonsdistortionen. Först slutade foten att stampa takten. Frun tyckte inte längre att hon från köket hörde skillnaden tydligt. Sedan stannade hjärtat lyckligtvis och allt som fanns att lyssna till var dödens tystnad - sällan hade ett tyst parti förmedlat en sådan svärta!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-17 20:11

Vackert :)

Jag har kommit fram till att jag inte vet hur jag ska kunna sluta att lyssna på musik, jag vill bara spela musik i alla framtid !
Hjälp mig vad göra ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-17 21:04

DVD-ai skrev:Vackert :)

Jag har kommit fram till att jag inte vet hur jag ska kunna sluta att lyssna på musik, jag vill bara spela musik i alla framtid !
Hjälp mig vad göra ?!

Sluta för fan inte! Rock on, mate!
\\Sky

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-17 21:17

DVD-ai skrev:Vackert :)

Hjälp mig vad göra ?!

Du fixar förstås ett pizzabud som kommer med lagom regelbundenhet, en granne som köper ut kall öl och en älskarinna som rör sig i takt med musiken du väljer. Välj rätt bara.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-19 08:16

:lol:

Bra tips där !
Jag lyckades tillslut ta mig till sängen och sova lite i alla fall, men kul va det att spisa musik :)

Jag kan meddela att omkopplingen till Marantz nr1604 inte blev gjord igår som tänkt, jag var helt slut igår och somnade kl 19:30 ! :O
Och sov fram till 05:30 i morse, så det behövdes tydligen :)
Men i helgen så blir det omkoppling och nästa steg i lyssnandet påbörjas, nämligen att koppla om mellan dom båda några gånger med någon dags mellanrum.

Ska bli spännande :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-22 22:16

och?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 17:47

Jag ska erkänna att jag inte har gjort några mer tester än...

Jag har inte orkat och inte hunnit om vart annat... :roll:
Och när jag väl har lust att lyssna på musik så orkar jag inte testa detta utan vill då bara slappa och ha det bra :)

Men i helgen så hoppas jag på att få tummen ut ur röven och orka testa lite mer.
dock så ÄR det tydligt att sedan pre25 kopplades in så tenderar jag till att vara mer nöjd med den ljudliga presentationen och har liksom mindre behov av att "rodda runt" med grejerna.
Det måste väl ändå vara något slags bra betyg, eler har jag bara blivit lat ?! :roll: :oops:
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-25 17:49

Du är så nöjd med Pre25 att du vill inte byta . :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 18:11

Kan vara en bidragande omedveten faktor :lol:
Mvh//David

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-25 18:45

Jag vet att det är svårt att byta till något annat när man har fastnat i innotech träsket :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-02-25 20:21

DVD-ai skrev:Jag ska erkänna att jag inte har gjort några mer tester än...

Jag har inte orkat och inte hunnit om vart annat... :roll:
Och när jag väl har lust att lyssna på musik så orkar jag inte testa detta utan vill då bara slappa och ha det bra :)

Men i helgen så hoppas jag på att få tummen ut ur röven och orka testa lite mer.
dock så ÄR det tydligt att sedan pre25 kopplades in så tenderar jag till att vara mer nöjd med den ljudliga presentationen och har liksom mindre behov av att "rodda runt" med grejerna.
Det måste väl ändå vara något slags bra betyg, eler har jag bara blivit lat ?! :roll: :oops:

Ah! Där är du ju, jag blev lite orolig när du gått från 150 inlägg i minuten till tyst i flera dagar. Tänkte att nu rackarn har indluensan klippt till ordentligt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 21:12

Jag har mina perioder av mer och mindre energi till saker i allmänhet och det gäller även min närvaro på forumet :)
Just nu är det inte så mycket energi som går åt till att hänga här ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-11 21:39

Och . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-11 23:30

Ja, ska vi alla beställa en PRE-25 och bli lyckliga, eller klarar vi oss utan? What say you?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-11 23:32

Vad kostar den med fjärr?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-03-11 23:44

sprudel skrev:Vad kostar den med fjärr?

7000:- tror jag, priser finns på hemsidan :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-15 15:14

Ja hur har det nu gått ?

faktum är att jag igår betalade in 7000kr :lol:

Jämförelser har gjorts, både fram och tillbaka och lång lyssning på enbart pre25 har gjorts som ni vet.
Men det var så pass tydligt när jag bytta tillbaka till Marantz nr1604 att jag liksom fick bita ihop hårt för att inte nästan bli lite irriterad över att behöva lägga ut 7000kr för att få en levande och närvarande återgivning på det där sättet som aldrig har infunnit sig full ut här hemma.
Inte innan pre25 kom in i mitt hem som ett litet litet men förödande bombnerslag stod den plötsligt där i bänken och gjorde mig häpen över dom skillnader jag hörde.

Intrycket bestod, alltså det som bli bättre med pre25 är att basen upplevs fastare och bättre kontrollerad (detta intryck gör mig mycket fundersam, hur är detta ensa möjligt ?!) ljudet känns mer självklara och naturligare (mer "kropp") samt att det går att spela starkare med bibehållen karaktär på ljudet.

Allt som allt är pre25 helt enkelt inte ens på samma planet som Marantz nr1604, jag trodde och ville inte att skillnaden skulle vara så pass stor, jag ville egentligen inte höra någon skillnad alls.... :roll:
Men är så jävla nyfiken så får ju skylla mig själv, nu har jag bättre ljud och har vunnit något som jag upplevt saknas här hemma, kroppen i ljudet !
Nu har jag massor av kropp !!!! :D

Jag är mycket förtjust i min pre25'a, men det finns saker som hade kunnat vara bättre också.
Såhär ser jag på saken:

+
ljudet !
formatet
Priset ? (Är det inte en helt otroligt välljudande låda för "bara" 7000kr!)

-
fjärrkontrollen
Ingen HT-passthrough
Ingen trigger 12v DC ut
Priset ? (Är det inte lite synd att man för 7000kr ändå inte kan få en fast passthrough eller trigger ?)

=
Vansinnigt bra försteg i ett format som är helt perfekt !
All elektronik borde vara såhär lagom liten och "bara det man behöver" (även om denna egentligen saknar just en sak som man KAN anse sig behöva, i dessa digitala/ hembio tider) och sådär skönt enkel.
Jag både älskar och stör mig lite på enkelheten, men allt som allt så är det ändå positivt och ja då är det ju dessutom svårt att inte annat än att ge denna ett stort leende och med båda händerna greppa rattarna :lol:

Absolut INTE ett försteg för alla, det är på gränsen att det inte är ett försteg för mig heller.
Men med pluppen på volymkontrollen som indikerar +/-0dB så fungerar det att ha denna kopplad till min setup.
Och i ärlighetens namn, OM jag skulle känna att nej nu är det för mycket prylar... då åker Marantz receivern och surround burkarna och pre25 stannar kvar, stereo är SÅ mycket viktigare än surround för mig och denna pre25 gör helt enkelt saker som min Marantz bara kan drömma om.

Där är jag alltså nu, pre25 stannade kvar här hemma och jag är mycket nöjd med att ha denna extra låda i hyllan.
När en liten extra låda och med det extra knölet att välja mellan ingångar osv... ändå ger såhär mycket tillbaka i form av ljudkvalitet, då blir det ändå så att det kan vara värt det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-03-15 16:01

Grattis till ett klokt beslut :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-03-15 22:17

Curiosity skördar ännu ett offer, grattis :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-15 22:58

Triggerutgång, men då hade man väl först velat ha strömbrytare? Och så bjäfsigt kan vi inte ha det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-16 08:20

Ja det är ju en självklarhet att det då behövs on/off knapp för i alla fall minst själva triggern ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-12-01 18:42

När/hur används rec-utgången på pre25?

Vill koppla in mitt nyanlända steg efter receivern men är lite nervös pga en rejäl kortslutning helt nyligen 8O
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-01 18:58

Rec-out är till för att ta ut samma signal som kommer in på den valda ingången. Där kan du koppla en hörlursförstärkare, inspelningsutrustning eller vad man nu vill.

Slutsteg kopplas sällan på recout iom att volymkontrollen inte är aktiv på denna utgång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-01 19:02

Andreas var snabbare...

Normalt är Rec (out) en utgång med fast nivå. Vanligtvis ansluter man inspelare av någon sort där (rullbandare, kassettdäck, hårddiskinspelare etc.). Om du ska koppla in Pre Twentyfive efter en receiver är det ju någon av ingångarna du ska använda. Main (out) ska du koppla slutsteg till, där är nivån kontrollerad av volymratten. Fast varför kopplar man in Pre Twentyfive efter en receiver? Pre Twentyfive kör man väl med fördel utan att blanda in receiverns försteg?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-12-01 19:08

Man kan vilja koppla pre25 efter en hembioförstärkare för att kunna använda samma högtalare till en flerkanals och en stereorigg.
Tex du har din CD, LP mm kopplade direkt till pre25, men din blu-ray sitter koppad via hdmi till din receiver som sedan via pre-out går till pre25.

edit: Förtydligade texten lite.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-12-01 20:41

AndreasArvidsson skrev:Man kan koppla pre25 efter ett försteg för att kunna använda samma högtalare till en flerkanals och en stereorigg.
Tex du har din CD, LP mm kopplade direkt till pre25, men din blu-ray sitter koppad via hdmi till din receiver som sedan via pre-out går till pre25.

Tack för snabba och fina svar! Nu spelar det här hemma både från dac och receiver :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-12-01 20:45

Jag testade att ställa frontarna i receivern högt i förhållande till runtomkanalerna vilket resulterade i att unity gain hamnade betydligt lägre på pre25. Så nu slipper vi få hjärtsnörp här hemma om vi kopplar om på fyllan :D Jag kan ännu inte se någon uppenbar nackdel med denna lösning.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2017-12-03 08:58

RMA skrev:

Det går att beställa den med olika varianter, vippa eller markering vid volymratten, antingen en liten självhäftande svart prick eller permanent markering som monteras i alu fronten. Vippan kostar 1000:- extra, svarta pricken är gratis.
Med den svarta pricken behåller du retur rätten men inte dom andra ingreppen. Jag valde svart prick och det fungerar utmärkt.

Den där vippan, kopplar den över till "rätt" ingång (vilken isf) och ställer volym till unity gain. Eller justerar den bara volymen till unity gain, oavsett vilken ingång ingångsväljaren står på. Om det sistnämnda gäller, skulle vippan kunna kopplas till endast en ingång månne..?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-12-03 14:31

Knuttebaloa skrev:
RMA skrev:

Den där vippan, kopplar den över till "rätt" ingång (vilken isf) och ställer volym till unity gain. Eller justerar den bara volymen till unity gain, oavsett vilken ingång ingångsväljaren står på. Om det sistnämnda gäller, skulle vippan kunna kopplas till endast en ingång månne..?

Är lite osäker, det var ett par år sen jag diskuterade detta med Lars. Går ju alltid att skicka ett mail till Lars på Holographic och fråga :) .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-03 14:40

DVD-ai skrev:

HiFi-nervåsna ? :)

Nervåsna? 8O :) :D :lol: :lol: ...så skapas en Meme....

MorganM

Inläggav MorganM » 2021-01-17 13:41

Nån som vet vad Holographicpre pre 25 har för utgångsimpedans?
Pre two har 10kOhm.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-17 14:01

MorganM skrev:Nån som vet vad Holographicpre pre 25 har för utgångsimpedans?
Pre two har 10kOhm.

Det är jag säker på att den inte har. Möjligen kan inimpedansen vara det du skriver.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-17 14:16

Gissar på 100 Ohm som Pre Two har.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-17 15:49

Någon som sett röken av den fjärrade reinkarnationen?

MorganM

Inläggav MorganM » 2021-01-17 21:16

Johan_Lindroos skrev:
MorganM skrev:Nån som vet vad Holographicpre pre 25 har för utgångsimpedans?
Pre two har 10kOhm.

Det är jag säker på att den inte har. Möjligen kan inimpedansen vara det du skriver.

Stämmer!
Jag läste på fel rad :oops:
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-01-17 22:42

Knuttebaloa skrev:Någon som sett röken av den fjärrade reinkarnationen?

Brinner den annorlunda än den utan fjärr?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-17 23:18

Rydberg skrev:
Knuttebaloa skrev:Någon som sett röken av den fjärrade reinkarnationen?

Brinner den annorlunda än den utan fjärr?

Givetvis, det är ju fjärrvärme

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2021-01-17 23:18

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-18 01:34

Går det att göra något åt spraket och kanalobalansen på den fjärrade modellen?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-18 10:09

Ted_B skrev:Går det att göra något åt spraket och kanalobalansen på den fjärrade modellen?

Jag skickade in mitt till HA och fick ny pott

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-19 01:12

Aha, nyligen och kostnad?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2021-01-19 09:33

Ted_B skrev:Aha, nyligen och kostnad?

Det var nog ca ett år sedan. Till ett generöst och fördelaktigt pris.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-19 15:31

Hm, jag ska nog ta kontakt med dem och höra om jag också kan få det fixat.
The World's Mine Oyster

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-27 12:11

Inom två veckor äger jag denna pryl med fjärr.
Längtar som själve fan att kunna plocka undan mitt Behringer ucm204hd som visserligen sköter jobbet men vill ha bort den från bordet och bara använda den som ren DAC som den ska va mycket bra på för pengarna.

Är verkligen pre25 så magisk som det verkar?Kör nu med NAD C270 till högtalarna och det är nåt som saknas eller kanske nåt som inte bör finnas som ja inte kan sätta fingret på. Misstänker ljudkortet jobb som försteg.

Edit, vill bara tillägga att jag inte är en audiofil som de flesta andra på detta forumet, för.mog är det viktigt att det. Låter korrekt men det ska först och främst låta roligt och medryckande som bra musik gör.

Sitter oftast i softspot men långt ifrån alltid för jag gör saker när jag lyssnar musik rätt ofta tex läsa här på forumet eller whatever. Detaljer är minst intrrdsnnt för mig, att det låter dom musik ska gvd medryckande är det viktigaste för mig.

Är detta rätt steg för mig?

Om man säger för pris under 3000 är detta det absolut bästa man kan få?
Senast redigerad av MathiasJK 2021-01-27 12:17, redigerad totalt 1 gång.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-27 12:16

MathiasJK skrev:Inom två veckor äger jag denna pryl med fjärr.
Längtar som själve fan att kunna plocka undan mitt Behringer ucm204hd som visserligen sköter jobbet men vill ha bort den från bordet och bara använda den som ren DAC som den ska va mycket bra på för pengarna.

Är verkligen pre25 så magisk som det verkar?Kör nu med NAD C270 till högtalarna och det är nåt som saknas eller kanske nåt som inte bör finnas som ja inte kan sätta fingret på. Misstänker ljudkortet jobb som försteg.

Om man säger för pris under 3000 är detta det absolut bästa man kan få?

Om man vill ha något som färgar signalen så lite som möjligt, så är det nog det. Men man har sett en hel del till salu, så det är nog inget för alla så att säga.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 12:26

Jag tror många vill ha ett visst ljud utan att veta om det. En del musik gör sig kanske inte med "raka rör" dvs. en helt ofärgande eller neutral kedja. Lite avancerade tonkontroller kan fixa en del.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-27 13:03

RogerGustavsson skrev:Jag tror många vill ha ett visst ljud utan att veta om det. En del musik gör sig kanske inte med "raka rör" dvs. en helt ofärgande eller neutral kedja. Lite avancerade tonkontroller kan fixa en del.

Jag är helt inne på din linje, men det är ju ingen hemlighet precis. Jag gillar ju oftast inte "raka rör"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-27 15:53

RogerGustavsson skrev:Jag tror många vill ha ett visst ljud utan att veta om det. En del musik gör sig kanske inte med "raka rör" dvs. en helt ofärgande eller neutral kedja. Lite avancerade tonkontroller kan fixa en del.

Anser du att raka rör och ofärgat är samma sak som en house curve?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-27 18:36

De flesta "huskurvor" jag sett har ju rätt rejäla höjningar i registret under mera "vanlig" musik. Kanske är mera de som håller på med hembiosar som vill ha det så? Att effektljuden där ska sättas igång ordentligt?

Idag skulle jag lyssna på lite Jimi Hendrix från Tidal men det stod i märklig konstrast till Göteborgs Symfoniker och Aurora. Väldigt ljus och tunn klang på Hendrix. Där skulle man behövt tonkontroller.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-27 19:31

Köp en EQ. :) Dra igång den när du känner att du känner för det.

Återgå till Köpråd