Då har några första intryck satt sig och följande är vad jag har att rapportera än så länge.
Jag hämtade ut pre25'an i tisdags och hade inte mer tid än att jag han få hem den, pilla lite på den och slutligen koppla in den på samma sätt som jag hade gjort med Marantz nr1604, dvs med lågnivå direkt från CD/BD spelare (nyttjar dess inre DAC) samt lågnivå från dacmagic som matas utav Sonos.
pre25 är en liten mysig sak, precis så stor som ett försteg behöver/ bör vara !
Alltså inte större än att den är liten och smidig, ett försteg kan även få vara fullbredd men då ska det vara hälften så tjockt, tycker jag
Kvalitetskänslan på chassi och vred är bra, det känns bra att manövrera dom två rattarna

och anslutningarna är så som dom behöver vara, det vill säga tillräckligt stabila för ändamålet.
Det jag egentligen INTE gillar känslan av är fjärrkontrollen, jag tycker att den är hemsk... det är hela kombinationen av det svulstiga intrycket och den samtidigt litenhet i mängden funktioner och dom två pytte pytte knapparna men med 3st IR ögon.
Om den ändå hade haft 6ggr så feta knappar och dessutom 2st till för ingångsväljare så hade fjärrkontrollen mycket bättre "levt upp till" sin fläskighet, nu blir det bara konstigt, tycker jag
Rent funktionsriktigt så har jag ingenting att invända mot att fjärrkontrollen bara styr volymen, det är vad jag behöver kunna styra från soffan och är helt nöjd med det, det jag däremot känner mig en aning tveksam till är om det är jätte roligt med den känslighet som denna fjär har.
Det krävs alltså att jag riktar fjärren helt rakt mot pre25 för att den ska ta upp signalen, så det är en mycket riktad strålning från denna, antagligen för att kunna hantera riktigt långa sträckor ?!
Men det blir nästan till att skjuta pricka när man har <3m mellan pre25 och fjärrkontrollen...
Aja, då var det yttre avklarat och gnällandet lika så, vi kan nu gå vidare mot ljudet !
Här kan jag medge att jag har varit väldigt skeptisk till hur mycket skillnad det egentligen kan vara på en "helt okey" hembio receiver som Marantz nr1604 och ett dedikerat "jaga marginaler" försteg som pre25.
Men det märkliga är att vid första tonen i första låten som spelades så rynkade jag pannan för jag reagerade omedelbart på att något var annorlunda.
ca 3 sekunder senare så konstaterade jag att detta annorlunda var till det bättre
Vad va det då som hände ?
Jo, det fanns helt plötsligt mycket mera av den där "kroppen" som man brukar tala om, "det där" som är svårt att sätta fingret på men som gör att allting bara låter mysigare, bättre, mer detaljerat och samtidigt fylligt, ääähhh, det låter naturligare helt enkelt, så som verkligheten låter.
Verkligheten är inte fyllig eller tunn, det är som den är i från fall till fall och just detta fick jag mer av med pre25, ljuden känns mer trovärdiga och hjärnan säger "ahhaaaa, var det 2st gitarrer där som spelade i olika tonart, och hmmm vilken märklig basgång, den har jag inte reagerat på tidigare".
En sak till som jag reagerade på är att basen upplevs mycket tightare nu, stramare och svävar iväg mindre på något vis som inte kan förstå... ?!
Men det är en tydlig skillnad detta med basen, det ska bli mycket intressant att om några dagar koppla in Marantz'en igen och se hur mycket av intrycken som följer med respektive stannar kvar hos pre25
Slutligen så kan jag tydligen spela hur starkt som helst nu utan att karaktären förändras, tidigare så uppträdda det en hårdhet i ljudet när jag passerade -10 på Marantzen och denna ökade mer ju mer jag höjde.
Nu händer inte detta alls, så om jag inte dämpar signalen alls i pre25 (jag har en pre25 med en svart prick vid volym vredet där motsvarande pass-through = noll förstärkning/dämpning råder) så upplevs ljudet likadant som vid tämligen låg ljudnivå.
Detta är den mest tydliga skillnaden som jag är övertygad om inte är inbillning, om allt annat är inbillning så är detta absolut inte det, för det är verkligen inte en chans !
Nu har jag ingenting mer att rapportera såhär långt, jag ser fram mot att spela med denna pre25 i några dagar till för att sedan växla till Marantz nr1604 igen och jämföra.
Jag är inte säker på att allt jag upplevs kommer att kunna tillskrivas en överlägsenhet hos pre25, men i alla fall detta med hur avslappnat ljudet upplevs oavsett ljudnivå är omöjligt inbillning.
Att basen förändrades skull jag vilja påstå är lika säkert, men jag skulle inte ta gift på det då jag vet hur kraftfull placebo är
Och att kroppen i ljudet blivit bättre tycker jag också är i alla fall en klart tydlig förbättring, men samma sak där, jag väntar och ser vad långvarigt lyssnande avslöjar.
Summa summarum:
Allt som allt så är jag än så länge alltså både nöjd och missnöjd med pre25 Remote, och det jag är missnöjd med är alltså fjärrkontrollen medan själva huvudprodukten än så länge gör mig nöjd.
Om jag fick önska mig något av själva pre25 så hade det varit att man slopat ingång 5 och gjort denna till en pass-through ingång för att förenkla för alla som vill ha ett bra 2kanal försteg men inte välja bort hembio bara för det...