Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:...Finns bla Revel i Sundsvall och Guru i Dalarna men det är ju långt från Umeå det..
paa skrev:Emanuelgbg skrev:...Finns bla Revel i Sundsvall och Guru i Dalarna men det är ju långt från Umeå det..
Umeå-Sundvall är väl bara 20 mil? En lagom kvällsutflykt för en norrlänning!
Kraniet skrev:Här är ett tips köp
https://www.blocket.se/vasterbotten/Kef ... m?ca=2&w=2
Och två sådana
https://www.xtz.se/product/sub-12-17
två såna här går nästan in i budgeten också.
https://www.xtz.se/product/sub-1x12
HK430 skrev:kul med någon i umeå
jag säger ino
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med. Att som novis bygga egna högtalare kommer aldrig vara kostnadseffektivt. Varken vad gäller pengar eller tid.
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med. Att som novis bygga egna högtalare kommer aldrig vara kostnadseffektivt. Varken vad gäller pengar eller tid.
Men, är det inte det som är charmen?
satsvear skrev:HK430 skrev:kul med någon i umeå
jag säger ino
Har hört Ino fast för väldigt länge sedan, en tid då jag inte visste vad ex loudness of war var för något. Fick provlyssna piP vilka jag tyckte var snäppet för små även om de spelade väldigt bra och pi28. Ska ragga här tänkte jag och se om jag kan höra pi60 eller dylikt. Problemet tror jag att det blir för analytiska och min redan förstöra metal bli olyssningsbar.
jag säger ino
Har hört Ino fast för väldigt länge sedan, en tid då jag inte visste vad ex loudness of war var för något. Fick provlyssna piP vilka jag tyckte var snäppet för små även om de spelade väldigt bra och pi28. Ska ragga här tänkte jag och se om jag kan höra pi60 eller dylikt. Problemet tror jag att det blir för analytiska och min redan förstöra metal bli olyssningsbar.
jag säger ino
satsvear skrev:Så tog det fart igen. Jag börjar med att besvara diy delen.
Självklart fantiserar man om att ha byggt talarna själv. Nu har inte jag inte totolt plundrat igenom hela internet och förstår att det finns närmast obegränsade resurser att hämta. Men då jag saknar erfarenhet av att bygga filter själv så kommer det ganska så fort att flaska där. Diy är jag beredd på men då är det från färdigt koncept som det ska utgå ifrån. Det gör att man kan känna lite stolthet att ex lägga tid på göra en fin finnish. Har ju ex span på Ino och då är det diy som intresserar. Att det kommer ta tid både för bygge och innan jag ens får dem ser jag inte som så stort bekymmer. Jag har för övrigt planer på bygga egna från scratch tillsammans med en kompis, men då börjar vi smått och ska precis som det näms i tråden. Pröva oss fram.
Så hade vi Ino, vet inte om jag nämnde det tidigare men jag har hört dem. piP och i28 fast det är väldigt länge sedan och saker som loudness of war hade jag ingen aning om. Kunde slå på slumpmässig skiva som jag gillade och ja det låter bra, nej det låter inte bra. En skiva som är väldigt platt ljudmässigt får vara platt ljudmässigt. Att ändra med tonkontroll är inte riktigt för mig. Det som snarare skrämmer mig med Ino är om ex om det visa sig att många skivor innehöll obehaglig dist.
Har några skivor som nästan är olyssningsbar oavsett hur mycket högtalare/rum färgar ljudet.
Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...
Perfector skrev:satsvear skrev:Så tog det fart igen. Jag börjar med att besvara diy delen.
Självklart fantiserar man om att ha byggt talarna själv. Nu har inte jag inte totolt plundrat igenom hela internet och förstår att det finns närmast obegränsade resurser att hämta. Men då jag saknar erfarenhet av att bygga filter själv så kommer det ganska så fort att flaska där. Diy är jag beredd på men då är det från färdigt koncept som det ska utgå ifrån. Det gör att man kan känna lite stolthet att ex lägga tid på göra en fin finnish. Har ju ex span på Ino och då är det diy som intresserar. Att det kommer ta tid både för bygge och innan jag ens får dem ser jag inte som så stort bekymmer. Jag har för övrigt planer på bygga egna från scratch tillsammans med en kompis, men då börjar vi smått och ska precis som det näms i tråden. Pröva oss fram.
Så hade vi Ino, vet inte om jag nämnde det tidigare men jag har hört dem. piP och i28 fast det är väldigt länge sedan och saker som loudness of war hade jag ingen aning om. Kunde slå på slumpmässig skiva som jag gillade och ja det låter bra, nej det låter inte bra. En skiva som är väldigt platt ljudmässigt får vara platt ljudmässigt. Att ändra med tonkontroll är inte riktigt för mig. Det som snarare skrämmer mig med Ino är om ex om det visa sig att många skivor innehöll obehaglig dist.
Har några skivor som nästan är olyssningsbar oavsett hur mycket högtalare/rum färgar ljudet.
Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...
Jag hittade ett gratis program för beräkning av filter, lådor od som är gratis.
Kanske den kan vara till glädje för att leka lite med
http://www.visaton.de/en/literature/sof ... index.html
satsvear skrev:Pi60 vs piP så är pi60 mer lockande pga gamla hörningen jag hade. Med dåvarande setup (drevs av Rotel 1090) så slog piP igenom någon gång och är rädd att de inte ska kunna spela tillräckligt högt. Åandrasidan är jag rädd att jag inte ska kunna ge pi60 utrymme nog för att låta hyfsade...
satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Belker skrev:satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Att få tag på Inos är väl världens enklaste. Bara att lyfta luren!
Belker skrev:satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Att få tag på Inos är väl världens enklaste. Bara att lyfta luren!
Sen har jag aldrig fattat det där med att lågdistande högtalare skulle återge distad musik sämre. Det blir ju liksom inte bättre med dist på dist... Tycker mer musik (även dåligt inspelad) låter bra på i14 jämfört med mina gamla piP.
Elfsberg skrev:i6 har 6,5" och QM10 och piP har.. en mindre. Är det 4"?
HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.
Bill50x skrev:satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.
Låter lite som tävlingar i bilstereo, kan man klämma ur mer prestanda (tex en dB till...) så är man en vinnare.
Låt dig inte luras av sådant. Lyssna hellre till musiken. Alltså inte "hur det låter" utan i vilken setup låter denna artist (valfri sådan, men bäst med någon du inte gillar) som en duktig musiker? Är basisten duktig? Trummisen? Känns det "som om jag är där"? Att leta efter enskilda detaljer ger ofta en suboptimering som man snabbt tröttnar på.
/ B
Ted_B skrev:Bara att lyfta luren är väl att ta i.
Jag vill ha ett par pi60 men då måste jag få plats på provlyssning, ta mig till Stockholm, åka hem, vänta minst tre dagar, ringa och beställa, vänta tills de finns tillgängliga, åka till Stockholm och hämta.
Sedan har man ett par![]()
Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.
Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
/ B
FBK skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.
Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
/ B
All reklam är bra reklam. Och att testa hemma kan man inte göra för mycket.
HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Bill50x skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Jag lyssnar just nu. Sjysst musik! Men vad har denna med "Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr" att göra? Samma fråga kan man förstås ställa till diskussionen om vilka moduler som passar ihop av INO's sortiment. I den prisklassen måste det väl finnas massor av högtalare som kan leverera?
/ B
Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenthet...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Det blixtrade till här hemma, var det du?
De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.
satsvear skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Nä, det var Opeth - Watershed som vi lyssnade, inte 4 utan intro + 1 låt.
Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...
HK430 skrev:satsvear skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...
tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Det blixtrade till här hemma, var det du?
De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.
Okej, i dessa trakterna finns inga säljare som inte är samma som för 20 år sedan... (undantaget de som inte vet någonting alls då)
satsvear skrev:HK430 skrev:satsvear skrev:
tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.
Ok jag tyckte att i6 lät väldigt trevligt och som jag sa hos dig så mellanregister och övre basregister imponerade! Michael Jackson lät helt fantastiskt!
Därimot när det kommer till sämre kvalité på musik så råder orden skit in - skit ut. Det betyder inte att i6:orna är dåliga utan frågan som det funderas över är om det är en skiva med otrevligt mycket dist, blir den då jobbig att lyssna på pga Inos ickemaskerande ljud. Hoppas det blev bättre förtydlat nu.
AndreasArvidsson skrev:Ja jag skulle också säga att rummet är väldigt viktigt och personligen så kan jag inte lyssna på skräning metal eller punk med full belåtenhet om det inte är ett rum med ganska kort efterklang.
Jag har lyssnat på många anläggningar som kan presentera jazz och klassiskt väldigt fint, men så fort man drar på riktigt skräning musik så är det som en ishacka i örat oftast.
Mitt egna anläggning är byggt specifikt för att kunna spela denna typ av skivor då metal är min primära lyssningsgenre.
satsvear skrev:
Intressant, får man veta vilken kombo du sitter på och hur mycket har du arbetat med ditt eget rum?
När jag startade tråden så var ju tanken att slå till ganska snart. Dock har många bra kommentarer kommit in i leken och jag är inte lika säker på första bästa är en bra idé längre. Den lyssningsstund som jag hann med igår hemma, så föll tankarna på tänkt om jag hade ett par Inos nu då hade jag... Och där upphörde tanken och tänkte, ja vad skulle vara så mycket bättre? Skulle säkert kunna spela betydligt högre fast jag kände inte alls att det behovet fanns. Små microdetaljer söker jag inte så mycket när jag lyssnar på metal.
Har just nu 2 funderingar som jag skulle vilja bolla lite.
1. Ska pröva lite nya placeringar i rummet och se om jag kan dämpa en hård vägg lite provisoriskt. Jag upptäcker mig själv ofta att nyfikenheten på musiken och gruppen är mer spännande än hurvida högtalarna återger allt.
2. Inos gör mig fortfarande nyfikna och tror det kan lyfta min musik ett steg till. Funderingen går på köpa ett par piP eller Guru, begade. Andrahandsvärdet är rätt bra har jag för mig och skulle jag ex köpa ett par för 10, upptäcka efter 1 månad att nej de passar mig inte alls så kanske jag kan sälja utan för stora bekymmer och tappa 1tusenlapp eller så...
AndreasArvidsson skrev:satsvear skrev:
Intressant, får man veta vilken kombo du sitter på och hur mycket har du arbetat med ditt eget rum?
När jag startade tråden så var ju tanken att slå till ganska snart. Dock har många bra kommentarer kommit in i leken och jag är inte lika säker på första bästa är en bra idé längre. Den lyssningsstund som jag hann med igår hemma, så föll tankarna på tänkt om jag hade ett par Inos nu då hade jag... Och där upphörde tanken och tänkte, ja vad skulle vara så mycket bättre? Skulle säkert kunna spela betydligt högre fast jag kände inte alls att det behovet fanns. Små microdetaljer söker jag inte så mycket när jag lyssnar på metal.
Har just nu 2 funderingar som jag skulle vilja bolla lite.
1. Ska pröva lite nya placeringar i rummet och se om jag kan dämpa en hård vägg lite provisoriskt. Jag upptäcker mig själv ofta att nyfikenheten på musiken och gruppen är mer spännande än hurvida högtalarna återger allt.
2. Inos gör mig fortfarande nyfikna och tror det kan lyfta min musik ett steg till. Funderingen går på köpa ett par piP eller Guru, begade. Andrahandsvärdet är rätt bra har jag för mig och skulle jag ex köpa ett par för 10, upptäcka efter 1 månad att nej de passar mig inte alls så kanske jag kan sälja utan för stora bekymmer och tappa 1tusenlapp eller så...
Jag har en blandning av högtalare ifrån ino och hemmabygge. Jag har arbetat ganska mycket med rummet; jag anser att det är den viktigaste länken i anläggningen att lägga ner mycket tid på att optimera.
Finns mycket info om min anläggning här:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=7467
1) Det tycker jag absolut att du skall testa. Placering och dämpning kan göra väldigt stora skillnader och har man fel placering(för hlögtalarna) så kommer alla högtalare att låta dåligt.
2) Ja de har bra andrahandsvärde. Det gör dock att det är svårare att göra bra begagnatfynd. Jag personligen köper mestadels av min hifi begagnat för jag e snål
Nu vet jag inte var du bor, men har du vägarna förbi Karlstad så kan du få lyssna på ett par piP(bland annat) i olika rum.
satsvear skrev:Bara att grattulera fantastiskt fint rum! Tror det står i tråden att jag är från Umeå så är en bit till Karlstad men man vet ju aldrig om man har vägarna förbi eller icket så har gärna inbjudan innestående om det passar.
Iallafall, spenderat fm med att pröva olika placeringar av nuvarande högtalare i rummet. Det sluta med att de hamna på gamla platsen med gråten i ögat. Just nu är allt annat än optimalt och när man flyttar runt så upptäcker man snabbt hur otroligt viktigt ett rum är. Jag tror inte det går få till någolunda ljud i mitt vardagsrum utan att göra väldigt stora ingrepp. Då det är lägenhet så känns inte riva väggar och dylikt så aktuellt eller ens tillåtet.
Känner mig så jävla less så vore jag inte en "jag ska sova på saken" så skulle talarna åkt ut på en gång, köpt nån estetistk så frun bli glad och det är väl nästan som svära i kyrkan. Men köpt mig ett par nya lurar istället...
satsvear skrev:Tackar för ert stöd. För att göra historien kort och inte komma med massor av drabbel, så avlöser sig motgångarna efter varandra och att ge upp allt känns väldigt nära. (Inte på ett självmordsbenägen sätt, har familj.)
Prövade lurarna en stund innan det var dags att åka till jobbet och nej det är långtifrån lika tillfredsställande som talare. Mitt rum bjuder på mer än ett bekymmer, ska se om jag kan ta tid i helgen och mäta/rita upp. Har i vanlig ordning lite tankaf att bolla.
Kommer med lite utförligare när jag sitter vid en dator.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster