Topping D50s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-07 22:01

Någon som har erfarenhet eller äger Topping D50 eller D50s och kan lämna en recension?

Den blev mycket omtyckt här: https://audiosciencereview.com/forum/in ... -dac.7914/
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Re: Topping D50s

Inläggav juanth » 2019-09-09 12:50

Nåja, jag har beställt en nu.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-09 13:39

Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2019-09-09 16:02

dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.

Enkelt åtgärdat, bara att skaffa sig en hederlig väggbula med trafo istället för att köra med billig switchad nätdel, P50 verkar onödigt dyr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 16:26

omnicide skrev:

Enkelt åtgärdat, bara att skaffa sig en hederlig väggbula med trafo istället för att köra med billig switchad nätdel, P50 verkar onödigt dyr.

Varför det?

Apparaten ifråga drivs ju med 5 V likspänning, då räcker det inte att väggbulan har enbart trafo, det behöver även ingå minst likriktning och glättning. Sådant kan då dimensioneras för olika prestanda.

Men OK, en trafobaserad väggbula med DC-ut ger sällan några högfrekventa toner ifrån sig...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-09 16:44

Har inte köpt P50, visste inte att den existerade och blev heller inte upplyst av audiophonics.fr...
Får se hur jag gör. Omnicides förslag kan troligen vara en prisvärd uppgradering trots allt? Förstår jag rätt?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-09 16:47

Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-09 17:00

juanth skrev:

Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?

Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tag :evil: Och tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar :oops:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-09 20:08

dewpo skrev:
juanth skrev:

Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tag :evil: Och tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar :oops:

Eller så har du "smutsig ström" som lockar fram problemet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-09 21:23

Nattlorden skrev:
dewpo skrev:
juanth skrev:

Eller så har du "smutsig ström" som lockar fram problemet?

Bara för att jag kunde väldigt enkelt drogs en egen lina direkt från elcentralen till lyssningsrummet och anläggningen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-10 00:10

Mycket för pengarna helt klart! Ser fram emot intryck sedan :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-10 00:20

Det ska jag förmedla. :)
Mvh Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-16 08:16

Har det kommit någon leverans? Hur låter det?

Såg ut som en trevlig liten dac, blev själv lite sugen även om jag för bara några veckor sen köpte en dac för raspberry pi från precis samma sida, men den går ju inte på samma sätt koppla en telefon eller CD-spelare eller dator till...
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-16 09:28

Den har kommit. En tung och välbyggd sak Topping D50S. En bra och nätt fjärr som har vad som behövs. Satt igår och lyssnade tillsammans med radelius (på faktiskt) och vi var båda överens om att det låter riktigt bra, inget alls som vi hängde upp oss på. Mycket fin upplösning och inget register som sticker ut eller några tokigheter någonstans. Tight men ändå musikalisk presentation/odigital (kan man säga så?) :) Vi provade kort lite olika filter, finns 7 st, ingen av oss hörde på den korta stunden någon direkt skillnad på dessa.

Vi jämförde med både Holographic slutsteg och radelius nya Hypex NC400 inkopplade till både gamla Dacen Beresford Caiman och Topping D50s så det blev en provlyssning av olika kombinationer. Eftersom vi båda har OA51.N och börjar bli väl bekanta med dem hemma hos båda oss så kändes det både givande och så att säga att det gick att förstå vad vi hörde någorlunda. D50s är här för att stanna men för att fullt kunna utvärdera så måste jag lösa så jag kan streama på annat vis än genom AppleTV som skickar ut/gör om till 48 kHz. Jag vet inte hur mycket det påverkar men alla säger att så ska det inte vara, inte bra....

Vi lyssnade genom Tidal och lite kort på FLAC genom dator/hårddisk.

radelius vill säkert berätta i nån tråd om Hypex NC400. Jag måste ändå säga här att det var en mycket överraskande och kul bekantskap. Skapade stark vill ha....
Mvh Johan

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-16 12:18

Jag kör nc400 monoblock med och har skrivit lite om mina intryck i min presentation om någon är nyfiken. Kort sagt så är det fina grejer!

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-09-20 15:42

Har beställt en topping, gillade det jag hört av den:)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-25 11:08

Jag känner mig mer och mer nöjd med D50 och då var jag ändå riktigt nöjd från första stund jag kopplade in den. Jag har svårt att tänka mig att det finns någon Dac som slår den i förhållande till pris. Rekommenderas!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-09-25 15:03

Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-25 15:10

Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?

Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-09-25 16:36

Jag tycker den ser intressant ut. Tittade du på andra återförsäljare innan du köpte? Kommer den med strömförsörjning eller hur har du löst det?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-25 17:44

manix skrev:Jag tycker den ser intressant ut. Tittade du på andra återförsäljare innan du köpte? Kommer den med strömförsörjning eller hur har du löst det?

Nej ingen strömförsörjning följer. Behöver beställas separat. (Eller köpas väggbula) Det som följer är strömkabel mellan dator och DAC.
När jag köpte fanns de bara hos Audiophonics. Nu finns de hos Massdrop för $200 igen såg jag precis. Tillkommer tull och frakt men kanske det blir nån hundring bättre än de ca 3000:- jag betalade.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-09-25 22:09

Och $225 på shenzhenaudio.com noterade jag. Fraktfritt tror jag, men tull tillkommer. Funderar nog en stund till.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-09-25 22:55

Har fått igång min och den är verkligen kanonbra! Tack för tipset Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-26 12:21

Du kan även tacka audiosciencereview typ... :)
Mvh Johan

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-06 16:58

Fråga, vilken prisvärd nätdel ska man köpa till D50S och har ni användare provat BT-kopplingen från en mobil med FLAC filer? Och var köper man en D50S idag till bäst totalpris?

Skulle vara en smidig enhet att ha i uterummet och driva ett par aktiva Servo 300 DSP högtalare ( Finska DSpeaker med mätmikrofon och rumskorrektion )
http://www.dspeaker.com/en/products/dspeaker-servo-300pro.shtml

/Lennart

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-10-06 17:24

Jag har kopplat upp med BT och det funkar men kvalitetsförlusten är stor tyvärr

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-10-06 17:26

Jag har byggt en linjärnätdel som börjar vara riktigt bra men har även beställt en iFi nätdel från Amazon i tyskland. Den har fått bra kritik och kostar bara 550kr. IFi audio iPower

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-06 17:55

radelius skrev:Jag har kopplat upp med BT och det funkar men kvalitetsförlusten är stor tyvärr

Tack för svar, vilken BT codec provade du med?

/Lennart

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-06 17:57

radelius skrev:Jag har byggt en linjärnätdel som börjar vara riktigt bra men har även beställt en iFi nätdel från Amazon i tyskland. Den har fått bra kritik och kostar bara 550kr. IFi audio iPower

Har du någon länk till den?

Hälsningar, Lennart

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-06 18:11

Lennart skrev:Fråga, vilken prisvärd nätdel ska man köpa till D50S och har ni användare provat BT-kopplingen från en mobil med FLAC filer? Och var köper man en D50S idag till bäst totalpris?

Skulle vara en smidig enhet att ha i uterummet och driva ett par aktiva Servo 300 DSP högtalare ( Finska DSpeaker med mätmikrofon och rumskorrektion )
http://www.dspeaker.com/en/products/dspeaker-servo-300pro.shtml

/Lennart

Jag beställde en från ali express, 2500kr men var 100kr rabatt på det, inklusive frakt. Men tillkommer väl postens avgifter med typ 100kr på det. Dock inte fått min än. Misstänker det kan ta ett tag med leverans. För några få hundringar till slipper man importavgifter och får sannolikt betydligt snabbare leverans från typ https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14030.html

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-06 18:39

Tack, beställde både D50S och IFi 5V adapter från Audiophonics för 317 Euro med frakt :) ( och tullfritt )

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-06 19:01

Lennart skrev:Tack, beställde både D50S och IFi 5V adapter från Audiophonics för 317 Euro med frakt :) ( och tullfritt )

Låter bra, beställde en dac till raspberry pi där tidigare, gick helt smärtfritt och levererades relativt snabbt.

Nöjd med den, men nyfiken på om det går detektera skillnad mot topping 50s så beställde en sån från ali express, sparar väl en hundring eller 3 och har ingen brådska alls med leverans. Dessutom är det ju bekvämt att kunna koppla sig via blåtand även om det är lite sämre.

Det bör ju även gå att koppla de flesta nya telefoner direkt via USB och spela om man vill.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-10-06 20:27

Länk till Amazon https://www.amazon.de/iFi-Audio-ipower5 ... 167&sr=8-1

Ingen aning vilken codec som använts av min Windows maskin och Tidal.
H/S

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-06 21:23

radelius skrev:Länk till Amazon https://www.amazon.de/iFi-Audio-ipower5 ... 167&sr=8-1

Ingen aning vilken codec som använts av min Windows maskin och Tidal.
H/S

LDAC är en hygglig BT Codec med rejält högre bitrate än standard SBC och D50s supportar LDAC.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-11 23:06

Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.

Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.

Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-10-12 08:08

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till i jämförelsen Frisk.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-13 19:06

Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.

Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.

Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.

Du kan ju testa att använda yamahan som streamer och koppla till topping dacen via yamahas digitala utgång :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-13 19:27

Tangband skrev:
Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.

Du kan ju testa att använda yamahan som streamer och koppla till topping dacen via yamahas digitala utgång :)

Som jag misstänkte dök det upp tull moms och hanteringsavgifter, det verkar som de värderat korrekt, så tillkom runt 260kr, men leverans på en vecka så lika snabbt och några kronor billigare audiophonics.

Ja, skulle kunna koppla Yamahan dit , dock får jag, eller fick i alla fall, kraftiga störningar så fort jag ansluter Yamahan till huvudsystemet. Dessutom föredrar jag nog Volumio före Yamaha på samtliga punkter, men då ska ju tilläggas att jag inte kör några externa streamingtjänster.

Har tänkt jämföra WXC-50 mot D50s någon gång, men det får bli efter rokad i elektroniken, just nu är det så vansinnigt trångt och rörigt att jag knappt lyckades dra de två USB-kablar som behövdes från raspberry pi till D50s.

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-10-21 19:23

Har packat upp min Topping D50s med Ifi nätdel och provat den via linjeutgångar till en hemmabioförstärkare. Och lyssnat på några musik Flac filer via BT från en Google Pixel 2:a med vald codec Ldac. Har använt 0.0 db som gain ut och filterval mode 1, låter helt OK utan någon djupare analys. Kommer bli bra till mina aktiva högtalare i uterummet:)
Ni andra som har samma produkt, vilket filterval använder ni och är utnivån tillräcklig för att styra ut ett normalt slutsteg?

/Lennart

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-21 21:28

Jag kör filter 5, men har inte utvärderat något. Såg rakt ut till 20k och ok ut däröver.

Min är kopplad till försteg och jag har gått över 0dB, men hade nog inte sett det som en stor begränsning att stanna på 0 med aktuellt programmaterial, det mesta är en bit under 0dB. Nog sällan över -15 dB.
Detta med i32s och Nad 208, 29dB gain. Lägre gain högre impedans eller mer tungdrivna högtalare skulle ganska snabbt ställa till det misstänker jag.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-10-21 22:38

Ja alltså till mitt Holographic Amp Sixteen så tyckte jag först att det var väl lågt ut från D50 men inser att det nog räcker typ..kanske på gränsen..sen vet jag inte riktigt hur ett normalt slutsteg ska definieras..
Jag kör filter 7

Supernöjd för övrigt, särskilt sedan Ifi kom hem.
Mvh Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-21 22:49

Så nätdel gör skillnad? Köpte hem lite prylar för att bygga en egen linjärmatning, kanske dags att ta tag i det då.

Vad är det för gain på Holographic-steget? Jag hittade inget på hemsidan. Om inte gainen är låg bör väl d50s kunna ge full utstyrning på steget? Med insignal med toppvärde. Låga insignaler är förstås något helt annat...

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-10-22 00:21

Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.

HolographicAudio™ skrev:
juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?

Jag vet! :wink:
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote

Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...
Mvh Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-22 06:43

Måste kolla den tråden om matning då!

Från länken i förstaposten i denna tråd
Bild

Så med rätt insignal bör den kunna styra ut helt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-10-22 08:44

juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

HolographicAudio™ skrev:
juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?

Äsch, det är ju bara ettor och nollor, vad kan gå fel. :)
Ja, tyvärr räcker det inte med bitperfect som en del tjatar om. Allt möjligt spelar in då man sysslar med höga frekvenser.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-22 10:32

OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-10-22 10:40

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.

Absolut, och det ser jag inte som något unikt. Verklighet skiljer sig ifrån ideala konstruktioner om de inte skall kosta både en skjorta eller 2.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-10-22 11:02

Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.

Jag är helt övertygad om att det är så, iaf gällande nätdelen som ju måste köpas till. Det följer med en strömkabel för USB. Anledningen sammanfattas bra av harryup.
Senast redigerad av juanth 2019-10-22 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-22 11:18

Harryup skrev:
juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499

HolographicAudio™ skrev:

Äsch, det är ju bara ettor och nollor, vad kan gå fel. :)
Ja, tyvärr räcker det inte med bitperfect som en del tjatar om. Allt möjligt spelar in då man sysslar med höga frekvenser.

/Harryup

Hur jag matar streamern tror jag inte ska påverka, dock är det ju något annat än 1or och 0or ut ur DA-omvandlaren. Sen är ju streamern elektriskt ansluten, vilket förstås kan införa störningar vidare.

Min plan är att bygga ett linjärt matningsdon som matar all 5V, raspberry pi, Nvidia shield, dac etc. Kanske också ska lägga in trigger in, för att hålla strömförsörjningen igång switchat när resten är av och linjärmatat när anläggningen är på, främst för att kunna hålla shielden i standby. Då kan jag också bli av med potentiella störkällor i övrigt, även om de inte direkt bör påverka.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-10-22 13:12

Jag upplever skillnad på min streamer med olika nätdelar. Det är en RP med Allo digione kort och Volumio. Inte samma skillnad som för Toppingen men dock skillnad så jag köpte en iFi till den med:)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-11-12 19:28

Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over.
Enkelt att göra men tänk på att den kabel som sitter på kortet är till BT antennen är en kontakt som ska dras rakt upp. Det insåg inte jag så den gick åt pipan men det kan jag leva med :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-12 20:18

Jaha, då är Chords dacar dåligt konstruerade.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-11-12 21:01

Då blir det upp till bevis med jämförelse någon dag!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-11-12 21:24

Kanske OT men i testet nedan är en DAC som påvisar stora skillnader i prestanda beroende på hur den strömförsörjes :|
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-smsl-sanskrit-10th-dac.5702/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-11-12 22:50

Jag tycker att man gör det allt för enkelt för sig när man säger så där. Varför jag påpekar det är för att jag har läst det så många gånger på det här forumet från alla möjliga. "Man hör ingen skillnad på slutsteg om de är rätt konstruerade och spelas inom dess linjära område" osv. Hur ofta är en apparat optimalt konstruerad, hur ofta används apparaten inom dess tänka område? Från mätningar som dykt upp på nätet på senare tid drar iaf jag slutsatsen att det kanske inte är lika vanligt som man skulle kunna tro.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-11-12 22:55

dewpo skrev:Kanske OT men i testet nedan är en DAC som påvisar stora skillnader i prestanda beroende på hur den strömförsörjes :|
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-smsl-sanskrit-10th-dac.5702/

Löjlig skillnad ju! För er som inte orkar läsa så finns det en länk längst ner i artikeln..följer man den samt skrollar ner ännu lite mer så ser man!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-11-13 01:09

Det är sån här granskande journalistik hifi-magasinen borde hålla på med. Testa och ifrågasätta istället för att ge abstrakt målande beskrivningar av dyrkablars förträfflighet. Iaf på något ställe i ett nummer av tidningen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-11-13 01:19

philipbtz skrev:

Jag tycker att man gör det allt för enkelt för sig när man säger så där. Varför jag påpekar det är för att jag har läst det så många gånger på det här forumet från alla möjliga. "Man hör ingen skillnad på slutsteg om de är rätt konstruerade och spelas inom dess linjära område" osv. Hur ofta är en apparat optimalt konstruerad, hur ofta används apparaten inom dess tänka område? Från mätningar som dykt upp på nätet på senare tid drar iaf jag slutsatsen att det kanske inte är lika vanligt som man skulle kunna tro.

Samtidigt så har Johan rätt och det jag kan tänka mig att det är hård konkurrens och prispress som gör att det sparas in på strömförsörjning. Strömförsörjningen bör räknas som en del i konstruktionen. Topping har ganska tydligt gjort det till ett för köparen aktivt val att välja form och modell av strömförsörjning. De kör med lockpris och kommer undan ansvar då produkten fungerar bra med ett tillbehör.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-13 10:54

[quote="radelius"]Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over./quote]

Då bör väl någon mätbar skillnad finnas också? Var det inte just Topingen som skulle vara så bra, åtminstone mätmässigt?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-11-13 11:08

Det är säkert mätbart men jag är inte mannen att göra det. En blindtest ska däremot genomföras tämligen snart. Återkommer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-13 11:13

Provade med iFi nätbula till Chord Qutest, det var inte alls bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Lennart

Inläggav Lennart » 2019-11-13 12:09

radelius skrev:Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over.
Enkelt att göra men tänk på att den kabel som sitter på kortet är till BT antennen är en kontakt som ska dras rakt upp. Det insåg inte jag så den gick åt pipan men det kan jag leva med :lol:

Har själv en Topping D50S, kan du berätta lite mer om detta OP byte och var man köper den mm.

Hälsningar, Lennart

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-11-13 19:58

Jag beställde opa1642 och vanliga ic-socklar från mouser men det finns säkert på Elfa. Sedan löder jag i ben från vanliga motstånd på socklarna, klipper dem i lämplig längd och böjer in dem så de bildar en "plattform" som op:n löds fast på. Lite pillrigt men det funkar. Alternativt köper du adaptrar från Brown Dog. På bilden råkar det vara en 1612:a men det är same same med 1642 :)
Att plocka isär Toppingen är enkelt, totalt 6 skruvar och en kabelkontakt. Se bara upp med antennkabeln, den ska lyftas rakt upp från kortet!

Sockel.jpg
Sockel.jpg (673.62 KiB) Visad 6889 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-11-18 23:13

Om topping D50s är felkonstruerad eller ej kan ju diskuteras, de hanterar ju inte matningen själv utan litar på att det är bra signal in, det kan ju eventuellt ifrågasättas med valet av USB då, det lockar ju till första bästa mobilladdare.

Matar min Topping via raspberry pi. Tidigare matad från Nvidia shield. Bytte för ett tag sen till raspberry "original-försörjning"

Satt och lyssnade lite och tyckte det lät hårt och väldigt trist. Länge kört en raspberry för hemstyrningen via en powerbank men fick tummen ur och köpte istället en ändamålsenlig pijuice och installerade i helgen. Eftersom powebanken låg framme var jag tvungen att testa koppla in den istället. Det låter påtagligt "mjukare". Om det är sant eller placebo vet jag inte. Får gå tillbaka till låtarna som lät mest illa igen.

Edit:
Kan inte varit någon placebo där, skivan jag orkade en och en halv låt med blev riktig spännande, skivan jag bytte till som också var trist blev även den intressant. Dags att ta tag i det där nätdelsbygget! köpt en toroidal transformator för ändamålet. Kunna plocka bort switchat för raspberry pi, Topping D50s, Nvidia shield, hd furry vertex, och säkert ytterligare något.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-11-29 11:12

La en beställning på en Topping D50s idag från Amazon.de. Den säljs av Shenzhen Audio så leverans kan ta upp till en månad.
https://www.amazon.de/dp/B07VJMJVC6/ref=sr_1_4?crid=2BBPN79AIJCC0&keywords=topping+d50s&qid=1575018168&sprefix=Topping%2Caps%2C153&sr=8-4

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-12-03 18:14

Köpte en D50s från Kina för ett tag sedan. Den hade problem med hörbara spikar/glitchar när man använde Coax- och Opto-ingångarna. USB var OK.
Tyckte även ljudet var sterilt. Skickade tillbaks den idag.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-03 20:38

Tråkigt när produkten inte lever upp till förväntningarna. Jag som har en 50s på väg med posten hoppas att din var ett måndagsexemplar och att kvaliteten inte har försämrats generellt.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2019-12-03 21:10

Trisst när man får en defekt produkt, du kanske inte ska döma ut Toppingen som sådan utan mer ditt ex. Jag tycker att den kan vara en aning tråkig i diskanten om man inte byter ut den opa49720 som sitter i. När det väl är gjort är den väldigt analog i mina öron :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-04 08:55

Kan man lita på att man får originalprodukten? Det kan vara "genuin fake" när man köper från Kina. Har skickat tillbaka vid några tillfällen.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-14 00:33

Hämtade ut min idag. Ska försöka att få tillfälle att koppla in och lyssna i helgen.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-29 12:34

Nu är min inkopplad och jag spelar via Squeezebox Touch - Toslink - Topping D50s - IXOS RCA - Marantz SR6008 - pi60. Läste på audioscienreview att supporten rekommenderat filter mode 3 för att det är "most neutral mode posible". Någon som testat olika?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/page-43
Inlägg #847

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 13:06

manix skrev:Nu är min inkopplad och jag spelar via Squeezebox Touch - Toslink - Topping D50s - IXOS RCA - Marantz SR6008 - pi60. Läste på audioscienreview att supporten rekommenderat filter mode 3 för att det är "most neutral mode posible". Någon som testat olika?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/page-43
Inlägg #847

Edit:

Som vanligt har Amir mätt så slarvigt att man inte ser så bra hur de olika filterresponserna ser ut. Han borde mäta med svept sinus med täta mätfrekvenser istället för brus, alternativt mäta med brus fast medelvärdesbilda. Nu ser det ut som han bara köra en enda FFT vilket är slarvigt. Det är ju jättelätt att ställa in. Sedan borde han även göra en till som visar frekvensgången inzoomad kraftigt i nivå (alltså en kurva till som visar inzoomad frekvensgång med samtliga olika digitalfilter).

Tyvärr kan man totalt sett inte se vilkenkurva som har de bästa förutsättningarna att låta med högst naturtrohet. De filter med mest rak frekvensgång och som filtrerar bort så brant som möjligt över halva samplingsfrekvensen har alltid låtit bäst när vi testat detta för de DAC-tester vi gjort inom Ljudtekniska Sällskapets tekniksektion (för de D/A-omvandlare som har möjlighet att välja olika digitalfilter). Filter 1 har har bäst dämpning över halva samplingsfrekvensen samtidigt som den "ser ut" att ha den mest raka frekvensgången vid 20 kHz, men på hans "noggranna" frekvensgångsmätnng som endast går till 20 kHz så ser man att den tappar en smula vid 20 kHz. Filter 3 "ser ut" att vara rakare frekvensgång men har dålig dämpning över halva samplingsfrekvensen. Jag ser bägge dessa filtrena som ickeperfekta fast på olika sätt. Men filter 1 alternativt filter 3 kan tänkas vara de som låter bäst av dem som finns tillgängliga. Men det är alltså svårt att säga vilket av filter 1 och filter 3 som har högst naturtrohet i återgivningen.
Bilagor
Topping D50s DAC Frequency Response Audio Measurements.png
Filter 1, tappar 0,8 dB vid 20 kHz.
Topping D50s DAC Frequency Response Audio Measurements.png (17.19 KiB) Visad 6434 gånger
Topping D50s DAC Reconstruction Filter Modes Audio Measurements.png
Från Auido Science Review:
Topping D50s DAC Reconstruction Filter Modes Audio Measurements.png (43.11 KiB) Visad 6439 gånger

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-29 13:22

Tack, då kör jag vidare med filter mode 3.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 13:40

manix skrev:Tack, då kör jag vidare med filter mode 3.

Nja du läste nog innan jag editerade, eller? Läs igen nu. Filter 3 eller filter 1 är de filter du behöver prova själv. Det är dock inte så troligt att du kommer kunna höra någon skillnad medelst vanlig normal lyssning... Det brukar krävas blindtester för att kunna identifiera sådant.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-29 13:44

OK, men då kanske svaret var rätt ändå? Jag kommer fortsätta med filter 3, men kanske vid tillfälle prova om jag hör någon skillnad mot filter 1 och därefter välja det jag tycker låter bäst (förutsatt att jag hör någon skillnad på dem).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 14:08

manix skrev:OK, men då kanske svaret var rätt ändå? Jag kommer fortsätta med filter 3, men kanske vid tillfälle prova om jag hör någon skillnad mot filter 1 och därefter välja det jag tycker låter bäst (förutsatt att jag hör någon skillnad på dem).

Om du med "svaret" menar det som du länkade till i ursprungsinlägget så tycker jag inte att det kan anses vara "rätt". Filter 3 ger mer vikningsdistorsion medans filter 1 ger mindre vikningsdistorsion fast med frekvensgångsfel. Båda dessa filter har nackdelar och det är svårt att säga vilken som kommer att vara sämst ljudmässigt. Men om jag ska göra en bedömning så skulle jag gå på ålder. 8O D.v.s. om du inte hör över 14-15 kHz så skulle jag gissa att filter 1 ändå låter bäst. Det filtret ger mindre vikningsdist vilket brukar vara förhållandevis hörbart annars.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-29 14:44

Jag menade mitt svar "Tack, då kör jag vidare med filter mode 3". Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur högt upp i frekvenser jag hör, så det kanske är så att jag får prova mig fram mellan filter 1 och 3. Just nu är läge 3 inställt och det är inget jag uppfattar som störande i ljudbilden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-29 14:54

ja det är bara att prova lite. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-29 14:55

manix skrev:Jag menade mitt svar "Tack, då kör jag vidare med filter mode 3". Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur högt upp i frekvenser jag hör, så det kanske är så att jag får prova mig fram mellan filter 1 och 3. Just nu är läge 3 inställt och det är inget jag uppfattar som störande i ljudbilden.

Det har väl inte direkt att göra med vilka frekvenser man hör? Det kan väl vara blandprodukter som bildas och speglas ner i det hörbara frekvensområdet?

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-12-30 11:33

Det är utanför mitt kompetensområde. Skulle det finnas en hörbar påverkan så lär jag höra det det om jag jämför, oavsett om det är vikningsdistorsion, frekvensgångsfel eller en kombination av dessa eller något annat. Min gissning är att det inte är hörbart (för mig åtminstone).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-06-24 23:21

juanth skrev:

Körde du den som både Dac och försteg när jag varit hemma hos dig :?: Har starta en tråd om denna och Topping E30. viewtopic.php?f=4&t=72223
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-06-25 00:12

FBK skrev:
juanth skrev:

Körde du den som både Dac och försteg när jag varit hemma hos dig :?: Har starta en tråd om denna och Topping E30. viewtopic.php?f=4&t=72223

Svar ja.
Mvh Johan

Återgå till Köpråd