Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.
omnicide skrev:dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Jag vet att nästan alla tester visar att nätaggregats uppgradering nästa aldrig lönar sig ljudmässigt,
Men min erfarenhet är ändock det motsatta. Nästan alla billiga nätaggregat jag har ger ifrån sig ett egen ljud,
Ett högfrekvent tjut. Men bortsett från det så gissar jag att D50s är en prima DAC.
Det enda negativa jag läst om den är att joystick spaken på fronten är lite sladdrig.
Enkelt åtgärdat, bara att skaffa sig en hederlig väggbula med trafo istället för att köra med billig switchad nätdel, P50 verkar onödigt dyr.
dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
juanth skrev:dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?
dewpo skrev:juanth skrev:dewpo skrev:Köpte du P50 till D50s?
Det högfrekventa tjutet hörs från nätaggregatet eller kommer in i signalvägen på något vis?
Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tagOch tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar
Nattlorden skrev:dewpo skrev:juanth skrev:
Det var en generell kommentar gällande billiga växlande nätaggregat i allmänhet,
Om toppings plugg har dylika problem vet jag inget om, Men de pluggar av liknade typ jag har,
Har alla börjat tjuta efter ett tagOch tjutet kommer från puckarna själva, Ja!
De tjuter som gamla tjockTv kunde göra, Ungefär.
Och antingen är problemen vanliga eller så har jag haft en väldig otur med mina puckar
Eller så har du "smutsig ström" som lockar fram problemet?
Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?
manix skrev:Jag tycker den ser intressant ut. Tittade du på andra återförsäljare innan du köpte? Kommer den med strömförsörjning eller hur har du löst det?
radelius skrev:Jag har kopplat upp med BT och det funkar men kvalitetsförlusten är stor tyvärr
radelius skrev:Jag har byggt en linjärnätdel som börjar vara riktigt bra men har även beställt en iFi nätdel från Amazon i tyskland. Den har fått bra kritik och kostar bara 550kr. IFi audio iPower
Lennart skrev:Fråga, vilken prisvärd nätdel ska man köpa till D50S och har ni användare provat BT-kopplingen från en mobil med FLAC filer? Och var köper man en D50S idag till bäst totalpris?
Skulle vara en smidig enhet att ha i uterummet och driva ett par aktiva Servo 300 DSP högtalare ( Finska DSpeaker med mätmikrofon och rumskorrektion )
http://www.dspeaker.com/en/products/dspeaker-servo-300pro.shtml
/Lennart
Lennart skrev:Tack, beställde både D50S och IFi 5V adapter från Audiophonics för 317 Euro med frakt( och tullfritt )
radelius skrev:Länk till Amazon https://www.amazon.de/iFi-Audio-ipower5 ... 167&sr=8-1
Ingen aning vilken codec som använts av min Windows maskin och Tidal.
H/S
Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.
Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.
Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.
Tangband skrev:Frisk skrev:Min dök upp idag! Det gick betydligt fortare än väntat. Kom med dhl express på 3 dagar. De hade lite svårt med alla svenska tecken u adressen innan de fick iväg den.
Än så länge betalt 2400 inklusive frakt för min, men har för mig jag tidigare fått betala DHL-moms och kostnader efter leverans så får se om det kommer någon ytterligare faktura.
Kändes än mer robust än jag förväntat mig. Vet inte om det är någon skillnad i ljudkvalitet mot tidigare https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 12795.html men skönt att se exakt vilken signal den tar emot. Dessutom hanterar ju D50s enklare t.ex. en cdspelare via spdif och ger möjlighet att koppla upp sig via blåtand.
Det vore kul att jämföra mot någon Bryston-dac typ BDA-3, om det går detektera någon skillnad mellan de.
Du kan ju testa att använda yamahan som streamer och koppla till topping dacen via yamahas digitala utgång
HolographicAudio™ skrev:juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?
juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499
Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.HolographicAudio™ skrev:juanth skrev:Någon som vet hur mycket som behövs för att styra ut Amp Sixteen fullt?
Jag vet!![]()
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote
Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...
Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.
Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.
Harryup skrev:juanth skrev:Frisk: viewtopic.php?f=3&t=69499
Angående nätdelar så kika i tråden. Vi upplevde förvånansvärt stora skillnader.HolographicAudio™ skrev:
Jag vet!![]()
Svaret är 1Vrms (1,41V peak)[/quote
Sedan hittar jag inte några siffror på vad D50s ger ut...
Äsch, det är ju bara ettor och nollor, vad kan gå fel.
Ja, tyvärr räcker det inte med bitperfect som en del tjatar om. Allt möjligt spelar in då man sysslar med höga frekvenser.
/Harryup
dewpo skrev:Kanske OT men i testet nedan är en DAC som påvisar stora skillnader i prestanda beroende på hur den strömförsörjes![]()
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-smsl-sanskrit-10th-dac.5702/
philipbtz skrev:Johan_Lindroos skrev:OM det nu verkligen, på riktigt, skulle vara hörbar ljudskillnad medelst olika nätdelar, är det en indikator för att apparaten är dåligt konstruerad.
Jag tycker att man gör det allt för enkelt för sig när man säger så där. Varför jag påpekar det är för att jag har läst det så många gånger på det här forumet från alla möjliga. "Man hör ingen skillnad på slutsteg om de är rätt konstruerade och spelas inom dess linjära område" osv. Hur ofta är en apparat optimalt konstruerad, hur ofta används apparaten inom dess tänka område? Från mätningar som dykt upp på nätet på senare tid drar iaf jag slutsatsen att det kanske inte är lika vanligt som man skulle kunna tro.
radelius skrev:Retade mig en del på ljudet i Toppingens övre register. Bytte därför den op som är enkel att byta från opa7.... till en opa1642 på sockel och det var en mirakelkur. Nu är den sweet all over.
Enkelt att göra men tänk på att den kabel som sitter på kortet är till BT antennen är en kontakt som ska dras rakt upp. Det insåg inte jag så den gick åt pipan men det kan jag leva med
manix skrev:Nu är min inkopplad och jag spelar via Squeezebox Touch - Toslink - Topping D50s - IXOS RCA - Marantz SR6008 - pi60. Läste på audioscienreview att supporten rekommenderat filter mode 3 för att det är "most neutral mode posible". Någon som testat olika?
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/page-43
Inlägg #847
manix skrev:Tack, då kör jag vidare med filter mode 3.
manix skrev:OK, men då kanske svaret var rätt ändå? Jag kommer fortsätta med filter 3, men kanske vid tillfälle prova om jag hör någon skillnad mot filter 1 och därefter välja det jag tycker låter bäst (förutsatt att jag hör någon skillnad på dem).
manix skrev:Jag menade mitt svar "Tack, då kör jag vidare med filter mode 3". Det var ett bra tag sedan jag kollade upp hur högt upp i frekvenser jag hör, så det kanske är så att jag får prova mig fram mellan filter 1 och 3. Just nu är läge 3 inställt och det är inget jag uppfattar som störande i ljudbilden.
juanth skrev:Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?
Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.
FBK skrev:juanth skrev:Emanuelgbg skrev:Kör du den som försteg också? Eller som ren DAC?
Jag kör den just nu som försteg. Fjärrkontrollen är bra.
Körde du den som både Dac och försteg när jag varit hemma hos digHar starta en tråd om denna och Topping E30. viewtopic.php?f=4&t=72223
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster