Moderator: Redaktörer
tomsk skrev:Hej köpte ett par 802 n blir inte klok på vad som krävs.
Hade/Här tandberg studiomomitorer när jag snabb inkopplade och jämförde lite tycker jag dom står sig extremt bra mot 802???????????
Utrustning idag
Marantz sr7013 driver surronder och atmos
MM 8077 driver 2 kanaler frontar
Fråga 1 vinner man något genom bekämpa mm8077 så man har 2 förstärkare per högtalare (samma träd i tror dom delar på kondensatorbanken på 100 000 prefix farad
Fråga 2 funderar på vad elektroniska steg gör ca 5000 verkar leverera mycket??
Eller något annat begagnat
Eller köra på mm8077
Tar gärna emot tips med motiveringar
Mvh Tomas
FBK skrev:Sälj dem igen och välj något mer lättdrivet med din utrustning eller öppna plånboken rejält och köp något som det här nedan. Jag vet att en del inte håller med att de behöver mycket kraft, men jag har lyssnat mycket på dem mycket hos en arbetskamrat som drev dem med https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... _98324.htm och det lät bra men han insåg att de kulle låta ännu bättre med kraftigare doningar och det skulle bli för dyrt så han bytte högtalare. Så jag har plockat ut en lista på steg i den ordningen som jag skulle rekommendera till dem. Krellen är ett kanonsteg och även Classe som har ett lite mjukare ljud.Mccormack har jag inte hört. Parasound lär också funka och ATI. Rotel lär driva högtalarna väl men prestera sämre ljudmässigt, många håller inte med om det här så du vet då Rotel är lite av Gud här. Men något av de två översta skulle jag satsa på.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... _99763.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 103687.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... _94540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105712.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105169.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 104284.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 102367.htm
Sedan har du mycket kraft i https://www.thomann.de/se/crown_xli_3500.htm, men hur bra det låter jag vara osagt.
Morello skrev:FBK, du glömde NAD 208 i din lista.
STDI skrev:FBK skrev:Sälj dem igen och välj något mer lättdrivet med din utrustning eller öppna plånboken rejält och köp något som det här nedan. Jag vet att en del inte håller med att de behöver mycket kraft, men jag har lyssnat mycket på dem mycket hos en arbetskamrat som drev dem med https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... _98324.htm och det lät bra men han insåg att de kulle låta ännu bättre med kraftigare doningar och det skulle bli för dyrt så han bytte högtalare. Så jag har plockat ut en lista på steg i den ordningen som jag skulle rekommendera till dem. Krellen är ett kanonsteg och även Classe som har ett lite mjukare ljud.Mccormack har jag inte hört. Parasound lär också funka och ATI. Rotel lär driva högtalarna väl men prestera sämre ljudmässigt, många håller inte med om det här så du vet då Rotel är lite av Gud här. Men något av de två översta skulle jag satsa på.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... _99763.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 103687.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... _94540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105712.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105169.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 104284.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 102367.htm
Sedan har du mycket kraft i https://www.thomann.de/se/crown_xli_3500.htm, men hur bra det låter jag vara osagt.
För framtida läsare som är intresserad av samma sak vore det väldigt bra om det stod vilka slutsteg eller förstärkare det gäller. När annonserna är borta säger ju ditt inlägg inte så mycket längre.
FBK skrev:Sälj dem igen och välj något mer lättdrivet med din utrustning eller öppna plånboken rejält och köp något som det här nedan. Jag vet att en del inte håller med att de behöver mycket kraft, men jag har lyssnat mycket på dem mycket hos en arbetskamrat som drev dem med https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... _98324.htm och det lät bra men han insåg att de kulle låta ännu bättre med kraftigare doningar och det skulle bli för dyrt så han bytte högtalare. Så jag har plockat ut en lista på steg i den ordningen som jag skulle rekommendera till dem. Krellen är ett kanonsteg och även Classe som har ett lite mjukare ljud.Mccormack har jag inte hört. Parasound lär också funka och ATI. Rotel lär driva högtalarna väl men prestera sämre ljudmässigt, många håller inte med om det här så du vet då Rotel är lite av Gud här. Men något av de två översta skulle jag satsa på.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... _99763.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 103687.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... _94540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105712.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105169.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 104284.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 102367.htm
Sedan har du mycket kraft i https://www.thomann.de/se/crown_xli_3500.htm, men hur bra det låter jag vara osagt.
Martin skrev:Äsch det ska låta bra ändå även på lägre volym med lägre effekt. Högtalarna kanske inte är så bra som de är reklamerade.
FBK skrev:Classe’ CA-400 20.000kr https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 106675.htm
Morello skrev:Det var nytt 1994.
Kan nog vara ett bra köp!
Morello skrev:Det var nytt 1994.
Kan nog vara ett bra köp!
tomsk skrev:Hej och tack för alla synpunkter.
Funderar på att köpa ett classe ca 5200 kanske bia ampa och ha en kanal lvar till centern låter det förnuftigt ?
Vinner man något på klampa.
200 W i 8 om och 400 i 4 ohm.
Dom borde väl klara 802n?
Pris 34 000 är det ett ok pris?
Nyservad av classe
avr7000 skrev:tomsk skrev:Hej köpte ett par 802 n blir inte klok på vad som krävs.
Hade/Här tandberg studiomomitorer när jag snabb inkopplade och jämförde lite tycker jag dom står sig extremt bra mot 802???????????
Utrustning idag
Marantz sr7013 driver surronder och atmos
MM 8077 driver 2 kanaler frontar
Fråga 1 vinner man något genom bekämpa mm8077 så man har 2 förstärkare per högtalare (samma träd i tror dom delar på kondensatorbanken på 100 000 prefix farad
Fråga 2 funderar på vad elektroniska steg gör ca 5000 verkar leverera mycket??
Eller något annat begagnat
Eller köra på mm8077
Tar gärna emot tips med motiveringar
Mvh Tomas
Autocorrect i telefonen?![]()
FBK skrev:Sådana skrämmande inlägg här på slutet så du får gå din väg som du vill Tomsk, jag lägger ner. Men lyssnar du på dessa så kommer du inte bli nöjd, det är en sak som är klar och mycket synd när du har investerat så mycket pengar i detta.
FBK skrev:Sälj dem igen och välj något mer lättdrivet med din utrustning eller öppna plånboken rejält och köp något som det här nedan. Jag vet att en del inte håller med att de behöver mycket kraft, men jag har lyssnat mycket på dem mycket hos en arbetskamrat som drev dem med https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... _98324.htm och det lät bra men han insåg att de kulle låta ännu bättre med kraftigare doningar och det skulle bli för dyrt så han bytte högtalare. Så jag har plockat ut en lista på steg i den ordningen som jag skulle rekommendera till dem. Krellen är ett kanonsteg och även Classe som har ett lite mjukare ljud.Mccormack har jag inte hört. Parasound lär också funka och ATI. Rotel lär driva högtalarna väl men prestera sämre ljudmässigt, många håller inte med om det här så du vet då Rotel är lite av Gud här. Men något av de två översta skulle jag satsa på.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/k ... _99763.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/c ... 103687.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... _94540.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105712.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/p ... 105169.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/r ... 104284.htm
https://hifitorget.se/visa_annons.php/v ... 102367.htm
Sedan har du mycket kraft i https://www.thomann.de/se/crown_xli_3500.htm, men hur bra det låter jag vara osagt.
Hmm... det är ju just därför... man kanske vill prova lite olika steg innan man bestämmer sig vad som ska driva så fina högtalare ? Och få lite olika tips ? Men vad vet jag
FBK skrev:Hmm... det är ju just därför... man kanske vill prova lite olika steg innan man bestämmer sig vad som ska driva så fina högtalare ? Och få lite olika tips ? Men vad vet jag
Och det brukar bli dyrt i längden att prova sig fram än att lyssna på någon som varit med när (en har provas sig fram, det kostade) Men det är inte min plånbok som drabbas, jag har bara gett råd utifrån all de lyssning jag gjort med dessa högtalare. Och jag känner att här kommer jag inte längre så nu får ni andra ta över.
Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.
sprudel skrev:Här är begärda priser internationellt på steget.
https://www.hifishark.com/search?q=classe+ca+5200
sprudel skrev:Här är begärda priser internationellt på steget.
https://www.hifishark.com/search?q=classe+ca+5200
goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.
Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.
Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.
tomsk skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att det är oerhört sällsynt med objektiv testdata på nätet och/eller i tidningar.
Jag talar inte om recensioner och liknande, jag menar information från vanliga användare som faktiskt har dessa högtalare i sin ägo och där många av dessa gått igenom en drös förstärkare i sin jakt efter den ultimata drivningen.
Skannar man av nätet i några veckors tid med läsning av diverse forum så börjar man nog upptäcka att det finns några återkommande förslag på förstärkare som passar dessa högtalare väl, det borde vara ganska väl dokumenterat med tanke på hur svårdrivna de är, samt hur länge de funnits på marknaden.
Jag har inte då bra koll har försökt kolla.
Vet du om ca 5200 hör till föreslagna steg att driva med?
Mvh Tomas
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
sprudel skrev:Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
sprudel skrev:Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Jag tror inte heller de kan läsa. Dock har man haft slutsteg som man drivit högtalarna med under utvecklingsfasen och det kan vara intressant att uppleva intentionen som konstruktören haft genom att välja samma.
Ino och neutrala steg som Bryston är ett exempel, Respons och ARC ett annat. Om det är så med Classe och B&W vet jag inte men det går säkert att ta reda på.
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
Det torde vara vettigare att ta fasta på apparaternas egenskaper.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med.
Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
goat76 skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med.
Demonstrerar Ingvar sina högtalare med den kinesiska Denon-stärkarens inbyggda slutsteg?
jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas.
Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
jonasp skrev:Sväva i mörker är vad trådskaparen kommer att fortsätta att göra om myten om magiska synergistiska kombinationer fortsätter att odlas. Är det inte bättre att som Morello skriver titta på apparatens faktiska egenskaper och därmed se hur lämpad den är till uppgiften?
För övrigt har jag ett svagt minne av något Classé monoblock som hade synnerligen goda (objektiva) prestanda i Stereophiles test.
Morello skrev:Nad 208!
jonasp skrev:Morello skrev:Nad 208!
ML331/332/333
Krell FPB
Några av de nämnda Classé-stegen. Alla har dock inte toppresultat på distortion. Vissa är fantastiskt bra.
Bryston, en hel drös med modeller. Bryston verkar ha hög lägstanivå.
Rotel 1080/1090
208:an som Morello nämner är ju visserligen bra men har sin ålder och tillförlitlighetsproblem mot sig.
Sedan tycker jag att Sybarite eller dess föregångare RS2000 eller Holographic Audio torde fungera utmärkt. Tyvärr görs ju inte det stora HA-steget längre.
Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
För övrigt borde Sprudel byta till en kinesisk Denon-stärkare - det är ju en sådan Ingvar demonstrerar med.
sprudel skrev:
Har du lyssnat på alla dessa, med 802?
jonasp skrev:sprudel skrev:
Har du lyssnat på alla dessa, med 802?
Självfallet inte. Endast kombon N802 + Classé. Rekommendationen är specdriven.
Morello skrev:B&W 802 Nautilus är ju för övrigt en riktigt hygglig högtalare vill jag minnas. Kanske är den lite väl varm i klangen eller minns jag fel? 801 N vill jag minnas som bättre.
sprudel skrev:jonasp skrev:sprudel skrev:
Har du lyssnat på alla dessa, med 802?
Självfallet inte. Endast kombon N802 + Classé. Rekommendationen är specdriven.
Aha! OK!
Jag har väldigt svårt att läsa ut hur spec låter. Testat drösvis med slutsteg till Ino där lyssningen blev avgörande, det ä ju det jag ska göra, lyssna alltså.
Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Calleberg skrev:Morello skrev:Jag tror inte att högtalarna ser vad det står på slutstegens frontpanel.
I detta fall skulle jag rekommendera ett hyggligt effektstarkt (100-500 W) steg med låg distorsion (<0,01%)
samt låg utgångsimpedans (<0,1 ohm). Vill även minnas att 802 N går ned mot kanske 3 ohm så steget måste givetvis vara potent nog att driva denna impedans.
Ett QSC 2450/Behringer EP2500/4000 Kanske, Eller nåt annat billit från Thomann..
goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.
jonasp skrev:goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.
En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.
jonasp skrev:goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.
En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.
Tangband skrev:Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?
Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart
jbass skrev:Kommer på rak arm inte ihåg detaljer mer än att högtalarna lät ”mindre bra” med Denonsteget. Vincent och Icepower gillades inte heller. EC250 lät mycket bra, jämförde en hel del Anaviewstegen som jag faktiskt föredrog. Classe stereosteget var en absolut aha-upplevelse.
Tangband skrev:Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?
Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart
Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.
goat76 skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.
En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.
Eller så kan det vara så att tips från folk med praktisk erfarenhet väger tyngre än de som kommer från folk som bara titta på de tekniska egenskaperna.
jonasp skrev:Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.
Jag ville minnas att jag har sett att impedansen var ca 3 ohm över ett brett område från 100 Hz och uppåt. Nu visade sig det vara 802 diamond. En spekulation är att n802 har ett liknande beteende då den låga impedansen kommer från de parallelkopplade baselementen.
FBK skrev:Huvudet på spiken så att säga. Det är FÖR mycket tekniska egenskaper här och folk litar på det. Jag skulle aldrig göra det utan jag litar mycket mer praktisk erfarenhet.
Morello skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Det påstås att B&W 802 N är svåra att driva och kräver mycket effekt - men är det verkligen sant?
B&W 801 N har tex en tämligen hög känslighet om cirka 90 dB SPL per 2,83 V och en inte alltför besvärlig impedans.
Jag ville minnas att jag har sett att impedansen var ca 3 ohm över ett brett område från 100 Hz och uppåt. Nu visade sig det vara 802 diamond. En spekulation är att n802 har ett liknande beteende då den låga impedansen kommer från de parallelkopplade baselementen.
Ja precis, inte så märkvärdig last med andra ord.
Jag misstänker att folk ibland tror att fysiskt stora högtalare tarvar mycket effekt och lasttolerant drivning, men så är ingalunda fallet.
jbass skrev:En parameter är hög uteffekt. Den här anläggningen står i ett stort rum, ca. 80 kvm, betydligt större än genomsnittet. Därtill stora glaspartier och träväggar som suger LF. Dessutom gillar jag realistiska ljudtrycksnivåer.
Tangband skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:Se där, det måste vara så att B&W-högtalarna ser namnet på slutstegens frontpaneler, samt att de gått på myten att det finns en magisk synergi med Classe.
En annan förklaring är att Classestegen helt enkelt är riktigt bra och att B&W N801 är tämligen krävande högtalare. Det är vad jag anser iallafall. Men vill man tro på tomtar och troll är det ju såklart fritt fram.
Att classeˋ är bra är nog klart med tanke på vad folk tycker. Men är de BÄST för att driva B/W802n ? År 2020 ?
Jag tycker man bör ställa sig den frågan, speciellt om man tänker lägga ut 34000:- . Hur man uppfattar ljud är subjektivt.
Men det är min subjektiva uppfattning självklart
Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
jonasp skrev:FBK skrev:Huvudet på spiken så att säga. Det är FÖR mycket tekniska egenskaper här och folk litar på det. Jag skulle aldrig göra det utan jag litar mycket mer praktisk erfarenhet.
Mitt svar är inte bara riktat till dig FBK utan generellt hållet. Ibland känns det som att många har uppfattningen att teori och praktik inte går ihop. Som att det är ett vägval man måste göra. Det är inte min erfarenhet - tvärtom är det min praktiska erfarenhet att tekniska egenskaper (och teori) sammanfaller med de praktiska erfarenheter, givet att tillräckligt god förståelse och/eller tålamod finns.
Med andra ord är min praktiska erfarenhet att ett teoretiskt och vetenskapligt grundat angreppsätt är det som alltid ger bäst resultat i längden. Dessutom kan ovanstående (citatet från FBK) läsas som att bara för att man talar om tekniska egenskaper så finns inte praktisk erfarenhet. Jag tycker det är helt fel - det är två helt oberoende saker. Jag har lyssnat på många högtalare och apparater i mina dar, tro mig.
sprudel skrev:Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Det är så mycket mer än just denna parameter som spelar roll för hur ett steg samarbetar med det de ska driva.
Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska. Däremot att avgöra om det ljudliga resultatet är nöjaktigt, bra eller tom strålande kan de flesta göra, om de verkligen är intresserade av det.
sprudel skrev:
Vaddå vetenskap? Är du forskare?
sprudel skrev:Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Nu är väl 20khz svårt att höra övertoner på. Däremot vet vi ju inget om bandvidd vid mätningarna, och både du och jag som AP ägare (som jag uppfattat det) vet ju hur stor skillnad det kan göra många gånger.
Men det är rätt rejält mycket distorsion överlag. Hur man ser på det är ju upp till var och en.
Mvh Carl
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Här finns lite mätdata på CJ 350:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... emier_350/
Inte så tokigt bortsett från att THD når cirka 0,5%(!) vid 70 W och 20 kHz.
Det är så mycket mer än just denna parameter som spelar roll för hur ett steg samarbetar med det de ska driva.
Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska. Däremot att avgöra om det ljudliga resultatet är nöjaktigt, bra eller tom strålande kan de flesta göra, om de verkligen är intresserade av det.
Tack för föreläsningen, men jag vet inte vad du talar om för kompetens - kan du utveckla?![]()
Skrev ju just det.![]()
"Konstruktionsprinciperna" torde ju vara ganska irrelevant för dig som användare - inte sant?
Nej, inte om de påverkar de ljudliga effekterna?
Vad är det för mystiska synergieffekter du syftar på?
Mystiskt? Så du menar att produkten av alla de parametrar vi mäter är oberoende av varandra?
Vad beträffar drivning så har du högtalare som utgör en oerhört tacksamt last för ett slutsteg och CJ-stegets utgångsimpedans om 120 mohm är fullt adekvat, ehuru åt det höga hållet.
0,5% THD är inte katastrofalt dåligt, men det är väldigt mycket mer (cirka två tiopotenser och därtill) än vad de bästa stegen presterar.
jonasp skrev:sprudel skrev:
Vaddå vetenskap? Är du forskare?
Nej. Jag hoppade av forskarutbildningen (tekn dr i datavetenskap) för att starta ett bolag. Jag är därmed blott en enkel ingenjör!
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Det är så mycket mer än just denna parameter som spelar roll för hur ett steg samarbetar med det de ska driva.
Totala sammanvägningen av olika parametrar som mätresultat och konstruktionsprinciper utgör och hur dessa samverkar i kombination med olika högtalares egenskaper och i nästa steg påverkar de ljudliga egenskaperna är en kompetens som är få förunnat att behärska. Däremot att avgöra om det ljudliga resultatet är nöjaktigt, bra eller tom strålande kan de flesta göra, om de verkligen är intresserade av det.
Tack för föreläsningen, men jag vet inte vad du talar om för kompetens - kan du utveckla?![]()
Skrev ju just det.![]()
"Konstruktionsprinciperna" torde ju vara ganska irrelevant för dig som användare - inte sant?
Nej, inte om de påverkar de ljudliga effekterna?
Vad är det för mystiska synergieffekter du syftar på?
Mystiskt? Så du menar att produkten av alla de parametrar vi mäter är oberoende av varandra?
Vad beträffar drivning så har du högtalare som utgör en oerhört tacksamt last för ett slutsteg och CJ-stegets utgångsimpedans om 120 mohm är fullt adekvat, ehuru åt det höga hållet.
0,5% THD är inte katastrofalt dåligt, men det är väldigt mycket mer (cirka två tiopotenser och därtill) än vad de bästa stegen presterar.
Jag har provar flera steg med lägre siffror på den parametern som jag dissat, alltså sämre steg. .
sprudel skrev:För mig är det ljudliga resultatet avgörande, alltså samverkan högtalare och elektronik under musikspelande.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:För mig är det ljudliga resultatet avgörande, alltså samverkan högtalare och elektronik under musikspelande.
Kan du bara definiera upp det så att kravspecen kan mailas till en konstruktör i Långtbortistan och han kan producera utrustningen i fråga utan att du behöver närvara så skulle det kunna vara adekvat.
Morello skrev:Jag har ju konstruerat såväl högtalarna som slutsteget i mitt system - det måste väl borga för maximal synergi?
Morello skrev:Jag har ju konstruerat såväl högtalarna som slutsteget i mitt system - det måste väl borga för maximal synergi?
jonasp skrev:geten76, tråden handlar inte om vilket steg som ger lägst mätbar dist, du får nog läsa lite mer noga.
sprudel skrev:Morello skrev:Jag har ju konstruerat såväl högtalarna som slutsteget i mitt system - det måste väl borga för maximal synergi?
Ja, det borde bli så bra det kan bli, låter ju bra också.
Morello skrev:jonasp skrev:geten76, tråden handlar inte om vilket steg som ger lägst mätbar dist, du får nog läsa lite mer noga.
Föreligger någon skillnad mellan "mätbar distorsion" och "distorsion" - är den senare mystisk?
Morello skrev:jonasp skrev:geten76, tråden handlar inte om vilket steg som ger lägst mätbar dist, du får nog läsa lite mer noga.
Föreligger någon skillnad mellan "mätbar distorsion" och "distorsion" - är den senare mystisk?
goat76 skrev:Jag kan inte riktigt sätta fingret på när tråden gick över till att handla om vilken förstärkare som ger den allra minsta mätbara distorsionen???
Och är det någon annan än Morello som talar om något han kallar "magisk synergi"? Alla andra i tråden inklusive Sprudel verkar då vara fullt medvetna om att allt självklart har en teknisk förklaring, han har bara sagt att den förstärkaren som han föredrog inte nödvändigtvis var den med allra minsta mätbara distorsion, bara att han subjektivt gillade den mest vid musiklyssning.
Trådskaparen har berättat för oss att han är lite missnöjd med att hans nyligen inskaffade högtalare av modell B&W 802 N inte verkar låta lika bra med samma drivning som hans föregående högtalare fungerade väl med.
Det handlar alltså om hans subjektiva lyssningsintryck, han har inte haft någon frågeställning eller önskan att hitta något med varken mer eller mindre mätbar distorsion, han är främst ute efter att hitta något som kan driva dessa högtalare bättre eftersom han uppenbarligen upplever den nuvarande drivningen som icke tillfredställande.
Ingen här tror väl att trådskaparen tror att han skulle uppnå minskad distorsion bara för att han skulle byta till att bi-ampa högtalarna med sitt nuvarande slutsteg.
Ovanstående var bara en liten resume för er med extremt kort minne som verkar glömt bort vad tråden faktiskt handlar om.
Morello skrev:Vad är det för egenskaper du hävdar inte kan beskrivas med vedertagen teknisk analys/mätning?
hcl skrev:Morello skrev:Vad är det för egenskaper du hävdar inte kan beskrivas med vedertagen teknisk analys/mätning?
De egenskaper som är viktigast för en god musikupplevelse.
sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
FBK skrev:...Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg. ...
jockewe skrev:Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Morello skrev:jockewe skrev:Emanuelgbg skrev:Finns ett äldre Classé ten ute för försäljning hos en känd handlare i Gbg, 125W (8Ohm) / 250W (4Ohm). Kanske kan vara något att titta på även om det är gammalt?
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.
Några sådana egenskaper besitter inte Classé-slutstegen.
Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?
Morello skrev:Alltså, B&W 802N är inte en märkvärdig last och dessutom är känsligheten hygglig -man behöver alltså inte ett monsterslutsteg som Classé Omega för att driva dem!
Om jag hade en begränsad budget och inte fabricerade egna slutsteg,skulle jag satsa på tex Rotel RB1090 som har visat sig driftsäkert - bortsett någon enstaka mindre brist.
FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.
FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
tomsk skrev:FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
sprudel skrev:Morello skrev:jockewe skrev:
De tidigare Classé-stegen har av många beskrivits som "varma" i sin klangåtergivning = en färgning som kan passa vissa personer och andra inte alls, det lever vidare i
hur många fortfarande beskriver Classé som "varmt" snarare än "transparent" som jag vill säga att de låter/mäter nu.
Men vad menar du med varm? Jag tolkar det som förhöjt värmeområdet, dvs registret upp till några hundra hertz.
Några sådana egenskaper besitter inte Classé-slutstegen.
Menar du möjligtvis beslöjad som i avrullat och/eller distorderat diskantregister?
Ändå upplever lyssnare det så, konstigt! Vad gäller då, kartan eller verkligheten? Kan kartan vara fel?
tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
Att jag tror mig höra meta av klangen från träet i em akustisk gitarr.
Att tex thåströms röst låter bredare .mera nyanser
Har växelvis segat framför högtalarna på ca 1 m.
802 var är rappare vissa frekvenser. Tandberg levererar mera bas på annat sätt.
...
tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
jbass skrev:tomsk skrev:Jag använde nog ordet varmt vilket för mig innebär.
Att jag tror mig höra meta av klangen från träet i em akustisk gitarr.
Att tex thåströms röst låter bredare .mera nyanser
Har växelvis segat framför högtalarna på ca 1 m.
802 var är rappare vissa frekvenser. Tandberg levererar mera bas på annat sätt.
...
Spelar alla basarna i 802’orna?
Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
jockewe skrev:Strålande tomsk!
Jag tror inte du kommer att ångra dig en sekund!!
Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
PS - det finns ingen fläkt som låter i ett CA-5200, den sitter i 5300 designen ..
tomsk skrev:En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst.
tomsk skrev:Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
Börja med att tacka för det mest matnyttiga inlägget hittills.
Varför ....
Jo olika anledningar.
1 som du säger är känslobaserat kommer ihåg jag lyssnade för typ 15 år sedan på hifi klubben och fick en Dow upplevelse med Rammstein en 3d upplevelse som på film... å andra sidan har jag aldrig fått det igen med samma låt och utrustning.
Bor i och nu då det är vanligtvis modesta nivåer.
Körde upp till ca minus 5 db på företaget det hår till plus 18 så högt kan jag absolut bara spela typ 1 låt. Annars är man ovän med grannarna.
Du skrev Ang två och balanserat du skrev liiite
Betyder det just lite eller var det ironi och betyder mycket?
En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst. Samt jag uppskattar återgivning av röster och gittar .
En annan anledning skulle vara att få rappare högtalare i basen. Detta är något jag inte är så säker på men många andra verkar så säkra på den saken...
Brukar ligga på minus 20 db som mest som sagt går sr7013 upp till plus 18db. Då högt är inte att tänka på
Än en gång tack.
P.s köper nog ändå 5200 känslostyrt
Kan ju söka det i värsta fall ta lite förlust.
Bränner inte pengar på krogen eller bilar
Mvh Tomas
tomsk skrev:jockewe skrev:Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas
"As for bridging the CA-5200, you would need to create yourself a custom input cable. This is a XLR cable but with signal pins 2 & 3 reversed. You need one reversed cable and one standard cable to make this work. Keep in mind that you cannot use the single ended inputs to bridge the CA-5200. These cables are to be used between the preamp and the CA-5200 XLR inputs.
*
As for the outputs of the CA-5200, you will need to link both ground posts of each amplifier pair used for bridging. So the 2 black (-) posts need to be linked with a big gauge wire. The output to the speaker will be the 2 red (+) posts. The standard cable output channel will represent the (+) of the speaker. The reverse cable output channel will represent the (-) of the speaker.
*
For example using CH1 & 2 bridged.
*
CH1 black post (-)ß(tied together)àCH2 black post (-)
Standard cable CH1 red post (+)à(+) of speaker
Reversed cable CH2 red post (+)à(-) of speaker
*
Make sure not connect any common grounds to the negative speaker terminal as this will not be a ground, it will be the negative phase (live). Connecting a ground here could possibly blow the amplifier as you would be shorting it. I thought I had a diagram documented for this but we don’t. It is not common practice to bridge Delta I series amplifiers and not recommended."
BRIDGING PROCEDURE
1. Ensure that the amplifier(s)/Pre-amp/Processor are OFF and disconnected from all power supplies
2. Using a good gauge speaker cable (preferably 10 gauge or better) connect the amplifier’s negative outputs of the 2 channels that you want to bridge.
3. Take the LEFT speaker cable and connect the positive end to Channel 1 and the negative end to Channel 2.
4. Repeat as necessary for the other channels/ amplifiers
5. Using the XLR “Y” cable, connect the MALE NON-inverted end to the amplifier’s CH1 XLR input, and the MALE INVERTED to the amplifier’s CH2 XLR input.
6. Repeat as necessary for the other channels/amplifiers.
7. Take the female end of the XLR “Y” cable and connect it to the LEFT XLR output on your Pre-amp/ Processor.
8. Repeat as necessary, connecting the female end of the XLR “Y” cable to the appropriate input on your Pre-amp/ Processor for the other channels/amplifiers.
Note on Bridging Delta Multichannel Amplifiers:
When bridging multi channel Delta amplifiers the best sound is delivered by bridging the channels that are physically closest to each other (channel 1 with channel 4; channel 3 with channel 5).
Morello skrev:hcl skrev:Morello skrev:Vad är det för egenskaper du hävdar inte kan beskrivas med vedertagen teknisk analys/mätning?
De egenskaper som är viktigast för en god musikupplevelse.
Vad är det du syftar på - utveckla!
Du påstår implicit att det finns egenskaper som inte går att mäta, men hur vet du det (om de inte går att mäta)?
Hur kom du fram till detta? Vilka experiment har genomförts?
Som sagt, utveckla.
tomsk skrev:FBK skrev:sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
jonasp skrev:FBK skrev:...
Sedan berättade jag om när vi kopplade in Amplifixen och det bara kom diskant ur högtalaren, det om något säger att de här burkarna kräver lite extra. Men ingen tar det på allvar.
När du skriver att det lät så illa med Amplifix så är det inte så att jag nödvändigtvis inte tror dig. Däremot drar jag kanske en annan slutsats av din upplevelse än du gjorde - jag tror nämligen inte att brist på effekt får högtalaren att låta "bara diskant", snarare att något är allvarligt fel med Amplifixen i fråga. Och det verkar ju tyvärr vara en mycket tveksam konstruktion, kolla bara på markkus problem på hifiorum med burken.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=53217
Sedan tycker jag också att man ska ha en effektstark förstärkare för att driva N802 - den låter ju snyggt när man drar på och är tämligen potent, så varför inte kunna använda högtalaren till sin fulla potential?
RogerGustavsson skrev:tomsk skrev:En anledning till är att jag vill ja dynamik knäpptyst om det är tyst.
Likställer du möjligen dynamik med hög ljudnivå? Lindroos har redan beskrivit hur lite skillnad det blir i ljudnivå mellan de där stegen. Dynamik är skillnaden mellan svagt och starkt och det är en bristvara i nästan alla nya fonogram.
jockewe skrev:tomsk skrev:jockewe skrev:Det finns möjlighet att brygga 5200 så du får 2x400, 1x200 något som dina högtalare säkert skulle kunna gilla kanske ännu bättre! Man måste bara bygga om 2 st Y-xlr kablar (ena kontakten på y delen löds om)
Hursomhelst grattis!
/Joakim
Ok tack för tipsen och återkopplingen
Kan man inte bygga rca kontakten. ,??
Mvh Tomas
Nej du kan endast brygga XLR och det är en VÄLDIGT noggrann procedur där du ska mäta kabeln noga innan du kopplar in!
läs här"As for bridging the CA-5200, you would need to create yourself a custom input cable. This is a XLR cable but with signal pins 2 & 3 reversed. You need one reversed cable and one standard cable to make this work. Keep in mind that you cannot use the single ended inputs to bridge the CA-5200. These cables are to be used between the preamp and the CA-5200 XLR inputs.
*
As for the outputs of the CA-5200, you will need to link both ground posts of each amplifier pair used for bridging. So the 2 black (-) posts need to be linked with a big gauge wire. The output to the speaker will be the 2 red (+) posts. The standard cable output channel will represent the (+) of the speaker. The reverse cable output channel will represent the (-) of the speaker.
*
For example using CH1 & 2 bridged.
*
CH1 black post (-)ß(tied together)àCH2 black post (-)
Standard cable CH1 red post (+)à(+) of speaker
Reversed cable CH2 red post (+)à(-) of speaker
*
Make sure not connect any common grounds to the negative speaker terminal as this will not be a ground, it will be the negative phase (live). Connecting a ground here could possibly blow the amplifier as you would be shorting it. I thought I had a diagram documented for this but we don’t. It is not common practice to bridge Delta I series amplifiers and not recommended."
Och här :BRIDGING PROCEDURE
1. Ensure that the amplifier(s)/Pre-amp/Processor are OFF and disconnected from all power supplies
2. Using a good gauge speaker cable (preferably 10 gauge or better) connect the amplifier’s negative outputs of the 2 channels that you want to bridge.
3. Take the LEFT speaker cable and connect the positive end to Channel 1 and the negative end to Channel 2.
4. Repeat as necessary for the other channels/ amplifiers
5. Using the XLR “Y” cable, connect the MALE NON-inverted end to the amplifier’s CH1 XLR input, and the MALE INVERTED to the amplifier’s CH2 XLR input.
6. Repeat as necessary for the other channels/amplifiers.
7. Take the female end of the XLR “Y” cable and connect it to the LEFT XLR output on your Pre-amp/ Processor.
8. Repeat as necessary, connecting the female end of the XLR “Y” cable to the appropriate input on your Pre-amp/ Processor for the other channels/amplifiers.
Note on Bridging Delta Multichannel Amplifiers:
When bridging multi channel Delta amplifiers the best sound is delivered by bridging the channels that are physically closest to each other (channel 1 with channel 4; channel 3 with channel 5).
Om du är osäker på detta så gör det INTE! Det blir bara en smäll och sedan blir du ledsen!
Angående centerkanal så kommer du inte att bli glad om inte diskanterna har ungefär samma klang, detta sagt så vill du också ha en naturlig
klang på röster så det kan inte vara för basfattig center. Jag hade en Matrix HTM (samma diskant element som 801 matrix series3) men den var för "tunn"
i längden så jag bytte till en HTM1 Nautilus. Resultatet är inte längre lika omärkliga panoreringar som tidigare men fylliga vackra röster så länge de håller sig i centern.
Efter denna "upplevelse" kan jag inte rekommendera att blanda högtalare.
FBK skrev:tomsk skrev:FBK skrev:+1 Och jag är nog en av de som lyssnat mest på dina högtalare, men det verkar som du inte vill ta dig till mina råd på riktigt så,och du gör som du vill naturligtvis. Men att blanda in Septon tekniker är ju lite roligt, hur mycket har dem lyssnat på nämna högtalare med olika drivning liksom och de är återförsäljare för Marantz. Och Marantz ä ju inte kända för att göra kraftfulla grejer som klarar att driva bra i låga impedanser. Så jag vill nog påstå att mina ord väger klart tyngre.
Men mitt första råd var att har du ont om pengar så byt högtalare för om du driver dina högtalare fel så blir det liksom att köra Porsche med gamla hjul ifrån en gammal Volkswagen Bubbla och det blir så med ditt Marantz steg.
Här ser du två olika slutsteg med samma "data" dvs 125W per kanal,. Vilket tror du driver svårare högtalare bäst? Jag har slutsteget under det Emotiva på bilden dvs. A-150 som är på 75Watt per kanal och jag tror det har mer kraft än ditt Marantz. Watt och Watt kan vara helt olika. Sedan finns det inga bra bilder på hur CA-2200 ser ut inuti. Men det är ofantligt mer kraftfullt uppbyggt än Emotiva på bilden, även om det bara skiljer 75watt på papperet. Köp https://hifi-musik.se/test/e/2632/ så kan du läsa hur ofantligt bra CA-2200 låter och mäter.
[ Bild ]
Konstigt vad dom är nämligen för classe med.....
Dessutom hade du lagt in bild på marantz mm8077????
Dessutom är mm8077 spelat till 150 W 8 ohm 180 6 ohm
Vad säger det att titta på bilder???
Som vanligt så tror många...
Marantz levererar inte osv...
Fullt möjligt att det är så men skulle vilja ha mera FAKTA att det är så..![]()
INGEN har hittills visat ngn strömmkub eller liknande.
Varför dumt att prata med olika källor?????
Är väl mera tveksamt att bara inhämta info från ett vist håll.
Jag har sett syrömkuben på classe.
Därför ställde jag frågorna om skydskretsar.
Använder mm8077 bara till fronterna.
Och ja jag kommer köpa ca5200.
Och ja jag tycker det är rimligt att ifrågasätta.
Verkar råda olika meningar om hur svårdrivna dessa är.
INGEN har svarat på objektiva frågor hur andra högtalare beter sig
Som man ropar får man svar i skogen, och du verkar inte tro på vad någon säger. När du växt in i denna hobby så räcker ofta bilder för att man ska kunna se skillnader på hur olika slutsteg är uppbyggt. Och du kommer bli överraskad över skillnaderna mellan Marantz och Classe, var så säker.
jonasp skrev:Tomsk, jag uppmanar dig att tänka igenom vad du skriver och läsa dina inlägg innan du postar dem. Nu ser det mest ut som en blandning mellan fyllesvammel och insinuationer.
sprudel skrev:Är du ett troll?
hifikg skrev:jonasp skrev:Tomsk, jag uppmanar dig att tänka igenom vad du skriver och läsa dina inlägg innan du postar dem. Nu ser det mest ut som en blandning mellan fyllesvammel och insinuationer.
Google Translate?
jockewe skrev:Om en person uttrycker sig sämre och onyanserat PÅKALLAR det inte att alla andra ska börja kasta sand i sandlådan eller?
Varför inte hjälpa till om man kan och VILL och bara släppa det man inte kan göra något åt? (som t.ex. helt ovidkommande åsikter om diverse saker)
Jag kände hur taket nu hamnade på 1,5 meter helt i onödan. Skärpning!
/J
tomsk skrev:Tack för alla tips
Nu har jag vart och hämtat classe ca5200.
Jag ska ha en shoutout mellan marantz och classe så ska jag se vad JAG tycker ...
Angående att påstå att mina inlägg liknar fyllesvamel för att sedan säga att JAG insinuera. Är ju betänkligt...
Man skulle kunna tolka just det påståendet om fyllesvamel för just insinuation......
Men nog om det.
Ja jag skulle absolut kunnat läst igenom mina tidigare inlägg INNAN jag postat dom och tagit bort aoutokorrekt i telefonen...och ber om ursäkt för den slappheten.
Men att dömma en person pga verbal färdighet framstår som lite mindre genomtänkt...
Ta tex Sthepen Hawkins .. kanske inte korrekt artikulerat men hjärnan var det inget fel på.
..och nej jag jämför mig inte med honom bara en princip
Om jag nu inte blir blockad då det med stor klarhet och i röd text framgår att jag varnats...
Personligen är jag undrande om man inte kritiskt får ifrågasätta "vedertagna sanningar "
Just den frågeställningen skulle jag kunna utveckla men avböjer för den har ringa betydelse för rubriken i tråden...
Vet inte om jag tycket jag struntat i råd som vissa gett mig när jag inskagfadr detta steg.....
Slutsteget uppburit i lägenheten.. ja något är det som väger kan man konstatera
Mvh Tomas
sprudel skrev:Då råder jag dig att läsa synpunkter från andra innehavare av samma högtalare. Brukar finnas specialavdelningar på olika forum. Jag köpte mitt steg efter fantastiska recensioner oprövat eftersom det inte finns tillgängligt i Sverige. Hade det inte fallit mig i smaken så fick det bli till salu igen. Så, i detta läget, köp dig ditt Classe, spela länge och är du inte nöjd så säljer du igen.
FBK skrev:Triggerhappy skrev:Morello skrev:Har du läst tråden?
Nivån är bedrövligt låg nu.
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
Instämmer. Bedrövligt låg. Killen behöver något som kan lämna ordentligt med kräm och en del förslag har varit rena skämten. Men han verkar hitta något i en annan tråd som låter som ett klart vettigt alternativ.
Varför jag har lagt Classe överst i min grupp är att de brukar kunna lämna ordentligt med kräm i lägre impedanser, något som denna högtalare behöver. Tror jag läst någon test där de skrev att de aldrig hade sett en sådan perfekt mätning av något slutsteg och det var ett nyare Classe på 2x200 Watt om jag minns rätt.
sprudel skrev:Är du ett troll?
jonasp skrev:Jag tror det är läge för ett par förtydligande.
Nej, du är inte varnad. Det ska betydligt mer till för att du ska bli blockad/varnad.
Däremot uppmanade jag dig att skriva tydligare. De två inläggen som det reagerades på (det trillade in rapporter) var oerhört svåra att förstå och påminde mest om raljerande - dina föregående inlägg var mycket tydligare så uppenbarligen kan du formulera dig när du vill eller lägger tiden. Åtminstone undertecknad dömer dig inte efter verbal färdighet men några av inläggen är väldigt svårtydda. Jag eller någon annan kan naturligtvis inte tvinga dig att skriva tydligare men om du vill göra dig själv förstådd är det något som rekommenderas starkt.![]()
Sen angående autokorrektion i telefon så kom det in något i tidigare inlägg med Bremen och ägg och dryg som jag inte tror telefonen hittade på?
För övrigt välkomnar vi ifrågasättande. Det är lite därför faktiskt kom till, en gång i tiden. Välkommen till faktiskt.io.
goat76 skrev:Nu blir det intressant att höra vad du tycker om det nygamla slutsteget.
Hoppas nu det gör det du vill uppnå, om inte så är det säkert lätt att sälja vidare utan någon eller med minimal förlust då det trots allt är ett respektabelt och känt slutsteg. Samma gäller högtalarna. https://hifitorget.se/visa_annons.php/b ... 107300.htm
tomsk skrev:FBK skrev:Triggerhappy skrev:
Håller med.
Bygger vidare på okvalificerade subjektiviteter:
Helt okvalificerade alternativ...lite doldismärke som jag själv hovrat runt men behövde 7 kanaler...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/a ... 105162.htm
Ang Bryston så är det 4B2 jag hade till Pi60S det bästa steg jag haft.. subjektivt.
Instämmer. Bedrövligt låg. Killen behöver något som kan lämna ordentligt med kräm och en del förslag har varit rena skämten. Men han verkar hitta något i en annan tråd som låter som ett klart vettigt alternativ.
Varför jag har lagt Classe överst i min grupp är att de brukar kunna lämna ordentligt med kräm i lägre impedanser, något som denna högtalare behöver. Tror jag läst någon test där de skrev att de aldrig hade sett en sådan perfekt mätning av något slutsteg och det var ett nyare Classe på 2x200 Watt om jag minns rätt.
Om jag kommer ihåg rätt så var det i typ hemmabiotidningen eller hifi tidningen.
Jag har nu köpt ett classe ca 5200
Så att jag inte lyssnat på dig samt andra kan jag tyvärr inte till fullo hålla med om
Mvh Tomas
Johan_Lindroos skrev:tomsk skrev:Jag har aldrig sagt att det inte låter bra....
Jag har däremot sagt att det inte är jättestor skillnad mot mina tandberg studio monitorer.
Lite annorlunda men inte så stor skillnad.
Har kört med en 802 på ena kanalen tandberg på andra.
Spelat cd för att jämföra samma stycke.
Olika skivor.dire status.kari Brenner Helene Sjöholm thåström.spotify premium. Fantomen på opera. Rammstein
Judas osv osv.
Ibland har jag hört likadant innan dom börjar sjunga. Läpparna lite smack från tungan vibrationer från andra instrument innan dom sätter igång.tandberg varmare ngt fylligare röst och akustiskt låter trött i gitarren mer..
Inte så underligt man funderar på om det inte ska vara större skillnad.
Köpte tandberg för 25 år sedan för 1500 hundra........
Har varit på många mässor och lyssnat på dyra högtalare som levererat sämre ??????.
Självklart vill jag inte betala för sådant som ej gör effekt.
Men åker och köper ca 5200 imorgon för 34000 då det passar in i bioanläggningen med.
Dessutom känns det mera prisvärt än rotel steget som bara har 2 kanaler vilket ställer till det med centern
Hej Tomsk!
Av svaren att döma som du har fått i diverse trådar så tycker jag att du har fått väldigt olika svar. Jag tycker inte riktigt att du fått hjälp riktigt. Jag kan tänka mig att det beror dels lite på att folk som i allmänhet skriver på nätet missförstår och tolkar lite olika, samt i vissa fall fattas det helt enkelt kunskap om sakernas tillstånd. Jag tror även det kan tänkas bero på att du skriver på ett sätt som gör det svårt att förstå dig, det saknas ord, blir fel ord, meningsbyggnadsproblem, o.dyl. Alltså inget konstigt att det blir missuppfattningar således.
Men men, skulle du kanske kunna ta det lite från början egentligen?
1) Är det något du tycker att ditt nuvarande Marantz-slutsteg saknar idag vad gäller:
1A) Ljudkvalitet? Om så är fallet, i så fall vad?
1B) Uteffekt? D.v.s. spelar du så pass starkt att det klipper? Om du inte vet så frågar jag istället: Spelar du i allmänhet väldigt starkt, eller mer "lagom"?
2) Vad är det som gör att du lätt spenderar uppåt 30 000 kr på ett annat slutsteg som du egentligen inte vet om du behöver?
Angående ditt nuvarande slutsteg så ger det ungefär 100 watt i 8 ohm innan det börjar klippa lite, och runt 150 watt vid 1% distorsion. Du behöver förstå att med ett slutsteg på 200 watt i 8 ohm så ger det bara 3 dB mer ljudtryck vilket är... inte mycket mer, bara lite! Med 400 watt så blir det 6 dB starkare än idag vilket kan ses som "nästan dubbelt men inte riktigt". Jag skulle tro att du i praktiken sällan eller nästan aldrig spelar med mer än några fåtal watt. Därför kanske du inte behöver ett större slutsteg alls!! Det ser bara mer fett ut i hyllan med ett värstingsteg och din känsla av att det är jättebra blir tillfredsställd.
Sedan har jag sett att ditt slutsteg ger liiiite mer brus på de balanserade ingångarna så det kan vara bättre att du kör med de obalanserade ingångarna istället.
Ett annat tips: skit i att glo på effektkuber eller lyssna på de som babblar om sådana, då de inte talar om hur det låter och knappt ens i praktiken då en vanlig förstärkare sällan drivs till klippning, och då spelar det väldigt liten roll hur en effektkub ser ut. Högtalaren får den ström den behöver helt enkelt när man spelar svagare än klippning. Även om kuben ser ut som skit behöver det inte innebära något som är fel på ljudet.
En annan sak som jag är väldigt kritisk till är att jag har hört Classé-steg (med den nya runda designen) som hade inbyggda fläktar som faktiskt var väldigt störande rent bullermässigt. Du kan se det som att signal/brusförhållandet blir extremt dåligt. Då måste du antingen ha slutsteget i ett annat rum eller göra en speciell ljuddämpande låda som ändå kan ventileras. Såååååå...! Om jag vore du skulle jag vid eventuell provlyssning spela starkt så att steget blir ordentligt varmt och sedan lyssna hur mycket det bullrar. Somliga Classésteg kanske inte har fläktar, så det råder jag dig till att undersöka noga innan eventuellt köp. Personligen har jag inget slutsteg med fläktar för det vill jag inte ha helt enkelt i mitt lyssningsrum. Där ska det vara tyst förutom musiken då.
Här finns en hyfsat bra mätrapport på ditt slutsteg:
https://www.soundandvision.com/content/ ... s-measures
Personligen tycker jag INTE att du ska byta såvida du inte har starka skäl för det. Förvisso kan man byta slutsteg på känslomässiga grunder också, eller andra skäl. (det har jag själv gjort flera gånger med inte bara ljudrelaterade saker) Jag menar bara att det KOMMER INTE att vara någon uppenbar förbättring genom att spendera över 30 000 kr på ett annat slutsteg. Låt ingen internetpelle få dig att tro den saken! Jag tycker mig ha sett en viss sund skepticism hos dig, den tycker jag att du ska behålla. Tro inte vad som helst av vem som helst. Lita på din magkänsla kan ibland vara bra, som jag ändå ser att du resonerar i vissa inlägg. Behåll dit steg va-f-n!![]()
Sedan om pengarna bränner i din ficka och du behöver lämna bort dem är ju ditt eget val och din egen fria vilja såklart!
xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
goat76 skrev:xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
xeizo, går dina musikproduktioner att lyssna på någonstans?
xeizo skrev:goat76 skrev:xeizo skrev:För musikproduktion använder jag inte HiFi alls, då använder jag närfältsmonitorer eller lurar eftersom det blir mest lättjobbat. Jag har MÅNGA lurar för olika ändamål, HD600 ovan var bara ett exempel men dom kan låta extremt bra med rätt förutsättningar.
xeizo, går dina musikproduktioner att lyssna på någonstans?
Jag säger till när det blir aktuellt!
Skaffade precis en sån här, har tröttnat lite på att hålla på med en dator. Tror det blir snabbare från ax till limpa, nu pratar vi demonivå och inte komersiell standard.
[ Bild ]
tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..
Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomas
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt
tomsk skrev:802 fick fläkten att gå igång i marantz MM8077.
Mig veterligen har den aldrig varit på hitills.
Å andra sidan lite högre nivå på musiken.
Väntar på dom ska låta lika.
FBK skrev:tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..
Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomasom man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt
Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?
Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!
Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!
jonasp skrev:Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!
Matrix 802 hade elektrolyter, men har verkligen Nautilus 802 det också, undrar jag? Förvånar mig lite.
Tangband skrev:Hmm... det används elektrolyter för basarnas delning. Toksnålt för så pass dyra högtalare.
I EMK området bör det hursomhelst sitta ett aktivt filter anser jag, skillnaden brukar vara hörbar till det bättre med direktkopplade element ( i EMK området ) .
Morello skrev:Har du resten av schemat också?
Tangband skrev:Hmm... det används elektrolyter för basarnas delning. Toksnålt för så pass dyra högtalare.
I EMK området bör det hursomhelst sitta ett aktivt filter anser jag, skillnaden brukar vara hörbar till det bättre med direktkopplade element ( i EMK området ) .
FBK skrev:tomsk skrev:802 fick fläkten att gå igång i marantz MM8077.
Mig veterligen har den aldrig varit på hitills.
Å andra sidan lite högre nivå på musiken.
Väntar på dom ska låta lika.
Där har du den sidan som jag pratat om, att 802:orna kräver mer än datan säger. Men låter inte 802orna likadant, vad är det som skiljer?Har förr ägaren bytt något element? som då inte inspelat, eller i värsta fall är något element trasigt ? Lyssna noggrant på lite högre volym på alla element och känn efter att basarna rör sig.
jbass skrev:FBK skrev:tomsk skrev:Uppdatering.
Har läst på lite i manualer o. Inkopplingen av ca 5200.
Måste nog växla till rca med olika kombinerade knapptryckningar..
Nåväl det jag ville ställa frågor/klargöra är att jag kört 802 nu ett tag på ena kanalen och tandberg på andra.
På morgonen kopplade jag om så det vart 2 st 802 . Förmodligen 1 tandberg till centern.eller om jag köper en html1...
Nåväl det jag reagerade starkt på är
om man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt vänster har jag säkert lyssnat 50 Tim på.
När jag kopplade in höger upplevde jag stor skillnad på öppenhet/transparent/klarhet mellan högtalarna????
Så frågan är om ngn har liknande erfarenhet.?
Dom hade stått oanvända ett tag.
Var firma som mastrade ngt med Stockholm.....
Dom hade bla mastrat kari bremnes.
Och får nog krypa till korset dom är ganska mycket bättre på att mejsla ut bassträngar.
Tom så att jag inte känner samma behov av extra sub.
Plus när även den andra öppnar upp sig kommer bli kul
Var ändå kul att se effekten av inspelning så klart.
Men en följdfråga blir också hur länge kan man ha högtalate stående utan dom påverkas.
Och hur länge ska man spela in dom igen?
Jag återkommer när jag kopplar in ca 5200 tänkte som sagt köra marantz på en classe på em MEN det går ju inte nu på ett rättvist sätt när 802 låter annorlunda från start
Mvh Tomasom man verkar behöva "spela in" högtalarna på nytt
Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?
Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.
Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!
jbass skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Oj, sitter det e-lytar i en så dyr högtalare!
Matrix 802 hade elektrolyter, men har verkligen Nautilus 802 det också, undrar jag? Förvånar mig lite.
Ja, det finns en elektrolyt på 150 uF i LF-delen av delningsfiltret, resten är PP. Det ser mer eller mindre omöjligt ut att byta den till en plastfoliekondning om den fortfarande skall rymmas inuti högtalaren/foten, C1 nedan. Skymtas i mitten på PCBA 2.
jbass skrev:Morello skrev:Har du resten av schemat också?
Ja, har fullständig teknisk dok, ska jag skicka det? B&W kanske skulle kunna bli syrak om jag lägger den här..
tomsk skrev:jbass skrev:FBK skrev:
Absolut inte! Jag tänker mer på deras ålder, om de är gamla om något åldras i filtret men jag tror inte så mycket på det, (men morello kan säkert svar tydligt på detta) om de "Dom hade stått oanvända ett tag" hur länge?
Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.
Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!
Oj tack för tipset.. hade ingen aning om det.
Känns lite nervöst att skruva på dom
Börjar nog med att släppa på dom lite lätt.
Om dom sitter hårdare vågar man använda skruvmejsel för att släppa på dom?
För att sedan dra dom med fingrarna.
På dessa presicionshögtalate känns det som det skulle finnas ett mera exakt moment.
Väntar lite då jag inte vill pilla på ngt om det är rätt från början
Men tusen tack för tipset
Mvh Tomas
jbass skrev:tomsk skrev:jbass skrev:
Det finns en stor bipolär elektrolyt i LF-filtret (150uF/100V) som möjligtvis skulle kunna vara utsatt för åldring, men det är knappast problemet här baserat på beskrivningen. Något som däremot definitivt påverkar karaktären på högtalaren är inspänningen av FST-elementet. Inspänningen görs med mekanismen i bakkant av Marlanhuvudet. Rekommendation från B&W vad gäller just 800-serien är att skruven ska dras ”finger tight”, dvs så mycket man klarar utan att använda ett verktyg. Rätt löst med andra ord.
Kolla att inspänningen är densamma på de två högtalarna - lossa något och dra åt lätt!
Oj tack för tipset.. hade ingen aning om det.
Känns lite nervöst att skruva på dom
Börjar nog med att släppa på dom lite lätt.
Om dom sitter hårdare vågar man använda skruvmejsel för att släppa på dom?
För att sedan dra dom med fingrarna.
På dessa presicionshögtalate känns det som det skulle finnas ett mera exakt moment.
Väntar lite då jag inte vill pilla på ngt om det är rätt från början
Men tusen tack för tipset
Mvh Tomas
Jag har frågat om moment för åtdragning av dragstången, svaret var finger tight. Lossa muttern något och dra åt med fingrarna. Gängar du ut muttern helt så ramlar elementet ut.
Jag bytte mellanregistren i mina högtalare strax efter köp för jag upplevde en av dem låta aningen distorderat. Den hade förmodligen fått sig en kyss hos tidigare ägare, upohängningen skadad och ett veck på konen. Rätt dyr historia men efter bytet låter de fantastiskt.
tomsk skrev:Kört båda varianterna.
Kombinerat och kört enskilda.
Kanske olika mastrat i kanalerna
Men upplevde mig höra markant skillnad i basen på vissa låtar. Låg ett basljud och svävade i en låt.upplevde den som mera framträdande med classen.
Ngt mer punsch hårdare torrare bas.
Ngt fler detaljer.
Ja nu är det väl ett stereoförsteg som står på tur.
Classe ssp 800 eller cp 800 eller stigma
Några idéer.
Kanske startar sep tråd
Obs subjektivt.
Och stackars grannar.
Upplever inte alls samma behov av sub längre.
...
Tandberg bra men detta vart betydligt bättre.
Nästa steg är att ta en tandberg till centern.
Måste dock göra om en hel del då ca5200 tar lite plats.
Och tack för all input
Mvh Tomas
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster