Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag skulle nog börja med att vrida soffan ett kvarts varv medsols.
I-or skrev:Jag skulle förvisso personligen inte välja Guru Q10 (speciellt inte utan ekvalisator), men eftersom rummet är förhållandevis litet och möbleringen normal så räcker ljudtryckskapaciteten för den som inte drar på särskilt mycket. Även film kommer att fungera hyggligt även om högtalarna naturligtvis inte riktigt orkar med i de värsta basexcesserna.
Oavsett detta skulle en sidoväggsabsorbent på den vänstra väggen med den nuvarande uppställningen förbättra ljudkvaliteten betydligt. Dessutom är en tjockare matta att rekommendera om man ska vara petig.
(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)
I-or skrev:(Lyssningsavståndet har relativt låg inverkan för ljudtrycksnivån i rummet eftersom rumsbidragen dominerar. Mellan tummen och pekfingret kan man säga att ljudtrycksnivån i ett normalt möblerat rum är direkt proportionell mot golvytan i basen (-6 dB per fördubbling) och proportionell mot kvadratroten ur golvytan för högre frekvenser (-3 dB per fördubbling).)
dewpo skrev:Varför har du fastnat för Guru Q10? Är det på grund av estetiken?
Om du spelar från ROON så har du redan en potent DSP i systemet! Om den bara drivs av en någorlunda alert dator?
DSP funktionen i ROON är (i mitt tycke) många gånger bättre än de externa som säljs.
Har du mätmikrofon så att du kan justera in ljudet precist via ROON?
Jag rekommenderar att genera filter i rePhase och sedan använda "convolution" funktionen i ROON.
FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.
Obizzz skrev:FBK skrev:Om jag vore i dina kläder så skulle jag åka till Skövde och lyssna på fler alternativ i butik innan du köper något. Finns ju massor av bra alternativ när du är uppe en bra bit över över 20 papp. Hur som helst så kommer du få ett stort lyft ljudmässigt jämfört emot dina gamla.
Tänker du på Hifi-punkten?
Det kan naturlgtvis inte skada. Har generellt lite svårt för hifi-handlare då oftast är svårt att få ett representativt intryck plus all tröttsam ormolja i branschen (obs att jag pratar i genrella termer om branschen då jag inte har någon erfarenhet av butiken i fråga)
Men om folk har tips på vad som är värt att lyssna på är öppen för förslag.
När jag för typ fyra år sedan "bestämde" mig för ett par piPs var prisvärdhet en faktor vilket naturligtvis försvinner lite när man väljer Guru-varianten.
Sen är absolut bästa ljudet per krona kanske inte deta allra viktigaste utan att jag inte ska bli missnöjd med det jag köper.
Tanken är att höja grundförutsättningarna jämfört med idag och sen jobba vidare med akustiken inom rimliga ramar. Om det till exempel gör stor skillnad att möblera om är det helt klart något vi kan överväga.
Sambon är kanske inte lika nördig som jag men uppskattar om det låter bra och musiken är lite av vårt stora gemensamma intresse så det är absolut inget omöjligt att fundera över ett annat upplägg på vardagsrummet i framtiden.
Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.
goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.
Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.
Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.
Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt.![]()
[ Bild ]
goat76 skrev:Jag skulle helt klart försöka få till nedanstående uppställning i rummet om jag var du, den tror jag ger bästa möjliga förutsättning för en bra ljudåtergivning. Oftast bör man nog analysera planlösningen och försöka finna den väggen i rummet som mest ser ut så här: ], alltså en solid vägg bakom högtalarna utan fönster och utan öppningar in till rummet från angränsande rum direkt från sidorna av högtalarna där de är placerade.
Om denna placering även ger ett något kortare lyssningsavstånd så ser jag det också som en stor fördel då kvoten av direktljudet kommer öka relativt rumsreflexerna, och du kommer därmed kunna ta del av ett mer detaljrikt ljud och få en "skarpare" inblick i lokalljudet i själva inspelningarna.
Utöver det tror jag det även är en stor fördel att ni får den där härligt stora bokhyllan en bit bakom lyssningsplats som kommer fungera som en stor diffuserande panel.
Det kan hända att det blir svårt att övertyga din sambo att vända uppställningen mot högra väggen, men som ni har det uppställt i dagsläget så tror jag de två högtalarna får väldigt olika förutsättningar då ena har väggstöd från både bakre vägg och från sidoväggen, medans den andra högtalaren akustiskt sett nästan blir "hängandes fritt" p.g.a den stora öppningen till det andra rummet.
Men kanske ska du vänta med detta tills ni eventuellt ska byta ut projektorn mot en TV så slipper du borra en massa nya hål och krångla med ny kabeldragning och skit.
Vilket fint hem ni har, men en tjockare matta och några snygga akustiktavlor tror jag inte riskerar att förstöra det hela, och en bättre akustik hjälper inte bara till att göra ljudåtergivningen bättre utan hjälper även till att göra vanliga konversationer och hela vistelsen i rummet än mer trivsamt.![]()
FBK skrev:Ungefär så ja. Men jag hade nog provspelat åt båda hållen för att se vad som låter bäst då jag aldrig litar på det där med basproblem. Men spontant, men minst jobb så blir det med bokhyllan där den står.
Obizzz skrev:Strmbrg skrev:Min reflexion är att rummet verkar väldigt kalt.
Jag har förstått att den stilen fortfarande är populär, men den är förmodligen inte idealisk akustikmässigt.
Nu var det ju inte kommentarer kring det du efterfrågade, men jag tänker mig likafullt att just de ljudliga konsekvenserna av kalheten sätter påtagliga begränsningar oavsett vilken högtalare du väljer.
Rent visuellt upplevs det inte riktigt så kalt som på bilderna. Rummet ser nog också lite större ut än vad det är med 35mm-objektivet jag fotade med. Ur akustiksynpunkt är naturligtvis långt från perfekt i dagsläget.
Det är en hyreslägenhet byggd 2012 så att det är byggt på det viset är inte så konstigt. Det är i alla fall inte öppen planlösning in till köket osv.
sprudel skrev:Jag tycker du ska flytta bokhyllan och placera högtalarna på den väggen i stället. Då får du rejält avstånd till sidoväggarna på båda sidor vilket är att föredra. Jag hade vidare placerat lilla delen av bokhyllan där fåtöljen nu är placerad, byta plats helt enkelt. Då blir lyssningsplatsen inramad av fina bokhyllor som diffuserar. Sedan får det bli något trevligt hittepå bakom soffan för att dämpa reflexen bakom dig. Kanske en snygg skivförvaring, bara att vända sig om och välja album.
Kraniet skrev:Q10 låter ju väldigt bra men de har begränsningar i basen. Men det går ju komplettera med en baslåda
Strmbrg skrev:Tänkte snarast på att det saknas gardiner, lite sparsamt möblerat och så vidare.
Obizzz skrev:Någon form av DSP i signalkedjan är jag inte alls främmande för. 90% av musiklyssnandet sker idag digitalt via Roon men hade velat ha en fristående lösning isåfall som funkar även när man kollar film osv.
Obizzz skrev:Av ren nyfikenhet... Vad hade du själv valt för ungefär motsvarande pengar?
I-or skrev:I prisklassen kring 25 kkr står nog Monitor Audio Silver 300 7G i särklass även om Silver 500 7G kanske är ett ännu bättre köp för några tusenlappar till. I båda fallen (speciellt det senare) räcker baskapaciteten även för film. Hur som helst är ekvalisering det viktigaste och kombinerar man med en mätmikrofon så får man ordning på de klangmässiga bristerna för Guru Q10 och dessutom naturligtvis rumsinverkan i basen.
När det gäller uppställningen så får du förstås ganska säkert den bästa ljudkvaliteten genom att vrida den 90 grader, vilket föreslås ovan. Jag tycker dock att man så långt som möjligt ska försöka att behålla befintlig möblering om man finner den tillfyllest och med nuvarande uppställning kommer man långt med en sidoväggsabsorbent. Resten löser man med ekvalisering. Om man vill reducera efterklangstiden utan tjocka mattor och dito gardiner så kan man alltid montera takabsorbenter.
Tell skrev:Om jag får komma med mina två ören som har ett par piP i ett rum i ganska liknande storlek o form som ditt så kan jag säga att dom räcker till mer än väl. Jag bor tyvärr i en källarlägenhet i en villa o kan därmed inte rasta högtalarna riktigt så högt som jag oftast skulle vilja, men dom har ändå imponerande med headrom för att fylla rummet riktigt bra för dom få tillfällen då jag faktiskt kan brassa på (o då är jag dessutom en som lyssnar på elektronisk basmusik o gärna EQar upp djupbasen lite extra).
Tell skrev:Sen angående placeringen av det hela så vet jag inte vilket som skulle ha mest fördel ljudmässigt, men om man tänker WAF/luftighet/feng shui/trivsel i rummet så är placeringen nedan garanterat att föredra. Den placeringen åt andra hållet så som dom många andra i tråden har vurmat för kommer kännas trång o konstig med hyllan på västra väggen o med en soffa helt mitt i rummet.
sprudel skrev:Håller nog inte med om titt-TV avstånd. Mitt rum är 4m på bredden med samma placering som du har. Det går utmärkt med 65”, fungerar säkert med 75 också men det upplever jag som för stort. Ett smutt avstånd från soffa till bakvägg är ändå inte fel med möjlighet att sätta något diffuserande där.
Obizzz skrev:sprudel skrev:Håller nog inte med om titt-TV avstånd. Mitt rum är 4m på bredden med samma placering som du har. Det går utmärkt med 65”, fungerar säkert med 75 också men det upplever jag som för stort. Ett smutt avstånd från soffa till bakvägg är ändå inte fel med möjlighet att sätta något diffuserande där.
Det beror på om man vill "titta på TV" eller få biokänsla. Följer man t ex THX-standarden är avståndsrekommendationen för 65" runt 2m.
Man behöver naturligtvis inte följa det slaviskt men med tanke på bildstorleken vi är vana vid idag skulle det vara alldeles för litet med 65" på över 3m avstånd. Priserna springer iväg rejält när man ska upp mot 75-85" eller större.
Sambon var väldigt skeptisk till den lösningen just pga avståndet till bilden och jag håller med. Ur ren bildsynpunkt är nuvarande möblering faktiskt den bästa.
Men när jag växte upp var vår "stora" TV hemma 28" och då satt man inte särskilt nära. Idag har jag 2x 32" @4K på skrivbordet vid datorn.
Det blir som sagt en kompromiss när man ska ha rummet till mer än en sak men upplevd bildstorlek vill vi inte kompromissa bort för mycket. Vi kollar på mycket film och TV-serier.
Ikväll ska vi gå och avnjuta lite livemusik när Deportees kommer till stan. 10 minuters promenad från vardagsrummet.
Obizzz skrev:Mysigt rum. Gillar hur du fått dämpningen på väggen bakom högtalarna att kännas som en inredningsdetalj.
Jag hade också gillat att ha fritt framför soffan ibland men vi äter i princip dagligen middag där samtidigt som man passar på att se ett avsnitt av TV-serien man följer för tillfället. Nuvarande bord är lite osmidigt men det har visat sig vara lite svårt att hitta ett bord som passar vår smak och budget så det har fått vara kvar i brist på bättre alternativ.
Pga just det där med att ätandet kan vi inte ha ett för lågt bord heller. Min stelopererade rygg kommer dåligt överens med den sittställningen. Modet senaste tio åren har varit bord i fotpallshöjd…
Någon av LG:s OLED 65-tummare är med på listan över potentiella TV-alternativ.
Obizzz skrev:Mysigt rum. Gillar hur du fått dämpningen på väggen bakom högtalarna att kännas som en inredningsdetalj.
Jag hade också gillat att ha fritt framför soffan ibland men vi äter i princip dagligen middag där samtidigt som man passar på att se ett avsnitt av TV-serien man följer för tillfället. Nuvarande bord är lite osmidigt men det har visat sig vara lite svårt att hitta ett bord som passar vår smak och budget så det har fått vara kvar i brist på bättre alternativ.
Pga just det där med att ätandet kan vi inte ha ett för lågt bord heller. Min stelopererade rygg kommer dåligt överens med den sittställningen. Modet senaste tio åren har varit bord i fotpallshöjd…
Någon av LG:s OLED 65-tummare är med på listan över potentiella TV-alternativ.
goat76 skrev:Oavsett fabrikat på TV:n ni väljer så är iallafall mitt förslag att ni går på en OLED, de fungerar nästan lika väl nästan oavsett hur ljust det är i rummet tack vara svärtan som aldrig ser grå, blå eller blaskig ut och alltid ger en kontrastrik bild. I elektronik-butikerna tycker jag vanliga LED-apparater kan se hyfsat okej ut, men i hemmamiljö med fler fönster där solljus kommer in blir det en enorm fördel för OLED och deras individuella pixelupplysning med "total svärta" där det där emellan ska vara avgrundsmörkt i bilden.
dewpo skrev:Vågar man OLED till alla applikationer numera? Jag passade på OLED till datorskärmen efter att ha läst recensioner som klagade på inbränning och oskarp text.
I-or skrev:OLED är ett måste för den som vill ha högsta bildkvalitet för bildskärmar. Det handlar om nästan chockerande bra svärta, gråskala och färgåtergivning samt en ljusstyrka som räcker till även i ljusa rum.
Synd bara att man inte kan inhandla en hundratummare för en rimlig penning, då detta enligt min mening är den minsta storlek som ger biokänsla (projektorer, som jag länge har utnyttjat, utgör en ganska opraktisk lösning av flera skäl). Tyvärr satsar fabrikanterna av tillverknings-/hanteringsmässiga skäl på upplösning istället för storlek, men på normala betraktningsavstånd är pixlarna osynliga redan vid relativt måttliga antal.
Upplösningsgränsen för synen går vid ungefär en bågminut, d.v.s. ca 1 mm på ett avstånd om 3,5 m. Med ett betraktningsavstånd om 3,5 m och en bilddiagonal om 100" så ser vi alltså inte mer än ungefär 1250 pixlar vertikalt med ett sidoförhållande om 16:9. Annorlunda uttryckt så räcker 1920x1080 väldigt långt.
Tell skrev:
Jag ser skillnad på 4K o 1080p på min 55" OLED vid runt 3 meters avstånd, så uppskalat till 100" på samma avstånd så hade mitt krav varit 8K. 4K hade såklart fortfarande funkat, men 1080p vid den storleken hade varit en ganska suddig upplevelse. O ibland sitter jag o arbetar eller spelar på min 55" vid runt 1-1,5m o även där skulle jag ha en fördel av att gå upp till 8K.
Har för övrigt haft den här LG B7 55" i några år nu o rockat div spela o program som Blender o Photoshop i max ljusstyrka o har än så länga ingen tillstymmelse av inbränning vid vanlig användning. Kolar jag testbilder så kand et synas liiite grann vid typ helrosa, men annars ingenting. Kör för övrigt helsvart tema överallt, inkl Dark Reader i webläsaren. Mycket behagligare än vitt tema för ögonen, o dessutom är det snyggare o minskar risken för eventuella inbränningar. Men oavsett så skulle jag inte oroa mig alls för sådant, speciellt inte med nyare paneler än min som ska ha blivit ännu bättre.
I-or skrev:Tell skrev:
Jag ser skillnad på 4K o 1080p på min 55" OLED vid runt 3 meters avstånd, så uppskalat till 100" på samma avstånd så hade mitt krav varit 8K. 4K hade såklart fortfarande funkat, men 1080p vid den storleken hade varit en ganska suddig upplevelse. O ibland sitter jag o arbetar eller spelar på min 55" vid runt 1-1,5m o även där skulle jag ha en fördel av att gå upp till 8K.
Har för övrigt haft den här LG B7 55" i några år nu o rockat div spela o program som Blender o Photoshop i max ljusstyrka o har än så länga ingen tillstymmelse av inbränning vid vanlig användning. Kolar jag testbilder så kand et synas liiite grann vid typ helrosa, men annars ingenting. Kör för övrigt helsvart tema överallt, inkl Dark Reader i webläsaren. Mycket behagligare än vitt tema för ögonen, o dessutom är det snyggare o minskar risken för eventuella inbränningar. Men oavsett så skulle jag inte oroa mig alls för sådant, speciellt inte med nyare paneler än min som ska ha blivit ännu bättre.
Att du ser skillnad mellan 2160p och 1080p på en 55"-skärm på 3 meters avstånd innebär inte nödvändigtvis att du ser pixlarna i sig, då skalning och eventuella övriga bildbehandlingsåtgärder blir en avgörande faktor här.
4K eller 2160p innebär för en 55" 16:9-skärm ca 0,3 mm stora pixlar, vilket inte ens en ovanligt skarpsynt person ser på ett avstånd om 3 m, så 8K eller 4320 vertikala pixlar är ordentlig överdimensionering. Betraktningsvinkeln för pixelns ytterkanter blir för 4K ca 0,36 bågminuter, d.v.s. närmare 1/3 av vad som anses vara synens upplösningsgräns.
För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
I-or skrev:Det finns förstås vissa individuella variationer för synen som för alla andra sinnen, men saken är den att huruvida nedskalning fungerar väl eller ej helt beror på den nödvändiga digitala filtrering som utförs för att undvika vikningsprodukter (aliasing). Med en adekvat filtrering kommer du sannolikt inte att kunna detektera någon skillnad i det test som du beskriver ovan, vilket ger ca 0,69 bågminuter för en pixel i 1080p 16/9.
petersteindl skrev:Då jag var på en Audio/Video-mässa i Moskva kring år 2004, så demades det ett stort SMS hembiosystem med skärm och högtalare och basmodul i ett rum. Jag är konstruktören till ljudsystemet.
De använde en Panasonic proffs projektor med 9000 lumen eller om det var mer. Rummet var kolmörkt och skärmen var 150", 335 cm bred, 16:9.
Den var extremt ljusstark och hade bra svärta. Jag gick fram till duken och kollade pixlarna. Det var fyrkantiga små rutor. Mellan varje ruta var det ett svart område. Det svarta området var tunna fina linjer.
Sedan kollade jag hos andra utställare med deras projektorer och det jag kunde se då jag gick fram till duken var detta rutnät, men hos flera var denna linje mellan rutorna mycket bredare, d v s det svarta området var procentuellt sett mycket större.
Antalet pixlar är samma, men den procentuella andelen ytor med ljus var större hos Panasonic projektorn.
På avstånd syns inte pixeleringen men det upplevs betydligt bättre med Panasonic med tunnare svarta linjer.
Det var min observation. Jag har dock aldrig sett någon beskriva detta.
Tell skrev:Jag har bra syn ja o tycker skillnaden mellan 4K o 1080p är ganska uppenbar (jag kör 4K även på min 13"-laptop), men att som du säger att 1080p skulle räcka för 100" ser jag som ett ganska dåligt tips om man är någorlunda intresserad av bildkvalitet(inte för att det spelar nån roll då ~allting ändå är minst 4K nuförtiden) Men såklart har ju jag hört folk som tycker att den 2K-projjen som IMAX i Mall of Scandinavia kör med ser bra ut, medans när jag var där första (o enda) gången skrattade jag rakt ut när bilden drog igång; jag trodde ju det var ett skämt med alla pixlar stora som hus. Hedan efter gick jag till Dolby Atmos-salongerna istället då dom har både 4K-projje o något mindre projektorstorlek.
I-or skrev:För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
I-or skrev:Tell skrev:Jag har bra syn ja o tycker skillnaden mellan 4K o 1080p är ganska uppenbar (jag kör 4K även på min 13"-laptop), men att som du säger att 1080p skulle räcka för 100" ser jag som ett ganska dåligt tips om man är någorlunda intresserad av bildkvalitet(inte för att det spelar nån roll då ~allting ändå är minst 4K nuförtiden) Men såklart har ju jag hört folk som tycker att den 2K-projjen som IMAX i Mall of Scandinavia kör med ser bra ut, medans när jag var där första (o enda) gången skrattade jag rakt ut när bilden drog igång; jag trodde ju det var ett skämt med alla pixlar stora som hus. Hedan efter gick jag till Dolby Atmos-salongerna istället då dom har både 4K-projje o något mindre projektorstorlek.
Nej, jag har inte skrivit att 1080p räcker för en bilddiagonal om 100". Däremot har jag varit inne på att upplösningsracet är bortom det vettiga nu och skrivit att 1080p inte är långt ifrån att räcka för 100" på ett betraktningsavstånd om 3,5 m, men har rekommenderat 2160p (4K) istället:I-or skrev:För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
Vad gäller IMAX i MOS Salong 1, där det sitter en utmärkt projektor (Barco DLP RGB), så beror det hela naturligtvis på hur nära duken man sitter och är det så att man ser något bättre än genomsnittligt så får man förstås lida för det ibland om man inte väljer en plats lite längre bak i salongen.
I-or skrev:Projektorn är utmärkt. Bildkvaliteten kommer dock naturligtvis att bero både på betraktningsavståndet och egenskaperna för videogrammet. Sitter man mycket nära en IMAX-duk så får man skylla sig själv. De flesta biobesökarna störs dock inte nämnvärt även om en projektor med högre upplösning bättre täcker in hela salongen.
Överdimensionering är inte ingenjörsmässigt hur mycket man än älskar att slänga sig med extrema specar.
I-or skrev:Projektorn är utmärkt. Bildkvaliteten kommer dock naturligtvis att bero både på betraktningsavståndet och egenskaperna för videogrammet. Sitter man mycket nära en IMAX-duk så får man skylla sig själv. De flesta biobesökarna störs dock inte nämnvärt även om en projektor med högre upplösning bättre täcker in hela salongen.
Överdimensionering är inte ingenjörsmässigt hur mycket man än älskar att slänga sig med extrema specar.
I-or skrev:Vilka märkliga resonemang som anförs ovan. Teknisk dimensionering handlar inte minst om ekonomiska realiteter, d.v.s. tillräckligt bra och inte mer. Om de allra största entusiasterna och spec-fanatikerna skulle få bestämma så skulle allt bli 10 gånger dyrare och 10 gånger mer opraktiskt. Uppenbarligen är dimensioneringen i just det här fallet inte undermålig, då säkerligen 99 % av biobesökarna i MoS Salong 1 är mer än nöjda.
Att jag är missnöjd med ljudkvaliteten där har inte med saken att göra. Till skillnad från många andra på detta forum brukar jag alltid vara tydlig med vad jag själv anser och vad en normallyssnare (eller -tittare i det här fallet) kommer att tycka.
Vissa tittare stör sig på färgflimmer från DLP-projektorer med färghjul, andra på bristande upplösning (eller skalning) eller rörelseartefakter och ytterligare andra på låga vitnivåer eller höga svartnivåer. Normala personer är dock långt mer förlåtande vad gäller ljudkvalitet än bilddito, men så är inte bildåtergivning något flumområde, heller. Hur som helst så finns det avgjort ett läge, där vanliga dödliga och även de flesta entusiaster tycker att bilden är fullt godkänd.
För övrigt så har Barco-projektorerna som används i Salong 1 (2 st för 3D) utmärkta egenskaper vad gäller ljusstyrka, svartnivå, gråskala, färgåtergivning och frånvaro av artefakter. Detta är minst lika viktigt som upplösning, men man bör som skrivet var inte sitta alltför nära duken. Jag brukar sitta en bit längre bort än mitten, inte minst vis av erfarenheten ända sedan det handlade om 35 mm film (70 mm i IMAX-fallet).
Om man är ute efter högre upplösning så kan man besöka salongerna 2-15 som är bestyckade med 4K-projektorer (dock ej IMAX).
När jag för drygt 20 år sedan installerade min gamla CRT-projektor med en reell upplösning om drygt 800 linjer vertikalt i 16/9-format (bildrören är utförda i 4/3-format) och visade film på en 120"-duk (retroreflektiv) med ett betraktningsavstånd om ca 4 m för allt ifrån vanliga dödliga till verkliga entusiaster så var det exakt noll personer som klagade på bristande upplösning. Visst kunde en mer kritisk betraktare som undertecknad utan problem notera att det fanns en del att hämta där, men svärtan, gråskalan och färgåtergivningen samt framförallt storleken på bilden var så överväldigande att ingen skulle komma på tanken att gnälla om att deras datormonitor var "skarpare".
I-or skrev:Yngre individer med god syn kommer under goda förhållanden inte sällan ned mot en upplösningsgräns om ca 2/3 bågminuter, varför det kan vara meningsfullt med 4K för en 100" bildvisare i 16:9-format på 3,5 meters betraktningsavstånd. Detta är alltså, vilket har nämnts tidigare, min rekommendation (yngre individer med extremt god syn kommer ned mot 1/2 bågminut och då ligger man förvisso en hårsmån över denna gräns med 4K). Med en 65-tummare och 3 meters betraktningsavstånd sjunker kraven förstås betydligt.
Vi behöver alltså med normala uppställningar 8K lika lite som vi behöver ljudsamplingsfrekvenser om 96, 192 eller 384 kHz. Begränsningarna för våra sinnen är vad de är och överdimensionering är bara dumt. Det är synd att tillverkarna i syfte att sälja nya produkter i både ljud- och bildsammanhang envisas med allt mer överdrivna produkter - speciellt när det de facto finns områden, där användarupplevelsen skulle kunna förbättras ordentligt.
Vi har varit inne på det tidigare, men OLED-skärmar kan verkligen rekommenderas. Förutom min 65" LG OLED i TV-rummet har vi i familjen en laptop med OLED-skärm, vilken också är mycket imponerande. LG-TV:n har nästan skrämmande bra egenskaper inom alla områden* utom en hårsmån "dirty screen effect" som ibland blir synlig men egentligen aldrig stör. TV:n är dock väl liten till ytan och kanske skulle man därför fundera på den ovan nämnda 77-tummaren från samma tillverkare - 40 % större bildyta gör mer än man tror för intrycket.
*Man bör känna till att jag är lika gnällig vad gäller bildkvalitet som ljudkvalitet och har pillat med videoprojektorer, dukar och HTPC i mer än två decennier i syfte att optimera bildkvaliteten i alla avseenden.
I-or skrev:Hur detta ligger till har varit välkänt i decennier: https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity
Inte ens de mest skarpsynta individerna kan se pixlarna för 4K med 55" bilddiagonal på 3 m (0,36 bågminuter). Detta är helt enkelt ett väletablerat vetenskapligt faktum. Man bör inom både ljud- och bildåtergivning vara mycket försiktig med hemsnickrade test, vilka oftast bara visar att testförutsättningarna är undermåliga.
Tell skrev:Och du räknar med att Nyquist samplingteorem säger att du måste sampla med minst dubbla frekvensen av signalens bandbredd? Jag menar för att visa säg 1000 linjer så behöver vi en upplösning på över 2000 pixlar för att visa det korrekt. Att vi dessutom snålar med AA på både vårat material o precis alla våra bildvisare idag gör ju inte saken bättre, så för att visa dom där 1000 linjerna utan nån som helst aliasing behöver vi faktiskt en bra bit över 2000 pixlar tillomed.
Jag vet att iaf mitt test är korrekt utfört (så svårt är det inte) o jag vet vad jag ser. Jag har bara 20 års erfarenhet av 3D-grafik o fotografering, o har även jobbar på Hollywoodproduktioner med den här 3D-grafiken, så jag har "hyfsad" koll på vad jag håller på med.
Jag kan självklart inte se pixlarna så bra att jag kan räkna dom, men grynigheten syns klart o tydligt o visar bara på att upplösningen är för liten för optimal skärpa även vid 4K o ett normal arbetsavstånd. Sen får du självklart tro precis vad du vill även om du för en gångs skull har fel.
Yuval Boger skrev:If the human eye was a digital camera, its ‘data sheet’ would say that it has a sensor capable of detecting 60 pixels/degree at the fovea (the part of the retina where the visual acuity is highest). For visual quality, any display above 60 pixels/degree is essentially wasting resolution because the eye can’t pick up any more detail. This is called retinal resolution, or eye-limiting resolution.
Morello skrev:Auktoritetsretorik och allmänt skrävlande tillför ingenting i sak.
I-or skrev:Det skulle man kunna tro, men synen kan klassificeras som analog och styrs därför inte av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Till skillnad från ljudfallet så är pixelmatriser diskreta till sin natur och den analoga filtreringen sker via synen.
Eftersom I-or är noggrann till sin natur så fanns det förstås ingen anledning till att inte syntesta familjen. Syntestet utfördes på en 4K 65" OLED-panel utan skalning med lämpliga testmönster. Det framgår tydligt att upplösningsgränsen för en person med god syn (glasögon kan användas) går vid ca 0,7 bågminuter. Detta stämmer mycket väl för de 3 normalseende individer (2 personer utan glasögon och 1 person med glasögon) av varierande ålder som under kvällen testades med schackrutiga Matlab-genererade mönster (checkerboard) med 4K-upplösning. En helt vanlig pilpekare i Windows kan med svart bakgrund för övrigt också utnyttjas och ger snarlika resultat.
De tre försökspersonerna klarade som bäst ca 0,7, 0,7 respektive 0,9 bågminuter även om det är ganska svårt att med stor noggrannhet avgöra var gränsen går och dessutom är pixlarna inte kvadratiska. Resultatet motsvarar för övrigt ett betraktningsavstånd för upplösningströskeln om ca 1,5-1,9 m.
Det finns således som vanligt ingen anledning att betvivla etablerad vetenskap, vilken placerar upplösningsgränsen mellan 0,5 och 1 bågminut beroende på individ och omständigheter.
(En hel del ordentliga märkligheter med panelernas arbetssätt avslöjades också under testningen, men detta går så extremt långt utanför trådämnet att jag lämnar det utan detaljerade kommentarer.)
Några länkar för den som av någon anledning fortfarande inte håller med om ovanstående:Yuval Boger skrev:If the human eye was a digital camera, its ‘data sheet’ would say that it has a sensor capable of detecting 60 pixels/degree at the fovea (the part of the retina where the visual acuity is highest). For visual quality, any display above 60 pixels/degree is essentially wasting resolution because the eye can’t pick up any more detail. This is called retinal resolution, or eye-limiting resolution.
(60 pixlar per grad motsvarar 1 pixel per bågminut.)
https://www.roadtovr.com/understanding-pixel-density-retinal-resolution-and-why-its-important-for-vr-and-ar-headsets/
http://www.transvideointl.com/assets/TechDensity_Mobi92620.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity (Denna länk är fortfarande överlägset bäst.)
Tell skrev:
Nej men våra skärmar är digitala o styrs därför av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Ta det du kan om digitalt ljud o applicera det även här så kanske polleten till slut ramlar ner.
Jag litar fullständigt på min syn, kunskap o förmåga att utföra enkla blindtester, så jag har inget mer att ge här än att återigen bara säga att du har fel.
Edit: Förresten så kan ni åtminstone kolla in det här testet. Det visar att trots den mängd antialiasing vi har idag så är det fortfarande enkelt att se att aliasing är ett problem. Dra på den o sen gå så långt ifrån din skärm som möjligt o se om du fortfarande kan se problemet. På min 13" 4K-laptopskärm kan jag LÄTT se det på över fem meters avstånd, längre än så kan jag inte testa i min lägenhet. Såklart ett extremt test, men visar bara på en av mina poänger.
Nej men våra skärmar är digitala o styrs därför av digitala egenskaper som Nyquistfrekvensen. Ta det du kan om digitalt ljud o applicera det även här så kanske polleten till slut ramlar ner.
Jag litar fullständigt på min syn, kunskap o förmåga att utföra enkla blindtester, så jag har inget mer att ge här än att återigen bara säga att du har fel.
Edit: Förresten så kan ni åtminstone kolla in det här testet. Det visar att trots den mängd antialiasing vi har idag så är det fortfarande enkelt att se att aliasing är ett problem. Dra på den o sen gå så långt ifrån din skärm som möjligt o se om du fortfarande kan se problemet. På min 13" 4K-laptopskärm kan jag LÄTT se det på över fem meters avstånd, längre än så kan jag inte testa i min lägenhet. Såklart ett extremt test, men visar bara på en av mina poänger.
Jag ber dig vänligen att studera länkarna ovan, inte mindre än tre stycken för säkerhets skull. Synen utgör här det analoga "mätsystemet", så det spelar ingen roll vad som händer på den diskreta sidan. Jag är väl bekant med sampling oavsett om det handlar om tidsdomänen eller spatiellt.
Din länk demonstrerar uttryckligen vikning (aliasing), vilket är en annan sak än synens upplösningströskel, något som jag har varit inne på ett flertal gånger ovan. Det finns mängder av test som demonstrerar att detta är ett ofrånkomligt problem med extrem datorgrafik nästan oavsett upplösning eftersom datorgrafiken kan överskrida Nyquistfrekvensen och därmed bl.a. introducera skimmer, vilket är vad vi ser här.
Att man kan demonstrera problem med speciella vikningsinducerande mönster har dock väldigt lite med bildvisare för film-/videoåtergivning att göra (något som även nämns i din länk, för övrigt).
(Man kan även jämföra med vikning från tidssamplingen av bildrutor som bl.a. leder till vagnshjul som tycks rotera åt fel håll.)
Jag ber dig vänligen att studera länkarna ovan, inte mindre än tre stycken för säkerhets skull. Synen utgör här det analoga "mätsystemet", så det spelar ingen roll vad som händer på den diskreta sidan. Jag är väl bekant med sampling oavsett om det handlar om tidsdomänen eller spatiellt.
Din länk demonstrerar uttryckligen vikning (aliasing), vilket är en annan sak än synens upplösningströskel, något som jag har varit inne på ett flertal gånger ovan. Det finns mängder av test som demonstrerar att detta är ett ofrånkomligt problem med extrem datorgrafik nästan oavsett upplösning eftersom datorgrafiken kan överskrida Nyquistfrekvensen och därmed bl.a. introducera skimmer, vilket är vad vi ser här.
Att man kan demonstrera problem med speciella vikningsinducerande mönster har dock väldigt lite med bildvisare för film-/videoåtergivning att göra (något som även nämns i din länk, för övrigt).
(Man kan även jämföra med vikning från tidssamplingen av bildrutor som bl.a. leder till vagnshjul som tycks rotera åt fel håll.)
Wikipedia skrev:The maximum angular resolution of the human eye is 28 arc seconds or 0.47 arc minutes
I-or skrev:Ja, att upplösningsgränsen är ca 2/3 = 0,67 bågminuter för normalseende individer är korrekt uppfattat. Extremt skarpsynta individer uppfattar ca 1/2 bågminut. En bågminut är 1/60 grad.
Hur det hela hänger ihop beskrivs på ett utmärkt sätt i Wikipedia-artikeln:Wikipedia skrev:The maximum angular resolution of the human eye is 28 arc seconds or 0.47 arc minutes
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_acuity
Vanligen nöjer man sig i syntest via den ökända bokstavstavlan dock med att testa om försökspersonen klarar 1 bågminut och gör sedan inga försök att finna var upplösningströskeln ligger. Detta har för övrigt stora likheter med hur hörseltest utförs hos en audiolog.
Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
petersteindl skrev:
Frågan är om rörligheten av ljusobjekt på film kräver högre upplösning än om ljusobjektet står stilla?
...
D v s, skulle denna aliasing effekt eller krav på upplösning ändras om man har 10000 bilder per sekund istället för 100?
Nu är vi rätt långt ifrån en Q10.
I-or skrev:Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
Ett korrekt hanterat videogram är på samma sätt som ett dito fonogram filtrerat så att det ej innehåller spatiella frekvenser högre än Nyquistfrekvensen. Således krävs ingen hänsyn till vikningsprodukter* i det fallet.
För datorgrafik är det en annan sak, då det i detta fall är lätt att skapa spatiellt alltför högfrekventa mönster. För tillämpningar som t.ex. CAD och framförallt i spelvärlden är s.k. anti-aliasing därför av avgörande vikt och här är det svårt att i realtid hinna utföra den nödvändiga filtreringen trots nästan löjligt snabba GPU:er. Det utförs därför allehanda trick för att korta ned filterlängden och för att överhuvudtaget minimera användningen av anti-aliasing. Idag utnyttjas därför AI för ändamålet, men resultaten blir förstås ändå inte helt utan anmärkning.
När man i foto- och videosammanhang vid postproduktion (som kan inkludera datorgrafik av olika slag) slipper att rendera bilderna i realtid så kan man dock utnyttja betydligt längre, d.v.s. mer noggranna, anti-aliasing-filter, vilka kan ha närmast helt ideala egenskaper.
(Det kan för den mindre bevandrade läsarens skull vara värt att poängtera att höga spatiella frekvenser motsvaras av pyttesmå mönster.)
*För den som är intresserad av en liten utvikning (häpp!) om vikning så kan problem härrörande från datorgrafik principiellt jämföras med fullimitering av inledningsvis korrekt samplade ljudsignaler. Detta skapar "kantigheter" i tidssignalen som motsvarar högre frekvenser än Nyquistfrekvensen, vilket kan leda till hörbar vikningsdistorsion (och s.k. overs vid översampling). Nu låter sådana fonogram överlag så pass illa att just vikningsprodukterna kanske inte är det allra värsta, men de kommer att bidra till orenheten och ljudgröten.
petersteindl skrev:Själv har jag inte satt mig in i synen som sinne och detektor av det synbara. Jag penetrerar hörseln som sinne och det hörbara. Det är synnerligen skilda världar. Ljud är vågrörelse med ljudvågor som har en hastighet om 340 m/s, medans ljus är en vågrörelse som har en hastighet om 300.000 km/s.
I syntest tittar man på en stillastående bild. Om man skulle röra bilden, eller införa rörlig bild, blir förutsättningarna lika då? I syntest använder man svart/vit bild. Blir det skillnad med färger? Eller rörliga bilder med färg?
[Klipper bort massa text bara för citeringsblocket inte ska bli för stort]
Lite funderingar jag har utifrån diskussionen i tråden.
D v s, skulle denna aliasing effekt eller krav på upplösning ändras om man har 10000 bilder per sekund istället för 100?
I-or skrev:Tell skrev:Ja o vid runt 3m o 55" så är varje pixel 0,36 bågminuter stor, o så med den snävaste mängden AA som behövs för att uppfylla Nyqvist så är vi uppe vid 0,72 bågminuter. Men enligt egna tester för korrekt mängd AA för att slippa aliasing helt vid rörliga bilder så är vi snarare uppe vid 1-2 bågminuter, så att jag kan se skillnad mellan 1080p o 4K är inte konstigt alls.
Ett korrekt hanterat videogram är på samma sätt som ett dito fonogram filtrerat så att det ej innehåller spatiella frekvenser högre än Nyquistfrekvensen. Således krävs ingen hänsyn till vikningsprodukter* i det fallet.
Mats Kullander, projektledare IMAX skrev:– Min tumregel är att sitta på 60 procent från första rad och det är oftast där ljudet är utmätt. Men i den här salongen sitter jag hellre på rad nio, även om det är bra benutrymme överallt får du lite extra där.
Mats Kullander, projektledare IMAX skrev:Imax-salongen använder som sagt två projektorer samtidigt. Var och en skickar ut upplösningen 2k men de ”stackas”, en teknik som gör att de tillsammans ger en upplösning omkring 4k.
I-or skrev:Jag kan bara konstatera att etablerade gränser stämmer rimligt väl med olika testmönster även om förutsättningarna via panelernas pixelstruktur inte är identiska med officiella syntest (vilka beskrivs i den länkade Wikipedia-artikeln).
I-or skrev:Ännu bättre är att hans (och alla andras) 4K 65-tummare fungerar helt utan pixeliseringsproblem för film/video även på ett avstånd om endast 2 m, något som är mycket lätt att förvissa sig om själv.
Tell skrev: . . .petersteindl skrev:Själv har jag inte satt mig in i synen som sinne och detektor av det synbara. Jag penetrerar hörseln som sinne och det hörbara. Det är synnerligen skilda världar. Ljud är vågrörelse med ljudvågor som har en hastighet om 340 m/s, medans ljus är en vågrörelse som har en hastighet om 300.000 km/s.
I syntest tittar man på en stillastående bild. Om man skulle röra bilden, eller införa rörlig bild, blir förutsättningarna lika då? I syntest använder man svart/vit bild. Blir det skillnad med färger? Eller rörliga bilder med färg?
[Klipper bort massa text bara för citeringsblocket inte ska bli för stort]
Lite funderingar jag har utifrån diskussionen i tråden.
Ja digital sampling av ljud o bild är samma grej, men med olika dimensioner o upplevs såklart på olika sätt. Ljud har egentligen bara en dimension, men rörlig bild har desto fler, två dimensioner för varje stillbild, plus en till dimension i tid där alla har en fast samplefrekvens som alla är låsta av Nyquist teorem. Om man pratar rena stillbilder så är kravet för antialiasing mycket mindre, vissa fotografer väljer ju skaffa sig kameror helt utan AA-filter t ex, eller skalas ner med ganska snäva filter (eller ibland inga alls) för att få en högre upplevd skärpa, men skulle man med samma mängd AA filma nånitng rörligt så kommer det uppstå ett riktigt fult "krypande" i bilden, alltså lite samma som man kan se i framför allt äldre 3D-spel där man inte hade råd med någon AA öht.
Om vi istället tar renderad CG till film så ligger standardbredden på filtret på mellan 1,5-2 pixlar. Jag har själv gjort tester som visar att även vid 4 pixlars filterbredd fortfarande kan ge aliasing. Har tyvärr slarvat bort dom filerna, men hittade några exempelbilder från Mayas manual där man längst ner på sidan fortfarande kan se aliasingen vid en filterbredd av 4 pixlar. Det blir alltså mycket tappad skärpa där enda lösningen är högre upplösning för att en person med bra syn ska uppnå skärpenirvana.
Sen när det handlar om rörlig bild så är det rörelseoskärpa eller slutaröppningen som är antialiasing. Ett exempel på temporal aliasing är hjul som när den ökar i hastighet kommer börja rotera först åt rätt håll för att sen se ut att stanna o sedan börja rulla bakåt osv osv. Om vi ska bli helt av med det börja vi egentligen filma med en rörelseoskärpa över flera bilder vilket är fysiskt omöjligt såvida vi inte filmar med en betydligt högre framerate för att sen sampla ner det till 24 bilder igen, aka oversampling. Dock kommer bilden upplevas som väldigt oskarp o "flytig" istället vilket gör att vi idag har den kompromiss vi har. Så egentligen är enda sättet för att vi ska uppnå perfekt rörelseskärpa utan någon aliasing så behöver vi flera tusen bilder per sekund för att bli helt av med det. Vet inte själv var den gränsen ligger, men det finns folk som har teoriserat om att den ligger på runt 20000 bilder per sekund.
O ja, vi är rätt långt ifrån en Q10, men i sann faktiskt-anda så är det nån som skriver ett litet fel nånstans som mynnar ut i en rejäl offtopic-konversation på flera sidor
I-or skrev:Alla kan inte vara betydligt mer skarpsynta än den vetenskapligt fastställda absoluta upplösningsgränsen.
(Även om det är ovidkommande, då vi har omfattande data från stora optiska undersökningar att tillgå, så har jag alltid både sett och hört bättre än genomsnittligt. Dock vill jag påstå att det i återgivningssammanhang snarare handlar om träning än känsligare sinnen.)
petersteindl skrev:Tell skrev: . . .
Ja digital sampling av ljud o bild är samma grej, men med olika dimensioner o upplevs såklart på olika sätt. Ljud har egentligen bara en dimension, men rörlig bild har desto fler, två dimensioner för varje stillbild, plus en till dimension i tid där alla har en fast samplefrekvens som alla är låsta av Nyquist teorem. Om man pratar rena stillbilder så är kravet för antialiasing mycket mindre, vissa fotografer väljer ju skaffa sig kameror helt utan AA-filter t ex, eller skalas ner med ganska snäva filter (eller ibland inga alls) för att få en högre upplevd skärpa, men skulle man med samma mängd AA filma nånitng rörligt så kommer det uppstå ett riktigt fult "krypande" i bilden, alltså lite samma som man kan se i framför allt äldre 3D-spel där man inte hade råd med någon AA öht.
Om vi istället tar renderad CG till film så ligger standardbredden på filtret på mellan 1,5-2 pixlar. Jag har själv gjort tester som visar att även vid 4 pixlars filterbredd fortfarande kan ge aliasing. Har tyvärr slarvat bort dom filerna, men hittade några exempelbilder från Mayas manual där man längst ner på sidan fortfarande kan se aliasingen vid en filterbredd av 4 pixlar. Det blir alltså mycket tappad skärpa där enda lösningen är högre upplösning för att en person med bra syn ska uppnå skärpenirvana.
Sen när det handlar om rörlig bild så är det rörelseoskärpa eller slutaröppningen som är antialiasing. Ett exempel på temporal aliasing är hjul som när den ökar i hastighet kommer börja rotera först åt rätt håll för att sen se ut att stanna o sedan börja rulla bakåt osv osv. Om vi ska bli helt av med det börja vi egentligen filma med en rörelseoskärpa över flera bilder vilket är fysiskt omöjligt såvida vi inte filmar med en betydligt högre framerate för att sen sampla ner det till 24 bilder igen, aka oversampling. Dock kommer bilden upplevas som väldigt oskarp o "flytig" istället vilket gör att vi idag har den kompromiss vi har. Så egentligen är enda sättet för att vi ska uppnå perfekt rörelseskärpa utan någon aliasing så behöver vi flera tusen bilder per sekund för att bli helt av med det. Vet inte själv var den gränsen ligger, men det finns folk som har teoriserat om att den ligger på runt 20000 bilder per sekund.
O ja, vi är rätt långt ifrån en Q10, men i sann faktiskt-anda så är det nån som skriver ett litet fel nånstans som mynnar ut i en rejäl offtopic-konversation på flera sidor
Texten som jag blåmarkerat förstår jag inte vad du menar.
1.) Hur definierar du dimension? Vad betyder det att ljud skulle vara en punkt och ha 1 dimension? Som jag ser det har ljud 4 dimensioner. dx, dy, dz och dt och de ingår i vågekvationen. Ljud är dessutom i 4π d v s runt om i alla vinklar och rumsdimensioner. Rörlig bild har 3 dimensioner, dx, dy och dt och är synnerligen begränsat i vinkel.
2.) Vad är CG?
3.) Vad betyder filter och bredd på filter? Filter är för mig en egenskap i frekvensdomän d v s filtret har en gränsfrekvens och har ett visst antal poler. Då det gäller antalet pixlar, så förknippar jag det med ett gränsvärde i form av lägsta upplösning. Samplingsteoremet tillhör frekvensdomänen och inte själva upplösningen i amplitudskalan. Så har i vart fall jag förstått saken.
Jag frågar på detta sätt eftersom ljudvågor är en naturlig akustisk företeelse, medans rörlig bild är en inspelad företeelse. Båda sakerna kan uttryckas i kod där koden kan beskrivas med ord.
Nu kan man gå från akustiska ljudvågor/ljud/kod till inspelat akustiskt ljud och beskriva den koden och vad som skiljer den inspelade elektriska koden från den akustiska koden irl.
I film/video behövs det betydligt mer inspelad kod än inom audio. Skillnaden är enorm. Det beror på att inom audio behövs inte lika omfattande kod eftersom avkodningen i hörseln är betydligt mer omfattande än avkodningen via synen.
d v s utväxlingen av kod som input till avkodad resultatupplevelse är mångfalt större i hörseln än synen.
Med synen måste det exempelvis till kod som input hela vägen från höger till vänster på en bildskärm och likaledes i vertikalled.
Med hörseln räcker det med kodning i 2 skilda punkter för att hörseln skall avkoda punkternas kod samt alla punkter däremellan.
Tänk dig att man skulle göra likadant på TV-skärm. Då skulle det räcka med att återge ljuset i 1 punkt längst till höger på skärmen och i 1 punkt längst till vänster och så skulle ögonen fylla i all ting mellan dessa punkter. Det går inte. Vi ser inte fantomprojicerade ljusobjekt. Med 2 bildpunkter i drift och allt annat på skärmen svart så skulle vi slänga TVn och köpa en ny.
Jag skriver detta för att belysa hörseln som ett betydligt mer sofistikerat sinnesorgan än vad man kan tänka sig. Synen har färgupplevelse som en unik egenskap.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev: . . .
Ljud har egentligen bara en dimension, men rörlig bild har desto fler, två dimensioner för varje stillbild, plus en till dimension i tid där alla har en fast samplefrekvens som alla är låsta av Nyquist teorem.
1.) Hur definierar du dimension? Vad betyder det att ljud skulle vara en punkt och ha 1 dimension? Som jag ser det har ljud 4 dimensioner. dx, dy, dz och dt och de ingår i vågekvationen. Ljud är dessutom i 4π d v s runt om i alla vinklar och rumsdimensioner. Rörlig bild har 3 dimensioner, dx, dy och dt och är synnerligen begränsat i vinkel.
Ljud är tryckvågor i olika frekvenser, o ljus är fotoner i olika frekvenser men uppfattas av våra sinnesorgan på ganska olika sätt. Men både kan samplas digitalt o görs med diskreta samples med ett specifikt bitdjup o båda måste filtreras för att inte få någon aliasing. Det finns allts många likheter även om dom är lite olika, men jag har själv lärt mig mycket om dom båda av varandra.
Ljud har kommit betydligt längre än bild o det går utmärkt att sampla allt det vi människor kan uppfatta i både frekvens o ljudnivå, medans bild har en ganska bra bit kvar innan vi är där för precis som du skriver så är det ganska rejäl mängd kod som behövs.
1. Menar att ljudet har bara en dimension, nämligen tid, medans en stillbild har två dimensioner, X och Y, och egentligen färg också då som det är ytterligare tre av, plus tidsdimensionen när vi snackar rörlig bild.
petersteindl skrev:...ljudvågor är en naturlig akustisk företeelse, medans rörlig bild är en inspelad företeelse.
idea skrev:Som jag ser det så diskuteras två olika saker - en diskuterar hur hög upplösningen behöver vara för statiska bilder den andre hur man uppfattar rörliga bilder. För statiska bilder kan man väl inte prata om aliasing det gäller ju bara samplade system.
I-or skrev:Alla kan inte vara betydligt mer skarpsynta än den vetenskapligt fastställda absoluta upplösningsgränsen.
I-or skrev:Min egen testning utfördes som har beskrivits med olika testmönster. Det visade sig att det var lättast att se skillnad där schackmönstret ansluter till panelens ytterkanter eftersom man där erhåller endast en svart "bakgrundsyta" med svarta steg, något som min son (som för övrigt har alldeles utmärkt syn och är på god väg mot en civilingenjörsexamen inom just mediateknik) upptäckte. På ett visst avstånd försvinner stegen och ersätts av en subjektivt kontinuerlig linje. Intressant nog så sker detta relativt abrupt - någon dm närmare, d.v.s. några bågsekunder mindre, så framträder mönstret och något längre bort syns det inte. Detsamma gäller när man använder en typisk pilpekare i Windows mot svart bakgrund. Man blir dock snabbt utmattad av att pressa ögonen och syncentrum i hjärnan så hårt - pixlarna är oerhört små! (Ca 0,37 mm för att vara exakt.)
Trots skillnader i testmönster och de icke-kvadratiska pixlarna så landar man mycket nära de värden för synens upplösningsgräns som erhålls vid test hos optiker med den ökända bokstavstavlan.
Man kan definitivt applicera detta synsätt () på alla former av bilder, men vad man bör känna till är att skärpeinställningen för bildvisare, s.k. edge enhancement, nästan alltid är alldeles för "skarpt" inställd, vilket ger svåra ringningar runt konturer med hög kontrast. Detta ger ett högst onaturligt och syntetiskt intryck och därför bör man minimera inslaget av "tilläggsskärpa" för sin bildvisare. För övrigt förekommer förstås mycket stora skillnader i "naturlighet" mellan olika videogram precis som för olika fonogram.
Eventuella vikningsprodukter från datorgrafik är dock en annan sak, då de med icke optimal filtrering kan införa betydligt mer spatiellt lågfrekventa avvikelser (d.v.s. större mönster), vilka är synliga.
Almen skrev:Det här är intressant.
Tror man måste hålla isär lite saker när man pratar om antal dimensioner: mediepresentationen, mediautbredningen, samt sinnesorganens emottagande och hjärnans hantering av sinnesintrycken. Som Peter påpekar skapar hörseln i slutändan en komplett tredimensionell upplevelse, även om själva mediepresentationen (två högtalare) är endimensionell (jag bortser från tiden). Dock ger en surroundanläggning två dimensioner i presentationen och med takkanal blir det tre, som jag ser det.
För synen blir det ju aldrig något annat än rent tvådimensionellt, eftersom synen i sig inte kan se bortom presentationen som sådan. z-led är låst i bilden eftersom skärpedjup och var skärpan ligger redan är bestämt. Synen kommer aldrig ha svårt att skilja på en person på en bildskärm och en person som står framför bildskärmen.
I-or skrev:Spatiell vikning inträffar dock bara om den spatiella Nyquistfrekvensen överskrids, vilket inte är fallet för bilder som emanerar från den analoga domänen, d.v.s. har registrerats med en kamera.
Tell skrev:
Menar du att dom är filmade analogt o visade analogt, eller filmade från verkligheten med en digital kamera? Om det är den första så ja det stämmer ju men är inte det som diskuterat, om det är den senare så jorå det är visst fallet. En digital kamera har pixlar med ett diskret avstånd o kan mycket väl få vikningar/aliasing. Ett klassiskt exempel på det är sk moiré där folks rutiga skjortor, tegelväggar eller liknande som lever ett väldigt konstigt liv med märkliga mönster o färgfel. Dock har ju dom flesta kameror AA-filter, alternativt om man har ett objektiv med lite sämre skärpa alternativt kör så pass liten bländare att man får diffraktion så kan man också bli av med det, så nuförtiden är inte det ett så vanligt problem även om jag fortfarande sett det i vissa nya produktioner. Men AA-filtret minskar ju dock skärpan, så vill man ha en skarpare bild utan aliasing så är enda alternativet att höja upplösningen över 4K, något som jag är _helt_ säker på att vi kommer får i framtiden också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster