Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Begagnad Linn DSM, de har bra mjukvara för uppspelning av allt från de största streamingtjänsterna till radio plattformar, och bra historik när det kommer till support och uppdateringar.
avr7000 skrev:Gärna ett fabrikat med App/interface som är bra/enkelt att handha eller Qobuz connect.
Calleberg skrev:En android surfplatta är oslagbar.
Belker skrev:Beg MacMini eller NUC med Roon/Qobuz och saken är biff. Toppklass gränssnitt och DSP. 40 tusen för en streamer utan DAC låter ju helt kocko.
Belker skrev:Beg MacMini eller NUC med Roon/Qobuz och saken är biff. Toppklass gränssnitt och DSP. 40 tusen för en streamer utan DAC låter ju helt kocko.
goat76 skrev:Belker skrev:Beg MacMini eller NUC med Roon/Qobuz och saken är biff. Toppklass gränssnitt och DSP. 40 tusen för en streamer utan DAC låter ju helt kocko.
Hur styr och väljer du musik på Mac Mini utan TV eller datorskärm, med Roon-app?
avr7000 skrev:Beställer en i morgon och testar....
petersteindl skrev:Vad är det för återkommande strul med uppspelning med USB?
eljulio skrev:petersteindl skrev:Vad är det för återkommande strul med uppspelning med USB?
Hänger sig. Hittar in filer. Den typen av bekymmer.
avr7000 skrev:eljulio skrev:petersteindl skrev:Vad är det för återkommande strul med uppspelning med USB?
Hänger sig. Hittar in filer. Den typen av bekymmer.
Och vilken streamer är detta?
avr7000 skrev:Beställer en i morgon och testar....
Bill50x skrev:Hittade denna, streamer inkl försteg 15000:-. Du kan nog inte hitta bättre för pengarna...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1204937450
/ B
avr7000 skrev:Jag tror jag har hittat den....
EverSolo DMP-A8
Den har t o m DPS som funkar på sample rates upp till 192kHz
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
En sån får det nog bli....
MoonMartin skrev:Bill50x skrev:Hittade denna, streamer inkl försteg 15000:-. Du kan nog inte hitta bättre för pengarna...
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1204937450
/ B
Ja, för vem kan motstå nya keramiska kondingar på ingången...
Harryup skrev:Personligen är jag oerhört allergisk emot att koppla en digital grunka som kan få fnatt rakt in i ett slutsteg.
Nu följer jag ju förstås inte det själv eftersom jag har högtalare med inbyggda dacar men i alla fall så hade det varit trevligt att undvika.
Har nyligen återlämnat en streamer som 3 gånger under 14 dagar spelat en rustik digital signal rakt ut på maxvolym.
avr7000 skrev:Testat lite nu..... Den får med all sannolikhet stanna.
Den låter lite mer artikulerad men samtidigt "lugnare" än min gamla.
Detta som streamer...
DAC låter inte bättre än min Michi P5 DAC.
Försteget har jag inte testat än.
Harryup skrev:Personligen är jag oerhört allergisk emot att koppla en digital grunka som kan få fnatt rakt in i ett slutsteg.
Nu följer jag ju förstås inte det själv eftersom jag har högtalare med inbyggda dacar men i alla fall så hade det varit trevligt att undvika.
Har nyligen återlämnat en streamer som 3 gånger under 14 dagar spelat en rustik digital signal rakt ut på maxvolym.
RogerGustavsson skrev:Den gamla? Var det Bluesounds?
avr7000 skrev:Lyssnat mer nu.... den låter mycket bättre än den gamla... kört som ren streamer.
sprudel skrev:avr7000 skrev:Lyssnat mer nu.... den låter mycket bättre än den gamla... kört som ren streamer.
Det var som rackarns. Får låna hem en för lyssning.
Har du provat att utnyttja förstegsdelen?
Nattlorden skrev:Nu ber jag om ursäkt om detta är redan avhandlat.... men jag skulle tycka detta bottnar i "billigaste streamer med digital out + bästa DAC som får plats i resterande slantar" ?
Personligen har jag kört Sonos + Benchmark DAC ganska länge.
avr7000 skrev:Jag har även nu testat den (i digitaldomänen) inbyggda PEQ'en.
Detta för att sänka några dB vid 40 Hz (Q 8 eller 10) då mitt rum fläskar på lite där (8m långt).
Det städar lite utan att jag kan höra några direkta nackdelar.
petersteindl skrev:Ha en Glad midsommar och stort Grattis, Stefan!
avr7000 skrev:Har även tagit hem DMP A6 för att jämföra om den står sig mot A8 om man använder dem båda som ren streamer...
Rapport kommer på söndag.
Kermit116 skrev:Nattlorden skrev:Nu ber jag om ursäkt om detta är redan avhandlat.... men jag skulle tycka detta bottnar i "billigaste streamer med digital out + bästa DAC som får plats i resterande slantar" ?
Personligen har jag kört Sonos + Benchmark DAC ganska länge.
Känns tryggt att en av forumets moderatorer vågar nämna Sonos. Men den där Benchmark är den bra, spöar den verkligen alla mina budgetdacar som jag skriver om?
avr7000 skrev:Vilkensom skulle jag tro av de alternativ som finns på marknaden för linjära nätdelar till A6.
Exempel:
https://pd-cf.com/produkt/eversolo-dmp- ... wdzDcS0sig
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... m7FQ9e2ykg
Kermit116 skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/eversolo-dmp-a8-balanced-streamer-dac-review.55826/
avr7000 skrev:Kermit116 skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/eversolo-dmp-a8-balanced-streamer-dac-review.55826/
Ja du ser![]()
![]()
den är bäst
Kermit116 skrev:2 072:92 euro m svensk moms (Audiophonics), m dagens eurokurs (11,62) så blir det 24 087,33, å så lite frakt. Säg 24 500 kronor till en paketutlämning nära Dig.
Hur får man ihop man-math's till den här då?
Hm, jag "behöver" en bra streamer (Node 130, nu prissänkt); 5 000
Å en tillräckligt bra DAC, Nodens är ju kass (SMSL D-6s (SINAD 122-123, typ)); 2 400
Å så en DSP, nej RCA funkar inte, måste ha balanserat (miniDSP 2x4 Flex Analog Balanced), DACen har SINAD på 114, inte heller den duger); 8 800
Å så kräver ju separata enheter en massa sladdar oxå;. säg 1 300
Totalt 17 500 kronor.
Sk-t oxå, fattas 7 papp! Får börja samla tomglas o sen smuggla in lådan i kåken.
Trevlig helg
/Frog
avr7000 skrev:Kermit116 skrev:...
Sk-t oxå, fattas 7 papp! Får börja samla tomglas o sen smuggla in lådan i kåken.
Trevlig helg
/Frog
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/
RogerGustavsson skrev:Eversolo saknar väl delningsfilterdelen för de som kör delade system? Den har väl endast en analog stereoutgång? I så fall ersätter den inte inte en miniDSP FLEX rakt av.
RogerGustavsson skrev:Eversolo saknar väl delningsfilterdelen för de som kör delade system? Den har väl endast en analog stereoutgång? I så fall ersätter den inte inte en miniDSP FLEX rakt av.
eljulio skrev:Denna manick (https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/) har alltså allt man behöver för ekvalisering och stremaingfunktion i referensklass? Hmmm... man kanske skulle få bort en låda ur systemet. En låda ersätter två så att säga. I amirs test såg jag att balanserat föredrogs, eller läste jag fel? Min minidspFlex är jag väldigt nöjd med, men den skulle ju inte behövas om denna införskaffades.
RogerGustavsson skrev:Enligt manualen så kan man använda RCA och XLR samtidigt men jag utgår ifrån att det blir samma analoga signal. En möjlighet är kanske att använda en digital utgång till en extern DAC/DSP och slutsteg? Finns ju Hypex FusionAmp, miniDSP PWR och liknande "plate amps".
Ted_B skrev:Wiim ultra låter nästan för bra för att vara sann till det priset. Hoppas den blir riktigt lyckad, så hamnar det en här hemma också.
avr7000 skrev:Det kommer en billigare manick strax som heter Wiim Ultra som har allt du skulle behöva, DSP med parametrisk eq, delning till sub, streamer, HDMI Arc, t o m Riaa för MM o MC
avr7000 skrev:Ted_B skrev:Wiim ultra låter nästan för bra för att vara sann till det priset. Hoppas den blir riktigt lyckad, så hamnar det en här hemma också.
Ja att DAC och försteg skulle vara top notch håller jag för osannolikt men den kanske (hoppas hoppas) är bra som ren streamer med DSP etc. för det priset så skulle det vara mer än prisvärt bara där...
Tell skrev:Det är totalt ovärt att titta på prestandan i prylar utan man ska basera sina köp på features man behöver...
Bill50x skrev:Tell skrev:Det är totalt ovärt att titta på prestandan i prylar utan man ska basera sina köp på features man behöver...
Och hur det låter förstås. Någonstans blir signalen analog och den omvandlingen kan vara olika bra gjord. Att stirra sig blind på tekniska data räcker inte.
/ B
RogerGustavsson skrev:Känns som bra mätvärden triumferar men är det verkligen så när alla störningar ligger så långt nere under den nivå musiken brukar ligga på? Ser vi detta mer än hör? Nu är det förstås såväl streamingfunktionen som resten vi hör. Vilken skillnad är det mot att lyssna på fonogrammet som CD?
Tell skrev:avr7000 skrev:Ted_B skrev:Wiim ultra låter nästan för bra för att vara sann till det priset. Hoppas den blir riktigt lyckad, så hamnar det en här hemma också.
Ja att DAC och försteg skulle vara top notch håller jag för osannolikt men den kanske (hoppas hoppas) är bra som ren streamer med DSP etc. för det priset så skulle det vara mer än prisvärt bara där...
Definera "top notch"? Även om dom kanske inte har 120db SINAD så är ändå gott som alla DACs, försteg etc idag helt transparenta för mänskliga öron. Det är totalt ovärt att titta på prestandan i prylar utan man ska basera sina köp på features man behöver, alltså nåt som Wiim Ultra garanterat har ganska fullspäckat av. Skulle själv fundera på en sån om jag inte redan hade en Nvidia Shield och en MiniDSP 2x4HD med dess top notch prestanda.
hcl skrev:Tell skrev:avr7000 skrev:
Definera "top notch"? Även om dom kanske inte har 120db SINAD så är ändå gott som alla DACs, försteg etc idag helt transparenta för mänskliga öron. Det är totalt ovärt att titta på prestandan i prylar utan man ska basera sina köp på features man behöver, alltså nåt som Wiim Ultra garanterat har ganska fullspäckat av. Skulle själv fundera på en sån om jag inte redan hade en Nvidia Shield och en MiniDSP 2x4HD med dess top notch prestanda.
Så har det sagts om hifi-pryttlar så länge jag kan komma ihåg. Det var inte sant förr och är förmodligen inte sant idag heller. Att jag skriver förmodligen beror på att jag inte lyssnat på så mycket av det nyaste. Kan bara konstatera att nu som då är det bästa kolossalt mycket bättre än mycket av det som nu som då som påstås vara felfritt (transparent).
avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.
Nästa vecka skall vi testa o jämföra Eversolo DMP-A6, DMP-A6 med PD Creative LPS, DMP-A8 och WiiM Ultra.
avr7000 skrev:avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.
Nästa vecka skall vi testa o jämföra Eversolo DMP-A6, DMP-A6 med PD Creative LPS, DMP-A8 och WiiM Ultra.
Och Node130 med Fidelity Audio nätdel.....
sprudel skrev:avr7000 skrev:avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.
Det kommer att bli en lång övning.
sprudel skrev:avr7000 skrev:avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.
avr7000 skrev:sprudel skrev:avr7000 skrev:
Inte så lång och besvärlig som man skulle kunna tro.
Vi har några låtar/delar av låtar som är "besvärliga" som snabbt tar fram om det är skillnader om man spelar dem starkt.
Låtar med djupinformation i ljudbild, piano och starka kvinnoröster, textur i bas.
avr7000 skrev:Inte så lång och besvärlig som man skulle kunna tro.
Vi har några låtar/delar av låtar som är "besvärliga" som snabbt tar fram om det är skillnader om man spelar dem starkt.
Låtar med djupinformation i ljudbild, piano och starka kvinnoröster, textur i bas.
Ollo skrev:Bara så länge det inte är dövt.
sprudel skrev:avr7000 skrev:sprudel skrev:
Har du lust att dela?
avr7000 skrev:eljulio skrev:Denna manick (https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/) har alltså allt man behöver för ekvalisering och stremaingfunktion i referensklass? Hmmm... man kanske skulle få bort en låda ur systemet. En låda ersätter två så att säga. I amirs test såg jag att balanserat föredrogs, eller läste jag fel? Min minidspFlex är jag väldigt nöjd med, men den skulle ju inte behövas om denna införskaffades.
Beskriv kedjan du har idag...
Streamer, försteg, dsp, slutsteg, högtalare...
Det kommer en billigare manick strax som heter Wiim Ultra som har allt du skulle behöva, DSP med parametrisk eq, delning till sub, streamer, HDMI Arc, t o m Riaa för MM o MC
Den kostar bara 4700 kr men vem vet.... den kanske är tillräckligt bra.
Jag kommer att köpa en så fort den finns tillgänglig för att testa den mot Eversolo A6, A8 och "moddad" Bluesound Node130.
eljulio skrev:avr7000 skrev:eljulio skrev:Denna manick (https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rsteg-dac/) har alltså allt man behöver för ekvalisering och stremaingfunktion i referensklass? Hmmm... man kanske skulle få bort en låda ur systemet. En låda ersätter två så att säga. I amirs test såg jag att balanserat föredrogs, eller läste jag fel? Min minidspFlex är jag väldigt nöjd med, men den skulle ju inte behövas om denna införskaffades.
Beskriv kedjan du har idag...
Streamer, försteg, dsp, slutsteg, högtalare...
Det kommer en billigare manick strax som heter Wiim Ultra som har allt du skulle behöva, DSP med parametrisk eq, delning till sub, streamer, HDMI Arc, t o m Riaa för MM o MC
Den kostar bara 4700 kr men vem vet.... den kanske är tillräckligt bra.
Jag kommer att köpa en så fort den finns tillgänglig för att testa den mot Eversolo A6, A8 och "moddad" Bluesound Node130.
Kedjan är:
Ifi audio zen streamer som också kan ansluta hårddisk för musikuppspelning
Minidsp Flex som agerar försteg och DSP för samtliga källor, dvs, CD, vinyl och streaming.
Slutsteg: AUDIOPHONICS LPA-S500NC Power Amplifier Class D Stereo Ncore 2x500W 4 Ohm¨
Äggen och de två subbarna jag har ekvaliseras via Minidsp Flex och gör det bra.
Minidsp Flex som agerar försteg...
avr7000 skrev:sprudel skrev:avr7000 skrev:
Har du lust att dela?
Jag skickar ett PM
Beakungen skrev:Spännande!
Jag köpte också en Wiim Ultra då jag har en Wiim mini sen innan som jag varit supernöjd med.
Kör just nu Ultran istället för mitt kombinerade försteg/dac/delningsfilter jag har.
Tänkte det hade varit roligt och kunna ersätta allt det med Ultran! Dock behöver jag hembiopassthrough vilket såklart gör det svårare. Men får kanske be polaren bygga en sådan lösning till mig separat isf.
Hittills är jag iaf förvånad över hur bra den är! Märker dock skillnad i output mot mitt försteg. Men krävs mer utvärdering innan jag funderar på nästa steg
StefanL skrev:Hej Stefan,
Jag ser denna som en klar kandidat till en anläggning jag spånar på. Har kollat mest på A6 Master.
Tanken är att använda denna till både slutsteg och hörlurs-förstärkare, via analoga utgångar.
Tänkta kedjan är:
1:
CD->A6->RCA till hörlurs-förstärkare
2:
CD-A6->XLR till slutsteg
Vet du om det går att ställa in så alternativ 1 är pass-through och alternativ 2 är med förstegs-funktionen (volymkontroll)?
MAO, går det att ställa in RCA/XLR individuellt för pass-through?
David_A skrev:Jag har för mig att det snackats om individuell volym/källa på Ultran, men den funktionen kanske inte finns i nuvarande firmware. Då borde pass-through vara enkelt ordnat
Individuell eq/källa ska väl iallafall vara på plats. Det känns som en smart grej när man bara ska kolla på vanlig tv.
avr7000 skrev:StefanL skrev:Hej Stefan,
Jag ser denna som en klar kandidat till en anläggning jag spånar på. Har kollat mest på A6 Master.
Tanken är att använda denna till både slutsteg och hörlurs-förstärkare, via analoga utgångar.
Tänkta kedjan är:
1:
CD->A6->RCA till hörlurs-förstärkare
2:
CD-A6->XLR till slutsteg
Vet du om det går att ställa in så alternativ 1 är pass-through och alternativ 2 är med förstegs-funktionen (volymkontroll)?
MAO, går det att ställa in RCA/XLR individuellt för pass-through?
Nej tyvärr....
Du kan välja output, XLR eller RCA eller XLR+RCA...
De har dock en gemensam "setting" sida där du t ex väljer pass through volym och den sidan gäller för båda.
avr7000 skrev:Köpte idag hem en Wiim Ultra som skall utvärderas.
Diavolo skrev:Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?
Diavolo skrev:Så i denna diskussionen där specifikationer väger tungt, hur tror ni nya Bluesound Node kommer vara, med den DAC’en och inbyggd Dirac Live fullfrekvens? Alla som lyssnar på min anläggning (rum utan en massa akustikpaneler, kala väggar i trä ) så är den största förundringen / haksläppet när jag slagit på Dirac Live, medan ingen märkt när jag switchat DAC från Bluesound Node 130 (förra modellen) och Nuprime DAC-9, och de märker av / gillar frekvensförbättringen (Dirac Live). Men som sagt, det är Dirac Live’s rumskorrigering de blir paffa över. Tycker plötsligt att bandet/sångaren står i rummet, framför dem och att de hör bättre hur instrumenten är placerade på scenen, mm mm
Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?
pLudio skrev:Diavolo skrev:Men det sagt, vad tror ni om N132 som nya versionen heter?
Till skillnad från tidigare generationer så anger de THD+N 0,0007% för N132 vilket motsvarar en SINAD på 103 dB. SNR på 118 dB. Helt OK mätvärden, vi får väl se om de stämmer.
Tell skrev:
...
då var vi där igen....
Kermit116 skrev:Tell skrev:
...
då var vi där igen....
Se så, var rädd om blodtrycket!
Morello skrev:Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.
Morello skrev:Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.
Tell skrev:Morello skrev:Skall man kika på THD vid en enstaka frekvens, så bör man undersöka vid tex 20 kHz.
Lust att utveckla varför?
avr7000 skrev:Vi har testat de olika maskinerna mot varandra….
Som jag skrivit tidigare testar vi på stark volym med ”svår” musik.
Vissa av skillnaderna vi hör skulle förmodligen inte höras/vara tydlig om man sänker 15 dB.
Rangordningen är som följer:
1. Eversolo DMP-A6 med ny LPS nätdel från PD Creative. 13000 kr (10000+3000)
2. Eversolo DMP-A8 (original). 23000 kr
3. Eversolo DMP-A6 (original). 10000 kr
4. Wiim Ultra (ganska jämnt skägg mot 3’an.) 4700 kr
5. Bluesound Node 130 med ny nätdel från Fidelity Audio och Ifi Power Elite som matar denna. 12800 kr (7000+2000+3800)
Jag äger ju själv A8 och håller på att kolla om Fidelity Audio kan ordna fram en LPS till denna, annars kommer jag att köpa en A6 och PD creative nätdel till denna.
Wiim Ultra som jag också äger var en trevlig överraskning.
En vän fick låna Wiim.
Han kör idag Node med ny nätdel, DAC i Oppo BD105, Holographic Audio 25 försteg.
Detta sedan in i Purifi Eigentakt slutsteg och vidare till OA51.N med 51.N basstativ.
Han har nu sålt Node och HA25 och ersätter Node, DAC funktionen i Oppo och HA25 med Wiim (streamer DAC försteg) och det låter bättre….
Morello skrev:Det är inte självklart att apparaterna inte manipulerar datat. Ett mycket enklare och bättre test vore att spela upp ett antal olika test-filer och analysera datat som komer ut i den digitala domänen.
Morello skrev:Det är inte självklart att apparaterna inte manipulerar datat. Ett mycket enklare och bättre test vore att spela upp ett antal olika test-filer och analysera datat som komer ut i den digitala domänen.
Tell skrev:avr7000 skrev:Vi har testat de olika maskinerna mot varandra….
Vissa av skillnaderna vi hör skulle förmodligen inte höras/vara tydlig om man sänker 15 dB.
5. Bluesound Node 130 med ny nätdel från Fidelity Audio och Ifi Power Elite som matar denna. 12800 kr (7000+2000+3800)
Jag äger ju själv A8 och håller på att kolla om Fidelity Audio kan ordna fram en LPS till denna, annars kommer jag att köpa en A6 och PD creative nätdel till denna.
En vän fick låna Wiim.
Han kör idag Node med ny nätdel, DAC i Oppo BD105, Holographic Audio 25 försteg.
Detta sedan in i Purifi Eigentakt slutsteg och vidare till OA51.N med 51.N basstativ.
Han har nu sålt Node och HA25 och ersätter Node, DAC funktionen i Oppo och HA25 med Wiim (streamer DAC försteg) och det låter bättre….
Alltså olika streamers körda igenom en och samma DAC kommer låta EXAKT likadant, bitar är bitar så det finns ingen poäng med att sitta och jämföra dom sådär. Kolla istället på funktionalitet, pris och kanske utseende om ni väljer streamer, inte hur dom "låter".
avr7000 skrev:...
..."
Kermit116 skrev:avr7000 skrev:...
..."
Vad var församlingens omdöme om Wiim's app/användargränssnitt?
Jämför gärna m BluOs (eller Sonos S1 om Du haft den ngn gång).
avr7000 skrev:En vän fick låna Wiim.
avr7000 skrev:Vi har testat de olika maskinerna mot varandra….
En vän fick låna Wiim.
AlbertHall skrev:Ni som testar dessa strömmare?
Är det verkligen så att den nätdel som sitter orginal kan smutsa ned den digitala signalen som går till dacen?
ASR:s mätningar verkar ju peka mot fullgoda nätdelar.
En switchad nätdel behöver ju inte vara sämre än en linjär.
avr7000 skrev:Köpte även en Bluray brännare för att köra som CD Drive till A8.
[ Bild ]
https://www.dustin.se/product/5011215455/bw-16d1x-u
Funkar jättebra och den är helt "tyst" när den spinner CD skivor
Det är en fullstor optikenhet (typ för stationär dator) inkapslad i en låda.
avr7000 skrev:Stoppade in en 2 TB SSD disc i magen på A8.
Laddade den innan med 18000 Flac låtar.
I samling "återupptäckte" jag mina 80 st "Hifidelity" CD skivor.
Dessa är lite av en "skatt" med kul musik med genomgående god ljudkvalité och inte minst ett stort urval av "lättlyssnad" klassisk musik.
hifikg skrev:avr7000 skrev:Stoppade in en 2 TB SSD disc i magen på A8.
Laddade den innan med 18000 Flac låtar.
I samling "återupptäckte" jag mina 80 st "Hifidelity" CD skivor.
Dessa är lite av en "skatt" med kul musik med genomgående god ljudkvalité och inte minst ett stort urval av "lättlyssnad" klassisk musik.
Ofta när det dyker upp en, för mig, okänd artist så finns vederbörande representerad på en sån skiva. Guldgruva, åtminstone innan streaming gjorde allt lättåtkomligt.
hifikg skrev:avr7000 skrev:Köpte även en Bluray brännare för att köra som CD Drive till A8.
[ Bild ]
https://www.dustin.se/product/5011215455/bw-16d1x-u
Funkar jättebra och den är helt "tyst" när den spinner CD skivor
Det är en fullstor optikenhet (typ för stationär dator) inkapslad i en låda.
Snygg! En sån "behöver" nog jag också. Vad kostar blurayskivor idag? Minns min första CD-brännare, runt 50 lax o råkade man trampa för hårt i golvet så var en trehundrakronors CD obrukbar.
Kermit116 skrev:- streamer (det var väl detta med att den inte klarar SMB)
Kermit116 skrev:Alla Ni som köpt Wiim Ultra, vad tycker Ni?
- Grammofoningång (MM o MC)
- uppkoppling mot TV
- riktigt bra DAC (Avsevärt bättre än "medioker"!)
- DSP-funktion
- streamer (det var väl detta med att den inte klarar SMB)
Hur bra är den?
RogerGustavsson skrev:Kermit116 skrev:- streamer (det var väl detta med att den inte klarar SMB)
Vad är SMB för något?
avr7000 skrev:Nu kommer det en ny Eversolo som jag nog skall köpa och testa när den blir tillgänglig.
https://www.head-fi.org/threads/eversol ... RmPKaqvNOA
Stefan
Tell skrev:Vad är grejen med att köpa o testa mängder med streamers egentligen? Är det nån funktion du saknar som man måste betala x antal extra tusenlappar för eller gillar du bara att bränna pengar?
juanth skrev:Tell skrev:Vad är grejen med att köpa o testa mängder med streamers egentligen? Är det nån funktion du saknar som man måste betala x antal extra tusenlappar för eller gillar du bara att bränna pengar?
Vad är grejen med att ifrågasätta hur någon kultiverar sin hobby? Vi befinner oss på ett forum som handlar om det vi tycker bäst om att göra.
Nyfikenhet är ett bra sätt att hålla lågan och livet igång.
juanth skrev:Tell skrev:Vad är grejen med att köpa o testa mängder med streamers egentligen? Är det nån funktion du saknar som manmåste betala x antal extra tusenlappar för eller gillar du bara att bränna pengar?
Vad är grejen med att ifrågasätta hur någon kultiverar sin hobby? Vi befinner oss på ett forum som handlar om det vi tycker bäst om att göra.
sprudel skrev:juanth skrev:Tell skrev:Vad är grejen med att köpa o testa mängder med streamers egentligen? Är det nån funktion du saknar som manmåste betala x antal extra tusenlappar för eller gillar du bara att bränna pengar?
Det var väl ett bra svar
juanth skrev:Tell skrev:Vad är grejen med att köpa o testa mängder med streamers egentligen? Är det nån funktion du saknar som man måste betala x antal extra tusenlappar för eller gillar du bara att bränna pengar?
Imperial-Blomman skrev:De e som å köpa bil.
Vissa nöjjer sej m en enkel Volvo medans andra vill ha Ferrarri.
Åsså har vi Tesla som motsvarar en Klass d stärkare.
De e samma m dyra hifiprodukter.
Inget konstigt alls.
Imperial-Blomman skrev:De e som å köpa bil.
Vissa nöjjer sej m en enkel Volvo medans andra vill ha Ferrarri.
Åsså har vi Tesla som motsvarar en Klass d stärkare.
De e samma m dyra hifiprodukter.
Inget konstigt alls.
hifikg skrev:Vinner man egentligen något, ljudmässigt, på att övergå till en ren streamer?
pLudio skrev:hifikg skrev:Vinner man egentligen något, ljudmässigt, på att övergå till en ren streamer?
Nej, din Chord DAC har också galvaniskt isolerad USB enligt spec.
hifikg skrev:pLudio skrev:hifikg skrev:Vinner man egentligen något, ljudmässigt, på att övergå till en ren streamer?
Nej, din Chord DAC har också galvaniskt isolerad USB enligt spec.
Är det verkligen enda skillnaden? Polaren satsade på en Primare som snabbt byttes ut mot en Hifi-Rose, till stor förnöjelse. Själv hör jag mer skillnad med eller utan de små svarta lådorna i riggen. USB-kabeln går till MScaler o därifrån är det koax till en svart låda, optiskt till nästa och sen koax till Qutest o sen... ja, vad händer sen!? Det uppstår i varje fall välljud på en nivå som jag aldrig hört förr, men ändå räknar med att överträffa om en månad.
pLudio skrev:hifikg skrev:Är det verkligen enda skillnaden? Polaren satsade på en Primare som snabbt byttes ut mot en Hifi-Rose, till stor förnöjelse. Själv hör jag mer skillnad med eller utan de små svarta lådorna i riggen. USB-kabeln går till MScaler o därifrån är det koax till en svart låda, optiskt till nästa och sen koax till Qutest o sen... ja, vad händer sen!? Det uppstår i varje fall välljud på en nivå som jag aldrig hört förr, men ändå räknar med att överträffa om en månad.
Skillnaden? Det blir samma bitström till din M Scaler. Är du sugen på en streamer så kan den nya Bluesound NODE med Dirac Live (när uppdateringen väl kommer) vara något för att lyfta ljudet till nästa nivå.
RogerGustavsson skrev:Kommer vi få mätningar på streamers där man kan se om bitströmmen ändras på sin väg genom apparaten?
RogerGustavsson skrev:Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?
Det vet jag inte. En del musikströmmaren kan uppsampla själva och introducera olika mycket headroom för att inte klippa vid ljudbehandlingen (vilket ger olika starkt ljud ut i så fall).
pLudio skrev:hifikg skrev:pLudio skrev:Nej, din Chord DAC har också galvaniskt isolerad USB enligt spec.
Är det verkligen enda skillnaden? Polaren satsade på en Primare som snabbt byttes ut mot en Hifi-Rose, till stor förnöjelse. Själv hör jag mer skillnad med eller utan de små svarta lådorna i riggen. USB-kabeln går till MScaler o därifrån är det koax till en svart låda, optiskt till nästa och sen koax till Qutest o sen... ja, vad händer sen!? Det uppstår i varje fall välljud på en nivå som jag aldrig hört förr, men ändå räknar med att överträffa om en månad.
Skillnaden? Det blir samma bitström till din M Scaler. Är du sugen på en streamer så kan den nya Bluesound NODE med Dirac Live (när uppdateringen väl kommer) vara något för att lyfta ljudet till nästa nivå.
pLudio skrev:Samtidigt är svagheten för Bluesound N130 dess THD+N om -54,7 dB @ 10 kHz och inte PSU:n. Jag mäter gärna på den nyare modellen om någon i Stockholm skaffar den.
sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
pLudio skrev:sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
Elektriska störningar kan fortplanta sig över USB och koax men inte över Toslink. En del dyra musikströmmare har därför galvaniskt isolerade USB-portar (kanske även för koax). Tills vi mätt är det inbillade störningar.
pLudio skrev:sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
Elektriska störningar kan fortplanta sig över USB och koax men inte över Toslink. En del dyra musikströmmare har därför galvaniskt isolerade USB-portar (kanske även för koax). Tills vi mätt är det inbillade störningar.
Almen skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
Almen skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Om man konstaterar empiriskt att bitströmmen är densamma, alltså inte inte enbart går efter hur det borde fungera, så är det något annat som påverkar den ljudliga skillnaden.Kan smygströmmar ta sig vidare och påverka da-omvandlingen då?
Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
petersteindl skrev:Det syns i mätningen. Sedan lyssnar man och konstaterar att man hör det mätning visar, vilket det alltid gjort. Det är en metod som vissa använder.
RogerGustavsson skrev:Kommer vi få mätningar på streamers där man kan se om bitströmmen ändras på sin väg genom apparaten? Hur förklarar man egentligen skillnaderna som vissa säger sig uppleva med olika stremers även till samma DAC?
distad skrev:"Svarta lådor" Klar placebo sjuka.
petersteindl skrev:Ser att det finns något som heter Eversolo DMP-A6 Master Edition. Vet ni något om denna?
Vad ger DMP-A6 Master Edition extra i jämförelse med DMP-A6?
petersteindl skrev:Det är väl bara att koppla ihop apparater och lyssna. Vad är problemet?
hifikg skrev:petersteindl skrev:Ser att det finns något som heter Eversolo DMP-A6 Master Edition. Vet ni något om denna?
Vad ger DMP-A6 Master Edition extra i jämförelse med DMP-A6?
Master Edition har en bättre DAC, så för oss som redan är nöjda med vår DAC-rigg tillför den, såvitt jag förstår, ingenting.
Almen skrev:Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
Tell skrev:Almen skrev:Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga
När det gäller frekvensgångsavvikelser har jag blindtestat mig själv, och vill minnas att jag klarade nätt o jämt höra skillnad på 0.5dB, medans så gott som all elektronik idag håller sig under 0.1dB över det hörbara spektrumet, med undantag då för toppen för vissa DACar med (enligt mig) felaktiga filter eller sämre förstärkare med hög utgångsimpedans.
Mätningar som jitter behöver man knappt bry sig om alls att titta på, finns verkligen inte många apparater alls idag med hörbar sådant.
sprudel skrev:Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
Möjligen är det även öronen som stressas vid överdrivna ljudnivåer?
sprudel skrev:Tell skrev:Almen skrev:Bara nyfiken, hur vet man efter en mätning att det finns hörbara skillnader?
Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga
När det gäller frekvensgångsavvikelser har jag blindtestat mig själv, och vill minnas att jag klarade nätt o jämt höra skillnad på 0.5dB, medans så gott som all elektronik idag håller sig under 0.1dB över det hörbara spektrumet, med undantag då för toppen för vissa DACar med (enligt mig) felaktiga filter eller sämre förstärkare med hög utgångsimpedans.
Mätningar som jitter behöver man knappt bry sig om alls att titta på, finns verkligen inte många apparater alls idag med hörbar sådant.
Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
Detta speglar ju verkligheten bättre för hifi-nördar är när man testar en apparat i en mer perfekt kedja, för den finns inte.
Wiki skrev:Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.
Men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få ett billigt. Även placebomedicinens färg och form kan påverka hur effektivt den upplevs.
Wiki skrev:Behaviorism är en vetenskaplig psykologisk inriktning med fokus på beteende och inlärning.
Tell skrev:sprudel skrev:Tell skrev:Pja en THD på runt 0.1% eller 60dB brukar ses som ohörbart för dom allra flesta, med många som tål betydligt mer än så medans vissa som kanske behöver runt 0.01% eller 80dB för att inte höra den. När det gäller brus så är det väl lite mer "beror på", typ gain och högtalarkänslighet, men med tanke på att bakgrundsbrus i ett rum ligger på runt 30dB så jag kan tänka mig att en brusgolv i en apparat som ligger på -80dB kan vara väldigt svårt att höra över rummets brus, pja om man inte är en sadist som trycker örat mot högtalaren vill säga
Jag är nog mer inne på att det är olika typer av dist som ger utslag. Kombinationsdist, alltså dist i flera länkar i kedjan som ger sig tillkänna när man ”stressar” anläggningen på rejäla nivåer och som inte uppfattas med enbart en distlänk.
Detta speglar ju verkligheten bättre för hifi-nördar är när man testar en apparat i en mer perfekt kedja, för den finns inte.
Mja okej ska du kombinera disten från en DAC på -100dB och en förstärkare på ungefär lika mycket så hamnar du väl i runda slingor på sammanalgt -99dB dist, vilket fortfarande hamnar under brusgolvet i ditt rum om du pumpar upp volymen till 120dB (vilket är öronbedövande högt).
Du tror alltså inte att det här med placebo faktiskt kan vara anledningen till att folk tror sig höra skillnader mellan DACar och liknande? Är det någon här i tråden som inte tror att placebo kan påverka ljudupplevelser alls, speciellt på prylar som objektivt sett mäter en ganska bra bit under vad människor antagligen kan höra?
petersteindl skrev:Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).
Vad är egentligen definitionen på placebo?Wiki skrev:Placeboeffekt är en gynnsam effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer. Förväntan är den faktor som främst styr hur kraftfullt behandlingsresultatet av en placebobehandling är.
Men även betingning har påvisad effekt. Förväntan i sin tur kan stärkas av en rad faktorer, om patienten tror sig få ett dyrt läkemedel så blir i regel placeboeffekten starkare än om de tror sig få ett billigt. Även placebomedicinens färg och form kan påverka hur effektivt den upplevs.
Men, är det verkligen placeboeffekten som förekommer inom hifi? Är det så att om en hifi-människa vet vad den lyssnar på, så är det ett vetenskapligt faktum att vetskapen = effekt vid behandlingen av en persons åkomma eller sjukdom (att vara hifi-människa och veta vad man lyssnar på) som uppnås med en egentligen, för personen ovetande, fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin.
Vetskapen om hifiapparat skulle således vara = fysiologiskt verkningslös behandling eller medicin. Är det så?
Jag får inte ihop sambandet mellan placebo och att veta vilken apparat man lyssnar på.
Det nämns även ordet betingning d v s förväntan. Detta studeras inom behaviorism.Wiki skrev:Behaviorism är en vetenskaplig psykologisk inriktning med fokus på beteende och inlärning.
Det tillhör utvecklingsbiologi, där människan räknas som en djurart. Där ingår materialismen såsom en filosofisk riktning. Där betraktas medvetandet och psyket som elektrofysiologiska processer i alla djurs (inklusive människans) nervsystem. Det innefattar positivism och empirism d v s teorier inriktade på att allt vetande och all forskning ska ha bas i observationer och mätningar, och att de ska kunna kvantifieras.
Den högsta nivån är "scientifieringen" av hela samhället, både i näringslivet och i det offentliga. Målet är att skapa ett idealsamhälle, där Forskning & Utveckling är politiskt styrd av övermänniskor.
Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Übermänniskorna med övervakningsvetenskapen över påbeln vet hur varje hifi-apparat låter och om pöbeln tycker annorstädes, så har pöbeln fel och kan inte lyssna eller höra och bör således tystas.
Har jag uppfattat saken rätt då?
Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?
sprudel skrev:Jag ser din poäng, tvivelsutan, men att samla ihop alla typer av dist under samma begepp är lite onyanserat. Vi är olika känsliga för olika typer av störningar, sannolikt individbaserat därtill.
Vid 120 dB har nog dina öron redan börjat distordera och gått i försvarsmekanism.
I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Jag minns fortfarande med fasa de ljudande egenskaperna för Pioneers Legato Link som jag vill minnas rullar av med ca 3 dB redan vid 17 kHz, vilket även otränade lyssnare plockar varje gång i blindtest.
avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Tell skrev:I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Jag minns fortfarande med fasa de ljudande egenskaperna för Pioneers Legato Link som jag vill minnas rullar av med ca 3 dB redan vid 17 kHz, vilket även otränade lyssnare plockar varje gång i blindtest.
Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Så vad är det du förväntar dig för skillnader i dina tester?
petersteindl skrev:Tell skrev:I-or skrev:När det gäller reella hörbara skillnader mellan olika DAC:ar så bör man inte glömma de små skillnaderna i toppoktavens frekvensgång. Oftast handlar dessa skillnader bara om några tiondels dB, men med knasiga filter kan det handla om flera dB vid 20 kHz. Jag skulle dock inte klassificera dessa skillnader som annat än marginella i normala fall.
Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.avr7000 skrev:Alla tester jag gjort här när det gäller streamers är att köra dem som streamer in i en o samma DAC, Rotel Michi P5 försteg med sin DAC.
Normalt är samtliga förväntningar i samtliga tester = noll. Man jobbar med nollhypotesen. Exempelvis: Samtliga F/E-tester utgår från nollhypotesen d v s noll detekterbar skillnad. Det gäller alltid.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Ja det är ju det där filtret som kan diffa, men det är ju inte som att det är svårt för dom att bygga en DAC med vettigt filter som inte påverkar. Men vill man ha såna skillnader som vad ett jag påstår är ett felkonstruerat filter som påverkar i den hörbara delen av frekvensgången så kan man ju lika gärna använda sin DSP för att uppnå det.
Normalt är samtliga förväntningar i samtliga tester = noll. Man jobbar med nollhypotesen. Exempelvis: Samtliga F/E-tester utgår från nollhypotesen d v s noll detekterbar skillnad. Det gäller alltid.
Ja precis, för nu var det ju fortfarande det där som jag skrev till dig på förra sidan men som du ännu inte svarat på, nämligen det där med placebo, bias, förväntan osv. Ditt test med noll i förväntan måste göras helt blint, vilket jag inte alls uppfattat det som att avr7000 gör och därför finns det alltså en förväntan som gör testet så gott som värdelöst. Såvida det alltså inte är test av funktioner vilket har varit min fråga ett tag nu om det är nåt sånt som kanske diffar mellan prylarna som gör dom värda 30kkr mer än typ en Wiim Ultra?
Tell skrev:petersteindl skrev:Placebo? Jag ser det ofta nämnas i hifi-sammanhang och då främst av de som ser sig som ingenjörer eller andra überväsen som anser sig upphöjda över pöbeln (de svagsinta som inte förstår).
. . .
Det betyder att om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, så blir hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på.
Det är alltså vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så? Jag bara undrar, för att få ihop definitionen och är placebo rätt ordval?
Placebo, bias, förväntaseffekt, hör-i-syne, kalla det vad du vill, när folk får fysiska effekter eller psykiska upplevelser trots att dom inte fått något medicinsk eller fysisk som borde ge dig det du känner.
Utan när det istället är en snäll doktor eller smörig hififörsäljare som du ger mycket pengar till för att få nånting flashigt eftersom så många andra har sagt att "det där ska du ha!" som gör att du känner nåt som egentligen inte finns. Det blir alltså som att förpackningen och presentationen av den är viktigare än själva produkten.
Jag har sagt det förr att jag egentligen är okej med det för enskilda personen, jag menar mår man bra så mår man bra, utan det är istället att jag starkt ogillar när företag rentutav lurar till sig massvis med pengar av folk, bara bluff och båg rakt igenom, med människor som Paul McGowan i fronten av det som en übertrevlig men under ytan helt vidrig försäljare.
Sen kan jag också tycka att det är synd att folk lägger så otroligt mycket pengar på dessa placebopillar, speciellt när dom inte tar hand om det i ljudkedjan som faktiskt spelar roll. Då ser jag mycket hellre att dom pengarna används till nåt mycket vettigare, typ bättre behövande som folk som kanske har psykiska problem och inte kan få sig ett eget boende, insamlingar mot skogsskövlingen av svenska skogar, barnen i Afrika eller vadsomhelst som inte är luft.
Men du som ska varit i branschen hur länge som helst borde väl vara väl medveten om att fenomenet garanterat finns, och förhoppningsvis även upplevt detsamma? Det har iaf jag och det var väldigt lärorikt!
petersteindl skrev:Tror vi pratar om helt olika saker. Det jag diskuterar är följande.
Om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, blir då hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på?
Det skulle i så fall vara vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så?
I så fall behövs det ingen lyssning på musik eller ljud. Ljud och musikupplevelsen infinner sig ändå!
Det räcker med att veta vilken apparat som musiken skulle återges via, så får man den totala ljud och musikupplevelsen utan att ens lyssna, är det så?
petersteindl skrev:Vi har kanske måhända lite olika syn på saker och ting. Jag ser det som så att alla människor har fri vilja. Det betyder att de kan välja fritt. I och med det, så kan de utföra vad som helst, men i och med sin egen fria vilja så får var och en också ta sitt eget personligt ansvar för det som de väljer göra.
Sedan kan det finnas människor som anser sig vara domare, övervakare och straffexekutör över alla människor. De brukar ha åsikter över hur varje enskild människa på planeten skall göra i varje situation vid varje tillfälle för att de som domare skall godkänna de övriga människornas existens. Tja, shit happens.
Tell skrev:Ja vi har definitivt olika syn på det, jag tycker nämligen inte en människa ska få göra precis vad den vill eftersom jag tycker det finns gränser för hur mycket plats vi får ta, och det här med pengaslösande och skaffa sig massa lyx bara för det på nåt sätt känns bra är ett sätt att ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord, men det är en helt annan diskussion som iaf jag inte har lust med här.
Tell skrev:petersteindl skrev:Tror vi pratar om helt olika saker. Det jag diskuterar är följande.
Om man vet vilken hifi-apparat man lyssnar på, när man lyssnar på musik, blir då hörselupplevelsen av ljudet och musiken totalt annorlunda i förhållande till om man inte vet vilken hifi-apparat man lyssnar på?
Det skulle i så fall vara vetskapen om hifi-apparat som sätter ljudupplevelsen och inte ljudet i sig. Är det så?
I så fall behövs det ingen lyssning på musik eller ljud. Ljud och musikupplevelsen infinner sig ändå!
Det räcker med att veta vilken apparat som musiken skulle återges via, så får man den totala ljud och musikupplevelsen utan att ens lyssna, är det så?
Eh, ja det är det som är placebon, du kommer högst antagligen uppleva ljudet annorlunda om du vet att det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i din 3miljoner kronors diamantutsmyckade DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp.
Och självklart sätter själva ljudet också roll för ljudupplevelsen, den är ju den starkaste delen i biasen som sätter ditt nuvarande humör, men det är ju musikfilen/vinylen/bandet som kan servera just den musiken, medans om din DAC rent objektivt mäter bättre än vad våra sinnen klarar av att höra så kan man ju åtminstone utesluta att det är DACen som är skillnaden utan istället måste vara du som hör i syne.
distad skrev:Tell skrev:Ja vi har definitivt olika syn på det, jag tycker nämligen inte en människa ska få göra precis vad den vill eftersom jag tycker det finns gränser för hur mycket plats vi får ta, och det här med pengaslösande och skaffa sig massa lyx bara för det på nåt sätt känns bra är ett sätt att ta mycket plats på på våran egentligen ganska lilla jord, men det är en helt annan diskussion som iaf jag inte har lust med här.
Så du vill begränsa den enskildes val. Hmmm intressant. Vad är det trång, var får vi inte plats beroende på våra val ? Finns ju mycket där ute som är dyrt när det gäller allt ute i samhället. Eller är det bara ljudgrejer som inte får kosta ? Det här fenomenet påminner om mp:s miljöpolitik som är att spola ner skattepengar i toaletten.
petersteindl skrev:Tell skrev:Eh, ja det är det som är placebon, du kommer högst antagligen uppleva ljudet annorlunda om du vet att det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i din 3miljoner kronors diamantutsmyckade DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp.
Och självklart sätter själva ljudet också roll för ljudupplevelsen, den är ju den starkaste delen i biasen som sätter ditt nuvarande humör, men det är ju musikfilen/vinylen/bandet som kan servera just den musiken, medans om din DAC rent objektivt mäter bättre än vad våra sinnen klarar av att höra så kan man ju åtminstone utesluta att det är DACen som är skillnaden utan istället måste vara du som hör i syne.
Ok, det är således inte ljudet i sig vi hör. I princip kan samtliga forskningsarbeten gällande hörseln skrotas. Det som istället bör ha studerats gällande hörseln är om det är en guldplätterad kopparfri lazerkabel som går in i en 3miljoner kronors diamantutsmyckad DAC kontra en AliExpress-DAC för en hundralapp. Detta påverkar hörseln som sinne så pass mycket att det bestämmer vårt hörande och sätter vår hörselupplevelse.
Vad jag förstår så beskriver du i detalj din egen hörsel och hur den är funtad. Det betyder inte att andras hörsel fungerar som din.
Då jag läser böcker och artiklar gällande hur hörseln fungerar så står det inget om guldplätterade kopparfria lazerkablar och 3miljoner kronors diamantutsmyckade DACar då de exempelvis beskriver preceedence-effekten eller annat om hur hörseln fungerar. Preceedence är alltså avhängigt antalet diamanter?
Tell skrev:. . .
Altså försöker du bara spela dum eller vad är det? Om du nu varit i branschen så länge som du ska ha varit så förstår jag inte hur det här med placebo är en nyhet för dig, och ingenstans skriver jag att vi inte hör något ljud alls och att den faktiskt ljudprestandan inte påverkar upplevelsen.
petersteindl skrev:Tell skrev:. . .
Altså försöker du bara spela dum eller vad är det? Om du nu varit i branschen så länge som du ska ha varit så förstår jag inte hur det här med placebo är en nyhet för dig, och ingenstans skriver jag att vi inte hör något ljud alls och att den faktiskt ljudprestandan inte påverkar upplevelsen.
Jag läser det du skriver och drar konsekvensen av det du själv skriver. Det betyder i detta fall att du recenserar konsekvensen av det du själv skriver d v s ditt eget resonemang. Du ser dig själv och dina egna påståenden så som i en spegel och då ur en annan synvinkel än från dina egna ögon betraktat.
Människor har sin egen lilla värld och extrapolerar den till att gälla andra människor och spekulerar i hur de tror att andra fungerar då de värderar andra i deras upplevelser. Var och en har sin inre värld och sin egen värdeskala.
Sedan kan man respektera detta faktum eller fortsätta att döma och domdera.
Skall vetenskapliga tester genomföras, så finns det viss metodik man måste följa.
För andra ändamål, då personlig upplevelse av yttre omvärld ingår, så är det bara att sätta igång sitt eget perceptionssystem och låta det dominera.
Man kan prata om differentiella upplevelser eller om absoluta upplevelser. Skulle man applicera dessa placeboresonemang på sitt leverne så kan man i så fall inte lita på sina sinnen, exempelvis sitt eget smaksinne utan man måste i så fall äta all mat helt i blindo där man inte har en aning om vad man äter vid varje frukost, lunch och middag. Annars så vet man ju inte hur det smakar.
Kommer all mat smaka olika då man äter i blindo kontra om man vet vad man äter? Är det köttbullar eller fisk eller entrecote eller falukorv?
Är det så att det sanna levernet uppstår då allt i varje tidsögonblick sker i blindo och helst slumpmässigt och där man aldrig får reda på vad man gjort. D v s det egna tankesystemet kopplas bort och den subjektiva värdeskalan suddas ut och varje människa blir ett objektivt mätinstrument där varje mätresultat enbart gäller i momentant ögonblick. Annars gäller ju inte det som de andra säger och tycker. Igår åt jag jättegoda köttbullar. Hur vet du det? Gjorde du blindtest? Visste du om att det var köttbullar som du åt? I så fall gäller inte din utsaga!
Var och en väljer över sitt eget liv och leverne. Men en fråga är om ett liv och leverne i blindo är det sanna livet?
Det får var och en bedöma själv.
Skulle jag redogöra och beskriva för normala människor hur en hifimänniskas liv och leverne ser ut så skulle normala människor lägga benen på ryggen och undvika hifimänniskor så mycket det bara går. Jag håller med. Då hifilivet kopplas på så dör människorna i sina egna regelsystem. Välkommen till hifiträsket! Mohahahaha!
avr7000 skrev:Den kommer nog att kosta typ 43000 Kr....
Denna bild var intressant!
[ Bild ]
Jag får kolla med min lokala langare om man får öppet köp så man kan testa att den verkligen låter bättre som streamer jämfört med DMP-A6 men LPS.
petersteindl skrev:Borde inte den övre streckade linjen på vänster sida gå ner till punkten efter ADC? Eller? Vad står R-2R för? Är inte det motståndsstege som ingår i DAC?
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Borde inte den övre streckade linjen på vänster sida gå ner till punkten efter ADC? Eller? Vad står R-2R för? Är inte det motståndsstege som ingår i DAC?
Jag antar att "kör man bypass" så vill man att analoga källor bara går via volymkontroll och ut till utgång.... inte in i AD omvandlaren.
Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
Blockschemat ritade jag på fyllan.....
Nejdå jag hittade det på någon sida och det behöver ju inte alls vara korrekt.
47999 skall den kosta och komma i december...
hifikg skrev:avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
Inget test alltså, eller kommer det nya budgetpengar i december?
avr7000 skrev:Harryup skrev:Man nämner delay för subwooferna som möjligt så jag tror att blockschemat skulle kunna förbättras en del.
pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
avr7000 skrev:pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
Fina mätningar och fina resultat.
Om jag förstår det rätt handlar det mesta om DAC och förstegsdel?
Inte streamerfunktionen.
DAC och försteg har den bättre LPS nätdelen och streamer har SMPS.
Jag kör bara streamer och sålde min A8 då LPS moddad A6 lät bättre som streamer.
Till A8 har det nu kommit ut en eftermarknads nätdel med 2 X LPS.
Den A10 jag har beställt har två st seriösa LPS, en för Streamer/digitaldel och en för DAC/försteg.
Stefan
Tell skrev:avr7000 skrev:pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
Inte streamerfunktionen.
Jag kör bara streamer och sålde min A8 då LPS moddad A6 lät bättre som streamer.
Den A10 jag har beställt har två st seriösa LPS, en för Streamer/digitaldel och en för DAC/försteg.
Stefan
Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.
avr7000 skrev:pLudio skrev:Fler mätningar på Eversolo DMP-A8; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=349
Inte streamerfunktionen.
juanth skrev:Tell skrev:avr7000 skrev:
Inte streamerfunktionen.
Stefan
Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.
Tänk ett steg till…vad finns det mer som kan påverka? Ledtråd finns i vad Stefan skrev.
Tell skrev:juanth skrev:Tell skrev:Anledningen till att det är DAC som det är mätt på är för att själva streamer-delen har noll påverkan på ljudkvaliten, det är ju trots allt bara ettor och nollor som hanteras och är ingen DSP inblandad så finns det inget som kan göra att olika streamers låter annorlunda.
Tänk ett steg till…vad finns det mer som kan påverka? Ledtråd finns i vad Stefan skrev.
Nej berätta, jag ser ingen ledtråd.
juanth skrev:Tell skrev:juanth skrev:
Nätdelar och strömförsörjning.
sprudel skrev:Hur tolkar man det här? ”has been expertly tuned”
Bill50x skrev:Tänk er en kombinerd försteg/streamer/dac med HDMI-ingång stående under tv'n (eller dold i skåpet under) och drivandes ett par aktiva högtalare - smutt eller hur?
sprudel skrev:Hur tolkar man det här? ”has been expertly tuned”
dewpo skrev:Om hörbarhets tröskeln på elektronik ligger någon stans runt SINAD på 85dB (om elektroniken beter sig bra även vid högre frekvenser...)
Varför ska man då jaga elektronik med SINAD på 120dB istället för att köpa något som är robust och reparerbart?
Bill50x skrev:Om nu streamern inte kan påverka ljudet (bara ettor och nollor - har vi hört det förut?) varför då inte välja den kombon av streamer/dac som låter/mäter bäst? Då slipper man ju en låda och extra kablar i sin setup. Tänker man lite längre väljer man då en streamer/dac med inbyggt försteg så sparar man in på ytterligare en låda och kablage. Man minskar alltså på antalet kontaktytor och minskar antalet felkällor. För att inte tala om antalet fjärrkontroller
Tänk er en kombinerd försteg/streamer/dac med HDMI-ingång stående under tv'n (eller dold i skåpet under) och drivandes ett par aktiva högtalare - smutt eller hur?
Jag menar, om man inte bryr sig om hur det låter utan bara hur det mäter/kostar - varför inte göra det snyggt och praktiskt?
/ B
Tell skrev:juanth skrev:Tell skrev:Nej berätta, jag ser ingen ledtråd.
Ja det ska mycket till för att en nätdel ska påverka ljudkvaliten på nåt sätt, dessutom så är det ju det där med att om en etta eller nolla blir fel så får du inte småfel som "torrare bas" eller "rundare stereobild" utan tydliga poppar och klickar.
Ja det ska mycket till för att en nätdel ska påverka ljudkvaliten på nåt sätt, dessutom så är det ju det där med att om en etta eller nolla blir fel så får du inte småfel som "torrare bas" eller "rundare stereobild" utan tydliga poppar och klickar.
Hur vet du det? Att det ska mycket till. Har du undersökt något?
Jag tror att strömförsörjning är det sista som skiljer en 3000:- Dac mot en för 30kkr eller 300kkr. Det sista lilla som kan göra skillnad och vill man som sälja både de för 3000:- & 30kkr eller mer så är det funktioner och/eller strömförsörjning som återstår för att tydligt och ärligt kunna påvisa skillnad och därmed kunna berättiga ett högre pris.
eljulio skrev:Jag ser att debatten fortsatt pågår.
Det är fullt möjligt att det går att få bättre ljudande streamers än min rekommendation nedan. Jag har ingen aning. Men jag vill bara skicka med Wiim Ultra som jag har haft nu ett par månader och är vansinnigt nöjd med. Den är otroligt driftsäker, späckat med funktioner och jag kan också spela upp ljud från USB-hårddisk, vilket var skälet till att jag valde just denna modell från Wiim. Jag hör ingen skillnad på att spela upp CD-skivor och stremern och jag tror inte heller det finns någon skillnad. Stark rekommendation från min sida om man vill ha en streamer som bara funkar.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... mHEALw_wcB
eljulio skrev:Jag ser att debatten fortsatt pågår.
Det är fullt möjligt att det går att få bättre ljudande streamers än min rekommendation nedan. Jag har ingen aning. Men jag vill bara skicka med Wiim Ultra som jag har haft nu ett par månader och är vansinnigt nöjd med. Den är otroligt driftsäker, späckat med funktioner och jag kan också spela upp ljud från USB-hårddisk, vilket var skälet till att jag valde just denna modell från Wiim. Jag hör ingen skillnad på att spela upp CD-skivor och stremern och jag tror inte heller det finns någon skillnad. Stark rekommendation från min sida om man vill ha en streamer som bara funkar.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... mHEALw_wcB
eljulio skrev:Låga förväntningar eller faktiskt bra? Jag har själv inte använt den.
Hur eller hur. Nöjd i övrigt med Wiim:en? Har själv fortsatt inget att klaga på. Bästa inköpet på länge för min del.
Hjalmar_Branting skrev:eljulio skrev:Låga förväntningar eller faktiskt bra? Jag har själv inte använt den.
Hur eller hur. Nöjd i övrigt med Wiim:en? Har själv fortsatt inget att klaga på. Bästa inköpet på länge för min del.
Jag gick in med låga förväntningar angående grammofoningången, resten av apparaten tvivlade jag inte på.
Mitt tips är att du testar själv, tänk på att du har både eq och peq för varje ingång, tror det var 10 presets för varje ingång också.
Det möjliggör smak/tycke justering för olika inspelningar.
Jag är mer än nöjd, inväntar lite nytt kablage från Nordost som piffar till det lite.
Hjalmar_Branting skrev:eljulio skrev:Låga förväntningar eller faktiskt bra? Jag har själv inte använt den.
Jag gick in med låga förväntningar angående grammofoningången, resten av apparaten tvivlade jag inte på.
Mitt tips är att du testar själv, tänk på att du har både eq och peq för varje ingång, tror det var 10 presets för varje ingång också.
Det möjliggör smak/tycke justering för olika inspelningar.
Jag är mer än nöjd, inväntar lite nytt kablage från Nordost som piffar till det lite.
Morello skrev:Sterephile testar en strömmare från Cambridge i senaste numret. Kikade som hastigast på mätdata och det såg riktigt fint ut. Prislapp om cirka 20 brakare.
eljulio skrev:Morello skrev:Sterephile testar en strömmare från Cambridge i senaste numret. Kikade som hastigast på mätdata och det såg riktigt fint ut. Prislapp om cirka 20 brakare.
Vilken modell?
Nattlorden skrev:Vad som helst som kan skicka ut en korrekt dataström + en bra dac tycker jag borde vara en kandidat.
( Kör Sonos till en Benchmark DAC själv )
Nattlorden skrev:Vad som helst som kan skicka ut en korrekt dataström + en bra dac tycker jag borde vara en kandidat.
( Kör Sonos till en Benchmark DAC själv )
eljulio skrev:Morello skrev:Sterephile testar en strömmare från Cambridge i senaste numret. Kikade som hastigast på mätdata och det såg riktigt fint ut. Prislapp om cirka 20 brakare.
Vilken modell?
Morello skrev:Nu blev jag helt osugen på ifrågavarande apparat.
jonasz skrev:I dagsläget bättre än USA-tillverkat?
Bill50x skrev:jonasz skrev:I dagsläget bättre än USA-tillverkat?
Sedan min tillkomst till jordelivet i början av 50-talet så har det mesta blivit allt bättre. mer handelsutbyte, fler länder med demokratiskt styrelseskick etc. Peaken nåddes i och med järnridåns fall och slutet på det kalla kriget. I en förenklad kortfattad historiebeskrivning. Under följande decennium så utvecklingen lovande ut men därefter började det återigen gå utför. Återigen förenklat: med Putins tid vid makten och nu Trump som välter allt överända. Jag trodde att jag skulle slippa se eländet under min livstid, men tydligen kan en positiv generation inte ens hålla i sig i en generation
Igår sade jag och sambon upp vårt Netflix-abonnemang. Vi har slutat köpa vin/öl/etc från US. Och nu måste vi hitta alternativ till Whatsapp och FB... För att inte tala om mobiltelefoner - vafan har man att välja på?
/ B
PS Förlåt OT.
RogerGustavsson skrev:Kanske svårt att hitta tillverkare som inte håller till i Kina eller andra diktaturer?
Daad skrev:RogerGustavsson skrev:Kanske svårt att hitta tillverkare som inte håller till i Kina eller andra diktaturer?
Volumio har tillverkning i Italien och inte att förglömma ett eget operativsystem. Se: https://shop.volumio.com/
RogerGustavsson skrev:Daad skrev:RogerGustavsson skrev:Kanske svårt att hitta tillverkare som inte håller till i Kina eller andra diktaturer?
Volumio har tillverkning i Italien och inte att förglömma ett eget operativsystem. Se: https://shop.volumio.com/
Bra, verkar vettigt prissatta.
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 7 gäster