Förstärkare? Lyssningsintryck på Nad S300, någon?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Förstärkare? Lyssningsintryck på Nad S300, någon?

Inläggav rhenrics » 2005-10-22 18:14

Undrar om ni vill hjälpa mig med att hitta en ny bra förstärkare? Jag har tröttnat på min Amplifix, den är skrikig. Jag vill ha något annat. Det ska vara något med mycket effekt, typ 200 W i 8 ohm eller mer, och stor strömförsörjning och strömstark >100 ampere, låg distorsion <0.01, neutralt enligt Öhmans rekommendation. Nej jag skämtar inte, jag tror Öhman har rätt när det gäller neutralitet och transparens osv. Vad finns det för integrerade förstärkare som uppfyller detta? Ge förslag! :D
Senast redigerad av rhenrics 2005-11-12 15:35, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-22 19:00

Sida 1
Sida 2
till exempel

Begränsningen är att det skall vara integrerade.
Hur är de nya kinesiska, Korsun och Zell?
De har attraktiva priser. Och det finns ingen anledning varför kinesiska ingenjörer ska vara sämre än andra, snarare tvärtom, de har ju i så många år varit tvungna att diy-a fram sina apparater.

Korta, trevliga länkar...
/Mvh antisidoscrollningsmaffians hantlangare Tank
Senast redigerad av dimitri 2005-10-22 19:03, redigerad totalt 1 gång.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-10-22 19:00

Ja just det, integrerade var det ju. Skulle ju just rekomendera ett Rotel RB-1080 men det är ju somsagt inte vad du efterfrågar.

Varför inte ett RB-1080(finns ett ute nu för 8.5k) och ett trevligt försteg till? Vet inte hur bra Emblas grejer är men coola är dom iaf :)

Men du kanske vill slippa ha för många prylar hemma?

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Morello

Re: Förstärkare?

Inläggav Morello » 2005-10-22 20:48

rhenrics skrev:Undrar om ni vill hjälpa mig med att hitta en ny bra förstärkare? Jag har tröttnat på min Amplifix, den är skrikig. Jag vill ha något annat. Det ska vara något med mycket effekt, typ 200 W i 8 ohm eller mer, och stor strömförsörjning och strömstark >100 ampere, låg distorsion <0.01, neutralt enligt Öhmans rekommendation. Nej jag skämtar inte, jag tror Öhman har rätt när det gäller neutralitet och transparens osv. Vad finns det för integrerade förstärkare som uppfyller detta? Ge förslag! :D

200 W RMS i 8 ohm motsvarar 56 volt peak. Men 4 ohms last drar högtalaren maximalt 56/4=14.1 A peak. >100 A verkar lite onödigt :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-24 05:55

rhenrics:

AVI laboratory series har fått glödande recensioner i princip överallt:
http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html

Specar finns på sidan.

Bara två dilemman: den är något mindre bred än apparatnormen.
Den finns endast i svart.
Sen såg jag inte efter om den har fjärr eller inte :oops:.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-24 16:34

+100A? Ska du svetsa med förstärkaren?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-24 18:27

Han kanske har läst h/k:s reklamblad? Där speccas det A som ingen annanstans, men det är ju som bekant inga "riktiga" A utan strömstyrkans motsvarighet till PMPO :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-24 22:51

pingvinlakrits skrev:rhenrics:

AVI laboratory series har fått glödande recensioner i princip överallt:
http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html

Specar finns på sidan.

Bara två dilemman: den är något mindre bred än apparatnormen.
Den finns endast i svart.
Sen såg jag inte efter om den har fjärr eller inte :oops:.

Den ser inte så tokig ut faktiskt, fast den var lite klenare i tvåkanalsdrift jämfört med enkanals. Ska titta lite närmre på den. :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-24 23:02

xeizo skrev:Han kanske har läst h/k:s reklamblad? Där speccas det A som ingen annanstans, men det är ju som bekant inga "riktiga" A utan strömstyrkans motsvarighet till PMPO :wink:

He he...ja inte så långt från sanningen faktiskt. Men visst är det väl så att de flesta tyngre märkena gärna tar med strömstyrka i sina specer och att de ofta ligger där kring 70, 80 osv A? Att jag drog till med 100 A var nog som du mycket riktigt påpekade en konsekvens av H/K som brukar skriva uppåt 200 A i sina specer.

Det är väl bra med hög strömstyrka vid lågimpedanslaster? Man kan väl aldrig veta exakt hur ens högtalare beter sig under alla förhållanden, ibland kanske de går ner till 1 ohm? I vilket fall som helst så gillar jag överspecade (i betydelsen överdesignade=breeeeda marginaler) produkter. 8)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 15:30

McIntosh 6500 såklart! 8)

* 200 watts per channel x 2 (4 ohms)

* 6 inputs including Phono

* Exclusive McIntosh tone controls

* Switching for two pairs of speakers

* Headphone jack

http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/...

Bild

Här med! /Tank
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 15:32

Snygga mätare ...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 15:40

neutralt enligt Öhmans rekommendation

Ojdå, missade detta. Glöm macken... Du har ju givit svaret själv: NAD 208 eller Rotel 1090.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 15:52

Ranefjord skrev:
neutralt enligt Öhmans rekommendation

Ojdå, missade detta. Glöm macken... Du har ju givit svaret själv: NAD 208 eller Rotel 1090.

Rhenrics efterfrågade rekommendation på integrerad förstärkare. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 16:01

En sådan har man inte hittat, vad jag vet.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 16:36

Och LTS har ju testat jättemånga McIntosh?

Och det finns givetvis ingenting ingenting utanför rekommenderat listan som kan låta ofärgat?

Den omhuldade Samsung DVD:n som exempel har jag sett fått mycket mediokra lyssningsresultat i andra tester, bara att kolla smartson.se ...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-25 16:43

Och LTS har ju testat jättemånga McIntosh?

Och det finns givetvis ingenting ingenting utanför rekommenderat listan som kan låta ofärgat?

Precis det jag menar. McIntoshen går bort. Den kan inte garanteras vara ofärgad enligt Öhman och co. Den är inte testad.

--> De produkter som inte f/e-testats, kan därför inte rekommenderas. Nej, mätningar som gjorts i pressen och av konstruktören räcker inte.

Som jag ser det, finns det bara två alternativ och en integrerad förstärkare kan förnärvarande glömmas.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 17:00

Kunde inte Rhenrics ha undersökt saken närmare innan han frågade så dumt?

Då får han väl köpa en Denon-receiver istället, den är integrerad och en sån har Öhman hemma så då lär det väl duga :roll:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-25 17:31

Jag tolkade rhenrics spec som "neutral i karakteristiken (enligt IÖ)" = "allmänt neutral" och inte = "måste vara F/E-testad utan hörbara fel".

Alltså mera vad den inte skall ha, typ "ett varmt, fylligt, musikaliskt sound som ändå låter cymbalerna ringa med ett oöverträffat skimmer, samt en rytmkänsla utöver det vanliga (finns enbart i svart)". Men jag kan ha fel...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 17:48

Den här tror jag är bra:

http://www.hifiklubben.com/se/produkter...

tycker man det är dyrt verkar NAD C372 vara rätt kraftfull för pengarna.

Men jag tror man får mest för pengarna om man köper ett begagnat slutsteg samt lämpligt försteg(typ Embla).

Dumdidum tradalilalala /Tank

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:01

Almen skrev:Jag tolkade rhenrics spec som "neutral i karakteristiken (enligt IÖ)" = "allmänt neutral" och inte = "måste vara F/E-testad utan hörbara fel".

Alltså mera vad den inte skall ha, typ "ett varmt, fylligt, musikaliskt sound som ändå låter cymbalerna ringa med ett oöverträffat skimmer, samt en rytmkänsla utöver det vanliga (finns enbart i svart)". Men jag kan ha fel...

Nej du har rätt! 8)

Jag menade att den där listan IÖ presenterade förut, med bland annat <0.01% dist, störavstånd på 110 dB etc nog inte är så tokig ändå. Och om apparaten sedan F/E-lyssnats eller ej spelar ingen som helst roll. Jag vill helt enkelt ha en apparat som mäter som ett laboratorieinstrument :wink: Självklart ska jag lyssna på den först så att jag tycker den låter bra.

På åtminstone en punkt tar jag mig dock friheten att avvika från IÖ:s rekommendation och det är att jag vill att förstärkaren även ska klara låga impedanser, dvs lägre än 4 ohm.

Och sedan beträffande åtminstone Rotel RB1090/1080 så verkar det vara lite si och så med hur de mäter enligt Stereophile. Dessutom är de visst tillverkade i Kina och sånt går fetbort :P Samt att det var en integrerade jag var ute efter också.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:08

Just nu tycker jag Pingvinlakrits förslag (AVI Lab Series) verkar mest intressant. Thule känns lite osäkert, har hört att det är lite si och så med kvalitén på deras prylar. Ingen som har några andra förslag? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 18:27

Här är en av dom mer brutala integrerade jag sett 150W Class A med Sanken-trissor, RIAA-steg, rörförsteg och budgetpris också, bara 3000$!

http://www.positive-feedback.com/Issue15/dkvs1.htm

Made in U.S.A

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 18:38

xeizo skrev:Här är en av dom mer brutala integrerade jag sett 150W Class A med Sanken-trissor, RIAA-steg, rörförsteg och budgetpris också, bara 3000$!

http://www.positive-feedback.com/Issue15/dkvs1.htm

Made in U.S.A

Hmmm...fast den verkar inte mäta något vidare. Dist <0.1%, S/N>90 dB...det duger inte :P

Förresten inga rör vill jag ha heller, inte ens hybrider. Vill ha en underhållsfri apparat som kan stå på utan att jag behöver bekymra mig för livslängd på rör o dyl. Om jag får fortsätta att önska så får den gärna vara dualmonokonstruerad också och bra kanalseparation (>100 dB) 8)

Är jag kinkig nu? :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 18:43

rhenrics skrev:Just nu tycker jag Pingvinlakrits förslag (AVI Lab Series) verkar mest intressant. Thule känns lite osäkert, har hört att det är lite si och så med kvalitén på deras prylar. Ingen som har några andra förslag? :D

AVI verkar seriösa. Jag gillar deras inställning till humbug och audiokablar. 8) Skulle vara mycket intressant att syna en produkt från nämda firma.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 18:44

Ja, för rör mäter inte bättre än vad du angav, och ändå föredrar dom som är riktigt erfarna rör!

Och så kan man ju hålla på och byta dom mot bättre/annorlunda vilket är cool, tweakande är cool, och det var ju bara två rör så det är ett överkomligt ingrepp.

Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

Läste du inte vad han skrev? Det var den tystaste förstärkare han någonsin hört oavsett prisklass. Punkt. Då lyssnar han från ingång till utgång, han kunde inte höra ett endaste litet brum fast han la örat mot högtalarna.

Mäta och lyssna är som bekant inte riktigt samma sak när det kommer till kritan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-25 18:52

xeizo skrev:Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

.

Det är högst ovanligt att slutsteg, rör som trissa, har så låg distorsion i hela registret vid lite pådrag. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 19:08

xeizo skrev:Ja, för rör mäter inte bättre än vad du angav, och ändå föredrar dom som är riktigt erfarna rör!

Och så kan man ju hålla på och byta dom mot bättre/annorlunda vilket är cool, tweakande är cool, och det var ju bara två rör så det är ett överkomligt ingrepp.

Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.

Läste du inte vad han skrev? Det var den tystaste förstärkare han någonsin hört oavsett prisklass. Punkt. Då lyssnar han från ingång till utgång, han kunde inte höra ett endaste litet brum fast han la örat mot högtalarna.

Mäta och lyssna är som bekant inte riktigt samma sak när det kommer till kritan.

Jo fast jag har läst alldeles för många lyriska recensioner och sedan själv testat apparaterna i fråga och kommit till helt andra slutsatser, så sådant vågar jag inte lita på. Ta t ex Musical Fidelitys Trivista förstärkare. Den har rör i försteget, och uppges i specen ha ett störavstånd på >100 dB. I alla de lyriska recensioner jag läst om den har man dock på något sätt lyckats undgå att konstatera att den förbannade %#¤% sk-tförstärkaren brusar så att det hörs ända till fåtöljen 4 meter bort. Och mina högtalare är inte speciellt känsliga (ca 89 db/W). Likadant med en Thule för- och slutstegs kombination som påstods vara knäpptyst med örat mot elementen, men där slutstegets egenbrus lät som värsta Niagarafallet, minst!!! 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-25 19:15

Ja, det var ju skräckhistorier 8O

Jag instämmer i att man inte bör köpa något så dyrbart som high-end hifi utan att provlyssna själv.

Nu vet jag inte om urvalet är så stort i Sverige på riktig high-end, och framför allt inte i närheten mellan ställena.

Om jag skulle köpa något såpas dyrbart som en integrerad förstärkare för 20.000Kr+ som jag räkna med att använda någon längre tid så vete tusan om jag inte skulle ta en vecka ledigt, ta med mig mina favoritskivor och resa till en större hifi-stad ex London och terrorisera sönder butikerna där under denna veckan
:twisted:

Förhoppningsvis vet jag efter det vilken förstärkare jag vill skall driva mina högtalare :?: :?: :?:
(tyvärr är det svårt att praktiskt lösa hemlåning från London, det blir åtminstone dyrt att skicka 40Kg pjäser fram och tillbaka)

edit. och så kan det bli det bästa bildreportaget någonsin på faktiskt 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-25 19:18

Morello skrev:AVI verkar seriösa. Jag gillar deras inställning till humbug och audiokablar. 8) Skulle vara mycket intressant att syna en produkt från nämda firma.

Det som förbryllar mig mest är den låga vikten på knappt 13 kg, i kombination med uppgiven maxeffekt på 1000 W. Då måste det väl nästan vara någon slags switchad nätdel i den? En 1 kVA trafo brukar väga mer.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-25 21:34

Kanske Cayin:
http://www.interceptor.dk/images/Cayin/252-4-725.jpg

Specar:
Tekniske specifikationer
Frekvensområde: 5-50000 Hz. +/-0,5 dB
Udgangseffekt 8/4 Ohm: 2x150/2x270 Watt
Signal støjforhold: 98 dB
Strømforsyning: 750VA
Kapacitet: 30000 uf
Forvrængning: 0,05% THD
Indgange: 5 stk. Linie
Mål BxHxD: 440x140x350 mm
Vægt: 15,5 Kg

:oops: Just ja, ingen Kinahifi för dig...
Inaktiv

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-25 22:51

rhenrics: 208 väger inte mycket mer :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-10-26 01:37

dawen skrev:rhenrics: 208 väger inte mycket mer :wink:

Exakt, och med ett simpelt försteg så är det ett intressant alternativ skulle jag tycka - så frågan kanske skall ställas som såhär: Varför en integrerad ? varför den "begränsningen" ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-10-26 09:53

--- Företagarhatten på---

Rhenrics, du skulle kunna prova Norma IPA-100R. Den ger visserligen bara 100 watt per kanal i 8 ohm, men har i övrigt utmärkta prestanda. (dock ej F/E-lyssnad :wink: ) Demoexet står hos Ljudmakarn. Norma gör produkter med mycket hög ambitionsnivå.

http://www.normaudio.com/ipa-r.htm

Bildlänk!

Norma är tyvärr inte så bra på engelska, de är ju italienare med rötterna kring Cremona om jag inte minns fel. Men produkterna är det svårt att hitta något direkt att klaga på.

--- Företagarhatten av---

Annars är mitt tips en Rotel RB-1080 med ett vettigt försteg ett helgjutet alternativ.

Eller varför inte en Spectral? Väldigt esoteriskt. (finns tyvärr inte integrerade stärkare)

Eller Mark Levinsson hade/har väl en rätt så saftig integrerad?

Lägg gärna in en bild som är max 800 bred om du inte vill bli tvångsbildlänkad.

/Mvh från antisidoscrollningsmaffians hantlangare Tank
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-26 09:54

Bamsefar skrev:Exakt, och med ett simpelt försteg så är det ett intressant alternativ skulle jag tycka - så frågan kanske skall ställas som såhär: Varför en integrerad ? varför den "begränsningen" ???

Det finns många anledningar men den främsta i detta sammanhang, är nog att jag helt enkelt ville undvika förutsägbara svar av just typen Nad 208, Rotel 1090 etc. Men se det lyckades tydligen inte ändå... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-26 10:05

Johan_Lindroos skrev:--- Företagarhatten på---

Rhenrics, du skulle kunna prova Norma IPA-100R. Den ger visserligen bara 100 watt per kanal i 8 ohm, men har i övrigt utmärkta prestanda. (dock ej F/E-lyssnad :wink: ) Demoexet står hos Ljudmakarn. Norma gör produkter med mycket hög ambitionsnivå.

Norma är tyvärr inte så bra på engelska, de är ju italienare med rötterna kring Cremona om jag inte minns fel. Men produkterna är det svårt att hitta något direkt att klaga på.

--- Företagarhatten av---

Annars är mitt tips en Rotel RB-1080 med ett vettigt försteg ett helgjutet alternativ.

Eller varför inte en Spectral? Väldigt esoteriskt. (finns tyvärr inte integrerade stärkare)

Eller Mark Levinsson hade/har väl en rätt så saftig integrerad?

Jo Norma såg väl rätt fin ut, men som sagt lite effektsvag då. Vad kostar den?

Nja, Mark Levinson känns väl så där då den inte klarar mina krav på dist enligt Stereophiles mätning. Även den har bara 100 W i 8 ohm. Kanske borde nämnt att jag vill ha en prisvärd produkt också, hellre än esoterisk och dyr :wink:

Jag vet att Krell kav-400xi också mätte rätt dåligt i ett stereophiletest, är det någon som vet om Krell 300 iL mäter lika dåligt?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-26 15:36

Det finns många anledningar men den främsta i detta sammanhang, är nog att jag helt enkelt ville undvika förutsägbara svar av just typen Nad 208, Rotel 1090 etc. Men se det lyckades tydligen inte ändå...

...kanske beror det på att de är dem enda förstärkarna med kraft som klarat f/e-testet. Oj, förlåt mig. F/e-lyssningen ska det visst vara nuförtiden. Vill du ha fler rekommendationer, får du väl helt enkelt skippa LTS-transparentkravet.

Kolla upp McIntosh isåfall.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 16:01

Även Gryphon Callisto 2200 bör du kolla in, går att hitta för strax under 30 papp, 2*200w. Låter väldigt bra

Bild

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-26 16:15

Gryphon ser man ofta omnämnda i hifi-forum, det är ett sånt där märke som gamla hifi-rävar som provat allt slutligen brukar använda ...

Borde absolut vara värt en provlyssning 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-26 16:49

Ranefjord: På vilket sätt färgar McIntosh, tycker du? Gäller det alla modeller?

De är fasligt snygga, i alla fall.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-26 16:57

Almen: Jag tycker nästan enbart att den är bra. Självklart har den inte SET-stärkarnas magi, men den har ju så mycket annat. :D Den är tyst, kraftfull och relativt bra på att förmedla musikalitet. Inget som sticker ut direkt.

Jag kan inte bedömma om den är färgad eller inte. I min värld har alla förstärkare en egen karaktär.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-10-26 16:59

"McIntosh-soundet" verkar gå igenom hela sortimentet, precis som det ska göra hos en seriös tillverkare. Det är grader av förfining och antal watt som sätter prislapparna.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-26 17:35

En beggad Accuphase E-406 kanske plötsligt dyker upp? 8)
Bild

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-26 19:10

Ranefjord skrev:...kanske beror det på att de är dem enda förstärkarna med kraft som klarat f/e-testet. Oj, förlåt mig. F/e-lyssningen ska det visst vara nuförtiden. Vill du ha fler rekommendationer, får du väl helt enkelt skippa LTS-transparentkravet.

Kolla upp McIntosh isåfall.

Kravet om F/E har jag ju aldrig haft. Kravet om transparens enligt IÖ:s rekommendation var kanske ingen lyckad formulering. Skippa transparens då eftersom det verkar förbrylla. Förstärkaren ska ha låg distorsion kort och gott. Så, inga missförstånd nu? :D

McIntosh:en är ful! Ser ut som en radio från 50-talet... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-26 19:14

Rydberg skrev:Även Gryphon Callisto 2200 bör du kolla in, går att hitta för strax under 30 papp, 2*200w. Låter väldigt bra

Gryphons integrerade ser helt klart väldigt snygga ut internt. Dualmonokonstruktion där t o m linjeingångarna är separerade, sånt gillar jag. 30 lök är lite dyrt bara. Kanske senare när jag blir gammal räv. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-26 19:36

Ranefjord skrev:"McIntosh-soundet" verkar gå igenom hela sortimentet, precis som det ska göra hos en seriös tillverkare. Det är grader av förfining och antal watt som sätter prislapparna.

Där har jag en annan uppfattning, nämligen att varje seriös tillverkare strävar efter att inte tillföra något sound alls. 8)
-Innehar F-skattsedel-

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 20:34

rhenrics:
Gryphon hade jag lite glömt bort (bortträngt pga prislappen :wink: ) men jag har hört den och den var mycket mycket bra. Han som hade den ångrar att han sålde den, vilket han gjorde för han tyckte den såg vulgärt stor och klumpig ut. Den ÄR rätt stor, Rydberg har ju haft en, han kanske kan bidra med tycke. Jag hade gärna bjudit på min kompis pjäs men den hade inte gått in i racket...

Accuphase som Hetsporren föreslog är ju integrerade som jag gärna skulle höra och som de flesta verkar tycka är riktigt bra. Skulle det dyka upp en begagnad Accuphase skulle jag bli lite sugen själv tror jag...

Men som det ser ut nu, och med rimliga pengar så tror jag AVI laboratory series skulle kunna vara något för dig.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 20:49

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:Även Gryphon Callisto 2200 bör du kolla in, går att hitta för strax under 30 papp, 2*200w. Låter väldigt bra

Gryphons integrerade ser helt klart väldigt snygga ut internt. Dualmonokonstruktion där t o m linjeingångarna är separerade, sånt gillar jag. 30 lök är lite dyrt bara. Kanske senare när jag blir gammal räv. 8)
28 hittar du nog en för med lite tur, nya kostade de 71000 8O

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-10-26 20:52

-- Elak annons --
Jag har en Accuphase E-408 till salu om den skulle vara intressant.
2x180W och asball typ :)
-- Slut på elak annons --
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-26 21:58

hali skrev:-- Elak annons --
Jag har en Accuphase E-408 till salu om den skulle vara intressant.
2x180W och asball typ :)
-- Slut på elak annons --

Tss, tss och du ska vara Überadmin... :roll:

:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-26 23:00

Baja baja; inte retas 8)

Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny? 8O ay caramba!
Då känns ju 28K som en spottstyver och snudd på prisvärt!
Inaktiv

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-26 23:14

pingvinlakrits skrev:Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny? 8O ay caramba!

Stämmer verkligen detta, att den säljs för under 30 lök? På Hifimagasinet var det nån som ville ha 25' för en 2100. 28' för en 2200 låter väldigt billigt (även om nu inte just jag har råd med det). Konkursbo eller? 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-26 23:16

rhenrics skrev:

Stämmer verkligen detta, att den säljs för under 30 lök? På Hifimagasinet var det nån som ville ha 25' för en 2100. 28' för en 2200 låter väldigt billigt (även om nu inte just jag har råd med det). Konkursbo eller? 8)
Går att hitta med lite tur

2100 var inte väldigt mycket billigare, den gick på 53000 ny

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-27 05:48

Rydberg skrev:
rhenrics skrev:
Då kanske vi kan kalla detta för otur? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-27 08:55

Ranefjord: "Inget som sticker ut direkt" låter ganska ofärgat, om du frågar mig. :) Nä, men det vore skoj att provlyssna. Är väl en av de få lyckade retrodesignade lådorna på marknaden...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-27 11:47

Hetsporren skrev:
Rydberg skrev:
rhenrics skrev:
Då kanske vi kan kalla detta för otur? :mrgreen:

:lol:

Jag har en polare som kunde fick tag i en 2200 strax under 30 och det var ett par år sedan, jag vet att jag hittade en i Spanien för nått år sen som gick på 27-28, så visst finns de om man har lite is i magen och har en bred sökradie 8)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-27 11:58

Varför säger man lök om långsjalar/lakan? Är det för att man gråter när man blir klämd på ett par dryga?

Lusentapp känns ju rätt och riktigt.

Vad ligger din gråtgräns på då rhenrics?
(så man vet vad man ska tipsa om utifall det skulle dyka upp något lågdistande muskedunder till svetsaggregat)
Inaktiv

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-27 12:05

Btw, är det någon som har provat att amplitudmodulera ett svetsaggregat? Har det någon schysst bandbredd? :roll:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-10-27 12:57

rhenrics, här kommer ett skott från höften... :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-27 14:00

"300 watts per channel at 4 ohms and ultra low distortion"
Det är ju inte riktigt 200 W i 8 ohm precis?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-27 14:01

niklas skrev:rhenrics, här kommer ett skott från höften... :)

Hmmm...det är väl ingen switchmode? :? :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-27 14:03

pingvinlakrits skrev:Varför säger man lök om långsjalar/lakan? Är det för att man gråter när man blir klämd på ett par dryga?

Lusentapp känns ju rätt och riktigt.

Vad ligger din gråtgräns på då rhenrics?
(så man vet vad man ska tipsa om utifall det skulle dyka upp något lågdistande muskedunder till svetsaggregat)

Tårgränsen går vid runt 15 lök. :wink:

Beggat alltså. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-27 14:05

Rydberg skrev:
Jag har en polare som kunde fick tag i en 2200 strax under 30 och det var ett par år sedan, jag vet att jag hittade en i Spanien för nått år sen som gick på 27-28, så visst finns de om man har lite is i magen och har en bred sökradie 8)

Känns inte aktuellt i dagsläget att förskottsbetala 28 lök till ett konto i Spanien. 8)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-27 14:21

Hela den här tråden påminner mig om en brutal integrerad förstärkare som jag ägde rätt länge, en riktigt udda fågel, jag har aldrig sett ett annat exemplar än det jag ägde.

Det var en Dual-förstärkare, made in Schwarzwald, som var på 2x200W i 8Ohm! Dual-mono konstruktion med gigantiska kylflänsar som lådsidor på varje sida och två stora trafo samt en mindre trafo för försteget. Runt 100.000 mikrofarad i nätdelen. 21Kg. Den var helt fjärrkontrollerad och hade bara blanka svarta touchpaneler på framsidan samt en digital display. Resten var mörkgrått.

Den hade varit väldigt cool att ha kvar som Vintage-pryl, och slänga fram bilder på här och nu.

Ljudet? Nja, det var nog därför jag sålde den, den lät ju bra men jag tyckte det var lite hårt ljud(kan ju varit mina dåvarande Infinity) och basen var inte riktigt så väldeffad som jag vill ha den(kan också ha varit mina Infinity), den var iaf långt den mest välljudande förstärkare jag ägt. Och så var det för grova volymsteg på låg volym vilket var riktigt irriterande eftersom jag bodde i en etta på 30 kvadrat vid den tiden. Men den var cool 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-28 01:49

rhenrics skrev:
Rydberg skrev:

Känns inte aktuellt i dagsläget att förskottsbetala 28 lök till ett konto i Spanien. 8)
Exempel Helge :wink:

Förresten har jag både sålt o köpt hifi runt om i världen, senast från Libanon, inga problem! 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-28 09:46

Rydberg skrev:Förresten har jag både sålt o köpt hifi runt om i världen, senast från Libanon, inga problem! 8)

Ofta när jag tittar på nyheter på tv så känner jag mig otroligt lyckligt lottad över att få bo och leva i ett hörn av världen där det råder fred, frihet och inte minst en hög levnadsstandard med ett överflöd av alla möjliga produkter man kan tänka sig att vilja köpa. För inte tusan kan det väl ligga och lura t ex ett Krellsteg där mitt ute i öknen i nåt fallfärdigt gammalt rostigt skjul... men det gör det alltså? 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-28 10:30

rhenrics skrev:För inte tusan kan det väl ligga och lura t ex ett Krellsteg där mitt ute i öknen i nåt fallfärdigt gammalt rostigt skjul... men det gör det alltså?

En budgetbomb från Beirut! :mrgreen: (filmtips: Zozo)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-07 11:58

Apropå Gryphon som vi var inne på tidigare i tråden, är det någon som vet hur det kommer sig att Nad S300 är så lik Gryphon Tabu invändigt?

Gryphon Tabu
Bild

Nad S300
Bild

Vad anser församlingen om Nad S300? Den har tydligen bara 100 W i 8 ohm. Men i övrigt, är den neutral, bra mätvärden osv eller färgar den? Hur skiljer den sig ifrån amplifixen?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-07 12:04

RH
Det var en spännande iaktagelse.
Skulle vara intressant att se fler bilder på innanmäten från dessa båda stärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-07 12:23

Det har väl varit uppe på tapeten tidigare? Är det inte så att det är samma danska företag som bygger dem båda?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-07 12:23

Dimitri, jag googlade lite och hittade några fler bilder på Naden. Den ser verkligen grymt välbyggd ut, frågan är om det bara är kosmetika eller om den presterar därefter. Prismässigt ligger den väl beggat på ungefär samma nivå som en amplifix?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-07 12:26

Naqref™ skrev:Det har väl varit uppe på tapeten tidigare? Är det inte så att det är samma danska företag som bygger dem båda?

Men danska Gryphon designar och bygger väl sina egna förstärkare? Är det Nad (engelskt företag?) som anlitat Gryphon då eller? :?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-07 12:29

Tack RH
Samma kortlayout, Komponenten på de upprättstående sidokorten verkar samma med samma placering. Identisk kabeldragning.

Naq:
Liknelser är för stora för att enbart hänvisa till produktionsstället. Det är ju samma förstärkare. Sedan är det kanske skillnad i toleranserna på komponenter osv.

Mao, det är klart intressant att titta på NAD300
(ständigt denna NAD!)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-07 12:31

Jag har för mig att det är ganska invecklat med NADs hemvist. På den gamla tiden (från 3020) hette det att förstärkarna utvecklades i Danmark, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-07 16:27

Rhenrics, vi testade NAD S200 till MoLten. Hur S300 låter jämfört med S200 kan man förstås inte veta. Men det borde ju vara så att S200 är en bättre produkt eftersom det är ett slutsteg utan några finesser, samt betingar ett högre pris har jag för mig. i vilket fall som helst visade F/E-lyssning ganska raskt att S200 färgar ljudet. Inte jättemycket men såpass att det gav hörbarhet. Om jag inte minns fel så ger det ett lite luddigare sound.

Mycket intressant iakttagelse mellan S300 och Gryphon! Onekligen ser de väldigt lika ut inuti, vilket jag inte hade en aning om förut. Det kan skilja på småsaker ändå, bör man inte glömma bort.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-07 18:26

Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär: Gryphon var inblandade i framtagandet av NAD S300, och gjorde den som en lite mindre påkostad kopia av sin Tabu. NAD S200 (och S100) är däremot helt andra konstruktioner som Gryphon inte alls var inblandade i.

Kan någon bekräfta/dementera?

(För övrigt startades ju NAD som ett internationellt nätverksföretag, där danskarna var tongivande, vilket förklarar sammankopplingen med Gryphon).

:)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-07 19:41

Var inte Björn Erik Edvardsen från Norge? Han var ju med i NAD-kretsarna på 3020's tid.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Förstärkare?

Inläggav rhenrics » 2005-11-07 22:09

S200 verkar skilja sig en hel del från S300:
Bild
Ser ut som att man använder en annan typ av transistorer bland annat.

S200 slutsteget är faktiskt lite billigare än S300 på www.fyndborsen.se 12995 för Nad S200 och 15995 för S300.

Ingen här som har lyssnat på en Nad S300 och har lite intryck att förmedla? :o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-07 22:48

S200 är närmast lik NAD 218 som är samma steg (men som har lite andra komponenter enligt NAD)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-11-07 23:36

Blue skrev:Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär: Gryphon var inblandade i framtagandet av NAD S300, och gjorde den som en lite mindre påkostad kopia av sin Tabu. NAD S200 (och S100) är däremot helt andra konstruktioner som Gryphon inte alls var inblandade i.

Kan någon bekräfta/dementera?

Stämmer ungefär :) Gryphon Callisto har dock inga likheter med några andra produkter eller med Tabu:n

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-10 18:48

Har haft en Callisto ( 8O ) 2100 och kan bara säga lovord om den.
Den hade lite för lite effekt för mina ML varför jag också sålde den.
Mätningarna på den är inte det bästa men det spelar sannerligen ingen roll i verkligheten, spelade ruggigt bra i mina öron. Kunde måla upp en fantastisk och verklighetstrogen ljudbild :P .
Skulle inte ha något emot deras tunga slutsteg men kostar liiite mycket, tyvärr.

Kan starkt rekomenderas.

Återgå till Köpråd