Moderator: Redaktörer
rhenrics skrev:Undrar om ni vill hjälpa mig med att hitta en ny bra förstärkare? Jag har tröttnat på min Amplifix, den är skrikig. Jag vill ha något annat. Det ska vara något med mycket effekt, typ 200 W i 8 ohm eller mer, och stor strömförsörjning och strömstark >100 ampere, låg distorsion <0.01, neutralt enligt Öhmans rekommendation. Nej jag skämtar inte, jag tror Öhman har rätt när det gäller neutralitet och transparens osv. Vad finns det för integrerade förstärkare som uppfyller detta? Ge förslag!
pingvinlakrits skrev:rhenrics:
AVI laboratory series har fått glödande recensioner i princip överallt:
http://www.avihifi.co.uk/IntAmp/Integrated%20Amp.html
Specar finns på sidan.
Bara två dilemman: den är något mindre bred än apparatnormen.
Den finns endast i svart.
Sen såg jag inte efter om den har fjärr eller inte.
xeizo skrev:Han kanske har läst h/k:s reklamblad? Där speccas det A som ingen annanstans, men det är ju som bekant inga "riktiga" A utan strömstyrkans motsvarighet till PMPO
Ranefjord skrev:neutralt enligt Öhmans rekommendation
Ojdå, missade detta. Glöm macken... Du har ju givit svaret själv: NAD 208 eller Rotel 1090.
Och LTS har ju testat jättemånga McIntosh?
Och det finns givetvis ingenting ingenting utanför rekommenderat listan som kan låta ofärgat?
Almen skrev:Jag tolkade rhenrics spec som "neutral i karakteristiken (enligt IÖ)" = "allmänt neutral" och inte = "måste vara F/E-testad utan hörbara fel".
Alltså mera vad den inte skall ha, typ "ett varmt, fylligt, musikaliskt sound som ändå låter cymbalerna ringa med ett oöverträffat skimmer, samt en rytmkänsla utöver det vanliga (finns enbart i svart)". Men jag kan ha fel...
xeizo skrev:Här är en av dom mer brutala integrerade jag sett 150W Class A med Sanken-trissor, RIAA-steg, rörförsteg och budgetpris också, bara 3000$!
http://www.positive-feedback.com/Issue15/dkvs1.htm
Made in U.S.A
rhenrics skrev:Just nu tycker jag Pingvinlakrits förslag (AVI Lab Series) verkar mest intressant. Thule känns lite osäkert, har hört att det är lite si och så med kvalitén på deras prylar. Ingen som har några andra förslag?
xeizo skrev:Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.
.
xeizo skrev:Ja, för rör mäter inte bättre än vad du angav, och ändå föredrar dom som är riktigt erfarna rör!
Och så kan man ju hålla på och byta dom mot bättre/annorlunda vilket är cool, tweakande är cool, och det var ju bara två rör så det är ett överkomligt ingrepp.
Men det är ju bara försteget som mäter så, slutsteget är transistor så det är ganska säkert s/n 110dB+, <0.01% THD+IM osv osv och det är ju ändå det som skall driva högtalarna.
Läste du inte vad han skrev? Det var den tystaste förstärkare han någonsin hört oavsett prisklass. Punkt. Då lyssnar han från ingång till utgång, han kunde inte höra ett endaste litet brum fast han la örat mot högtalarna.
Mäta och lyssna är som bekant inte riktigt samma sak när det kommer till kritan.
Morello skrev:AVI verkar seriösa. Jag gillar deras inställning till humbug och audiokablar.Skulle vara mycket intressant att syna en produkt från nämda firma.
dawen skrev:rhenrics: 208 väger inte mycket mer
Bamsefar skrev:Exakt, och med ett simpelt försteg så är det ett intressant alternativ skulle jag tycka - så frågan kanske skall ställas som såhär: Varför en integrerad ? varför den "begränsningen" ???
Johan_Lindroos skrev:--- Företagarhatten på---
Rhenrics, du skulle kunna prova Norma IPA-100R. Den ger visserligen bara 100 watt per kanal i 8 ohm, men har i övrigt utmärkta prestanda. (dock ej F/E-lyssnad) Demoexet står hos Ljudmakarn. Norma gör produkter med mycket hög ambitionsnivå.
Norma är tyvärr inte så bra på engelska, de är ju italienare med rötterna kring Cremona om jag inte minns fel. Men produkterna är det svårt att hitta något direkt att klaga på.
--- Företagarhatten av---
Annars är mitt tips en Rotel RB-1080 med ett vettigt försteg ett helgjutet alternativ.
Eller varför inte en Spectral? Väldigt esoteriskt. (finns tyvärr inte integrerade stärkare)
Eller Mark Levinsson hade/har väl en rätt så saftig integrerad?
Det finns många anledningar men den främsta i detta sammanhang, är nog att jag helt enkelt ville undvika förutsägbara svar av just typen Nad 208, Rotel 1090 etc. Men se det lyckades tydligen inte ändå...
Ranefjord skrev:...kanske beror det på att de är dem enda förstärkarna med kraft som klarat f/e-testet. Oj, förlåt mig. F/e-lyssningen ska det visst vara nuförtiden. Vill du ha fler rekommendationer, får du väl helt enkelt skippa LTS-transparentkravet.
Kolla upp McIntosh isåfall.
Rydberg skrev:Även Gryphon Callisto 2200 bör du kolla in, går att hitta för strax under 30 papp, 2*200w. Låter väldigt bra
Ranefjord skrev:"McIntosh-soundet" verkar gå igenom hela sortimentet, precis som det ska göra hos en seriös tillverkare. Det är grader av förfining och antal watt som sätter prislapparna.
28 hittar du nog en för med lite tur, nya kostade de 71000rhenrics skrev:Rydberg skrev:Även Gryphon Callisto 2200 bör du kolla in, går att hitta för strax under 30 papp, 2*200w. Låter väldigt bra
Gryphons integrerade ser helt klart väldigt snygga ut internt. Dualmonokonstruktion där t o m linjeingångarna är separerade, sånt gillar jag. 30 lök är lite dyrt bara. Kanske senare när jag blir gammal räv.
hali skrev:-- Elak annons --
Jag har en Accuphase E-408 till salu om den skulle vara intressant.
2x180W och asball typ
-- Slut på elak annons --
pingvinlakrits skrev:Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny?ay caramba!
Då känns ju 28K som en spottstyver och snudd på prisvärt!
Går att hitta med lite turrhenrics skrev:pingvinlakrits skrev:Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny?ay caramba!
Stämmer verkligen detta, att den säljs för under 30 lök? På Hifimagasinet var det nån som ville ha 25' för en 2100. 28' för en 2200 låter väldigt billigt (även om nu inte just jag har råd med det). Konkursbo eller?
Då kanske vi kan kalla detta för otur?Rydberg skrev:Går att hitta med lite turrhenrics skrev:Stämmer verkligen detta, att den säljs för under 30 lök? På Hifimagasinet var det nån som ville ha 25' för en 2100. 28' för en 2200 låter väldigt billigt (även om nu inte just jag har råd med det). Konkursbo eller?pingvinlakrits skrev:Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny?ay caramba!
Hetsporren skrev:Då kanske vi kan kalla detta för otur?Rydberg skrev:Går att hitta med lite turrhenrics skrev:Stämmer verkligen detta, att den säljs för under 30 lök? På Hifimagasinet var det nån som ville ha 25' för en 2100. 28' för en 2200 låter väldigt billigt (även om nu inte just jag har råd med det). Konkursbo eller?pingvinlakrits skrev:Rydberg: Gryphonen kostar 71000 SEK ny?ay caramba!
pingvinlakrits skrev:Varför säger man lök om långsjalar/lakan? Är det för att man gråter när man blir klämd på ett par dryga?
Lusentapp känns ju rätt och riktigt.
Vad ligger din gråtgräns på då rhenrics?
(så man vet vad man ska tipsa om utifall det skulle dyka upp något lågdistande muskedunder till svetsaggregat)
Rydberg skrev:
Jag har en polare som kunde fick tag i en 2200 strax under 30 och det var ett par år sedan, jag vet att jag hittade en i Spanien för nått år sen som gick på 27-28, så visst finns de om man har lite is i magen och har en bred sökradie
Exempel Helgerhenrics skrev:Rydberg skrev:
Jag har en polare som kunde fick tag i en 2200 strax under 30 och det var ett par år sedan, jag vet att jag hittade en i Spanien för nått år sen som gick på 27-28, så visst finns de om man har lite is i magen och har en bred sökradie
Känns inte aktuellt i dagsläget att förskottsbetala 28 lök till ett konto i Spanien.
Rydberg skrev:Förresten har jag både sålt o köpt hifi runt om i världen, senast från Libanon, inga problem!![]()
rhenrics skrev:För inte tusan kan det väl ligga och lura t ex ett Krellsteg där mitt ute i öknen i nåt fallfärdigt gammalt rostigt skjul... men det gör det alltså?
Naqref™ skrev:Det har väl varit uppe på tapeten tidigare? Är det inte så att det är samma danska företag som bygger dem båda?
Blue skrev:Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär: Gryphon var inblandade i framtagandet av NAD S300, och gjorde den som en lite mindre påkostad kopia av sin Tabu. NAD S200 (och S100) är däremot helt andra konstruktioner som Gryphon inte alls var inblandade i.
Kan någon bekräfta/dementera?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster