Världens bästa liveskiva?
The Who, Live at Leeds.
Köp deluxe utgåvan. Det är den bästa liveplattan nånsin.
Missa dock inte deluxe utgåvan av "Who´s next" heller.
Extramaterialet på ett av rockhistoriens bästa album "Who´s next" innehåller "The young vic -live". Svinbra.
Fast det finns så många bra. Några här tex:
-David Bowie live at Santa Monica -72.
Den fanns bara på boot-leg ( eller piratskiva som man sa då) i många år, men jag tror att den numera finns som officiell utgåva. Bättre än Ziggy Stardust the motion picture som ungefär är från samma tidsperiod (-73).
David Live och Stage är stolpskott, finns mkt bättre saker på piratutgåvor.
Jo förresten! Hittar du "Bowie at the BeeB", 2 cd utgåvan. Begränsad utgåva och tyvärr utgången, köp den. Finns en Live upptagning från 2000 som är grym! Han är perfekt där. Behöver jag säga att jag är ett stort fan?
-Kraftwerk, minimum-maximum.
Den är ju redan nämnd. Superb.
Gul ledartröja.
Spitzenklasse.Det räcker med att säga så.
-Little feat, Waiting for columbus.
Den är också nämnd. Väldigt, väldigt bra. Little feat sorgligt bortglömda.
Behöver väl inget mer omnämnande. Har du inte hört dem? köp.
-Bob Marley, Babylon by bus.
Den oxå nämnd, fast "Live" är lika bra tycker jag.
Lively up yourself ´cause I say so.
-Stones: get yer ya ya´s out.
Måste vara med. Det här är ett band som snart kommer att göra ett av rockhistoriens bästa album "Exile on main st" Men sen tog det slut.
nämnd.
Fast sen tänkte jag bidra med mer:
-Joni Mitchell, Miles of aisles.
Den är från -74. Får beställas, finns inte i butik, finns bara som import från USA. En ung Robben Ford är med i bandet. Fanatstisk live, audiofilerna får sitt dessutom.
-Steely Dan, Alive in America.
Eftersom det är dom och det finns bara en live med dom, måste den vara med. Så är det bara, sen är den bra oxå.
-The Smiths, "Rank".
Hoppsan 80-tal! Gjordes det verkligen någon bra musik det årtiondet?

Javisst! Mycket. Men Smiths är tidlösa.
-Iggy Pop, TV eye Live -77.
Pissigt ljud, närmast bootleg. Men vilket bett!
(Bowie som kompmusiker) Stooges låtar samt från då nya "the Idiot" och "Lust for life".
-Pink Floyd: The Wall live 80-81.
Lyssnade väldigt mycket på "Dark side" och "Wish you were here" när de var nya. Kom tillbaka till PF i slutet av 80-talet. Men då var det de tidiga PF med Syd Barret samt plattorna fram till Final Cut.
Lägger hellre på liven är studioplattan om jag ska lyssna på the Wall.
The Wall 80-81 är svanesången. Wright är med på nåder nästan, trots att Waters har kickat honom, sorgligt. Waters har tagit över helt, de är inte ett band längre. Men det hörs inte, eller är det därför den har en speciell nerv?
Det återförenade PF utan Waters funkar inte för mig.
-Neil Young: Massey hall -71.
Neil Young archives. Lyssna på tex. Old man , Don´let it bring you down etc. Young solo. Underbart framförande. Nåt för audiofilen. (Skulle kunna vara med i tråden för skivor att testa anläggningen med?)
-Jimmy Page Robert Plant: No Quarter.
Ska det inte vara Led Zep här istället? The song remains eller how the west was won? Säkert för nån annan, men jag har ett komplicerat förhållande till Led Zep. Så det får bli No Quarter, den är jäkllgt bra rakt igenom. Kashmir som avslutar är magnifik. Robert Plant är dessutom en av mina favoriter live de sista åren. Sista (10?) årens konserter här i Stockholm har varit i mästarklass. Hans omtolkningar av gamla låtar är dessutom kanon.
-Lou Reed: Rock´n roll animal/Live.
De hör ihop fast de kom som två separata album. Så fel egentligen, men ändå ofta rätt på nåt konstigt sätt.
Velvet underground spelas av virtuosa musiker (!?). Melodiska låtar från ffa Berlin blandas med klassiska Velvet låtar.
Han har slutfört Berlin och har en del av musikerna med sig på turne´
Risk att det här är ett nostalgiskt val.
-Rickie Lee Jones: live at red rocks.
Den kvinnan är alltid bra live, det är hon givetvis här oxå.
Köps lättast (tror jag) på hennes hemsida. Om du inte får lusta att dansa när dom drar igång Satelites eller Weasel and the white boys cool så beror det nog på att du inte är särskilt förtjust i att just dansa. We belong together, Coolsville, Young blood etc. Klass! Audiofilen gnäller nog lite i början innan han eller hon förlorar sig musiken.
/Gunnar