Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Gammal men fick pris för kvaliteten när den släpptes.
Chicago 17
meshuggener skrev:...
Jag misstänker att det inte blir så många bidrag oavsett.
...
Morello skrev:Titeln lyder "absolut högsta...."
Varken Dark side of the moon eller Sticky fingers är i närheten av detta, utan representerar helt vanliga pop-produktioner.
Perfector skrev:Morello skrev:Titeln lyder "absolut högsta...."
Varken Dark side of the moon eller Sticky fingers är i närheten av detta, utan representerar helt vanliga pop-produktioner.
Inte som halvfartsgravyrer.
Du har nog missförstått vad bolaget lyssnade efter när man gjorde halvfartsgravyrer.
Jag har både normalpressade av båda och halvfartarna.
hifikg skrev:Jazz at the Pawnshop ska man väl inte missa i det här sammanhanget, men det vet väl alla redan.
PerStromgren skrev:Jag har inte spelat Harry James' Sheffieldplattor på länge, men det var länge för mig ett exempel på hur bra en skiva kan låta!
https://www.discogs.com/Harry-James-His ... se/2589069
Morello skrev:hifikg skrev:Jazz at the Pawnshop ska man väl inte missa i det här sammanhanget, men det vet väl alla redan.
Den tycker inte ens Gert Palmkrantz själv är speciellt lyckad rent tekniskt ...
hifikg skrev:
Men du kanske inte haft tillfälle att lyssna på det på en god anläggning?
Morello skrev:"absolut högsta klass" - menar du att denna 1950-talsproduktion med högst påtaglig distorsion,påtagligt bandbrus, konstig ljudbild (ping/pong-stereo) etc håller "absolut högsta...…"
Nu är kraven helt plötsligt relaxerade så långt att nästan vad som helst producerat före 1990 kvalar in.
Nattlorden skrev:Morello skrev:"absolut högsta klass" - menar du att denna 1950-talsproduktion med högst påtaglig distorsion,påtagligt bandbrus, konstig ljudbild (ping/pong-stereo) etc håller "absolut högsta...…"
Nu är kraven helt plötsligt relaxerade så långt att nästan vad som helst producerat före 1990 kvalar in.
Kass trummis också?
IngOehman skrev:Den är mycket underlig ljudbildmässigt, men anständigt ren och klangligt ganska bra.
Vh, iö
Perfector skrev:Istället för att bemöta Morellos citronsura kommentarer så pekar jag på 3 som är digitala från början
Talarc Carmina Burana
Telarc Carmen
Telarc 1812
Duger inte det som inspelning så vet jag inte vad som platsar här.
Morello skrev:Perfector skrev:Istället för att bemöta Morellos citronsura kommentarer så pekar jag på 3 som är digitala från början
Talarc Carmina Burana
Telarc Carmen
Telarc 1812
Duger inte det som inspelning så vet jag inte vad som platsar här.
Har två av tre album som du nämner - absolut högsta klass kanske är att ta i en aning, men hög klass är det helt klart.
Morello skrev:Jag vill minnas at "Live is life", inspelad av Gert P, i så fall håller högre klass än Jazz at the pawnshop.
Morello skrev:Jag fortsätter med seriös musik:
En jättefin AB-inspelning från Göteborgs konserthus.
IngOehman skrev:det finns en Telarc-inspelning som jag skulle sortera som varande av absolut högsta klass - Stravinskys Eldfågeln. Den gamla från 70-talet. Fenomenalt tekniskt. Även den ganska samtidiga inspelningen av våroffer är god.
Morello skrev:Trevlig skiva, ja, men är det verkligen det du tycker är en inspelning av absolut högsta klass?
Fever är en av mina favoritlåtar med Elvis och jag har lyssnat på den säkert 100 gånger ( i olika utgåvor), men absolut högsta ljudtekniska klass? Ingalunda! Inte ens i närheten av det finaste som producerats.
Morello skrev:James Newton Howard - bland det mest dynamiskt oanfrätta jag har i min samling. Jeff Porcaro är dessutom en favorittrummis.
https://www.amazon.com/James-Newton-How ... B0000009EA
Tell skrev:Morello skrev:Trevlig skiva, ja, men är det verkligen det du tycker är en inspelning av absolut högsta klass?
Fever är en av mina favoritlåtar med Elvis och jag har lyssnat på den säkert 100 gånger ( i olika utgåvor), men absolut högsta ljudtekniska klass? Ingalunda! Inte ens i närheten av det finaste som producerats.
Iom att du verkar ha blivit en självutnämnd domare för vad som är bra och inte bra ljudkvalle (), har du nån kommentar på det jag länkade i början av tråden?
Morello skrev:Tell skrev:Morello skrev:Trevlig skiva, ja, men är det verkligen det du tycker är en inspelning av absolut högsta klass?
Iom att du verkar ha blivit en självutnämnd domare för vad som är bra och inte bra ljudkvalle (), har du nån kommentar på det jag länkade i början av tråden?
Domare? :-O
Lyssnade på låten. Det är ju elektronisk musik, så det finns ju ingen direkt referens.
Morello skrev:Vad är det som gör den så bra? Jag hör en ganska ordinär närmickad liveupptagning med allt vad det innebär i form av taffliga mikrofoner, distorsion etc. Fick skruva ned volymen 14 dB relativt Eldfågeln.
Morello skrev:Vad är det som gör den så bra? Jag hör en ganska ordinär närmickad liveupptagning med allt vad det innebär i form av taffliga mikrofoner, distorsion etc. Fick skruva ned volymen 14 dB relativt Eldfågeln.
lennartj skrev:Ingen kritik mot mina förslag (fjärde och trettonde inläggen från trådstarten)?
Är de så enastående att ingen vågar diskutera dem?
meshuggener skrev:Jag har bara hunnit lyssna på ett par bidrag med hörlurar.
Ska lyssna inom kort i systemet lennartj
lennartj skrev:Ingen kritik mot mina förslag (fjärde och trettonde inläggen från trådstarten)?
Är de så enastående att ingen vågar diskutera dem?
Morello skrev:Den här tråden handlar dock om ljudtekniska kvaliteter och inte om musiken per se.
Morello skrev:Jag skulle snarast kalla det för en hygglig live-platta, men den har ljus klang, är närmickad och sången låter inte perfekt.
Jag tror vi skulle behöva en tråd för "Riktigt bra ljudande album"
lMorello skrev:Vad är det som gör den så bra? Jag hör en ganska ordinär närmickad liveupptagning med allt vad det innebär i form av taffliga mikrofoner, distorsion etc. Fick skruva ned volymen 14 dB relativt Eldfågeln.
Morello skrev:Sprudels tips skall jag lyssna på.![]()
Elektronikan ovan Sprudel lät ganska komprimerat och lite halvskitigt tycker jag.
PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
70-talsinspelningen är på skivbolaget Three Blind Mice och är en jazztrio, som trots ganska många mikrofoner låter alldeles utmärkt! Plattan heter Midnight Sugar med gruppen Tsuyoshi Yamamoto Trio.
Den moderna är också en liten jazzgrupp med Anneli Evaldsson och Peter Asplund. Man kan kanske ha synpunkter på att reverben är för högt uppdragen på sången, men så låter hon live på den enkla sånganläggningen hon använt när jag hört henne. Prova att lyssna på spåret The Afterglow från skivan med samma namn.
Detta med ljudkvalitet på inspelningar är subjektivt; mina två tips är vad jag tycker är fina inspelningar.
lennartj skrev:La Folia de la Spagna med Atrium Musicae och Gregorio Paniagua,
En snart 40 år gammal audiofil kultklassiker,
som dessutom är en underbart oseriös drift med tyska Archive Productions dokumentation,
för den som fattar piken fast den var fin, men man bör ha LP-albumet för att se den, som den är tänkt.
https://www.discogs.com/Gregorio-Paniagua-La-Folia-De-La-Spagna/release/1385276
Jag har både LP, CD (tidig från 1985) som jag föredrar och XRCD men inte SACD.
Ett exempel[ YouTube ]
sprudel skrev:Den här är fin![]()
Jonas skrev:Denna borde platsa, om man nu gillar slagverksmusik
Morello skrev:Den där borde man kanske anskaffa!
Morello skrev:Den där borde man kanske anskaffa!
Morello skrev:Morello skrev:Den där borde man kanske anskaffa!
Beställd!
philip skrev:lennartj skrev:La Folia de la Spagna med Atrium Musicae och Gregorio Paniagua,
En snart 40 år gammal audiofil kultklassiker,
som dessutom är en underbart oseriös drift med tyska Archive Productions dokumentation,
för den som fattar piken fast den var fin, men man bör ha LP-albumet för att se den, som den är tänkt.
https://www.discogs.com/Gregorio-Paniagua-La-Folia-De-La-Spagna/release/1385276
Jag har både LP, CD (tidig från 1985) som jag föredrar och XRCD men inte SACD.
Ett exempel[ YouTube ]
I alla fall i videon är ljudet märkligt. Det är (kraftiga) fasfel mellan mikrofonerna, vilket både hörs och syns.
rajapruk skrev:Jag har en ”audiofil”-samlingsskiva (blu-ray) som heter ”the nordic sound” av 2L Audio. Morello, har du den? Något där som du tycker låter toppklass?
Kralle skrev:Hörde Bobo Stensons "Doubt Thou The Stars" på en större anläggning för ett tag sen. Lät mycket verklighetstroget.
https://open.spotify.com/track/17iREm7L ... CzG2rXQI0w
Albumet heter Contra La Indecisión.
hifikg skrev:Här kommer mer för domarna att bedöma. Inhandlade idag, på mässan, en skiva som ska vara av yppersta ljudkvalitet enligt såväl säljare som arrangör. Jag lyssnade på den i en V70 i mellan 0 och 140 km/h på hemvägen och hörde inget som direkt motsäger detta, men medger att varken anläggning, "rum" eller övriga omständigheter var perfekta. Fonogrammet i fråga är "Opening" med Mathias Landaeus Trio. Skivbolaget är MA Recordings.
http://www.marecordings.com/main/product_info.php?cPath=21&products_id=148&osCsid=rnv3smp4fucl7isdg5srnhq731
meshuggener skrev:Kralle skrev:Hörde Bobo Stensons "Doubt Thou The Stars" på en större anläggning för ett tag sen. Lät mycket verklighetstroget.
Den var riktigt bra. Stort tack
genstruktur skrev:meshuggener skrev:Kralle skrev:Hörde Bobo Stensons "Doubt Thou The Stars" på en större anläggning för ett tag sen. Lät mycket verklighetstroget.
Har bara lyssnat på arbetet i medioker anläggning men musiken var det tumme upp på! Får lyssna mer i finanläggningen men tror det blir köp även om det inte skulle vara spjutspetskavlité.
Tack!
goat76 skrev:Den skivan låter alldeles utmärkt men det känns inte som om pianot släpps fullständigt fritt, det låter för mjukt och dämpat. Min dotter satt nyss bakom mig och spelade piano på riktigt, anslag och toner är betydligt mer distinkta och har ett betydligt större dynamiskt omfång än i den inspelningen.
goat76 skrev:Ingen har för övrigt kommenterat The Frames-skivan än vilket var mitt bidrag till tråden
Kralle skrev:goat76 skrev:Den skivan låter alldeles utmärkt men det känns inte som om pianot släpps fullständigt fritt, det låter för mjukt och dämpat. Min dotter satt nyss bakom mig och spelade piano på riktigt, anslag och toner är betydligt mer distinkta och har ett betydligt större dynamiskt omfång än i den inspelningen.
Kan hålla med vad gäller pianot. Men cymbalerna är finagoat76 skrev:Ingen har för övrigt kommenterat The Frames-skivan än vilket var mitt bidrag till tråden
Gillar inte smack-ljuden. Mikrofonen för nära munnen?
Givande tråd för övrigt, tycker jag.
juanth skrev:rajapruk skrev:Jag har en ”audiofil”-samlingsskiva (blu-ray) som heter ”the nordic sound” av 2L Audio. Morello, har du den? Något där som du tycker låter toppklass?
Den låter riktigt bra på Spotify i mitt tycke.
https://open.spotify.com/album/0h09j2gI ... f0PLV-lUEQ
meshuggener skrev:Kralle skrev:Hörde Bobo Stensons "Doubt Thou The Stars" på en större anläggning för ett tag sen. Lät mycket verklighetstroget.
goat76 skrev:genstruktur skrev:meshuggener skrev:Den var riktigt bra. Stort tack
Har bara lyssnat på arbetet i medioker anläggning men musiken var det tumme upp på! Får lyssna mer i finanläggningen men tror det blir köp även om det inte skulle vara spjutspetskavlité.
Tack!
Den skivan låter alldeles utmärkt men det känns inte som om pianot släpps fullständigt fritt, det låter för mjukt och dämpat. Min dotter satt nyss bakom mig och spelade piano på riktigt, anslag och toner är betydligt mer distinkta och har ett betydligt större dynamiskt omfång än i den inspelningen.
Lyssna på pianot i dessa låtar så framgår det ganska tydligt vad som saknas på den där inspelningen med Bobo Stenson Trio. I en jämnförelse med The Frames låten är den direkt slätstruken och klart mindre verklighetsförankrad, helt enkelt en tydligt sämre inspelning.
Verkligheten låter vacker men även hård, spretig och dynamisk vilket dom har lyckats fånga med The Frames, därför kvalificerar sig den skivan i kategorin "högsta tänkbara ljudkvalité".
Bobo Stenson Trio - Canción Contra La Indecisión - Contra La Indecisión https://tidal.com/track/83570128
The Frames - For The Birds - In The Deep Shade https://tidal.com/track/7496425
Ingen har för övrigt kommenterat The Frames-skivan än vilket var mitt bidrag till tråden, passar den måhända inte audiofiler för att den inte är så där mjuk som många av de övriga förslagen i tråden är? Fram med motorsågarna eller bomullsvantarna!
PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
70-talsinspelningen är på skivbolaget Three Blind Mice och är en jazztrio, som trots ganska många mikrofoner låter alldeles utmärkt! Plattan heter Midnight Sugar med gruppen Tsuyoshi Yamamoto Trio.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
Skivan låg i lådan igår och spisades två gånger under kvällen. Tack för tipset; ett riktigt kalasalbum med riktigt hygglig ljudkvalitet som bonus!
AndersP skrev:...Carl Orff, operan "die Kluge" släppt på CD 1994.
Ger mig haksläpp, men jag har bara 1:a akten.
hifikg skrev:De flesta som har tillfälle att lyssna på en bra anläggning brukar framhålla Muddy Waters Folk Singer som ett av de bästa fonogram som producerats. Jag håller ödmjukt med.
hifikg skrev:Acoustic Project String Ensemble, Studio Live från det lilla skivbolaget Rocred. Det finns ett par trådar om det och deras ljudfilosofi. Av det jag hört hittills från dem är det här något i särklass!
https://shop.rocred.se/se/Acoustic-Project-String-Ensemble-Studio-Live-Studio-Master-FLAC/p/123846
Bill50x skrev:Jag har skivan i 24/192-format och det låter som sagt mycket bra.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
Skivan låg i lådan igår och spisades två gånger under kvällen. Tack för tipset; ett riktigt kalasalbum med riktigt hygglig ljudkvalitet som bonus!
music4ever skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
Har original-LPn, låter trevligt.
Tompa_39 skrev:Lite electronica men med en del akustiska inslag, plattan är välljudande enligt mig iallafall...[ YouTube ]
Tangband skrev:Denna skiva av Patricia Barber- Companion
https://open.spotify.com/album/039iBniO ... dNTHU4P9vg
music4ever skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag har två tips till, ett från 1974, ett mer modernt från 2012.
Har original-LPn, låter trevligt.
Morello skrev:Tangband skrev:Denna skiva av Patricia Barber- Companion
https://open.spotify.com/album/039iBniO ... dNTHU4P9vg
Kom igen, den låter ju heltaffligt. Sången är förpestad av någon sunkig dynamisk mikrofon som är alldeles för nära munnen.
Men det är väl en hygglig "live"-platta.
Jag gillar dock albumet och har säkerligen spisat det 50 gånger eller mer. Utöver originalet på CD tror jag har en "piratkopia" på MFSL, som inte låter bättre.
PerStromgren skrev:Här låter det utmärkt, men jag fastnar i musiken och har då svårt att leta fel.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Här låter det utmärkt, men jag fastnar i musiken och har då svårt att leta fel.
Men inte skulle du väl kalla det "absolut högsta", dvs tillhörande den där promillen fonogram dui hört i hela ditt liv?
PerStromgren skrev:Här låter det utmärkt, men jag fastnar i musiken och har då svårt att leta fel.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:Här låter det utmärkt, men jag fastnar i musiken och har då svårt att leta fel.
Ja, visst låter det bra ? Jag måste fråga dig- vad har du för högtalare ?
Morello skrev:Jag har tre andra live-album med Barber, och jag vil minnas att ett låter bra mycket bättre än companion! Kan det heta "A fortnight in france"?
Tangband skrev:Denna måste nämnas ( om den inte redan rekommenderats )
https://open.spotify.com/album/1Qp047VB ... w-mIV3qp4g
Shelby Lynne med ”Just a little lovin”
Tell skrev:För dom som gillar psytrance (antagligen ingen här) så finns Verb, en faktiskt-medlem som gör tekniskt o musikaliskt bra musik!
https://soundcloud.com/verbalise/in-f-sharp
philipbtz skrev:Tell skrev:För dom som gillar psytrance (antagligen ingen här) så finns Verb, en faktiskt-medlem som gör tekniskt o musikaliskt bra musik!
Jag gillar psytrance!
Tell skrev:philipbtz skrev:Tell skrev:För dom som gillar psytrance (antagligen ingen här) så finns Verb, en faktiskt-medlem som gör tekniskt o musikaliskt bra musik!
Jag gillar psytrance!
Ah sedär, en åtminstone! Men aa det kan vara gött ^^ Även fast det mesta låter rätt generic likadant nuförtiden, men det finns vissa som hittar sin egen grej
Belker skrev:Men stopp och belägg nu! Här känner jag att jag får ta på mig rollen som reaktionär vän av ordning. Jag gillar också sånt här dunka-dunka, men i tråden med Musik i Absolut Högsta Tänkbara Ljudkvalitet ska den inte vara! Vansinneskomprimerat junk, som vissa skulle säga.
Belker skrev:Men stopp och belägg nu! Här känner jag att jag får ta på mig rollen som reaktionär vän av ordning. Jag gillar också sånt här dunka-dunka, men i tråden med Musik i Absolut Högsta Tänkbara Ljudkvalitet ska den inte vara! Vansinneskomprimerat junk, som vissa skulle säga.
Morello skrev:Vill påminna samt rekommendera det album med Margie Gibson, som jag nämnde tidigare. Lyssnar just nu hos en kamrat med pi60s och detta album låter i sanningen rent och dynamiskt!
Tell skrev:Fast bitrate spelar oftast betydligt mindre roll än vad mixning, master osv gör imo. T ex Soundclouds 64kbps Opus-codec är en modern och väldigt effektiv codec. Visst att den inte är lossless, men den låter jävligt bra med tanke på vilken bitrate den jobbar med, inte alls som en gamla 64kbps mp3 som jag tror dom flesta kopplar en så låg bitrate med. Spotifys 320kbps OGG Vorbis är inte heller lossless, men i dom flesta fall så låter den lossless. Så den biten tycker jag du inte ska haka upp dig på
Sen kan man ju som vanligt här på faktiskt fråga sig vad som är ljudkvalitet utöver det där med codec och bitrates. Billie Eilish-tråden är ju ett exempel på det. Att nån som medvetet distat sin musik med kompressorer etc så det i många öron låter bara trasigt och som inte alls passar in i den här tråden är nåt som andra gillar. Jag menar jag kan tänka mig att en elgitarr är också ett sönderdistat instrument som förr i tiden inte alls platsade in i dåtidens Hifi-system, men idag så kan den mycket väl få plats i den här tråden av tillomed Morello sålänge dynamiken är där etc
Morello skrev:Vill påminna samt rekommendera det album med Margie Gibson, som jag nämnde tidigare. Lyssnar just nu hos en kamrat med pi60s och detta album låter i sanningen rent och dynamiskt!
Morello skrev:Sheffield lab CD-36.
hifikg skrev:Gosh vilken tråkig musik, den må vara välproducerad, men redan efter inledningslåten börjar ögonlocken bli tunga och jag sover gott en liten stund senare. Lyssnar hellre på Eilish.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Gosh vilken tråkig musik, den må vara välproducerad, men redan efter inledningslåten börjar ögonlocken bli tunga och jag sover gott en liten stund senare. Lyssnar hellre på Eilish.
Det är sådan här musik som låter bra på nästan allting och musik för dom som har anläggningar som inte kan spela riktig (aka mässmusik) musik
/ B
hifikg skrev:IckeBill50x skrev:hifikg skrev:Gosh vilken tråkig musik, den må vara välproducerad, men redan efter inledningslåten börjar ögonlocken bli tunga och jag sover gott en liten stund senare. Lyssnar hellre på Eilish.
Det är sådan här musik som låter bra på nästan allting och musik för dom som har anläggningar som inte kan spela riktig (aka mässmusik) musik
Det här skulle inte fungera om man vill locka folk att handla. Jag tycker om mässjazz.
Bill50x skrev:hifikg skrev:IckeBill50x skrev:Det är sådan här musik som låter bra på nästan allting och musik för dom som har anläggningar som inte kan spela riktig (aka mässmusik) musik
Det här skulle inte fungera om man vill locka folk att handla. Jag tycker om mässjazz.
Jodå, det finns sådana som snöar in på detaljer, och hur detaljerna låter. Har sådana vänner. Kan lyssna i evigheter på timbren i en triangel men glömmer helt om det låter musik. Mässmusik behöver inte (bara) vara jazz...
/ B
hifikg skrev:...men den duger inte på en mässa. Basta!
philipbtz skrev:Tell skrev:Fast bitrate spelar oftast betydligt mindre roll än vad mixning, master osv gör imo. T ex Soundclouds 64kbps Opus-codec är en modern och väldigt effektiv codec. Visst att den inte är lossless, men den låter jävligt bra med tanke på vilken bitrate den jobbar med, inte alls som en gamla 64kbps mp3 som jag tror dom flesta kopplar en så låg bitrate med. Spotifys 320kbps OGG Vorbis är inte heller lossless, men i dom flesta fall så låter den lossless. Så den biten tycker jag du inte ska haka upp dig på
Sen kan man ju som vanligt här på faktiskt fråga sig vad som är ljudkvalitet utöver det där med codec och bitrates. Billie Eilish-tråden är ju ett exempel på det. Att nån som medvetet distat sin musik med kompressorer etc så det i många öron låter bara trasigt och som inte alls passar in i den här tråden är nåt som andra gillar. Jag menar jag kan tänka mig att en elgitarr är också ett sönderdistat instrument som förr i tiden inte alls platsade in i dåtidens Hifi-system, men idag så kan den mycket väl få plats i den här tråden av tillomed Morello sålänge dynamiken är där etc
Jag uppskattar verkligen ditt bidrag, speciellt med tanke på hur få det är som gillar lite udda musik här. Men 64 kbps är verkligen löjligt dåligtDet är dåligt även med komprimerade mått mätt.
---
16-bit 44.1kHz lossless är antagligen tekniskt bra nog för att kunna få perfekt kvalitet men då gäller det att alla i kedjan har gjort rätt och så är det sällan här i livet. Folk bryr sig för lite, jag hör ofta brus och andra konstigheter med CD-kvalitet. Elektronisk musik verkar vara lättare att få rätt så där verkar det duga för det mesta men för riktiga instrument föredrar jag personligen ännu bättre om det finns. Musik med 20+dB crest brukar för det mesta även ha fått annat rätt.
Morello skrev:Fick hem Tower of Power "direct", Sheffield CD-17. Detta popalbum låter sällsynt bra i bemärkelsen rent och dynamiskt. Tyvärr hyggligt dyrt.
PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.
Jo, men det hindrar inte att man mastrar på vägen från band till CD eller streaming. Man kan koppla in limiter och kompressor och fixa en Crest på 2 dB och en frekvensgång på 200 Hz till 5 kHz +/- 40 dB och marknadsföra som direktskrap. Vem bryr sig, annat än 2-3 hifibögskunder som i vart fall inte är intresserade av att pröjsa en spänn för musik.
hifikg skrev:Nu tog du väl i? Vi är många som gärna betalar för musiken, men ogillar, så klart, stympade utgåvor. Jag vågar påstå att jag köper mer musik än de flesta människor, men på senare tid har jag allt oftare blivit besviken på kvaliteten. Alltså riktigt besviken. Det räcker inte ens att undvika Sony. Så snart sitter jag väl nöjd med min musiksamling också. Eller gör som Pekka, börjar jaga på loppisar efter sådant som undgått förstörelse. Ganska tragiskt.
PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.
Helt riktigt, men på senare har man börjat använda LP-skivor istället för rullbanden, vilket såklart sänker kvaliteten.
MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...
qtp skrev:MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...
Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen
qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?
Tell skrev:qtp skrev:MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...
Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen
Eller en länk till Spotify/Tidal/Youtube. Rätt trist med massa tips som man bara kan lyssna på om man måste jaga upp en fysiskt cd-skiva.
Morello skrev:Rundade av söndagen med att lyssna på Wärmlands nations kör - utgiven av studio blå.
Detta album är inte bara trevligt rent musikaliskt, utan bjuder även på en ljudkvalitet av mycket hög standard.
Frisk skrev:Morello skrev:Rundade av söndagen med att lyssna på Wärmlands nations kör - utgiven av studio blå.
Detta album är inte bara trevligt rent musikaliskt, utan bjuder även på en ljudkvalitet av mycket hög standard.
Äntligen i lager igen, -beställd.
Morello skrev:Tell skrev:qtp skrev:Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen
Eller en länk till Spotify/Tidal/Youtube. Rätt trist med massa tips som man bara kan lyssna på om man måste jaga upp en fysiskt cd-skiva.
Det är ju bara att köpa via tex discogs. Massa länkar till lågkvalitetstjänsterna Tidal och Spotify är riktigt trist.
Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.
Morello skrev:Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.
goat76 skrev:Morello skrev:Tell skrev: högkvalitetstjänster som Tidal och Spotify.
Får man fråga när du utvärderat Tidal, eller har du ens gjort det?
Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.
philipbtz skrev:goat76 skrev:Morello skrev:
Med samma master så låter det precis likadant som på CD och om man inte är extremt beroende av att bara lyssna på den mest kommersiella musiken så finns det ändå inte en uppsjö olika utgåvor.
Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.
Jag har pratat om det här tidigare många år sedan men fick inget napp då ingen verkade bry sig. Och det kanske man fortfarande inte gör eftersom mp3 verkar duka för de flesta även bland entusiaster. Så lite extra skräp i musiken kanske inte gör så mycket för de flesta.
Morello skrev:Se länken i mitt inlägg ovan och lyssna gärna.
Morello skrev:Torde vara samma bös i detta fall.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.
Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?
Morello skrev:Eftersom det är skivbolaget som lagt in koden torde det rimligtvis drabba alla tjänster av typen Spotify och Tidal - inte sant?
Almen skrev:
Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".
Almen skrev:goat76 skrev:philipbtz skrev:Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.
Jag kan nog hålla med om att uttrycket "lägger in artifakter i ljudet" inte var helt välvalt. Man förändrar bitinnehållet i filen, och detta kan ge hörbara artefakter.
Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".
Dessutom, om man nu är intresserad av Mahler i allmänhet och hans symfonier i synnerhet (det tips från MichaelG som startade diskussionen), inte sjutton börjar man lyssna på Spotify och säger "Nä, begravningsmarschen går för snabbt" för att sedan raskt avpollettera den utgåvan? Om man gillar Mahler så är ju varje inspelning en gåva till mänskligheten - och då vill man ju lyssna på den många gånger, i bästa möjliga lyssningssituation, innan man kan göra en slutlig bedömning. Eller så kanske man inte är ute efter att bedöma den alls, utan bara vill lyssna på den. Och varför då inte ha bästa möjliga ljud?
Då kanske man är beredd att betala 25:- för det. Eller 50, eller 150. För vad kostar Tidal i månaden - 200 spänn? Jag säger inte att Tidal eller Spotify inte är bra tjänster för den som... etc., etc., men som sagt - i en diskussion om ljudkvalitet måste man ändå hålla isär vissa saker.
goat76 skrev:philipbtz skrev:goat76 skrev:
Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.
Jag har pratat om det här tidigare många år sedan men fick inget napp då ingen verkade bry sig. Och det kanske man fortfarande inte gör eftersom mp3 verkar duka för de flesta även bland entusiaster. Så lite extra skräp i musiken kanske inte gör så mycket för de flesta.
philipbtz skrev:goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?
Jag har insett att det är lönlöst att försöka övertyga folk utan jag bara informerar. För 99% av folk så ser det ut så här: Dåliga masters från skivbolaget som man dessutom kryddar med extra skräp (watermarks etc.), efter det så tar man bort 75% av datan i musiken genom att göra den till mp3, nu skall det spelas upp av sin klient som lägger på dynamiskförstöring per default för att krympa dynamik ytterligare, sedan gör ens transport fel, sedan gör DAC:en fel. Ovanpå det här så spelas det väl upp via bluetooth eller liknande. Alla verkar nöjda.
Själv har jag svårt att acceptera detta och står inte ut med att det blir fel i precis varenda steg i kedjan. Man kan hävda att varje separat fel gör så väldigt lite för hörbarheten men det är ju väldigt mycket kaka på kaka nu för tiden.
philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.
Men det funkar inte för mig.![]()
Jag har vad jag vet aldrig hört dessa artefakter/vattenstämplar i den musik jag lyssnat på hos Tidal, det är därför jag gärna vill höra ett exempel hos sagda tjänst.
Det är mycket möjligt att det är dessa vattenstämplar som skiner igenom och blir hörbara är av den komprimering Spotify kör med, men så länge ingen kan visa upp några tydliga exempel att detta även ligger i den musik Tidal tillhandahåller, så ser jag det hela endast som att de ”dras över samma kant” bara för att de är en streamingtjänst.
Frisk skrev:goat76 skrev:philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.
Men det funkar inte för mig.![]()
Jag har vad jag vet aldrig hört dessa artefakter/vattenstämplar i den musik jag lyssnat på hos Tidal, det är därför jag gärna vill höra ett exempel hos sagda tjänst.
Det är mycket möjligt att det är dessa vattenstämplar som skiner igenom och blir hörbara är av den komprimering Spotify kör med, men så länge ingen kan visa upp några tydliga exempel att detta även ligger i den musik Tidal tillhandahåller, så ser jag det hela endast som att de ”dras över samma kant” bara för att de är en streamingtjänst.
Det finns en tidigare tråd där det först detekterades på Spotify men även kunde identifieras på Tidal, med spårdiff exempelfiler etc. Detta var för något halvår sedan, jag kan dock inte hitta tråden nu, trots filer därifrån jag tänkte det skulle gå att söka på. Det var i alla fall pletnev-op111.
Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.
goat76 skrev:Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.
Jag sa väl att du ”alignat” för hand. Du har väl zoomat in och gjort det så gott du kan men det är extremt svårt att ändå få till det med den precision så att det blir absolut tystnad.
Jag har dessutom svårt att tro att du hör det där när musiken spelar.
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Tidalfilen är en digital direktrip 16/44,1. Den är alltså inte ”inspelad” genom DAAD. Fråga inte hur det går till, för det säger jag inte. Den är sedan på sampeln när alignad med CD-spåret och därefter inverterad och ”nullad”.
Jag sa väl att du ”alignat” för hand. Du har väl zoomat in och gjort det så gott du kan men det är extremt svårt att ändå få till det med den precision så att det blir absolut tystnad.
Jag har dessutom svårt att tro att du hör det där när musiken spelar.
Men när man zoomat ned på enskilda samples snappar de mot varandra. Skulle vara om det är klockdrift mellan filerna som spökar. Det finns inga mellanlägen. Jag kanske har Audacityfilen sparad, så kan du kolla själv om du tycker det ser rätt ut. Ingen vore gladare än jag om jag hade fel!
Att jag överhuvud taget gjorde mig omaket att klippa och klistra var ju för att jag tyckte mig höra felet. Jag hade förväntanseffekt på hur det skulle låta, eftersom jag hade hört den väldigt korrupta Spotifyfilen, så jag ville lusa av att det bara var inbillning genom att nulltesta.
philipbtz skrev:Som sagt, verkar funka för dig och de flesta andra.
meshuggener skrev:Det var förvånansvärt lite musik i tråden.
"Musik i absolut högsta tänkbara kvalité"
Hade hoppats på flera bidrag i den allra högsta ligan.
Kribban skrev:meshuggener skrev:Det var förvånansvärt lite musik i tråden.
Dito
goat76 skrev:Kribban skrev:meshuggener skrev:Det var förvånansvärt lite musik i tråden.
Dito
Varför vänta på andra? Lägg in ett eget bidrag som du anser vara utöver det vanliga ljudmässigt, vettja!
meshuggener skrev:goat76 skrev:Kribban skrev:
Dito
Varför vänta på andra? Lägg in ett eget bidrag som du anser vara utöver det vanliga ljudmässigt, vettja!
Jag har redan startat tråden och även lagt ett bidrag som är i absoluta toppen i denna tråd.
Hade hoppats på mera välljud.
goat76 skrev:meshuggener skrev:goat76 skrev:
Jag har redan startat tråden och även lagt ett bidrag som är i absoluta toppen i denna tråd.
Jag citerade Kribban och menade att han gärna kan lägga upp något han tycker håller högta tänkbara ljudkvalité.
Det värsta som kan hända är väl att någon annan inte håller med...
Morello skrev:Jösses, vilket språk!
Morello skrev:Jösses, vilket språk!
Bill50x skrev:Morello skrev:Jösses, vilket språk!
Jajamänsan, här gäller det att få tummen ur och bläddra sig fram i skivbacken
En skiva som låter otroligt rent och dynamiskt är Red Norvo Quintet's skiva The Forward Look på Reference Recordings. Inspelningen är gjord på en 3-spårs rördriven rullbandspelare nyårsafton 1959. Klassiskt rörljud (lite runt och mjukt) med detaljskärpa och ett svängigt dynamiskt ljud. Prov på musiken kan erbjudas om så önskas.
/ B
Frisk skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Jösses, vilket språk!
En skiva som låter otroligt rent och dynamiskt är Red Norvo Quintet's skiva The Forward Look på Reference Recordings. Inspelningen är gjord på en 3-spårs rördriven rullbandspelare nyårsafton 1959. Klassiskt rörljud (lite runt och mjukt) med detaljskärpa och ett svängigt dynamiskt ljud. Prov på musiken kan erbjudas om så önskas.
Det lät spännande. Kul att så gamla inspelningar låter så bra! Jag provlyssnar gärna:)
Bill50x skrev:Morello skrev:Jösses, vilket språk!
/ B
Jag citerade Kribban och menade att han gärna kan lägga upp något han tycker håller högta tänkbara ljudkvalité.
meshuggener skrev:Jag citerade Kribban och menade att han gärna kan lägga upp något han tycker håller högta tänkbara ljudkvalité.
Ok
Du gav ett bra bidrag i början av tråden som jag tyckte väldigt bra. Du har ingen mer platta/låt på lager?
Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
Håller den inte högsta klass kan Bill räkna med en faktura i brevlådan.
Bill50x skrev:Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
![]()
Bara om du köpt den på 45-varvs vinyl!
/ B
bomellberg skrev:goat76 skrev:meshuggener skrev:Jag har redan startat tråden och även lagt ett bidrag som är i absoluta toppen i denna tråd.
Tyvärr är det ju detta forums stora problem. Skulle man av en händelse yttra något positivt en enda gång så finns
det en hel stab av gubbar med stora stockar uppstoppade i röven redo att tala om för dig att du har fel, vad det än
gäller, från hifi till barnpassning. Detta gör att trådar likt denna självdör alltför tidigt.
Morello skrev:Håll ordning på numerus; en examen, flera examina.
Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
sprudel skrev:Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
Du kan skicka med en gång. I alla fall utifrån versionen på Tidal
Morello skrev:Jag är nöjd bara det är bra jazz!
Tafflig ljudkvalitet kan botas med ett par, tre, fyra glas rött.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
Jag är nöjd bara det är bra jazz!
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag är nöjd bara det är bra jazz!
Bra tänk där! Det är billigare med en dyr whisky de (få) gånger man finlyssnar än att lägga +200 kkr på bättre högtalare.
Provlyssna min rip så vet du vad du har att vänta dig. Själv är jag på väg att hämta ut Veronica Maggios senaste på vinyl...
/ B
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Red Norvo Quintet - The Forward Look är beställd.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Spela riktig musik istället, den kan avnjutas även i nyktert tillstånd, även om ljudet är dåligt. Här får ni "så dålig musik att man måste kröka-lyssnare" ett smakprov på riktig musik:[ YouTube ]
Edit: Max tillägger att sjävla skivan låter utmäkrt.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag är nöjd bara det är bra jazz!
Bra tänk där! Det är billigare med en dyr whisky de (få) gånger man finlyssnar än att lägga +200 kkr på bättre högtalare.
Provlyssna min rip så vet du vad du har att vänta dig. Själv är jag på väg att hämta ut Veronica Maggios senaste på vinyl...
/ B
Bill50x skrev:Själv är jag på väg att hämta ut Veronica Maggios senaste på vinyl...
hifikg skrev:Har alltid gillat trummorna i inledninggspåret "Bone Machine" och i "Oh my Golly" men för övrigt... njae...
Bill50x skrev:. Absolut knäpptyst när det gäller vinylartefakter och mycket bättre ljud än den förra vinylen jag köpte med henne (Satan i gatan).
/ B
goat76 skrev:
P.S. Någon kanske inte tycker att denna skiva hör hemma här, men troligtvis hör den hit mer än de flesta av de andra bidragen. Verkligheten är inte överdämpad, kristallklar och överdrivet ren, den är lika smutsig som Pixies album Surfer Rosa. Ett verkligt konstverk.
Morello skrev:goat76 skrev:
P.S. Någon kanske inte tycker att denna skiva hör hemma här, men troligtvis hör den hit mer än de flesta av de andra bidragen. Verkligheten är inte överdämpad, kristallklar och överdrivet ren, den är lika smutsig som Pixies album Surfer Rosa. Ett verkligt konstverk.
Jag har inte hört albumet, men kombinationen Albini (som producerad massor med skräp så som tex PJ Harvey) och vokal inspelad i badrum gör mig inte alls sugen på att lyssna.
Morello skrev:Vad syftar du på?
Mina två första tips i tråden har över huvud taget inte någon vokal!
För övrigt är det sanslöst ointressant med dessa persondebatter som du med flera i tid och otid startar. Återgå till ämnet.
goat76 skrev:hifikg skrev:Har alltid gillat trummorna i inledninggspåret "Bone Machine" och i "Oh my Golly" men för övrigt... njae...
Hur tycker du resten skulle ha gjorts?
Är du säker på att du inte bara ogillar ljudet av distade gitarrer?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Har alltid gillat trummorna i inledninggspåret "Bone Machine" och i "Oh my Golly" men för övrigt... njae...
Njae, jag hade den första inspelningen på ett kassettband bara för att jag ramlade på dem när de spelade utanför (!) en klubb i Prag för mycket längesen. Bandet har försvunnit, dyker väl upp i någon kommande vindsstädning eller nåt kanske. De var roliga och spontana o jag gillade det jag hörde live, men inspelningen blev ingen favorit o jag har inte lyssnat på den på mycket länge. Ditt tips föranledde en dykning i arkivet.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Njae, jag hade den första inspelningen på ett kassettband bara för att jag ramlade på dem när de spelade utanför (!) en klubb i Prag för mycket längesen. Bandet har försvunnit, dyker väl upp i någon kommande vindsstädning eller nåt kanske. De var roliga och spontana o jag gillade det jag hörde live, men inspelningen blev ingen favorit o jag har inte lyssnat på den på mycket länge. Ditt tips föranledde en dykning i arkivet.
Bra att du tar dig en lyssning igen om du hittar den.![]()
Alla behöver ju inte gilla musiken i sig, men det var väl inte heller ett kriterium för bidragen i tråden?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Bra att du tar dig en lyssning igen om du hittar den.![]()
Alla behöver ju inte gilla musiken i sig, men det var väl inte heller ett kriterium för bidragen i tråden?
Absolut inte. Och jag har hittat två versioner som jag samlat på mig genom åren, en där två album är sammanslagna till en utgåva och en utgåva med bara den första skivan. Kassettbandet får jag leta efterSpelade lite mer av den i förmiddags, men jag har svårt att uppskatta ljudet ändå, även om det kanske lät precis så illa när det spelades in och i det avseendet är väl återgivet.
Belker skrev:Gilla också Surfer Rosa. Härligt, rått ljud och legendariskt bra musik! Allt de släppt det här årtusendet är skit, både ljud och musik.
goat76 skrev:Belker skrev:Gilla också Surfer Rosa. Härligt, rått ljud och legendariskt bra musik! Allt de släppt det här årtusendet är skit, både ljud och musik.
Då gillar du garanterat även The Breeders - Pod med Kim Deal från The Pixies, även det albumet inspelad av Albini.
Råheten finns där men inspelningen är aningen torrare än Surfer Rosa.
hifikg skrev:Ska jag lägga upp en låt så du får jämföra Pekka?
PekkaJohansson skrev:hifikg skrev:Ska jag lägga upp en låt så du får jämföra Pekka?
Ja, gör gärna det!
Med vänlig hälsning
Pekka
hifikg skrev:
Ser fram mot "domen"
Tangband skrev:Gubbar, här har ni nåt som är riktigt välljudande, från 1973.
Roberta Flack med Killing me softly. Titellåten är en riktig referenslåt där både inspelningen och musiken är fantastisk.
Ivartfall låter det fantastiskt hemma hos mig![]()
Även spotifyversionen är ok. Jag har Flacfiler från cd-skivan och den låter snäppet bättre.
Vad tycker ni ?
https://open.spotify.com/album/4GxrvKiy ... BgLHzCYtqg
hifikg skrev:Då får jag mitt ex före dig
Edit: Lyssnar nu. Fast min utgåva är remastrad och mycket senare, så era låter säkert bättre...
Edit2: Fast även den här utgåvan är välljudandeInte tokremastrad och komprimerad tycker jag. Ska jag lägga upp en låt så du får jämföra Pekka?
music4ever skrev:Tangband skrev:Gubbar, här har ni nåt som är riktigt välljudande, från 1973.
Roberta Flack med Killing me softly. Titellåten är en riktig referenslåt där både inspelningen och musiken är fantastisk.
Även spotifyversionen är ok. Jag har Flacfiler från cd-skivan och den låter snäppet bättre.
Vad tycker ni ?
Vill minnas att original LPn akterseglar förbi CD-utgåvan på den. LPn har även ett mycket snyggt omslag.
Morello skrev:hifikg skrev:Då får jag mitt ex före dig
Edit: Lyssnar nu. Fast min utgåva är remastrad och mycket senare, så era låter säkert bättre...
Edit2: Fast även den här utgåvan är välljudandeInte tokremastrad och komprimerad tycker jag. Ska jag lägga upp en låt så du får jämföra Pekka?
Jag betalade bara marginellt mer för ett riktigt fonogram.(20 euro)
hifikg skrev:Då får jag mitt ex före dig
sprudel skrev:hifikg skrev:Då får jag mitt ex före dig
Var handlar du KG?
PekkaJohansson skrev:Får jag lägga in en brasklapp? Även om detta enstaka spår ser ovanligt bra ut tycker jag att man i varje enskilt fall bör leta efter den ovedersägligen bästa utgåvan. Då är det ett säkrare kort att satsa på kompaktskivan. Jag skriver detta så att alla som nu blir intresserade av skivan "Lucky Lucy Ann" kan göra ett upplyst val. Det vore synd om en version skulle kunna vara marginellt sämre blir någon slags standard i ljudvänskretsar. Rådet gäller för övrigt generellt - undvik senare års filer från nedladdningstjänster och satsa på tidiga cd-skivor om du vill vara helt säker på att få bästa möjliga ljudkvalitet. Med denna konsumentupplysning kan därmed alla göra som de vill! Jag vill i vanlig ordning också understryka att några bolag, exempelvis BIS, erbjuder samma högkvalitativa utgåvor på nätet som på skiva.
Jag undersöker för övrigt möjligheten att göra ytterligare jämförelser mellan olika utgåvor med Lucy Ann Polk.
PekkaJohansson skrev:Åtminstone titellåten och några spår till finns dock i flera utgåvor på cd så jag skulle inte ta gift på att lp:n entydigt är bättre. Till saken hör dessutom att albumversionen överfördes till cd av Atlantic-teknikern Barry Diament som starkt motsatte sig processering. Jag kan kolla de olika versionerna närmare!
Med vänlig hälsning
Pekka
shifts skrev:Lucky Lucy Ann-albumet nu beställd, CD-utgåvan från 1987. Har ett vagt, vagt minne av att du kan ha spelat denna för mig när jag besökte dig för rätt många år sedan nu Pekka. Om inte så blir det en överraskning. Tack igen för tips.
sprudel skrev:shifts skrev:Lucky Lucy Ann-albumet nu beställd, CD-utgåvan från 1987. Har ett vagt, vagt minne av att du kan ha spelat denna för mig när jag besökte dig för rätt många år sedan nu Pekka. Om inte så blir det en överraskning. Tack igen för tips.
Discogs?
Morello skrev:Frågan är om det är absolut högsta kvalitet?
Morello skrev:Varför plockade du bort ditt tips om "killing me softly"?
music4ever skrev:Tangband skrev:Gubbar, här har ni nåt som är riktigt välljudande, från 1973.
Vad tycker ni ?
Vill minnas att original LPn akterseglar förbi CD-utgåvan på den. LPn har även ett mycket snyggt omslag.
Tangband skrev:Den fanns även på Spotify :
https://open.spotify.com/album/6pXu83qy ... uwS8Ue21Yg
sprudel skrev:Var på en liten hif-träff i helgen med många musiktips också. Det här är bra![]()
sprudel skrev:Tangband skrev:Den fanns även på Spotify :
Varför skickar du en länk till Spotify i denna tråden?
Tangband skrev:sprudel skrev:Tangband skrev:Den fanns även på Spotify :
Därför att många som kanske vill köpa skivan inte har TIDAL ?
Morello skrev:Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
Tangband skrev:CD-skivan går numera att köpa och den låter fint.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
Det är ju sant, men både Spotify och Tidal duger fint för att avgöra inspelningskvalitet. Den som hävdar motsatsen skulle jag vilja göra ett blindtest med, för att utröna om de hör skillnad på streamad signal och CD-skiva.
sprudel skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
Det är ju sant, men både Spotify och Tidal duger fint för att avgöra inspelningskvalitet. Den som hävdar motsatsen skulle jag vilja göra ett blindtest med, för att utröna om de hör skillnad på streamad signal och CD-skiva.
Tidal duger alldeles utmärkt, exakt samma kvalitet som CD, om nu det är samma utgåva. Spotify duger inte.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
sprudel skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
Tidal duger alldeles utmärkt, exakt samma kvalitet som CD, om nu det är samma utgåva. Spotify duger inte.
Morello skrev:Tangband skrev:sprudel skrev:
Därför att många som kanske vill köpa skivan inte har TIDAL ?
Man behöver varken Tidal eller Skräpify för att köpa skivan.
bassman skrev:sprudel skrev:PerStromgren skrev:
Hur vet man vilken utgåva man lyssnar på? Framgår det någonstans? Är själv helt oerfaren vad det gäller Tidal.
Tangband skrev:Återigen- man kanske vill höra om man gillar musiken innan man köper
sprudel skrev:Tangband skrev:Återigen- man kanske vill höra om man gillar musiken innan man köper
Självklart, men nu är det inte detta tråden handlar om.
Tangband skrev:Återigen- man kanske vill höra om man gillar musiken innan man köper
Tell skrev:Sluta löjla er nu, har man koll på vilket utgåva som det nu handlar om så funkar Spotify alldeles perfekt. Själv lyssnar jag på musik som oftast bara har en utgåva och då finns det ingen anledning att köpa sig nån dyr cd-skiva för att njuta av musiken.
Tack Tangband för Spotify-länken, nu fick jag provlyssna jag med. Fin kvalle, men trist musik.
bassman skrev:sprudel skrev:PerStromgren skrev:
Hur vet man vilken utgåva man lyssnar på? Framgår det någonstans? Är själv helt oerfaren vad det gäller Tidal.
Tangband skrev:sprudel skrev:Tangband skrev:Återigen- man kanske vill höra om man gillar musiken innan man köper
Självklart, men nu är det inte detta tråden handlar om.
Jag har själv 2 TB rippat direkt från CD original på min NAS. Det är det materialet jag använder då jag lyssnar aktivt.
Tyvärr är TIDAL väldigt sällan lika bra som original CD -skivorna om du nu trodde det![]()
Jo, vi har lyssnat och jämfört . I 9 fall av 10 låter en direktrippad CD till NAS bättre. Troligen beroende på att TIDAL ofta använder kassa sönderkomprimerade versioner. TIDAL låter dock oftast bättre än Spotify så det finns grader i helvetet.![]()
Dessutom har TIDAL en stor nackdel framför Spotify. Utbudet på jazz och klassiskt är skrattretande lågt jämfört med Spotify premium. Jag använder Spotify för att hitta ny musik.
Tangband skrev:bassman skrev:sprudel skrev:
Bassman - av skäl jag redan angett så låter TIDAL oftast sämre än rippade skivor .
Det är lite falsk marknadsföring att påstå att man skulle bli helt nöjd med TIDAL .
Tangband skrev:Jag har en bred musiksmak, inte speciellt mycket mainstream, - men som jag redan beskrivit är utbudet på jazz och klassiskt 10 gånger större på Spotify än TIDALS utbud och därför duger inte TIDAL formatet för mig.
goat76 skrev:bassman skrev:sprudel skrev:
Mitt råd är att du aldrig helt bör förlita dig på det utbud en streamingtjänst har, iallafall inte för den musik som ligger dig varmast om hjärtat för rätt vad det är så finns kanske inte den bästa utgåvan av just det albumet.
Nu ser jag dock inte något enormt problem med detta, för nog misstänker jag att du har all eller åtminstone 90% av din favoritmusik i din musiksamling redan och har väl redan de versioner du anser vara de bästa, dessa behöver du ju inte överge bara för att du fixar ett abonnemang hos Tidal.
Tidal har i första hand de versioner av albumen som skivbolagen även tillhandahåller som nypressningar, men ofta finns många album i flera versioner så originalsläppet av CD-versionen återfinns ganska ofta.
Själv har jag för länge sedan rippat alla CD som jag nu streamar från NAS. Tidal använder jag för musik som jag gillar men som jag nödvändigtvis inte är i behov av att äga. När jag hittar något jag absolut gillar extra mycket så letar jag upp var jag kan köpa det albumet digitalt så att jag har det kvar i min ägo oavsett vad streamingtjänsten hittar på.
Bassman, hur lyssnar du på musik idag, är det LP, CD, filer på NAS eller en blandning av alla dessa?
Oavsett vilket så är Tidal ett ypperligt verktyg för att hitta ny musik och då ljudkvaliten är lika bra som CD så kan du njuta även av all den musik du nödvändigtvis inte känner att du absolut måste äga.
sprudel skrev:@Tangband. Läs sista raden ovan, många gånger, kämpa med att förstå innebörden och återkom om du inte lyckas.
Dina senare inlägg visar att du inte läser vad jag skriver. Det blir omöjligt att föra en vettig dialog om du bär dig åt som den här filmen.
bassman skrev:goat76 skrev:bassman skrev:
Mitt råd är att du aldrig helt bör förlita dig på det utbud en streamingtjänst har, iallafall inte för den musik som ligger dig varmast om hjärtat för rätt vad det är så finns kanske inte den bästa utgåvan av just det albumet.
Nu ser jag dock inte något enormt problem med detta, för nog misstänker jag att du har all eller åtminstone 90% av din favoritmusik i din musiksamling redan och har väl redan de versioner du anser vara de bästa, dessa behöver du ju inte överge bara för att du fixar ett abonnemang hos Tidal.
Tidal har i första hand de versioner av albumen som skivbolagen även tillhandahåller som nypressningar, men ofta finns många album i flera versioner så originalsläppet av CD-versionen återfinns ganska ofta.
Själv har jag för länge sedan rippat alla CD som jag nu streamar från NAS. Tidal använder jag för musik som jag gillar men som jag nödvändigtvis inte är i behov av att äga. När jag hittar något jag absolut gillar extra mycket så letar jag upp var jag kan köpa det albumet digitalt så att jag har det kvar i min ägo oavsett vad streamingtjänsten hittar på.
Bassman, hur lyssnar du på musik idag, är det LP, CD, filer på NAS eller en blandning av alla dessa?
Oavsett vilket så är Tidal ett ypperligt verktyg för att hitta ny musik och då ljudkvaliten är lika bra som CD så kan du njuta även av all den musik du nödvändigtvis inte känner att du absolut måste äga.
Här hemma tar jag musiken från NAS genom MacMini där mjukvaran är jRiver. Och vinyl såklart.
Upplever att dom äldre albumen är väldigt skruvade om man "fulladdar". Ett bra exempel är Dire Straits Love over gold som verkligen inte var som den skulle, provade ett antal olika och ingen funkade som den skulle, EQ:at och komprimerat. Svågern jobbade på 80-talet i ljudbutiken Beliva här i stan och han hade en första CD-upplaga och den var som den skulle. ELO är ett annat exempel där allt var fel.. Så mycket av FLAC-filerna i NAS är egenrippat och album från vänner och bekanta. Det ligger strax under 2 terabyte på NAS så det finns en hel del musik där.
Visst har jag Spotify, används mest på altanen sommartid och på resor och i bilen.
goat76 skrev:bassman skrev:goat76 skrev:
Här hemma tar jag musiken från NAS genom MacMini där mjukvaran är jRiver. Och vinyl såklart.
Upplever att dom äldre albumen är väldigt skruvade om man "fulladdar". Ett bra exempel är Dire Straits Love over gold som verkligen inte var som den skulle, provade ett antal olika och ingen funkade som den skulle, EQ:at och komprimerat. Svågern jobbade på 80-talet i ljudbutiken Beliva här i stan och han hade en första CD-upplaga och den var som den skulle. ELO är ett annat exempel där allt var fel.. Så mycket av FLAC-filerna i NAS är egenrippat och album från vänner och bekanta. Det ligger strax under 2 terabyte på NAS så det finns en hel del musik där.
Visst har jag Spotify, används mest på altanen sommartid och på resor och i bilen.
om du fortsättningsvis endast ska använda streamingtjänsten till bakgrunds musik på altanen och bilresor så tror jag Spotify duger gott och väl, till finlyssning på det huvudsakliga ljudsystemet så tycker jag det blir ett för tråkigt och platt ljud med Spotify.
Min andel lyssning av strömmad musik jämfört med den lagrade musiken jag har på NAS har helt klart ökat succesivt med tiden tack vare ljudkvaliten på Tidal.
Med Spotify så gick det för mig helt och hållet ut på att bara hitta ny musik och sedan införskaffa mig det jag gillade på annat håll då det lät så platt och tråkigt.
Med Tidal kan jag som jag tidigare nämde finlyssna på ett betydligt bredare sätt, det finns otroligt mycket musik som jag gillar att lyssna på men som jag inte nödvändigtvis skulle gå och köpa. Som exempel så innehåller den här tråden en massa tips på väljludande musik som är intressant att ta del av i god kvalitet men det är inte så många jag skulle gått och köpt, helt enkelt för att de inte överenstämmer med min musiksmak.
Bassman, du är väl bassist, kanske finns det något väl-ljudande album med dina vibrerande strängar du kan tipsa om så kan vi lite snyggt glida tillbaka on topic?
BosseS skrev:sprudel skrev:@Tangband. Läs sista raden ovan, många gånger, kämpa med att förstå innebörden och återkom om du inte lyckas.
Dina senare inlägg visar att du inte läser vad jag skriver. Det blir omöjligt att föra en vettig dialog om du bär dig åt som den här filmen.
Är du inte lite larvig nu? Jag tror inte du hör skillnad på Tidal och Spotify i ett blindtest...
sprudel skrev:Spotify har lägre kvalitet än Tidal. Spotify är inte förlustfritt, inte ens i Molkom.
Skulle någon moderator kunna rensa ut allt ovidkommande tjafs så att tråden lever upp till rubriken?
Tell skrev:sprudel skrev:Spotify har lägre kvalitet än Tidal. Spotify är inte förlustfritt, inte ens i Molkom.
Skulle någon moderator kunna rensa ut allt ovidkommande tjafs så att tråden lever upp till rubriken?
Det stämmer att Spotify har lägre kvalitet som inte är förlustfri. Men det är bara rent tekniskt, ljudkvallen för mänskliga öron håller dock högsta kvalitet. Så ja, rensa ut allt tjafs om att Spotify inte skulle duga.
BosseS skrev:Du bestämmer inte vad andra ska tycka är hög ljudkvalité.
PekkaJohansson skrev:Rolig variant på uttrycket! Jag tror det avses att cd-utgåvan blir akterseglad av lp:n. Åtminstone titellåten och några spår till finns dock i flera utgåvor på cd så jag skulle inte ta gift på att lp:n entydigt är bättre. Till saken hör dessutom att albumversionen överfördes till cd av Atlantic-teknikern Barry Diament som starkt motsatte sig processering. Jag kan kolla de olika versionerna närmare!
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Lucky, lucky Anne är en trevlig skiva, men jag vet inte hur den hamnade i den här tråden.
rajapruk skrev:Morello skrev:Lucky, lucky Anne är en trevlig skiva, men jag vet inte hur den hamnade i den här tråden.
Jag tror det var Pekka som tog upp den som en av sina bäst låtande skivor.
rajapruk skrev:Från tipsen i tråden har jag nu beställt på CD några av de skivor som bedöms ha högsta tänkbara ljudkvalité:
Schostakowitsch Dmitri - 24 Preludes and Fugues Op.87
Atlanta Symp Orch/Shaw - Stravinsky: The Firebird
Ravel Maurice/Bartok Bela/The Sequoia String Quartet - String Quartets
James Newton Howard and Friends - Sheffield Lab CD-23
Lucy Ann Polk - Lucky Lucy Ann
Grieg* - Gothenburg Symphony Orchestra*, Neeme Järvi – Peer Gynt- Highlights
Tack Morello, IÖ och Pekka för tipsen (ber om ursäkt om jag glömde någon tipsare här)
rajapruk skrev:Lyssnar på Lucky Lucy Ann via Spotify nu. Låter väldigt fint.
Morello, har du någon kommentar om:
Arne Domnérus - Antiphone Blues
Den nämns ibland som en mycket bra låtande skiva. Men inte "absolut högsta tänkbara ljudkvalité" gissar jag.
sprudel skrev:Jag har två olika versioner, rippade. 24/96 är klart bäst.
rajapruk skrev:Är det så enkelt att högst Crest är bäst, när man jämför olika utgåvor av samma skiva?
rajapruk skrev:
Vad betyder det röda som är inne i korven i den med mest dynamik?
PekkaJohansson skrev:rajapruk skrev:Är det så enkelt att högst Crest är bäst, när man jämför olika utgåvor av samma skiva?
Nej, så enkelt är det inte. Allt annat lika brukar störst toppfaktor indikera mest dynamisk överföring. Dock kan andra faktorer påverka. Diskanthöjning ger exempelvis högre toppfaktor men är förstås en avvikelse från rak överföring. Man måste alltid studera flera bilder för att få en rättvisande bild - samt lyssna!rajapruk skrev:
Vad betyder det röda som är inne i korven i den med mest dynamik?
Korven visar båda kanalerna och det röda är ena kanalen - höger, vill jag minnas.
Det vore för övrigt intressant om sprudel ville köra 24/96-filen i MasVis. Det går utmärkt om man bara konverterar den till wav-format i till exempel Foobar.
Passar också på att korrigera ett felaktigt påstående tidigare i tråden. Jag har inte påstått att "Lucky Lucy Ann" skulle vara en av mina bäst ljudande skivor. Jag nämnde den som exempel på en bra 50-talsproduktion eftersom en annan 50-talsproduktion kom på tal. Den är förvisso bättre än väldigt mycket av det som görs i dag.
Med vänlig hälsning
Pekka
rajapruk skrev:Lyssnar på Lucky Lucy Ann via Spotify nu. Låter väldigt fint.
Den nämns ibland som en mycket bra låtande skiva. Men inte "absolut högsta tänkbara ljudkvalité" gissar jag.
Morello skrev:rajapruk skrev:Lyssnar på Lucky Lucy Ann via Spotify nu. Låter väldigt fint.
Är inte säker på att jag har den skivan med Dompan.
De tre skivor med konstmusik som Ingvar nämnde har jag lyssnat på åtskilliga gånger och det är absolut högsta standard.
Dessutom är albumet med Ravel ett musikaliskt mästerverk av sällan skådat slag! Ne plus ultra rakt igenom.
juanth skrev:https://tidal.com/album/45714730
Dick Hyman plays Fats Waller
Morello skrev:OJ, svår fråga. Av de cirka 2 000 fonogram jag har hemma, så kanske 10 st kvalar in till "absolut högsta ljudkvalitet".
Tror jag börjar med seriös musik:
https://delosmusic.com/recording/ravelbartok-quartets-sequoia-quartet/
Ett extraordinärt musikaliskt framförande och en extraordinär inspelning!
Dettta är "ne plus ultra" i alla avseenden!
Morello skrev:Tjusigt - har du lyssnat?
pontareee skrev:För er som gillar elektronisk musik så låter Daft Punk - Random Access Memories bra.
Den ska tydligen vara inspelad både analogt och digitalt så har artisterna valt ut de delarna de tycker låst bäst digitalt vs analogt bland annat vid mastering.
Belker skrev:pontareee skrev:För er som gillar elektronisk musik så låter Daft Punk - Random Access Memories bra.
Den ska tydligen vara inspelad både analogt och digitalt så har artisterna valt ut de delarna de tycker låst bäst digitalt vs analogt bland annat vid mastering.
Ja, riktigt bra album! Men vad menar du med sista meningen? Artisterna, är det Robotarna eller gästartisterna? Vad är digital resp analog inspelning? Slutmix till SSD eller rullband? Alla ljud skapade digitalt resp. analogt?
pontareee skrev:Belker skrev:pontareee skrev:För er som gillar elektronisk musik så låter Daft Punk - Random Access Memories bra.
Ja, riktigt bra album! Men vad menar du med sista meningen? Artisterna, är det Robotarna eller gästartisterna? Vad är digital resp analog inspelning? Slutmix till SSD eller rullband? Alla ljud skapade digitalt resp. analogt?
Jag läste det på en sida, jag citerar den då den säkert är tydligare:
"Everything was recorded simultaneously to both digital and analogue tape, which was then digitised afterwards. With everything in Pro Tools, engineer Mick Guzauski says this meant the band could choose which format they preferred song by song – or phrase by phrase, as he says."
Källa https://productionadvice.co.uk/daft-punk-mastering/
goat76 skrev:pontareee skrev:Belker skrev:Ja, riktigt bra album! Men vad menar du med sista meningen? Artisterna, är det Robotarna eller gästartisterna? Vad är digital resp analog inspelning? Slutmix till SSD eller rullband? Alla ljud skapade digitalt resp. analogt?
"Everything was recorded simultaneously to both digital and analogue tape, which was then digitised afterwards. With everything in Pro Tools, engineer Mick Guzauski says this meant the band could choose which format they preferred song by song – or phrase by phrase, as he says."
Vad är det som gör att ni tycker det här albumet håller högsta tänkbara ljudkvalité?
Jag sitter och lyssnar på skivan just nu, den låter absolut inte dåligt men absolut inte heller extraordinärt bra.
Alla enskilda ljud i mixen är individuellt rejält kontrollerade och begränsade i sin dynamik, ingenting har fått sticka ut med sin fulla dynamik vilket gör att det mesta låter ganska platt och livlöst.
Belker skrev:Jag skulle inte själv lägga upp RAM i den här tråden, men måste ändå säga att den i sin genre är bland det bästa. Och då räknar jag inte in killar som spelar in sin synt rakt upp och ned. Det ska vara musik. Vilket ledet in på hur ljudkvalitet egentligen ska bedömas i den här tråden. Om det ska vara absolut högsta tänkbara, duger ju bara rena testsignaler. Allt annat är ju relativt och subjektivt. Om vi enas om att annat en testsignaler får vara med i tråden, tycker jag RAM platsar. Den ska låta precis så som den gör! Så jag ändrar mig, jag skulle lägga upp RAM.
pontareee skrev:goat76 skrev:pontareee skrev:
Vad är det som gör att ni tycker det här albumet håller högsta tänkbara ljudkvalité?
Jag sitter och lyssnar på skivan just nu, den låter absolut inte dåligt men absolut inte heller extraordinärt bra.
Alla enskilda ljud i mixen är individuellt rejält kontrollerade och begränsade i sin dynamik, ingenting har fått sticka ut med sin fulla dynamik vilket gör att det mesta låter ganska platt och livlöst.
Skruva upp basen lite så blir det inte så platt, nä men skämt åsido sa jag/vi inte att den håller absolut högsta tänkbara ljudkvalité utan att den låter bra. Tycker även Michael Jackson - Bad skivan låter bra, favorit är nog Liberian Girl.
Belker skrev:Eller så hade den låtit spretigt och tunt och inte så mäktig som den gör!
goat76 skrev:pontareee skrev:goat76 skrev:
Skruva upp basen lite så blir det inte så platt, nä men skämt åsido sa jag/vi inte att den håller absolut högsta tänkbara ljudkvalité utan att den låter bra. Tycker även Michael Jackson - Bad skivan låter bra, favorit är nog Liberian Girl.
Jag tror att trådskaparen var ute efter Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalite, då räcker det inte med bara bra.
pontareee skrev:goat76 skrev:pontareee skrev:
Jag tror att trådskaparen var ute efter Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalite, då räcker det inte med bara bra.
Jag tycker juh faktiskt de båda albumen låter riktigt bra, hade inte nämnt dem här annars.
goat76 skrev:Om de hade släppt lös dynamiken och inte komprimerat de flesta inslagen i mixen, så hade den kanske kunnat platsa.
Tell skrev:goat76 skrev:Om de hade släppt lös dynamiken och inte komprimerat de flesta inslagen i mixen, så hade den kanske kunnat platsa.
Frågan är varför just en helt okomprimerad signal är det som anses låta bäst? Är det bara för ni som vanligt har verkligheten som referens o inte bara vad-som-låter-najsast-oavsett-verkligheten? För att ta dom två senaste exemplerna i tråden, RAM och Bad, så innehåller ju båda synthar och trummaskiner etc o ingen av dom tillverkar "verkliga" ljud. Så att ha verkligheten som nån slags referens blir ju bara märkligt.
Dessutom så finns det många som argumentare för att komressorer "limmar" ihop ljuden så dom sitter ihop tillsammans på ett bättre sätt än en okomprimerad signal. Finns ju dock som vanligt såklart en balans, o den balansen är la subjektivSå att som dom flesta här på faktiskt hela tiden tjatar om att det SKA vara okomprimerat är både fel o tröttsamt imo.
goat76 skrev:En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.
https://www.yoursoundmatters.com/measuring-vinyl-dynamic-range-complicated/Conan skrev:Tittar man i Dynamic Range DB på RAM så ser det ut så här:
Vad ska vi ha högupplöst nedladddning till när det är vinyl som gäller tydligen..?
Ted_B skrev:goat76 skrev:En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.
Är inte det något som en skicklig sångare ska anpassa sig till om det ska vara en riktigt välljudande produktion?
Alltså vara samspelt med bandet så att inte sången behöver komprimeras?
pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
hifikg skrev:pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
Hmm... alla helgröna är vinyl
goat76 skrev:Tell skrev:Frågan är varför just en helt okomprimerad signal är det som anses låta bäst? Är det bara för ni som vanligt har verkligheten som referens o inte bara vad-som-låter-najsast-oavsett-verkligheten? För att ta dom två senaste exemplerna i tråden, RAM och Bad, så innehåller ju båda synthar och trummaskiner etc o ingen av dom tillverkar "verkliga" ljud. Så att ha verkligheten som nån slags referens blir ju bara märkligt.
Dessutom så finns det många som argumentare för att komressorer "limmar" ihop ljuden så dom sitter ihop tillsammans på ett bättre sätt än en okomprimerad signal. Finns ju dock som vanligt såklart en balans, o den balansen är la subjektivSå att som dom flesta här på faktiskt hela tiden tjatar om att det SKA vara okomprimerat är både fel o tröttsamt imo.
Jag har inte bett om att det ska vara helt fritt från komprimering, jag klagar över att de flesta ljudinslagen på den där skivan är komprimerade/limiterade. Jag gillar ju hur de blandat tungt komprimerad bas med i stort sett okomprimerade inslag i Billie Eilish låtar, då låter helheten mer dynamisk och livfull trots att skivan i sin helhet är ganska hårtkomprimerad.
Men när i princip alla enskilda ljudinslag som på Daft Punks skiva är strypt så blir allt ganska statiskt, även syntarna tycker jag låter dynamik-begränsade och de borde lätt ha rymts i mixen utan den begränsningen och ändå kunnat låta lika starkt som nu.
En kompressor är ett bra och ibland helt nödvändigt verktyg för att vissa ljud i en tvåkanalsmix inte helt ska drunkna. Jag använder ju själv en riktig hårdvaru-kompressor, dels på basgitarr för att få lite mer kontroll över det instrumentet i mixen, samt på sång som annars ofta har ett alldeles för stort dynamiskt omfång för att antingen inte drunkna helt i mixen eller överrösta den.
HenrikTornquist skrev:Jag har bestämt för mig att Pekka har gjort en djuplodande analys av just "Bad" vad gäller ljudkvalitet.
Det bör ligga nånstans för den (Paa) som är vass på att söka.
PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".
Med vänlig hälsning
Pekka
Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Varken "Thriller" eller "Bad" platsar i kategorin "musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet".
Med vänlig hälsning
Pekka
Vad är det som gör att dom inte platsar in enligt dig? Vad krävs för att platsa?
AlbertHall skrev:Mahlers 7:a. Osmo Vänskä/Minnesota orch.
CD/SACD BIS -2386 är nära
Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!
https://delosmusic.com/recording/ravelb ... a-quartet/
Morello skrev:Tror jag inleder helgen med seriös musik som tekniskt sett håller pyramidal standard!
Tell skrev:Fair enough, men jag riktar ändå min text till resten av gubbarna i tråden. Dynamik är inte allt!
Dynamic Range Database ska man ta med en nypa salt, o det inte bara på vinyler. Att allting med dynamik lägre än 8dB får rött o därmed anses som DÅLIGT är så galet overkill, jag har hört massa musik på den nuvån som låter riktigt trevligt. För som sagt, dynamik är verkligen inte allt o ingen 100%ig riktlinje för välljud.
I-or skrev:Chiller, Erich Kunzel, Cincinnatti Pops Orchestra (Telarc) (Borde egentligen ha rekommenderats i tid för Halloween.)
goat76 skrev:hifikg skrev:pontareee skrev:Michael Jackson - Bad mäter enligt följande, det fanns fler releaser men alla fick inte plats på min skärm med nuvarande upplösning.
Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.
Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där.![]()
[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]
jansch skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Men trots det så kan vinylen vara helt identiskt i sin dynamik som den på CD, det kan alltså vara precis samma mastring.
Se den här videon så förstår du att det som i mätningarna ser ut att vara bättre på vinyl egentligen inte finns där.![]()
[youtube_quote]https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=n-AE9dL5FG8&feature=emb_logo[/youtube_quote]
Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.
Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).
Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.
Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?
jansch skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Jag har funderat en hel del på informationen i denna video. Alltså, varför har vinylinspeningen högre toppar som indikerar större dynamik?
Det enda jag kan tänka mej är följande:
En helt analog kedja, från digital master D/A omvandlad och graverad och till slut uppspelad analogt på vinylskiva innehåller fler subbastoner, låt oss säga under 20Hz. Detta trots högpassfilter som har för avsikt att minska t.ex rumble.
Dessa subbastoner, från t.ex grammofonrumble, kommer då visa sig som "tidskonstanter" jämfört med nyttosignalen. Musikens amplitudvariationer utgår inte ifrån en stabil "nollpunkt" som gäller för en digital signal. Musiken är helt enkelt överlagrad på svaga subbastoner vilket ibland ger lite högre amplitud, ibland lite lägre = till synes högre dynamik.
Det skulle också då kunna förklara varför den analoga signalen under ett antal millisekunder kan luta ner eller upp (se exempler i videon) medan digitala signalen håller sig mer mot en vågrätt linje (nollreferensen).
Lite "rått" skulle man kunna säga då att den ökade dynamiken är egentligen rumle.
Som sagt, bara lite funderingar..... vad tror du?
AlbertHall skrev:Postas ganska lite i denna tråd som egentligen borde vara på topp.
Jag letade lite i cdhyllan och hittade en inspelning från 1987.
Philips 420 955-3.
"Missa Criolla" med Jose Carreras som solist. Fantastisk kör och dynamisk produktion.
Lyssna och reflektera. Det gjordes för 34 år sedan, när alla sade att allt digitalt lät skit. Ja inspelningen är DDD.
Lyssna inte på Spotify. Ge 16/44 en chans.
Njut av kören. Från vägg till vägg.
hifikg skrev:Misa Criolla
Min har nummer 420 955-2
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Misa Criolla
Min har nummer 420 955-2
Ajaja, det var inte så bra...
hifikg skrev:AlbertHall skrev:hifikg skrev:Misa Criolla
Min har nummer 420 955-2
Är -2 en sämre version än -3?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:AlbertHall skrev: