Kentfest – en skräckupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-15 23:09

Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Kentfest – sämsta liveljudet någonsin?

Inläggav Micke23 » 2014-06-15 23:35

De verkar ha använt samma ljudanläggning som Summerburst som gick av stapeln kvällarna innan på samma scen. Rockmusik och techno-/dansmusik ställer kanske inte riktigt identiska krav.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-15 23:58

Tyvärr så känner jag igen din upplevelse från allt för många konserter.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-16 00:05

Micke23 skrev:De verkar ha använt samma ljudanläggning som Summerburst som gick av stapeln kvällarna innan på samma scen. Rockmusik och techno-/dansmusik ställer kanske inte riktigt identiska krav.

Jag var på Summerburst och tyckte inte ljudet var något att klaga på direkt (video), så ja, antingen klantade någon till det på Kentfest eller så har Pekka för höga krav (eller så har jag för låga krav :P).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 09:28

Jag kan bara hålla med. Alltså inte om just den här spelningen, för den var jag inte på, men generellt på livespelningar. Man kunde ju önska att livespelningar var någon man gick på för det häftiga ljudet, att det var rent men starkt och dynamiskt. Senaste tiden har jag bara hört distat, vasst, platt och samtidigt mufflat eftersom proppar är fullständigt nödvändiga. Om man inte räknar när jag råkade gå omkring på Skansen och gick förbi Solliden där de höll på att repa 5/6, då lät det anständigt faktiskt.

Det borde införas lag på att ljudteknikerna inte får ha hörselproppar, och kontrolleras att deras arbetsmiljö inte är hörselskadlig.

Alternativt skulle det införas obligatorisk märkning på konserter: Ljudteknikerna använder proppar av modell x / denna konsert kan lyssnas propplöst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 09:31

PontusEriksson skrev:... eller så har Pekka för höga krav.
Pekka har höga krav, men jag skulle även gissa att folk inte inser hur illa ljudet är för öronen. Det här är inte bara en ljudkvalitetsfråga utan även en fråga om hörselskador.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-16 10:37

Det var tråkigt att höra, men knappast förvånande. Det är väl vad man tror majoriteten av publiken (tror de) vill ha. Så det är vad man satsat på att bygga ut genom åren: Att kunna spela så starkt som möjligt, och helst kontrollerat av en fältgeneral från loudnesskriget.
Har själv bevistat väldigt få livekonserter med pop- eller rockband genom åren. Mest för att jag varje gång blir lika besviken över hur dålig hela upplevelsen är. Framförallt ljudmässigt, men också hur dåligt hela framförandet är. Sångare som låter sämre live än på skiva kommer nog in på andraplats på den har i-landsproblemlistan för mig. :-)

(Om ett par veckor ska jag lyssna på en massa folkmusik live i Bingsjö, och det vet jag blir en mycket gemytlig upplevelse.)
__
/ony

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-16 19:52

Är vi inte farligt nära att ge näring åt "rent ljud är inte lika farligt"-myten? Rätta mig om jag har fel, men med dagens volym live så tänker åtminstone inte jag uppmuntra folk att skippa öronproppar eftersom det kan upplevas som "njutbart". Hög volym under lång tid = dåligt för öronen. Eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 22:12

phloam skrev:Är vi inte farligt nära att ge näring åt "rent ljud är inte lika farligt"-myten? Rätta mig om jag har fel, men med dagens volym live så tänker åtminstone inte jag uppmuntra folk att skippa öronproppar eftersom det kan upplevas som "njutbart". Hög volym under lång tid = dåligt för öronen. Eller?

Ja, jag är ju den förste att hävda att ljudintensiteten*tiden är viktigast av allt, men det måste till en frekvensvägning också. Saken är väl den att som det proddas idag så blir det väldigt mycket högfrekvens. Detta dels i form av dist, dels i form av diskanthöjning. Annars låter det ju så dovt med proppar. Duh. Detta är extra dåligt för öronen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-16 23:33

Jag har svårt att tro att man öht i något led förutsätter att publiken har proppar eller inte. Det ska vara hög volym, punkt, och de som inte har proppar får skylla sig själva/bryr sig inte.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 10:12

Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-17 10:25

CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?

Det har det redan gjort. Undra på att det är kris i musikbranschen. Gubbpower!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 11:31

Jag känner flera mycket entusiastiska gubbar (f. 1970 - 1967, alla med MYCKET trevligt utseende) som inte kunde få tag på biljetter.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-17 12:06

CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?

Ja, du får hitta nåt annat ställe att ragga på nu. :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 13:27

Bild
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-17 17:06

Jag tycker att det generellt sett att det låter bättre och bättre på konserter med förstärkt ljud idag än vad det gjort genom åren.

Förbättringen av PA-ljud har varit kontinuerlig i alla fall de åren jag gått på konserter och det borde väl vara drygt 35 år vid det här laget.

Nu är jag ju gubbe vid det här laget och det kanske beror på åldern och att jag börjar bli lomhörd?

Det är som bekant värre förr och jag minns en konsert med Lou Reed på hovet nån gång mitten av -80-talet.
Det pep i öronen säkert två dagar efter. Har för mig att det fanns de som försökte stämma arrangören för uppkomna hörselskador.
Vet inte hur det gick med den saken.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-17 19:03

Gubbfest - en Kentupplevelse? :) Festivaler är bättre, man kan lyssna på bekvämt avstånd och fälla kommentarer typ "Äh de såg jag -79 när de var bra, era spolingar" från förtältet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-17 22:48

Problemet med dagens skräpljud är att det inte hjälper ens att vara ett par hundra meter bort. Jag parkerade vid tv-huset omkring kl 10 på söndag förmiddag samtidigt som det soundcheckades och redan då och på det avståndet hördes det att det skulle gå åt pipan. Samma sak upplevde jag på Stockholms jazzfestival på Skeppsholmen för flera år sedan - ni vet den där känslan av obehag som uppstår när man långt innan man närmar sig festivalområdet inser att konsertbesöket kommer att bli en pina. Nej, det får vara nog med liveljud tills det är dags för Kraftwerk i augusti.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 22:53

Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-17 23:23

CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:

Vad är det som är roligt med det?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-17 23:43

Musik ska byggas utav glädje...? :) Jag tror att de man antingen kan vara glad över det som finns eller så kan man gråta över det som inte finns. Halvtomt glas osv. När hifi är som värst är det ett ständigt sökande efter fel och brister och för man över det tänket på liveljud via PA så kommer man nog aldrig att kunna bli lycklig. Jag tycker det är synd om Pekka undviker konserter som kunde ge så mycket annat än bra ljud. Med proppar lär man kunna stå ut med det mesta och gör man inte det är det nog inte bara ljudet som är problematiskt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 00:50

Svante skrev:
CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag såg iaf ironin i CODY's inlägg. ;)

Jag vet ju också hur "löjligt" CODY tycker det är att bedöma musiken mha masvis, det hjälper ju till att förstå ironin.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-18 08:42

phloam skrev:Musik ska byggas utav glädje...? :) Jag tror att de man antingen kan vara glad över det som finns eller så kan man gråta över det som inte finns. Halvtomt glas osv. När hifi är som värst är det ett ständigt sökande efter fel och brister och för man över det tänket på liveljud via PA så kommer man nog aldrig att kunna bli lycklig. Jag tycker det är synd om Pekka undviker konserter som kunde ge så mycket annat än bra ljud. Med proppar lär man kunna stå ut med det mesta och gör man inte det är det nog inte bara ljudet som är problematiskt.

+1 där

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 10:14

Jo då, jag ser även andra glädjeämnen med musikhobbyn än ljudkvaliteten, men om ingen reagerar mot uselt ljud på skivor och konserter kan vi räkna med att allt förblir som det är med tokmastring, sunkvinyl och konsertljud mixat av döva för döva. Hur sjukt är det inte att mixa med öronproppar?

Visst, jag skulle kunna ägna mig åt försnack och eftersnack inför och efter konserter och hoppa över själva framträdandet, men det skulle nog bli lite andefattigt i längden. Jag var för övrigt långt ifrån ensam om att lämna konserten med Kent.

aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2014-06-18 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-18 10:26

Svante skrev:

Nä, man kan välja att se allvarligt på det. Hur man ska komma till rätta med dessa negativa, felaktiga och skadliga antaganden om omvärlden kanske är en fråga för psykiatrin.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 11:06

PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här. ;)
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 11:23

aisopos skrev:
PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här. ;)

Jag tror att du begår ett stort misstag. Den som är det minsta intresserad av musik och ljudkvalitet kan lugnt bortse från vad CODY anser om MasVis.

För att inte tråden ska gå helt åt skogen ber jag härmed moderatorerna att låsa den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-18 12:04

Nu har jag deltagit i diskussionen så jag avstår från att moderera/låsa utan föreslår att vi lämnar Masvis-pratet :!: (som ju inte har med konserter att göra) och fortsätter den intressanta diskussionen om konsertljud och konsertupplevelse.

pekka, visst är det trevligt med hyfsat bra ljud på konsert och för det mesta så strävar man väl efter det. Men nu är musikkulturen som den är, elektriskt förstärkt och hög volym (vilket det iofs kan vara med oförstärkt musik också) och att ha öronproppar är ett individuellt beslut. Det är knappast realistiskt att förvänta sig att vare sig Kent eller Metallica eller First Aid Kit ska spela live som om det vore i sweetspot hemma. Och om man vill att publiken ska skydda sig med proppar så är det inte ologiskt att anpassa sig ljudmässigt efter det.

Man måste skilja på problemen hög volym live och dåligt ljud - man har inte proppar för att skydda sig mot upplevelsen av "dålig ljudkvalitet", bara mot hörselskador om ni förstår vad jag menar.

Utöver det så är ju en konsert en upplevlese på många plan, inte bara en ljudupplevelse. Samspelet mellan artist och publik, närvaron, det unika tillfället som är själva poängen med popkonsert. Jag skulle aldrig tacka nej till det pga av ljudet förutsatt att jag inte glömt adekvat hörselskydd och riskerade allvarliga skador. Ytterligare ett hifi-tänk som slår fel - vill man ha finlyssning av populärmusik så får man det bäst hemma.

Klassisk musik (ex.vis) har helt andra förutsättningar och en annan konsertkultur.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 12:05

Jag håller med i att vi bör sluta diskutera masvis här och nu.
Och även sluta diskutera mastringen av skivor, utan fortsätta fokusera på trådens ämne, live-konserter.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 12:11

Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-18 12:15

aisopos skrev:

Det handlar inte om masvis utan om hur det kan komma till rätta med det enligt Svante allvarliga problemet att viss känner skräck och obehag ibland redan före konserter de övertalats att gå på medan andra köpt biljetter i god tid, satt på sig sin rockigaste kläder, är småfulla och i förväntansfull extas innan konserten för att låta allt explodera i ett crescendo av njutning.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-18 12:17

Pink Floyd / Waters har alltid haft bra ljud på sina konserter. Någon som också var mycket mån om ljudet var Frank Zappa. Oavsett typ av lokal lät det mycket bra. Bob Marley likaså, spelade dessutom så lågt så många med mig upptäckte inte direkt när han började spela :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 13:16

phloam skrev:pekka, visst är det trevligt med hyfsat bra ljud på konsert och för det mesta så strävar man väl efter det. Men nu är musikkulturen som den är, elektriskt förstärkt och hög volym (vilket det iofs kan vara med oförstärkt musik också) och att ha öronproppar är ett individuellt beslut. Det är knappast realistiskt att förvänta sig att vare sig Kent eller Metallica eller First Aid Kit ska spela live som om det vore i sweetspot hemma. Och om man vill att publiken ska skydda sig med proppar så är det inte ologiskt att anpassa sig ljudmässigt efter det.

Man måste skilja på problemen hög volym live och dåligt ljud - man har inte proppar för att skydda sig mot upplevelsen av "dålig ljudkvalitet", bara mot hörselskador om ni förstår vad jag menar.

Musikkulturen har jag inga som helst problem med - det är ljudteknikkulturen som har gått åt pipsvängen. Jag kan utmärkt väl skilja på god ljudkvalitet och stark ljudnivå. Det finns också ett samband mellan de två: ju bättre kvalitet, desto starkare kan man spela. Det är just det mäktiga och fysiska i stark ljudstyrka som går förlorat när man spelar över ljudanläggningens förmåga eller aktivt komprimerar och/eller driver ljudet till överstyrning i ett eller flera steg. Omvänt gäller att med riktigt hög förvrängning kan man bara spela på ytterst blygsam nivå innan det blir besvärande för öronen. Resonemanget gäller oavsett om man lyssnar hemma eller ute.

Det är ett systemfel, hävdar jag, att både skiv- och liveljudet genom aktiva åtgärder har blivit allt sämre de senaste dryga 20 åren. Det finns ingen anledning till att det ska behöva låta så dåligt som det gör i dag. Jag har några gånger haft fantastiska konsertupplevelser där tekniken och teknikern har verkat i musikens tjänst. Allra helst minns jag Marillion i Eriksdalshallen 1985 där ljudet var relativt starkt men samtidigt utmärkt rent och kunde avnjutas utan hörselskydd. Även senare har jag hört riktigt bra liveljud, även om antalet tillfällen kan räknas på ena handens fingrar.

Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken. Hur skulle det se ut om en kock tillagade maten utan att veta vilka ingredienser han eller hon använder och heller inte smakar innan anrättingen serveras? Det säger sig självt att musikupplevelsen gynnas om man tar bort det frekvensojämna filter som öronproppar innebär. En ytterligare vinst är att man för motsvarande upplevd ljudstyrka kan spela svagare vilket leder till lägre distorsionsnivå i PA-systemet. Tar man sedan bort diverse ljudförvrängande apparater på vägen mellan scen och högtalare kan man komma ytterligare en bit på vägen.

I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2014-06-18 13:30, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-18 13:21

Som jag ser det så är det mest en bonus om ljudet är riktigt bra på livespelningar. Det är helheten och upplevelsen som är det viktiga för mig. Inom rimliga gränser då; jag har vart på spelningar där ljudet vart så dåligt att det inte gick att urskilja vad som spelades. Och nu pratar vi inte om några små obskyra spelningar med okända band utan riktigt stora band som spelar för tusentals personer där ljudet är så dåligt att det bara hörs en gröt av allting.

Jag har långt från lika höga krav på ljudet på konserter som när jag lyssnar hemma, men någonstans får man dra en gräns och jag tycker det lite för ofta är sämre ljud än vad som man bör kräva.
För mycket bas, för starkt ljudtryck och för mycket dist brukar vara de största problemen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 13:25

Väl talat och ungefär som jag resonerar. Jag skulle inte ha bemödat mig att skriva om Kent-konserten om det inte var så uselt som det var. Min absoluta känsla är att det har skett ett trendbrott, det vill säga att en majoritet av konserterna låter så här numera. Som sagt, någonstans får man dra en gräns och den passerades definitivt i söndags.

Med vänilg hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-18 13:59

PekkaJohansson skrev:Väl talat och ungefär som jag resonerar. Jag skulle inte ha bemödat mig att skriva om Kent-konserten om det inte var så uselt som det var. Min absoluta känsla är att det har skett ett trendbrott, det vill säga att en majoritet av konserterna låter så här numera. Som sagt, någonstans får man dra en gräns och den passerades definitivt i söndags.

Med vänilg hälsning

Pekka

Jag förstod precis vad du menade.

Hur till vida det har blivit värre på senare år kan jag inte uttala mig om, men om så är fallet så är det väldigt tråkigt. Den tekniska utvecklingen går framåt, men kvalitén sjunker. Det är tragiskt.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-18 17:26

aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet. :)

Jag var på samma konsert.
Det lät inte bra på sjätte raden på parkett där jag satt.
Kasst faktiskt.
Dynamikfattigt och med en tydligt eko av musiken från lokalen ständigt närvarande.

Globen suger rent allmänt som konsert-arena.

Däremot var jag på Waters några år före på Globen den gången också.
Då var det bättre ljud. Satt lite snett uppe på läktaren.
Men då var ett par dretfulla värmlänningar som skrålade eller babblade mest hela tiden.
Så det var ingen höjdare heller för den delen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-18 17:35

Ljudet har inte blivit sämre med åren.
Det har generellt sett blivit bättre oavsett arena/lokal eller vad man vill kalla det för.
Det har alltid varit skiftande kvalitet från konsert till konsert oavsett om det varit samma lokal.

Det var oftare sämre förr än nu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-18 21:50

Jansson skrev:
aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.

Jag var på samma konsert.
Det lät inte bra på sjätte raden på parkett där jag satt.
Kasst faktiskt.
Dynamikfattigt och med en tydligt eko av musiken från lokalen ständigt närvarande.

Globen suger rent allmänt som konsert-arena.

Däremot var jag på Waters några år före på Globen den gången också.
Då var det bättre ljud. Satt lite snett uppe på läktaren.
Men då var ett par dretfulla värmlänningar som skrålade eller babblade mest hela tiden.
Så det var ingen höjdare heller för den delen.

Bevistade både Globen och Ullevi med Roger Waters, bra ljud båda gångerna men Ullevi var något av det bästa jag någonsin upplevt på en konsert, helt i klass med hemma och ibland tom bättre. :)

edit feltryck på ipad, stavfle alltså
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-18 22:03

Där tror jag att du sätter fingret på problemet. Man vet inte i förväg hur det blir (du blev överraskad). Man måste nog vara en riktig konserträv för att kunna ana i förväg om det ska bli anständigt. Och då har man ju inte längre möjligheten att välja bort det kassa.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-18 22:37

ullevi å Roger Waters! oj så kul att det lät bra :) själv orkade jag bara ta mig till Liseberg (ischias) för en annan legend Jon Anderson men gick därifrån efter trekvart. det var liksom inte Yes 1977 på Scandinavium,(Donovan va förband ser jag nu på biljetten) men både Anderson å Waters är 69 år... e inte klokt alltså :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2014-06-19 13:53

Hörde Chris Isaak i en relativt liten lokal och behövde inte ens öronproppar. Ren och skär njutning både musikaliskt och ljudmässigt. Det är enda gången jag upplevt en konsert med riktigt bra ljud.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-21 01:30

PekkaJohansson skrev:
I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska all vänlighet kolla om det finns någon medicin som hjälper mot den skräck, det obehag, lidande och den pina du känt. Jag vill inte att du ska begå brott - tvärtom - men tänk på att ta tempen regelbundet. Det finns många kurorter för hysteriska personer.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-21 09:19

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Ska all vänlighet kolla om det finns någon medicin som hjälper mot den skräck, det obehag, lidande och den pina du känt. Jag vill inte att du ska begå brott - tvärtom - men tänk på att ta tempen regelbundet. Det finns många kurorter för hysteriska personer.

Trist inlägg... :(

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-21 14:20

Jag kan iofs tycka att Pekkas avslutning på sitt svar till mig också var rätt trist, som om jag / andra inte förstår de enkla samband som utpekades. Det kanske är att be om en sarkastiskt kommentar.

I övrigt så är det faktiskt en kärnfråga i denna tråd - vad är att betrakta som överkänsligt beteende i konsertsammanhang? Pekka har all rätt att göra / anse / uttrycka vad han vill personligen, det intressanta är hur det skapas normer för hur "ljudintresserade" ska bete sig i konsertsammanhang. Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang? För min egen del så löser jag ev. problem med ljudnivå/dist/tonkurva/obehag genom att sätta i ett par bra proppar och kan ägna mig åt det jag anser vara konsertväsentligheter istället. Om mitt sällskap går hem bara pga ljudet är "dåligt" så skulle jag bli enormt besviken.

Pekka - det var just det som var min poäng - alla vill/måste spela högt, alla har inte råd med dyr/bra utrustning, många lokaler är dåliga, få bryr sig - alltså får ljudkvaliteten stryka på foten. Det är inte ljudteknikernas fel, det är en krass verklighet som de måste förhålla sig till. Jag är övertygad om att de gör så gott de kan - precis som vissa andra yrkesgrupper som fått ta skit här på faktiskt.se.

Svante - man kan inte veta annat än om vissa konsertlokaler är bättre eller sämre rent akustiskt, eller om de kanske har bra utrustning. Om banden har egen kan det bli hur fel som helst. Det är kanske inte så svårt att gissa att t.ex. Pink Floyd kör med egen och hyfsat bra utrustning :) I övrigt är det bara att se till att ha med öronskydd, just in case.

Slutsats - ha med reservproppar av god kvalitet till kompisen så att din kväll slipper bli förstörd! :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-21 15:04

Noterat ifrån Kulturbloggen:

"Och jag tror aldrig jag varit på en konsert med så klockrent ljud: högt, fylligt och lagom mycket bas."

http://kulturbloggen.com/?p=84465

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-21 15:39

BORIS skrev:Noterat ifrån Kulturbloggen:

"Och jag tror aldrig jag varit på en konsert med så klockrent ljud: högt, fylligt och lagom mycket bas."

http://kulturbloggen.com/?p=84465

:D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-21 19:27

PekkaJohansson skrev:Problemet med dagens skräpljud är att det inte hjälper ens att vara ett par hundra meter bort. Jag parkerade vid tv-huset omkring kl 10 på söndag förmiddag samtidigt som det soundcheckades och redan då och på det avståndet hördes det att det skulle gå åt pipan. Samma sak upplevde jag på Stockholms jazzfestival på Skeppsholmen för flera år sedan - ni vet den där känslan av obehag som uppstår när man långt innan man närmar sig festivalområdet inser att konsertbesöket kommer att bli en pina. Nej, det får vara nog med liveljud tills det är dags för Kraftwerk i augusti.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag var ju inte där när Kent spelade. Men flera gånger skrivit om när Kraftwerk var i Göteborg. Utomhus. Så mycket tryck att det blåste mellan benen. Byxorna fladdrade! Öronproppar såg jag inga. När jag stod där så upplevde jag en musikhändelse av världsklass. Så tyckte jag då. Popsnöret helt lyriskt fast hon inte är inriktad på techno.

Jag är till skillnad mot några andra en riktig gubbe i åldern. Men även som ung så gillade jag aldrig konserter med för högt och dåligt ljud. Sådant förekom även då.

Jag går för sällan på livemusik så jag kan inte ge en allmän bild mer än att kombinationen av för högt och för dåligt ljud inte alls är trevligt. Bra musik och bra ljud är underbart. Är volymen lägre kan man ju stå ut eller dras med av själva musiken, stämningen, sällskapet och människorna omkring m m.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-21 21:19

Just Pink Floyd/Roger Waters har ofta haft bra ljud. Det kan vara lite beroende på var man sitter och på Ullevi 2013 var det inte lika bra som 1994 för min del, då gick det faktiskt att lyssna utan öronskydd. Trots att det antagligen finns tillgång till bättre PA-anläggningar än någonsin, tycker jag det ofta är en besvikelse vid många liveframträdanden. Fokus verkar ha hamnat på att skapa tryck till varje pris, som om det vore en garant för en bra musikupplevelse!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2014-06-21 22:28

phloam skrev: Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang?

Varför skulle det inte vara det?
Varför skulle annars de stackars musikerna släpa runt på sina dyra favoritinstrument med risk för skador eller stöld? När såg du t ex senast en gitarrist eller basist med en Squier på scen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 00:11

Att musiker har dyra/bra/speciella favoritinstrument kan ju bero på att de spelar på dem mycket - inte främst på deras ljudmässiga kvalitéer ut mot publiken. De skulle nog knappast höra skillnad om gitarristen i bandet tvingades spela på en sopig lånegitarr, men för gitarristen själv är det en helt annan sak.

Vad jag menar är iaf att det finns flera viktiga faktorer i en livekonsert som avgör om det är en bra konsert - artistens dagsform/förmåga, ljus, spelställe, publik, låtlista - ljudkvalitet är bara en i mängden. Visst är det viktigt med bra ljud men så även med annat. Och att krav på särskilt bra ljud skulle få gå före allt annat är nog en utopi, eller något som bara de allra penningstarkaste artisterna kan tänkas sträva efter.

Rent praktiskt, att spela på konsertnivå för en större publik kostar pengar. Ett band på väg uppåt behöver få så stora intäkter som möjligt och spela för så många som möjligt med tillgängliga medel. Att kosta på särskilt bra ljud skulle minska intäkterna. Visst skulle de största artisterna kunna spela i mindre lokaler och kosta på kanonljud, men för skivbolag/arrangörer skulle det bli svårt att sälja extra dyra biljetter. Därför tror jag inte att det blir nån hifi-nivå på ljudet i de flesta fall, vi får nöja oss med "as good as it gets". I övrigt tror jag inte att någon vill att det ska låta direkt dåligt, det är bara svårt att undvika ibland.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2014-06-22 00:51

Någon som vet vad de var för PA som hängde? Music & lights tror jag var leverantören och då bör det ha varit L-acoustics. Kanske K1 modellen.

Vänner som besökte summerburst sa att det var "konstigt" ljud. Var själv inte där men får intrycket av att det var kraftigt underdimensionerat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-06-22 14:44

phloam skrev:Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang? För min egen del så löser jag ev. problem med ljudnivå/dist/tonkurva/obehag genom att sätta i ett par bra proppar och kan ägna mig åt det jag anser vara konsertväsentligheter istället. Om mitt sällskap går hem bara pga ljudet är "dåligt" så skulle jag bli enormt besviken.

Precis! Som när man pröjsar 500:- på en restaurang och sedan gnäller över kvaliteten på mat och dryck! Nä, man sätter in en bra slang i magen bara. Det är ju så mycket annat som man kan uppskatta med ett restaurangbesök.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 15:52

Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 15:57

phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Är det någon som har påstått att man endast skall prioritera maten(läs ljudet) och strunta i allt annat? De flesta verkar vilja ha en bra nivå/balans på allt nämligen vad jag sett.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 18:24

AndreasArvidsson skrev:Är det någon som har påstått att man endast skall prioritera maten(läs ljudet) och strunta i allt annat? De flesta verkar vilja ha en bra nivå/balans på allt nämligen vad jag sett.

Är det inte det jag sagt hela tiden? Vi får nöja oss med att man strävar efter bästa möjliga ljud i en ekonomisk ekvation där många saker ska funka väl för att helheten ska bli bra, att det är svårt att ha som prioritet att ha nån slags hifi-kvalitet på ljudet.

Jag har aldrig påstått att man ska strunta i ljudet, eller ha det sist på prioritetslistan. Bara att det i praktiken är svårt att tillfredsställa lyssnare som Pekka Johansson.

Hur många artister skulle vilja tvingas välja mellan en bra ljusshow och bra ljud? Man får kompromissa och hitta lösningar för varje spelning. Att hålla på och såga en yrkekår och döma ut hela musikindustrin baserat på individuella erfarenheter känns fel, jag är tror att man får jobba som proffs ett tag innan man kan uttala sig kategoriskt om hur det står till med liveljudet som sådant i dag, här i sverige, i världen (läs Kurt Olsson-röst) :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 18:36

phloam skrev:Är det inte det jag sagt hela tiden? Vi får nöja oss med att man strävar efter bästa möjliga ljud i en ekonomisk ekvation där många saker ska funka väl för att helheten ska bli bra, att det är svårt att ha som prioritet att ha nån slags hifi-kvalitet på ljudet.

Jag har aldrig påstått att man ska strunta i ljudet, eller ha det sist på prioritetslistan. Bara att det i praktiken är svårt att tillfredsställa lyssnare som Pekka Johansson.

Hur många artister skulle vilja tvingas välja mellan en bra ljusshow och bra ljud? Man får kompromissa och hitta lösningar för varje spelning. Att hålla på och såga en yrkekår och döma ut hela musikindustrin baserat på individuella erfarenheter känns fel, jag är tror att man får jobba som proffs ett tag innan man kan uttala sig kategoriskt om hur det står till med liveljudet som sådant i dag, här i sverige, i världen (läs Kurt Olsson-röst) :)

Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Hur till vida Pekka har orimliga krav eller inte vet jag ej då jag inte var närvarande på den spelningen som han pratar om, men jag har själv upplevt ljud så dåligt att det inte går att höra vad som spelas. Då pratar vi inte om lite dåligt ljud utan totalt katastrof. Mer än så tycker jag man kan kräva.

Hur var artist vill kompromissa är helt upp till dem. Jag personligen kunde inte bry mig mindre om ljusshowen ifall ljudet är riktigt dåligt, men vill artisten göra så är det upp till dem. Det är deras val, precis som jag har ett val att inte lyssna om jag anser att det är för dåligt.

Vem har sågat en hel yrkeskår och dömt ut hela musikindustrin?

Ok så om man är amatör så får man inte ha åsikter? Att gå på hundratals konserter ger ingen inblick i hur ljudet är på konster utan man måste arbeta där? Den logiken förstår jag mig inte på riktigt.

Jag tycker det är fascinerande att vissa blir så upprörda över att andra personer tycker att ljudkvalitén är viktig på en konsert. För mig är det en självklarhet att ljudet prioriteras när man pratar om musik. Det är inte det enda viktiga, men på samma sätt som maten på en restaurang måste hålla en viss klass så måste ljudet på en konsert göra det samma. Anser jag iaf.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 19:28

AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Nu var ju det en ironi över Almens extremt polariserade inlägg om slangar i magen osv :)

I övrigt är vi överens. Visst kan man förvänta sig att det är bra ljud på konsert, men man får vara medveten om att "shit happens", de flesta konserter är engångsföreteelser och Pekka talade om att "Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken." osv osv vilket jag tycker är orättvist. De jobbar nog rätt hårt för att koka soppa på den spik som finns tillhands.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-22 19:37

phloam skrev:
AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.

Nu var ju det en ironi över Almens extremt polariserade inlägg om slangar i magen osv :)

I övrigt är vi överens. Visst kan man förvänta sig att det är bra ljud på konsert, men man får vara medveten om att "shit happens", de flesta konserter är engångsföreteelser och Pekka talade om att "Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken." osv osv vilket jag tycker är orättvist. De jobbar nog rätt hårt för att koka soppa på den spik som finns tillhands.

Jo jag vet, men han har ändå en poäng anser jag. Inte skall man bara acceptera när något man betalt för är så dåligt att det inte går att njuta av.

Ah det var så du menade. Jag tror Pekka syftade på att ljudteknikerna arbetar med öronproppar i. Då hör man ju inte riktigt vad man rattar. Det är ju kanske inte att jobba i blindo, men det är ändå ett sätt att arbeta som nog inte är så vanligt för andra yrkesgrupper.

Att ljudteknikern inte kan ordna mirakel tror jag vi alla är med på, men när basen är uppskruvad så högt att man inte hört något annat och där dessutom högtalarsystemet distar så det skrapar om det pga att elementen håller på och bottna och ljudteknikern inte gör något. Då är något fel enligt mig.

För mycket bas är ett ganska vanligt problem anser jag och det har ingenting med att "koka soppa på spik" att göra utan ett medvetet val.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 21:41

Jag å min sida väljer att tro att ljudtekniker är tillräckligt erfarna för att förstå hur proppar påverkar och att de har kompetens att kompensera för proppanvändning i arbetet. Dessutom går ju dessa att ta ur vid behov. :D

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-22 21:42

Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-22 21:46

Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-22 22:00

Med tanke på hur det illa det kan låta på såväl liveframträdanden som på fonogram, tror jag många tekniker inte alls är så duktiga i sitt värv.... Jag har dock stött på några välljudande liveljud, då hade banden egna anläggningar och egna ljudtekniker. Tydligast i minnet, Halmstadgruppen Isildurs Bane och folkmusikgruppen Cimurenga. Detta var på 80-talet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-22 23:16

phloam skrev:Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf :)

Fast då borde de ju deklarera vilka proppar ljudeknikerna har, så att man kan få lika ljud som ljudteknikern. I princip.

Alternativt så inser man det hopplösa och ser till att alla blir propplösa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-22 23:17

PontusEriksson skrev:Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.

Det vore roligt om någon talade om hur dessa proppar är uppbyggda. Jag har mycket svårt att tro på att det finns proppar som inte påverkar tonkurvan gravt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 00:19

En snabb googling:

http://earsafety.se/horselskydd/

http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg

http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/

osv osv...

Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-23 08:41

phloam skrev:En snabb googling:

osv osv...

Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.

Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:

Hörselskyddet har en jämn dämpning över hela frekvensregistret vilket underlättar taluppfattbarheten.

ULTRA TECH's sofistikerade filtersystem möjliggör en minskning av buller, jämnt fördelat över nästan hela frekvensområdet. Så att du kan lyssna på musik utan att det ruinerar ljuden- men fortvarande har kvar sin transparans.

Med sin raka dämpning sänker de ljudet utan att ljudbilden påverkas i något register. Bellman ER levererar klart och distinkt ljud med full detaljrikedom – på den volym du önskar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-23 08:57

Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?

Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-23 09:17

Bill50x skrev:Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B

Ja, bara vi först slutar gråta ... :cry:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-06-23 09:32

phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster? :)

Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?

- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 09:55

Svante skrev:Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:

Om jag säger så här, varken jag eller PontusEriksson har påstått att de inte påverkar, reklamsnacket på dessa sidor tänker inte jag ta ansvar för. Du undrade hur de var uppbyggda och jag hittade lite info om att de är formgjutna och har anpassade filter osv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 10:08

Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..? :)

Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 11:24

Det finns bra ljudtekniker, men det finns många som borde byta karriär.
Läste just att Clapton klev av scenen för att han inte stod ut.
När jag var på Nalen och såg Ian Hunter var ljudet så jäkla uselt att bror min gick ut.
Ian själv avbröt för att det lät för illa.
Efterspelningen träffade vi gitarristen på en närbelägen pub och han lovade att strypa
tekninkern. Det var en rattapa av den sorten som står och försöker se ball ut för att impa
på damerna.

För några år sedan ordnades en festival på vårt flygfält i Söderhamn.
Jag var där under veckan innan när de byggde upp hela skiten och imponerades stort av
ljudkvaliteten på riggen. Det lät helt superbt!

När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
\\Sky

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 11:41

sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.

Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på) :)

Edit: Eller instrumentbyte? TS kanske hade kassa gitarrer :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-06-23 11:44

phloam skrev:En snabb googling:

osv osv...

Jag satsade på Bellman & Symfon för runt 15 å sedan. Fick problem med ett öra som fått för mycket stryk av cymbaler och virveltrumma + en Vox AC30 som stått och gapat i åratal i vänster öra..

Har 9dB dämpning i båda propparna och det är en jäkla skillnad i ljudkvalitet mot vanliga "gula proppar" typ Bilsom.. Med Bellman finns det faktiskt frekvensområde ganska högt i register och det låter helt ok till skillnad mot Bilsom där det är som att trycka en kudde på varsin sida om skallen. Det låter som att någon pratar och håller för munnen..

Jag är riktigt nöjd med dom och använder dom i många sammanhang, inte bara när det musiceras.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 11:48

phloam skrev:
sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...

Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på) :)

Samma utrustning och jag stod tom på exakt samma plats.
\\Sky

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 11:54

Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?

För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else" :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-23 11:59

phloam skrev:Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?

Förförra året var det Björk som avslutade helgen på Skeppsholmen (Stockholm Music an Art). Riggen lät riktigt bra hela tiden, ända tills Björk skulle spela. I de första låtarna gick det inte ens att höra hennes sång (jag stod lite utanför vänster högtalarrigg först men flyttade mig till sidan av mixertornet). Först efter några låtar gick det att uppfatta att hon sjöng och inte bara mimade. Efter ytterligare några låtar började det låta mer balanserat men blev aldrig riktigt bra.

Min teori är att teknikerna kranade på allt vad som gick (till skillnad från de tidigare som ju var tvungna att följa ljudnivåreglerna, med Björk spelade det ingen roll eftersom hon var sista akten) och sedan försökte fixa till det hela. Ur min synpunkt hade det varit bättre om de hade startat som alla andra och sedan försiktigt ökat och korrigerat under tiden.

Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-23 12:03

Bill50x skrev:Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?

Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år :-)

/ B

Hehe, när vi sitter som hundraåringar på ålderdomshemmet och sjuksyster ber ocss prata lite högre för hon hör så dåligt... :)

Håller med helt.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-06-23 12:31

phloam skrev:Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?

För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else" :D

Varför skulle det vara underligt?
Eget sound vet jag inte. Den stora skillnaden vara att TS spelade starkare.

Dee Schneider visade sig för övrigt vara en riktigt trevlig prick.
\\Sky

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-23 12:53

Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?

Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 12:58

Garanti för vaddå?

Bill skrev borde. Vad är det för garanti du talar om?

Namnet Björk garanterar inte vaddå? Och vad har det med saken att göra?

Almen skrev:

Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?

- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!

Jag tror du satta fingret på spiken när du skrev "vilka andra matintresserade".

Det är ju det det handlar om - alla är inte musikintresserade, och det är alltid dessa som hånar
de människor som bryr sig om att ljudkvaliteten skall vara så håg att musiken kan förmedlas med
rimlig kvalitet - och utan att hörseln skall ta skada av det.

Livslång tinnitus går att leva med, men det är knappast drömmen för den som älskar musik.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-23 13:25

phloam skrev:
Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?

Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..? :)

Du responderade på andras önskemål om vettig ljudkvalitet med att göra kopplingen att det skulle betyda att man
måste nedprioritera en massa andra saker, och antyda att andra tycker man bör göra det. Kommer du inte ihåg det?
Det var för bara några inlägg sedan.

phloam skrev:Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?

Ja, inte alla, men det är klart att många ljudtekniker är extremt olämpade för det jobb de har, halvdöva som de är.

Så, ja - många borde avsluta sin karriär så snabbt som möjligt, för att rädda oskyldiga människors hörsel.

Men frågan om huruvida det vore bra att byta ut en massa inspelningstekniker har ju ett rätt självklart svar (ja) och
den intressanta frågan är inte den, utan hur det skall gå till.

Vem eller vilka skall säga bu eller bä? :?

Att rätta till ett problem av det här slaget är inte enkelt. Kanske vore det bäst om det fanns en karriärsväg snett
uppåt, således att den som inte längre kan ratta ljud på ett vettigt sätt (om de någonsin kunnat det...) kan flyttas
till en position där de inte bara "inte gör skada", utan där de till och med kan bidra med något positivt. Men vilken
nytta kan man ha av en utsliten live-ljudtekniker?

Kanske borde även arbetet som sådant få en bättre status således att inte jobbet som idag behöver göras av männi-
skor som hamnat där mest för att de tycker att det är roligt att ratta ljud. Varken "jag vill" eller "jag kan" är riktiga
kvalifikationer.

Och var passar den som har arbetat som live-ljudtekniker men som inte längre kan göra vettiga bedömningar av hur
det låter? Jag tror och hoppas att de har skaffat en massa erfarenhet - som gör att de kan göra en massa bra saker
och få vara till nytta, men jag är inte säker på vad det kan tänkas vara.

Men detta sagt skall jag även be att få avsluta med att säga att det finns många helt självlärda live-ljudtekniker som
inte bara är ytterst skickliga, utan som även gör jobbet under många år utan att förstöra hörseln. Så det som är skälet
till att så många är dåliga på jobbet, är inte något som hindrar andra från att vara mycket bra på det.

Men statistik är ju statistik, och vill man göra något åt problemet så kanske man måste blunda för de fall där live-tek-
niker gör ett helt superbt jobb (trots att de inte har fått förutsättningarna utan fått lära sig själva) och istället titta
på statistiken/helheten och inse att man måste skapa bättre förutsättningar för dem som arbetar som live-tekniker
att göra ett bra jobb, och även bättre förutsättningar att hitta rätt personer för jobbet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 13:36

Så det finns inget nämnvärt hårdvaruproblem och/eller kostnadsproblem inom liveåtergivning? Byt ut ett flertal ljudtekniker så kommer alla konserter att låta bra?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-23 13:42

Vi kanske skulle passa på att pensionera ett större antal musiker också, halvdöva som de förmodligen är :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-23 13:57

Beethoven borde aldrig ha tillåtits att skriva sin 9'a ... 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-23 18:59

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?

Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?

Nej garantier finns inte anser jag.

Lokalen brukar ha betydelse vilket inte lär komma som en överraskning.
Det ska mycket till innan det låter dåligt på Cirkus.
Men det går det också.

En nutida, som exempel, som hittills alltid fått till det mycket bra, oavsett lokal, är enligt min mening är Steven Wilson.
Till och med i Globens Annexet lät det bra och det vill inte säga lite.
Har hört honom eller porcupine tree en flertal gånger och det har varit fina fisken varje gång.
Möjligen var Fiffladelfia körkan kanske den svagaste av dem när det gällde ljudet, men det var jävligt bra i alla fall.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-23 19:05

Vem vill inte att de ska låta bra när man är på konsert?
Det vill väl alla.

Det vill i alla fall jag.

Ibland låter det inte så bra. Men musiken och framträdandet kan vara jättebra.
Då går inte jag.
Däremot går jag när det är tråkigt eller dåligt. Spelar ingen roll om ljudet är bra.

Hur många av er som ätit ute har sagt till kyparen varje enskild gång att ta ut maten när den inte svarade på din förväntning?

En kul länk?
http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/F ... Bands.aspx

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-06-26 11:11

I min ungdom råkade jag bli ansvarig för ljudmixningen i samband med ett 1:a majfirande här i Göteborg. Man hyrde in ett proffs-PA, men ville av kostnadsskäl överlåta mixningen på en glad entusiast. Min erfarenhet av ljudmixning bestod av tonkontrollerna på min stereoreceiver, men eftersom jag (typ) hade bäst stereo, var det jag som fick ansvara för mixerbordet. :)

Första uppdraget bestod i att fixa ljudet på Gustav Adolfs torg, där dels ett par tal skulle hållas och dels skulle en artist med kompband underhålla. Så innan folk hade samlats på torget riggades anläggningen upp och jag körde ett soundcheck med bandet (det var för övrigt Ann-Kristin Hedmark med kompband). Jag visste väl inte riktigt vad soundcheck var för något, men jag hade hört talas om att alla gjorde det före en konsert och jag förstod väldigt snabbt vitsen med detta. Ljudet var väldigt konstigt "out of the box". Basen var tunn, rösten vass och skärande, blåset lät ansträngt och trummorna hördes knappt.

Så jag tog helt sonika och gick igenom mik efter mik med respektive instrument och skruvade mellanregistret så att ljudet vare sig blev avslaget, eller hårt och ansträngt. Sedan skruvade jag diskanten så att det varken lät vasst eller dovt. Sist skruvade jag basreglaget så att det varken blev tunt, eller bumligt. Det var dessutom valbara frekvenser för varje område, så det fanns litet att pilla på. Därefter fick bandet spela en låt, varpå jag justerade volymen för respektive kanal så att det lät balanserat. Därefter drog jag upp mastervolymen så högt jag kunde, utan att det blev rundgång. Och sedan började "massorna" strömma in på torget...

Under talen och Ann-Kristins sånger gjorde jag inte speciellt mycket med mixningen. Jag skulle velat ha volymen litet högre, men då fick jag problem med rundgång. Detta kunde jag kanske kunnat åtgärda genom att använda tonkontrollerna, men då skulle jag ju förstöra klangen som jag fått fram. Jag ville också få mer djupbas, men konstaterade snabbt att det inte hjälpte att vrida upp lägsta basen - det lät bara fel. Så där stod jag för första gången i mitt liv vid ett mixerbord, med en professionell grupp vid mikrofonerna och flera tusen åhörare på Gustav Adolfs torg och hade inte ens vett på att vara vettskrämd.

Jag var bara helt fokuserad på : Inte avslaget och inte hårt, inte vasst och inte dovt, inte tunt och inte bumligt, bra balans mellan alla instrument och så högt jag kunde utan att det blev rundgång. Och kanske var denna helt intuitiva inställning hos mig helt riktig. Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-26 11:28

MichaelG skrev:Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.

Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter :-)

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-26 11:34

MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-26 12:26

Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-06-27 03:10

Kan omöjligt ha varit lika dåligt som Iron Maiden på Friends arena. :P
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-06-27 13:47

Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter

Ha, ha - kanske det. Faktum är att när jag är på konsert och det är riktigt dåligt ljud (vilket inte är oftast - men dock alltför ofta) sitter jag och tänker "dra ner volymen några dB, dra ner diskanten och övre mellanregistret, upp med undre mellanregister/lågbas något. Typ. :)

MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt :)

Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.

Jo, jag försökte ju tänka ut hur jag borde göra utifrån de begränsade erfarenheter jag hade. Så en portion sunt förnuft, en portion erfarenhet från hur tonkontrollerna på min receiver fungerade och en rejäl portion tur. Och så samma ingång som jag fortfarande har när jag fixar välljud: fokusera på det som låter dåligt och åtgärda det, så blir det bra.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-06-28 09:26

Almen skrev:

- Gnällspik! Sök hjälp!

Jag som är väldigt matintresserad och ofta går ut, får just ofta höra det.
-Äh du är bara kräsen, jag tyckte den (den torra misshandlade biffen) var god!
Hur mat smakar och hur ingredienser och konsistenser ska harmoniera är något de flesta skiter i. Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-28 14:00

Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.

Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.

Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 14:08

Svante skrev:
Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.

Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.

Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.

Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-28 14:43

darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nördar blir gärna nördar när det gäller allting :-)

Men visst är det så, vissa saker vill man bara ha funktionaliteten och bryr sig inte om detaljerna. Hade tidigare en kamrat som såg ätande som ett sätt att bli mätt, kläder köpte han en gång året på en stormarknad och fyllde en kundvagn så det skulle räcka ett år framåt...

Själv har jag en rätt enkel syn på att koka kaffe även om jag ibland förfaller till att rosta bönor och mala själv, typ var femte/tionde år eller så. Jag är inte heller speciellt petig med bild, en ganska enkel tv är helt ok för mig. Kul med en krukväxt i fönstret, men jämfört med vad vissa lägger ner i arbete på sina trädgårdar...

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-06-28 17:06

Bill50x skrev:
darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nördar blir gärna nördar när det gäller allting :-)

True dat. Tänkte inte på det :P

Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-28 21:46

darkg skrev:Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.

+1

(Alla kanske skulle ha sin Myers-Briggs rating synlig, så man hade ökad chans att förstå dem?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-28 22:23

darkg skrev:
Svante skrev:

Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.

Nja, det jag menar att jag kanske inte förstår är någon annan dimension i musiklyssnandet. Alltså som de mobiltelefonlyssnande personerna förstår, men som inte jag förstår.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 00:35

Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 09:19

Nånstans lär vi oss att bli "kräsna", och allra oftast grundat i hur man kan tjäna pengar på att folk har preferenser utöver det ordinära. Inom Hifi handlar det om att lära sig lyssna efter fel och investera stundtals sanslösa belopp på teknik för att eliminera dem. Inte till glädje för artisterna, då det ju inte direkt handlar om det praktiska njutandet av musiken som sådan, utan för att eliminera tämligen teoretiska fel i återgivningen - till glädje för de som säljer dyr hifi-utrustning.

Särskilt mottagliga personer är de som till slut vägrar köra en "skitbil" som Kia C'eed utan måste ha en M3, vägrar äta på McDonalds utan grillar hemma eller går på "riktig" restaurang, vägrar att lyssna på musik i mobilhögtalaren osv, osv, osv.

Det kan vara ok att ha höga krav, men man bör kanske se upp med var man fått dem ifrån och varför. När kraven börjar begränsa ens liv och orsakar plåga så kanske man bör tänka om lite.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-29 10:55

CODY skrev:Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.

+1

Fast med undantag för den ganska onödiga sista efterslängen/meningen om skräck och kognitiva problem.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 11:25

Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-29 12:12

CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)

Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-29 12:19

CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning. :)

Är du verkligt på riktig?

Antingen har du någon autistisk störning som gör att du inte kan tolka vad folk säger/skriver, utan allt du läser gäller ordagrant.
Eller så försöker du bara hålla igång diskussionen för dess egen skull, eller så tror du bara att du är ball ...

edit:
Du skriver mycket bra och läsvärt i allmänhet, men sånt här fläckar bara ner dig.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-29 13:39

Behövde verkligen moralpolisen rycka ut för det där?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 14:11

Naturligtvis tror jag inte att han bokstavligen känner skräck utan att han uttrycker sig kategoriskt. Det gör jag också. Jag menar t ex inte att Pekka är sjuk. När det gäller aktuell Kent- konsert vAr två kompisar där. De tyckte att allt var kanon. En av dem är musiker. Den andre går på 20 konserter årligen. Tack för de fina orden.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 21:13

Svante skrev:

Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.

Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.

Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.

Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:

PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.

Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?

EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-29 21:44

phloam skrev:Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.

Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.

Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:

PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.

Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?

phloam,

Det känns inte meningsfullt att gå i svaromål eftersom din agenda att misstänkliggöra mig och mina synpunkter är alltför uppenbar, men jag gör ett kort sista inlägg.

Jag har förtydligat att jag skrev som en reaktion på det osedvanligt dåliga ljudet och att det var ännu sämre än mina lågt ställda förväntningar. Jag har också från start preciserat min kritik mot ljudet på Kentfest. Du bör fråga dig om det är din uppgift som moderator att på svaga grunder ifrågasätta forumdeltagarnas kunskap om och intresse för ljudkvalitetsfrågor samt, i det här fallet, upplevelser av en konserthändelse. Du kan rimligtvis inte vara överraskad över att vi diskuterar de här sakerna. Dessutom läser du selektivt och verkar inte vilja låtsas om att ganska många delar min kritik, både här på forumet och vid Kentfest genom att lämna konserten. Du vill alldeles uppenbart inte ta fasta på kritiken mot bristande ljudkvalitet utan försöker hela tiden komma med egna hemsnickrade teorier om varför det klagas på skiv- och konsertljud. Dessutom håller du en mobbare och stalkare som CODY om ryggen genom att låta honom upprepa sina ytterst fula påhopp. Det är extremt osnyggt och jag hoppas att övriga moderatorer/redaktörer tar sig en rejäl funderare på om det är den stilen som ska prägla Faktiskt framöver. Tills det kommer en tydlig signal i annan riktning nöjer jag mig med att rapportera mina skivinköp i Musikstugan.

Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-29 22:04

Jag har tidigare påpekat att jag inte kan/tänker moderera en tråd som jag själv deltar aktivt i.

Jag är ledsen om du tycker att jag har en agenda. Jag har inte ifrågasatt någons kunskap eller intresse utan bara velat diskutera själva reaktionen, som du själv beskriver som "drastisk". Då kanske du får vänta dig att andra i sin tur reagerar på den.

Om du vill straffa hela forumet på grund av saker om jag och ett fåtal andra uttryckt i denna tråd så är det upp till dig, själv upplever jag det som att jag försökt att lyfta fram de intressanta frågeställningar som finns. Men jag antar att du diskvalificerar min upplevelse på detta området.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-29 22:06

PekkaJohansson skrev:Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?

Vänligen

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-29 22:10

Pekka!

Varför skall du självcensurera dig?

Det behövs inte färre människor som är med och diskuterar välljud.

Vänligaste hälsningar
Jan K

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-29 23:47

Jag har verkligen inte önskat stalka eller mobba PekkaJohansson. Jag vill be om ursäkt för om han uppfattat det så. Jag vill också be om ursäkt för att jag kanske uttryckt mig drastiskt.

Nu är ju detta ett internetforum för musikupplevelser. Det är intressant att diskutera sådana upplevelser utifrån de starkt negativa känslor som PK ger uttryck för; diskussionen blir bättre om han själv deltar i den. Som vanligt kan man inte själv som trådskapare bestämma vilken väg diskussionen ska ta.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-06-30 18:28

Har inte påstått att någon har stalkat någon. Det får i detta Pekka avgöra.

Men i grunden har jag säkert en liknande inställning till ljud såsom Pekka framfört. Så på sådant sätt håller jag nog med Pekka även om jag inte var i närheten av den konsert som diskuteras.

Det är inte på något sätt finare att gilla "audiofilt ljud". För mig handlar det mera om livskvalité. Av livskvalitesskäl så blir det inte så ofta McDonalds heller. Även om jag då och då äter en hamburgare. Alltså gillar annan mat typ inte snabbmat. Det gör en inte till en sämre människa om man ofta går på McDonalds. Men åkte alltid hem varje dag och lagade mat till barnen. Stod för att vi åt bra enligt min uppfattning. Sedan ibland tillbaka till uppdraget.

Men själv står jag nog också för en matkultur mera av det klassiska slaget. Fast gärna enkel och basal. Kör en ålderstigen BMW till råga på allt. Funktionell och hyggligt bekväm. Men aldrig törstiga motorer.

Men är man leverantör av konserter varför skall det vara undantag där. Alltså vad man levererar i musikalisk kvalite där jag själv även lägger kvaliten och uppfattningsbarheten i ljudet.

Om jag köper en bil som som går sönder bryr jag mig?. Självklart. Går jag på museum så vill jag ju att lamporna är tända. Inte roligt att treva omkring i mörker och titta på grejer.

Fanns ingen skillnad i mitt tyckande när jag var ung. Avskydde konserter med dåligt ljud. Någon gång gick jag till och med. Det är säkert inte alltid lätt att få till ett bra ljud alltid och i hela lokalen eller ytan. Så kan det ju vara. Men att jag skall gilla det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-30 20:42

phloam skrev:EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?

Ptja, det vore väl förmätet av mig att tala om för andra hur de ska reagera, men jag har svårt att förstå varför inte alla reagerar som Pekka gjorde. Baserat på liknande tillställningar som jag har varit på sista tiden, då, och att jag känner till och litar på Pekkas omdöme om ljudkvalitet.

Återgå till Musikstugan