Moderator: Redaktörer
Micke23 skrev:De verkar ha använt samma ljudanläggning som Summerburst som gick av stapeln kvällarna innan på samma scen. Rockmusik och techno-/dansmusik ställer kanske inte riktigt identiska krav.
Pekka har höga krav, men jag skulle även gissa att folk inte inser hur illa ljudet är för öronen. Det här är inte bara en ljudkvalitetsfråga utan även en fråga om hörselskador.PontusEriksson skrev:... eller så har Pekka för höga krav.
phloam skrev:Är vi inte farligt nära att ge näring åt "rent ljud är inte lika farligt"-myten? Rätta mig om jag har fel, men med dagens volym live så tänker åtminstone inte jag uppmuntra folk att skippa öronproppar eftersom det kan upplevas som "njutbart". Hög volym under lång tid = dåligt för öronen. Eller?
CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?
CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?
CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag![]()
![]()
![]()
Svante skrev:CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag![]()
![]()
![]()
Vad är det som är roligt med det?
phloam skrev:Musik ska byggas utav glädje...?Jag tror att de man antingen kan vara glad över det som finns eller så kan man gråta över det som inte finns. Halvtomt glas osv. När hifi är som värst är det ett ständigt sökande efter fel och brister och för man över det tänket på liveljud via PA så kommer man nog aldrig att kunna bli lycklig. Jag tycker det är synd om Pekka undviker konserter som kunde ge så mycket annat än bra ljud. Med proppar lär man kunna stå ut med det mesta och gör man inte det är det nog inte bara ljudet som är problematiskt.
Svante skrev:CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag![]()
![]()
![]()
Vad är det som är roligt med det?
PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.
aisopos skrev:PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.
Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här.
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.
aisopos skrev:PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.
Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här.
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.
phloam skrev:pekka, visst är det trevligt med hyfsat bra ljud på konsert och för det mesta så strävar man väl efter det. Men nu är musikkulturen som den är, elektriskt förstärkt och hög volym (vilket det iofs kan vara med oförstärkt musik också) och att ha öronproppar är ett individuellt beslut. Det är knappast realistiskt att förvänta sig att vare sig Kent eller Metallica eller First Aid Kit ska spela live som om det vore i sweetspot hemma. Och om man vill att publiken ska skydda sig med proppar så är det inte ologiskt att anpassa sig ljudmässigt efter det.
Man måste skilja på problemen hög volym live och dåligt ljud - man har inte proppar för att skydda sig mot upplevelsen av "dålig ljudkvalitet", bara mot hörselskador om ni förstår vad jag menar.
PekkaJohansson skrev:Väl talat och ungefär som jag resonerar. Jag skulle inte ha bemödat mig att skriva om Kent-konserten om det inte var så uselt som det var. Min absoluta känsla är att det har skett ett trendbrott, det vill säga att en majoritet av konserterna låter så här numera. Som sagt, någonstans får man dra en gräns och den passerades definitivt i söndags.
Med vänilg hälsning
Pekka
aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet.
Jansson skrev:aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet.
Jag var på samma konsert.
Det lät inte bra på sjätte raden på parkett där jag satt.
Kasst faktiskt.
Dynamikfattigt och med en tydligt eko av musiken från lokalen ständigt närvarande.
Globen suger rent allmänt som konsert-arena.
Däremot var jag på Waters några år före på Globen den gången också.
Då var det bättre ljud. Satt lite snett uppe på läktaren.
Men då var ett par dretfulla värmlänningar som skrålade eller babblade mest hela tiden.
Så det var ingen höjdare heller för den delen.
aisopos skrev:Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
PekkaJohansson skrev:
I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:PekkaJohansson skrev:
I all vänlighet vill jag uttrycka min förvåning över att dessa saker ska behöva förklaras om och om igen på ett forum där musik och ljudkvalitet är ett av huvudämnena.
Med vänlig hälsning
Pekka
Ska all vänlighet kolla om det finns någon medicin som hjälper mot den skräck, det obehag, lidande och den pina du känt. Jag vill inte att du ska begå brott - tvärtom - men tänk på att ta tempen regelbundet. Det finns många kurorter för hysteriska personer.
BORIS skrev:Noterat ifrån Kulturbloggen:
"Och jag tror aldrig jag varit på en konsert med så klockrent ljud: högt, fylligt och lagom mycket bas."
http://kulturbloggen.com/?p=84465
PekkaJohansson skrev:Problemet med dagens skräpljud är att det inte hjälper ens att vara ett par hundra meter bort. Jag parkerade vid tv-huset omkring kl 10 på söndag förmiddag samtidigt som det soundcheckades och redan då och på det avståndet hördes det att det skulle gå åt pipan. Samma sak upplevde jag på Stockholms jazzfestival på Skeppsholmen för flera år sedan - ni vet den där känslan av obehag som uppstår när man långt innan man närmar sig festivalområdet inser att konsertbesöket kommer att bli en pina. Nej, det får vara nog med liveljud tills det är dags för Kraftwerk i augusti.
Med vänlig hälsning
Pekka
phloam skrev: Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang?
phloam skrev:Är ljudkvalitet öht en prioritet i konsertsammanhang? För min egen del så löser jag ev. problem med ljudnivå/dist/tonkurva/obehag genom att sätta i ett par bra proppar och kan ägna mig åt det jag anser vara konsertväsentligheter istället. Om mitt sällskap går hem bara pga ljudet är "dåligt" så skulle jag bli enormt besviken.
phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
AndreasArvidsson skrev:Är det någon som har påstått att man endast skall prioritera maten(läs ljudet) och strunta i allt annat? De flesta verkar vilja ha en bra nivå/balans på allt nämligen vad jag sett.
phloam skrev:Är det inte det jag sagt hela tiden? Vi får nöja oss med att man strävar efter bästa möjliga ljud i en ekonomisk ekvation där många saker ska funka väl för att helheten ska bli bra, att det är svårt att ha som prioritet att ha nån slags hifi-kvalitet på ljudet.
Jag har aldrig påstått att man ska strunta i ljudet, eller ha det sist på prioritetslistan. Bara att det i praktiken är svårt att tillfredsställa lyssnare som Pekka Johansson.
Hur många artister skulle vilja tvingas välja mellan en bra ljusshow och bra ljud? Man får kompromissa och hitta lösningar för varje spelning. Att hålla på och såga en yrkekår och döma ut hela musikindustrin baserat på individuella erfarenheter känns fel, jag är tror att man får jobba som proffs ett tag innan man kan uttala sig kategoriskt om hur det står till med liveljudet som sådant i dag, här i sverige, i världen (läs Kurt Olsson-röst)
AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.
phloam skrev:AndreasArvidsson skrev:Inte i ditt scenario om restaurangen som bara prioriterade maten och det var den jag svarade på.
Nu var ju det en ironi över Almens extremt polariserade inlägg om slangar i magen osv
I övrigt är vi överens. Visst kan man förvänta sig att det är bra ljud på konsert, men man får vara medveten om att "shit happens", de flesta konserter är engångsföreteelser och Pekka talade om att "Ljudtekniker måste vara en av få yrkesgrupper som väljer att jobba i blindo (eller i dövo) vilket omöjliggör för dem att leverera god kvalitet till publiken." osv osv vilket jag tycker är orättvist. De jobbar nog rätt hårt för att koka soppa på den spik som finns tillhands.
phloam skrev:Precis! Proppar kan ju innebära allt från servettbitar via gula skumproppar till dyra transparensproppar. Jag tror inte proffsen jobbar med servettbitar iaf
PontusEriksson skrev:Sen finns det ju "transparenta" proppar, vet dock inte hur pass transparenta de är.
phloam skrev:En snabb googling:
http://earsafety.se/horselskydd/
http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg
http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/
osv osv...
Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.
Hörselskyddet har en jämn dämpning över hela frekvensregistret vilket underlättar taluppfattbarheten.
ULTRA TECH's sofistikerade filtersystem möjliggör en minskning av buller, jämnt fördelat över nästan hela frekvensområdet. Så att du kan lyssna på musik utan att det ruinerar ljuden- men fortvarande har kvar sin transparans.
Med sin raka dämpning sänker de ljudet utan att ljudbilden påverkas i något register. Bellman ER levererar klart och distinkt ljud med full detaljrikedom – på den volym du önskar.
Bill50x skrev:Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år
/ B
phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Svante skrev:Jaså? Jag tycker att det är lätt att få intrycket att de inte påverkar särskilt mycket när man läser vad det står på sidorna du länkade till. Och pratar man med "folk" om detta så säger de att det finns proppar som inte påverkar ljudet utan bara dämpar "rakt", så min uppfattning är nog att budskapet som går fram är att det där är "löst". Från sidorna:
Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...
När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
phloam skrev:En snabb googling:
http://earsafety.se/horselskydd/
http://www.best2music.se/shop/ultra-tec ... cgodlxIAjg
http://www.bellman.se/sv/vara-losningar ... ikerpropp/
osv osv...
Observera att det inte påstås att de inte påverkar alls, utan det handlar mer om att kunna välja hur de påverkar eller att man kan höra tal även med proppar osv. Anpassade efter vilket instrument man spelar, yrkesroll (alltifrån jägare till bl.a. ljudtekniker) m.m.
phloam skrev:sky_eye skrev:När festivalen började var det (ofta) inte lika roligt...
När (over the) Rainbow spelade var det så bra man kan önska. Helt fantastiskt.
Bra tryck, men inga proppar behövdes.
Nästa band var Twisted Sister. Hade varit kul att se, men det lät så illa att jag gick.
Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?
Eller är det så att olika artister ställer olika krav på hur det ska låta/göras och så får teknikerna lyda och ta skiten (ungefär som i den där andra debatten som vi inte ska gå in på)
phloam skrev:Så du menar att det lät så olika på samma utrustning? Olika tekniker m.a.o.? Verkar lite konstigt att få fram så dåligt ljud med samma uppställning och allt, då får man väl ratta rätt ordentligt fel..?
Bill50x skrev:Fast visst är det sjukt att det alls ska behövas proppar? Musikerna har dem, hälften i publiken (dvs de som inte redan förstört hörseln) använder proppar. Superknäppt om ni frågar mig. Är det inte enklare att skruva ner volymen?
Men det verkar som om den normala konsertbesökaren tycker detta är OK, precis som de tycker att max komprimering och limitering är det rätta. Fan vad vi kommer skratta åt detta om 50 år
/ B
phloam skrev:Kunde du se om de bytte tekniker just då? Verkar ju underligt att de skulle ha egen tekniker, men det kanske kan förklaras med att de vill ha ett eget "sound"..?
För att citera Motörhead; "Everything louder than everything else"
Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?
Almen skrev:phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?
- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
phloam skrev:Almen skrev:Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Nej, och jag har väl heller aldrig sagt att man inte ska ha bästa möjliga ljud..?
phloam skrev:Hur ska man göra för att få bra konserter med ännu bättre/bra/acceptabelt ljud? Byta ut alla ljudtekniker?
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Jag bara spånar här, men nog borde Björk haft med sig kompetenta tekniker?
Finns väl ingen garanti för det oavsett artistens namn?
MichaelG skrev:Efter mötet och musiken kom nämligen Ann-Kristin fram till mig och tackade för ett riktigt bra ljud. Hon sa att man för det mesta satte någon helt orutinerad person bakom rattarna så att det normalt lät mer eller mindre illa. "Kul att Göteborg har satsat litet den här gången" tyckte hon. Och detta levde jag på länge, även om jag aldrig har stått bakom ett mixerbord igen efter denna första maj.
Så synd att du inte fortsatte på denna bana, det hade kanske kunnat rädda en massa konserter
MichaelG låter som att du hade en talang för detta. Min första tanka är dock att det låter som att du använda sunt förnuft helt enkelt![]()
Det kan man ju lätt hålla med om men samtidigt en massa erfarenheter från high fidelity, så att säga.
Almen skrev:phloam skrev:Jag vet inte om det finns folk som skulle föredra att gå på restauranger som lade 500:- enbart på maten och nedprioriterade mysig inredning, trevlig och kunnig serveringspersonal, rena tallrikar, bra bordsplacering, menyval, lättillgänglighet och annat som man förknippar med ett trevligt och minnesvärt restaurangbesök, men det kanske det gör? Matentusiaster?
Det är väl ingen som sagt att man inte skall nedprioritera andra faktorer?
Men vilka restaurangbesökare skulle inte bry sig om hur maten smakade? Och vilken annan matintresserad skulle håna dessa för att de var besvikna?
- Nä, torskryggen var överkokt, potatisen halvrå, smörsåsen kall och stabbig och vinet var surt.
- Gnällspik! Sök hjälp!
Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Svante skrev:Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.
Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.
darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Bill50x skrev:darkg skrev:Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
Nördar blir gärna nördar när det gäller allting
darkg skrev:Jag får erkänna att jag ibland inte heller förstår hur man kan vara så fundamentalt ointresserad av att gå lite djupare.
darkg skrev:Svante skrev:Alexi skrev: Bjöd en kollega på Wagyu burgare på Mathias Dahlgren en gång å han svarade visst den var god men jag äter lika gärna på McD, den är ok, man blir mätt å den är mycket billigare.
Ja, visst låter det bra i den här fina anläggningen, men jag lyssnar lika gärna i min mobiltelefon, man hör vad det är för låt och man kan ha den på bussen och den är mycket billigare.
Ja, det är nog där någonstans vi är idag. Musiklyssnande ska vara funktionellt, om det låter bra eller dåligt är mindre viktigt. Jag pendlar mellan att tycka att det är felfelfel och att det är något som jag inte förstår.
Inte förstår... men finns det inget i ditt liv som du ser på på detta sätt? Bilar, kläder, brödrostar, frisörer, krukväxter? Som andra finner det meningsfullt att engagera sig i bortom enkel funktionalitet.
CODY skrev:Det är ganska fett tycker jag att ha tillgång till nästan all musik man kan tänka på i sin telefon (spotify) och kunna spela upp den med rimlig ljudkvalitet på t ex hemstereon eller via ett par bra lurar när man behagar. Skillnaden i ljudkvalitet jämfört med kassettband inspelade från P3s heta högen uppspelade på en bergsprängare eller Walkman är ENORMT mycket bättre nu än de var tidigare. Du saknar helt perspektiv. När det gäller den skräck, det lidande, pina och obehag som trådskaparen upplever inför, under och efter konsertbesök - och som gör att han inte går på konserter - är det av allt att döma ett kognitivt problem som ingen ljudtekniker kan lösa.
CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
Svante skrev:CODY skrev:Om någon känner t ex skräck vid konserter får man nog utgå från att det är fel på hans omvärldsuppfattning.
Varför ska man utgå från det? Tvärtom är det väl en sund reaktion. Nu tror jag iofs att ordet "skräckupplevelse" i Pekkas rubrik inte ska tolkas bokstavligt i meningen att han blev skrämd av ljudet, utan snarare som att han tyckte att det var förfärligt att man kan misshandla ljudet så illa och att han var bekymrad över vilka effekter ljudnivån och ljudkvaliteten har på hörseln.
PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.
Med vänlig hälsning
Pekka
phloam skrev:Men jag tror faktisk att Pekka reagerar väldigt starkt och fullt medvetet använder så starka ord som skräckupplevelse för att beskriva hur dåligt han upplevde att ljudet var (naturligtvis inte bokstavlig "skräck"). Samtidigt har vi hört andra röster som tycker annorlunda och inte uttrycker sig lika starkt.
Det lustiga är att vi inte reagerar nämnvärt på att någon använder så starka ord om ljudet, men när man använder motsvarande starka ord om reaktionen och dess natur så är det usch och fy. Vi (hifi-intresserade) är nog rätt hårt präglade på hur man ska tänka och uttrycka sig. Och Pekka är en av de starkaste rösterna som förmedlar just detta.
Från någon som innehar rollen som chefredaktör kunde man kanske vänta sig något lite mer nyanserat än detta:PekkaJohansson skrev:Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.
Med vänlig hälsning
Pekka
Är den som inte upplevde det hela som riktigt så illa "lomhörd"? Eller ska vi anta att man bara är okänslig? Nånstans blir det en kritik av alla andra som inte reagerade likadant.
Pekka - kanske dina redan låga förväntningar förstärkte bristerna så att det blev olidligt för dig? I så fall finns här en principiellt intressant fråga om hur alla vi som egentligen älskar musik kan fås att närma oss musiken med misstro och låga förväntningar. Är det meningen?
PekkaJohansson skrev:Därmed kan tråden låsas. Om inte phloam vill göra det kanske någon annan kan ordna det?
Vänligen
Pekka
phloam skrev:EDIT: M.a.o - Svante, jag kan inte riktigt hålla med om att ovanstående är ett exempel på en "sund reaktion". Borde vi alla reagera så menar du?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster