Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Har läst om gruppen i forat o skaffade nyssligen en bunt fonogram med dem. Jag har svårt att ta till mig musiken. Några tips? Betänk att jag diggar Janis Joplin, Bruce Springsteen, Stacey Kent och all mässjazz man kan tänka sig och Lill-Babs o Jerry Williams därtill, förutom lagom långa sessioner med infekterade svampar...
Morello skrev:Jag vill minnas att Meshuggah inte erbjuder något endaste album med anständig ljudkvalitet, så svaret blir NEJ.
Morello skrev:Jag vill minnas att Meshuggah inte erbjuder något endaste album med anständig ljudkvalitet, så svaret blir NEJ.
Komorok skrev:Det snabbaste sättet att förstå och uppskatta musiken de gör är nog att se dem live. Det var på det sättet det skedde för mig.
hifikg skrev:Har läst om gruppen i forat o skaffade nyssligen en bunt fonogram med dem. Jag har svårt att ta till mig musiken. Några tips? Betänk att jag diggar Janis Joplin, Bruce Springsteen, Stacey Kent och all mässjazz man kan tänka sig och Lill-Babs o Jerry Williams därtill, förutom lagom långa sessioner med infekterade svampar...
genstruktur skrev:Vilket
Morello skrev:Här kan man se/höra trummisen i Messhuggah utan allt oväsen. Duktig kille!
https://www.youtube.com/watch?v=Q-nTcMqF_54
Morello skrev:genstruktur skrev:Vilket
Videon! Låter ju som allt i hela inspelningsledet är defekt.
Komorok skrev:Det snabbaste sättet att förstå och uppskatta musiken de gör är nog att se dem live. Det var på det sättet det skedde för mig.
Morello skrev:Komorok skrev:Det snabbaste sättet att förstå och uppskatta musiken de gör är nog att se dem live. Det var på det sättet det skedde för mig.
Står du ut med deras fonogram? OM svar ja, hur många µW effekt skruvar du på?
goat76 skrev:Vilken av deras album anses ha bäst ljud?
Morello skrev:DR6 -0.58 dB -7.00 dB 7:15 01-Clockworks
DR6 -0.57 dB -7.07 dB 4:35 02-Born In Dissonance
DR6 -0.59 dB -7.50 dB 6:14 03-MonstroCity
DR6 -0.61 dB -7.31 dB 6:04 04-By The Ton
DR6 -0.52 dB -7.17 dB 6:51 05-Violent Sleep of Reason
DR6 -0.56 dB -7.16 dB 5:00 06-Ivory Tower
DR6 -0.48 dB -8.01 dB 6:31 07-Stifled
DR6 -0.60 dB -7.27 dB 5:15 08-Nostrum
DR6 -0.54 dB -7.33 dB 4:42 09-Our Rage Won't Die
DR5 -0.60 dB -7.23 dB 6:32 10-Into Decay
Tell skrev:hifikg skrev:Har läst om gruppen i forat o skaffade nyssligen en bunt fonogram med dem. Jag har svårt att ta till mig musiken. Några tips? Betänk att jag diggar Janis Joplin, Bruce Springsteen, Stacey Kent och all mässjazz man kan tänka sig och Lill-Babs o Jerry Williams därtill, förutom lagom långa sessioner med infekterade svampar...
Vad är det som gör att du så hemskt gärna vill gilla just Meshuggah?
Bill50x skrev:Morello skrev:DR6 -0.58 dB -7.00 dB 7:15 01-Clockworks
Men varför ska man betala för en massa luft?
Varför inte bara pressa på såhär, typ?[ YouTube ]
Här behövs det mjuka flimmerhår i öronen så ett par stadiga whisky anbefalles. Och naturligtvis en volym strax under klippgränsen.
/ B
Morello skrev:Jag tror faktiskt inte att någon som hört levande musik och/eller rimliga produktioner kan tycka att oljudet i videon är något annat än just oljud.
För övrigt brukar jag skriva ganska ofta i "nu spelas"-tråden. Du kan ju provlyssna något av det jag omtalat där och sedan jämföra med videon - med avseende på ljudkvalitet alltså.
Dina senaste personpåhopp är anmälda till moderator som jag hoppas vidtar lämpliga åtgärder.
Morello skrev:Den skivan vågar jag inte ens provlyssna, utan fortsätter att lyssna på en sanslöst fin inspelning signerad Bertil Alving (KTHAK CD1201)
Meshuggahs senaste fonogramavskräde:
DR6 -0.58 dB -7.00 dB 7:15 01-Clockworks
Komorok skrev:Morello skrev:Komorok skrev:Det snabbaste sättet att förstå och uppskatta musiken de gör är nog att se dem live. Det var på det sättet det skedde för mig.
Lyssnar aldrig på dem i högtalare. Det låter för illa. Jag tycks vara mer tolerant vid hörslurslyssning, så det är där jag lyssnar på dem.
PS. Jag har pratat med en av bandets gitarrister vid flertalet tillfällen att de bör strunta i en hel del kompression och masteringen i synnerhet, men budskapet går tyvärr inte hem i det lägret. DS
ottovonkopp skrev:Komorok skrev:Morello skrev:
Lyssnar aldrig på dem i högtalare. Det låter för illa. Jag tycks vara mer tolerant vid hörslurslyssning, så det är där jag lyssnar på dem.
PS. Jag har pratat med en av bandets gitarrister vid flertalet tillfällen att de bör strunta i en hel del kompression och masteringen i synnerhet, men budskapet går tyvärr inte hem i det lägret. DS
Tipsa om att de kan göra som Witherscape, släppa en dynamisk mix också.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... ape&album=
Nattlorden skrev:Finns olika aspekter.... skulle man aldrig godkänna att tillföra dist så går i princip alla elgitarrer bort...
Så i grund och botten tycker jag att gruppen/musikern själv skall gå ratta fram det ljud de vill ha. De allvarliga problemen är när man börjar gruppera ihop många kanaler/många instrument och behandlar dem samtidigt.... då tappas saker som instrumentseparation och eftersom apparaturen/mjukvaran inte vet vad i ljudet som kommer från vad, så blir effektljudet ihopkonstrat på väldigt tråkigt sätt. Mastringskomprimering tvärs över hela mixen är då "the Greatest Evil" i sammanhanget.
Så jag ser inte ett dynamik på 7dB som ett nödvändigt problem - det får man gärna göra av stilmässiga skäl.... Men gör det rätt då, så att man inte slarvar bort andra kvalitéer på vägen!
Men det råder nog tyvärr också brist på goda exempel som folk går in i studion med i handen och säger "så här vill vi också låta! hur får de sådant bett i cymbalerna? sådan kraft i kicken? etc.."
ottovonkopp skrev:Om musikerna\gruppen vill ha grötigt, distat ljud med brölig bas så tycker jag att de kan spela grötigt och ha distat\bröligt ljud på instrumentens utrustning, inte pressa inspelningsutrustningen\mixen\mastern över gränsen.
Tell skrev:Morello skrev:Jag tror faktiskt inte att någon som hört levande musik och/eller rimliga produktioner kan tycka att oljudet i videon är något annat än just oljud.
För övrigt brukar jag skriva ganska ofta i "nu spelas"-tråden. Du kan ju provlyssna något av det jag omtalat där och sedan jämföra med videon - med avseende på ljudkvalitet alltså.
Dina senaste personpåhopp är anmälda till moderator som jag hoppas vidtar lämpliga åtgärder.
Det är inget personpåhopp, det var en genuin fråga iom att du hör oljud där det knappt finns. Eller det finns kanske lite grann, men du verkar ju överdriva dom så etremt mycket.
Enda jag själv har att klaga på är väl att hårdrocken som vanligt saknar bas. Blir lite trist att lyssna då.
Nattlorden skrev:ottovonkopp skrev:Om musikerna\gruppen vill ha grötigt, distat ljud med brölig bas så tycker jag att de kan spela grötigt och ha distat\bröligt ljud på instrumentens utrustning, inte pressa inspelningsutrustningen\mixen\mastern över gränsen.
Det var väl det jag skrev?
Morello skrev:Tell skrev:Morello skrev:Jag tror faktiskt inte att någon som hört levande musik och/eller rimliga produktioner kan tycka att oljudet i videon är något annat än just oljud.
Det är inget personpåhopp, det var en genuin fråga iom att du hör oljud där det knappt finns. Eller det finns kanske lite grann, men du verkar ju överdriva dom så etremt mycket.
Enda jag själv har att klaga på är väl att hårdrocken som vanligt saknar bas. Blir lite trist att lyssna då.
Oljud som inte finns? Jag måste fråga dig: lyssnar du någonsin på kvalitetsinspelningar som inte är dynamiskt stympade och på andra sätt förstörda?
Testa att lyssna några timmar på kvalitetsproduktioner för att sedan slå på Meshuggahs senaste alster. Du kommer att få kasta dig på volymkontrollen då detta album ligger ungefär 15 dB (toppvärdesfaktor om 7 dB kontra >20dB) starkare än vad ickemisshandlad populärmusik gör.
Komorok skrev:ottovonkopp skrev:Komorok skrev:
Tipsa om att de kan göra som Witherscape, släppa en dynamisk mix också.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... ape&album=
Det gör ingen nytta tyvärr. De vill komprimera och masterera "för att detaljerna inte ska försvinna"... typ. Vid en viss punkt känns tjat meningslöst. Bättre att fokusera på något mer konstruktivt (som att leta ohörbart färgande klassD-slutsteg).
Morello skrev:Tell skrev:Morello skrev:Jag tror faktiskt inte att någon som hört levande musik och/eller rimliga produktioner kan tycka att oljudet i videon är något annat än just oljud.
Oljud som inte finns? Jag måste fråga dig: lyssnar du någonsin på kvalitetsinspelningar som inte är dynamiskt stympade och på andra sätt förstörda?
Testa att lyssna några timmar på kvalitetsproduktioner för att sedan slå på Meshuggahs senaste alster. Du kommer att få kasta dig på volymkontrollen då detta album ligger ungefär 15 dB (toppvärdesfaktor om 7 dB kontra >20dB) starkare än vad ickemisshandlad populärmusik gör.
Lyssnar till större delen på dynamiskt reducerad musik
Komorok skrev:Meshuggah verkar vilja att det ska låta som det gör. Det får därmed anses vara en del av deras konstnärliga uttryck.... typ.
ottovonkopp skrev:Jag har ett väldigt tråkigt musikliv. Tröttnat på mina gamla 70-80-tals plattor och klarar inte av inspelad pop\rock som jag helst vill lyssna från sent 90-tal tills nu.
Försöker ge mig på jazz o annat som ska låta bra men det går bara inte det heller. Faktum är att jag börjar må dåligt och ser mig om efter andra intressen som tex mc.
Det som är mest frustrerande är det borde vara hur enkelt som helst att bara strunta i att dynamik-reducera allt till skit. Folk skulle ändå lyssna o köpa musiken oavsett.
Max_Headroom skrev:När det gäller meshugga så kommer ju muzaken ingen vart, det bara maler på. Och allt låter väldigt lika. Undrar om någon skulle märka nåt om man släppta samma skiva igen, med nytt omslag och nytt namn? Det kanske redan har hänt?
Max_Headroom skrev:När det gäller meshugga så kommer ju muzaken ingen vart, det bara maler på. Och allt låter väldigt lika. Undrar om någon skulle märka nåt om man släppta samma skiva igen, med nytt omslag och nytt namn? Det kanske redan har hänt?
ottovonkopp skrev:Max_Headroom skrev:När det gäller meshugga så kommer ju muzaken ingen vart, det bara maler på. Och allt låter väldigt lika. Undrar om någon skulle märka nåt om man släppta samma skiva igen, med nytt omslag och nytt namn? Det kanske redan har hänt?
Som Spotify Top 100 då.
Morello skrev:Lyssnar till större delen på dynamiskt reducerad musik
Jag har förstått det.
Du borde för övrigt ge i att anklaga folk för att vara tråkiga, ha ett tråkigt musikliv etc - håll dig till sakfrågan för i helvetet!
För övrigt ratar jag inte någon musik jag vill ha - jag köper allt jag upptäcker att jag vill ha oaktat pris med få undantag.
Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Tell skrev:.. fast ni missade min poäng. O att ni inte kan lyssna på Meshuggah lär väl mer bero på att ni inte gillar skränig hårdrock rent allmänt, inte för att nån ljudkvalle skulle vara dålig.
Komorok skrev:Lyssnar aldrig på dem i högtalare. Det låter för illa. Jag tycks vara mer tolerant vid hörslurslyssning, så det är där jag lyssnar på dem.
goat76 skrev:Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Tänk dig en skiva där du tvingas kasta dig på volymkontrollen bara för att en låt mitt i albumet låter mycket starkare än alla andra.
Under mixningen så koncentrerar man sig på en låt åt gången och ser till att få alla dess element/instrument att harmonisera med varandra med olika nivåer, panoreringar, små fördröjningar, djup och bredd. Varje låt är unik i sin uppbyggnad så det är svårt att ta hänsyn till de andra låtarna och hur starkt dessa uppfattas låta.
Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
music4ever skrev:goat76 skrev:Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Tänk dig en skiva där du tvingas kasta dig på volymkontrollen bara för att en låt mitt i albumet låter mycket starkare än alla andra.
Under mixningen så koncentrerar man sig på en låt åt gången och ser till att få alla dess element/instrument att harmonisera med varandra med olika nivåer, panoreringar, små fördröjningar, djup och bredd. Varje låt är unik i sin uppbyggnad så det är svårt att ta hänsyn till de andra låtarna och hur starkt dessa uppfattas låta.
Mastering behövs inte idag för ny musik (förutom när man graverar för vinyl).
goat76 skrev:Två låtar efter mixning med samma högsta pik på säg -6dB kan låta väldigt olika starkt i sin helhet beroende på hur låtarna är uppbyggda. I ena låten kanske basgitarren spelar precis samma melodi-slinga som gitarren, detta kommer då onekligen medföra att en del frekvenser förstärks extra mycket. Nästa låt kanske är inspelad nästkommande dag, gitarristen har bytt gitarr och förstärkare och skruvat på tonkontrollerna och kanske använder han en annan dist-pedal. Kanske har basen sin egen unika melodi och trummorna går i halvtakt.
Johan_Lindroos skrev:Det räknas knappt för det är ju så extremt enkelt att göra själv, inget man behöver skicka iväg till en mastringsfirma. Däremot är många mixar fel-EQ:ade för att de i studion har haft felinställd monitorlyssning. Fast det är nog ingen stor garanti att mastringsfirman har så bra koll på det heller...
music4ever skrev:Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Sketen upplösning och kontrast?![]()
Nog det värsta jag läst i år. Kan inte tänka mig något som är mer fel än det. 35 mm film har upplösningen och kontrasten som behövs utan problem. Dagens filmer är ofta helt värdelösa när det gäller bildkvalité. Många verkar vara gjorda för 14 åringar, där "häftiga kameraåkningar" är viktigare än story.
Nej, fy fan för dagens sunkiga filmbild. Det är ett reningsbad att se en härlig 35 mm bra inscannad till bluray.
Johan_Lindroos skrev:Det räknas knappt för det är ju så extremt enkelt att göra själv, inget man behöver skicka iväg till en mastringsfirma. Däremot är många mixar fel-EQ:ade för att de i studion har haft felinställd monitorlyssning. Fast det är nog ingen stor garanti att mastringsfirman har så bra koll på det heller...
petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Varför citerar du inte hela mitt inlägg? Du kapade bort den delen där jag förklarade varför mastring i de flesta fall behövs.
Tell skrev:music4ever skrev:Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Sketen upplösning och kontrast?![]()
Nog det värsta jag läst i år. Kan inte tänka mig något som är mer fel än det. 35 mm film har upplösningen och kontrasten som behövs utan problem. Dagens filmer är ofta helt värdelösa när det gäller bildkvalité. Många verkar vara gjorda för 14 åringar, där "häftiga kameraåkningar" är viktigare än story.
Nej, fy fan för dagens sunkiga filmbild. Det är ett reningsbad att se en härlig 35 mm bra inscannad till bluray.
Jag hoppas verkligen du är ironisk nu..
music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Varför citerar du inte hela mitt inlägg? Du kapade bort den delen där jag förklarade varför mastring i de flesta fall behövs.
Tog bort det för, som Johan Lindroos sa, att det är räknas inte. Det är som att hävda att en riktig kock behöver en extra person som kryddar maten. Det som behövs, sätta koder och ev skillnader i nivå mellan spår, kan teknikern som spelat in musiken fixa. Mastering är ren och skär bluff. Ett luftslott som behövdes för 40 år sedan men inte idag. Det är skrämmande att så många verkar verkligen tro att de behövs.
music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Tog bort det för, som Johan Lindroos sa, att det är räknas inte. Det är som att hävda att en riktig kock behöver en extra person som kryddar maten. Det som behövs, sätta koder och ev skillnader i nivå mellan spår, kan teknikern som spelat in musiken fixa. Mastering är ren och skär bluff. Ett luftslott som behövdes för 40 år sedan men inte idag. Det är skrämmande att så många verkar verkligen tro att de behövs.
petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Morello skrev:petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Ganz genau, men idag har mastering kommit att bli synonymt med vansinneskompression av mixen på uppdrag av skivbolagen, dvs en garant för maximalt tafflig ljudkvalitet.
Morello skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Det är intressant att notera att "loudness war" började ungefär samtidigt som LP-skvivan dog. Kan det vara så att man desperat letade efter nya arbetsuppgifter, dvs istället för att gravera vinyl började man komprimera?
Morello skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Det är intressant att notera att "loudness war" började ungefär samtidigt som LP-skvivan dog. Kan det vara så att man desperat letade efter nya arbetsuppgifter, dvs istället för att gravera vinyl började man komprimera?
Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
Visst är det nonsens, men berätta det för mastering-tjänst-säljarnas kunder!
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
Visst är det nonsens, men berätta det för mastering-tjänst-säljarnas kunder!
Det vet de också, men de vill att det skall låta starkt.
goat76 skrev:Ofta har seriösa masteringstudios bra analog utrustning som kan avhjälpa det ganska sterila ljudet dagens digitala inspelningar lider av, det låter helt enkelt för rent. Hur många sitter med den typen av utrustning hemma?
music4ever skrev:Ironisk? Att jag föredrar en fin stek över sketen McDonalds? Seriöst, hur kan man tycka dagens junk vara bättre än högkvalitets 35 mm film? För mig är det obegripligt.
Morello skrev:petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Ganz genau, men idag har mastering kommit att bli synonymt med vansinneskompression av mixen på uppdrag av skivbolagen, dvs en garant för maximalt tafflig ljudkvalitet.
Tell skrev:goat76 skrev:Ofta har seriösa masteringstudios bra analog utrustning som kan avhjälpa det ganska sterila ljudet dagens digitala inspelningar lider av, det låter helt enkelt för rent. Hur många sitter med den typen av utrustning hemma?
Digitalt kan låta väldigt rent (o fint) ja, o så kan man lägga på en enkel VST med nån slags saturator om man nu vill göra det en gnutta mer skitigt o "analogt". Dock är väl skillnaderna extremt subtila ändå, så frågan är vadan detta digitala hat?
goat76 skrev:- Små men betydande EQ-korrigeringar för ett mer enhetligt ljud på spåren.
- Dynamikjustering. Farlig mark men här reducerar man pikar som inte tillför något till helheten av musiken. Det kan som exempel vara ett enda slag på en virveltrumma som annars sätter taket för hela mixen.
goat76 skrev:Digitalt hat? Vart fick du det ifrån?
Den digitala inspelningstekniken är ju jättebra och betydligt bättre än den analoga på de flesta punkter. Utan den hade jag aldrig haft möjligheten att spela in min egen musik, den möjliggör att man kan göra inspelningar som näst intill snuddar vid proffsnivå med väldigt små medel.
Det är dock ingen slump att de flesta VST-plugins försöker simulera de gamla analoga apparaterna som t ex. UREI 1176 kompressorer för de låter fortfarande bäst.
Jag har en analog klon av en sådan och ingen plugin jag har testat kommer i närheten av att fånga helheten av det ljudet. Den mest påfallande skillnaden är ett mer tredimesionellt ljud på det analoga ljudet jämnfört med ett betydligt mer platt ljud från den digitala versionen.
Ibland kör jag bara ett digitalt inspelat spår genom den helt utan några kompressions-inställningar bara för att få det ljud den analoga kretsen tillför.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:- Små men betydande EQ-korrigeringar för ett mer enhetligt ljud på spåren.
- Dynamikjustering. Farlig mark men här reducerar man pikar som inte tillför något till helheten av musiken. Det kan som exempel vara ett enda slag på en virveltrumma som annars sätter taket för hela mixen.
Konsulteras musikerna för att verifiera att detta är rätt innan ändring görs? Kan ju vara ljudmässigt bättre att sänka resten av mixen istället... I alla fall fram till ett läge där man får slut på bits....
Och hur vet man att de vill ha enhetligt ljud om de inte tillfrågas?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:- Små men betydande EQ-korrigeringar för ett mer enhetligt ljud på spåren.
Konsulteras musikerna för att verifiera att detta är rätt innan ändring görs? Kan ju vara ljudmässigt bättre att sänka resten av mixen istället... I alla fall fram till ett läge där man får slut på bits....
Och hur vet man att de vill ha enhetligt ljud om de inte tillfrågas?
goat76 skrev:Så du tycker att med den studiotaxa en studiotekniker normalt tar ska utföra den sista kvalitetskontrollen och sitta pillra med saker han i normala fall inte gör, i en lyssningsmiljö han inte nödvändigtvis har koll på?
Det där blir en dyr chansning.
Då är det bättre att du anlitar en person som sitter i ett bra lyssningsrum och som jobbar med detta dagligen till en fast förbestämd kostnad och du vet att resultatet kommer bli bra.
Men eftersom du har så bra koll på det här med mastering så kan du väl utföra det själv antar jag?
Kan du beskriva steg för steg utan att utelämna något hur du skulle gå till väga?
(Om du inte kan det så får vi nog konstatera att yrkegruppen ändå behövs.)
+1Almen skrev:"mastring" är för mig "förbereda ljudspår för massproduktion".
Kolla nivåer, lyssna igenom efter skräp, indexera, sätta pauser mellan låtar, verifiera låtordning, eventuellt applicera eq och ta bort vissa toppar, spara på korrekt format...
+1Almen skrev:Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.
För CD kodar man metadata, man lägger in pauser mellan låtarna, fixar indexering, kanske justerar nivåer på låtar. Och mycket eventuellt kan man gå in och EQ:a på sina ställen, om man i mixningen har missat saker på grund av till exempel bristfällig monitorlyssning.
Almen skrev:subjektivisten skrev:Nej, eftersom mastring handlar även om att påverka ljudet så är det inte möjligt att helt påstå att originalbandet är 100% det som är rätt.
Mastring är inte definierat som "att förändra ljudet". I det här sammanhanget menar jag naturligtvis att inte EQ:a och att inte påföra kompression eller limitering.
music4ever skrev:goat76 skrev:Så du tycker att med den studiotaxa en studiotekniker normalt tar ska utföra den sista kvalitetskontrollen och sitta pillra med saker han i normala fall inte gör, i en lyssningsmiljö han inte nödvändigtvis har koll på?
Då är det bättre att du anlitar en person som sitter i ett bra lyssningsrum och som jobbar med detta dagligen till en fast förbestämd kostnad och du vet att resultatet kommer bli bra.
Men eftersom du har så bra koll på det här med mastering så kan du väl utföra det själv antar jag?
Kan du beskriva steg för steg utan att utelämna något hur du skulle gå till väga?
Så det du säger är att den som spelar in musiken är okunnig och har dåliga prylar.![]()
Mitt tips är då att byta vart man spelar in skivan. Det är makalöst okunnigt och påstå att man behöver ha en separat masteringssteg, med en ny kille, nya apparater mm. Det är bortkastad tid och pengar.
PekkaJohansson skrev:Betydelsen av begreppet mastering har de senaste 28 åren kommit att förskjutas från enbart överföring från produktionsformat till konsumentformat till att omfatta de grova klangliga och dynamiska fel som i dag närmast regelmässigt införs på färdiga musikproduktioner. Mastering ska idealt bara innebära överföring, nivåanpassning mellan spår och tidskodning om den färdiga produktionen ska förbli intakt. Det är alltså bara tre punkter i goat76 lista som är relevanta. I kritiken mot dagens mastering ligger att det är omöjligt att korrigera eventuella brister i en färdig produktion om man bara har tillgång till den färdiga mixen. Typexemplet är just den ensamma virveln som för att inte påverka hela produktionen måste hanteras i det enskilda spåret. Det allt överskuggande problemet är dock att mastering i dag inte handlar om mindre justeringar utan används för att slakta färdiga produktioner vilket i sin tur leder till sämre produktioner eftersom producenterna avhänder sig ansvaret för slutresultatet som ändå ska mastras enligt rådande trend. Lika illa är det förstås när producenter och tekniker själva mastrar gamla fina produktioner och gör dem lyssningsovänliga.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:
Jag håller med dig om allt det där men du missförstår exemplet med virveltrumman.
Ett enda slag på virveltrumman kan råka vara 2dB högre än näst högsta ljud-pik och resten av hela tvåkanalsspåret,.
Tell skrev:Morello skrev:Jag vill minnas att Meshuggah inte erbjuder något endaste album med anständig ljudkvalitet, så svaret blir NEJ.
Snaaark, du måste vara forumets tråkigaste ablsolut tråkigaste person.
goat76 skrev:Bortkastad tid och pengar, det beror väl på hur viktigt man tycker slutresultatet är?
Morello skrev:Här kan man se/höra trummisen i Messhuggah utan allt oväsen. Duktig kille!
https://www.youtube.com/watch?v=Q-nTcMqF_54
music4ever skrev:goat76 skrev:Bortkastad tid och pengar, det beror väl på hur viktigt man tycker slutresultatet är?
Det räcker att citera denna mening. Få med öronen i behåll kan hävda att dagens slutresultat skulle va bra. Det är detta som de sk masteringstekinikerna pysslar med.
goat76 skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Bortkastad tid och pengar, det beror väl på hur viktigt man tycker slutresultatet är?
Det räcker att citera denna mening. Få med öronen i behåll kan hävda att dagens slutresultat skulle va bra. Det är detta som de sk masteringstekinikerna pysslar med.
Låtsas du inte förstå det jag skriver eller läser du det bara inte?
Varför börjar du nu snacka om den dynamik-reducerande skit-mastringen och försöker använda det som motargument mot det jag säger. Jag har inte i ett enda inlägg hävdat att den typen av mastring är bra.
Du verkar inte förstå att även de bästa dynamikt starka skivorna också är mastrade, du sitter liksom fast i tänket att mastring är synonymt med komprimering.
Berätta lite och ge oss några exempel på de skivorna i din skivsamling som inte är mastrade alls, jag är jätteintresserad av att få höra om dessa.
...
goat76 skrev:Du verkar inte förstå att även de bästa dynamikt starka skivorna också är mastrade, du sitter liksom fast i tänket att mastring är synonymt med komprimering.
music4ever skrev:goat76 skrev:Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Mastering behövs inte idag för ny musik (förutom när man graverar för vinyl).
music4ever skrev:goat76 skrev:Du verkar inte förstå att även de bästa dynamikt starka skivorna också är mastrade, du sitter liksom fast i tänket att mastring är synonymt med komprimering.
Hur svårt skall det vara?
Det behövs inte en extra mastringstekniker! De saker som ska göras kan inspelningsteknikern göra.
Det är pga av folk som dig som mastringen har fullständigt spårat ut. För nu måste de "bevisa att de behövs" genom sin destruktiva hantering.
Så nej, det behövs inte en separat mastringssteg (förutom för vinyl).
music4ever skrev:Du verkar ha svårt för detta.
Tell skrev:music4ever skrev:Du verkar ha svårt för detta.
Han verkar ha det lättare än dig åtminstone.
music4ever skrev:Tell skrev:music4ever skrev:Du verkar ha svårt för detta.
Han verkar ha det lättare än dig åtminstone.
Jaså, en till som verkar tro att man måste ha en separat mastringsperson?
Dartman skrev:Jag och dottern var på Meshuggahkonsert i Malmö. Där stötte vi på Tarzan. Klart det var bra!
//Jonas
WhereNextColumbus skrev:Lustigt, de två p på Spotify låter iaf olika
WhereNextColumbus skrev:Ok, ja smaken är som baken. Den där plattan är ju i metalkretsar ofta ansedd att ha det fetaste gitarrljudet, defacto standarden för death metal. Tycker den är kanon.
Tell skrev:Rippade den här från spottan o man ser ganska tydligt den där puckeln från 2khz o en bit uppåt som jag stör mig på. Drar jag in låten i Ableton o drar ner däromkring med runt 5-6dB så känns den genast mycket bättre i mina öron. Men är det där nåt som hårdrockare vill ha kanske? Själv skulle jag inte orka lyssna många minuter innan mitt huvud helt har tröttnat.
[ Bild ]
Btw, ska det lyssnas på metal så tycker jag Finntroll är rätt kul
goat76 skrev:Tell skrev:Rippade den här från spottan o man ser ganska tydligt den där puckeln från 2khz o en bit uppåt som jag stör mig på. Drar jag in låten i Ableton o drar ner däromkring med runt 5-6dB så känns den genast mycket bättre i mina öron. Men är det där nåt som hårdrockare vill ha kanske? Själv skulle jag inte orka lyssna många minuter innan mitt huvud helt har tröttnat.
[ Bild ]
Btw, ska det lyssnas på metal så tycker jag Finntroll är rätt kul
Jag har för stunden inte möjlighet att kolla det själv men jag misstänker att puckeln består av helt naturliga ljud från främst gitarrerna och att det är medvetna inställningar av treble på förstärkarna.
Pikarna runt 5-7kHz är nästan garanterat cymbaler/hihat.
Ingen av pikarna tror jag har något att göra med några EQ-höjningar under själva produktion.
Ladda ner det här gratispaketet med VST-plugins från Blue Cat Audio: https://www.bluecataudio.com/Products/B ... ewarePack/
Lägg på deras stereo-variant av FreqAnalyst på spåret så kan du i realtid under uppspelning av spåret se och samtidigt höra vad som sker i området 2kHz och uppåt.
goat76 skrev:
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.
ottovonkopp skrev:goat76 skrev:
I en annan tråd beskrev jag att jag föredrar The Beatles känsla alla dagar före Yngve Malmsteens tekniska skitmusik där den sistnämde må vara hästlängder före rent tekniskt sett men saknar musikalisk känsla totalt fullständigt. Lite samma sak här om det kommer till Entombed vs Meshuggah men jag respekterar dem båda.
What!? Yngwie har ju det bästa och känsligaste vibratot i världen. Finns ingen som är bättre på den biten.
goat76 skrev:ottovonkopp skrev:goat76 skrev:
What!? Yngwie har ju det bästa och känsligaste vibratot i världen. Finns ingen som är bättre på den biten.
Det må hända, men han är ändå en tråklåda!
shifts skrev:Jämfört med Yngwie måste ändå Meshuggah vara enklast att lära sig lyssna på.
genstruktur skrev:[ YouTube ]
Är själv ingen stor Yngwie-fan men tycker nog det här framförandet är både tekniskt, smakfullt och snyggt!
shifts skrev:Precis. Står fast i det jag skrev.
petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.
Varför hänger du på faktiskt? Det är ju din fölsedag! Har du blivit för gammal för party?
Morello skrev:Ser ut som han har en guld-Rolex!
shifts skrev:Jämfört med Yngwie måste ändå Meshuggah vara enklast att lära sig lyssna på.
petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.
Tell skrev:Appropå hårdrock som låter illa så råkade jag snubbla på Metallicas S&M igår när en kompis pratade om den. Minns den som att den lät asfett med orkestsern o allt, men det enda jag hör nu är limitern. Fast just Metallica är väl inte direkt kända för sin ljudkvalitet?[ YouTube ]
goat76 skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Så du tycker att med den studiotaxa en studiotekniker normalt tar ska utföra den sista kvalitetskontrollen och sitta pillra med saker han i normala fall inte gör, i en lyssningsmiljö han inte nödvändigtvis har koll på?
Så det du säger är att den som spelar in musiken är okunnig och har dåliga prylar.![]()
Mitt tips är då att byta vart man spelar in skivan. Det är makalöst okunnigt och påstå att man behöver ha en separat masteringssteg, med en ny kille, nya apparater mm. Det är bortkastad tid och pengar.
Vårat lilla sidospår här handlar om ditt påstående att mastring inte längre behövs, inte om studioingenjören kan eller inte kan utföra det.
Oavsett vem det är som utför de moment som jag utförligt beskrivit i tidigare inlägg så ingår allt det under en process kallad mastring.
Tycker du fortfarande att de momenten inte behövs?
- Ta bort knäppningar och andra fel som missats vid mixningen i studion.
goat76 skrev:- Med precision reducera brusgolv som inte nödvändigt hördes på studions sämre monitorer.
goat76 skrev:- Små men betydande EQ-korrigeringar för ett mer enhetligt ljud på spåren.
goat76 skrev:- Ljudnivå-justering mellan låtarna för gemensam uppfattad ljudstyrka.
goat76 skrev:- Dynamikjustering. Farlig mark men här reducerar man pikar som inte tillför något till helheten av musiken.
goat76 skrev:Det kan som exempel vara ett enda slag på en virveltrumma som annars sätter taket för hela mixen.
goat76 skrev:- Låtordning och mellanrum.
goat76 skrev:- Metadata/CD-text, ISRC och UPC koder, diverse filformat.
goat76 skrev:- Speciellt anpassad vinylmaster med mono-summering av basinnehåll och viss reducering av diskantljud.
goat76 skrev:Kan du hänvisa mig till flertalet studio-ingenjörer som utför alla ovanstående moment?
Jag säger inte att studioteknikern är okunnig och att han inte har några kunskaper om hur dessa moment utförs, det jag säger är att det inte ingår i hans normala arbetsuppgifter.
goat76 skrev:Så åter igen.
Oavsett vem personen är som ska utföra processen mastring så är det viktigt att han/hon gör det i en bra och anpassad miljö för ljud för att kritiskt kunna höra alla detaljer i inspelningen, vilket ett kontrollrum i en genomsnittlig inspelningsstudio inte alltid är.
goat76 skrev:Det kan också vara en studio inspelningsteknikern aldrig har varit i tidigare vilket gör det svårt att veta hur det verkligen låter.
En mastring-ingenjör sitter alltid i ett och samma rum där han till en början innan han utfört ett enda jobb, aklimatiserat sitt lyssnande med tusentals timmar lyssning av referensmaterial vilket gör att han kan dra säkra slutsatser för hur det verkligen låter.
Bortkastad tid och pengar, det beror väl på hur viktigt man tycker slutresultatet är?
Det tar troligtvis både längre tid och bli dyrare om inspelningsteknikern ska ödsla tid på dessa moment, studiotaxan per timme äter garanterat upp den fasta kostnaden mastering-ingenjören tar.
Sen blir slutresultatet i de allra flesta fall bättre om det utförs av en person som är van att dagligen utföra de moment som ska utföras.
IngOehman skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:
Vårat lilla sidospår här handlar om ditt påstående att mastring inte längre behövs, inte om studioingenjören kan eller inte kan utföra det.
Oavsett vem det är som utför de moment som jag utförligt beskrivit i tidigare inlägg så ingår allt det under en process kallad mastring.
Tycker du fortfarande att de momenten inte behövs?
- Ta bort knäppningar och andra fel som missats vid mixningen i studion.
Men vem skall ta bort alla fel som missats/skapats i mastringsstudion då?
Behövs det alltid en instans till menar du?
SVAR: Kan du vara snäll och berätta var jag skrivit att en enskild masteringstudio behövs?
För att framställa ett musikalbum behövs det i de flesta fall tre steg.
Steg 1: Inspelning.
Steg 2: Mixning.
Steg 3: Mastring.
Min syn och förhoppning på mastrings-steget är att det inte behövs göras någonting förutom de allra enklaste insatserna såsom mellanrum, nivåanpassning, metadata. (Jag tycker till exempel att det är trevligt om det går att byta spår/låt på ett album, bara det innebär att albumet har gått igenom steget mastring.)
Behöver man alltid fixa fel som knäppningar vid mastring? Absolut inte, bara när det missats vid mixning.
Kan mastring ske i inspelningsstudion? Ja, varför inte?
Det är helt irrelevant vem som utför mastringen.
Min syn på mastring är att det steget nästan alltid behövs.
Musiclovers syn på mastring är att det steget aldig behövs.goat76 skrev:- Med precision reducera brusgolv som inte nödvändigt hördes på studions sämre monitorer.
Men vem skall rätta allt som missades och förstördes i mastringsstudion? Att det ena eller andra stället har sämre monitorer är ju bara spekulation.
Om det har gjorts en massa misstag och förstörts vid mastring så är mitt tips att man kräver pengarna tillbaka och går till någon man litar på istället, eller gör det själv om man har ett bra lyssningsrum man har lång erfarenhet av.
En duktig masteringingenjör bör ha ett bra lyssningsrum med bra monitorer och han bör även ha lyssnat in sig på sitt system med bra referensmaterial så att han inte behöver sitta och gissa sig fram.
Detta går lika bra i ett lika bra studiokontrollrum förutsatt att studioingenjören har god kännedom om rummet.
Varför anlitar folk dig i din expertis? För att du anses vara bra på det du gör så klart.
Det gäller så klart också när man vill ha en mastring utförd, man går till en person man vet är bra på det han gör.
Tyvärr sker detta alldeles för sällan p.g.a. att musiker i nästan lika stor skala som de flesta andra inte har någon koll på vad mastring är och hur mycket skada som kan ske om man lämnar över sitt verk till någon kastar på en massa limiters och kompressioner på stereospåret.goat76 skrev:- Små men betydande EQ-korrigeringar för ett mer enhetligt ljud på spåren.
Det kan lika gärna studion göra (eller avstå ifrån att göra). Fördelen med att besluten tas där är att de då tas av dem, som skapat musiken!
Ja, det går bra att utföra (eller avstå att utföra) EQ-kortigeringar oavsett var mastringen sker.
Helst ska det inte behövas alls. Det utesluter dock inte att det ibland behövs.
En skiva kan innehålla spår som är inspelade vid olika tidpunkter och olika platser. Det är då inte helt otroligt om de inte har ett enhetligt ljud och då kan det vara bra med lätt EQ-korrigering (förutsatt att musikerna vill det).
Det finns masteringstudios där man mot en extra kostnad får sitta med under hela processen likväl som det säkerligen finns de studioingenjörer som helst sitter ensamma vid mixningen.
Musikerna bör även i detta fall veta vad de själva tycker är viktigt och göra sig påläst på vem/vilka de anlitar.goat76 skrev:- Ljudnivå-justering mellan låtarna för gemensam uppfattad ljudstyrka.
Det kan lika gärna studion göra.
Japp, men det går fortfarande under steget som kallas mastring.goat76 skrev:- Dynamikjustering. Farlig mark men här reducerar man pikar som inte tillför något till helheten av musiken.
Varken tillför eller motsatsen, om de inte märks. Tillför för den som märker dem.
Vad är poängen med att ta bort dem? (Jag vet att det finns "slutkunder" som vill ha maximal medelnivå, så på sätt och vis är min fråga snarare "varför vill folk så mycket dumt?", och problemet är ju att det fattas en vettig standard som reglerar medelvärde och inte toppvärde. Det vill säga den finns, men samtidig som det dröjer med dess införande så demonteras och kompliceras standarden allt mera...)
Jag har en hel drös med dynamikstarka album som jag tvingas spela på farligt nära maxvolym p.g.a. EU reglerna vad gäller volymstyrka. Om dessa regler dras åt ytterligare tvingas jag välja bort viss musik såvida jag även fortsättningsvis vill slippa dra med mig min externa hörlursförstärkare till min iPhone.
Det finns inte några skäl till att det starkaste spåret på en skiva ska ligga på -3dB på sin högsta pik. Det finns inte heller någon mening med att låten i sin normala dynamik ska ligga på så låg nivå bara för att en ensam transistent på en hundradels sekund pikar på nära 0dB.
Detta kan vara ett fel från själva inspelningen eller ett enda slag på kanske en virveltrumma.goat76 skrev:Det kan som exempel vara ett enda slag på en virveltrumma som annars sätter taket för hela mixen.
Ja, eller man kan låta taket vara ett antal dB över det till och med. Det beror väl på hur starkt utstyrt man vill att det skall vara. Borde bero på det vill säga.
Man kan låta det vara men om det sätter gränsen för hela albumet på en redan dynamikstarkt alster så kan det som tidigare nämts vara ett problem.
Det absolut bästa är att göra dessa typer av justeringar i samråd med musikerna. Kanske vill de inte ens ha med detta ensamma slag på virveltrumman för att det var ett misstag under inspelningen, orsaken kan vara många.
Finns inget egenvärde i att alla låtar är fullt utstyrda. Finns ingen svaghet i att det finns ett ställe som är starkare än alla andra. Det är i själva verket ganska normalt att det är så. Om det är säg 12 låtar på en skiva, varför skall varje låts starkaste ställe vara samma nivå som alla andra låtars starkaste ställe? Varför skall allt vara lika. Det finns ju skäl till att de tolv låtarna är olika, tolv repetitioner av samma låt hade varit meningslöst. Så om låtarna är olika, varför skall de vara både odynamiska och lika starka? Och klinga lika...
Jag har ingenstans påstått att alla låtar ska vara fullt utstyrda eller att alla låtar ska ha sitt starkaste ställe på samma nivå.
Nivåanpassning mellan låtarna handlar om att uppnå en uppfattat jämn ljudnivå. En låt som ska vara starkare ska också låta starkare, men inte onaturligt starkare vilket alla som någon gång har gjort ett blandband eller en egen låtlista har erfarenhet av, man ska som lyssnare inte behöva nivåanpassa så mycket själv bara för att albumet har en massa onaturliga nivåskillnader. (De nivåskillnader du beskriver faller för mig under naturliga nivåskillnader.)
Folk i branschen har fastnat i en vinkelvolt, de berättar samma sak för varandra till de alla tror det måste vara sant eftersom de märker att så många tycker så... Det är korkat att tro på en majoritet. Lika korkat som att tro på en tumregel, eller på en auktoritet.
Det man bör, är att tro på det man av egen kraft förstår varför det är som det är - således att man slipper tro baserat på ett korkat förtroende. Förstånd och kunskap är helt enkelt bättre.
Det här sista med att branshen har fastnat i en vinkelvolt vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt med, men om du menar de förstörande sakerna (komprimering/limitering) som majoriteten rakt av förknippar och numera tror är huvudsaken med mastring så håller jag fullt ut med. Den bör utplånas.
Kanske är namnet mastring så hårt förknippat med all denna skit så att de andra nödvändiga processerna borde få ett nytt eget samlingsnamn?goat76 skrev:- Låtordning och mellanrum.
Om inte producent, inspelningstekniker och musiker tillsammans klarar att bestämma sådant så kanske de borde pyssla med något annat än att göra fonogram?
Klart musikerna ska bestämma det, men sen ska någon utföra detta och det ligger under steget som fortfarande kallas mastring. Vem som utför det är fortfarande irrelevant.goat76 skrev:- Metadata/CD-text, ISRC och UPC koder, diverse filformat.
Det kan idag göras på vilken studio som helst. Det är bara en organisatorisk fråga. Det handlar om att bestämma att man gör så istället.
Ja, det går att göra i vilken studio som helst, inspelninssudio eller masteringstudio men det troligaste är att det görs där mastringen skett oavsett var det var. Det är bara inte speciellt vanligt i dagsläget att detta sker i inspelningsstudion.goat76 skrev:- Speciellt anpassad vinylmaster med mono-summering av basinnehåll och viss reducering av diskantljud.
Slentrianmässig monokoppling är amatörmässigt. Det finns inget skäl att monokoppla basen om det inte finns skäl att göra det. Duhh..
Håller med. Det ska bara göras när det anses behövas för att undvika problem vid graveringen.
"Viss reducering av diskantljud" är nästan ännu mera idiotiskt. Det som gör att en CD-master (som oftast är både en usel produkt och en überusel utgångspunkt att skapa en vinymaster ifrån) oftast är opassande för vinyl är att den är sönderkomprimerad och diskanthöjd/distorderad. Det gör att det inte går att gravera skiten.
Håller med delvis. Det har som jag förstått det mer med att undvika problem vid själva uppspelningen än vad det har med problem vid graveringen att göra.
Graverproblem beror oftast på att man skruvar, inte på att man inte gjort det. Bara man låter bli att mastringsprocessa sönder programmaterialet så är oftast problemet löst. Inte alltid självklart, fullpannade basljud och liknande bör självklart undvikas, men det tillses ändå bäst i mix, inte med monokoppling vid mastring.
Jag förstår vad du menar med att låta bli att ”masteringprocessa sönder programmaterialet”. Alla de förstörande momenten som sker vid mastring får gärna upphöra helt och hållet.
Det finns ljudtekniker som förstår, men tyvärr även idag många som förstör programmaterial redan före mastring.goat76 skrev:Kan du hänvisa mig till flertalet studio-ingenjörer som utför alla ovanstående moment?
Jag säger inte att studioteknikern är okunnig och att han inte har några kunskaper om hur dessa moment utförs, det jag säger är att det inte ingår i hans normala arbetsuppgifter.
Det är inte det som är frågan. Frågan är varför mastringen har en sådan absurd roll idag med att skruva sönder musiken?
Frågan och sido-debatten i denna tråd har inte handlat om varför mastring har en absurd roll eller inte. Musiclover påstod att mastring inte behövs alls. Jag tog då upp flertalet punkter varför man inte kan skippa alla moment som ingår i steget mastring.
Som väl är finns det idag en massa mastringstekniker som ser problemet/vansinnet, och som faktiskt inte vill bidra till den genom de senaste årtiondena escallerande skiten. Idag är det ofta inte mastringsteknikerna som skriker om att det måste komprimeras och nivåmaximeras, det är skivbolagen och i ännu högre grad radiostationerna, som "lärt sig" dessa mantran.goat76 skrev:Så åter igen.
Oavsett vem personen är som ska utföra processen mastring så är det viktigt att han/hon gör det i en bra och anpassad miljö för ljud för att kritiskt kunna höra alla detaljer i inspelningen, vilket ett kontrollrum i en genomsnittlig inspelningsstudio inte alltid är.
Det stämmer, och det gäller även mastringsstudior.
Och oavsett vilka studios som musikern väljer så bör detta val göras med omsorg.
Och det är om något ett argument för att de inte bör arbeta med musik. Inte med ljud alls, helst. Många studior (även mastrings-) är bättre på att koka kaffe än att att skapa och vårda ljudkvalitet.goat76 skrev:Det kan också vara en studio inspelningsteknikern aldrig har varit i tidigare vilket gör det svårt att veta hur det verkligen låter.
En mastring-ingenjör sitter alltid i ett och samma rum där han till en början innan han utfört ett enda jobb, aklimatiserat sitt lyssnande med tusentals timmar lyssning av referensmaterial vilket gör att han kan dra säkra slutsatser för hur det verkligen låter.
Bortkastad tid och pengar, det beror väl på hur viktigt man tycker slutresultatet är?
Det tar troligtvis både längre tid och bli dyrare om inspelningsteknikern ska ödsla tid på dessa moment, studiotaxan per timme äter garanterat upp den fasta kostnaden mastering-ingenjören tar.
Sen blir slutresultatet i de allra flesta fall bättre om det utförs av en person som är van att dagligen utföra de moment som ska utföras.
Menar att du har en otroligt skev bild på vad som har betydelse under musikproduktionen.
Jag föreslår att du läser allt det jag skrivit i tråden igen, för du har uppenbarligen fått en väldigt skev bild av det jag sagt.
Kortfattad lista av vad som har betydelse i en musikproduktion enligt mig:
1. Inspelning.
2. Mixning.
3. Mastring (utan komprimering eller nivåmaximering som påverkar dynamiken. Små inspelningstekniska fel bör åtgärdas. Vid stora fel bör dessa fixas vid ommixning).
Att ha en bra lyssning är som ALLRA viktigast när man spelar in och mixar! Dagens idiotiska upplägg är orsaken till att så usla resultat nås, att det låter så fruktansvärt illa om så många (som tur är inte riktigt alla) musikproduktioner av idag.
Hela konceptet att lägga en processstation på slutet, som inte kan backa i mixen och rätta till fel utan bara förvärra förvrängningarna på en redan gjort tvåkanalsmix, är huvudlöst.
Totalt idiotiskt, och som sagt - att det låter så illa om så många musikproduktioner är inte speciellt konstigt.
Filmvärlden har en liknande "sista anhalt", men de som jobbar med "slutmix" (som det heter i filmvärlden) är oftast människor som är kunniga, som vill ha HÖG dynamik, HÖG ljudkvalitet, OFÄRGADE klanger och RÄTT nivå, inte maximal. De anpassar primärt filmen till god utrustning, inte till den sämsta tänkbara.
Och de arbetar med hela mixen tillgänglig och öppen. För det mesta (men tyvärr inte alltid) betyder det även att de kan ta bort fula processningar som okunniga människor som arbetat med tidigare steg lagt till.
Tyvärr finns dock även i filmvärlden en massa tokiga ideer om att man skall förstöra soundtracket för TV, för DVD, för Bluray... Men de förstör i varje fall inte lika illa.
Vh, iö
- - - - -
PS. Med allt det ovanstående sagt, menar jag att det trots allt är en bra ide att testlyssna på flera ställen. Jag tycker alla större studior borde ha ett eller ett par mera normala typ hemmalyssningsrum, till vilka man kan kabla ut musik från kontrollrummen för att ge en "second opinion", eller second presentation rättare sagt.
goat76 skrev:Jag har en hel drös med dynamikstarka album som jag tvingas spela på farligt nära maxvolym p.g.a. EU reglerna vad gäller volymstyrka. Om dessa regler dras åt ytterligare tvingas jag välja bort viss musik såvida jag även fortsättningsvis vill slippa dra med mig min externa hörlursförstärkare till min iPhone.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har en hel drös med dynamikstarka album som jag tvingas spela på farligt nära maxvolym p.g.a. EU reglerna vad gäller volymstyrka. Om dessa regler dras åt ytterligare tvingas jag välja bort viss musik såvida jag även fortsättningsvis vill slippa dra med mig min externa hörlursförstärkare till min iPhone.
Så för att du väljer att lyssna på musiken över något så idiotiskt som en mobiltelefon så skall albumet förstöras för alla? Bisarrt! Den logiska lösningen är naturligtvis att sätta kompressorn i telefonen i så fall - möjligen skulle man kunna skicka med metadata ifrån studion till hur den i så fall skall ställas in.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har en hel drös med dynamikstarka album som jag tvingas spela på farligt nära maxvolym p.g.a. EU reglerna vad gäller volymstyrka. Om dessa regler dras åt ytterligare tvingas jag välja bort viss musik såvida jag även fortsättningsvis vill slippa dra med mig min externa hörlursförstärkare till min iPhone.
Så för att du väljer att lyssna på musiken över något så idiotiskt som en mobiltelefon så skall albumet förstöras för alla? Bisarrt! Den logiska lösningen är naturligtvis att sätta kompressorn i telefonen i så fall - möjligen skulle man kunna skicka med metadata ifrån studion till hur den i så fall skall ställas in.
Helt allvarligt, nu får ni faktiskt börja läsa inläggen innan ni svarar. Vilket språk ska jag använda, är inte svenska det rådande språket här på faktiskt?
På vilket sätt skulle du må dåligt av att högsta piken i den starkaste låten på ett album ligger på -1dB istället för -3dB?
Det finns ingen ljudlig förlust för dig i något av fallen när du lyssnar på anläggningen där hemma.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Helt allvarligt, nu får ni faktiskt börja läsa inläggen innan ni svarar. Vilket språk ska jag använda, är inte svenska det rådande språket här på faktiskt?
På vilket sätt skulle du må dåligt av att högsta piken i den starkaste låten på ett album ligger på -1dB istället för -3dB?
Det finns ingen ljudlig förlust för dig i något av fallen när du lyssnar på anläggningen där hemma.
Inte alls, men du talade om dynamik. Var peaken ligger har inget med dynamik att göra. Ditt problem är ju var medelnivån hamnar - det hade en lokal kompressor i telefonen ju löst. Har du outnyttjade bits i spåren så kan du ju koda om spåret så peaken hamnar på fullt bitutnyttjande.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Inte alls, men du talade om dynamik. Var peaken ligger har inget med dynamik att göra. Ditt problem är ju var medelnivån hamnar - det hade en lokal kompressor i telefonen ju löst. Har du outnyttjade bits i spåren så kan du ju koda om spåret så peaken hamnar på fullt bitutnyttjande.
Ingenting förändras i själva spåret när man höjer hela mixen 2dB, dynamiken kvarstår. En kompressor minskar dynamikomfånget.
Almen skrev:petersteindl skrev:Han har en hög teknisk kvalitet på det han spelar. Tyvärr har han oftast fel tempo. Tempot harmonierar inte med melodin. Då blir det nån form av fel i autokorrelationen. Ett partitur har en form av inbyggd korrelation som gör att melodi, tempo, instrumentkaraktär och akustiken i rummet bör harmoniera med varandra. Det är min snabba slutsats gällande YM.
Även min långsamma. Grattis på födelsedagen, Peter!
goat76 skrev:Helt allvarligt, nu får ni faktiskt börja läsa inläggen innan ni svarar. Vilket språk ska jag använda, är inte svenska det rådande språket här på faktiskt?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag har en hel drös med dynamikstarka album som jag tvingas spela på farligt nära maxvolym p.g.a. EU reglerna vad gäller volymstyrka. Om dessa regler dras åt ytterligare tvingas jag välja bort viss musik såvida jag även fortsättningsvis vill slippa dra med mig min externa hörlursförstärkare till min iPhone.
IngOehman skrev:Och jag kan hävda att man för dagens digitala medier inte behöver göra några insatser EFTER mix. Allt som någon vill göra efter mix är saker som hade varit ännu bättre att göra under mix.
goat76 skrev:IngOehman skrev:Och jag kan hävda att man för dagens digitala medier inte behöver göra några insatser EFTER mix. Allt som någon vill göra efter mix är saker som hade varit ännu bättre att göra under mix.
Följande saker behövs inte längre enligt dig...
goat76 skrev:...och det bästa är att allt görs under mix.
Och ta det lugnt, det hela är ett halvt skämt.![]()
- Man behöver inte rendera filen till ett tvåkanalsspår för inget ska göras efter mix.
goat76 skrev:- Ett album med säg 10 låtar som vardera består av 24 kanaler ska nivåanpassas under mix.
goat76 skrev:- Detta projekt har nu sammanlagt 240 spår som alla nu ska flyttas runt för att skapa en låtordning med spårmarkeringar.
goat76 skrev:- Metadatan ska läggas in på alla spåren, eller kanske räcker det att lägga den i virveltrummans fil?
goat76 skrev:- Ett medföljande studioprogram ingår i köpet av albumet så att kunden får möjlighet att lyssna på alstret.
goat76 skrev:- Det behövs inte renderas till diverse format då allt ändå spelas i studioprogramet.
goat76 skrev:- Man lägger upp en egen internetshop då formatet än så länge är ganska nytt.
goat76 skrev:- Och Morello håller med även om det innebär slutet för CD-formatet.![]()
goat76 skrev:Man kan naturligtvis välja att göra allt detta på ett mer traditionellt sätt och det går fortfarande under namnet mastring, även om någon helst skulle vilja kalla det för slutmix och andra vill skippa det helt.
IngOehman skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:Och jag kan hävda att man för dagens digitala medier inte behöver göra några insatser EFTER mix. Allt som någon vill göra efter mix är saker som hade varit ännu bättre att göra under mix.
Följande saker behövs inte längre enligt dig...
Grundtips: Den som är intresserad av vad som i verkligheten är "enligt mig", så läs det jag skrivit, inte det goat76 påstår att jag skrivit, eller påstår att jag tycker.
Därmed inte sagt att han inte förstått NÅGOT av det jag skrivit. Det kan ha möjligen har gjort.
Du säger att allt ska göras under mixningsstadiet. Jag visar bara hur det skulle se ut om allt det som ingår under steget mastring istället skulle göras i mixningstadiet.goat76 skrev:...och det bästa är att allt görs under mix.
Och ta det lugnt, det hela är ett halvt skämt.![]()
- Man behöver inte rendera filen till ett tvåkanalsspår för inget ska göras efter mix.
Mix betyder blanda. Man startar med att man har en massa tracks, som mixas ned, ibland direkt till två kanaler, ibland i flera steg.
Så nej, och när man mixat ned till två kanaler så behöver man inte göra det igen, det är två kanaler när man mixat till det. Duh...
Vänta nu, är det så du tror att det normalt går till vid mixning av musik, att man mixar in spåren ett efter ett tills det kvarstår ett stereospår?![]()
Låt oss ta ett exempel på hur du tror att det går till:
Du har ett spår med en flöjt och ett annat spår med en gitarr, du panorerar dessa till önskad plats i ljudbilden och reglerar nivåerna tills du är nöjd med hur starkt dessa låter jämtemot varandra.
Nu menar du alltså att du för ihop dessa spår in i ett gemensamt stereospår?
Förstår du vad som då händer med de panoreringar och nivåer du nyss gjorde? Den informationen är förlorad och följer inte med in i ditt nya stereospår.
Om ditt sätt ska fungera så måste du rendera ut dessa två enskilda spår till en stereofil som du sedan för in i mixningsprojektet igen.
Har du tänkt göra samma sak med de resterande 22 spåren i exemplet tills allt ligger i ett och samma stereospår?
Och vad gör du nu om du upptäcker att flöjten inte längre har rätt nivå då du inte längre har ett individuellt spår att justera?
Nej, så gör man normalt inte vid mixning.
Vid mixning håller man de individuella spåren var för sig tills man är nöjd med hur hela mixen låter. Efter det renderar man mixen till ett stereospår och man har därmed lämnat mixningsstadiet.
När mixningen är klar för de övriga nio låtarna i exemplet och man även renderat dessa till stereospår så börjar anpassningen mellan dessa för att skapa ett album. Nu har man alltså gått över till den slutgiltiga processen i skapandet av ett färdigt album, denna process går under namnet mastering* oavsett hur mycket eller lite som behöver göras.
(Här är alltså min förhoppning att det enda som behöver göras är nivåanpassning, låtordning, mellanrum mellan låtarna, eventuellt fade-in/out och metadata.)
*Mastering är det namn denna process fortfarande går under i hela världen, oavsett vad DU tycker att det ska heta.goat76 skrev:- Ett album med säg 10 låtar som vardera består av 24 kanaler ska nivåanpassas under mix.
Vet inte vad du menar med "under mix" men masterregeln tillhör det mixerbordet som används till mix, så ja.
Du säger att allt ska göras under mixningsstadiet. Jag visar bara hur det skulle se ut om allt det som ingår under steget mastring istället skulle göras i mixningstadiet.
När det gäller viss typ av musik är det inte ens så att man åstadkommer "rätt nivåbalans mellan spåren" genom att röra på masterregeln, utan man gör det genom att INTE röra masterregeln. På så vis lämnas nivåbalanseringarna till musikerna. Det är dock inte typiskt för den sorts musik som du tänker på någon någon säger musik.
Om du ska kommentera det du citerar så är blir det konstigt om du börjar prata om någon form av A/B inspelning.
Vid en inspelnig som består utav 24 enskilda kanaler så anpassas inspelningsnivån på de individuella upptagningarna.
För att veta att inget individuellt spår klipper så är kan en RMS-nivå på -18/-20dB vara att föredra, men kan behöva regleras ner ytterligare beroende på ljudkällan för att hålla pikarna på max -3/-6dB.
För en lyckad inspelning så tar man alltså inte vid detta skede hänsyn till hur nivåerna är jämnfört med de övriga inspelningskanalerna, det anpassas senare under mixning.
Det viktiga under inspelningen av ett individuellt instrument är bara att fånga det enskilda ljudet det alstrar så bra som det bara går, ingenting annat.
Får även känslan att du ser processen som ett antal steg vars ordning är oomkullrunkelig.
Oomkullrunkelig är ett roligt ord,men om du med stegen menar inspelning, mixning och mastring så går inte dessa att kastas om.
Steg 1. Inspelning.
Steg 2. Mixning.
Steg 3. Mastring.
Så arbetar inte seriösa producenter/mixare. Man hoppar fram och tillbaka med många saker. Lyssnar till resultat - backar - justerar...
Med din syn på hur mixning går till så har man inte längre några möjligheter att gå tillbaka för att justera någonting.goat76 skrev:- Detta projekt har nu sammanlagt 240 spår som alla nu ska flyttas runt för att skapa en låtordning med spårmarkeringar.
Jaha... Vad vill du säga? Vad är det som jag enligt dig säger inte behöver göras?
Är det ovanstående ett exempel på något som du anser att jag skrivit?![]()
Du säger att allt ska göras under mixningsstadiet. Jag visar bara hur det skulle se ut om allt det som ingår under steget mastring istället skulle göras i mixningstadiet.
Om ett projekt har 240 spår och man med "projekt" menar ett helt album, så är det sorgligt om du anser att man INTE behöver använda de spår som tillhör en låt, till just den låten. Hur tänkte du egentligen?
De 240 spåren ingår i det exemplet jag gav på hur nivåanpassningen mellan låtarna skulle se ut om det skulle ske under mixningstadiet i ett projekt med 10 låtar, som alla består utav 24 individuella kanaler.
Och om du anser att jag hävdat något sådant så är du helt ute och cyklar. Man arbetar som regel inte med "lösa spår" alls, utan när ett spår skapas så görs det som regel med koppling i tiden till de spår som det skall mixas ihop med senare.
Ja, om allt ska ske under mixningen som du hävdar så måste även nivåanpassningen mellan låtarna ske under mixningstadiet.
Om det inte längre är lösa spår det handlar om så innebär det att varje låt-projekt redan har renderats till stereospår. Detta innebär att mixningsstadiet är avslutat och hela album-projektet har övergått till mastering-stadiet, du vet det där steget som du hävdar inte längre behövs.
Och när man mixar en platta så arbetar man normalt med en låt först, sen med nästa, sen med nästa, och sist med helheten. Inte sällan så väljer man saker som t ex låtordning först när låtarna som enskildheter är prel- eller färdigmixade. När man lagt låtarna i rätt ordning så backar man ofta och finjusterar mixarna så resultatet och upplevelsen av albumet som helhet, blir som man vill.
Exakt, du har precis medgivit att något sker efter mixningen, det har ett namn: Mastring!
Det finns faktiskt MÅNGA saker som seriösa producenter/ljudtekniker gör lite fram och tillbaka. Man kan t ex vilja justera ett reverb, och som konsekvens av det ändra mixen lite, och även när albumet är klart med avseende på låtordning och nivåer så kan man vilja backa och justera mix, eq, reverb... i enskilda spår. Inget konstigt med det. Det är till och med så att man bara kan justera eq olika före mix. När mixen är klar så är alla enskildheter i inspelningen ihopsittande, och varje åtgärd påverkar ALLA delar i inspelningen. Det är ett av skälen till att mastringsprocessning förstör så illa.
Just därför det inte går till så som du säger att man ”mixar ner” låten till två kanaler.
Man måste nämnligen hålla mixen ”öppen” i alla dess individuella spår om man ska kunna göra en förändring av ett specifikt element i efterhand.
Under mixningskedet av 24 kanaler så vet du mycket väl att det inte existerar ett två-kanalsspår, det är bara 24 individuella spår som spelas upp samtidigt. Ett stereospår blir det först efter att man har renderat låt-projektet.
I filmvärlden så kallas det sista momentet som sagt inte för mastring, utan slutmix. Eftersom man håller allt öppen och tvingar inte fast sig i en redan gjord "färdig" tvåkanalsmix. Det är delvis därför det nästan alltid låter så mycket bättre om resultatet.
Om stora fel upptäcks efter rendering av ett musikspår så har man även i de fallet möjlighet att gå tillbaka och fixar dessa i mixen. Det är dock extremt konstigt att man inte upptäckte det stora felet innan man bestämde sig för att mixen var klar för rendering.
Oavsett om det är en film eller ett musikalbum så är felen i slutresutatet oåterkallerligt när produkten befinner sig hos slutkund. Vad är det du i slutändan menar skiljer sig mellan de två medierna?goat76 skrev:- Metadatan ska läggas in på alla spåren, eller kanske räcker det att lägga den i virveltrummans fil?
Virveltrummans fil? Vad tror du mix betyder egentligen? Man mixar ned allt inspelat, till färre kanaler än det var, det är det som ÄR att mixa. När mixen är klar är det det slutliga antalet kanaler som man har.
I mixningsstadiet har du inte något färdigt renderat stereospår att lägga metadatan i.
I det färdigmixade finns inte längre något "virveltrummans fil", utan det som finns är det tvåkanaliga som sedan skall bli t ex en CD (eller var fonogrammet nu hamnar).
Du säger att allt ska göras under mixningsstadiet. Jag visar bara hur det skulle se ut om allt det som ingår under steget mastring istället skulle göras i mixningstadiet.goat76 skrev:- Ett medföljande studioprogram ingår i köpet av albumet så att kunden får möjlighet att lyssna på alstret.
Jasså. Och?
En vanlig musikspelare klara sällan att spela upp 24 kanaler samtidigt.goat76 skrev:- Det behövs inte renderas till diverse format då allt ändå spelas i studioprogramet.
Jasså. Skall det? Vaddå "skall"?
Det är du som säger ”skall”. Du får själv avgöra vad du menar med det.goat76 skrev:- Man lägger upp en egen internetshop då formatet än så länge är ganska nytt.
Jasså. Man?
Japp, om man har valt att släppa ett nytt format på 24 kanaler som måste spelas upp med ett studioprogram så kan det bli svårt att hitta befintliga distributionskanaler som är villiga att ge formatet en chans. Man kan därmed tvingas sälja in konceptet på egen hand.
Är dessa tre punkter alltså saker som du säger att jag sagt?
Nej, det ingår i det skämt jag skrev om hur det skulle kunna se ut OM allt som normalt görs under mastering istället skulle ske under mixning.
Jag beskrev också med tydlighet att det var just ett skämt. Det som gör det till ett halvt skämt är att det ligger en hel del sanningar i texten som förklarar varför mastring fortfarande behövs.
goat76 skrev:- Och Morello håller med även om det innebär slutet för CD-formatet.![]()
Jasså?
Har jag skrivit det också?
Nej, Morello förde sin egen talan och han håller med dig om att mastring inte längre behövs.
Det blir svårt att skapa en lyssninsbar CD om inget ska ske efter mixningen, vi behöver rendera till formatet CDA men renderingen till diverse format ingår i färdigställandet av albumet vilket är en del av det som går under namnet mastring.goat76 skrev:Man kan naturligtvis välja att göra allt detta på ett mer traditionellt sätt och det går fortfarande under namnet mastring, även om någon helst skulle vilja kalla det för slutmix och andra vill skippa det helt.
Det är inte tydligt vad du försöker säga.
Inte tydligt vad jag säger? Kortfattat: Mastring behövs.
Det låter lite som om du bara skriver en massa saker och hoppas att någon skall tro att du presenterat några argument mot det jag skrivit. Men det är med avseende på några av de sakerna rent av svårt eller omöjligt att ens hitta något SAMBAND med det jag skrivit och din underliga lista.
Det är klart det blir svårt för dig att förstå det jag säger när du inte förstår vad som görs eller inte görs i de stegen som ingår vid en komplett musikproduktion.
1. Inspelning.
2. Mixning.
3. Mastring.
Tror det skulle gå bättre i diskussionen för dig, om du utgick ifrån det jag skrivit, och invänder konkret om du har något att invända emot. Att bara lista en massa saker och påstå att din lista representerar saker som enligt MIG(!) "inte längre behövs", blir ju bara fånigt. Jag kan inte ta ansvar för dina påståenden.
Jag gillar dig men jag har tydligt tagit ner diskussionen till det diskussionssätt du själv använder. Om jag säger att en ensam pik i en låt kan tas bort om den ställer till det för hela albumets i sin helhet, så är jag helt plötsligt en representant för tok-komprimering?
Allt är inte helt svart eller helt vitt.
Jag har all respekt för de saker du är expert på när det kommer till högtalare och akustik, du är fantastiskt kunnig, faktiskt en riktig expert på de sakerna vad det verkar. Men det gör dig inte till en expert på precis allt, musikproduktion verkar inte vara din starkaste sida.
Vh, iö
Tell skrev:Njä det verkar som lästförståelsen för det goat76 skriver är fortsatt svår
Det han menar med sitt halvskämt är att alla dessa steg med eventuell nivåmatchning, eq, metadata, låtordning osv är jävligt svår och till viss del omöjlig att göra under mixning, alltså att göra det medans man sitter där med Ableton, Protools eller whatever uppe med med en låt i taget med trettioelva spår/vsts igång. Så det man gör är alltså att ta alla sina låtar och renderar ut till tvåkanals PCM-filer för att sen göra dom grejerna. Sen kan det såklart göras i exakt samma studio, samma stol o av samma snubbe som gjort hela mixen, men det har ändå iom renderingen gått förbi stadiet mixning och kallas nu för mastering. Det är alltså det som goat76 försöker förklara för er men som går förbi allas huvuden.
IngOehman skrev:Om ditt första stycke: Du har fel.
Om ditt andra stycke: Du har fel.
Därmed inte sagt att din generella uppfattning är uppåt väggarna fel, men när du klankar ned på folk och skyller dem för att inte fatta, så är det dumheter.
Och goat76 har inte skrivit något som är svårt att förstå. Att du inte delar andras uppfattning och reaktion behöver inte betyda att andra har missförstått saker, de kanske bara har en annan världsbild, och ser saker som du är blind för?
Det folk skriver kan vara ett exempel på deras erfarenhet, och frustration(!) över att utveckligen går baklänges. Om du inte förstår det, vem är det då som inte förstår?
Folk behöver inte vara överens. Men att försöka slå ned på andras inlägg genom att påstå att de inte förstått det de kritiserar... Det är ingen vidare bra retorik. Ingen som fungerar på intelligenta människor.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är du som inte begriper att mastring varit synonymt med mastringsprocessning - ändring på ljudet som avsett att anpassa programmaterialet till olika saker (t ex gravering).
Om minsta tvekan råder om att det fortfarande är vad mastringsstudior menar med det, så läs hur deras annonsering ser ut. Hur marknadsför de sig?
Ingen har så vitt jag vet i den här tråden försvarat de förstörande moment som många mastringsstudios pysslar med.
Och inte tycks du heller vilja läsa att goat76 skrivit om att komprimera/limitera/klippa (det vill säga hävdat att man skall ta ned) transienttoppar för att kunna höja medelnivån. Att han i senare inlägg låtsas som om han knte alls vill det påverkar inte vad han skrivit tidigare. Inte om han inte tydligt tar avstånd ifrån det tidigare skrivna. Utan det måste man rimligt utgå ifrån att han menat det han skrivit.
Jag har sagt och hållit samma linje hela tiden och låtsas ingenting alls. Allt jag sagt gäller fortfarande.
Det fina med ett forum är att allt jag tidigare har sagt fortfarande går att backa tillbaka till och läsa igen, och det är precis det du behöver göra nu. Läs och förstå.
För att hjälpa dig på traven så kan jag ge dig några saker du bör leta upp som du precis nu påstått att jag sagt.
Var har jag sagt att det ska komprimeras?
Jag är fullständigt emot komprimering av ett stereospår vid mastring.
Var har jag sagt att man ska ta ned transistenttoppar?
Transistenttoppar är inte singular, om det är flertalet toppar så ingår troligtvis dessa inte under kategorin misstag eller fel vid inspelningen, dessa ska således inte tas bort.
Det enda jag har sagt är att OM en ensam transistenttop ligger flera dB högre än näst högsta pik så är detta troligtvis en pik som kan kategoriseras som ett inspelningsfel.
OM denna ensamma transistent visar sig vara ett enda trumslag OCH detta sätter ett redan ljudsvagt album flera dB lägre, så pass lågt att det uppenbart blir ett problem så kan man ta ner den piken då den troligtvis inte tillför något, varken för lyssnaren och troligtvis inte eller musikerna.
Musikerna bestämmer om trumslaget ska vara kvar.
Jag kan inte beskriva det i mer detalj än så, om du fortfarande inte förstår det jag säger/sagt/menar så får du helt enkelt läsa det fler gånger.
- - -
Så igen - ALL processning görs efter mix borde ha gjorts före/under mix.
Konstigare än så är det inte. Det är ett tragiskt feltänk i mastringsvärlden att det är bäst att FÖRST mixa ned till två kanaler och SEN processa på en massa sätt, ofta med avseende på att eq, samt att komprimera, distordera, eller på andra sätt skita ned ljudet.
Men det har sina skäl att det blivit så, framförallt att det finns en historik där huvudmålet med mastringen (för LP-gravering) var att ändra ljudet så LITE som möjligt men att framförallt öka graverbarheten. Det var rimligt att göra dessa saker sist i kedjan (efter mix) eftersom det var det bästa sättet att ha kontroll på den signal som skickades till graververket.
Dock finns det gott om exempel på när mastringar för LP-gravering gjordes slentrianmässigt och med signalförändrande insatser, som inte behövdes. Man kopplade in ”det vanliga” helt enkelt, vare sig det behövdes eller inte.
Men så är det ju i alla branscher, inte alla människor gör sitt bästa, vissa prioriterar att göra det egna jobbet så enkelt som möjligt.
Vh, iö
Tell skrev:Men vafan, varför ska man inte kunna göra små nivåjusteringar och eventuella eq-justeringar efter nermixning? Vad är det farliga o läskiga? En nivåjustering bara för att matcha spåren då man inte MÅSTE sätta en viss nivå just i mixen. Ingenting direkt förstörande kommer hända då, ALLS, i allafall inte om det är en 24bit PCM-fil man släppt ifrån sig(o att man inte drar upp volymen i klippnivå såklart). Och att vilka små-eqa gör inget heller, det blir en liten skillnad i ljudet, men inte nödvändigtvis till det sämre, bara lite annorlunda. Men visst, är man en sån purist som du där allt sånt är ett big no-no så är det såklart förbjudet. Men det handlar väl ändå då också om lite olika definitioner och filisofier. INGENTING är ju helt svart eller vitt, inte ens mastering! Men oavsett vad så är ju allting som görs efter nermixning för att anpassas till ett medium just mastering, eller hur? O visst kan man ju önska att allting ska vara PERFEKT efter mixning, men ändå så vill ju vissa monokoppla basen o kanske även högpassfiltrera den lite för att vinylnålen inte ska flyga av, medans man vill ha kvar den goa djupbasen på CDn. O så vill man ju sätta en viss pause mellan spåren också, o även dra in lite metadata på CD-skivan, eller tagga ID3-taggar till streaminsiterna. Är inte det också en del mastering?
O sen finns det ju en viss filisofi om att man "måste" nivåjustera till den grad att den kompressor behövs, o där håller jag helt o hållet med er att det är ett onödigt masteringsteg som inte behövs, men det är ju inte BARA det som är mastering (även det är lite så det låter på er då det nästan alltid är den punkten ni hakar upp er på).
O tänk på att det inte BARA är du som inte verkar ha läst riktigt vad det är goat76 ville få sagt. O anledingen till att JAG nu råkade vara otrevlig mot dig nu var för att DU var extremt dyg och otreliv mot både mig och goat76 i din ton, o också hur du hintar om att både jag och goat76 är ointelligenta. Sen har jag skrivit att Morello är tråkig (vilket jag tycker) samt genuint undrat om hans hörsel då han inte verkar kunna lyssna på nånting med ens en gnutta komprimering. Personpåhopp enligt vissa kanske. Men om man sen hänvisar till andra trådar så klagar både du o andra på hur PK sverige är o hur lättkränkta alla är. O sen samtidigt så blir ni kränkta o det hej vilt på andra håll om små fjuttiga "personpåhopp". Dubbelmoral much?
O btw, jag vet att du Ingvar tidigare inte hållit med mig för att du (och andra) även då inte riktigt läste vad jag skrev. Eller ja, ni läste och övertolkade så det blev en galen diskussion o det. Det är nån slags åkomma ni verkar ha här på faktisktVet iofs att även jag har gjort det åtminstone en gång med nåt goat76 skrev, men den bad jag åtminstone om ursäkt för.
IngOehman skrev:Alla förstår nog vad goat76 har skrivit. Om du och han tvingas konstatera att det finns många/några som inte håller med de er så kan det faktiskt bero på att de helt enkelt är av en annan åsikt. Att retoriskt försöka trycka ned andras åsikt genom att påstå att de missförstått, är lågt.
Om det inte är riktigt vill säga.
Men jag har inte sett några tecken alls på att någon missförsått något som ni skrivit.
Har heller inte sett en enda människa som har klagat på att någon blir kränkt av personpåhopp. Personpåhopp (som dina) görs ju med avsikt att kränka.
Det som talats om är folk som blir kränkta av generella och sanna påståenden. Sådan låtsaskränknkng används ofta just som maktmedel.
Dina låga subjektivt baserade oförskämdheter är något helt annat, du skriver sådan skit för att förolämpa. Lågt.
Vh, iö
IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns ljusa undantag i mastringsbranschen - människor med en helt annan inställning än du, som insett det tokiga i att mastra som man gjort, efter mix, utan istället argumenterar för att slutmixa, såsom man gör i filmvärlden - med öppna stems. Och de erbjuder det till och med, som exempelvis Panorama Music.
Jag kan bara säga äntligen! Äntingen NÅGON som fattat något. Jag har tjatat om att det är så det bör gå till i säkert 30 år.
Men allt som allt är det å andra sidan faktiskt förnuftiga mastrare som blåst visslan bäst de senaste 10 åren. Det är mastrarna (well en liten procent av dem... men heder till dem) som till sist fick nog, som tröttnade på musikförstörelsen. Inte musiker, skivbolag, radiostationer, som man skulle ha kunnat tro.
PPS. Bara för att undvika missförstånd, jag känner inte till något annat om Panorama Music än att de kan göra slutmix istället för mastring (de kallar det för "Hybrid mix stems mastring") och att det även finns andra mastringsstudior som gått i den riktningen. Och jag har inga illusioner om att det betyder att de INTE skitar ned, eq:ar, komprimerar... Jag vill bara påpeka att ett uppvaknande är i görningen. Det tog typ 30 år, och antagligen har jag ingen del i det. Mitt tjat har varit som att tala till en vägg. Om något har mastringsstudiorna i genom genom åren blivit mera aggressiva och skadat musiken mer och mer. Så det lär inte vara jag som lyckats påverka dem, något ens, utan det har nog bara gått så illa snett att till sist tillräckligt många började reagera. Och specifikt några få världskända mastrare, som fick andra att börja lyssna, ehuru 30 år för sent.
goat76 skrev:IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns ljusa undantag i mastringsbranschen - människor med en helt annan inställning än du, som insett det tokiga i att mastra som man gjort, efter mix, utan istället argumenterar för att slutmixa, såsom man gör i filmvärlden - med öppna stems. Och de erbjuder det till och med, som exempelvis Panorama Music.
Jag kan bara säga äntligen! Äntingen NÅGON som fattat något. Jag har tjatat om att det är så det bör gå till i säkert 30 år.
Men allt som allt är det å andra sidan faktiskt förnuftiga mastrare som blåst visslan bäst de senaste 10 åren. Det är mastrarna (well en liten procent av dem... men heder till dem) som till sist fick nog, som tröttnade på musikförstörelsen. Inte musiker, skivbolag, radiostationer, som man skulle ha kunnat tro.
PPS. Bara för att undvika missförstånd, jag känner inte till något annat om Panorama Music än att de kan göra slutmix istället för mastring (de kallar det för "Hybrid mix stems mastring") och att det även finns andra mastringsstudior som gått i den riktningen. Och jag har inga illusioner om att det betyder att de INTE skitar ned, eq:ar, komprimerar... Jag vill bara påpeka att ett uppvaknande är i görningen. Det tog typ 30 år, och antagligen har jag ingen del i det. Mitt tjat har varit som att tala till en vägg. Om något har mastringsstudiorna i genom genom åren blivit mera aggressiva och skadat musiken mer och mer. Så det lär inte vara jag som lyckats påverka dem, något ens, utan det har nog bara gått så illa snett att till sist tillräckligt många började reagera. Och specifikt några få världskända mastrare, som fick andra att börja lyssna, ehuru 30 år för sent.
Vi sitter verkligen på varsin sida av staketet här!![]()
Jag förespråkar ingen eller extremt små ljudliga ingrepp då det kommer till mastring. EQ ska helst inte användas alls eller på sin höjd med ytterst små justeringar för att möjligen få till ett något mer enhetligt ljud om det finns något avvikande låtspår.
Du står tydligen för så stora ljudliga ingrepp vid mastringen att det inte längre räcker att ge mastringsfirman ett stereospår, nu ska vi alltså ge dem hela mixen så att de verkligen kan förändra musiken på djupet.
Om det krävs så stora ingrepp vid mastring så är inte mixen färdig, då är det bättre att mixa om tills man är nöjd.
Efter det är det dax för mastring.
...
Tengil skrev:goat76 skrev:IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns ljusa undantag i mastringsbranschen - människor med en helt annan inställning än du, som insett det tokiga i att mastra som man gjort, efter mix, utan istället argumenterar för att slutmixa, såsom man gör i filmvärlden - med öppna stems. Och de erbjuder det till och med, som exempelvis Panorama Music.
Jag förespråkar ingen eller extremt små ljudliga ingrepp då det kommer till mastring. EQ ska helst inte användas alls eller på sin höjd med ytterst små justeringar för att möjligen få till ett något mer enhetligt ljud om det finns något avvikande låtspår.
Du står tydligen för så stora ljudliga ingrepp vid mastringen att det inte längre räcker att ge mastringsfirman ett stereospår, nu ska vi alltså ge dem hela mixen så att de verkligen kan förändra musiken på djupet.
Om det krävs så stora ingrepp vid mastring så är inte mixen färdig, då är det bättre att mixa om tills man är nöjd.
...
Fast
...................................................................................................när du har HELA slutmixen och sedan börjar göra förändring på den så påverkas HELA fonogrammet, INTE den enskilda del som du verkar tro.
Ungefär som att börja klabba med en jpegfil i photoshop, du måste ha Rawfilen (öppna mixen) för att ha en chans att lyckas.
Vh Christer
goat76 skrev:[Att överlåta mixningsbeslut till den som mastrar är att förstora deras roll ännu mer, vill du det?
...
Tengil skrev:goat76 skrev:[Att överlåta mixningsbeslut till den som mastrar är att förstora deras roll ännu mer, vill du det?
...
Ja, då kan fonogrammet göras klart utan skadlig åverkan i efterhand.
Vh Christer
goat76 skrev:IngOehman skrev:PS. Det kan nämnas att det finns ljusa undantag i mastringsbranschen - människor med en helt annan inställning än du, som insett det tokiga i att mastra som man gjort, efter mix, utan istället argumenterar för att slutmixa, såsom man gör i filmvärlden - med öppna stems. Och de erbjuder det till och med, som exempelvis Panorama Music.
...
Nattlorden skrev:Det som skulle behövas som exempel är två versioner av samma musik - med samma mängd kompression pålagt.... i den ena där kompressionen gjorts individuellt på de olika spåren... och en där kompressionen lagts på efter nedmix till tvåkanal. Låter som ett jobb för Studio Blue kanske?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Det som skulle behövas som exempel är två versioner av samma musik - med samma mängd kompression pålagt.... i den ena där kompressionen gjorts individuellt på de olika spåren... och en där kompressionen lagts på efter nedmix till tvåkanal. Låter som ett jobb för Studio Blue kanske?
Frågan är, vill du ha kompression alls i det här läget av produktionen?
Nattlorden skrev:Det som skulle behövas som exempel är två versioner av samma musik - med samma mängd kompression pålagt.... i den ena där kompressionen gjorts individuellt på de olika spåren... och en där kompressionen lagts på efter nedmix till tvåkanal. Låter som ett jobb för Studio Blue kanske?
IngOehman skrev:Jag förstår att du tycker det skulle kunna vara intressant att lyssna på något sådant, men... Varför skulle någon vilja lägga på kompression på varje spår, individuellt?
Och OM man komprimerar för soundets skull (snarare än för att kontrollera en lite slarvig dynamikhantering från säg en basist) så är det troligen efter mix man vill göra det. Alltså om gröt är målet.
Och även när syftet är att maximera nivån så är kompression på enskilda spår verkligen inte en bra idé. Enskilda spår som komprimeras och sedan adderas når inte ned till i närheten av samma låg crestfaktor som när kompressorn sitter sist.
Nattlorden skrev:I detta fallet inte av någon annan anledning än i upplysande syfte.... för att påvisa vad kvalitetsskillnaden blir. Kompressorn vet ju inte vilket ljud som kommer ifrån vilket instrument eller var i ljudbilden instrumentet är placerat.... därav onödig gröt.... Komprimerar man separat kan man bibehålla ljudbild/instrumentseparation på ett helt annat sätt. (Naturligtvis inte lika illa att komprimera tvåkanal som att snålkoda det.... finns ju grader i helvetet också... )
( Ännu mer spännande exempel vore att ta ett hårdrocksband med kvinnlig vokalissa och jämföra att komprimera tvåkanalsmixen mot att komprimera bas/gitarr för sig, trummor försiktigt och sång så lite som möjligt.... )
IngOehman skrev:Fast vaddå ”hur dumt det är”? Man får väl göra som man vill.
Det som är dumt är att organisera ett system (dessa spelar in, dessa mixar, dessa mastrar...) som gör att man förlorar valfriheten, det vill säga den konstnärliga friheten.
Folk får (som jag ser det) komprimera precis hur mycket de vill och hur och var de vill! Men när det sker av fel skäl tycker jag man behöver se över kedjan.
Om det komprimeras för att vinna nivå jämfört med konkurrerande musik så behövs R128!
Om man komprimerar efter mix för att man inte har något val - på grund av att arbetar enligt ett stelt och oflexibelt system, ja då behöver kanske tänket luckras upp? Kanske blir slutsatsen att den rådande praxisen med mastringsprocessning som görs idag, helt enkelt kan pensioneras?
Det är ett korkat upplägg av musikproduktionskedjan!
Men de i branschen är så vana att de är helt förblindade. De känner sig trygga med ett tillvägagångssätt som de själva erfarit, och otrygga med något nytt som de inte testat och därför inte riktigt kan föreställa sig.
Än en gång: Jag har NOLL ambitioner att vilja styra eller ens värdera/kritisera de val som folk velat göra under produktionen, bara peka på situationer som gör att de INTE har valfrihet (oavsett om de reflekterat över det eller inte).Nattlorden skrev:Det som skulle behövas som exempel är två versioner av samma musik - med samma mängd kompression pålagt.... i den ena där kompressionen gjorts individuellt på de olika spåren... och en där kompressionen lagts på efter nedmix till tvåkanal. Låter som ett jobb för Studio Blue kanske?
Jag förstår att du tycker det skulle kunna vara intressant att lyssna på något sådant, men... Varför skulle någon vilja lägga på kompression på varje spår, individuellt?
Och OM man komprimerar för soundets skull (snarare än för att kontrollera en lite slarvig dynamikhantering från säg en basist) så är det troligen efter mix man vill göra det. Alltså om gröt är målet.
Och även när syftet är att maximera nivån så är kompression på enskilda spår verkligen inte en bra idé. Enskilda spår som komprimeras och sedan adderas når inte ned till i närheten av samma låg crestfaktor som när kompressorn sitter sist.
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast vaddå ”hur dumt det är”? Man får väl göra som man vill.
Det som är dumt är att organisera ett system (dessa spelar in, dessa mixar, dessa mastrar...) som gör att man förlorar valfriheten, det vill säga den konstnärliga friheten.
Folk får (som jag ser det) komprimera precis hur mycket de vill och hur och var de vill! Men när det sker av fel skäl tycker jag man behöver se över kedjan.
IngOehman skrev:Om det låter som det skall när mixen är klar, varför då mastra?
Och om du menar att mastring skall göra ändringar så små att de inte hörs, vad är då meningen med att göra dem?
Och du talar om ”roller” precis som om det habdlade om ett planekonomiskt sovjetunionen. Det är som jag ser det helt ointressant vilka rollstrukturer du vant dig vid! Speciellt när en av rollerna kanske inte tillför någonting vettigt alls, i praktiken, i de flesta fall. Faktiskt samtliga fall som jag har haft möjligheten att lyssna noggrannare på (alltså omastrat kontra mastrar, mastrat har lötit sämre varje gång), vilket inte betyder att det inte kan finnas fall där något lämnats till mastring som låtit så illa att en mastringstekniker har kunnat få det att låta lite mindre illa.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:Det som skulle behövas som exempel är två versioner av samma musik - med samma mängd kompression pålagt.... i den ena där kompressionen gjorts individuellt på de olika spåren... och en där kompressionen lagts på efter nedmix till tvåkanal. Låter som ett jobb för Studio Blue kanske?
Nej, men om folk skall bli kloka på hur dumt det är att lägga kompression efter slutmix så behöver man ju något att jämföra med.... speciellt de som beställer jobbet och kanske har en speciellt siffra i åtanke... men som inte är medvetna om att samma sak kan åstadkommas på olika dåliga sätt. Att jämföra mot utan kompression kan vara ett alldeles för stort steg, speciellt för de som inte nödvändigtvis lyssnar på ett sådant sätt att dynamikens fördelar kommer till sin rätt.
hifikg skrev:Många inlägg och mycket text, men vad blev svaret på frågan? Jag har försökt lite till, men tror inte jag klarar det. Lyssnade på senaste verket av Infected Mushrooms i natt och det är inte svårt att gilla
goat76 skrev:hifikg skrev:Många inlägg och mycket text, men vad blev svaret på frågan? Jag har försökt lite till, men tror inte jag klarar det. Lyssnade på senaste verket av Infected Mushrooms i natt och det är inte svårt att gilla
Aha, den frågan!!!![]()
Har du gjort så förr med annan musik du inte gillar, att du lyssnat tillräckligt länge så att du till slut har lärt dig att gilla det?
Är det musikgenren, just Meshuggah som band eller produktionskvaliten som gör just detta svårt att gilla för dig, det kan nog bara du själv svara på.
hifikg skrev:Många inlägg och mycket text, men vad blev svaret på frågan? Jag har försökt lite till, men tror inte jag klarar det. Lyssnade på senaste verket av Infected Mushrooms i natt och det är inte svårt att gilla
hcl skrev:hifikg skrev:Många inlägg och mycket text, men vad blev svaret på frågan? Jag har försökt lite till, men tror inte jag klarar det. Lyssnade på senaste verket av Infected Mushrooms i natt och det är inte svårt att gilla
Ja, det finns väl lika många förklaringar till varför man gillar eller ogillar något som det finns lyssnare. Alla gillar inte allt.
Har du kollat in de exempel jag postade i MasVis-tråden? Jag fick tipset att köpa den plattan (The Spirit - Sounds From The Vortex) och kollade lite snabbt vad det var, beställde, men blev negativt överaskad av hur den lät och applicerade då några smärre justeringar som jag tyckte gjorde plattan bättre för mig. Det är nog inte heller musik som passar alla dock...
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Nej, men om folk skall bli kloka på hur dumt det är att lägga kompression efter slutmix så behöver man ju något att jämföra med.... speciellt de som beställer jobbet och kanske har en speciellt siffra i åtanke... men som inte är medvetna om att samma sak kan åstadkommas på olika dåliga sätt. Att jämföra mot utan kompression kan vara ett alldeles för stort steg, speciellt för de som inte nödvändigtvis lyssnar på ett sådant sätt att dynamikens fördelar kommer till sin rätt.
Problemet är att jämnförelsen haltar av den orsak Ingvar säger i sitt inlägg.
Om man vill uppnå samma totala kompression i båda fallen så måste man i fallet med de individuella spåren ställa in kompressionen på extrema nivåer för den komprimerar inte på samma sätt om den inkommande signalen är svagare vilket är falket med de individuella spåren.
Det skulle säkert kunna gå att räkna ut vilka inställningar som behöver ändras på kompressorn när det kommer till ratio, attack och release för var och ett av de olika instrumenten, det låter dock som väldigt mycket jobb för ett test som bara ger ett testresultat som ingen av oss med intresse för välljud är intresserade av.
Personligen tycker jag kompression endast ska användas där det behövs, jag ser ingen anledning, iallafall inte inom de musikstilar jag är intresserad av, att kompression används på ett tvåkanalsspår för om det bara är starkare man är ute efter så är det väl bättre att man bara vrider på volymkontrollen på förstärkaren.
Var och när kompression används beror för min del på vilka enskilda element som behöver det, några vanliga exempel kan vara baskagge, basgitarr och sång. Det kan göras under mixning men det finns också specifika fall då det bör göras redan i inspelningskedjan.
Ett exempel på när kompression bör införas redan tidigt i inspelningskedjan är när kedjan innehåller flertalet analoga apparater där alla sammantaget bidragit till ett tydligt brusgolv. Det är då viktigt att man är säker på de inställningar man gjort verkligen är de man vill ha för det finns då ingen återvändo förutom att spela in det på nytt.
Det uppenbara problemet man får dras med om kompressionen läggs in senare vid mixningen är att allt kommer förstärkas, även det i de flesta fall oönskade brusgolvet.
Det var alltså min personliga syn på var, när och hur kompression bör användas, sen är det naturligtvis fritt fram för var och en var, när och hur kompression används ur ett musikskapande syfte för att uppnå ett visst sound.
Det är dock alltid väldigt synd om detta verktyg används vid ett tillfälle då det kanske inte längre är ett val av själva musikskaparen eller i samråd med denne.
Morello skrev:Är det ett skämt?
Morello skrev:Hur i helvetet lyckas man misshandla ljudet från ett trumset så till den mildra grad att det över huvud taget inte går att lyssna.
Producent och tekniker borde spikas opp i ögonlocken!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster