Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Uppbrytningarna i membranen är ju specifikt för elementen och skall vara enkla att kunna konstruera bort i filter. Så det bör ju inte vara ngt problem tycker man. Jag tror att problemet ligger i att förstärkaren kan vara lite i klenaste laget; en gissning iaf.
Martin skrev:Hur högt spelar du när det börjar låta vasst?
Med 100W så kan du spela runt 108dB utan att det klipper. Det är rätt högt.
Min gissning är att högtalarna är mindre dynamiskt linjära än förstärkaren. Det brukar vara så. De flesta högtalare börjar låta sämre redan över 1W ineffekt.
Martin skrev:Fundera på varför det redan vid ca 8 watt låter hårt med en 100W stärkare, jag skulle först leta fel på andra delar i kedjan.
Martin skrev:Om det nu kanske är CD-spelaren varför är det i så fall beroende av ljudnivån?
Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
2. Annorlunda spridning. Eftersom olika delar av elementet spelar i olika fas och med olika styrka kan riktmönstret bli rätt olikt det för en styv kolv.
3. Distorsion. Exakt vad det beror på vet jag inte, men distorsionen brukar oftast stiga när man spelar frekvenser där konen bryter upp. Kanske beror det på att membranets fjädring är olinjär, eller beror det rentav på formen?
Det är endast 1:an som man kan kompensera för i filtret.
Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
perstromgren skrev:Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
2. Annorlunda spridning. Eftersom olika delar av elementet spelar i olika fas och med olika styrka kan riktmönstret bli rätt olikt det för en styv kolv.
3. Distorsion. Exakt vad det beror på vet jag inte, men distorsionen brukar oftast stiga när man spelar frekvenser där konen bryter upp. Kanske beror det på att membranets fjädring är olinjär, eller beror det rentav på formen?
Det är endast 1:an som man kan kompensera för i filtret.
Men man kan väl konstruera filtret så att elementen inte utsätts för frekvenser där de bryter upp? Intelligent val av delning och branthet, tänker jag på. Eller räknas inte det?
perstromgren skrev:Svante skrev:1. Orolig tonkurva.
2. Annorlunda spridning. Eftersom olika delar av elementet spelar i olika fas och med olika styrka kan riktmönstret bli rätt olikt det för en styv kolv.
3. Distorsion. Exakt vad det beror på vet jag inte, men distorsionen brukar oftast stiga när man spelar frekvenser där konen bryter upp. Kanske beror det på att membranets fjädring är olinjär, eller beror det rentav på formen?
Det är endast 1:an som man kan kompensera för i filtret.
Men man kan väl konstruera filtret så att elementen inte utsätts för frekvenser där de bryter upp? Intelligent val av delning och branthet, tänker jag på. Eller räknas inte det?
Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
Det första ordningens elektriska filtret (gissningsvis) har en hög impedans vid Fs som är ca 500-600Hz, detta ger dålig dämpning... alltså dålig dämpfaktor precis som ett bassystem som matas med en rörhäck. Ett andra ordningens elektriskt filter har ju sin spole till jord över elementet och ger något bättre dämpning.
Genom att impedanskompensera så erhålles bättre kontroll/dämpning av diskanten vid Fs. Detta betyder lägre amplitud.
Detta gör att det blir lämpligare att sätta ett ev. dämpled mellan kondingen och elementet i stället för en placering mellan slutsteg och konding. i de fall man använder ett minimalistiskt filter. Spänningsdelarens shuntmotstånd hamnar ju då över elementet som ger en lägre "titta-tillbaks-impedans".
/Peter
Piotr skrev:Svante,
det beror på. En del konresonanser kan ses vid impedansmätningar medans vissa inte verkar göra det. Kollar man på Scan Speaks kolfiber/papp element så ses spökeriet i konen vid ca 500Hz som rippel i impedanskurvan. I dessa fall kan resonansen dämpas elektriskt. Men kopplingen är nog väldigt dålig så dämpning kan nog bara ske till en liten del (en pyttedel skulle jag gissa).
/Peter
Svante skrev:Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
Det första ordningens elektriska filtret (gissningsvis) har en hög impedans vid Fs som är ca 500-600Hz, detta ger dålig dämpning... alltså dålig dämpfaktor precis som ett bassystem som matas med en rörhäck. Ett andra ordningens elektriskt filter har ju sin spole till jord över elementet och ger något bättre dämpning.
Genom att impedanskompensera så erhålles bättre kontroll/dämpning av diskanten vid Fs. Detta betyder lägre amplitud.
Detta gör att det blir lämpligare att sätta ett ev. dämpled mellan kondingen och elementet i stället för en placering mellan slutsteg och konding. i de fall man använder ett minimalistiskt filter. Spänningsdelarens shuntmotstånd hamnar ju då över elementet som ger en lägre "titta-tillbaks-impedans".
/Peter
Nja, du menar att disten sjunker för att nivån gör det? Det är väl fusk? Eller blandar du ihop dämpning och ditorsion? Tvärtom har jag hört att det är bra med högohmig drivning om bara man kan få till tonkurvan. Den del av disten som kommer från talspoleinduktansens olinjäritet blir mindre; med en serieimpedans blir ju inte induktansen lika dominerande och därmed sjunker disten.
Hmm, det här borde man ju mäta.
Piotr skrev:Nja, vid Fs och högohmig drivning så får man i detta fall inlednings en fallande kurva iom kondingens avrullning. Men.. vid Fs så ökar amplituden igen pga. den lagrade energin. Precis som ett bassystem. Det betyder att konrörelsen ökar ända ner till Fs. Hadde man använt ett 1:a ordningens högpass på lågnivå innan slutsteget så hade man fått en annan kurva. Dämpningen hade tagits om hand utav slutstegets 0.1ohm eller så. I det passiva falllet ligger kondingen som en hög impedans och tappar därmed mycket av sin filterfunktion.
Helt korrekt kan man linjärisera talspoleinduktansen genom högohmig drivning men det är ju i princip i elementets övre användingsområde detta blir aktuellt och effektivt.
/Peter
Bara på en miniräknarhöft så blir det för en högtalare med 88dB/(2.83V, 1m) känslighet. 88 + 10*log(100) = 108dB. Man kan räkna med att rumsbidraget, bidraget från andra högtalaren och det längre avståndet (normalt lyssningsavstånd) i stort sett tar ut varandra. Det blir några dB hit och dit och det orkar vi inte räkna med.Martin, du nämnde att man kunde spela 108 dB med 100 W utan att det ska klippa. Hur har du räknat då?
Martin skrev:Bara på en miniräknarhöft så blir det för en högtalare med 88dB/(2.83V, 1m) känslighet. 88 + 10*log(100) = 108dB. Man kan räkna med att rumsbidraget, bidraget från andra högtalaren och det längre avståndet (normalt lyssningsavstånd) i stort sett tar ut varandra. Det blir några dB hit och dit och det orkar vi inte räkna med.Martin, du nämnde att man kunde spela 108 dB med 100 W utan att det ska klippa. Hur har du räknat då?
Svante skrev:Hursom, det viktigaste som du glömmer är kanske toppfaktorn, som gärna får vara 10-20 dB på en bra inspelning, vilket ger dig en medelnivå på 88-98 dB. Om man inte spelar Rammstein förstås.
slomo skrev:Jag har själv förut haft dessa problem, med en förstärkare på 100W.
Det blev skrikigt vid högre ljudvolym oavsett vilken högtalare jag använde.
Gjorde som så att jag köpte Effektmotstånd (100W/10ohm) från elfa och monterade dessa på kylflänsar.
Kopplade in sedan in dessa istället för högtalarna och spelade in förstärkaren på väldigt hög volym.
Som vanligt får man använda sunt förnuft hur mycket förstärkaren tål.
Hade haft förstärkaren i ca 2 år och använt den dagligen innan jag gjorde detta.
Efter det hade jag inga problem med att det blir skrikigt, blev som mera driv i förstärkaren.
/Peter
slomo skrev:Jag har själv förut haft dessa problem, med en förstärkare på 100W.
Det blev skrikigt vid högre ljudvolym oavsett vilken högtalare jag använde.
Gjorde som så att jag köpte Effektmotstånd (100W/10ohm) från elfa och monterade dessa på kylflänsar.
Kopplade in sedan in dessa istället för högtalarna och spelade in förstärkaren på väldigt hög volym.
Som vanligt får man använda sunt förnuft hur mycket förstärkaren tål.
Hade haft förstärkaren i ca 2 år och använt den dagligen innan jag gjorde detta.
Efter det hade jag inga problem med att det blir skrikigt, blev som mera driv i förstärkaren.
/Peter
slomo skrev:Haakan_W
Mindre dist och bättre upplösning helt klart.
/Peter
Piotr skrev:Nu vet jag ju inte vicken burk det handlar om här men 6moons har en artiklel om Mingus3.
http://www.6moons.com/audioreviews/marten/mingus.html
Att döma av texten så är det frågan om tre komponenter rent schema-tekniskt. En spole, ett motstånd och en konding. Spolen till basen såklart och ett seriemotstånd och en seriekonding till diskanten. Denna högtalare "lider" av det fenomen jag beskrivit tidigare. Ingen krets för diskantens resonans, ingen sugkrets på 7"arens uppbrytning vid 5-6k. Tycker själv denna högtalare låter mycket bra men inte om man försöker spela starkt.
/Peter
Jocke skrev:Piotr skrev:Nu vet jag ju inte vicken burk det handlar om här men 6moons har en artiklel om Mingus3.
http://www.6moons.com/audioreviews/marten/mingus.html
Att döma av texten så är det frågan om tre komponenter rent schema-tekniskt. En spole, ett motstånd och en konding. Spolen till basen såklart och ett seriemotstånd och en seriekonding till diskanten. Denna högtalare "lider" av det fenomen jag beskrivit tidigare. Ingen krets för diskantens resonans, ingen sugkrets på 7"arens uppbrytning vid 5-6k. Tycker själv denna högtalare låter mycket bra men inte om man försöker spela starkt.
/Peter
Jag känner inte till Accuton men vad jag förstår av beskrivningen så är det en 3/4" diskant som delas endast med en konding vid 2000Hz ! Elementet må vara bra men inte skulle jag ge mig på att ens försöka mig på något liknande! Kanske är det någon som skulle vilja ge sig på att räkna ut vilken slaglängd den behöver ha för att klara av nominell effekt!
/Jocke
MKo skrev:Piotr eller Svante eller någon annan..
kan ni förklara det här med "rätt" drivimpedans och hur det påverkar högtalar elementets ljudåtergivning.
Piotr skrev:
Summasummarum (många m där): Kör med aktiva filter och elementet blir som mest linjärt med avseende på dynamisk/termisk kompression, kör med passiva filter och man kan minska induktans inducerad dist i talspolen.
/Peter
Morello skrev:Detta helt oaktat om vi talar om termisk modulation av resistansen eller modulation av induktansen på grund av membranförskjutningen(vilken modulerar BL-produkten).
Morello skrev:Piotr skrev:
Summasummarum (många m där): Kör med aktiva filter och elementet blir som mest linjärt med avseende på dynamisk/termisk kompression, kör med passiva filter och man kan minska induktans inducerad dist i talspolen.
/Peter
Nej.![]()
Ljudtrycket från ett konventionellt element står i proportion till membranets acceleration, vilken i sin tur står i proportion till strömmen genom talspolen. Denna ström och därmed ljudtrycket blir oberoende av modulationer om och endast om talspolen drivs av strömgenerator. Detta helt oaktat om vi talar om termisk modulation av resistansen eller modulation av induktansen på grund av membranförskjutningen(vilken modulerar BL-produkten).
Således är aktiv och lågohmig drift maximalt kass i detta avseende.![]()
Kör med aktiva filter och elementet blir som mest linjärt med avseende på dynamisk/termisk kompression
Morello skrev:Kör med aktiva filter och elementet blir som mest linjärt med avseende på dynamisk/termisk kompression
Det stämmer fortförande inte. Läs min motivering en gång till.
Piotr skrev:Svante
men i texten håller du ju med mig!?
Piotr skrev:Jocke
som jag beskrev så kommer en typiskt tvåvägare att få en tilltad klang (ljusare) pga. detta fenomen. Låg och jämn impedans (inte induktans) jämnar ut problemet med klangpåverkande termisk kompression. Allternativt så använder man fler element eller en flervägs (3 eller mer) högtalare.
Vidare så bör man kanske balansera de olika ingående elementen så att de har en kompression som är avpassad till designen. Om man har en trevägare med ett mellanregister som har en relativt dålig termisk kapacitet och avpassar delningsfrekvenser, så får man en varmare klang vid högre volymer iom. en större kompression i detta register än i den väldimensionerade basen i samma system. Alltså direkt motsatts till ett tvåvägs system.
/Peter
Thomas_A skrev:Det är väl med aktiva filter och tillhörande förstärkare ("oändlig" utgångsimpedans) som man verkligen kan få till äkta strömdrivning och minskad dist??!
Piotr skrev:Svante
"I båda fallen kommer tonkurvan att ändras med talspoleuppvärmningen, och påverkan blir större än i det lågohmigt drivna fallet. "
Tänkte på detta som du skrev, och det var ju vad jag menade tidigare.
Låt oss ta en tvåvägare med typiskt bas/mellan element och ett 1:a ordninngens elektriskt filter passivt vs. aktivt. Det passiva fallet kommer att få en större klangavvikelse vid höjd temp. Detta pga av att vid låga fekvenser (typ 100Hz-500Hz) är impedansen låg, sannolikt 5-8 ohm. Uppåpt 2k kommer både talspolens stigande impedans och filterspolens stigande impedans mot högre frekvenser rendera ett "strömdrivningsfall" med lägre termisk kompression än i det låga frekvensområdet.
/Peter
Piotr skrev:Matade du in någon talspoleinduktans? Denna kommer ytterligare reducera resistanshöjningens effekt vid högre frekvenser.
Och svar ja på tidigare fråga. Jag åsyfter i första hand effekten på ett element i detta resonemang.
/Peter
Svante skrev:Piotr skrev:Svante skrev:Piotr skrev:En sugkrets över diskanten kan hjälpa till att reducera disten.
Varför då?
Det första ordningens elektriska filtret (gissningsvis) har en hög impedans vid Fs som är ca 500-600Hz, detta ger dålig dämpning... alltså dålig dämpfaktor precis som ett bassystem som matas med en rörhäck. Ett andra ordningens elektriskt filter har ju sin spole till jord över elementet och ger något bättre dämpning.
Genom att impedanskompensera så erhålles bättre kontroll/dämpning av diskanten vid Fs. Detta betyder lägre amplitud.
Detta gör att det blir lämpligare att sätta ett ev. dämpled mellan kondingen och elementet i stället för en placering mellan slutsteg och konding. i de fall man använder ett minimalistiskt filter. Spänningsdelarens shuntmotstånd hamnar ju då över elementet som ger en lägre "titta-tillbaks-impedans".
/Peter
Nja, du menar att disten sjunker för att nivån gör det? Det är väl fusk? Eller blandar du ihop dämpning och ditorsion? Tvärtom har jag hört att det är bra med högohmig drivning om bara man kan få till tonkurvan. Den del av disten som kommer från talspoleinduktansens olinjäritet blir mindre; med en serieimpedans blir ju inte induktansen lika dominerande och därmed sjunker disten.
Hmm, det här borde man ju mäta.
rhenrics skrev:Hej, och tack för alla svar. Ska försöka svara alla.
Det spelar roll vilken skiva jag spelar. De med akustiska instrument och vokal skönsång låter bättre, så då går det att spela förhållandevis högt innan vokalisten börjar låta vass. Elgitarr däremot är inte så kul.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster