Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Vadå tokigheter. Jag tycker det är intressant det han skriver där. Grundat på lång erfarenhet vad jag begriper. Sen måste väl inte alla hålla med, men tokigheter, nej det var lite väl svepande.
Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
Bernt skrev:Alldeles riktigt. "utan att framstå som dryg" är mycket träffande.
(Vi har sett alltför mycket av motsatsen, särskilt av sådana som själv anser sig ha stor kunskap. Ingen nämnd ingen glömd.)
Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror detBernt skrev:Närå Rydberg - Jag anser mig inte ha stor kunskap.
Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
dimitri skrev:Skärpning Morello! Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Rydberg skrev ang de som tror sig besitta kunskap:
"Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror det"
Håller med dig R.
dimitri skrev:Oki Morello.
Nu mera smisk:
Påståendet av Erik A som Ola citerade:
"Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!"
Ola (Rydberg) presenterade citatet så här:
"Axiom som dessa tycker jag oansvarigt att häva ur sig, någon kan ju tro honom"
Jag beundrar Bernt för hans behärskning inför en sådan självgodhet.
Detta om detta.
Och nu till något hellt annat:
Ang själva innehållet i citatet så är det så att på de nivåer jag avlyssnar mina skivor med mina tämligen effektiva högtalare så är effektnivåerna under 1 watt de allra viktigaste för att inte säga de enda.
En, kanske den minst väntade, frontfigur i klass-A rörelsen har konstruerad en förstärkare som särskilt tar hand om just den förta W. Han heter Nelsson Pass.
http://www.firstwatt.com/
Jax skrev:Citatet är ryckt ur sammanhanget dessutom. Man ska veta att Erik har små SE-förstärkare med rör i åtanke när han skriver det.
Sådana distar mindre ju mindre effekt man plockar ur dem.
Morello skrev:Jax, jag tror faktiskt du håller med om påståendet är felaktigt.
Det där med att "släppa på låg nivå" klarar endast klass-A förstärkare av. Klass-B förstärkare (flertalet på marknaden)
är nästan värdelösa på pysvolymer.
Jag kan bara svara för egen del. Just nu spelar jag med en 2A3 singel-end förstärkare lämnar c:a 2,5 watt just det 2,5 watt.
Det räcker mer än väl att styra ut mina högtalare till full rikedom!
Högtalarna är ett par basreflex med uppgiven känslighet av c:a
90 Db. Så jag undrar bara, vad är det för konstiga (överspecifierade?) förstärkare herrarna använder. Nu är det även
så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger
den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
dimitri skrev:Skärpning Morello!
Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
Morello skrev:Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
Exakt ingenting.Vad har föresten frågan med något annat i trådan att göra?
IÖ skrev:Den utan jämförelse tystaste och mera befriade från smuts vid låga nivåer, förstärkare som jag träffat på gav en bit över 300 W.
pinnen skrev:Sork:
att mer än hälften av alla på detta forum och främst många av dom mest kunniga inom teknikdelen av musikåtergivning blev utkastade från HF i en tid då moderatorerna på HF var starkt branschknutna.
EngelholmAudio skrev:Hoppas ingen gör misstolkningen EA = Engelholm Audio för jag misstänker att det är Erik Andersson som diskuteras, vilket ju också blir EA...![]()
Jag är inte inne ofta här men brukar söka på "EA" eller "Engelholm" för att se om nån frågar mig något (eller bara pratar om mig).
När jag försökte göra det fick jag bara en massa undvikande underliga email som berättade om att det måste diskuteras en massa innan jag kan bli medlem igen, avslutade med "skall vi säga så?".
IngOehman skrev:När jag försökte göra det fick jag bara en massa undvikande underliga email som berättade om att det måste diskuteras en massa, innan jag kan bli medlem igen, och de avslutades med "skall vi säga så?".
Helt absurt!![]()
Om man skulle ifrågasätta en medlems felaktiga verklighet
Du har rätt i det du skriver, jag menar som du beskriver det på sista raden.patrikf skrev:Om man skulle ifrågasätta en medlems felaktiga verklighet
Det här blir kanske hårklyverier, men jag tycker faktiskt att man kan låta andra ha vilken verklighet dom vill. Felaktig eller rätt. Att just etikettera någons verklighet som felaktig, är felaktigt. Tycker jag![]()
Däremot kan man banka på om någon påstår att den egna verkligheten är universell.
Missa aldrig en chans att bli paranoid...Nefilim skrev:EngelholmAudio skrev:Hoppas ingen gör misstolkningen EA = Engelholm Audio för jag misstänker att det är Erik Andersson som diskuteras, vilket ju också blir EA...![]()
Jag är inte inne ofta här men brukar söka på "EA" eller "Engelholm" för att se om nån frågar mig något (eller bara pratar om mig).
Du behöver inte vara paranoid!
Rydberg skrev:Du har rätt i det du skriver, jag menar som du beskriver det på sista raden.patrikf skrev:Om man skulle ifrågasätta en medlems felaktiga verklighet
Det här blir kanske hårklyverier, men jag tycker faktiskt att man kan låta andra ha vilken verklighet dom vill. Felaktig eller rätt. Att just etikettera någons verklighet som felaktig, är felaktigt. Tycker jag![]()
Däremot kan man banka på om någon påstår att den egna verkligheten är universell.
Erik Andersson är en av de trevligaste hifi-personer jag känner, och det gäller både hans allmänna inställning till världen och hans ständiga strävan åt ett hifi-samhälle som skall vara fullt av ömsesidig respekt och trivsamhet
Om man däremot struntar i ursprungstroheten, och värderar vissa färgningar helt subjektivt vilket ibland kanske betyder på ett positivt sätt - ja då kanske man kan påstå att en liten förstärkares olinjäritet (som ger en kompression redan vid låga nivåer) ger en subjektiv "förbättring" av låga nivåer, eftersom dessa till följd av kompressionen lyfts fram. Det är förstås inte en förbättring av återgivningen, men det kan vara en förbättring av upplevelsen, för den som tycker så!
Att framställa detta som ett objektivt faktum tycker jag är respektlöst och kränkande mot såväl Erik, och hans livsgärning som förstärkarkonstruktör, som oss användare av lågeffektstrioder. Skulle våra SET-förstärkares enda "förtjänst" vara att de komprimerar musiken och att vi därför upplever en "förbättring"? (vi har ju naturligtvis ingen aning om hur det ska låta)
BigD skrev:
Jag har mycket svårt att tänka mig att den ljudnivån skulle vara tillfredsställande för mitt lyssnande, även om "rörwatt" påstås upplevas som det dubbla i "transistorwatt".
Det kan jag direkt säga att det inte gör egentligen.
Men en sån duell vore kul, kanske rockar Ino-gänget röven av Audiofil-maffian? Eller inte?
När jag lyssnar på musik aktivt så vill jag ha en viss ljudnivå för att till fullo kunna njuta av upplevelsen
Jag har lite svårt att förstå vari kränkningen, speciellt mot användarna, består?
En sak till, jag tvivlar på om majoriteten på detta forum anser rörstärkare vara skrattretande
jag inser att de flesta på detta forum finner det närmast skrattretande att en rörförstärkare skulle kunna vara bättre än en transistordito på musikåtergivning (givet jämförbar kvalitet och kostnad).
Vi tror att våra SET-förstärkare återger musiken på ett fantastiskt naturtroget sätt, men i själva verket är det bara kompression vi erfar. Inte kränkande?
Ecca skrev:niklasz skrev:Jag har lite svårt att förstå vari kränkningen, speciellt mot användarna, består?
Vi tror att våra SET-förstärkare återger musiken på ett fantastiskt naturtroget sätt, men i själva verket är det bara kompression vi erfar. Inte kränkande?
Morello skrev:Här har vi en gammal dogm jag gärna tar död på en sista gång.![]()
Ponera att vi har tvenne förstärkare - en med rör och en med transistor - och att båda dessa lämnar effekten P[W] omedelbart innan stegen börjar mätta/klippa.
Den typiska transistorförstärkaren uppvisar förhållandevis god linjäritet till den punkt där distorsionen ökar lavinartat pga att steget är mättat. Den lavinartade distosrsionsökningen beror på en stor dos regualativ återkoppling/motkoppling.
Den typiska rörhäcken har förhållandevis lite återkoppling och följdaktligen är linjäriteten tveksam, men distorsionen stiger ganska snällt när man börjar närma sig mättnad.
Pga av rörhäckens snälla övergång mellan "linjärt" arbetsområde och mättnad kan ett sådant slutsteg användas som en kompressor för att hissa programmaterialets medelnivå låt oss säga 3 dB.
Vad händer? Jo, rörhäcken spelar dubbelst så starkt trots att den är specad till samma effekt, men det sker på bekostnad av kvalitet.
Detta tror jag är bakgrunden till den alltför cementerade dogmen om att rörwatt inte är samma sak som transistorwaat, vilket naturligtvis är rappakalja redan från början då 1 W= 1 J/s.
För övrigt är min ståndpunkt att SET-steg med 10 W uteffekt och svår olinjäitet redan vid tomgång är helt obrukbara till något annat än elgitarrförstärkare eller liknanade där man faktiskt vill ha färgning som en del av instrumnetets klang/sound.![]()
Att klistra på denna färgning på varaenda fonogram i samlingen känns inte lustigt.
Harryup skrev:Dessutom så förstår jag inte varför det alltid vid jämförelse rör och trissor man skall förutsätta att förstärkarna drivs till klippning? Då tycker jag att man har gjort en matchning som är helt ointressant att lyssna till oavsett om det är rör eller trissor.
För övrigt är min ståndpunkt att SET-steg med 10 W uteffekt och svår olinjäitet redan vid tomgång är helt obrukbara till något annat än elgitarrförstärkare eller liknanade där man faktiskt vill ha färgning som en del av instrumnetets klang/sound.
Att klistra på denna färgning på varaenda fonogram i samlingen känns inte lustigt.
Jag har testat 208 (äger ett par st) och lite andra trissor och föredrager Audion helt klart i mellanregister/diskant.
Det kanske helt enkelt är så att rörförstärkarna inte återger musiken på ett fantastiskt naturtroget sätt och att uppskattningen av dem beror på andra saker, t ex kompression. I så fall kan det väl knappast vara kränkande. Ni har i så fall helt enkelt tagit miste, det är väl inte så farligt.
Hur har ni kommit fram till att dessa förstärkare har förmågan att fantastiskt väl återge musiken? Vilka metoder har ni använt, som är bättre än de som förespråkare av andra förstärkare använt?
Om man anser att en annan åsikt är kränkande så har man problem
Ecca skrev:i skrev:Om man anser att en annan åsikt är kränkande så har man problem
Intressant. Du anser alltså att det som IÖ presenterade som ett faktum egentligen bara var en åsikt
Ecca skrev:Vi har lyssnat. Vad har du använt för metod? Det måste väl ändå vara en förvinnande liten minoritet som baserar sina förstärkarköp på distorsionssiffror![]()
Vi har lyssnat. Vad har du använt för metod? Det måste väl ändå vara en förvinnande liten minoritet som baserar sina förstärkarköp på distorsionssiffror
niklasz skrev:
Citat:
Det kanske helt enkelt är så att rörförstärkarna inte återger musiken på ett fantastiskt naturtroget sätt och att uppskattningen av dem beror på andra saker, t ex kompression. I så fall kan det väl knappast vara kränkande. Ni har i så fall helt enkelt tagit miste, det är väl inte så farligt.
Måhända har du rätt, men om det vore ett FAKTUM att vi hade fel vore vi väl bra korkade/döva om vi inte kunde ta till oss detta
Just det, du har lyssnat och uppskattat ganska kraftig distorsion, inadekvat klang på grund av för hög utgångsimpedans och ännu mer dist. pga begränsad effek. Vi andra har också lyssnat, men gillar apparater som återger musiken utan extra kryddor.
Det finns olika sätt än att lyssna. Har ni helt enkelt kopplat upp anläggningen hemma, lagt på skivor på spelaren och lyssnat? I så fall kan ni inte hävda att ni undersökt förmågan att "fantastiskt väl återge musiken".
Jag vet inte vad ni menar med "musiken", men för mig som enbart lyssnar på så kallad klassisk musik är "musiken" den ljudhändelse som utspelade sig i den lokal där mikrofonerna var uppställda. Det jag önskar av min anläggning är att den, tillsammans med det som finns på skivan och i samverkan med det rum som mina högtalare står i, skall så nära som möjligt återge just denna ljudhändelse.
Du kanske har någon annan defintion av "återge musiken", men om du ansluter dig till ovanstående synsätt måste du väl medge att det inte går att veta om en anläggning "återger musiken" genom att bara sitta hemma och spela skivor, såvida man inte var med när skivorna spelades in och har ett fantastiskt bra hörselminne.
I normalfallet när man spelar en skiva hemma jämför man med sin förväntning av hur det bör låta, inte hur det faktiskt lät när skivan spelades in. Det är en viktig skillnad.
Senare idag skall jag gå och höra Carmina Burana, ett verk som jag har på flera skivinspelningar och som jag hört flera "live-framföranden" av. Inget av dessa uppföranden, varken på skiva eller i verkligheten, låter lika. Jag förstår inte hur det skulle vara möjligt att lägga en skiva med Carmina Burana på skivtallriken eller CD-släden, sätta sig ner och lyssna och säga: "nu återges det fantastiskt väl". Däremot tror jag att man vid lyssning på detta sätt kan identifiera olika typer av återgivningsfel. Skall vi kunna bedöma om en apparat återger väl är nog F/E-lyssning den enda kända metoden.
Nej, jag tror inte att det är fel på era live-referenser och/eller hörsel. Måhända har ni lite väl höga förväntningar på er hörsel och ert minne, men det är knappast ovanligt. Däremot är metoden principiellt omöjlig att använda för att bedöma om återgivningen är rätt.
NiklasZ, du skriver mycket "ni" i din text ovan. För mig som läsare blir det svårbegripligt att förstå vilka personer du menar. En person är väl antagligen "Ecca", men sedan måste jag som läsrae gå tillbaka att gissa vilka ytterligare personer det kan vara som du menar.
Att skriva "ni" ger också den olägenheten att det bidrar till ett "vi och de"-beteende vilket väldgt ofta leder till mycket kosntiga diskussioner och gör att fokl missuppfattar varandra, d.v.s. de tror att du med ordet "ni" inbegriper även dem, fast du kanske inte menade att dessa personer... Ja du förstår vad jag menar hoppas jag för nu orkar jag inte skriva mer
Men till saken: Om du upplevt det jag skrev som kränkande ber jag om ursäkt. Så var det verkligen inte menat. Jag tror du upplevde att det fanns värdering inkluderad, som dock inte fanns i min text, nämligen att JAG skulle se ned på den musikåtergivningsattityd som lägger upplevelsen i första rummet, och som prioriterar ned den verkliga ojektiviteten i återgivningen.
Vad som är vetenskapliga krav är inte föremål för godtycke
1. Att uppleva en musikåtergivning vara väldigt "verklig", är inte samma sak som att den är "som just den verklighet som faktiskt försigick inspelningen".
Ecca skrev:Morello skrev:Just det, du har lyssnat och uppskattat ganska kraftig distorsion, inadekvat klang på grund av för hög utgångsimpedans och ännu mer dist. pga begränsad effek. Vi andra har också lyssnat, men gillar apparater som återger musiken utan extra kryddor.
Har du lyssnat på ett välkonstruerat SET-steg Morello, och i så fall i vilket sammanhang?
niklasz skrev:Det finns olika sätt än att lyssna. Har ni helt enkelt kopplat upp anläggningen hemma, lagt på skivor på spelaren och lyssnat? I så fall kan ni inte hävda att ni undersökt förmågan att "fantastiskt väl återge musiken".
Nähä, varför inte? Vi har lyssnat, och konstaterat förstärkarens förmåga att "fantastiskt väl återge musiken". Om vi/jag har fel så beror det knappast på metoden, utan snarare på felaktiga live-referenser och/eller dålig hörsel.
Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
soundbrigade skrev:Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
10W cirka.
Nattlorden skrev:soundbrigade skrev:Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
10W cirka.
GamuT använder väl en transistortyp som ger betydligt mer, typ en nolla till, med bibehållen låg dist?
Nattlorden skrev:soundbrigade skrev:Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
10W cirka.
GamuT använder väl en transistortyp som ger betydligt mer, typ en nolla till, med bibehållen låg dist?
Morello skrev:Vad du kanske borde göra för att vinna insikten om att SET-steg generellt sett färgar programmaterialet något alldeles förfärligt är att att göra ett så kallat "F/E-test", vilket Ingvar redan beskrivit lite i tråden.
Gör man detta och kombinerar detta med mätningar står det bortom allt tvivel varför SET-steg låter som de gör.
IÖ skrev:Jag har med framgång gjort F/E-test på en hel rull RG62 (minns inte om det var 100 meter eller en halv km) som drevs av kvalificerad elektronik med 80 ohm i serie med utgången och med 10 kohm belastning i mottagarändan. Ingen kunde höra kabeln trots den tämligen tilltagna stäckan.
IÖ skrev:Den som gör ett F/E-test och slarvar med nivån 0,2 dB blir omedelbart varse denna känslighet. Resultaten korrumperas omedelbart. Till mångas förvåning är känsligheten nästan högst vid låga frekvenser, i varje fall i kombination med höga ljudtryck.
IngOehman skrev:4. Det är därför (se pkt 3) som det är så oerhört svårt att avgöra om en musikåtergivning är ackuratare än en annan, bara genom att "lyssna och jämföra". Å andra sidan kanske man inte behöver veta? Det vet man bara själv vad man behöver för att känna sig tillfreds. Det handlar ju bara om huruvida man bryr sig eller ej om återgivningens objektiva egenskaper.
Det kanske påverkade mindre än 0,2 dbMorello skrev:Nu tycker jag inte att vi ska vränga ord, men om man tittar lite i arkiven hittar man följande inlägg:
IÖ skrev:Jag har med framgång gjort F/E-test på en hel rull RG62 (minns inte om det var 100 meter eller en halv km) som drevs av kvalificerad elektronik med 80 ohm i serie med utgången och med 10 kohm belastning i mottagarändan. Ingen kunde höra kabeln trots den tämligen tilltagna stäckan.IÖ skrev:Den som gör ett F/E-test och slarvar med nivån 0,2 dB blir omedelbart varse denna känslighet. Resultaten korrumperas omedelbart. Till mångas förvåning är känsligheten nästan högst vid låga frekvenser, i varje fall i kombination med höga ljudtryck.
Ecca skrev:Hej IngOehman!
Sakligt, trevligt och välskrivet inlägg!
Ecca skrev:Jag känner mig dock nödgad att genmäla på ett par punkter...
...Jag upplevde det verkligen inte som att du lade någon medveten värdering i det du skrev. Om så hade varit fallet hade jag ju paradoxalt nog inte haft någon som helst anledning att känna mig kränkt. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad folk tycker om SET-förstärkare, så länge de presenterar sina uppfattningar just som åsikter.
Att SET-förstärkare skulle vara undermåliga musikåtergivare (komprimering av musiken dess enda "förtjänst) presenterade du dock som ett vetenskapligt faktum.
Ecca skrev:Det är detta som kan anses kränkande, även om kränkande är ett alltför starkt ord i dessa sammanhang. Du skriver själv att:Vad som är vetenskapliga krav är inte föremål för godtycke
Ecca skrev:Jag har visserligen bara läst humanistiska och samhällsvetenskapliga metodkurser, men kravet på intersubjektivitet torde vara minst lika viktigt i de olika naturvetenskapliga disciplinerna. Du kan knappast hävda att din utsaga om SET-förstärkare uppfyller detta krav. En vetenskaplig hypotes, javisst, men inget vedertaget faktum.
Ecca skrev:iö skrev:1. Att uppleva en musikåtergivning vara väldigt "verklig", är inte samma sak som att den är "som just den verklighet som faktiskt försigick inspelningen".
Finns det någon egentlig "sann verklighet" här? För att anknyta till mitt första inlägg så är jag övertygad om att en majoritet skulle uppfatta musikåtergivning från en SET som mera verklig än från en transistorförstärkare (givet de förutsättningar jag radade upp).
IngOehman skrev:Soundbrigade:
Ja, att jämföra apparater med varandra (A/B) är som du säger rätt meningslöst om man vill veta hur bra var och en av dem återger musik. F/E-lyssna är det man bör göra isåfall.
Om man bara vill veta hur man tycker att de låter i ens anläggning behöver man inte göra någotdera. Då räcker det med att just lyssna på dem i sin anläggning! Världen är ju per definition helt subjektiv för den som bryr sig om upplevelsen allena, men alltså struntar i ursprungstroheten.
Jag vill ju bara lyssna på musik.![]()
iö skrev:Soundbrigade:
Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla...
...Bla bla bla bla bla bla bla bla bla.![]()
Att SET-förstärkare skulle vara undermåliga musikåtergivare (komprimering av musiken dess enda "förtjänst) presenterade du dock som ett vetenskapligt faktum.
Nej, det stämmer inte alls. Vad jag sagt (och som är lätt att verifiera i repetitionsstudier) är att SET-förstärkare med myckt låg återkoppling statistist ändrar musiksignalen mycket när den passerar förstärkaren. Att denna förändring inte bara går att mäta utan också att höra är lätt att visa i F/E-lyssning. Det ÄR ett vetenskapligt faktum. Det är inte en åsikt
Om man däremot struntar i ursprungstroheten, och värderar vissa färgningar helt subjektivt vilket ibland kanske betyder på ett positivt sätt - ja då kanske man kan påstå att en liten förstärkares olinjäritet (som ger en kompression redan vid låga nivåer) ger en subjektiv "förbättring" av låga nivåer, eftersom dessa till följd av kompressionen lyfts fram. Det är förstås inte en förbättring av återgivningen, men det kan vara en förbättring av upplevelsen, för den som tycker så!
iö skrev:...att SET-förstärkare med myckt låg återkoppling statistist ändrar musiksignalen mycket när den passerar förstärkaren. Att denna förändring inte bara går att mäta utan också att höra är lätt att visa i F/E-lyssning. Det ÄR ett vetenskapligt faktum. Det är inte en åsikt.
IngOehman skrev:......
Morello och Rydberg:
Det är lätt att göra misstag. Jag rättar dina när jag ser dem Morello (och jag förstod att det var F/E-lyssning som åsyftades). Tack för att du rättar mina! Cool
Om någon som kan har lust att rätta på LTS hemsida vore det mycket bra också.
......
Vh, iö
En kompis på jobbet myntade uttrycket: Schlagerkräksjukan.Perka skrev:Vad jag mest avskyr är den där eurovisions smörjan, den borde ha sändningsförbud!
Perka skrev:SET förstärkare deformerar signalen deklareras av somliga här på forumet, jag kan bara hålla med, det gör samtliga förstärkare oavsett
konstruktion. Att de sedan deformerar ljudet på olika sätt är en annan
historia. På klass-A förstärkare tex.SET kan man statiskt enkelt mäta distorisionen medan klass-B (flertalet förstärkare på marknaden) bör
mätas under dynamiska förlopp, något som mig veterligt aldrig blivit
utfört.
Vad som emmellertid är intressant för oss, är det som är hörbart och givetvis driftsäkert. Vad sedan förstärkaren har för komponenete
är i det närmaste likgiltigt. Det förekommer i branshen en närmast fanatisk tro på "superkomponenter" vilka egentligen bara kostar pengar
och ingenting tillför i audiosammanhang.
Under de c:a 30 år jag varit verksam med sk "hi.end hi-fi" har jag erhållit en viss musiklyssningerfarenhet, konstigt vore det annars.
Och min inställning till effektsvaga SET förstärkare har ingen som helst kommersiell koppling. Allting baserar sig på mitt musikintresse. Den
harmoniska andratonsdistorisionen som mina SET besitter besvärar
mig inte ett dugg (Öronen och musiken maskerar denna typ av dist)
Jag har roat mig med att lyssna på mina gamla vinylskivor med vilka jag har demat det mesta i hi-fi väg under årens lopp. Jag har ALDRIG hört
dem så rent, ofärgat och dynamiskt som med min 2A3 förstärkare.
Så jag skiter i kritiken och spelar på mina 2,5 watt och njuuuter av musiken!
Perka skrev:SET förstärkare deformerar signalen deklareras av somliga här på forumet, jag kan bara hålla med, det gör samtliga förstärkare oavsett konstruktion. Att de sedan deformerar ljudet på olika sätt är en annan historia.
På klass-A förstärkare tex.SET kan man statiskt enkelt mäta distorisionen medan klass-B (flertalet förstärkare på marknaden) bör
mätas under dynamiska förlopp, något som mig veterligt aldrig blivit
utfört.
Vad som emmellertid är intressant för oss, är det som är hörbart och givetvis driftsäkert. Vad sedan förstärkaren har för komponenete
är i det närmaste likgiltigt. Det förekommer i branshen en närmast fanatisk tro på "superkomponenter" vilka egentligen bara kostar pengar
och ingenting tillför i audiosammanhang.
Under de c:a 30 år jag varit verksam med sk "hi.end hi-fi" har jag erhållit en viss musiklyssningerfarenhet, konstigt vore det annars.
Och min inställning till effektsvaga SET förstärkare har ingen som helst kommersiell koppling. Allting baserar sig på mitt musikintresse. Den
harmoniska andratonsdistorisionen som mina SET besitter besvärar
mig inte ett dugg (Öronen och musiken maskerar denna typ av dist)
Jag har roat mig med att lyssna på mina gamla vinylskivor med vilka jag har demat det mesta i hi-fi väg under årens lopp. Jag har ALDRIG hört
dem så rent, ofärgat och dynamiskt som med min 2A3 förstärkare.
Så jag skiter i kritiken och spelar på mina 2,5 watt och njuuuter av musiken!
IngOehman skrev:... Jag minns en kväll då vi träffades i min källare för kanske 15 år sedan Perka, och jag hade på plats ett par två meter höga Ino piLine, med en fantastiskt snäll impedans och en känslighet på nära 100 dB...
Hmmm... Man kanske skulle ta fram en specialgjord SET-högtalare... Jag har faktiskt några gamla ritningar/skisser på en sådan konstruktion som jag gjorde för sisådär 10 år sedan
Högtalare som passar till SET-förstärkare, mao anpassade till låg effekt och relativt hög utimpedans.Nefilim skrev:Vänligen förklara för en okunnig! Vad är SET-högtalare? Det kanske har beskrivits tidigare i denna tråd, men då har jag missat det!
Perka skrev:
Klass AB däremot menas att förstärkaren arbetar i klass-A
på mindre effekter (i rörförstärkare gallerutrymmet) för att
övergå i klass-B vid högre effekter...
Perka skrev:Morello: Ursäkta mig,nu får du nog läsa på din läxa.
Perka skrev:Det är väl ändå inte meningen att det skall hållas lektioner i förstärkarteknik här på forumet! Ta och studera Radio designers
handbook tex. Och vad som gäller för rör gäller principiellt även
för transistorer. Bara namnet Klass-AB säger egentligen det mesta.
Perka skrev:Det är väl ändå inte meningen att det skall hållas lektioner i förstärkarteknik här på forumet! Ta och studera Radio designers
handbook tex. Och vad som gäller för rör gäller principiellt även
för transistorer. Bara namnet Klass-AB säger egentligen det mesta.
MP skrev:IngOehman skrev:... Jag minns en kväll då vi träffades i min källare för kanske 15 år sedan Perka, och jag hade på plats ett par två meter höga Ino piLine, med en fantastiskt snäll impedans och en känslighet på nära 100 dB...
Nu blev den här tråden väldigt intressant, berätta gärna mer om de högtalarna om du vill.
Bilder skulle upskattas också
Perka skrev:Morello: Klass-B går inte utan viloström däremot är den svag.
Utan viloström är Klass-C. Jag tycker vi avslutar den här diskusionen
nu. Den kan ej vara av almänt intresse.
Perka skrev:Morello: Klass-B går inte utan viloström däremot är den svag.
Utan viloström är Klass-C. Jag tycker vi avslutar den här diskusionen
nu. Den kan ej vara av almänt intresse.
Rydberg skrev:
Dvs Klass C innebär att transistorn leder mindre än halva perioden och Klass B leder precis halva och har per definition ingen viloström, så trodde jag det var iallafall
Morello skrev:Just så är det.
Perka skrev:Av detta kan vi dra slutsatsen att klass-B förstärkare förbättrar sina egenskaper vid högre utstyrning. Vi bör alltså välja en
tillräckligt "tungdriven" högtalare för att få förstärkaren att arbeta under för den gynnsamma betingelser.
Perka skrev:Om högtalaren däremot har hög verkningsgrad kan det löna sig att använda en effektsvagare klass-B förstärkare.
IngOehman skrev:De som finns kan identifieras genom att deras kylflänsar inte blir knappt varma alls när de bara står på tomgång.![]()
IngOehman skrev:Svar på den första frågan är nog:
Om man utgår ifrån en SET-förstärkare och kopplar den till en modern tungdriven högtalare gjord för att drivas av en effektstark förstärkare med noll ohms utimpedans, så gör man inte SET-förstärkaren rättvisa.![]()
Den passar bäst tillsammans med en mera lättdriven högtalare som är konstruerad för att drivas mjukt (icke-styvt). Densamma högtalare kommer att låta anemiskt och hårt i en högpresterande modern effektförstärkare, för där passar den inte alls. Det blir överdämpad.
Till skillnad från vad många tror, så behöver inte en "SET-högtalare" ha speciellt jämn impedans - det viktiga är att den är gjord med hänsyn till effekterna av den ena impedansen, vid mjuk drivning.
En annan sak som inte är given för alla, är att en SET-förstärkare som matar en "SET-högtalare" faktiskt kan uppvisa lägre distorsion än samma högtalare driven av en "teoretiskt perfekt" effektförstärkare!![]()
Så, ibland är det extra viktigt att kombinera rätt.
Vh, iö
Jo den gjorde det, inte längre uppenbarligenPerka skrev:Från det ena till det andra: Gällde inte denna tråd
nedläggningen av Triod-Ljud?
:-) (Men det kräver att meningen innan framläggs)Almen skrev:Men de kan ju lika gärna bli riktigt, riktigt varma. Då är de ju heller inte knappt varma.
Om någon säger "Jag tror att du är knappt 30 år." så säger jag "Nej, jag är inte knappt 30 år." Men det ger ju inte besked om huruvida jag är 22 eller 42.
Ragnwald skrev:Electro Researchen som Perka nämnt, vad är det för förstärkare egentligen ?
Den går inte att googla fram iaf.
Hamnade hos ett amerikanskt företag, som jag inte tror har med just denna nämnda förstärkare att göra.
Perka skrev:Ingvar: Jag är en fredlig person, och vill ej ha ovänner, därför
kan jag ej namnge förstärkarmärken så här offentligt.
Perka skrev:När vi träffas någon gång kan vi ta upp det för diskussion. Jag har
mycket skumt att berätta om denna bransch.
Perka skrev:Vad beträffar mig själv vet jag inte vad jag skall göra i
framtiden. Jag har i nuläget ingen som helst tanke på
någon form av aktivitet. Så under alla omständigheter
skall jag ta en Toblerone (time-out), så får vi se i framtiden
om det "rinner till".
Perka skrev:Morello: Jag har tröttnat på dina spydigheter och lämnar nu
detta forum. Jag vill avsluta med att citera Ingemar Stenmark
"He är int lönt o förklara nåt för nån som int begriper nånting"
Perka skrev:
"He är int lönt o förklara nåt för nån som int begriper nånting"
Bäst är nog att göra som du brukar göra Morello (jag är sämre på det) nämligen att alltid bara argumentera sakligt
Jösses vilken första klassens rappakalja
sprida desinformation och dogmer
Ecca skrev:Dessutom antydde han att Perka inte visste skillnaden mellan en klass-B och en klass-D förstärkare. Jag hoppas att jag slipper läsa ett osakligt inlägg från Morello.
IÖ, något nytt om SET-högtalaren? (du får säga till om jag tjatar för mycket)
IngOehman skrev:En Perka-SET-förstärkare + en SET-högtalare, skräddarsydd till just förstärkaren ifråga. Kanske under namnet "världens SET, faktiskt".
IngOehman skrev:I vilken diciplin?
dimitri skrev:Jag tror dig när du bedyrar att ett steg på solida 200W kan utan förvrängning reproducera signaler på 0.001 W med bibehållen dynamik. Men då är det min tillit till dig.
iö skrev:Den utan jämförelse tystaste och mest befriade från smuts vid låga nivåer (och nu talar jag om nivåer i trakterna av mellan en miljondels watt och ned till långt under en miljarddels watt!) förstärkare som jag träffat på gav en bit över 300 W vid klipping!![]()
![]()
![]()
![]()
En Perka-SET-förstärkare + en SET-högtalare, skräddarsydd till just förstärkaren ifråga. Kanske under namnet "världens SET, faktiskt".
Inget nytt lär det bli så länge ingen specifikt ber mig ta upp projektet
Kanske båda i byggsatser dessutom?
Ecca skrev:Utmärkt idé! Förslagsvis med Perkas , som enligt honom själv är den ljudmässigt bästa han har konstruerat. Som lycklig ägare till en 2A3-förstärkare vore det helt fantastiskt att ha en skräddarsydd högtalare till denna!
Nefilim skrev:Är det inte dags att avsluta denna tråd nu?!![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster