Det lär väl rendera i en moderatoringripen jättedebatt på diverse forum efteråt
edit: lite rubrik
Moderator: Redaktörer
I första programmet försöker vi hitta ett svar på frågan om det verkligen blir bättre ljud om man lägger ner en smärre förmögenhet bara på högtalarkablar. Till sin hjälp har hon samlat tre riktiga ljudnördar som lagt ner uppemot 200 000 kronor på sina stereoanläggningar, samt tre musikintresserade som verkligen gillar att lyssna på musik men som knappt har koll på vilken typ av stereo de äger. Klarar de blindtestet?
Samt tre audiofiler (ljudnördar) står det också.crion skrev:Jag tror oavsett om du byter elektronik komponenter etc. att de inte kommer höra någon skillnad. Personerna beskrivs som att det lyssnar mycket på musik. Inte bedömer Hi-Fi egenskaper. Jag anser att detta är två helt olika saker.
Max_Headroom skrev:Detta kommer inte ha någon inverkan alls på debbatten. Dom som førespråkar dyrkablar (eller snanare rent allmænt; att det ær stor ljudskilnader på kablar som uppvisar likværdiga fysiska egenskaper samt i vissa fall dyngsnacket "man frå vad man betalar før") har alltid avfærdat blindtest før utværdering. Argument som: "Man måste lyssna en længre period" samt "skilnaderna ær så uppenbara att blindtest inte behøvs" bruakar varvas i debatten.
Sjælvklart kan man høra skilnader på kablage. Men skilnaderna ær små och inte prisrelaterade alls.
Zalve skrev:Att höra skillnad är inget som är lätt om man är totalt ovan.
Jorma skrev:Kablarna är den viktigaste biten i anläggningen
Zalve skrev: Att höra skillnad är inget som är lätt om man är totalt ovan.
Rydberg skrev:Jorma skrev:Kablarna är den viktigaste biten i anläggningen
PekkaJohansson skrev:Det är alltså felciterat! Det korrekta citatet är följande:
"kablarna är den viktigaste biten anläggninen"
Detta skriver jag inte för att vara elak mot vare sig Jorma (som skrivit fel i hastigheten) eller Rydberg (som säkert bara ville väl) utan för att poängtera vikten av korrekta citat, eftersom felaktiga citat i värsta fall kan få olyckliga följder.
Med vänlig hälsning
Pekka
FBK skrev:Hela Hifi Sverige kommer sitta framför burken i kväll
Bill50x skrev:FBK skrev:Hela Hifi Sverige kommer sitta framför burken i kväll
Alla tolv...![]()
Skämt åsido, detta ska bli skoj och framför allt att se diskussionerna på forumen efteråt.
Vem blir först med ett inlägg här efter att programmet är slut?
/ B
Rydberg skrev:Här
Det är tom omöjligt att höra skillnad om det inte är någonZalve skrev:Skulle tro att samtalsämnet blir om de utförde tester på ett OK sätt.
Att de kan tala om vilken kabel som används,,, Näe! De "Icke nördarna" kommer nog inte förstå något. Att höra skillnad är inget som är lätt om man är totalt ovan.
Varje låt spelades upp tre gånger - en gång med varje kabel. Deltagarna fick välja vilken gång det lät bäst och vilken gång det lät sämst.
Birger skrev:Fast..är verkligen en kabel för 200kr metern dyr???
Strauss skrev:hehe vad säger alla kabelhatare nu då
Let the war begin.
Jax skrev:Det förvånar mig inte att supran vann. VDH har aldrig imponerat på mig.
Lampsladden klarade sig bra men det hade varit intressantare om alla kablar var mätmässigt lika vilket jag inte tror.
Hade samma invändning tidigare i tråden men så korkat kan de väl inte lagt upp lyssningen.Svante skrev:Mjahaja, nu vet man ju inte riktigt hur det gick till, men av TV-programmet framgick en möjlig felkälla. De satt tillsammans och lyssnade. Det betyder att man inte har koll på korrelationen mellan deras svar och då måste man ju behandla de 6 svaren från varje lyssning som 1. Och då blir det ju ingen signifikans kvar alls.
Test sågat.
Håller med!Thomas_A skrev:Tacka vet jag barnprogrammet REA där man anlitar proffs för ljudexperiment!
Svante skrev:Nja, nu är jag ingen höjdare på ANOVA, men en snabb test med det som finns i Excel säger (om jag har gjort rätt) att data med 94%* sannolikhet (p=0,045) visar att det finns en skillnad på de tre kablar de lyssnade på. Givet att testet var dubbelblint osv osv.
Tror jag. Kan inte nån, tex Dahlqvist som jag tror behärskar detta, göra en riktig ANOVA så att vi får ut alla samvariationer också? Eller ska man använda ANOVA förresten, det här är ju en fråga om rangordning bara (jag satte 3 för bäst, 2 för mellan och 1 för sämst).
*Stor reservation för om jag har gjort rätt.
Harryup skrev:Tycker det var ganska hyggligt jämfört med testen av en billig, mellandyr och dyr CD skiva. Dom kostar ju lika mycket. 8 eller 12 spänn spelar väl ingen roll.
Och varje skiva fick ju "exakt" samma åldringsprocess. Även om dom kunde tjuvkika på varandra och testen var för kort etc. Så är det väl ändå sladd testen en början? Kanske några fler blir intresserade av att testa något blint i en tidning eller så med bättre metodik?
Att testa olika sladdar som mäter exakt lika är väldigt lätt och intressant, köp 2 ggr så mycket och kapa på hälften och lyssna om första eller andra hälften är bäst.
phloam skrev:Syftet var väl mest generell konsumentupplysning än att testa väldigt seriöst... inte raljant åt nåt håll, helt ok på så sätt.
BengtO skrev:Svante skrev:Hade varit bättre att kolla om det var rätt data kvar på skivan, och om man hade försökt tillfoga alla skivorna samma fel.
Nä.
Rätt data? antingen finns den väl där eller inte..
Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkeltryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.
Rydberg skrev:Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkeltryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkeltryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.
Mjae, nu var det väl inte dom som gjorde programmet som också saluförde kabeln? Eller menar du att Supra "beställt" programinslaget?
/ B
Rydberg skrev:Bill50x skrev:Rydberg skrev:Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkeltryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.
Mjae, nu var det väl inte dom som gjorde programmet som också saluförde kabeln? Eller menar du att Supra "beställt" programinslaget?
/ B
Skulle gissa att de som säljer kabeln i Sverige inte hade lånat ut kablarna om de hade testats.
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Bill50x skrev:Rydberg skrev:Hade varit för dålig publicitet om testet hade slagit fel ut. Det är nog den troligaste orsaken. Lite att vinna, mycket att riskera helt enkeltryst skrev:Undra varför de inte testade den där 70000kr-kabeln de visade upp?.
/ B
Skulle gissa att de som säljer kabeln i Sverige inte hade lånat ut kablarna om de hade testats.
Dom höll faktiskt kablarna i handen under inledningen... det var väl bara att koppla in
FBK skrev:Inget nytt framkom för min del, dvs det är ofta ljudskillnader mellan olika kablar även om de nu ibland är jätte små.
FBK skrev:Inget nytt framkom för min del, dvs det är ofta ljudskillnader mellan olika kablar även om de nu ibland är jätte små.
Svante skrev:Intressant också att de på hemsidan kallar Eldfågeln för "Stradivarius"...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0
PeterAkemark skrev:Som program har SVT lyckats med att skapa ett nytt lågvattenmärke, igen.
Svante skrev:phloam skrev:Syftet var väl mest generell konsumentupplysning än att testa väldigt seriöst... inte raljant åt nåt håll, helt ok på så sätt.
Ja, men vad upplyste de om då? Att det finns olika högtalarkablar och att det finns olika CD-ämnen? Knappast om det var nån skillnad iaf.
phloam skrev:SVT kan nog bättre men det hade blivit ett helt annat program till en helt annan målgrupp.
BengtO skrev:det roligaste i programmet va ju damen med macen som fick spela in sin låt..
perstromgren skrev:Svante skrev:Intressant också att de på hemsidan kallar Eldfågeln för "Stradivarius"...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53659&a=632384&lid=art_615798&lpos=extra_0
Tack för den upplysningen, Svante! Mitt intryck intryck av Rydberg blev just återställt, jag trodde det var han som var ute och cyklade.
Men konsertmästaren kanske spelade på en Strad?
RogerGustavsson skrev:Men kan man verkligen kalla det för ett kabeltest? Här bedomdes väl hela kedjan inklusive musiken? "Lyssna och tyck" är väl en mera korrekt beskrivning av testet? Att just snikkabeln föredrogs vid det klassika stycket låter märkligt. Var de någon speciell påverkan av ljudet som då tilltalade?
Bill50x skrev:Visst var det ett kabeltest, det var ju bara högtalarkabeln som skiftades. Men om det var ett BRA test är en annan femma / B
Harryup skrev:Jag trodde inte för ett ögonblick att oavsett hur testen var utförd så skulle alla vara nöjda med den på faktiskt.
woland skrev:För att göra ett riktigt test av skivors hållbarhet, så måste man behandla alla skivor enligt gällande anvisningar. Inte repa dem, sätta finger avtryck eller spilla på dem. Först då kan man ju avgöra vilka som är av högsta kvalité. De måste ju också brännas med samma brännare och material.
Självklart kan ingen fabrikant garantera någon som helst hållbarhet om en skiva repas.
Mvh
Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eller så skulle man inte hört någon skillnad och vissa skulle tycka att det finns ju en skillnad så testen är fel utförd.
Eller så skulle resultatet vara oklart vilket man då skulle kunna beskylla utförandet för.
Magnuz skrev:Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eller så skulle man inte hört någon skillnad och vissa skulle tycka att det finns ju en skillnad så testen är fel utförd.
Eller så skulle resultatet vara oklart vilket man då skulle kunna beskylla utförandet för.
Varför skulle utfallet av testet påverka om testet uppfattas som seriöst eller ej? Det är väl hur testet utförs som avgör den saken. Visste man redan från början vad utfallet skulle bli vore det ju helt onödigt att testa.
Harryup skrev:Antingen hade man hört en skillnad vilket då ett antal här skulle tycka vara felaktigt utförd test isåfall. Undermålig, känslig utrustning etc.
Eftersom kablar är en sådan infekterat ämne så inte trodde jag att det skulle "lösas" med hjälp av programmet igår.
Men om det är skillnader mellan kablar eller inte är ju inget nytt, det är ju uppenbart. Men det som vore intressant är ju att man jämför kablar som mäter likvärdigt och se om man kunde höra saker som man inte kan "mäta". Det är väl ändå det som är intressant, inte om en 200 meter lång telefonsladd ger annorlunda ljud än en 2 meter supra?!
FBK skrev:![]()
![]()
Så brukar det inte låta i olika kabeltrådar:wink:
boyafraid skrev:jag tycker det verkade som om de bara lyssnade EN gång på varje kabel, vilket i princip renderar testet värdelöst
men jag missade kanske något?
Max_Headroom skrev:Och, ær skillnaden så liten att man måste anstrænga sig som fan, mecka med blindtest och sånt, alltså, vem orkar då bry sig? Inte jag i alla fall.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 97 gäster