Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Jag brukar hålla mig borta från trådar som denna då det aldrig leder någonstans. Folk bråkar och tjatar tills de tröttnar, men någon förståelse eller koncensus brukar det aldrig bli.
Jag gör ett undantag, antagligen beroende på god dagsform.![]()
Alla ska få tycka vad de vill och dagsform, humör och diverse personliga egenheter ska tillåtas att spela roll för hur en apparat bedöms.
Det låter ju trevligt och tolerant, eller...![]()
Hur ska jag som läsare veta om skribenten hade en "bra"dag, om han just denna dag gillade ljust/mörkt/färgat/ofärgat/torrt/blött ljud? Antingen måste skribenten skriva ner ALLA parametrar (jag var trött, mätt och ville just idag ha ett ljud med betonad bas och dämpat mellanregister m.m. m.m.) ELLER att bedömma efter samma parametrar varje gång (helst styrkta med mätningar).
Ni som tycker att dagsform m.m. får spela in när produkter testas; läser ni tester som "skönlitteratur"? Det ska vara kul att läsa, inte så mycket som konsummentinformation. OM ni gör det så förstår jag era åsikter, det kan säkert vara roligt det också. Om man läser det som konsummentinformation däremot vill man nog ha tester som kan ställas i relation till andra tester och inte enbart vad skribenten tyckte "den dan".
Tidigare tyckte jag om att läsa t.ex Hifi&Musik, jag läste då gärna alla tester. Att det testades produkter som jag aldrig skulle köpa spelade ingen roll, det var roligt att läsa vad folk tyckte. Nu läser jag väldigt sällan den typer av tester i kommersiella tidningar, dels för att det inte roar mig längre, dels för att jag inte tycker att det ger en bra information om produkten.
Då är det bättre att fråga mina vänner på Faktiskt.se.![]()
Min åsikt, såga på.
Max_Headroom skrev:Men, vill folk ha konsumentupplysning inom HiFi? Dom braständare som säljs idag har ju inga problem att bli sålda. Folk är nöjda. Bara ett litet gäng gnällspikar här på faktiskt. Läs t.ex. på HiFiforum och min hemmabio. Där har folk, vad jag kunnat se, inte några problem med vare sig HiFi-blaskor eller brist på vettiga testmetoder.
phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Sanny_X skrev:phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Vem vill läsa en "novell" om en CD-spelare?![]()
Svante skrev:phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Ja, och man borde ge alla möjligheten att skriva om och sprida såna upplevelser. Om man dessutom kunde ge alla andra möjlighet att kommentera upplevelserna och bidra med egna upplevelser av samma apparat, så skulle man få jättebra konsumentupplysning.
Hmm. Få se nu. Det kanske redan finns?![]()
Sanny_X skrev:phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Sanny_X skrev:Ni som tycker att dagsform m.m. får spela in när produkter testas; läser ni tester som "skönlitteratur"? Det ska vara kul att läsa, inte så mycket som konsummentinformation. OM ni gör det så förstår jag era åsikter, det kan säkert vara roligt det också. Om man läser det som konsummentinformation däremot vill man nog ha tester som kan ställas i relation till andra tester och inte enbart vad skribenten tyckte "den dan".
Morgan skrev:[...]Om man bara hade transparens som naturligt mål och använde sig av blindtester och F/E-lyssning så skulle det mesta vara löst.
phloam skrev:Svante skrev:phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Ja, och man borde ge alla möjligheten att skriva om och sprida såna upplevelser. Om man dessutom kunde ge alla andra möjlighet att kommentera upplevelserna och bidra med egna upplevelser av samma apparat, så skulle man få jättebra konsumentupplysning.
Hmm. Få se nu. Det kanske redan finns?![]()
Jo, i den bästa av alla världar, faktiskt...
Men vad tycker ni om attityd-frågan? Var nånstans, varför blir det inte så idylliskt som ovan?
Bill50x skrev:Sanny_X skrev:phloam skrev:Man borde skita i att "testa" och "jämföra", utan bara skapa berättelser om personliga erfarenheter och låta folk dra egna slutsatser av dessa.
Vem vill hålla på och läsa om HiFi överhuvudtaget? De allra flesta är nöjda om det dom kommer hem med från stormarknaden fungerar och gör det som förväntas. Användarfunktion och enkelt handhavande, snygghet och i viss mån imponatorverkan går långt före sådana subtiliteter om hur det låter... Bara man tror det låter bra så är man nöjd. Fanns det behov av någon objektiv konsumentupplysning så skulle det finnas en.
Oftast använder människor extern info och erfarenhet bara för att bekräfta det man redan valt ut. Oavsett om det gäller ny soffa, bil - eller "stereo". Hur många av oss här har inte råkat ut för frågor från mindre vetande bekanta där dom vill ha en "experts" syn på något dom sett i en butik eller renta av hittat ett rabatterat erbjudande på? Grejer som är rena skräpet vilket man i diplomatiska ordalag försöker berätta samt hänvisa till något som ger mycket bättre ljud för pengarna.
Någon vecka eller två senare har bekanten i alla fall köpt sagda apparat... "för grejen kunde ju ditten å datten och passade så bra i hörnskåpet och frun tyckte högtalarna var så söta å så fick jag 10 % extra rabatt å så sa säljaren att det är bland det bästa på marknaden och imorgon ska jag koppla ihop och lyssna......"
Vem tror att konsummentupplysning eller en vettigare mediastruktur skulle hjälpa?
/ B
Harryup skrev:Hur mycket är ett gult 3 Shilling banco värt?
Det går ju inte ens att använda för att skicka ett brev med. Borde upplysas allmänt om att värdet bara är ett påhitt och priset är rent lurendrejeri?
Eller kan det finnas ett värde i betraktarens ögon som inte alltid är relaterat till funktionen hos ett föremål?
tvett skrev:"...Volvo har här valt att sätta i en b18-motor, oldschool helt enkelt, eftersom det är den bästa motor som tillverkats....."
Svante skrev:Harryup skrev:Hur mycket är ett gult 3 Shilling banco värt?
Det går ju inte ens att använda för att skicka ett brev med. Borde upplysas allmänt om att värdet bara är ett påhitt och priset är rent lurendrejeri?
Eller kan det finnas ett värde i betraktarens ögon som inte alltid är relaterat till funktionen hos ett föremål?
Shillnaden är väl att det inte förväntas att frimärket ska gå att använda. Den som köper det ser det som ett samlarobjekt. Vore det så med högtalarkablar så skulle jag inte ha några problem med att man köpte dem för 10 000:-. Jag skulle tycka det var lika snurrigt som att köpa frimärket, men de skulle inte vara lurade iaf.
Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Om man har fått låna hem kablarna och tycker att dom är fina att titta på och det känns som att det låter bättre för att man mår bättre, är man då lurad?
Tycker att det oftast finns vinklar utifrån en annan persons åsikter och val som man kanske inte tänker på och i dessa lägen kalla dom lurade är nog att ta i för mycket. Dyra kablar intresserar mig lika lite som en dyr projektor vilka en del här tycker är helt ok eftersom den är bra. Kanske personen som köpt dyra kablar trivs minst lika bra med sitt val och skulle aldrig kunna tänka sig att lägga en massa pengar på en dyr projektor och därmed känna sig lurad.
Svante skrev:Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Om man har fått låna hem kablarna och tycker att dom är fina att titta på och det känns som att det låter bättre för att man mår bättre, är man då lurad?
Tycker att det oftast finns vinklar utifrån en annan persons åsikter och val som man kanske inte tänker på och i dessa lägen kalla dom lurade är nog att ta i för mycket. Dyra kablar intresserar mig lika lite som en dyr projektor vilka en del här tycker är helt ok eftersom den är bra. Kanske personen som köpt dyra kablar trivs minst lika bra med sitt val och skulle aldrig kunna tänka sig att lägga en massa pengar på en dyr projektor och därmed känna sig lurad.
Hmm, jag har en gulglimrande sak ligger här på skrivbordet. Tung är den också, det är nog guld, säkert ½ kg. Vill du köpa den av mig? du får den för bara 10 000:-.
perstromgren skrev:Kan man jämföra med vinköptipsen i DN? Där ger man en upplevelse av kvalitet på en 8-gradig skala (-2 - +5), och väger in priset för att komma fram till om vinet är prisvärt eller inte.
Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.
Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?
Jag håller med Morgan, blint ska de' va!
Bill50x skrev:Vem vill hålla på och läsa om HiFi överhuvudtaget? De allra flesta är nöjda om det dom kommer hem med från stormarknaden fungerar och gör det som förväntas. Användarfunktion och enkelt handhavande, snygghet och i viss mån imponatorverkan går långt före sådana subtiliteter om hur det låter... Bara man tror det låter bra så är man nöjd. Fanns det behov av någon objektiv konsumentupplysning så skulle det finnas en.
...
Vem tror att konsummentupplysning eller en vettigare mediastruktur skulle hjälpa?
/ B
perstromgren skrev:Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Kan man jämföra med vinköptipsen i DN? Där ger man en upplevelse av kvalitet på en 8-gradig skala (-2 - +5), och väger in priset för att komma fram till om vinet är prisvärt eller inte.
Jag vet inte, men gissar att man gör provningen blint.
Där verkar det fungera, varför kan man inte göra samma i vår bransch?
Håller med, med ett undantag. Prisvärdheten ska avgöras av den som köper vara, inte av någon annan. Vissa tidningar har två skalor vid vintester, en absolut och en där priset vägs in. Det är så det ska vara.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Är folk som gör dåliga val utifrån en annans persons åsikter och kunskaper alltid en lurad person?
Hmm, jag har en gulglimrande sak ligger här på skrivbordet. Tung är den också, det är nog guld, säkert ½ kg. Vill du köpa den av mig? du får den för bara 10 000:-.
Om du säger att det nog är guld så tycker jag ansvaret ligger på mig att kolla att det är så, alternativt så tycker jag att grejen är så fin att den är värt 10.000 och skulle den råka vara gjord av guld är det ett extra plus.
Tycker inte det är självklart att du har lurat mig om du inte påstår att det är guld fast du vet att det inte är det!!!!
Och där tycker jag att ditt resonemang och många andras här på faktiskt brister. Det är allför vanligt att kalla andra människor för lurade, och det är inget positivt ord att säga till folk eftersom det tas som lite av en dumförklaring av den utsatte.
Harryup skrev:Svante:
Den är faktiskt ganska fin, så om pengar inte spelade någon roll för mig kanske jag skulle nappa. Hellre den där i ett vitrinskåp än en guldtacka.
Men nu börjar det känns det som om du försöker luras.
Men problemet är att eftersom man inte vet vad som utlovats vid ett försäljingstillfälle kanske det som verkar uppenbart som ett lurendrejeri inte varit det ändå. Därför menar jag att man inte kan kalla folk som äger dyra kablar för att vara lurade av någon annan än möjligen sig själva. Det finns massor att köpa i alla branscher där man blir lovad en sak och efteråt kan konstatera att man inte blivit helt nöjd. Så jag kan inte finna HIFI-branschen så som varandes extra konspiratorisk gentemot vanliga kunder.
LeoArietis skrev:Tycker ni att tillverkningort och metod bör ingå i konsumentupplysning?
Dvs om produkten är monterad i Kina av människor (ibland barn) som jobbar 12-16h om dygnet utan övertidsersättning i en ohälsosam arbetsmiljö utan skyddsutrustning till en lön runt US$ 1-6 per dag 7 dagar i veckan 355 dagar om året?
Alternativt att produkten är hantverksmässigt producerad och utvecklad i Sverige/EU i väldigt begränsad serie till ett pris som kanske är 10-50 ggr "kinaprylen". Priset skall vidare täcka utvecklings och marknadsföringskostnader samt avtalsenliga löner, sociala avgifter, skyddsutrustning och avkastning på insatt kapital.
Ni som inte tolererar vissa priser accepeterar samtidigt indirekt ett hänsynslöst utnyttjande av rättslösa industriarbetare (eller mer korrekt industrislavar) i Kina.
JTarnstrom skrev:Någonstans gör man sig ju en föreställning om att hifi skulle utgöra ett undantag från andra branscher när det gäller att utnyttja människor. ... Det vore på sin plats om man som kund kunde vara säker på att allt har gått schysst till.
Ni som inte tolererar vissa priser accepeterar samtidigt indirekt ett hänsynslöst utnyttjande av rättslösa industriarbetare (eller mer korrekt industrislavar) i Kina.
U1 skrev:
Kanske dax för en kurs i nationalekonomi.
U1 skrev:Kanske dax för en kurs i nationalekonomi. Vilket trod du hjälper dem mest, att köpa av dem så den kan förbättra sina vilkor eller bojkott och svält?