Moderator: Redaktörer
http://www.ev.se/skiva/skiva.htm
Hej,mätte subben också, den gav 118db även högtalarna gav 118db så nog klarar sig högtalarna utmärkt ensamma men nog blir det mer drag när jag kopplar in subben.Som sagt kommer att köra med subben avstängd men vill jag tokspela nångång så slår jag på den.(det ska va kul att spela musik ibland) ps,hade ett par cerwin vega förut som jag gjorde mätningar på också,mätte dessa jag har nu på exakt samma sätt, samma mätare, samma utrustning,samma avstånd, ock samma skivor som jag mätte cv-högt med förut, Dessa(luxor) tappar 10db mindre mellan 40hz ock 25hz ock spelar 3db högre(118 mot 115db ).Bra det med tanke på att det satt en tolva i dom(cv) ock en tia i dessa.mvh.Jocke skrev:Du har tydligen mycket kapabla högtalare, kanske mycket bättre än subben? Gjorde du någon mätning på bara subben? En tanke att spinna på kunde vara att dubblera bassystemet i dina TL om du vill ha mer basstöd. Som det verkar vara med subben nu kan du ju lika väl bära ut den och trycka in loudness när du ska ha disco!![]()
/Jocke
zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.
Hej, Denna radiochack jag har lånat har modell,nr 33-4050 ock den har både slow ock fast response ock beträffande subbasen så funkar den ypperligt ensam med gott om energi vid 31,5 hz.Problemet här handlar om utsläckning när man kör den ilag med huvudhögtalarna, som andra medlemmar informerat mig om.mvh.RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.
RadioShack 33-2050 mäter inte linjärt under 31.5 Hz. Dess frekvensomfång är begränsat till 31.5 - 8000 Hz. På musiksignaler ger den inga vettiga utslag då den är för långsam. Har en modifierad RS 33-2050 som hyfsat rakt hela mellan 20 - 20 kHz. Verkar inte vara någon subbas du har eftersom den inte ger något tillskott i just lågbasen.
zapanasta skrev:Hej,ställer en ny fråga i min gamla tråd så man slipper starta trådar i onödan.Dessa högtalare jag har går ju att spela förbluffande högt med utan att basen låter ansträngd,imponerande med tanke på att det(bara) sitter en 10 tummare i varje.Hade som sagt ett par cerwin vega med 12 tummare innan ock dessa spelade skjortan av dom(hade båda paren här ett tag så jag kunde jämföra).Är det transmissionline konstruktionen som möjligör detta?.Mvh.
crion skrev:Vart kan man hitta information om hur olika konstruktioner vrider fasen?
Jag hade ett likande problem när jag kopplade in en sluten baslåda som spelade med full range högtalare med basreflex , löstes genom att flippa fas switchen på baslådan.
crion skrev:Jag repeterar min fråga. Kan någon skriva en lista på olika högtalartypers generella fasvridning?
crion skrev:Nu blir jag lite fundersam här.
Om nu mina frontar är basreflex (180 grader) och min sub är sluten (90 grader). Varför upplever jag en förbättring när jag flippas min "absolute phase switch" till minus?
Min sub står 2/3 längs kortvägg intill väggen och min högra front står mellan denna och rummets hörn.
zapanasta skrev:Hej,håller på att krångla med detta fortfarande.utan subben en rejäl utsläckning vid 60 hz, med subben hamnar utsläckningen under 35hz.Men utsläckningen vid 60hz blir inte lika markant.Vad tror ni man förlorar mest på,att ha utsläckningen under 35hz ock få en mindre vid 60hz eller tvärtom?måste väl vara mer information runt 60 hz man går miste om än under 35 hz antar jag.mvh.
Haha,nej trivs bra här så jag får väl stå ut med dippen vid 60hz men som sagt ingen som vet var man förlorar mest information?,med subben inkopplad så dalar kurvan fortare under 35hz,men i gengäld ser det bättre ut vid 60hz.mvh.Jocke skrev:Går det att göra något åt rummet, då?
/Jocke
PS. Du kan ju alltid flytta! Någon som kan erbjuda en akustiskt optimerad bostad? Hur många rum behöver du?![]()
PPS. Tror att Johan Lindroos säljer högtalare, eller?
Jocke skrev:...
PPS. Tror att Johan Lindroos säljer högtalare, eller?
Johan_Lindroos skrev:A-ha, då har jag missuppfattat!![]()
Subbwåffer med basreflex fast med pluggad port ger eventuellt inte så mycket bas som avsetts av konstruktören (troligtvis).
Bara att meka vidare...!
Hej.luxor transmissionline med renoverade filter ock omkantade basar,dom är i så gott som nyskick i lådorna.basen i subben är en peerless 260swr39.subben sluten Tillsammans med luxorlådorna spelar riktigt djupt ock rent.Mvh.Martin skrev:Vilket element sitter det i subbasen? Vad är det för transmissionline-högtalare? Det säger ju inte så mycket, kan ju vara vad som helst med lång ljudledningslåda.
Äntligen har Ingvar med lite mer handfasta siffror kommenterat ämnet grupplöptid i basområdet på faktiskt, i detta inlägg: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 217#312217
Och, eftersom jag tycker det är precis vad som fattas i denna tråden så klistrar jag in citatet här:
IngOehman skrev:
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider 0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 16 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som inte gör det färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster